عوارض مهم کاهش وزن سریع بر روی بدن




بسیاری از سایت‌های مختلف روشهای گوناگون و متنوعی را برای کاهش وزن ارائه می‌کنند اما تقریبا هیچ یک از این سایت‌ها درباره اثرات مضر و عوارض جانبی کاهش وزن سریع بر روی بدن مطلبی منتشر نمی‌کنند.
آفتاب: تقریبا همه ما علاقه‌مند هستیم که خیلی سریع و موثر وزن خود را کاهش دهیم و معمولا نیز برای شروع و بعنوان سریعترین و آسانترین روش به سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنیم.

به گزارش ایسنا،بسیاری از سایت‌های مختلف روشهای گوناگون و متنوعی را برای کاهش وزن ارائه می‌کنند اما تقریبا هیچ یک از این سایت‌ها درباره اثرات مضر و عوارض جانبی کاهش وزن سریع بر روی بدن مطلبی منتشر نمی‌کنند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، کارشناسان تغذیه و سلامت تاکید دارند که راه‌حل‌های لاغری فوری معمولا مضر هستند و به بدن آسیب می‌رسانند مهمترین عوارض جانبی کاهش سریع وزن برای بدن عبارتند از:

- سلولیت: این واژه به ایجاد چین و چالهای پوستی در ناحیه شکم، ران‌ها و پاها اطلاق می‌شود. معمولا کاهش یا افزایش سریع وزن از عوامل اصلی بروز این چال‌های پوستی و سلولیت هستند.

قهوه نوش‌ها خوش بین‌تر هستند


دانشمندان می‌گویند نوشیدن قهوه به خوش بینی کمک می‌کند. دانشمندان آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف قهوه سرعت و دقت مغز در تشخیص کلمات با بار معنایی مثبت را افزایش می دهد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه روسی پراودا، دانشمندان دانشگاه «رور» آلمان در تحقیقی که روی داوطلبان 19 تا 32 ساله انجام دادند، متوجه افزایش شاخص‌های مربوط به شناخت کلمات مثبت در اشخاصی شدند که قهوه می‌نوشند.
به اعتقاد این دانشمندان، کافئین موجود در قهوه فعالیت سیستم مرکزی عصبی را افزایش می‌دهد، و مصرف قهوه به میزان کافی (دو تا سه فنجان در روز) موجب بهبود تفکر منطقی و سرعت واکنش‌های رفتاری انسان می‌شود. در عین حال وقتی عواطف مثبت یا منفی با یک شئی معینی در ارتباط باشند، خاطرات پایدارترند.
شناسایی تأثیر کلمات مثبت بر اثر تأثیر خاص کافئین بر بخشی از مغز که مسئول شناخت گفتار و زبان می‌باشد روی می‌دهد.
پیش از این، دانشمندان از تأثیر مثبت بوی نان تازه بر انسان به عنوان سمبل گرما و آسایش سخن گفته بودند.

 تغذیه > نوشیدنی‌ها- همشهری‌آنلاین:

انار خون‌ساز نيست


جام جم آنلاين: انار ملس تبريز، انار سياه، انار سنگي، انار تاج بلند، انار شيرين دانه درشت و... اينها ارقام مختلف انار است كه اين روزها در بازار ميوه يا جشنواره‌هايي كه به مناسبت فرارسيدن فصل انار در برخي شهرها برگزار مي‌شود، به فروش مي‌رسد.
در برخي از همين مراكز، علاوه بر انار، فرآورده‌هاي اين ميوه همچون رب‌انار، آب‌انار، سس‌ انار و سركه ‌انار هم به فروش مي‌رسد. اما پرسش اينجاست، آيا مي‌توان به فرآورده‌هايي كه از سوي عرضه‌كنندگان محلي توليد و در ظروف به ظاهر بهداشتي بسته‌بندي مي‌شود، اطمينان كرد‌؟
انار تقويت‌كننده كبد و صفرابر است و ميزان كلسترول و فشارخون را تنظيم مي‌كند. انواع ترش آن به دليل ميزان پايين قند و اسيد بيشتر براي افراد مبتلا به ديابت مفيد، به دليل پتاسيم فراوان ادرارآور، با دفع سموم بدن جلادهنده پوست و كاهنده ويار خانم‌هاي باردار است.
انواع انارهاي سياه يا كبودرنگ نيز براي سرفه ناشي از گرمي و سرماخوردگي مفيد است و باعث كاهش اوره و غلظت خون مي‌شود.
بنابر نظر گروهي از پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا، مصرف دانه‌هاي انار از عوارض يائسگي مي‌كاهد و با تعديل هورمون‌ها از تحليل استخوان‌ها و غضروف‌ها جلوگيري مي‌كند و ريسك ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي‌دهد بايد بدانيد برخلاف تصور عامه انار خون‌ساز نيست و به رفع كم‌خوني كمك نمي‌كند، چراكه آهن آن گياهي است و قدرت جذب پاييني دارد، بنابراين نمي‌تواند به افزايش فعاليت مغزاستخوان منجر شود.

تأمین نشدن نیاز غذایی بدن کاهش توان یادگیری و رشد را در پی دارد


سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای استفاده از مواد غذایی ارزان قیمت برای تامین نیاز روزانه بدن توصیه می‌شود گفت: متاسفانه خانواده‌ها وقتی می‌خواهند از نظر اقتصادی صرفه جویی کنند اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد صرفه جویی در مصرف مواد غذایی است در حالیکه این یک صرفه جویی صوری است.
وی ادامه داد: در حالیکه در بلند مدت این کاهش تامین نیاز مواد غذایی بدن سبب کاهش توان یادگیری و پایین آمدن سطح استعدادها، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و کاهش رشد می‌شود.به گفته این متخصص تغذیه می‌توان با ترکیب مواد غذایی ارزان قیمت از کمترین امکانات بهترین بهره را ببرند و در دنیا ثابت شده با آموزش صحیح اصول تغذیه و تغییررفتار 50 درصد سوء تغذیه کاهش می‌یابد.
مظهری با تاکید بر اینکه در ابتدا باید باورهای غلط در زمینه تغذیه را باید اصلاح کرد افزود: می‌توان بسیاری از مواد غذایی با ارزش را جایگزین مواد غذایی گران قیمت کرد. مثلا اگر نمی‌توان حتما گوشت تهیه کرد ترکیب 35 درصد ذرت و 65 درصد لوبیا ارزش غذایی گوشت را دارد.رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه افزود: ارزش پروتئینی یک عدد تخم مرغ 100 است و اگر آن را با سیب زمینی ترکیب کرده و کوکوی سیب زمینی را به عنوان وعده غذایی مصرف کرد می‌توان گفت حداقل نیاز پروتئین بدن تامین شده است.
به گفته مظهری شیر برنج که جزو غذاهای سنتی ماست و ترکیب شیر و برنج است یا آبگوشت که حتی مقدار اندکی گوشت، لوبیا و گوجه فرنگی است نیز می‌تواند جزو زنجیره غذایی قرار گیرد. وی تاکید کرد: حتی می‌توان مقدار کوچکی گوشت را در کنار سبزیجات پخته مانند کرفس و هویج و یا کدو در سفره خانوار قرار داد که هم ارزان‌تر خواهد بود و هم متنوع و با ارزش غذایی بالا است.


ب

خوردن میوه برای بیماران کلیوی مفید است



سلامت نیوز : پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند افزودن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به بهبود حال این بیماران کمک می‌کند.آلکالین درمانی روشی است که برای بهبود مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی بکار گرفته می‌شود. در این آزمایش دکتر نیمریت گورایا از متخصصان دانشکده پزشکی تگزاس و دستیارانش با توجه به اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها نیز منابع غنی از آلکالین هستند به بررسی تاثیر مصرف این خوردنی‌ها روی بیماران کلیوی پرداختند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آنها پس از سه سال مطالعه روی 108 فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی متوجه شدند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به اندازه مصرف داروی خوراکی در بهبود عملکرد کلیه‌ها در این بیماران موثر است.دکتر گورایا در این باره تصریح کرد: خوردن یک عدد سیب در روز شما را از متخصص امراض کلیوی بی‌نیاز می‌کند.جزئیات این مطالعه در نشست سالانه کلیه در انجمن نفرولوژی امریکا ارائه شد.


خواص انار

این میوه كه از آن به عنوان میوه‌ای بهشتی یاد می‌شود از قدیم الایام مورد توجه اطباء بوده و برای آن خواص بی‌شماری برشمرده‌اند. در علم نوین پزشكی نیز خواص انار به اثبات رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ آب شیرین انار برای رفع سینه درد و سرفه مفید است. نوع ترش آن نیز برای افرادی كه طبیعت گرم دارند بسیار نافع است، انار سرشار از ویتامین‌های A،B،C،E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است.

آب انار دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است كه برای كبد خوب می‌باشد و موجب تصفیه كبد می‌گردد.

انار به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار بوده و ویتامین B موجود در انار اعصاب را تقویت می‌كند. همچنین به علت دارا بودن مقادیری از ویتامین ضد استفراغ می‌باشد.

مصرف آب انار یا عصاره آن برای خانم‌های باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از نظر ویتامین‌ها، موجب رشد مناسب جنین می‌شود.

آب انار همچنین در درمان اسهال نیز موثر است. نوع جنگلی و خودروی آن كه به ناردان معروف است كاربرد زیادی در درمان اسهال دارد. جوشانده انار در درمان زخم و ورم معده بسیار مؤثر است.

جراحی کاهش وزن، موجب تضعیف استخوان ها می شود

 پزشکان هشدار می دهند که جراحی کاهش وزن موجب تضعیف استخوان و از دست دادن آن می شود.

به گزارش دیلی میل، این موضوع می تواند به دلیل کاهش جذب مواد مغذی و تغییرات هورمونی باشد.

محققان می گویند: جراحی معده که برای درمان آن دسته از بیماران چاقی بکار می رود که تلاش می کنند خود را با روش های دیگر لاغر کنند، می تواند باعث از دست دادن استخوان شود.

هم اکنون پزشکان با استفاده از روش های مختلف از جمله عمل جراحی دائم بای پاس معده میزان غذایی را که فرد می خورد ، کاهش می دهند.

ولی متخصصان غدد اعلام می کنند که این روش ها می تواند موجب کاهش تراکم استخوان شود که این موضوع به ویژه در مورد بیماران نوجوانی که هنوز تراکم کامل استخوانی خود را به دست نیاورده اند، نگران کننده است.

در این مطالعه محققان تحقیقات اخیر در مورد رابطه پیچیده میان چربی، استخوان و محدودیت های جذب مواد مغذی را بررسی کردند.

مصرف گوشت خام بیماری توکسوپلاسموز را در پی دارد

این بیماری‌ ار برخی حیوانات از جمله گربه نیز به انسان قابل انتقال است.

یک فوق تخصص عفونی اطفال بیان کرد؛

دکتر پرویز طباطبایی گفت: «مصرف گوشت خام در برخی جوامع مانند کشور فرانسه موجب ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز می‌شود.»

دکتر پرویز طباطبایی فوق تخصص عفونی اطفال در گفتگو با خبرنگار سینا نیوز با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد بحث انجمن مربوطه، بیماری‌های انگلی و قارچی هستند، گفت: «طی سال‌های اخیر به دلیل رعایت نکات بهداشتی توسط مردم، بیماری‌های انگلی مانند آسکاریس (کرمک) کاهش چشم گیری داشته‌اند.»

وی با اشاره به اینکه بعضی بیماری‌های انگلی مثل توکسوپلاسموز که در برخی کشور‌ها مانند فرانسه نیز دیده می‌شود، به دلیل علاقه و مصرف گوشت خام از سوی افراد است، تصریح کرد: «نوع مادرزادی این بیماری خطرناک است و به همین دلیل به مردم توصیه می‌شود که از مصرف گوشت خام خودداری کرده و حتما گوشت پخته مصرف کنند.»

شلغم غذای مغز و اعصاب

پیشگیری از بیماری‌های تنفسی با مصرف شلغم

کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه شلغم غذای مغز، اعصاب، مو‌ها، خون و پوست است، گفت: «شلغم اعصاب را نیرو می‌بخشد و در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی موثر است.»

علی اکبر کمالی کار‌شناس صنایع غذایی در گفت‌ و ‌گو با خبرنگار سینا نیوز در یزد با بیان این مطلب که شلغم دارای بسیاری از ویتامین‌ها از جمله A، B۱، B۲، B۳، C گفت: «شلغم دارای مواد معدنی از جمله آهن، ارسنیک، پتاسیم، روبیدیم، سدیم، فسفر، کلسیم، گوگرد می‌باشد.»
وی با اشاره به فواید درمانی این ماده غذایی اظهار داشت: «شلغم اشتها را تحریک، نور چشم و قوه بینایی را افزایش داده و شب کوری را درمان می‌کند.»

این کار‌شناس صنایع غذایی با اشاره به خاصیت ضدعفونی کنندگی معده به وسیله شلغم افزود: «مصرف شلغم هنگام ناشتا بودن برای تقئست نواحی پهلو و سینه مفید است. همچنین شلغم در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی، سنگ‌های کلیه، مثانه و کبد مفید بوده و سردی را از بین می‌برد.»

ظروف استیل و شیشه ای را جایگزین ظروف آهنی کنیم

با توجه به خطر نفوذ املاح فلزی به بدن و مسمومیت در اثر استفاده مکرر از ظروف آهنی و مسی، ظروف استیل، آلومینیوم و شیشه‌ای، جایگزین مناسبی برای حفظ سلامت بدن هستند.
به گزارش وب دا، كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب گفت: مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسید می‌شود و به سبز خاکستری می‌گراید که در این حالت سلامت فرد را تهدید می کند.
املاح فلزی بافت های نرم بدن را تهدید می کنند
خاتون برسياه ادامه داد: مسمومیت فلزی با رسوب در بافت‌های نرم مانند کبد، طحال و زیر پوست، مانند یک ماده اکسید کننده عمل می کند و در تمام نقاط بدن منتشر می شود.
اين كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي با بیان اینکه استفاده مکرر از حد ظروف آهنی و مسی، متابولیسم و دسترسی به سایر مواد مغذی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار کرد: دریافت آهن، کلسیم، روی و منیزیم به میزان بیشتر از نیاز یک فرد در وعده های غذایی، می‌تواند بر روی جذب سایر مواد نیز اثر منفی داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: ظروف تفلون نیز به علت ماده شیمیایی موجود در تهیه کف ظرف، سرطان زا بوده و به مرور می‌تواند مانند املاح وارد غذا شود که استفاده از این ظروف نیز از نظر بهداشتی توصیه نمی‌شوند.

در مصرف ميوه زياده روي نكنيد

 سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت:
 
دكتر زهرا عبداللهي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين كه رعایت مقدار مصرف در حد نیاز بدن، امر مهمی است، اظهار داشت: میوه‌ها مقداری قند دارند به هنگام مصرف زیاد انواع میوه، قندشان در بدن باقی مانده و ضمن  تجمع چربي اضافي دربدن، اضافه وزن وچاقي، سیری کاذب هم  ایجاد می كند که این خود می‌ تواند از مصرف متعادل دیگر مواد غذایی جلوگیری کند.
وي افزود:‌ گاهي میوه‌ها حتی تا مرحله پژمردگی کامل نیز نگهداری شده و زمانی به مصرف می ‌رسند که تقریباً تمام ویتامین خود را از دست داده‌اند بنابراین بهتر است ميو ه ها به مقدار كم و براي مصرف كوتاه مدت تهيه شوند.
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: آب ميوه هاي تجاري به هيچ عنوان جاي ميوه هاي تازه را نمي گيرند همچنين مصرف خود ميوه كامل بدليل داشتن فيبر بيشتر مناسبتر از مصرف آب آن ميوه است.
دكتر عبداللهي با بيان اين كه مصرف روزانه 5 ميوه متوسط توصيه شده است،‌ ابراز داشت: يك ميوه متوسط درحدود 60 كالري انرژي دارد بنابر اين براي حفظ وزن بدن در محدوده طبيعي بايد اعتدال درمصرف ميوه ها هم رعايت شود.

كاهش وزن، كيفيت خواب را بهبود مي‌بخشد

كاهش وزن به ويژه در ناحيه شكم، باعث ارتقاي كيفيت خواب مي‌شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، نتايج يك مطالعه جديد توسط محققان دانشگاه جانزهاپكينز با قرار دادن گروهي از 77 فرد مبتلا به ديابت نوع 2 و يا پيش ديابت كه همگي آنها چاق بودند و يا اضافه وزن داشتند تحت رژيم غذايي و قرار دادن گروهي ديگر تحت رژيم غذايي همراه با انجام ورزش نشان داد، كاهش وزن به ميزان قابل توجهي با افزايش كيفيت خواب مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان با ارزيابي شاخص وزن بدن و ميزان چربي شكمي و همچنين اختلالات خواب شامل آينه خواب، بي‌خوابي، خواب ناآرام و ديگر مشكلات خواب در افراد مورد مطالعه هنگام شروع و پايان مطالعه به اين نتيجه رسيدند كه در پايان آزمايش هردو گروه 7 كيلوگرم از وزن خود را از دست داده بودند و با توجه به ام آر آي اين كاهش وزن با كاهش 15 درصدي چربي شكم نيز همراه بوده است، در امتيازات كلي، خواب افراد مورد مطالعه نيز حدود 20 درصد بهبودي حاصل شده است.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است كاهش چربي به ويژه چربي شكم بدون توجه به سن و جنس شركت‌كنندگان و يا كاهش وزن آنها به دليل گرفتن رژيم غذايي به تنهايي و يا استفاده از رژيم غذايي همراه ورزش، يك عنصر كليدي براي ارتقاي كيفيت خواب بوده است.
به گفته محققان داشتن خوابي آرام با كيفيتي مطلوب براي سلامت جسمي – رواني و همچنين سلامت سيستم قلب و عروق بسيار مهم است و متعاقباً چاقي خطر ابتلا به اختلالات خواب را افزايش مي‌دهد.

عصاره رازيانه باعث افزايش ميزان شير مادران باردار مي شود

 غذاي يك مادر باردار همان غذاي طبيعي ساير افراد خانواده است، فقط مصرف مايعات و شير بايد بيشتر شود.
به گزارش وب دا، مسئول مركز تحقيقات بهداشت باروري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، ضمن بيان این مطلب گفت: ميزان كالري دريافتي روزانه براي مادران باردار و مادراني كه شير مي دهند نسبت به بقيه حدود 500 كالري بيشتر است و چون همه انسانها مخصوصا خانمها در معرض ابتلاي به استوبروز(پوكي استخوان) قرار دارند در نتيجه مصرف كلسيم در اين افراد بايدافزايش بيشتري باشد.
افشاري افزود: در اين مادران به دليل افزايش مصرف كالري و پروتئين ميزان دريافتي اين مواد و به طور كل گروههاي مواد غذايي مفيد در طول روز بايد بيشتر باشد.
وی با بيان اين مطلب كه يك مادر باردار و  مادري كه زايمان خود را انجام داده يك فرد بيمار نيست كه نياز به يك رژيم غذايي خاص  داشته باشد، گفت: توصيه مي كنيم كه براي افزايش ميزان شير  خود از عصاره گياهاني مانند زيره و رازيانه استفاده كنند كه هم براي مادر و هم براي نوزاد ضد نفخ خواهد بود.
اين عضو هيئت علمي در پايان ضمن اشاره به اين نكته كه هيچ نوشيدني مناسبتر از شير و آب براي مادران باردار وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: هر چقدر محيط زندگي و خانه براي اين  مادران آرام و بدون استرس باشد به همان ميزان اين آرامش محيط بر روي ترشح هورمون هاي مادر تاثير مثبت گذاشته و در ميزان شير و كيفيت آن هم تاثير مطلوبي خواهد گذاشت. طبق تحقيقات صورت گرفته بر روي مادران عصبي، ميزان عصبيت به همان ميزان كه روي كورتيزول خون وي اثر گذاشته و ميزان آن را افزايش مي دهد بر روي نوزاد هم تاثير منفي برجاي خواهد گذاشت.