فعالیت ضدمیکروبی کفیر به محتوای پروتئینی موجود در آن بستگی دارد


محققان با بررسی اگزوپلی‌ساکارید کفیران به دست آمده از دانه‌های کفیر دریافتند فعالیت ضد میکروبی عصاره‌ی کفیران به محتوای پروتئینی موجود در آن بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مطالعه‌ای با هدف تعیین ماهیت و بررسی خاصیت ضد میکروبی اگزوپلی‌ساکارید کفیران به دست آمده از دانه‌های کفیر توسط دکتر گیتی امتیازی، استاد گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه اصفهان و همکارانش انجام شد.

گفتنی است کفیر پروبیوتیکی است که دانه‌های ژله‌ای قابل رشدی تولید می‌کند و شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های اسید لاکتیک و مخمرها است. این میکروارگانیسم‌ها به وسیله‌ی یک ماتریکس پلی‌ساکاریدی به نام کفیران احاطه شده‌اند. کفیران یک گلوکوگالاکتان منشعب محلول در آب است که دارای فعالیت‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد توموری است.

در این پژوهش دانه‌های کفیر به‌طور مداوم در شیر پاستوریزه کشت داده شدند. پس از شستشوی دانه‌ها با آب مقطر استریل با دو دمای 50 و 100 درجه‌ی سانتی‌گراد و جدا کردن دانه‌ها، نمونه‌ها سانتریفیوژ شدند و پلی‌ساکارید با اتانول سرد رسوب داده شد و پس از حل کردن در آب مقطر داغ استریل، در نهایت لیوفیلیزه شد. میزان پروتئین موجود در نمونه اندازه‌گیری و فعالیت ضد میکروبی عصاره‌ی کفیران در برابر چندین سویه‌ی معرف به روش انتشار چاهک بررسی شد. همچنین اثر آنزیم‌های پروتئولیتیک بر فعالیت ضد میکروبی کفیران مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها حاکی از آن است که هر دو نمونه (خالص‌سازی در 50 و 100 درجه‌ی سانتی‌گراد) دارای اثر مهاری بر رشد باکتری‌های معرف بودند. واکنش برادفورد نشان داد عصاره‌ی به دست آمده دارای پروتئین بود، ولی فعالیت ضدمیکروبی آن تا حدی در برابر آنزیم‌های پروتئولیتیک حفظ شد.

در این تحقیق نشان داده شد که فعالیت ضدمیکروبی عصاره‌ی کفیران به محتوای پروتئینی موجود در آن نیز بستگی دارد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان منتشر شده است.

بیماری‌هایی که انار از شما دور می‌کند

دکتر دردانه حسین اظهار کرد: یک انار متوسط به وزن 280 گرم حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است و مقدار بسیار کمی نیز چربی دارد. همچنین یک انار با این وزن حاوی 230 کیلو کالری انرژی است.
 
یک متخصص تغذیه گفت: این میوه، آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و به همین دلیل در کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان پروستات و سرطان سینه و سرطان‌های دیگر بسیار موثر است و میزان فشار خون و کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. انار برای بیماران دیابتی نیز در حد مجاز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دکتر دردانه حسین اظهار کرد: یک انار متوسط به وزن 280 گرم حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است و مقدار بسیار کمی نیز چربی دارد. همچنین یک انار با این وزن حاوی 230 کیلو کالری انرژی است.

وی افزود: انار سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل مصرف آن در دوران سرماخوردگی مفید است و نیز این میوه ویتامین K و پتاسیم زیادی دارد.

حسین تصریح کرد: برخی از مردم تصور می‌کنند که انار آهن زیادی دارد در حالی که این گونه نیست و آهن موجود در این میوه زیاد نیست. از میان مواد معدنی موجود در انار، میزان کلسیم زیاد است و دارای مقداری آهن، منیزیم و مس نیز هست.

به گزارش ایسنا،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: انار سرشار از ویتامینC است و می‌تواند در کاهش ریسک بیماری‌های قلبی موثر باشد.

غذاهایی که از ریزش ‌موها جلوگیری‌ می‌کنند‎

برای برخی افراد ریزش موها به دلیل ژنتیکی بودن این مساله برای آن ها امری حتمی است که باید با آن مقابله کنند.
 
سلامت نیوز: بسیاری از افراد به دنبال درمان های مختلفی هستند تا از ریزش موهای خود جلوگیری کنند. برخی دیگر به دنبال پوشاندن آن هستند و برخی افراد هم یاد می گیرند تا آن را با آغوش باز بپذیرند. به گزارش سلامت نیوز اگر شما می خواهید که تغییری ایجاد کنید و موهای خود را قوی و سالم نگه دارید، ممکن است بخواهید این غذاها را که از ریزش موهای شما جلوگیری می کند به عادت غذایی خود بیافزایید:

۱. ماهی
موها به طور عمده ای از پروتئین تشکیل شده اند بنابراین ابهامی وجود ندارد که چرا ماهی برای موها ماده ی غذایی بسیار مهمی است. ماهی منبع غذایی مهمی برای پروتئین است و هم چنین سرشار از امگا سه می باشد. اما چرا نباید گوشت قرمز یا گوشت های دیگر برای تامین پروتئین موهایتان بخورید؟ گوشت قرمز و جوجه هم خوب هستند اما به شرط اینکه چربی بالایی نداشته باشند. غذاهای پرچرب تستوسرون بدن را افزایش می دهد که این امر منجر به ریزش موهای شما می شود. افزودن پروتئین زیاد به عادت غذاییتان خوب است اما باید از غذاهای پرچرب اجتناب کنید. به همین دلیل است که ماهی را به عنوان منبع غذایی مهمی برای جلوگیری از ریزش موهایتان پیشنهاد می کنیم.

پنج نوشیدنی برای سوزاندن چربی شکم


نوشیدن آب یخ به بدن کمک می کند تا کالری های بیشتری را بسوزاند. با نوشیدن آب یخ بدن مجبور می شود تا برای هم تراز کردن دمای آب یخ با دمای بدن کالری بیشتری را بسوزاند.
بر اساس یک مطالعه، نوشیدن آب یخ، شیر، چای سبز، سرکه سیب و نوشیدنی های سویا به سوزاندن چربی شکم کمک می کند.
نوشیدن آب یخ به بدن کمک می کند تا کالری های بیشتری را بسوزاند. با نوشیدن آب یخ بدن مجبور می شود تا برای هم تراز کردن دمای آب یخ با دمای بدن کالری بیشتری را بسوزاند.
براساس نتایج یک مطالعه که در آلمان انجام شده است، نوشیدن دو لیوان آب یخ میزان سوخت و ساز بدن را دست کم 30 درصد افزایش می دهد.
از دیگر نوشیدنی هایی که به سوزاندن چربی های اطراف شکم کمک می کند ، شیر است.

به گزارش ایرنا،شیر به نوشیدنی معروف است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. از شیر خامه ،بستنی و دیگر لبنیات تهیه می شود.
اما بیشتر مردم فراموش می کنند که شیر مملو از کلسیم است و کلسیم می تواند به کاهش چربی کمک کند چرا که کلسیم سرعت شکست سلول های چربی را افزایش می دهد.
با این وجود باید توجه داشت که نباید هر روز مقدار زیادی شیر مصرف کرد زیرا این کار موجب چاقی می شود.
چای سبز سومین نوشیدنی است که به سوزاندن چربی بدن کمک می کند.

شیر برای حفظ تناسب اندام مفید است

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است کودکانی که مرتب شیر می‌خورند در سنین بزرگسالی بویژه در دوران سالمندی شرایط جسمی مطلوب‌تری خواهند داشت.
به گزارش ایسنا، در این آزمایشات معلوم شد که مصرف مداوم شیر در دوران خردسالی می‌تواند منجر به حفظ تناسب اندام در سالهای پیری و سالخوردگی شود.
متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بریستول در این مطالعه دریافته‌اند افراد بزرگسالی که در سنین کودکی خود بیشتر از شیر و فرآورده‌های لبنی دیگر مصرف کرده‌اند دردوران سالمندی قادر هستند سریعتر راه بروند و کمتر نیز با مشکلات و اختلالات تعادلی مواجه می‌شوند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، این متخصصان می‌گویند: این مطالعه برای نخستین بار ارتباط مثبت بین مصرف شیر در دوران کودکی و تناسب جسمی در سنین سالخوردگی را نشان می‌دهد.
آنها تاکید کردند: کشف این ارتباط می‌تواند حائز اهمیت باشد چون بروز اختلالات و مشکلات تعادلی که در دوران سالمندی شایع است می‌تواند خطر زمین خوردن و شکستگی‌های استخوانی را در این گروه سنی افزایش دهد.

کودکان در مصرف تن ماهی زیاده‌روی نکنند

تحقیقات پزشکی هشدار داد: زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی ممکن است آنها را در معرض مسمومیت جیوه قرار دهد.
به گزارش فارس ؛ این تحقیقات بر لزوم این نکته تاکید کرد که اولیا برای کاهش احتمال ابتلا به مسمومیت جیوه، مراقب فرزندان خود در زمینه میانگین مصرف تن ماهی و ماهی‌هایی که ماده جیوه در گوشت آنها زیاد است باشند به گونه‌ای که میانگین مصرف برای کودکان کمتر از 25 کیلوگرم، باید یکبار در ماه باشد. این تحقیقات پزشکی روی گروهی از کودکان انجام شد و پزشکان میانگین مصرف ماهی آنها را در طول 6 ماه تحت نظر گرفتند.
این تحقیقات افزایش میانگین آلودگی جیوه به میزان 12 درصد را در بین کودکانی که بیش از سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کردند- در مقایسه با کودکانی که در مصرف آن زیاده روی نکردند- نشان داد.این درحالی است که تحقیقات در آمریکا نشان داد که مصرف بیش از حد تن ماهی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.نتایج  این تحقیقات نشان داد که مصرف برخی از انواع ماهی مانند ماهی تن، احتمال بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان را افزایش می‌دهد.
ماهی علاوه بر آنکه منبع غذایی سرشار از ید و فسفر است، حاوی جیوه نیز هست.جیوه در مقایسه با فسفر و ید که از ترکیبات مورد نیاز بدن است، از عناصر سنگینی است که برای بدن مضر است  و جزو مواد سمی به شمار می‌آید و این عنصر با آنزیم‌‌های درونی بدن ترکیب و مانع از عمل آنها می‌شود.
تجمع جیوه در بدن منجر به اختلالات شنوایی، لرزش عضلات، بروز بی‌‌حسی عمومی و برهم خوردن متابولیسم درونی می‌شود و از همه مهمتر اینکه جیوه عملکرد سیستم عصبی را مختل می‌‌کند و به رشد بافت مغزی آسیب جدی می‌‌رساند.

چرا باید برچسب مواد غذایی را بخوانیم؟

برچسب مواد غذایی

افرادی که برچسب مواد غذایی را مطالعه می کنند، لاغرتر می مانند.
 
تحقیقات نشان می دهند که خواندن برچسب مواد غذایی موجب پیشگیری از چاقی به ویژه در زنان می شود.
 
بر اساس این مطالعه، وزن زنانی که به برچسب مواد غذایی توجه می کنند، حدود 4 کیلوگرم کمتر از سایرین است، به عبارت دیگر شاخص توده بدن (BMI) در این گروه 1.49 پایین تر از کسانی است که در هنگام خرید هرگز به دنبال اطلاعات تغذیه ای مواد غذایی نیستند.

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی در زندگی مدرن است و تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و
چاقی روز به روز افزایش می یابد. در فاصله سال 2009 تا 2010 بیش از یک سوم (37 درصد) جمعیت بزرگسال و 17 درصد کودکان و نوجوانان در امریکا چاق ارزیابی شده اند.

نکته جالب در این مطالعه این است که مشخص شد افراد سیگاری کمتر اطلاعات تغذیه ای مواد غذایی را می خوانند و اغلب شیوه زندگی نامناسبی دارند. همچنین افراد شهرنشین و تحصیل کرده توجه بیشتری به این اطلاعات دارند. در بخش دیگری از این مطالعه مشاهده می شود که 58 درصد مردان و 74 درصد زنان برچسب مواد غذایی را مطالعه می کنند.

5 ماده غذایی مفید برای مبارزه با آرتروز

آرتروز
التهاب، پاسخ بدن به عفونت و آسیب است. در حقیقت التهاب یک مکانیسم دفاعی است که با انتقال مواد مغذی و سلول های ایمنی به محل آسیب دیده، به بهبود و ترمیم بافت ملتهب کمک می کند.
 
التهاب دارای عوارض ناخوشایندی نیز هست. التهاب مزمن مفاصل یا آرتروز موجب تورم و دردناک شدن مفصل ها می شود.

در اینجا 5 ماده غذایی ضد التهاب را به شما معرفی می کنیم:

غذاهای غنی از امگا- 3: یکی ازدلایل التهاب در بدن، مصرف بالای اسیدهای چرب امگا- 6 و دریافت پایین اسیدهای چرب امگا- 3  است. اغلب رژیم های غذایی امروزی حاوی 10 برابر امگا- 6 نسبت به امگا- 3 هستند، که این نسبت خطر التهاب را افزایش می دهد. امگا- 6 در مغزها، دانه ها و روغن های گیاهی یافت می شود.

محققان توصیه می کنند که بیماران مبتلا به آرتروز مقدار بیشتری امگا- 3 به رژیم غذایی خود اضافه کنند. منابع اسیدهای چرب امگا- 3 عبارتند از: انواع ماهی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا، تخم کتان و گردو. همچنین می توان برای تامین اسیدهای چرب امگا- 3 از  مکمل های روغن ماهی نیز استفاده نمود.

روغن زیتون تصفیه نشده: زیتون و روغن زیتون حاوی ترکیبات ضد التهاب هستند و توصیه می شود در رژیم غذایی روزانه خود از آنها استفاده کنید.

تأثیر شگفت انگیز ترکیبات انگور در یک نوع سرطان

تحقیقات جدید نشان می دهد که ریسوراترول، به عنوان یک ترکیب که در انگور وجود دارد می تواند سلولهای سرطانی پروستات را برای پرتودرمانی مستعدتر کرده تا مبتلایان بتوانند به درمان کامل دست یابند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه میسوری به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این ترکیب در پرتودرمانی می تواند درمان پروستات را بهبود بخشد.
مایکل نیکول از دانشکده طب دانشگاه میسوری اظهار داشت: تحقیقات ما نشان می دهد که ترکیب ریسوراترول سلولهای تومور را برای شیمی درمانی آماده می کند، ما می خواستیم این مسئله را روی پرتودرمانی هم آزمایش کنیم.
وی افزود: تحقیقات ما نشان می دهد که وقتی سلولهای سرطانی در معرض این ترکیب قرار می گیرند مستعد پذیرش پرتودرمانی می شوند اما نتیجه این تحقیق نسبت به نتیجه استفاده صرف از این ترکیب بیشتر موثر بوده است.
سلولهای سرطان پروستات دربرگیرنده دو پروتئین پرفورین و گرانزیم B است که می تواند سایر سلولها را از بین ببرد، اما این پروتئینها در میزان اندکی در سلولها وجود دارند.
محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی ریسوراترول وارد سلولها می شود، این پروتئینها با سرعت بالا واکنش نشان می دهند و پس از پرتودرمانی 97 درصد سلولهای سرطانی از بین می روند.
براساس اظهارات محققان، به دنبال درمان پرتودرمانی به علاوه ریسوراترول مشخص شده است که توانایی از بین بردن سلولهای سرطانی با این ترکیب در مقایسه با پرتودرمانی صرف بسیار بیشتر است. باید یادآور شد که این درمان تمام انواع تومورهای سلولی پروتستان از جمله سلولهای سرطانی متخاصم را از بین می برد.
ریسوراترول در انواع انگور وجود دارد اما میزان آن برای تأثیر پرتودرمانی ممکن است افراد را ناراحت کند.
محققان اظهارداشتند که از آنجا که این ترکیب طبیعی است و اکثر ما آن را در زندگی خود مصرف می کنیم، نتیجه این تحقیق بسیار شگفت انگیز بوده است.

هرگز غذا را در هوای اتاق رها نكنید

هرگز غذا را در هوای اتاق رها نكنید؛ عامل بیماری در هوا و خاك وجود دارد و به راحتی روی غذا نشسته و رشد می كند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ لازم است یادآوری كنم بیماری بوتولیسم ناشی از عاملی بیماری زاست كه سم آن به عنوان كشنده ترین سم شناخته شده، معروف است .این بیماری نه تنها از طریق كنسرو بلكه به واسطه بسیاری از مواد غذایی كه به درستی نگهداری نمی شود نیز منتقل می شود؛ از جمله مواد غذایی كه به این بیماری آلوده می شود، غذاهای دودی یا تخمیر شده، پیاز سرخ كرده و سیب زمینی پخته شده است .چند شكل از بیماری شناخته شده است؛ نوع مرسوم آن ناشی از خوردن سم موجود در غذای مسموم است؛ در غذای آلوده، عامل بیماری زا رشد كرده و تولید سم می كند، یعنی فرد با خوردن سم دچار علائم می شود .

نوع دیگری از این بیماری در شیرخواران زیر یك سال بروز می كند كه علت آن تغذیه شیرخوار با عسل طبیعی است .عامل بیماری زا در این شیرخواران از طریق عسل، وارد بدن شده و درون دستگاه گوارش شروع به تولید سم می كند؛ شیرخوارانی كه شیر مادر می خورند بیشتر از دیگر شیرخواران در معرض این عفونت هستند .نوع دیگری از بیماری در معتادان تزریقی ایجاد می شود؛ این افراد به تزریق مواد مخدر از طریق سوزن آلوده اقدام می كنند كه در محل تزریق و به واسطه تجمع چرك، عامل بیماری زا رشد كرده و سم تولید می كند . علائم معمولاً طی 12 تا 36 ساعت از مصرف بروز می كند؛ هرچند گاهی دیده شده كه بیماران سابقه مصرف را یك هفته قبل عنوان می كنند .

مصرف چای سیاه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد


 متخصصان تغذیه در یک مطالعه جدید دریافته‌اند نوشیدن چای سیاه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این آزمایشات معلوم شد افرادی که چای سیاه مصرف می‌کنند کمتر به دیابت نوع دوم مبتلا می‌شوند.بر اساس یک تحلیل آماری جدید روی اطلاعات حاصل از 50 کشور مختلف، در کشورهایی که مردم آنها بیشتر به نوشیدن چای سیاه عادت دارند، نرخ ابتلا به سندرم متابولیک به مراتب کمتر است.


به نوشته روزنامه دیلی میل، این مطالعه که در مجله «طب انگلیس» منتشر شده هم چنین نشان داده است که مصرف بالای چای سیاه با کاهش خطر ابتلا به چاقی مرتبط است.پزشکان معتقدند فرآیند تخمیر که طی آن چای سبز به چای سیاه تبدیل می‌شود نیز می‌تواند به تولید فلاوونوئیدهای پیچیده مفید برای سلامتی منجر شود.

این متخصصان به تجزیه و تحلیل تاثیر مصرف چای سیاه بر نسبت بروز بیماریهای مختلف از جمله دیابت نوع دوم پرداختند.دکتر آریل برسینکا از متخصصان مرکز بین‌المللی Data mining در سوئیس تاکید کرد که در این مطالعه ارتباطی بین نوشیدن چای سیاه با سایر بیماریهای تحت بررسی، مشاهده نشد.


رژیم غذایی مناسب میانسالی

 در سنین پایین می توان از انواع خوراکی ها استفاده کرد اما زمانی که به میانسالی می رسیم، واکنش بدن به آن چه می خوریم تغییر می کند. در دهه ۳۰ زندگی میزان انرژی هنگام استراحت کردن به تدریج افت می کند و پس از آن با هر دهه ۷ درصد کاهش می یابد. بنابراین اگر همانند دهه ۲۰ زندگی به خوردن ادامه دهید، اضافه وزن پیدا می کنید. از دهه ۴۰ به بعد، در صورت اتخاذ شیوه زندگی ناسالم بیماری قلبی عروقی و دیابت، فشار خون و کلسترول بالا به سراغتان می آید اما مواد غذایی برای مقابله کردن با این مشکلات جسمی وجود دارد و هر فرد میانسال باید آن را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این مواد غذایی را می توان این گونه برشمرد:

* جو دوسر؛ فیبر قابل حل به نام «بتاگلوکنز» دارد که کلسترول مضر را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های منحصر به فرد جو دو سر مانع از تراکم جرم در دیواره رگ های خونی می شود. مصرف روزانه ۳ گرم از غلات، ۵ تا ۱۰ درصد کلسترول بدن را کاهش می دهد. تخمین زده شده است که با هر یک درصد کاهش کلسترول، خطر بروز بیماری قلبی ۲ درصد کاهش پیدا می کند. مصرف جو دو سر برای افراد بالای ۵۰ سال ضروری است، زیرا در این دهه زندگی، خطر بروز بیماری قلبی افزایش پیدا می کند.

* گیلاس؛ منبع غنی «آنتوسیانین» نوعی آنتی اکسیدان است. این میوه توتی با بیماری های متعدد و شایع در میانسالی از جمله آرتریت و نقرس مقابله می کند. نقرس اغلب در مردان دیده می شود و با افزایش میزان اسید اوریک ارتباط دارد. خوردن حدود ۱۲ عدد گیلاس یا یک لیوان آب آن ۳ یا ۴ بار در هفته، توصیه شده است.

مصرف نوشابه‌های کافئین‌دار در دوران شیردهی سبب بی‌اشتهایی شیرخوار می‌شود

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: مادران شیرده، مصرف نوشابه‌های کافئین دار اعم از چای، قهوه و کوکاکولا را کاهش دهند.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در مورد تغذیه دوران شیردهی اظهار کرد: گروه متفرقه مواد غذایی شامل چربی‌ها مانند انواع روغن، کره، خامه، مغزها (گردو، فندق، پسته، بادام و...) و انواع شیرینی‌ها و مواد قندی مثل مربا، شربت، قند، شکر و نوشابه‌های گازدار، انواع شور و ترشی‌ها هستند که مادران شیرده بهتر است در گروه متفرقه از انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق که منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند به عنوان میان وعده به صورت خام که نمک کمتری دارند استفاده کنند و از سایر مواد غذایی این گروه به دلیل داشتن چربی و انرژی بالا کمتر استفاده شود.


وی نوشیدن مایعات کافی (حدود 8 تا 10 لیوان روزانه) به مادران شیرده توصیه کرد و افزود: همچنین در دوران شیرهی مصرف نوشابه‌های کافئین دار اعم از چای، قهوه و کوکاکولا کاهش یابد چرا که مصرف این مواد ممکن است سبب تحریک پذیری، بی اشتهایی و کم خوابی شیرخوار شود.حاجی میرزاده با بیان اینکه از نظر ویتامین‌ها، غذای مادر شیرده بایستی حاوی مقادیر کافی مواد مغذی باشد، تصریح کرد: میزان ویتامین‌های شیر مادر عمدتا انعکاسی از مقدار ویتامین مصرفی مادر است. انواع ویتامین‌ها در میوه‌ها و سبزیها به وفور یافت می‌شود.


درباره کدو حلوایی چه می‌دانید؟


 یک کارشناس تغذیه در یزد، گفت: بتاکاروتن‌های موجود در کدو حلوایی نقش پیشگیری کننده بسزایی در بیماریهای سرطانی دارند.

"یوسف نقیایی" در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره ارزش غذایی کدو حلوایی، گفت: از آنجایی که کدو حلوایی در گروه سبزیجات قرار می‌گیرد، خواص کلی سبزیجات را دارا است و هر 100 گرم آن 37 کیلوکالری انرژی دارد که در میان سبزیجات جزو پرانرژیها دسته‌بندی می‌شود.وی ادامه داد: این سبزی همچنین 9 درصد از کربوهیدراتها بوده و نوع کربوهیدرات آن از نوع پیچیده است بدین معنا که برخلاف قندهای ساده منجر به افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود بنابراین مصرف‌ آن برای افراد دیابتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


کارشناس تغذیه گفت: مقدار پروتئین کدو حلوایی بسیار ناچیز است. همچنین فیبر خام در آن 1.4 در صد گرم بوده که می‌تواند به حرکات دستگاه گوارش کمک شایانی کند.نقیایی تصریح کرد: این سبزی همچنین حاوی پیش‌سازی ویتامین آ از نوع بتاکاروتن به میزان 406 واحد است؛ بتاکاروتن‌ها یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها هستند که در پیشگیری از بیماریهای سرطانی نقش پیشگیری کننده بسزایی دارند.



وی اضافه کرد: همچنین ویتامین C موجود در این سبزی به میزان 12 میلی‌گرم در هر صد گرم است که این ویتامین نیز همانند بتاکاروتن خواص آنتی اکسیدانی مؤثری داشته و در پیشگیری از رادیکال‌های آزاد نقش دارد.نقیایی یادآور شد: اسیدهای آمینه شاخه‌دار(لوسین، والین، ایزولوسین) در کدو حلوایی در حد متوسط وجود دارد که می‌تواند برای رشد کودکان مفید باشد.


تشخیص علت کمبود وزن. اولین قدم برای درمان لاغری


 یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اولین گام در درمان لاغری تشخیص علت کمبود وزن است، گفت: بررسی تاریخچه پزشکی، میزان مصرف غذایی فرد، کمبودهای تغذیه‌ای و همچنین عادت غذایی اولین کاری است که باید در خصوص تعیین رژیم غذایی برای این افراد انجام شود.

دکتر لیلی ناظمی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار داشت: برای تشخیص کمبود وزن در افراد ابتدا باید به BMI یا همان وزن ایده آل که با تقسیم کردن وزن فرد بر قد به دست می‌آید پی ببریم به طوری که اگر BMI بین 20 تا 25 باشد، وزن فرد نرمال، بین 25 تا 30 باشد چاق خفیف، بین 30 تا 40 چاق متوسط و وزن بالاتر از 40 از چاقی مفرط برخوردار است.


این متخصص تغذیه گفت: از جمله دلایل کمبود وزن می توان به کاهش مقدار انرژی دریافتی نسبت به نیازهای فرد، داشتن فعالیت های زیاد، اختلال در جذب مواد غذایی، ابتلا به بیماری‌های غیرارادی مانند بیماریهای مزمن ریوی، ازدیاد ترشح غده تیروئید و استرس‌های روحی و روانی اشاره کرد.وی خاطرنشان کرد: در موارد کمبود وزن افراد باید به صورت تدریجی و بر اساس توانایی در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنند تا دچار بیماری‌های معده و اختلال در فعالیت‌های قلبی نشوند.

ناظمی در ادامه با اشاره به اینکه فقر غذایی فرد دچار کمبود وزن باید از طریق مصرف مواد غذایی پروتئینی و چربی‌های غیراشباع جبران شود، گفت: این افراد باید غذاهایی را که موجب تحریک اشتها می شود مصرف کنند به این صورت با افزایش تدریجی میزان انرژی دریافتی، رژیم غذایی قادر به تامین نیازهای فرد خواهد بود که البته بسته به ارزیابی تغذیه‌ای گروه‌های مختلف افراد متفاوت است.

دکتر ناظمی با اشاره به اینکه اولین گام در درمان لاغری تشخیص علت کمبود وزن است، گفت: بررسی تاریخچه پزشکی، میزان مصرف غذایی فرد، کمبودهای تغذیه ای و همچنین عادت غذایی اولین کاری است که باید در خصوص تعیین رژیم غذایی برای این افراد انجام شود.

آشنایی با 5 جفت غذایی؛ سرشار از خواص فوق‌العاده

همه ما می‌دانیم که ترکیب برخی غذاها با هم طعم مطبوعی را ایجاد می‌کند مانند تخم‌مرغ و ژامبون یا کره و عسل ولی برخی غذاها هستند که با ترکیب آن‌ها با هم از خواص مفید آن‌ها بسیار بیشتر و شگفت‌انگیز‌تر بهره‌مند خواهیم شد.

5 جفت غذایی با خواص فوق‌العاده برای سلامتی عبارتند از:

1- ماهی سالمون و سویا

انواع ماهی‌ها به ویژه سالمون دارای مقدار فراوانی ویتامین D است - که تقریبا می‌توان گفت تمام افرادی که در ادارات کار می‌کنند به خاطر سربسته بودن محیط کار و عدم قرار گرفتن در نور خورشید فاقد این ویتامین هستند.طبق نظر"انستیتو بهداشت مردان" یک ایزوفلاوون در سویا موسوم به جنیستین آنزیم‌های روده و پروستات را با بالا بردن مقدار فراهمی زیستی (bioavabillity) ویتامین D در بافت‌هایشان، مهار می‌کند. پس سالمون را با سویا بخورید.

2- گوجه‌فرنگی و روغن زیتون

گوجه‌فرنگی‌ها دارای لیکوپن هستند که با انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطان سینه مبارزه می‌کند. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن زیتون به گوجه‌فرنگی موجب جذب بیشتر لیکوپن خواهد شد.

قبل از رژیم‌ گرفتن چند لحظه فکر کنید!

وقتی افراد برای لاغر شدن عجله دارند، معمولا به‌خود فشار زیادی وارد كرده و رژیم‌های سخت همراه با ساعت‌های طولانی ورزش برای خود در نظر می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود، بعد از مدت كوتاهی از این سبك زندگی خسته شوند و دوباره به عادات بد گذشته برگردند. بهتر است یك سبك سالم زندگی برای خود درنظر بگیرید و به‌تدریج و با گذشت زمان، به آن عادت كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ به این ترتیب بعد از دستیابی به اندام ایده‌آل، حفظ سبك زندگی و البته تناسب اندام‌تان بسیار راحت خواهد بود. بد نیست بدانید منظور از كاهش وزن، كاهش چربی بدون از دست دادن عضلات است و اگر كاهش وزن باعث آب شدن عضلات شود، افت اندام و شل‌شدن پوست را در پی خواهد داشت.ما هم در این مطلب قصد داریم یك برنامه ساده اما قدرتمند، به شما آموزش دهیم كه نه‌تنها باعث كاهش وزن شما می‌شود بلكه در ادامه زندگی هم به حفظ تناسب اندام‌تان كمك می‌كند. فكر نكنید می‌خواهیم جادو كنیم و خیلی سریع خوش‌اندام ‌شوید، خبری از رژیم‌غذایی طاقت‌فرسا هم نیست؛ این برنامه، یك خودآموز است كه به شما كمك می‌كند به‌طور طبیعی، سالم و پایدار، وزن كم كنید!  

فوت و فن‌های استفاده«سالم» از فریزر

كار درست این است كه گوشت را در فریزر نگذاریم و همان‌طور تازه آن‌ را مصرف كنیم. یخ بستن و باز شدن یخ تا حدودی مواد مغذی گوشت را از بین می برد اما زندگی ما طوری نیست كه وقت آن را داشته باشیم كه بتوانیم هر روز خرید برویم و مواد غذایی تازه بخریم. پس بهتر است روش‌هایی را یاد بگیریم كه هدر رفتن فواید مواد غذایی به حداقل برسد. خیلی از فروشگاه‌ها، گوشت را همان‌طور یخ‌بسته می‌فروشند پس بهتر است خرید گوشت یخ بسته را بگذارید برای وقتی كه می‌خواهید از خرید به خانه برگردید تا در فاصله رسیدن به خانه و گذاشتن گوشت در فریزر، یخ آن آب نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اگر بسته‌بندی كارخانه‌ای گوشت را باز كردید باید باز هم آن را بسته‌بندی كنید تا گوشت به‌اصطلاح نسوزد. سوختن در فریزر یعنی خشك شدن بخشی از ماده غذایی كه در ارتباط با هوای سرد فریزر بوده و این سوختگی، گوشت را كاملا خراب می‌كند. گوشت را هم باید بسته‌بندی كرد و در فریزر گذاشت. شما باید آن را طوری بسته‌بندی كنید كه به هیچ وجه هوا به آن نخورد چون تكه كردن گوشت یخ زده سخت است، پس بهتر است قبل از بسته‌بندی آن را تكه تكه كنید. تكه‌ها را به همان تعدادی كه معمولا مصرف می‌كنید در كیسه فریزر بگذارید و هوای آن را كاملا خالی كنید تا هر بار فقط آن بخشی كه لازم دارید را از فریزر درآورید و مصرف كنید. هوای كیسه را كاملا خالی كنید و در كیسه را هم گره بزنید و مواظب باشید استخوان مرغ با كیسه در تماس نباشد تا آن را پاره كند.

خواص کلم بروکلی به روایت تصویر

ده دلیل عمده برای مصرف کلم بروکلی.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران:ده دلیل عمده برای خوردن کلم بروکلی وجود دارد.

گذشته از این واقعیت که کلم بروکلی طعم بسیار لذیذی دارد از نظر ظاهری مانند درختان کوچک با مزه ای است و بسیاری از افراد به خواص و فواید آن برای سلامتی آگاهند اما ممکن است برخی از افراد از فواید آن آگاه نباشند لذا در زیر نمونه هایی از فواید این سبزی اشاره می کنیم .

مشکل چاقی به عنوان عامل ابتلا به دیابت باید جدی گرفته شود

فوق تخصص غدد:

 عضو پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روند روبه افزایش چاقی در شهرها و به ویژه در روستاهای کشور باید به عنوان یک عامل موثر در ابتلای افراد به دیابت جدی گرفته شود.

ˈانسیه نسلیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر مکانیزه شدن ابزارآلات کشاورزی و لوازم زندگی در روستاها باعث شده که جمعیت افراد دارای اضافه وزن در روستاها درحال افزایش باشد. ضمن این که در شهرها نیز به دلیل گسترش وسایل حمل و نقل و شهرنشینی شاهد ازدیاد افراد چاق و دارای اضافه وزن هستیم .

وی خاطرنشان کرد که باید سیاستگذاری ها در مورد مقوله مواد غذایی در کشور تغییر کند ولازم است با نظارت دقیق بر روند تهیه مواد غذایی، محصولات غذایی دارای کالری کمتر وارد بازار شوند.

این فوق تخصص غدد تاکید کرد که دیابت باید به عنوان یک بیماری خاموش غیرواگیر و در عین حال بسیار خطرناک از سوی سیاستگذاران و عموم مردم جدی گرفته شود؛ چراکه معمولا افراد خیلی دیر از بیماری دیابت خود مطلع می شوند و این مساله می تواند مشکلات زیادی را برای آنها پیش بیاورد.

نوشیدن قهوه دید انسان را نسبت به جهان زیباتر می کند

 محققان متوجه شده اند که کافئین دید انسان را نسبت به جهان زیباتر می کند و به انسان کمک می کند تا لغات مثبت را بهتر درک کند.

به گزارش ˈلایو ساینسˈ، پیش از این تحقیقات نشان داده بودند که انسان در تشخیص لغات مثبت مانند ˈشادیˈ نسبت به لغات منفی مانند ˈدیوانهˈ سریعتر و دقیق تر عمل می کند که این موضوع در مورد تصاویر و صدا نیز صدق می کند.

محققان برای پی بردن به این که چرا کافیئن موجب بروز این جنبه مثبت می شود تصمیم گرفتند این ماده را مورد مطالعه قرار دهند.

آنها در این مطالعه از افراد مورد بررسی خواستند تا با سرعت و دقت هر چه بیشتر لغاتی را که بر صفحه رایانه عبور می کند، مشاهده کرده و بگویند که آیا آنها مثبت و یا منفی هستند.

به نیمی از داوطلبان قرص لاکتوز داده شده بود که هیچ تاثیری بر نتیجه این مطالعات نداشت . درحالی که به نیم دیگر 30 دقیقه قبل از انجام این آزمایش، قرص هایی حاوی 200 میلی گرم کافئین که برابر با دو یا سه فنجان قهوه است داده شده بود.

محققان متوجه شدند داوطلبانی که قرص های کافئین مصرف کرده بودند در تشخیص لغات مثبت از سایر لغات به اندازه هفت درصد دقیقتر بودند.

این در حالی است که چنین تاثیری در مورد لغاتی که از لحاظ احساسی خنثی و یا منفی بود دیده نشد.

این مطالعه نشان داد با وجود این که کافئین موجب تقویت برخی عملکردهای ذهنی می شود اما در مورد برخی انواع محرک های مانند لغات مثبت به گونه ای خاص عمل می کند.

پیش از این مطالعات نشان داده بودند که کافئین با افزایش فعالیت یک ماده شیمیایی در مغز به نام ˈدوپامینˈ سیستم عصبی مرکزی را که با پاداش ، خلاقیت و اعتیاد ارتباط دارد، تحریک می کند.

همچنین از آنجاکه کافئین موجب افزایش جنبه های مثبت می شود بنابراین بر اساس نتایج این مطالعه ریشه این جنبه مثبت در دوپامین است.

منبع: ایرنا

مصرف مكمل‌هاي كلسيمي تأثيري در رسوب كلسيم در عروق خوني ندارند

مصرف مكمل‌هاي كلسيمي كه در سلامت استخوان‌ها مفيدند، تأثيري در كلسيفيكاسيون (رسوب كلسيم) در عروق خوني ندارند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آمريكايي تغذيه باليني، محققان با انجام بررسي‌هاي خود روي گروهي از افراد با بالاترين ميزان مصرف كلسيم از طريق رژيم غذايي و مكمل‌هاي كلسيمي نشان دادند كه ميزان رسوب كلسيم در عروق خوني اين افراد با كساني كه كمترين مصرف مقادير كلسيم را دارند برابر است.
نتايج حاصل از اين گزارش ضمن بيان اين كه در سال‌هاي اخير نگراني‌هايي در مورد عوارض جانبي بالقوه از مصرف مكمل‌هاي كلسيمي و خطر وقوع حمله قلبي گزارش شده است افزود: شواهد كار آزمايي‌هاي باليني از تأثير سوء مصرف كلسيم بر افزايش خطر بروز بيماري‌هاي قلبي پشتيباني نمي‌كند و روزانه ميزان 1200 ميلي گرم كلسيم را در زنان بالاي 50 سال و مردان بالاي 70 سال و ميزان 1000 ميلي گرم كلسيم را در مردان 50 تا 70 سال ايمن و بي‌خطر مي‌داند.
براساس اين گزارش محققان همچنين افزودند شدت رسوب كلسيم عروق كرونر نشان دهنده شدت گرفتگي پلاك كلسيمي شريان‌ها در قلب است كه يك پيش‌بيني كننده مستقل حمله قلبي است و هيچ افزايش خطري درخصوص ابتلا به شريان‌هاي كلسيمي با مصرف مقادير بالاي كلسيم از مواد غذايي و مكمل‌ها وجود ندارد.
به گفته محققان ميزان مصرف كلسيم در سطوح دستورالعمل‌هاي توصيه شده براي سلامت استخوان‌ها مفيد است و افراد مي‌توانند بدون هيچ گونه نگراني با خيال راحت به مصرف آنها ادامه دهند و البته هر فرد با توجه به سابقه پزشكي خود بايد با پزشكان خود گفتگو كند و از توصيه‌هاي لازم بهره برد.