ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما


نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب مي‌‌گردند. از جمله این شیره‌ها، شیره خرما مي‌‌باشد. شیره خرما حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد مي‌‌شود. در بسیاری از استان‌های کشورمان، از شیره خرما به جای شکر در پختن حلوا استفاده مي‌‌کنند. همچنین خوردن "شیر برنج با شیره "، "برف با شیره"، "شیر با شیره " و" ارده با شیره " در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها از جمله همدان، تبریز، اراک، اردبیل و... است. در اين مقاله ويژگي‌ها و خواص غذایی شيره خرما به طور اختصار بیان مي‌‌شود.

حبوبات بخوريد به 7 دليل

نوشته  : مهسا دادخواهي‌پور 
حتما تاكنون بارها شنيده‌ايد كه اگر از يك رژيم كاهش وزن پيروي مي‌كنيد، مصرف حبوبات برايتان مفيد است، بنابراين اگر مراقب وزن خود هستيد، حبوباتي نظير لوبيا و عدس را به برنامه غذايي خود بيفزاييد. حبوبات علاوه بر فوايد متعدد، طعم دلپذيري دارند! در اين مقاله 7 دليل مهم براي گنجاندن حبوبات در برنامه غذايي روزانه را با هم بررسي مي‌كنيم: 

افزايش عملكرد آنزيم‌هاي بدن:
حبوبات سرشار از مس مي‌باشند. مس يك ماده معدني كليدي و ضروري براي عملكرد مناسب بسياري از آنزيم‌هاي بدن است. بعنوان مثال، مس كوفاكتور يك آنزيم اكسيداتيو كليدي به نام سوپراكسيد ديسموتاز مي‌باشد. اين آنزيم مهم باعث خنثي و بي‌اثر كردن راديكال‌هاي آزاد توليدشده در ميتوكندري سلول‌ها مي‌شود.

کنجد، كيمياي سلامتي

نوشته : دكترسيد مسعود كيمياگر 

چه کسی از تمام اسرار مواد غذایی مورد استفاده‌اش آگاه است؟ اغلب شما غذاهای مورد علاقه‌تان را می‌خورید بی آنکه اطلاعات چندانی درباره مواد و عناصر پنهان شده آنها داشته باشید. این اتفاق در مورد دانه‌های خوشمزه کنجد نیز می‌افتد، مشتی از آن را به یکباره می‌خورید در حالی که از فواید فوق العاده‌اش مطلع نیستید. 
کنجد، دانه‌های خوراکی کوچکی است که از گیاه کنجد بدست می‌آید و به علت روغنی که از آن استخراج می‌شود، بطور گسترده‌ای کشت می‌شود.
در سراسر جهان از کنجد در تهیه برخی مواد غذایی از جمله انواع نان‌ها استفاده می‌شود. دانه کنجد به خاطر روغن درونش ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و دیر فاسد می‌شود. از 1600 سال قبل از میلاد تاکنون کنجد يكي از قدیمی‌ترین چاشنی‌ها بوده است.

يك شاخه جعفری، يك دنيا خاصيت


نوشته : زهرا سادات موسوي 
 
در تمام طول سال می‌توان جعفری را در بازارها و خواربار فروشی‌ها پیدا کرد. این گیاه طعم تقریبا تند و ارزش غذایی زیادی دارد. جعفری گیاهی است دو ساله و معطر که از سالم‌ترین ادویه‌جات ترشی شناخته می‌شود. جعفری سرشار از فولات، ریز مغذی‌هایی مانند کلسیم و آهن، روغن فرار (اسانس گیاهی) و ویتامین‌هاي C و K می‌باشد و خیلی آسان کشت می‌شود. در تمدن‌های کهن هم دیده می‌شود که جعفری را گیاهی تقویت کننده و انرژی‌زا می‌دانسته‌اند. جعفری همانند مریم گلی، پونه کوهی، زردچوبه و زنجبیل در گروه سبزیجات درمانی قرار دارد. همچنين می‌توان از جعفری تازه برای تزئین غذا استفاده کرد.

خواص جادويي جو و چاودار



نوشته شده  : دکتر مجید حاجی فرجی 
 
جو و چاودار از غلات مهم در جهان هستند که بعنوان غذا مورد استفاده بشر قرار می‌گیرند، از جمله موارد مصرف این غلات، تهیه نان است. آرد حاصل از این غلات در دو نوع آرد سبک که سبوس آن گرفته شده و آرد تیره در پخت نان استفاده می‌شود. جو و چاودار از منابع خوب منیزیم، سلنیوم، منگنز، فسفر و ویتامین B1 هستند. کیفیت پروتئینی این غلات تقریبا مشابه پروتئین سویا است و وجود فیبر به همراه این پروتئین با کیفیت، غذای مناسبی را برای آغاز روز فراهم می‌کند. علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، این غلات منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول هستند. یک جزء از فیبرهای محلول موجود در جو و چاودار بتاگلوکان نام دارد که تحقیقات نشان داده اند می‌تواند اثرات مفیدی بخصوص در کاهش کلسترول خون داشته باشد. استفاده از جو و چاودار در رژیم غذایی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. تحقیقات علمی جدید، یافته‌های جالبی را در مورد فواید جو نشان داده اند.