چاقي، معضل كودكان امروز

نوشته  : سارا عالميان ودكتر منصور شهركي 
در سراسر دنیا چاقی و اضافه وزن کودکان به عنوان یک اپیدمی مهم و مشکل جدی در سلامت و بهداشت جامعه مطرح شده است.
اضافه وزن کودکان از طرق مختلف قابل اندازه‌گیری می‌باشد. اولین راه تشخیص اضافه وزن کودک بر اساس نمودار رشد قدی و وزنی کودک است.
بر اساس گزارش موسسه بررسی سلامت و  تغذیه ملی (NHANES)، کودکان دارای  اضافه وزن با BMI بین صدک 85-95، 6/23 درصد و همچنین کودکان چاق با BMI بالاتر از صدک 95 درصد، 1/17 درصد کل کودکان در سطح دنیا را تشکیل می‌دهند.
در حال حاضر بالغ بر 42 میلیون کودک چاق در کل دنیا دیده می‌شود که تنها 35 میلیون نفر آنها در کشورهای پیشرفته زندگی می‌کنند. باید توجه داشت که چاقی تدریجا در کشورهای کم درآمد و درآمد متوسط  نیز به موازات کشورهای صنعتی خصوصا در شهرها تبدیل به معضل جهانی شده است.

4 ویتامین مهم براي دوران بارداری

نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
ویتامین C
ویتامین C که اسیداسکوربیک نیز نامید مي‌‌شود برای ساخت و ترمیم بافت‌ها، التیام زخم، رشد استخوان و سلامت پوست لازم است. ویتامین C برای دفاع در برابر عفونت‌ها لازم بوده و از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت مي‌‌کند. از سویی این ویتامین به جذب بهتر آهن نیز کمک مي‌‌کند و بهتر است که همراه وعده‌های غذایی نهار و شام از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند سالاد استفاده شود. مقدار توصیه شده ویتامین C در بارداری 10 میلی‌گرم در روز بیش از قبل بارداری است. بیشترین مقدار قابل تحمل این ویتامین 2000 میلی‌گرم در روز است. مصرف بیش از اندازه ویتامین C در مکمل‌ها ممکن است خطر تولد نوزاد نارس را افزایش دهد. بهترین راه تامین این ویتامین، مصرف مقدار کافی میوه و سبزی در روز است. اگر مادر باردار 5 واحد میوه در روز مصرف کند نیاز ویتامین C او تامین خواهد شد. مرکبات غنی از ویتامین C هستند. سبزیجات برگ سبز و بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌های دیگر مانند کیوی، انواع کلم و فلفل دلمه نیز منابع خوب این ویتامین محسوب مي‌‌شوند. گرما ویتامین C را از بین مي‌‌برد، بنابراین بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین C تازه مصرف شود.

تغذيه و زخم مري

نوشته  : سهيل عباسي زير نظر دكتر آزيتا حكمت دوست 
همانطور که از نام زخم مري پیدا است ایجاد زخم در ناحیه مری مي‌باشد، یعنی از حلق تا اسفنگتر فوقانی معده. وجود این زخم‌ها موجب احساس درد در ناحیه زیر و پشت استخوان‌های دنده و جناغ سینه می‌شود و بسته به عامل ایجاد کننده آن ممکن است از انواع داروهای آنتی اسید کاهش دهنده ترشح اسید معده یا سایر داروها و نیز رژیم‌های مخصوص غذایی برای کاهش این درد استفاده شود. این درد در برخی مواقع با درد ناشی از بیماری‌های قلب یا ریه اشتباه گرفته می‌شود.
 

عوامل ایجاد کننده اینگونه زخم‌ها
 در ایجاد زخم مری عوامل متعدد و گسترده‌ای می‌توانند دخالت داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به برگشت اسید از معده (ریفلاکس معده)، اشاره نمود که این بازگشت اسید به تنهایی یا همراه با غذا به داخل مری موجب التهاب مری (ازوفاژیت) و سپس ایجاد زخم در آن می‌شود که خود آن هم می‌تواند ناشی از شل شدن اسفنگتر فوقانی معده به هر علت باشد. مواد خورنده و سوزاننده غیر خوراکی سمی مثل محلول‌های لوله بازکنی، برخی اسیدها که در منزل نگه‌داری می‌شوند و ...، یا حتی خوراکی در مقادیر و دوزهای بالا و نیز خوردن و گیر کردن قرص در مری باشد.

اين بار براي لاغرها...

نوشته  : برليانت بزرگمهر
يكي از شكايت‌هاي بسيار معمولي و شايع افراد به شكل افزايش وزن و چاقي است. مقدار زيادي از هموطنان‌مان در پي يافتن راهي هستند كه وزن خود را كاهش دهند، اما آيا تاكنون با افرادي برخورد كرده‌ايد كه از كمبود وزن و لاغري رنج ببرند؟ آيا هيچ‌گونه شكايتي درباره اضافه نشدن وزن و مشكلات ناشي از لاغري شنيده‌ايد؟ با وجود آنكه شيوع لاغري در كشور، كمتر از چاقي است، اما اين بدان مفهوم نيست كه در بين هموطنان مشكل لاغري وجود ندارد.
متأسفانه به علت شيوع چاقي در كشورمان، اين مسئله مشكل لاغري را تحت‌الشعاع قرار داده و پزشكان و متخصصين تغذيه، كمتر به اين مفهوم در رسانه‌ها پرداخته‌اند. لاغري اختلالي است كه تبعات وسيعي در بر دارد و بخصوص از نظر رواني، شخص مبتلا را در معرض آزار و احساس نارضايتي از خود قرار مي‌دهد.
بهتر است در اين شماره مجله به بررسي لاغري، عوامل ايجاد كننده آن، عوارض اين اختلال و راه‌هاي درمان تغذيه‌اي آن بپردازيم.

علت ‌شناسي لاغري
لاغري به دلايل مختلف ممكن است بروز نمايد از جمله:
 علت تغذيه‌اي، علت هورموني، ارث، اختلالات گوارشي، عوامل رواني (اختلال در هضم و جذب مواد غذايي) و تحرك خيلي شديد.
 بطور كلي لاغري در شرايطي ايجاد مي‌شود كه مقدار انرژي دريافتي از غذا كمتر از مصرف آن در بدن باشد.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه تالاسمي‌

نوشته  : نرگس كرباسچيان زير نظر لادن گياهي
تالاسمي‌يك بيماري ژنتيكي است كه در آن ساختار هموگلوبين دچار تغيير شده و در نتيجه اكسيژن‌رساني به بافت‌هاي بدن دچار اختلال مي‌شود. تالاسمي‌ به دو نوع آلفا تالاسمي‌و بتا تالاسمي‌ تقسيم مي‌شود.
 آلفا تالاسمی به علت حذف یک یا چند ژن سازنده زنجیره آلفا ایجاد می‌شود. بر اساس تعداد ژن‌های حذف شده آلفا تالاسمی به چهار گروه تقسیم می‌شود: 1- آلفاتالاسمی ماژور که در آن هر چهار ژن آلفا حذف شده و وخیم‌ترین نوع تالاسمی است. 2- بیماری هموگلوبین h که به دلیل حذف سه ژن اتفاق می‌افتد. این بیماران دچار کمخونی بوده و بزرگی طحال در آنها دیده می‌شود. 3- نوع خفیف و ملایم آلفا تالاسمی که در آن دو ژن آلفا حذف شده و از هر لحاظ شبیه بتا تالاسمی مینور است. 4- نوع خاموش که در آن یک ژن آلفا حذف شده و خاموش و بدون علامت است.
 بتا تالاسمي‌خود به سه نوع تالاسمي ‌خفيف (مينور)، متوسط و شديد (ماژور) تقسيم‌بندي مي‌شود. به تالاسمی ماژور آنمی کولی یا مدیترانه‌ای می‌گویند.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه تقويت هوش و حافظه

نوشته  : بهارک آقاپور دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه


تاثیر تغذیه بر هوش انسان
امروزه تحقیقات گسترده‌ای در کشورهای مختلف از جمله ایران انجام شده که تاثیر مهم و قابل توجه تغذیه را در افزایش بازدهی هوشی، قدرت یادگیری و تمرکز به اثبات رسانده‌اند. داشتن تغذیه مناسب، همواره لازم است تا سلول‌های خاكستری مغز بتوانند به درستی وظایف خود را انجام دهند. اصولا تعادل، تنوع و کفایت تغذیه تاثیر مهمی در حفظ عملکرد مناسب سیستم عصبی و بازده آن که شامل قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه است، دارد.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه کبد چرب

نوشته  : نفيسه بهادري کارشناس ارشد تغذیه 
کبد چرب چیست؟
منظور از کبد چرب، رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری‌گلیسیرید) در کبد است که در رابطه با مصرف الکل می‌تواند باشد، یا بدون مصرف الکل ایجاد می‌‌شود که تحت عنوان کلی بیماری کبد چرب غیر الکلی گفته می‌‌شود. بيماري كبد چرب ممكن است به علت مصرف برخي داروها، چاقي، گرسنگي، سوءتغذيه، كاهش سريع وزن و... ايجاد شود، اما علت عمده بيماري كبد چرب، چاقي است. شيوع اين بيماري به دليل افزايش چاقي در جوامع مختلف رو به افزايش است. بين 10 تا30 درصد بزرگسالان در کشورهاي پيشرفته مبتلا به اين بيماري هستند که معمولا شامل افراد چاق در سنين ميانسالي است.
با توجه به تغییر شيوه زندگي اعم از افزایش زندگی شهر نشینی، شيوع اين بيماري در کشورهاي در حال توسعه افزايش چشمگيري داشته است.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه كودكان ورزشكار

نوشته : موژان زرگرزاده زير نظر دكتر احمدرضا درستي 
تمام كودكان نیاز به تغذیه‌ای كامل و حاوی مواد مغذی دارند، ولی اگر فرزند شما ورزش می‌كند، نیاز به رژیم غذایی دقیق‌تری دارد.
نیاز كودكان ورزشكار شما چیست؟
اگر فرزند شما تغذیه مناسبی داشته باشد، انرژی كافی را جهت فعالیت‌های ورزشی دریافت می‌كند، اما در ورزش‌هايی كه طولانی مدت‌تر هستند (5/1تا ۲ ساعت) مانند شنا و ورزش‌های دو و میدانی شما باید دقت بیشتری در انتخاب غذا جهت بالا بردن انرژی كودك خود به خرج دهید. بیشتر مردم به اندازه نیاز بدنشان غذا مصرف می‌كنند، ولی اگر میزان غذای فرزند شما افزایش یا كاهش قابل توجه پیدا كرد، در این مورد با کارشناس تغذیه مشورت كنید.
از آنجا كه غذاها دارای تركیبات و مواد متفاوتی هستند، باید سعی نمایید كه غذای كودكانتان دارای تنوع كافی از لحاظ تركیبات مختلف باشد. بنابراین سعی كنید برنامه غذایی فرزندتان دارای موادی كه ذكر می‌شود، باشد.

خوراك‌هاي رژيمی ويژه آلرژی فصلی

نوشته  : حوریه دانش بدی 
آلـرژی‌هـا عـکس‌الـعـمـل در بـرابر موادی هستـنـد کـه حـتـی می‌توانند کاملاً بی‌ضرر باشند. آلرژی در واقع عکس‌العمل شدید سیستم ایمنی، هنگام ورود یک ماده خارجی به بدن است. بهار برای اغلب افراد فصل طراوت، شادابی، آغاز رویش و تازگی است، ولی  برای بعضی‌ها زمان شروع حساسیت‌های آزاردهنده فصلی مي‌باشد. پراکندگی ذرات گرده گل‌ها، جوانه برگ‌ها و یا عطر و بوی آنها در محیط، به بروز حساسیت‌های فصلی یا همان آلرژی منجر می‌شوند. عوامل آلرژی زا در مناطق و شهرهای گوناگون متفاوت است؛ به عنوان مثال گرده گیاهان وحشی و خودروی کوه‌های اطراف تهران که توسط باد و جریان هوا در شهر پراکنده و وارد سیستم تنفسی افراد می‌شود، علت عمده بروز حساسیت‌های فصلی است.
آلرژی فصلی خود را به صورت آبریزش بینی، عطسه، قرمز شدن چشم‌ها و ... نشان می‌دهد که شدت علائم در بیماران مختلف، متفاوت است و پاسخ به ماده آلرژی‌زا نیز بستگی به سیستم ایمنی هر فرد دارد.

ديابتي كه با بارداري مي‌آيد

نوشته : فاطمه کیخایی زیر نظر دكتر منصور شهركي 
بارداري با تغييرات آناتوميك و فيزيولوژيك بسياري همراه است و بارداري سالم مستلزم تطابق متابوليك و هورمونی مي‌باشد كه هيپوتالاموس، هيپوفيز، پاراتيروييد، تيروييد و آدرنال را درگير مي‌كند. اين تطابق متابوليك تامين كننده نيازهاي جنين در طول بارداري مي‌باشد. همچنين ترشحات جفت كه شامل پروژسترون، لاكتوژن جفتي، هورمون آزاد كننده كورتيكوتروپين و هورمون رشد هستند، همراه با تغييرات هورموني مادر سبب مقاومت به انسولين و افزايش ترشح انسولين مي‌شوند. اگر تولید انسولین به نحوی که انتظار می‌رود نتواند افزایش یابد، فرد مبتلا به دیابت می‌شود، به همين جهت بارداري يك وضعيت ديابت‌زا و ديابت بارداري یا GDM) Gestational Diabetes Mellitus)شايع‌ترين اختلال متابوليك اين دوران است. دیابت بارداری، حالت عدم تحمل گلوکز است و با وجود ناسازگاریش با بدن در زنان باردار بدون سابقه دیابت ظاهر می‌شود.


نشاط و سرزندگي با جوانه‌ها


نوشته  : آسیه حسن زاده كارشناس ارشد صنايع غذايي 

بهترین روش استفاده از غلات و حبوبات، استفاده از جوانه آنها می باشد. جوانه‌ها همان دانه سبوسدار حبوبات و غلاتی مانند گندم، جو، عدس، ماش، يونجه و... هستند كه جوانه زده‌اند و مي‌توان از آنها در تغذيه استفاده كرد. جوانه‌ها منابعي غني از املاح مفيد مانند فيبر، پتاسيم، منيزيم و انواعي از ويتامين‌هاي مختلف هستند. جوانه‌های غلات دارای طبیعت گرم و مرطوب بوده كه با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی‌ها، آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین‌ها و املاح محسوب می‌شوند. در كشور ما از هزاران سال پیش، در دوران باستان جوانه‌ها و اهمیت استفاده آنها برای مردم شناخته شده بود. این موضوع به قدری اهمیت داشته كه مردم ما استفاده از جوانه گندم را به عنوان یك آیین سنتی همواره در آغاز فصل بهار به شكل سمنو در سفره هفت سین لازم می‌دانستند.

چای معجون شفا بخش

نوشته  : نیلا قانعی دانشجوي دكتراي تغذیه 
در بسیاری فرهنگ‌ها در سراسر تاریخ، چای به عنوان یک معجون شفابخش تلقی شده است. بیش از هزار سال قبل راهبان بودایی به دلایل مذهبی چای می‌نوشیدند و معتقد بودند که در زمان درون‌پویی به بیدار ماندن آنها کمک می‌کند.
راهبان بودایی همچنین معتقد بودند چای دارای نیروهای شفا بخش است. یکی از بزرگان ژاپنی قرن سیزدهم بنام «شوگون» در اثر پرخوری درآستانه مرگ قرار گرفته بود که یک راهب به او رژیم چای توصیه کرد و او بهبود پیدا کرد، بعد از آن مردم ژاپن بیشتر به دم کردن چای روی آوردند. یکی از دلایلي که دمکرده چای در دوران گذشته در نجات زندگی افراد موثر بوده این است که آب‌جوشیده باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برده. براساس نتایج یک تحقیق گسترده، خطر سکته مغزی برای مردانی که روزانه پنج فنجان چای می‌نوشند ۷۰ درصد کمتر است.

ارزش غذايي قـرابیه

نوشته  : زهرا اصلانی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
قرابیه نوعی شیرینی و کلوچه سنتی است که در تبریز پخته می‌شود. این شیرینی از سوغاتی‌های مخصوص تبریز به شمار می‌رود، این شیرینی را با نارگیل که عمده محتویات آن است، به همراه بادام، آرد، شکر، زرده تخم‌مرغ، مارگارین و سفیده تخم‌مرغ تهیه می‌کنند. در قرابیه پسته‌ای به جای بادام پسته بکار می‌رود. در اینجا به چند جزء از این شیرینی لذیذ اشاره مي‌كنيم.
 

بادام و دیابت
در مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به عدم تحمل گلوکز که بادام کامل را در وعده صبحانه دریافت کردند، قند بعد از غذا و قند در طول روز آنها مورد بررسی قرار گرفت و در انتها بر اساس مشاهدات این نتایج بدست آمد:
 میزان قند بعد از دریافت غذا و قند در طول روز در بدن این افراد از خود کاهش نشان داد، علاوه بر این مشاهده شد که این افراد مدت طولانی‌تری احساس سیری داشتند.

دسر شکلاتي سین بیوتیک،خوشمزه و فراسودمند

نوشته : مهندس وحیده شایگان 
غذاهای عملگرا یا فراسودمند، محصولاتی مشتق از مواد غذایی هستند که علاوه بر تأمین ارزش تغذیه‌ای پایه، دست كم یک خاصيت مشخص و به اثبات رسيده در جهت ارتقاي شرایط طبیعی فیزیولوژیک و نیز ارتقای عملکرد ذهنی و پيشگيري از بیماری و یا كاهش بيماری را دارند. تقاضا برای مصرف و تولید این گونه مواد غذايي به دلیل نقش ارزشمندشان در توسعه سلامتی به سرعت روبه رشد است. یکی از فرآورده‌های غذايي عملگرا غذاهای پروبیوتیک هستند. واژه پروبيوتيك در اصل كلمه‌اي يوناني به معناي «براي زندگي» است.


پروبيوتيك‌ها
 طبق تعريف سازمان‌های WHO و FAO، پروبيوتيك‌ها ميكروارگانيسم‌هاي زنده غير بيماريزايي هستند كه چنانچه در مقدار كافي مصرف شوند، اثرات مثبتي بر سلامتي ميزبان دارند.

گوشت شترمرغ؛ انتخابي بـرتـر

نوشته  : دکتر فرزاد شیدفر 
گوشت شترمرغ که در گروه گوشت‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است، طوری که می‌توان گفت یکی از کم‌چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشت قرمز در دسترس است. نکته جالب توجه در مورد گوشت شترمرغ این است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین‌تر است. گوشت شترمرغ مانند گوشت گاو به رنگ قرمز بوده، ولي تقريبا خصوصيات گوشت مرغ را دارا است. ران و سينه بخش‌هاي اصلي گوشت شترمرغ را تشكيل مي‌دهند. از يك شترمرغ 12 ماهه با وزن 100 كيلوگرم، لاشه‌اي با وزن 60 كيلوگرم به دست مي‌آيد كه 21‌ كيلوگرم گوشت درجه يك، 14 كيلوگرم گوشت درجه دو و مابقي استخوان و چربي خواهد‌ بود. با اینكه طعم و ساختار گوشت شترمرغ به گوشت گوساله شبیه است، اما دو سوم چربی كمتری نسبت به آن دارد و به دلیل سطح كلسترول پایین و پروتئین و آهن بالا، گوشت این پرنده به عنوان یك جانشین رضایت‌بخش برای گوشت قرمز، خریداران زیادی را به خود جلب كرده است.

كره، منبع اسيدهاي چرب

نوشته : دکتر محمد رضا وفا 
بطور کلی چربی لبنیات که کره و خامه هم از مشتقات آن محسوب می‌شود، سرشار از اسیدهای چرب اشباع است که بر اساس جدیدترین یافته‌های حاضر باید کمترین بخش از چربی‌های روزانه مصرفی را تامین نماید. بعبارت دیگر تا حدود 5 سال پیش حداکثر مجاز مصرف چربی‌های اشباع برای یک فرد سالم در روز حدود 10 درصد از کل کالری مورد نیاز روزانه تعیین شده بود، در حالی که از آن تاریخ به بعد و بر اساس یافته‌های پژوهش‌های معتبر در دنیا این میزان به کمتر از 7 درصد از کل کالری مورد نیاز روزانه تقلیل پیدا کرده است (انجمن قلب آمریکا). همچنین، باید توجه داشت که این توصیه کلی برای افراد سالم است.


تغذيه آنلاين



نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
چند ماده غذايي ساده، اما ضد كلسترول
مصرف چند ماده غذايي ساده، اما سالم مي‌تواند كلسترول بد موجود در خون را از بين ببرد.
به نقل از پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، فيبر غذايي نقش مهمي در حفظ سلامتي بدن و محافظت بدن در برابر بيماري‌هايي مثل ديابت و بيماري‌هاي قلبي دارد. يكي از اين مواد خوراكي بلغور جو است. اين ماده به دليل دارا بودن نوع خاصي از فيبر به نام «بتاگلوكن» مي‌تواند در كاهش كلسترول موثر باشد.
بتاگلوكن نوعي فيبر قابل حل است كه به كاهش كلسترول بد خون كمك مي‌كند. خاصيت اين فيبر اين است كه كلسترول بد خون را كاهش داده، اما تغييري در ميزان كلسترول خوب ايجاد نمي‌كند. بلغور جو همچنين مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهد.

تـغذیه و باروری

نوشته: نازلی نمازی 
ناباروری اصطلاحی است که اگر بعد از  یک سال اقدام به بارداری، حاملگی اتفاق نیفتد، مطرح می‌شود. یک سوم علت ناباروری مربوط به مردان، یک سوم مربوط به زنان و یک سوم مربوط به هر دو نفر می‌باشد و یا اصلا علت آن مشخص نیست. علت ناباروری در مردان معمولا مربوط به عدم تولید اسپرم سالم و کافی است، ولی علت ناباروری در زنان متفاوت است. مشکلات ساختاری رحم، انسداد مجاری فالوپ یا لوله رحم و در اغلب موارد عدم تولید تخمک سالم از جمله علت‌های ناباروری در زنان است. سبک زندگی و نوع رژیم غذایی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر توانایی باروری در مردان و زنان دارد.
اهمیت رژیم غذایی در باروری
مطالعات نشان می‌دهند زنانی که از یک رژیم غذایی سالم و مقوی بهره‌مند هستند، 66  درصد کمتر از بقیه زنان دچار ناباروری می‌شوند.

فیتات، دوست یا دشمن

نوشته  : دكتر محمد حضوری 
مواد غذایی منبعی از مواد و ترکیبات مغذی هستند. امروزه ما بسیاری از مواد مغذی را به خوبی می‌شناسیم و از تاثیرات آنها بر سلامتی و بیماری آگاه هستیم، اما به تازگی و در سالیان اخیر برخی ترکیبات دیگر را درون مواد غذایی شناسایی کرده‌ایم که اگرچه برخی از اثرات آنها بر ما روشن و مشخص است، اما هنوز اطلاعات کاملی از نحوه تاثیر آنها در برخی فرآیندهای درون و یا بیرون بدن نداریم. بسیاری از این ترکیبات در برنامه غذایی روزانه ما مصرف می‌شوند و اندیشمندان در تلاشند با بررسی‌های بیشتر نحوه تاثیر هر یک از آنها را بیان کنند. یکی از این ترکیبات در برنامه غذایی روزانه ما فیتات است که در برخی از مواد غذایی گیاهی یافت می‌شود. مهم‌ترین منابع اين تركيب در برنامه غذایی روزانه، سبوس غلات و پوسته حبوبات می‌باشد. ساختار شیمیایی اسيد فيتيك از يك حلقه شش ضلعي از كربن تشکیل شده كه به هر یک از اتم‌های کربن، يك فسفات متصل گردیده است.

سايه‌روشن‌هاي افزودنی‌های غذایی

نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
افزودنی‌های غذایی ‌ترکیباتی هستند که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم حین فرآوری یا تولید مواد غذایی و به منظور نگهداری یا بهبود طعم و ظاهر و سایر خواص کیفی به آن افزوده می‌شوند که شامل مواد نگهدارنده، رنگ‌ها، اسانس‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، طعم‌دهنده‌ها و ... می‌باشند.
افزودنی‌ها بر اساس نوع ماده غذایی، معمولا به اندازه مجاز به غذا‌ها اضافه می‌شوند و در تولید انبوه، از افزودنی‌های گوناگونی استفاده می‌شود تا از تغییر طعم، بو و بافت جلوگیری کرده و با ممانعت از فعالیت باکتری‌ها، از خراب شدن آنها جلوگیری کند. مواد افزودنی ممکن است برای اهداف گوناگون به صورت عمدی به غذاها اضافه شوند و یا به صورت غیرعمدی وارد چرخه غذایی گردند .

پيش از ورزش چه غذايي؟ چه مقدار؟

نوشته : دکتر سید علی کشاورز 
مقدار انرژي كه مي‌توانيد براي انجام تمرينات ورزشي و همچنين خوب انجام دادن اين تمرينات داشته باشيد، بستگي به مواد غذايي و نوشيدني‌هايي دارد كه روز قبل و يا چند ساعت قبل از انجام تمرينات بدني خورده شده است. نوع و مقدار مواد غذايي خورده شده همچنين بر سوزانده شدن ميزان چربي، گليكوژن و يا حتي بافت ماهيچه‌اي بدن نيز تأثير مي‌گذارد. اگر مواد غذايي خورده شده از نظر نوع و مقدار مناسب نباشد، در حين انجام تمرينات ورزشي، متوجه خواهيد شد كه انرژي لازم را براي انجام تمرينات ورزشي و يا ادامه آن نداريد و نمي‌توانيد تمرينات ورزشي را به نحو مطلوب انجام دهيد و يا حتي بدتر آنكه در صورت عدم وجود سوخت كافي و مناسب براي ورزش كردن، به جاي سوزانده شدن بافت چربي بدن، عضلات و ماهيچه‌ها ‌سوزانده شده و تحليل مي‌روند.

بـيمه سلامـت با نـسخه تغذيه

نوشته  : برليانت بزرگمهر 
در فصل زيباي بهار هستيم. فصل شكوفايي طبيعت و نو شدن زندگي. در اينجا اين سوال در ذهن‌مان مطرح مي‌شود كه در اين فصل زيبا، چه اقداماتي جهت شكوفايي و نوسازي جسم و روان خود انجام داده‌ايم؟ گرفتاري‌ها و خستگي‌هاي روزانه ممكن است موجب غافل شدن ما از جسم و روح خود و در نتيجه بروز فرسودگي و اختلالات مختلف بشود. سلامت جسمي و رواني ارتباط نزديك و تنگاتنگ با يكديگر دارند، بنابراين لازم است در هر فرصتي و به هر مناسبتي، يك بازنگري دقيق در شيوه زندگي خود و عوامل تأثيرگذار بر سلامت خويش انجام دهيم. همه افراد اعم از زن و مرد، بزرگ و كوچك و پير و جوان، جهت تأمين سلامت هر چه بيشتر، شادي و نشاط افزون‌تر و تحرك و انرژي زيادتر، نياز به تغذيه صحيح و برنامه غذايي كافي، متنوع و متعادل دارند. هر انساني در طي روز با ميليون‌ها عامل بيماري‌زا، يعني انواع ميكروب‌ها و ويروس‌ها در تماس است.

کدام روش پخت بهتر است؟

نوشته  : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 
دویست و پنجاه هزارسال است که بشر از غذاهای پخته استفاده می‌کند. کشف پختن غذاها بویژه گوشت‌ها تاثیر زیادی در تکامل انسان داشته است. پختن باعث کاهش بار میکروبی غذاها مي‌شود و به علاوه انرژی دریافتی ما را افزایش مي‌دهد. افزایش دریافت انرژی به دلیل افزایش قابلیت هضم غذا و نیز کاهش فیبرهای غیرقابل هضم است. نکته مهم‌تر اینکه برخی مواد غذایی بویژه گوشت‌ها تنها به صورت پخته برای ما قابل مصرف هستند. دانشمندان احتمال مي‌دهند که خام خواری موجب اختلال در عملکرد سالم ما مي‌شود، به عنوان مثال افزایش دریافت غذاهای خام قدرت باروری زنان را کاهش مي‌دهد که ممکن است به دلیل کاهش دریافت انرژی باشد. اگرچه پختن غذا برخی مواد سمی بویژه سم باکتری‌ها را کاهش مي‌دهد، اما در صورتیکه از روش‌های نادرست طبخ استفاده کنیم، ممکن است مواد سمی در مواد غذایی ما ایجاد شوند.

شیر خوشمزه، شیر بد مزه

نوشته  : دکتر پيمان غلام‌نژاد 
محصولات لبني در کشور ما نسبت به 2 دهه گذشته بسيار متنوع شده است و در مراکز فروش انواع شير و ساير فرآورده‌هاي آن با درصد چربي متفاوت و در بسته‌بندي‌هاي مختلف وجود دارد. بعضي از کارخانه‌ها شير‌هاي غني شده نيز عرضه مي‌کنند. گاهي مصرف کننده با نوشيدن شير بسته‌بندي شده در يک کارخانه احساس بدي پيدا مي‌کند درصورتيکه طعم شير با نام تجاري ديگري را بيشتر دوست دارد. آيا تفاوت طعم اين دو طبيعي است يا مشکل خاصي وجود دارد؟
 

طعم شير طبيعي
توصيف طعم شير طبيعي آسان نيست. شير بويي ملايم و طعمي متاثر از مواد متشکله آن دارد که تحت شرايط فيزيکي و شيميايي مي‌تواند تغيير کند.

اصول نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر

نوشته  : زهرا فرهناک 
با تغییر شیوه زندگی و اشتغال اکثر خانم‌ها و زمان کمتر، دفعات خرید نیز کمتر مي‌شود، ولی در هر بار خرید هفتگی یا ماهانه به طور معمول میزان بیشتری مواد غذایی خریداری مي‌شود که به طبع نگهداری این مواد غذایی خریداری شده در مقدار زیاد نیاز ما را به یخچال و فریزر بیشتر مي‌کند. سرد كردن و انجماد یكی از متداول‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است كه موجب طولانی شدن زمان ماندگاری آنها مي‌شود. استفاده از یخچال برای نگهداری برخی مواد غذایی فاسد شدنی مانند انواع پروتئین و لبنیات، ضروری است. همچنین یخچال به حفظ تازگی و شادابی برخی مواد غذایی مانند سبزی و میوه خام و ایجاد طعم خوشایند، خنك و مطبوع در نوشیدنی‌ها كمك مي‌كند. حداكثر زمان ماندگاری مواد غذایی فاسدشدنی و نیز بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها در صفر درجه سانتیگراد دو هفته و در 5 درجه سانتیگراد یك هفته است.


اصول بهداشتي در تهيه و نگهداري غذاي كودك

نوشته  : دكتر آزاده نجارزاده 
شش ماهگي، زماني است كه شيرخوار علاوه بر شير مادر به مواد غذايي ديگري نيز براي رشد و تكامل خود نياز دارد و ديگر شير مادر تكافوي نياز او را نمي‌كند. به اين دسته از مواد غذايي، غذاهاي كمكي مي‌گويند. در تغذيه تكميلي، غذاهاي مختلف به تدريج به برنامه غذايي شيرخوار افزوده مي‌شود به نحوي كه به تدريج در حدود يك سالگي از همان غذايي كه بقيه افراد خانواده مي‌‌خورند استفاده مي‌نمايد. تغذيه تكميلي شيرخوار بايد از اصول تغذيه‌اي خاصي پيروي كند كه با توجه به توانايي‌هاي تغذيه‌اي او، اين غذا در شروع بايد بسيار ساده و نرم بوده و از موادي تهيه شود كه هضم آنها آسان باشد. اين غذا بايد در حجم كم، داراي انرژي مطلوب و حاوي پروتئين و ريز مغذي‌هاي مورد نياز كودك باشد. قوام آن بايد با سن شيرخوار متناسب و كاملاً نرم و پخته باشد. همچنين بلع و هضم آن بايد براي كودك آسان باشد. به غير از مسائل تغذيه‌اي كه بايد به آن توجه شود، اصول بهداشتي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. غذاي كودك بايد با استفاده از مواد غذايي تازه و قابل دسترس و به روش پاكيزه و  بهداشتي تهيه شود.

درمان جوش به كمك طب مكمل

نوشته  : دکتر تیرنگ نیستانی 
در شماره قبل در مورد انواع طب جايگزين در درمان بيماري‌ها صحبت كرديم و شما را با اين درمان‌ها آشنا نموديم. در این سري مقالات، براي هر بیماری، تعریفی از آنها به همراه درمان‌های رایج و برخی از درمان‌های جایگزینی که پژوهش‌های جدید حاکی از تأثیر آنها بوده‌اند، آورده شده است. هدف از این بخش، راهنمایی افراد برای یافتن درمان مناسب یا درمان جایگزین برای بیماری‌های خاص است، لذا این اصل بدان معنا نیست که با خواندن این بخش، نیاز به مشاوره و مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای رفع می‌شود.
 

روزاسه
روزاسه (rosacea) یک اختلال پوستی مزمن شبه آکنه است که در آن پوست نواحی بینی و گونه‌ها به طور غیر طبیعی سرخ رنگ می‌شود و ممکن است مملو از جوش شود.

اسپاسم ماهیچه‌ای چیست؟

نوشته  : مهديه رشيدي‌نيا زير نظر: دكتر سيد مسعود كيمياگر 
اسپاسم ماهیچه‌ای، انقباضي ناخواسته و دردناک است كه انواع مختلفی دارد. اسپاسم بسته به نوع آن مي‌تواند تجويز دارويي داشته باشد يا با ماساژ برطرف شود و يا اينكه با برنامه غذايي مناسب بهبود يابد.
 

انواع اسپاسم
اسپاسم ماهیچه‌ای ممكن است به دليل کشیدگی عضله، كم شدن آب در بافت‌ماهيچه، جراحت و صدمه، بيماري‌هايي همچون فلج مغزي و «ام‌.‌اس.» و يا در اثر واكنش به سمومي نظير استرکنین باشد. تهوع و استفراغ بيش از حد نيز مي‌تواند باعث اسپاسم ماهيچه‌اي شود. انقباضي كه طي اسپاسم رخ مي‌دهد ناخواسته است و در اثر ارسال پيام‌هاي ناخواسته به مغز اتفاق مي‌افتد.

يبوست؛ ام الامراض

نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم 
در طب سنتی قدیم به یبوست اصطلاح «ام‌الامراض » داده شده است، زیرا یبوست را منشا بسياری از بیماری‌ها می‌دانستند. امروزه بیش از پیش این معنا تحقق يافته است، زیرا با بروز یبوست، تمام مواد دفعی به میزان بیشتری در بدن توقف دارند و با توجه به وجود مواد شیمیایی، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های فراوانی که امروزه به وفور در غذاها وجود دارد، مشخص است که وجود این مواد مضر به مدت طولانی در روده‌ها اثرات مخرب بیشتری خواهد داشت.
امروزه متاسفانه توجه زیادی به مسأله یبوست در مقوله درمان بطور خاص نمی‌شود و افراد کمی ممکن است فقط برای رفع مشکل یبوست به پزشک مراجعه کنند و تنها هنگامی‌ که برای موارد دیگر به پزشک مراجعه می‌نمایند، درکنار آن شاید راه‌حلی را نیز براي يبوست جویا شوند، غافل از اینکه خود یبوست یکی از معدود بیماری‌ها محسوب می‌شود که در ایجاد هر بیماری ممکن است دخیل باشد و از این‌رو یکی از اصول مهم در درمان هر بیماری در طب سنتی و قدیم رفع یبوست بوده است.

بايد و نبايدهاي مصرف آبمیوه در کودکان

نوشته : مهدی احتشامی زیر نظر دکتر سلطانعلی محبوب 
در مورد مسائل مربوط به سلامت کودک، طیف وسیع و مهمی از مسائل تغذیه‌ای وجود دارد. مصرف خیلی زیاد آبمیوه می‌تواند برای کودک مشکل آفرین باشد. مصرف بیش از اندازه آبمیوه در کودکان می‌تواند باعث چاقی، پوسیدگی‌های دندانی، اسهال و سایر اختلالات گوارشی نظیر نفخ و درد‌های شکمی شود.
از طرف دیگر، علی رغم اینکه ممکن است آبمیوه مضراتی برای کودک داشته باشد، اما دلایلی هم برای مصرف آن وجود دارد، زیرا، بسیاری از کودکان تمایلی به خوردن میوه ندارند. در صورتی که بر اساس هرم غذایی باید کودکان کوچک‌تر و نوپا 2 واحد و کودکان بزرگ‌تر تا 4 واحد روزانه میوه بخورند. یک لیوان آبمیوه 100 درصد طبیعی می‌تواند جایگزینی برای یک واحد میوه باشد (هرچند نمی‌تواند جایگزین واقعی باشد).
بر اساس توصیه‌های آکادمی متخصصین اطفال آمریکا، تنها نیمی از واحدهای میوه توصیه شده برای کودک را می‌توان با آبمیوه جایگزین کرد.

سه ماده مغذي مهم در دوران بارداری

نوشته  : دکتر مجید حاجی فرجی 
لازمه داشتن یک کودک سالم، سالم بودن مادر است. بسیاری از ویتامین‌ها اثرات بسیار مهمی در بارداری مطلوب و سلامت مادر و جنین دارند. در بیشتر موارد تامین این ویتامین‌ها از طریق رژیم غذایی مقدور است، اما در شرایط خاص از مکمل‌های ویتامین-مواد معدنی استفاده می‌شود. در این بحث به سه ویتامین اسیدفولیک، ویتامین D و ویتامین A اشاره می‌شود.
 

اسیدفولیک
یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در زمان بارداری (خاصه اوایل) و قبل از آن اسیدفولیک است. اسیدفولیک که فولات نیز نامیده می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B  است. این ویتامین عمدتا در سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج، حبوبات و مغزها وجود دارد. اسیدفولیک در تولید و تقسیم سلول‌ها از جمله سلول‌های قرمز خونی نقش دارد. کمبود اسیدفولیک در زمان بارداری ممکن است باعث نقص لوله عصبی در جنین شود. نوزادان مبتلا به این بیماری ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند و یا تا آخر عمر ناتوان باشند. نقص لوله عصبی عمدتا در 28 روز اول بارداری ایجاد می‌شود، زمانی که احتمال دارد مادر از بارداری خود بی‌اطلاع باشد. به همین دلیل مهم است که تمام زنان در سنین باروری بویژه زنانی که قصد بارداری دارند اسیدفولیک کافی مصرف کنند.

محدوديت‌هاي غذايي در دیالیز

نوشته  : منيره دادخواه 
زمانی که کلیه‌ها  قادر به انجام فعالیت طبیعی خود نیستند، برای جداسازی مواد زائد و سمی خون از عمل دیالیز استفاده می‌شود. دیالیز فرایندی است که طی آن مواد سمی و آب اضافی از خون با خاصیت انتشار و اسمز از غشاء نیمه‌تراوا، جدا می‌شود. این کار با استفاده از محلول دیالیز که ترکیبی شبیه به پلاسمای خــــــون دارد، صورت می گیرد. عمل دیالیز به دو روش دیالیز پریتونیال و همودیالیز انجام می‌شود که در حال حاضر روش همودیالیز یا همان پالایش مصنوعی خون روش معمول‌تری در درمان بیماران مبتلا به مرحله نهایی نارسایی کلیوی می‌باشد.  این عمل غالباً سه بار در هفته انجام شده و در هر بار طول مدت درمان بین 4 تا 6 ساعت است. نزدیک به نیمی از بیماران تحت دیالیز به نوعی از درجات مختلف سوءتغذیه رنج می‌برند، به همین سبب در این دسته افراد همگام با شروع دیالیز باید مداخلات تغذیه‌ای زیر نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی صورت گیرد.

مهمان ناخوانده معده

نوشته  : سهيل عباسي زير نظر دكتر آزيتا حكمت دوست 
زخم معده و عوامل اصلی ایجاد کننده آن چیست؟ زخم معده در اثر عفونت و یا ناهنجاری‌های عصبی و شیمیایی که سبب اختلال در مقاومت طبیعی مخاط معده مي‌ شوند، به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت پیدایش این بیماری در جوامع گوناگون، عفونت هلیکوباکتر پیلوری است. با توجه به شیوع 10 تا 15 درصدی زخم معده و درگیری بیش از 70 درصد افراد بزرگسال با هلیکوباکتر پیلوری در ایران، توجه به رژیم غذایی مناسب در بیماری مزبور الزامی است.
عوامل موثر در تشدید زخم معده
در موارد زیر مراقب باشید:
1- سبک و شیوه تغذیه و زندگی در زخم معده حائز اهمیت است. بیماران مبتلا به زخم معده باید از تعداد زیادي وعده‌های غذایی کم حجم استفاده نمایند.
2- بی‌نظمی در خوردن غذا و تغذیه در آخرین لحظات قبل از رفتن به رختخواب سبب تشدید علائم بالینی زخم معده می‌گردد.
3- چنین بیمارانی نباید به مدت طولانی گرسنه بمانند یا بیش از حد پرخوری نمایند.

سلامت قرباني كاهش وزن شديد!

نوشته  : دكتر احمد ساعدي 
از زماني كه كمپاني بيمه عمر متروپوليتن در ايالات متحده دريافت افرادي كه لاغرترند طول عمر بيشتري دارند، تمايل به لاغر شدن از يك رويكرد زيبايي شناختي، به يك رويكرد سلامتي تبديل شد. محققان سال‌ها است بر اين باورند كه افرادي كه لاغرتر هستند (نمايه توده بدني پايين‌تري دارند)، در معرض خطر پايين‌تر بيماري‌هايي از قبيل ديابت، قلب و عروق، سرطان‌ها، كبد چرب و بيماري‌هاي التهابي مختلف هستند. به همين علت افراد مختلف به اين فكر افتادند كه بتوانند به هر روشي كه شده وزن‌شان را كاهش دهند. اين تمايل همه‌گير باعث شد كه در جوامع امروزي روش‌هاي مختلفي براي كاهش وزن وجود داشته باشد. اعتبار و سلامت انواع روش‌هاي كاهش وزن بسيار بحث‌انگيز بوده است. در اين مقاله، هدف اينجانب بررسي سلامت انواع روش‌هاي كاهش وزن نمي‌باشد، كه اين مهم در مجال ديگري بحث خواهد شد. در اين فرصت كوشش خواهد شد كه مضرات كاهش وزن‌هاي شديد (بيش از 3-2 كيلوگرم كاهش وزن در ماه) بر سلامت افراد مورد بررسي قرار گيرد.

براي آنهايي كه چربی خون دارند

نوشته : منيره دادخواه 
در نتايج آزمايشات بيوشيميايــي خون، شاخص‌هايي مثل كلستــرول كل، LDL كلستـــرول،‌HDL  كلستــرول و تري گليسيريد،  تعيين‌كننده وضعيت چربي‌هاي خون هستند.
كلسترول ماده‌اي مومي شكل و نرم است كه هم در بدن انسان ساخته مي‌شود و هم از طريق مواد غذايـــي با منشاء حیوانی دريافت مي‌گردد و تامين مقدار متعادل آن براي سلامت بدن و عملكرد طبيعي مغز، ضروري است. ولي به خاطر داشته باشید که  بالا رفتن سطح آن در خون (بيشتر از 200 ميلي گرم در دسي ليتر) خطر بروز بيماري‌هاي قلب و عروق را  افزايش می‌دهد.
تري‌گليسيريد نیز، نوعي ديگر از چربي‌هاي خون است، كه بالا بودن سطح آن با افزایش احتمال سکته و بیماری‌های قلب و عروق همراه می‌باشد.

راهنماي كاربردي ديابتي‌ها

نوشته  : دكترسيد مسعود كيمياگر 
اساس رژيم غذايي بيماران ديابتي همان رژيم غذايي ساير افراد جامعه است كه تغييراتي در آن ايجاد مي‌شود. به زبان ديگر، ديابتي‌ها نبايد غذاي خود را از ساير افراد خانواده و جامعه جدا كنند و تنها بايد نكاتي را در مورد مواد غذايي كه قند ساده زيادتري دارند رعايت كنند. مثلا شيريني‌ها، شكلات، آب‌نبات و نوشابه‌ها در افراد ديابتي محدود مي‌شود يا آنكه از شكلات و آب‌نبات رژيمي و نوشابه رژيمي استفاده مي‌شود. در مورد شيريني‌ها، رژيمي بودن آنها به معناي آن نيست كه كالري‌شان بسيار كمتر از شيريني‌هاي معمول است، بلكه فقط حدود 10 تا 20 درصد كالري كمتري دارند. مثلاً اگر يك شيريني معمولي 120 كالري داشته باشد، شيريني رژيمي حدود 90 تا 100 كالري دارد.
نكته 1: چه كساني بيشتر مستعد ديابت هستند؟
 بايد بدانيم كه بسياري از افراد داراي زمينه ابتلا به ديابت هستند، به‌ويژه كساني كه در خانواده آنان ديابت به طور ارثي وجود دارد. اگر افراد بتوانند مراقبت‌ها و پرهيزهاي لازم را انجام دهند ديابت به سراغ آنان نمي‌آيد يا اگر هم بيايد در دهه‌هاي 70 و 80 زندگي خواهد بود.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه رژیم مناسب برای کاهش وزن

نوشته  : سعيده نوباوه 
اضافه وزن و چاقی به معنای انباشتگی بیش از حد چربی در بدن است که مي‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. از طریق «BMI» ، یا همان شاخص توده بدن، مي‌توان فهمید چه کسی دارای اضافه وزن است (BMI بیش از 25) و چه کسی چاق محسوب مي‌شود(BMI بیش از 30). برای محاسبه BMI باید وزن (برحسب کیلوگرم) هر فرد را تقسیم بر قد (برحسب متر) کرد. البته از آنجایی که شاخصBMI فقط با دو عامل قد و وزن محاسبه مي‌شود و در تعیین آن بین وزن چربی‌ها و عضلات بدن یا وزن استخوان‌ها تفاوتی قائل نمی‌شویم، باید آن را یک شاخص کلی در تعیین چاقی یا اضافه وزن افراد در نظر بگیریم.
 

رژیم مناسب برای کاهش وزن
 

 به مقدار کافی ويتامين D مصرف کنید

خوراك‌هاي رژيمي ويژه كنترل رفلاکس

نوشته  : زهرا فرهناک 
در یازدهمین کنگره بین‌المللی بيماري‌های گوارش و کبد ایران اعلام شد که ۲۰ درصد از مردم ایران مبتلا به رفلاکس هستند که با بازگشت محتویات معده به داخل مری مواجه هستند. در واقع رفلاکس یکی از شایع‌ترین بيماري‌های گوارشی در ایران است. در یک بررسی بر روی 30.000 هزار نفر در اروپا محققان دریافتند که تعداد افرادی که حداقل یک بار در طول هفته رفلاکس را تجربه می‌کنند، نسبت به 10 سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. محققین بر این باورند که افزایش چاقی یکی از دلایل اصلی افزایش رفلاکس می‌باشد. شیوع بالای بیماری چاقی، تغییر سبک و شیوه زندگی، روش‌هاي تغذيه نادرست و عدم تحرك و نداشتن فعالیت در بروز این حالت در افراد موثر است. حال که آخرین ماه و روزهای سال را سپری می‌کنیم و در انتظار سال جدید هستیم و برنامه‌های بسیاری برای سال جدید خود داریم، خوب است تامل و بررسی بر وضعیت تغذیه و شیوه زندگی خود در رابطه سلامت نیز داشته باشیم و کم و کاستی‌ها و مشکلات تغذیه‌ای خود را بشناسیم و با توجه به نظر و راهنمایی‌های متخصصان و کارشناسان راه‌حل‌ها را دریابیم و عزم خود را برای رفع مشکل جزم کنیم و از تعطیلات نوروز نیز غافل نشویم که برای شروع تمرین و ایجاد تغییر زمان بسیار مناسبی است.

ماهي شكم‌پر، لذیذ

نوشته  : موژان زرگرزاده کارشناس تغذیه زير نظر دكتر احمدرضا درستي 
ماهي ماده غذايي مفيدي است
ماهي داراي ارزش تغذيه‌اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي دارا است، ولي ويژگي مخصوص ماهي كه آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربي موجود در آن مي‌باشد. ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب مي‌شود. پروتئين موجود در ماهي از نظر كميت و كيفيت قابل توجه است، بدين معني كه پروتئين موجود در ماهي به شكلي است كه به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي‌شود و به طور تقريبا كامل در بدن به مصرف مي‌رسد. ماهي يكي از منابع خوب آهن است. آهن در خونسازي و همچنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروب‌ها نقش مهمي‌به عهده دارد. آهن موجود در ماهي به گونه‌اي است كه جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف مي‌رسد.

چگونه یک پیک نیک سالم داشته باشیم

نوشته  : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
پیک نیک به معنای گذراندن اوقات فراغت در دامان طبیعت است که در خانواده‌های ایرانی قدمتی طولانی دارد. خانواده‌های ایرانی از گذشته‌های دور روزهایی از سال را در هوای آزاد و در کنار رودخانه‌ها و سبزه‌زارها به صرف غذا و بازی و تفریح می‌پرداختند. هنگامی که به پیک نیک فکر می‌کنیم، به طور ناخودآگاه به یاد غذاهای خوشمزه‌ای می‌افتیم که در یک روز تعطیل در جمعی صمیمانه صرف می‌شود. تهیه غذاهای خوشمزه‌ای مانند کباب و جوجه کباب و نظیر آنها برای اکثر خانواده‌های ایرانی جزء خاطره انگیزترین بخش‌های تفریح در دامان طبیعت است. برای اینکه یک پیک نیک سالم داشته باشیم باید به نکاتی توجه کنیم تا مسمومیت‌های غذایی سبب از بین رفتن اوقات خوش و لذت بردن از طبیعت نشود. اکثر مواقع هنگام بروز مسمومیت‌های غذایی نوع غذای مصرف شده را مسبب ناراحتی‌های گوارشی و مشکلات ایجاد شده می‌دانیم، در حالیکه در واقع روش نامناسب نگهداری مواد غذایی در حین آماده‌سازی و حمل و نقل سبب بروز این دسته مشکلات می‌شود. مهم‌ترین اصل در کاهش بروز مسمومیت‌های غذایی انتخاب منوی غذایی صحیح است. باکتری‌های بیماری‌زا در برخی غذاها خصوصا آنهایی که حاوی رطوبت و پروتئین بالایی هستند بهتر رشد می‌کنند.

تـغـذیه بـهـاري از دیـدگاه طب سنتی

نوشته  : لادن گیاهی 
تمام اجزاي خلقت تحت نظام هوشمند آفرینش به گونه ای هماهنگ و منظم در حرکتند، به گونه‌ای که هر تغییری در بخشی از آفرینش، تغییری متناسب را در جایی دیگر به دنبال خواهد داشت. بر این اساس با شروع فصل بهار و بازگشت مجدد طراوت و شادابی طبیعت، سلول‌های بدن ما نیز متعاقبا عملکرد و نیازهای جدید و متفاوتی در مقایسه با فصل زمستان خواهند داشت. به عبارت دیگر، تغییرات ایجاد شده در بدن ما منعکس کننده تغییرات ایجاد شده در طبیعت است.
میل و کشش به خوردن مواد غذایی و تنقلات خاص در فصول مختلف را که همگی تجربه نموده‌ایم ناشی از همین حقیقت است. البته هرچه بیشتر به خوردن مواد غذایی طبیعی و تازه گرایش داشته باشیم و کمتر به سراغ خوراکی‌های صنعتی و فست فودها برویم، پیام‌های طبیعی صادره از بدن را در زمان مناسب بهتر درک مي‌کنیم.

عوارض زيادي ‌آهن

جام جم آنلاين: چه ايرادي دارد هركسي را كه دچار كم‌خوني است با قرص‌ها و كپسول‌هاي آهن درمان كنيم؟ جواب به اين سوال را از توصيف بيماري بسيار شايعي به نام تالاسمي مينور كه در كشور ما نيز شيوع زيادي دارد شروع مي‌كنيم.
فرم شديد بيماري تالاسمي ، فرد را دچار كم‌خوني شديد و تغيير شكل استخوان‌ها ازجمله تغيير شكل سر و جمجمه مي‌كند و بيمار بايد هر ماه خون تزريق كند تا زنده بماند.
در فرم ملايم كه به نام تالاسمي مينور خوانده مي‌شود بيمار يك ژن سالم و يك ژن معيوب دارد و به اين ترتيب دچار بيماري كم‌خوني ملايمي مي‌شود.
در اين بيماري گلبول‌هاي قرمز دچار نقص مادرزادي بوده و زودتر از گلبول‌هاي طبيعي دچار فرسودگي و مرگ مي‌شود. با كم شدن عمر سلول‌هاي خون، بيمار دچار كم‌خوني مي‌شود.


شفابخش ترین عطر جهان


در شیوه درمانی آروماتراپی درمانگران با كمك عصاره یا روغن گیاهان دارویی و مواد طبیعی به درمان بیماران می‌پردازند. در جهان بیش از 051 نوع روغن یا عصاره گیاهان دارویی وجود دارد كه یكی از شفابخش‌ترین آنها عصاره شفابخش گل‌سرخ است.

برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  

در  شیوه درمانی آروماتراپی  درمانگران با كمك عصاره یا روغن گیاهان دارویی و مواد طبیعی به درمان بیماران می‌پردازند. در جهان بیش از 051 نوع روغن یا عصاره گیاهان دارویی وجود دارد كه یكی از شفابخش‌ترین آنها عصاره شفابخش گل‌سرخ است. درمانگران از رایحه و خواص درمانی این عصاره برای درمان عفونت‌ها، كوفتگی‌ها و اختلالات روحی مثل افسردگی بهره می‌برند.

5 راه کاربردی برای اینکه در روزهای تیر ماه آسوده باشید

یكی از مشكلات روزهای گرم عرق كردن است، هرقدر هم تلاش كنید تعریق در این روزها اجتناب‌ناپذیر است. این یك واقعیت است كه در این روزها بسیاری از افراد هنگامی كه به مكان‌های عمومی می‌روند نگران عرق كردن خود هستند.
چرا عرق می‌كنیم؟

باید بدانید كه بدن انسان به‌منظور تنظیم دمای خود عرق می‌كند. از این‌رو وقتی در حال فعالیت بدنی هستید، بدن سعی می‌كند با خارج كردن عرق، گرمایی را كه تولید كرده، خنك كند. اما چه كار كنیم كه این مشكل بر ارتباطات اجتماعی ما سایه نیندازد؟

برای چاق شدن نگران نباشید

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند می توانند از این نسخه استفاده کنند.
یگانه اشرفی، کارشناس تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد، افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند می توانند از این نسخه استفاده کنند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: این افراد اگر خاکشیر با شیر تهیه و صبح ناشتا میل کنند می توانند به درمان لاغری و افزایش وزنشان کمک کنند.

از خوردن موز غافل نشويد

موز از آن دسته میوه‌هایی است که مصرف آن برای همه افراد از پیر و جوان گرفته تا ورزشکار، توصیه می‌شود.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛  این میوه غنی از انرژی، منبع سرشاری از پتاسیم است. این ماده معدنی به حفظ تعادل فشار خون و عملکرد قلب کمک شایانی می‌کند.

پزشکان می‌گویند، یک موز متوسط 467 میلی‌گرم پتاسیم و تنها یک میلی‌گرم سدیم دارد و به همین دلیل خوردن روزانه یک موز، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند.

تأثير معجزه آساي ويتامين D و كلسيم

مصرف ويتامين D‌به طور همزمان با كلسيم ميزان مرگ و مير در سالمندان به ويژه زنان سالمند را كاهش و اميد به زندگي را افزايش مي‌دهد.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از نشريه غدد درون ريز و متابوليسم باليني،محققان دانشگاه آرهوس دريافتند كهويتامين D‌ به همراه كلسيم، مرگ و مير را در سالمندان كاهش مي‌دهد و اثرات بسيار سودمندي بر روي سلامت عمومي بدن آنها دارد.

براساس اين گزارش دانشمندان با انجام 8 آزمايش تصادفي در طول 3 سال روي بيش از 1000 فرد سالمند كه 90 درصد آنها زن بودند، به اين نتيجه رسيدند كه مصرف ويتامين D‌ و مكمل‌هاي كلسيم براي افزايش طول عمر سالمندان مفيد است.

۷ ماده غذایی مفید تابستانی

همه فصول میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و خوشمزه مخصوص به خود را دارند.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ همه فصول میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و خوشمزه مخصوص به خود را دارند اما اگر بخواهیم از بهترین و مقوی ترین آنها یاد کنیم، نباید از محصولات باغ ها و کشتزارها، در این روزهای گرم غافل شویم. مصرف میوه های خوشمزه و خوش آب و رنگی که با پایان بهار و آغاز تابستان وارد بازار می شوند، می توانند سلامتی و انرژی ما را در این روزهای طولانی و گرم تامین کنند.
در اینجا هفت میوه و سبزی مقوی و خوشمزه به شما پیشنهاد شده است که برای هر فرد، منابعی غنی جهت یک تغذیه مثبت و موثر به حساب می آیند.