چه توصیه‌هایی درباره نوشیدن آب درست هستند؟

water-bottle-capts1.jpg

همه‌ی ما آب را مایه‌ حیات می‌دانیم و هر روز برای رفع تشنگی از آن استفاده می‌کنیم. اما آیا واقعاً آن طور که لازم است آب را می‌شناسیم؟ آیا حتماً لازم است هر روز 8 لیوان آب بنوشیم؟ آیا آب باعث لاغری می‌شود؟ آیا مصرف بیش از اندازه‌ آن می‌تواند خطرناک باشد؟


به گزارش ایسنا به نقل از سایت تبیان اگر می‌خواهید جواب این سۆالات را بدانید مطالعه‌ این مطلب را از دست ندهید:
 

لازم نیست روزانه حتماً 8 لیوان آب بخورید

حتماً شما هم بارها شنیده‌اید که باید روزانه حداقل 8 لیوان آب نوشید. برای همین خیلی از مردم به زور خودشان را به آب می‌بندند. این توصیه غلط نیست اما باید بدانید که لازم نیست همه‌ ما الزاماً روزانه 8 لیوان یا بیشتر آب بخوریم. درست است که آب برای هیدراته کردن یعنی تأمین آب بدن یکی از دسترس‌ترین و ارزان‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست. اما توجه داشته باشید که انستیتوی پزشکی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرده خانم‌ها باید روزانه حدود 8 لیوان و آقایان حدود 12 لیوان آب دریافت کنند اما نه الزاماً آب بلکه هر نوع مایعی.


حواستان باشد که مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیها حاوی میزان قابل توجهی آب هستند. به عنوان مثال هندوانه، توت فرنگی، هلو، گوجه فرنگی، خیار، پرتقال و غیره را در نظر بگیرید. حجم مایعاتی که در این مواد غذایی سرشار از آب وجود دارد بخشی از همان آب لیوان‌هایی را که باید نوشیده شود تأمین می‌کند. این مواد غذایی مزیت دیگری هم دارند. میوه و سبزیها علاوه بر تأمین آب بدن، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

رژیم غذایی پر پروتئین بهتر از رژیم غذایی پرکربوهیدرات‌ به کاهش وزن کمک کند

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه استرالیای جنوبی در آدلاید می گویند افرادی که رژیم غذایی حاوی غذاها و میان‌وعده‌های پر پروتئین دارند ممکن است در شرایط یکسان نسبت به افرادی که رژیم کم پروتئین و پرکربوهیدرات‌ دارند، میزان بیشتری وزن از دست بدهند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   پژوهشگران در یک بررسی دریافتند که در طول مدت زمان میانگین ۱۲ هفته، افرادی که به طور اتفاقی بر روی یک رژیم غذایی پرپروتئین قرار گرفته‌ بودند نسبت به آنهایی که رژیم غذایی با میزان استاندارد پروتئین داشتند، ۰٫۸ کیلوگرم بیشتر وزن از دست داده بودند.
البته بر مبنای محتوای پروتئین رژیم غذایی تفاوتی از لحاط میزان میزان تغییر در فشار خون، میزان کلسترول یا شاخص خطر دیابت میان دو گروه وجود نداشت.
توماس ویچرلی ، سرپرست این پژوهش می‌گوید این کاهش وزن بیشتر در گروه با رژیم غذایی پرپروتئین “چندان زیاد نبود”، با این حال ممکن است “در سطح جمعیتی اهمیت بالینی داشته باشد.”
او در این بررسی او و همکارانش ۲۴ کارآزمایی را که شامل ۱۰۶۳ نفر می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند.
افراد مورد بررسی بر روی یک رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چربی قرار گرفته بودند. برای حدود نیمی از این افراد گونه پرپروتئین رژیم غذایی تجویز شده بود که حاوی ۸۵ گرم پرپروتئین در روز برای یک فرد ۷۰ کیلوگرمی بود- و نیمی دیگر از افراد رژیم غذایی با میزان استاندارد پروتئین به طور میانگین ۴۹ گرم در روز برای یک فرد ۷۰ کیلوگرمی را دریافت می‌کردند.
هر دوی این رژیم‌های غذایی مقدار کالری مشابهی داشتند. بر اساس یافته‌های این بررسی که در جورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، افراد مورد بررسی به طور میانگین میان یک کیلوگرم تا ۱۱٫۳ کیلوگرم وزن کم کردند.

برای تغذیه کودکتان برنامه ریزی کنید

تغذیه کودک
فرقی نمی کند که فرزند شما چه سنی دارد، کودک نو پاست، مدرسه می رود و یا نوجوان است، تشویق کردن او به خوردن مواد غذایی مفید و ضروری، برای والدین یک مشکل بزرگ به نظر می رسد.
 
راهنمایی کودکان برای داشتن یک الگوی غذایی صحیح نیاز به کمی زحمت دارد، اما سلامتی کودکان شما به این دردسر می ارزد.

کودکان به چه غذاهایی نیاز دارند؟

نیازهای تغذیه ای در سنین مختلف کمی متفاوت است، اما صرف نظر از سن، همه کودکان به غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات، لبنیات و گوشت ها نیاز دارند. 
دقت کنید که در تنظیم برنامه غذایی کودکان همه گروه های غذایی را در نظر بگیرید.

ذخیره  مواد غذایی خانه را اصلاح کنید.
 
یک اصل خوب و مهم این است که اگر مایلید کودک شما ماده غذایی خاصی را نخورد، آن را در منزل نگهداری نکنید. در هنگام خرید، غلات کامل مانند نان های سبوس دار (مثلا نان سنگک)، مغزها، میوه های تازه و خشک و سبزیجات برای میان وعده ها، لبنیات کم چرب به جای لبنیات طعم دار و شیرین شده و گوشت های کم چرب را انتخاب کنید. اگر در منزل شکلات، شیرینی و آب میوه های آماده دارید، آنها را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید.

غذاهایی كه پوستی شگفت‌انگیز را برای شما تضمین می‌كنند

غذاهایی كه پوستی شگفت‌انگیز را برای شما تضمین می‌كنند می‌خواهیم به شما بگوییم چه مواد غذایی را چگونه مصرف كنید تا پوستی جوان، شاداب و سالم داشته باشید.

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل:  غذا خوردن برای ما یك عادت است؛ بر اساس علایق خودمان و عادت‌های غذایی‌‌مان سفره‌هایی را می‌گسترانیم، اما تنها در زمانی كه بخواهیم به هدفی برسیم، مثلا از وزن خود بكاهیم به طور دقیق به آنچه می‌خوریم نظارت می‌كنیم. اکنون می‌خواهیم به شما بگوییم چه مواد غذایی را چگونه مصرف كنید تا پوستی جوان، شاداب و سالم داشته باشید.


غذا خوردن برای پاك كردن خطوط چهره

دكتر دیل پینكاك، متخصص تغذیه و نویسنده كتاب «با آشپزی پوست بهتری داشته باشید» می‌گوید: رادیكال‌های آزاد، دشمن سلول‌های بدن هستند. سلول‌های پوست هم از این قاعده مستثنا نیستند. «رادیكال‌‌های آزاد در پوست شما باعث ایجاد خطوطی می‌‌شوند كه چهره شما را پیر می‌كند. شما با تغذیه درست و انتخاب بهترین مواد غذایی می‌توانید با رساندن مقادیر لازم از آنتی‌اكسیدان‌ها به بدن‌تان با این رادیكال‌های آزاد بجنگید و پوست‌تان را از آسیب دیدن محافظت كنید.»

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید تقریبا همه ما می‌دانیم کنسروهای ماهی را باید 20 دقیقه قبل از مصرف بجوشانیم و از خرید کنسروهایی با قوطی‌های متورم خودداری کنیم، اما مسائل و نکات مربوط به کنسروها به این دو موضوع ختم نمی‌شود.

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل:  تقریبا همه ما می‌دانیم کنسروهای ماهی را باید 20 دقیقه قبل از مصرف بجوشانیم و از خرید کنسروهایی با قوطی‌های متورم خودداری کنیم، اما مسائل و نکات مربوط به کنسروها به این دو موضوع ختم نمی‌شود. واقعیت این است كه این غذای آماده و خوشمزه تا به حال جان افراد زیادی را به خطر انداخته است. جدا از مسئله مسمومیت، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند در طول زمان باعث حساسیت و مشکلات گوارشی شود، بهتر است همین امروز با تمام خط قرمزهای کنسروها آشنا شوید.

اگر به شیرینی معتاد شده اید بخوانید!

آیا می‌دانید شایع‌ترین اعتیاد در جامعه امروزی ما چیست؟ اعتیاد به سیگار؟ الكل؟ مواد مخدر؟ نه، تمامی حدس‌های شما اشتباه است. شاید تعجب كنید، ولی اعتیاد به شیرینی از رایج‌ترین انواع اعتیادها است. همه موجودات روی زمین، از انسان گرفته تا پرندگان، به خوردن شكر علاقه دارند. نه تنها مصرف بیش از حد قند و شیرینی‌جات اعتیادآور است، بلكه عامل بسیاری از مشكلات پزشكی نیز می‌باشد. اگرچه بسیاری از افراد اعتیاد به شیرینی‌ها را همچون اعتیاد به سیگار و یا الكل جدی نمی‌گیرند، ولی مطالعات نشان می‌دهند كه اعتیاد به شیرینی‌جات در مواردی می‌تواند بدتر از اعتیاد به الكل یا مواد مخدر باشد و عوارض بیشتری داشته باشد.

 اعتیاد به شیرینی همچون اعتیاد به الكل و نیكوتین، بدن را وابسته می‌كند؛ به طوری كه حتی اگر مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه كم شود، فرد انرژی خود را از دست می‌دهد و احساس ضعف می‌كند.
نیشكر به شكل طبیعی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و در مقابل شكر تصفیه شده عاری از تمام مواد مغذی می‌باشد. قند به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و قند خون بالا می‌رود و به همان نسبت هم سریع افت می‌كند. با چند روز مصرف مداوم، بدن به لحاظ فیزیكی به سرعت وابسته می‌شود و توقف آن بسیار دشوار است.

4 باور رایج که رژیم غذایی شما را خراب می‌کند

برای این که تغذیه‌ی سالم و وزن متعادلی داشته باشید لازم است در گام اول اطلاعات درستی در مورد تغذیه کسب کنید. بعضی از باورها هستند که به مرور زمان در بین مردم رواج یافته‌اند اما پایه و اساس علمی ندارند.

همه‌ی ما کمابیش می‌دانیم اساس یک تغذیه‌ی سالم چیست: این که میوه و سبزیجات فراوانی میل کنید، مصرف مواد غذایی چرب را کاهش دهید و به میزان کافی آب بنوشید. اما گاهی آن قدر حرف‌ها و توصیه های غذایی مختلفی می‌شنویم که تشخیص درست از غلط کمی دشوار می‌شوند. برای آشنایی با این باورهای رایج نادرست با ما باشید.
قهوه، کافئین

افسانه‌ی شماره‌ی یک:
نوشیدنی‌های کافئین دار باعث دهیدراته شدن بدن می‌شوند


از سال‌ها قبل گفته شده است که کافئین خاصیت ادرارآوری دارد و میزان ادرار را افزایش می‌دهد و برای همین آب بدن را از بین می‌برد. اما نتایج پژوهشی که در The International Journal of Sport Nutrition and Exercice Metabolism به چاپ رسیده این باور را تایید نمی‌کند. بر اساس نتایج همین پژوهش مصرف کافئین تأثیر زیادی در هیدراته شدن بدن (تأمین آب) شرکت کننده ها داشته است.

رستوران‌ها بحران چاقی را در کودکان تشدید می‌کنند

متخصصان تغذیه هشدار دادند کودکان در رستوران‌ها بیشتر غذا می‌خورند و کالری بیشتر دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این متخصصان در دانشگاه ایلینویز تاکید کردند کودکان وقتی در رستوران غذا می‌خورند خیلی بیشتر از مواقعی که در خانه غذا می‌خورند، کالری دریافت می‌کنند. غذاهای آماده در رستوران‌ها، حاوی مقادیر بیشتری چربی اشباع شده و سودا هستند و استفاده از آنها میزان کالری بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، آزمایشات مشخص کرده است کودکان و نوجوانان وقتی تمام روز از مواد غذایی آماده و رستورانی استفاده می‌کنند به ترتیب 160 و 267 واحد کالری بیشتری دریافت می‌کنند.

مطالعات تایید می‌کند که افزایش نرخ چاقی و افزایش مصرف فست فودها طی چند دهه اخیر به موازات هم اتفاق افتاده است. به بیان دیگر غذاهای آماده و رستورانی از عوامل مهم تشدید کننده بحران چاقی هستند.

شرح این مطالعه در مجله «آرشیو طب اطفال و نوجوانان» منتشر شده است.


مصرف غذاهای پرادویه در دوران شیردهی روی طعم شیر اثر می‌گذارد


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف غذاهای پرادویه در دوران شیردهی روی طعم شیر تاثیرگذار است.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برخی از املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن و روی بدون توجه به برنامه غذایی روزانه مادر، از ذخایر بدن او در شیر وارد می‌شوند اما برخی املاح مانند ید در شیر مادر ارتباط مستقیمی با تغذیه او دارد بنابراین توصیه می‌شود که مادران شیرده مانند دوران بارداری از نمک یددار تصفیه شده به مقدارکافی استفاده کنند.

وی ادامه داد: از نظرمکمل‌ها بهتر است مصرف قرص آهن تا 3 ماه بعد از زایمان ادامه یابد.

وی اظهار کرد: از نظر ویتامین‌ها، غذای مادر شیرده بایستی حاوی مقادیر کافی مواد مغذی باشد چرا که میزان ویتامین‌های شیر مادر انعکاسی از مقدار ویتامین مصرفی مادر است.

حاجی میرزاده تصریح کرد: مصرف غذاهای پرادویه و چاشنی دار یا سیر و مواد مشابه ممکن است روی طعم شیر اثر گذارد و سبب عدم تمایل شیرخوار به شیر خوردن شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در برخی مادران ممکن است پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش به علت ورود اسیدلاکتیک به شیر، طعم تلخ در شیر ایجاد کرده و شیرخوار از شیرخوردن امتناع ورزد. در این موقع لازم است مادر قبل از شیر دادن، سینه خود را بشوید و مقدار کمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار بدوشد و دور بریزد.


از مصرف غذاهای پرچرب در دوران بلوغ خودداري كنيد


قابل توجه دختران؛
مصرف زیاد غذاهای پرچرب در دوران بلوغ سبب ایجاد التهاب در غدد سینه می شود که حاصل آن افزایش خطر سرطان سینه است.
معصومه دادخواه، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا در دوران بلوغ رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخودار است گفت: رژیم غذایی حاوی چربی زیاد در دوران بلوغ با افزايش خطر بروز سرطان سینه در سنین بالاتر از رابطه مستقیم دارد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: دوران بلوغ زمانی بسیار حساس و مهم است چون چارچوب اصلی برای رشد غدد سینه ایجاد می شود.

دادخواه تصریح کرد: مصرف زیاد غذاهای پر چرب در این دوران سبب ایجاد التهاب در غدد سینه می شود که حاصل آن افزایش خطر سرطان سینه است.