الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته  دكتر سيدضياءالدين مظهري 
گروه داراي كد 08 افرادي را در برمي‌گيرد كه داراي ژن‌هاي چاقي يا جهش‌هاي تك‌ژني مي‌باشند. گرچه بيشتر از 250 ژن شناسايي شده‌اند و گاهي نيز جهش‌هاي تك‌ژني از جمله ژن‌هاي انسولين و لپتين زمينه چاقي‌هاي ارثي را فراهم مي‌نمايند، ولي در قبال شروع خزنده اضافه وزن و چاقي در افراد حامل ژن‌هاي چاقي، اثر عوامل محيطي حتي قبل از بارداري مادر و دوران بارداري (مثل چاقي يا لاغري مادر قبل از ورود به دوران بارداري) يا نحوه وزن‌گيري سي‌ونه و يا چهل هفته بارداري و همچنين نوع تغذيه كودك به دنيا آمده با شير مادر يا شير خشك و نوع ميزان تغذيه كودك و زمان شروع غذاي تكميلي و همچنين فعاليت جسماني ناكافي، نشستن طولاني مدت جلوي تلويزيون و كامپيوتر و تراكم چگالي انرژي‌ غذاهاي مصرفي نسبت به مواد مغذي آنها، اندازه پرس غذاها، گرايش به ميل كردن غذاهاي آماده و Fast food ها نيز موجبات چاقي‌هاي پيشرونده‌اي را مهيا مي‌سازند. اين عوامل در قبال افرادي كه داراي ژن‌هاي چاقي مي‌باشند خيلي اثرگذارتر بوده و سريع‌تر به بروز اضافه وزن و چاقي‌ افراد منجر مي‌گردد.
دنياي شگفت‌انگيز نقش آفريني ژن‌ها و عوامل موروثي
هر روزي كه سپري مي‌گردد صدها و هزاران ژن شناسايي و عملكرد آنها در جهات متعدد و مختلف شناسايي مي‌گردد. هر رخدادي اعم از رشد و نمو گرفته تا هدايت چرخه‌هاي متعدد سوخت و‌سازي، از ايجاد اشتها گرفته تا بي‌اشتهايي كامل، از سكون و بي‌تحركي گرفته تا چستي و چالاكي، از مصرف شديد انرژي گرفته تا صرفه‌جويي در مصرف انرژي، از هوشمندي گرفته تا كند ذهني و هزاران رخداد ديگر تحت فرمان و هدايت ژن‌هايي مي‌باشند كه در هسته‌هاي سلول‌هاي بدن افراد به صورت رشته DNA در قالب 50 تا 100 هزار كُد‌ ژنتيكي بين 23 جفت كروموزوم تقسيم گرديده‌اند، گرچه هر كدام از اين ژن‌ها در صورت فعال گرديدن شگفتي آفريده و اثرات بسيار قابل توجهي را در بعد رخدادهاي مثبت يا منفي نمايان مي‌سازند،

زنجبيل، موثر در كاهش درد


جام جم آنلاين: متخصصان تغذيه و سلامت معتقدند، برخي از مواد غذايي به كاهش دردهاي مزمن كمك مي‌كند.
به گزارش ايسنا، اين متخصصان تاكيد مي‌كنند هر چند ورزش و تمرينات مديتيشن (مراقبه) بهترين شيوه‌ براي مقابله با درد است، اما با چند تغيير ساده در رژيم غذايي نيز مي‌توان به شيوه‌اي موثر درد را كنترل كرد. مثلا بررسي نشان داده است، زردچوبه و زنجبيل هر دو از چاشني‌هاي بسيار مفيد است كه خاصيت تسكين‌‌دهنده درد مانند داروهاي آسپيرين و ايبوبروفن را دارد. به اين ترتيب افزودن‌ اندكي زنجبيل به چاي يا قهوه‌اي كه روزانه مصرف مي‌كنيد در تسكين درد موثر است.
اين متخصصان تاكيد مي‌كنند، از فرآورده‌هاي لبني استفاده كنيد. محصولات لبني سرشار از كلسيم و ويتامين D است كه اين دو ماده نيز به نوبه خود نقش موثري در كنترل درد دارد. همچنين غلات را همراه با سبوس آنها مصرف كنيد. غلات سبوس‌دار غني از منيزيم است. اين ماده معدني براي مقابله با دردهاي عضلاني بسيار مفيد است و به كاهش دردهاي مزمن كمك مي‌كند.
به گفته اين متخصصان چرب‌كردن مفاصل با استفاده از روغن زيتون نيز در كاهش درد، بسيار مفيد است. روغن زيتون غني از آنتي‌اكسيدان‌هايي موسوم به پلي فنول‌هاست كه مكانيسم مقابله با درد را در بدن فعال مي‌كند و از اين رو توصيه مي‌شود كه مفاصل خود را با اين روغن چرب نگه داريد.مصرف سبزي‌هاي داراي برگ سبز مانند اسفناج، كاهو و كرفس كه سرشار از ويتامين K است نيز تسكين‌دهنده درد است.

مسموميت ناشي از غذاي كنسروي

جام جم آنلاين: بيماري بوتوليسم ناشي از عاملي بيماري‌زاست كه سم آن به عنوان كشنده‌ترين سم شناخته ‌شده، معروف است.
اين بيماري نه‌تنها از طريق كنسرو بلكه به واسطه بسياري از مواد غذايي كه بدرستي نگهداري نمي‌شود نيز منتقل مي‌شود. از جمله مواد غذايي كه به اين بيماري آلوده مي‌شود؛ غذاهاي دودي يا تخمير شده، پياز سرخ كرده و سيب‌زميني پخته شده است.
چند شكل از بيماري شناخته شده است. نوع مرسوم آن ناشي از خوردن سم موجود در غذاي مسموم است. در غذاي آلوده، عامل بيماري‌زا رشد كرده و توليد سم مي‌كند، يعني فرد با خوردن سم دچار علائم مي‌شود.
نوع ديگري از اين بيماري در شيرخواران زير يك سال بروز مي‌كند كه علت آن تغذيه شيرخوار با عسل طبيعي است.
عامل بيماري‌زا در اين شيرخواران از طريق عسل وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به توليد سم مي‌كند. شيرخواراني كه شير مادر مي‌خورند بيشتر از ديگر شيرخواران در معرض اين عفونت هستند.
نوع ديگري از بيماري در معتادان تزريقي ايجاد مي‌شود. اين افراد به تزريق مواد مخدر از طريق سوزن آلوده اقدام مي‌كنند كه در محل تزريق و به واسطه تجمع چرك، عامل بيماري‌زا رشد كرده و سم توليد مي‌كند.
علائم معمولا طي 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز مي‌كند؛ هرچند گاهي ديده شده كه بيماران سابقه مصرف را يك هفته قبل عنوان مي‌كنند.

عصاره توت فرنگی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند

توت فرنگی
تحقیقات نشان می دهد عصاره توت فرنگی مانند یک عامل محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید عمل می کند، همچنین طول عمر سلول های پوستی را افزایش داده و صدمات وارد شده به DNA را کاهش می دهد.

این مطالعه بر اهمیت مصرف توت فرنگی در رژیم غذایی تاکید کرده و همچنین دریچه ای نو را پیش روی کارخانه های تولید کننده محصولات ضد آفتاب قرار می دهد.
در این تحقیق سلول های پوستی انسان (فیبروبلاست) در آزمایشگاه کشت داده شدند و عصاره توت فرنگی در غلظت های مختلف به آنها افزوده شد. این نمونه ها معادل 90 دقیقه آفتاب تابستان در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که عصاره توت فرنگی قدرت بالایی در محافظت از این سلول ها در برابر نور آفتاب دارد و بنابراین قادر است از سرطان های پوستی و سایر بیماری های التهابی پوست پیشگیری کند.
این ویژگی توت فرنگی به دلیل وجود رنگدانه قرمز رنگ آن به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد تومور بوده و در تنظیم فرآیندهای آنزیمی بدن نقش دارد. 
مطالعات قبلی در مورد توت فرنگی نشان داده بود که این میوه قادر است گلبول های قرمز خون را تقویت کرده و معده را در برابر اثرات مضر الکل محافظت نماید.

استرس والدین، کودکان را چاق می‌کند


خبرگزاری فارس: استرس والدین، کودکان را چاق می‌کند استرس و فشار روانی والدین خطر ابتلای فرزندان آنها را به چاقی افزایش می دهد و میزان مصرف غذاهای فست فود را در آنها بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، دکتر الیزابت پروت پارکس، متخصص تغذیه دانشگاه کودکان شهر فیلادلفیا گفت: استرس والدین خطر ابتلای کودکان آنها را به چاقی و میزان مصرف غذاهای فست فود افزایش می دهد.
محققان دانشگاه کودکان شهر فیلادلفیا اطلاعات یک نظرسنجی تلفنی در سال 2006 میلادی از 2100 خانه در این شهر را مورد بازبینی قرار دادند. کودکان و نوجوانان در این خانه ها از ۳ تا 17 سال سن داشتند و 25 درصد از آنها چاق بودند.
محققان به این نتیجه رسیدند: کودکانی که تایید کردند والدین آنها از فشار روانی در زندگی مثل مشکلات سلامتی، تنگنای مالی، بیکاری و فقر رنج می‌برند، چاق تر از همنوعان خود هستند که والدین آنها دچار این مشکلات نیستند.
محققان همچنین دریافتند: کودکانی که والدین آنها از فشار روانی زیادی رنج می‌بردند؛ بیشتر غذاهای  آماده(فست فود) می خوردند.

آشنایی با خواص شگفت‌آور لیمو از نوع ترش و شیرین

لیمو (از مرکبات) محصولی معجزه‌آسا برای کشتن سلول‌های سرطان است ؛ که ۱۰۰۰۰ بار قوی‌تر از شیمی درمانی است.
چرا ما در مورد آن نمی‌دانیم؟ چون آزمایشگاه‌ها (شرکت های دارو‌سازی) با ساخت مشابه و مصنوعی آن سود زیادی می‌برند.
شما هم اکنون می‌توانید به یک دوست کمک کنید تا از آنها بی‌نیاز شود و بداند که آب لیمو در پیشگیری از بیماری بسیار مفید است .
طعم آن شیرین یا ترش و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناک شیمی درمانی است.
چگونه است که بسیاری از مردم باید بمیرند، در حالی که این خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شرکت‌های بزرگ مولتی میلیونر به خطر بیفتد؟
همانطور که می‌دانید، درخت لیمو در دو نوع لیمو‌شیرین و لیموترش شناخته شده است. شما می‌توانید از این میوه به روش‌های مختلف مصرف کنید:
شما می ‌وانید آنرا به صورت افشره، نوشابه‌های آماده، شربت، شیرینی، روی غذا، گوشت و غیره مصرف کنید.
لیمو بسیاری از خواص را داراست ، اما جالب‌ترین اثر آن در کیست و تومورهاست.
خاصیت این گیاه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است.
همچنین به عنوان یک داروی ضد میکروبی در برابر عفونت‌های باکتریایی و قارچ و انگلهای داخلی و کرم‌ها موثر است. همچنین تنظیم کننده فشار خون بیش از حد بالا و ضد‌افسردگی، استرس و اختلالات عصبی است.

مواد غذایی موثر در تقویت حافظه را بشناسید


کارشناسان تغذیه اظهار کردند: خوردن مواد غذایی سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین D برای بهبود و تقویت حافظه مفید است.
به گزارش ایسنا، متابولیسم مغز بر اساس تبادل فسفر و کلسیم عمل می‌کند و رژیم غذایی مناسب باید سرشار از این منابع باشد.
به گفته متخصصان، مصرف ویتامین D باعث ایجاد توازن متابولیک میان فسفر و کلسیم در مغز انسان می‌شود.
سومین ماده معدنی که نقش مهمی در مغز ایفا می‌کند منیزیم است و گروه ویتامین‌های B نیز قدرت و پایداری حافظه را تقویت می‌کنند.
کارشناسان تغذیه نوشیدن شیر و خوردن فرآورده‌های لبنی، جوانه گندم، سبزی‌جات و دانه‌های روغنی را برای تقویت حافظه توصیه می‌کنند.

منبع:  تغذیه > موادغذائی- همشهری آنلاین

روغن بادام سلاحی موثر در برابر چاقی و دیابت

متخصصان علوم تغذیه و سلامت در دانشگاه میسوری آمریکا دریافته‌اند که سلاح آینده بشر برای مقابله با چاقی و دیابت می‌تواند در قالب روغنی تهیه شود که از دانه‌های درختان بادام‌ وحشی گرفته شده است.
متخصصان می‌گویند: خاصیت مهم این روغن که آن را به سلاحی موثر برای مقابله با این دو بیماری شایع قرن تبدیل می‌کند، قدرت تاثیرگذاری خاص و منحصر به فرد آن روی میکروارگانیزم‌های موجود در ناحیه شکم است.
به گزارش روزنامه اکسپرس، این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته‌اند که افزودن روغن بادام وحشی موسوم به «روغن استرکولیک» به رژیم غذایی موش‌ها، حساسیت این حیوانات را نسبت به انسولین افزایش می‌دهد.
آنها می‌گویند: این روغن در واقع روی سه نوع از میکروارگانیزم‌هایی که در روده‌های موش‌ها زندگی می‌کنند تاثیر می‌گذارد و افزایش حساسیت انسولینی ناشی از همین تاثیر است.
این متخصصان مشاهده کردند که به لحاظ آماری پس از مصرف این روغن، میزان تحمل گلوکز و حساسیت انسولینی در موش‌های چاق به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرد.
پزشکان معتقدند که این یافته دیدگاه‌های جدیدی در زمینه کنترل دیابت و اضافه وزن ارائه می‌کند.
این مطالعه در نشست عمومی انجمن میکروبیولوژی آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شده است.

 منبع: تغذیه > موادغذائی- همشهری آنلاین:

خواص آنتی اکسیدانی بالای یک گیاه اختصاصی منطقه الموت

1-1474.jpg
پژوهشگران کشور به تازگی دریافته‌اند که یک گونه از جنس گیاه «پونه‌سا» که تنها در منطقه الموت قزوین می‌روید، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد.

مریم اهوازی پژوهشگر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که به همراه دکتر فرحناز خلیقی سیگارودی بر روی عصاره این گیاه تحقیق کرده است، درباره اینگونه از پونه‌سا با نام علمی Nepeta pogonosperma به خبرنگار سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این گونه از پونه‌سا از خانواده نعناع که حدود 10 سال پیش در منطقه الموت قزوین شناسایی شد، خاص این منطقه است و در هیچ نقطه دیگری از کره زمین نمی‌روید.

طبق مطالعات اتنوبوتانیکی وی و همکارش در منطقه الموت این گیاه در گویش محلی «لرزه» خوانده می‌شود.

اهوازی در این باره خاطرنشان کرد: به گفته مردم محلی این منطقه، اهالی الموت از سالهای پیش از این گیاه به عنوان راه حلی برای تازه نگه داشتن گوشت استفاده می‌کرده‌اند به این ترتیب که برای جابجایی گوشت یا نگهداری آن بدون فاسد شدن، گوشت را در برگ‌های این گیاه می‌پیچیدند.

اهوازی با اشاره به اینکه این کاربرد محلی گیاه «لرزه» انگیزه اصلی برای آنالیز عصاره این گیاه بوده است، اظهار کرد: انواع گونه‌های پونه‌سا در ایران شامل ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، ایریدوئیدها، فنل‌ها و دی‌ترپن‌ها هستند. این گیاهان معطر اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، حشره‌کشی، ضد التهابی، ضد دردی و ضد اضطرابی دارند.

کاهش ویتامین C در افراد مبتلا به سکته مغزی منجر به تخریب نورون‌ها می‌شود


44-81.jpg نتایج یک پژوهش جدید دانشگاهی نشان داد: سطح سرمی ویتامین C در افراد سکته مغزی نسبت به دیگر افراد پایین‌تر است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اسید اوریک و ویتامین C بخشی از مکانیزم‌های دفاعی برای غلبه بر استرس اکسیداتیو است و در حوادث عروقی فعال می‌شوند. با توجه به شیوع حوادث عروق مغزی و جایگاه مسجل نشده این آنتی‌اکسیدان‌ها، مطالعه‌ای به منظور سنجش سطح سرمی اسید اوریک و ویتامین C در بیماران فاز حاد سکته مغزی ایسکمیک توسط دکتر مهدی مقبولی از مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی زنجان و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه 50 بیمار طی 48 ساعت اول بعد از بروز سکته‌ی مغزی آتروترومبوتیک با 50 نفر شاهد، مقایسه شدند. سطح سرمی اسید اوریک و ویتامین C به‌ ترتیب از طریق روش‌های آنزیمی وکالریمتری اندازه‌گیری شد و یافته‌ها با روش‌های آماری مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که بیماران سکته‌ی حاد ایسکمیک مغزی در مقایسه با گروه شاهد سطح سرمی پایین‌تری از ویتامینC را داشتند؛ در حالی که سطح سرمی اسید اوریک تفاوت بارزی بین گروه مورد و شاهد نشان نداد.

كمبود برخي مواد مغذي حالت افسردگي را تشديد مي كند

 كمبود برخي مواد مغذي مانند اسيدهاي چرب امگا 3 حالت افسردگي را تشديد مي كند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، اظهار داشت: عوامل تغذيه اي نقش مهمي در بروز افسردگي دارند و كساني كه دچار افسردگي هستند عمدتا تغذيه نامناسبي داشته و در معرض خطر بيشتري هستند.
فروزان صالحي افزود: هنگامي كه فردي دچار افسردگي باشد،‌ سطح انرژي در وي كمتر از حد معمول است و اشتياق و اشتها براي غذا خوردن در او از بين رفته و در نتيجه تغذيه فرد دچار اختلال مي شود.
وي تصريح كرد: افرادي كه بيشتر در معرض اين خطرات هستند،‌ افراد مسني هستند كه تنها، زندگي مي كنند و يا كسي آنها را تشويق به خوردن مواد غذايي مناسب نمي كند.
اين كارشناس تغذيه با بيان اين كه كمبود برخي مواد مغذي مانند اسيدهاي چرب امگا 3 حالت افسردگي را تشديد مي كند،‌ گفت: كمبود اين مواد در رژيم غذايي مي تواند افراد را مستعد افسردگي كند كه غذاهاي دريايي به ويژه ماهي هاي چرب، تخم مرغ هاي غني شده با امگا 3،‌ روغن كانولا، گردو و سويا از منابع غذايي اين گروه هستند.
به گفته وي، سطح اسيد فوليك در خون برخي از افراد مبتلا به افسردگي پايين است كه جگر، قارچ، سبزي هاي برگ سبز، گوشت گاو كم چربي، سيب زميني، آب پرتقال و لوبيا از منابع اسيد فوليك هستند.
صالحي خاطرنشان كرد: عنصر روي نيز نقش مهمي در عملكرد سيستم عصبي دارد و تعادل اين عنصر در بدن در پيشگيري و درمان افسردگي مؤثر است.

ختمی گیاهی که در سیستان و بلوچستان میهمان باغچه منازل مردم است


گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند و گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی بطور کلی فرآورده های طبیعی با توجه به اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی بویژه در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

رویشگاه اصلی گیاه ختمی با خواص دارویی فراوان از جمله تسکین دهنده عارضه های پوستی و برطرف کننده یبوست، در سیستان و بلوچستان، منازل اکثر مردم شهرستان های زابل، خاش، ایرانشهر، زاهدان، سرباز و نیکشهر است.

ختمی گیاهی علفی و چند ساله دارای ساقه ای با کرکهای ریز به رنگ خاکستری است که ارتفاع آن به حدود دو متر می رسد.

برگهای ختمی دندانه دار، پهن و قلب مانند و گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که به صورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود.

تمام قسمتهای گیاه ختمی استفاده طبی دارد. این گیاه دارای مواد نشاسته ای، چربی، اسانس، آنتوسیانین و سیانیدنین است.

مصرف ماهي در پيشگيري از پوكي استخوان موثر است

 استفاده از ماهي به دليل اينكه مواد مغذي مفيدي دارد مي تواند يكي از راهكارهاي پيشگيري از پوكي استخوان باشد.
 به گزارش وب دا، عضو مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به ديگر موارد تغذيه اي كه مي تواند نقش پيشگيرانه در ابتلا به پوكي استخوان داشته باشد، اظهار داشت: استفاده از لبنيات به اندازه كافي به همراه ويتامين دي نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به پوكي استخوان دارد.
دكتر ژاله شريعتي سرابي عوامل و زمينه هاي بروز پوكي استخوان را متعدد دانست و تصريح كرد: بالا رفتن سن مهمترين دليلي است كه سبب بروز پوكي استخوان مي شود.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين راستا ادامه داد: بي تحركي، رژيم غذايي نامناسب، داشتن مشكلات كليوي و گوارشي و استفاده نكردن از نور مستقيم آفتاب از جمله عواملي است كه مي تواند احتمال ابتلا به پوكي استخوان را بالا مي برد.
دكتر شريعتي سرابي افزود: همچنين استفاده بي رويه از برخي از داروها مي تواند زمينه ساز ابتلا به پوكي استخوان باشد و اگر افراد ملزم به استفاده از برخي از اين داروها مانند داروهاي ضد صرع و ضد تشنج هستند بايد تمهيدات پيشگري از ابتلا به پوكي استخوان را با استفاده از ويتامين ها و كلسيم در نظر بگيرند.
عضو مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد توجه به پوكي استخوان را در زنان و دختران ضروري دانست و خاطر نشان كرد: دختراني كه تغذيه سالم داشته باشند و از لحاظ استخواني مشكلي نداشته باشند مي توانند در آينده مادراني سالم باشند و نوزاداني سالم به دنيا بياورند.

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

گوجه‌فرنگي كه امروزه يكي از رايج‌ترين و پرمصرف‌ترين صيفي‌جات در جهان است، براي ساليان متمادي به نام سيب طلايي يا سيب عشق معروف بود و تنها يك گياه زينتي مورد استفاده در باغچه‌ها بود.
برترین مجله اینترنتی ایران



برترین ها:  گوجه‌فرنگي كه امروزه يكي از رايج‌ترين و پرمصرف‌ترين صيفي‌جات در جهان است، براي ساليان متمادي به نام سيب طلايي يا سيب عشق معروف بود و تنها يك گياه زينتي مورد استفاده در باغچه‌ها بود. گوجه‌فرنگي به خانواده سيب‌زميني تعلق دارد و با وجود اينكه در علم گياه‌شناسي يك ميوه تلقي مي‌شود، اغلب به عنوان تره‌باره شناخته مي‌شود.



تاريخچه: گوجه‌فرنگي، گياه بومي آمريكاي‌جنوبي است كه بنا به شواهد ژنتيكي خاستگاه ابتدايي آن نقاط مرتفع و كوهستاني پرو بوده است. نوشته‌هاي برجامانده از تمدن آزتك‌ها نشان مي‌دهد كه آنها اولين پرورش‌دهندگان گوجه‌فرنگي بودند و آن را همراه با ذرت، فلفل و نمك مصرف مي‌كرده‌اند.در مورد انتقال گوجه‌فرنگي به اروپا دو نظريه وجود دارد. عده‌اي ار نان كورتز كاشف اسپانيايي و گروهي ديگر كريستف كلمب را نخستين فردي مي‌دانند كه اين گياه را به اروپاييان معرفي كرد.

قرص‌هاي لاغري واقعا معجزه مي‌كنند؟

قرص آمريكايي كه در آمريكا ممنوع است
اين روزها بيشترين معضل بسياري از افراد مسئله چاقي است‌، بعضي از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي تلاش براي بهتر زندگي‌كردن و از راه‌هاي منطقي به نتيجه رسيدن ره صد ساله را يك شبه طي كنند.
برترین مجله اینترنتی ایران



برترین ها:  اين روزها بيشترين معضل بسياري از افراد مسئله چاقي است‌، بعضي از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي تلاش براي بهتر زندگي‌كردن و از راه‌هاي منطقي به نتيجه رسيدن ره صد ساله را يك شبه طي كنند و هستند كساني كه از اين افراد به راحتي سوءاستفاده مي‌كنند اما براي سود بيشتر آن‌ها اجازه ندهيد تا از شما سوءاستفاده شود. 



«لاغري سريع»، «بدون عارضه لاغر شويد»، راهي بسيار ساده براي آن‌كه خيلي ساده لاغر شويد، قرص‌هاي معجزه‌آساي لاغري، قرص‌هايي كه بدون هيچ عارضه‌اي شما را لاغر مي‌كنند و... اين تبليغات در فضاي مجازي و ماهواره‌اي بيداد مي‌كنند و مشخص است كه طرفداران بسياري هم دارند اما متاسفانه چون نظارتي بر اين تبليغات وجود ندارد‌ در آن‌ها واقعيت بيان نمي‌شود. بسياري از اين داروها كه به صورت قاچاق وارد مي‌شوند عوارض خطرناكي دارند و حتي عرضه و فروش آن‌ها در بسياري از نقاط جهان ممنوع است.