روزانه 3 وعده اصلی و 3 میان وعده مصرف كنيد

 توصيه به ديابتي ها؛

يك كارشناس تغذيه به ديابتي ها توصيه كرد كه روزانه 3 وعده اصلی و 3 میان وعده مصرف كنند.
دكتر فروزان صالحي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: غذا خوردن منظم در تنظیم میزان قند خون اثر زیادی دارد به خصوص در مورد افرادي كه قرص یا انسولین مصرف می کنند، وعده های مکرر غذا و حجم کم مناسب است.
وي افزود: بهتر است افراد ديابتي از مواد غذایی فیبر دار مثل سبزی و میوه بیشتر استفاده كنند و در هنگام خرید، میوه های کوچک را انتخاب کنند، در غیر این صورت ممکن است مجبور شوند بيشتر بخورند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت به افراد ديابتي توصيه كرد: مصرف نمک را به حداقل برسانید و سعی کنید در هنگام صرف غذا و بر سر سفره به غذا نمك اضافه نكنيد چون خطر بیماری های قلبی  عروقی در افراد ديابتي زیاد است و از گیاهان معطر و ادویه های بدون نمک برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

شير استريل شده را گرم نکنید


گرم كردن و جوشاندن شيرهاي استريل، مي ‌‌تواند از قدرت جذب كلسيم محلول در شير کاسته و پروتئين‌ هاي شير را 20 تا 25 درصد منعقد و غيرقابل هضم كند.
به گزارش وب دا، كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ضمن بیان این مطلب گفت: به طور معمول در شير پاستوريزه 10 تا 20 درصد و در شيرهای استريل 40 تا 60 درصد پروتئين ‌هاي محلول در شير تخریب شده، هم چنین حرارت بالا اثر نامطلوبی روي برخي ويتامين‌ هاي حساس به حرارت شير باقی می گذارد.
فریده میرزایی ادامه داد: نكته ديگر آن كه برخي فروشندگان به صرف آن كه شيرهاي استريل نياز به يخچال ندارند، آن ها را مقابل نور آفتاب نگهداري مي ‌كنندکه تا حدودی روي طعم و مزه اين شيرها تاثير منفی گذاشته و از طرفی با نفوذ مواد موجود در بسته بندی شیر، ترکیبات آن مضر می شود.
وی با اشاره به دو روش ایجاد ماندگاری در شیر، تصریح کرد:

مصرف سیر مانع از ابتلا به سندرم متابولیک می شود

 نتایج مطالعات اخیر پژوهشگران حاکی از اثر محافظتی سیر در ابتلا به سندرم متابولیک و پیشگیری از ابتلا به چاقی شکمی، پرفشاری خون، اختلال در چربی خون و قند خون است.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ضمن بیان این مطلب گفت:  استفاده از ادویه جات و گياهان علفي مثل آويشن، سير، نعنا و رزماري به غذا، علاوه برحفظ وزن، در جلوگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان، کاهش فشار خون، کنترل قند خون و بهبود سلامت قلب و عروق نیز موثر است. 
سمانه عزیزی با بیان اینکه ادویه جاتی مانند زنجبیل، جوز، دارچین و فلفل برای کاهش فشارخون مفید هستند، ادامه داد: رزماری یک آنتی اکسیدان است که براي پيشگيري از ابتلا به سرطان و تقويت حافظه مفيد است. 
این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اظهار کرد: متخصصان جایگزین کردن مواد مضری مانند قند، نمک و چربی را با این ادویه ها و گیاهان علفی برای بهبود سلامت افراد، به ویژه بيماران ديابتي يا مبتلا به پرفشاري خون توصيه مي كنند.

عوارض سو مصرف بی رویه تنقلات کم ارزش در کودکان

 متاسفانه برخي از تنقلات تجاري مثل انواع پفك و چيپس به طور بي رويه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف مي شود.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: نتايج بررسي كشوري سال 1377 كه توسط دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت انجام شده نشان داده است كه 50 در صد كودكان 6 تا 12 ماهه و 90 درصد كودكان 1 تا 2 ساله هر روز پفك مي خورند.
لیلا شورورزی گفت: خــوردن پفـــك بخصوص قبل از وعده هاي غذايي بدليل ايجاد سيري كاذب كــودكــان را از خــوردن وعده هاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز براي رشد را تامين كند باز مي دارد. از سوي ديگر نمك زياد آن ذائقه كودك را به خوردن غذاهاي شور عادت مي دهد.
وی افزود: انــواع چيپس ها علاوه بر شور بودن، به دليل چربي زيادي كه دارند موجب چاقي بي رويه كودكان مي شوند. مطالعات متعددي رابطه بين خوردن مواد شور در كودكي و افزايش فشار خون در دوران بزرگسالي را به اثبات رسانده است.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: نوشيدن بي رويه نوشابه نيز به ويژه همراه با غذا علاوه بر سيري كاذب، جذب مواد مغذي مانند كلسيم را مختل مي كند و فرد را دچار کمبود کلسیم می کند.

آغوز نخستین واکسن نوزاد در مقابل بیماری های عفونی است


آغوز احتمال ابتلای شیرخوار به بسیاری از عفونت ها مانند عفونت های گوش میانی، تنفسی و گوارشی را کاهش می دهد.
به گزارش وب دا، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه آغوز(کلستروم) به عنوان اولین واکسن نوزاد در مقابل بیماری های عفونی عمل می کند، گفت: در صورت ابتلای کودک به بیماری، شدت و احتمال مرگ ناشی از آن در شیرخواری که از شیر مادر تغذیه می کند، به مراتب کمتر از سایر شیرخواران است.
کوثر سادات ادامه داد: به دلیل وجود فاکتورهای رشد در آغوز، عملکرد موثر روده نوزاد تکامل یافته، هم چنین میزان نفوذ میکروارگانیزم ها و آلرژن ها به بدن نوزاد کاهش می باید.
این کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اظهار کرد: آغوز با پیشگیری از بازجذب بیلی روبین، خطر ابتلا به یرقان را در نوزادان کاهش داده و در موارد ابتلا نیز از شدت بیماری می کاهد.
گفتنی است: آغوز در سه تا چهار روز اول پس از تولد نوزاد از سینه مادر ترشح شده، سپس به تدریج در یک دوره 10 تا 15 روزه، به شیر رسیده تبدیل می شود و در طول این دوره ضمن افزایش حجم شیر، به صورت نامحسوسی ترکیبات آن نیز تغییر می کند.

خرید زیتون‌های سیاه فاقد مجوز بهداشتی ممنوع!

 زیتون سیاه به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک، در کشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و برخی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری آن با ترکیبات آهن‌دار، اقدام به فروش آن با قیمت بالاتر می کنند.
به گزارش وب دا، کارشناس آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: تشخیص اصل یا تقلبی بودن این محصول برای افراد عادی ممکن نبوده و تنها افراد متخصص، با انجام آزمایش‌هایی خاص، قادر به شناسایی آن خواهند بود.
مرضیه زرین ادامه داد: زیتون، رنگ‌های متفاوتی چون سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم‌ترین تنوع رنگی آن در نوع سبز و سیاه است و برخلاف تصور عده ای، زیتون سیاه از رسیده شدن زیتون سبز به دست نمی‌آید.
گفتنی است: زیتون خاصيت درماني مانند اثر نرم كنندگي، ملين و صفرا داشته، سنگ هاي صفراوي را دفع و يبوست هاي مزمن را درمان مي‌كند، در تسكين درد و سوزش سوختگي‌ها، درمان آفتاب زدگي و سرمازدگي، گزش حشرات، مار و عقرب مفيد بوده و اثرات مثبت آن در کاهش خطر سرطان سینه به اثبات رسیده است.

مصرف ميوه كلسترول خون را كاهش مي دهد


ميوه ها و سبزي ها جزو مهمي از يك رژيم غذايي سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافي آنها نقش مهمي در بيماري ها دارد.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: 31درصد بيماري هاي قلبي عروقي و 11 درصد سكته‌هاي مغزي در جهان ناشي از مصرف كم ميوه است همچنين میوه ها فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازند و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.
دكتر فروزان صالحي با اشاره به اين كه، میوه ها کلسترول خون را کاهش می‌دهند تصريح كرد: افرادی كه حداقل روزی 2 تا 3 عدد میوه های سبز و زرد رنگ مصرف می كنند به مراتب سالم تر از بقیه هستند و دیرتر دچار پیری و عوارض آن می شوند.
وي تصريح كرد: دستگاه گوارش با مصرف ميوه قوي و ورزيده خواهد شد و سبب مي‌شود كه فرد كمتر دچار سوء هاضمه شود.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه با بيان اين كه قربانیان سرطان کسانی هستند که در رژیم غذایی خود از مقدار میوه و سبزی کمتری استفاده می کنند،‌ تاكيد كرد:‌ برای فعال کردن و تقویت کردن سیستم دفاعی طبیعی بدن باید از اقسام میوه وسبزی های خام استفاده کرد. خطر سکته در مردانی که سه بار در روز میوه و سبزی مصرف می کنند، ۲۲ درصد کمتر ازكساني است که کمتر میوه و سبزی مصرف می کنند.

خونسرد باشید و از غذایتان لذت ببرید

 توصیه به زنان برای پیشگیری از چاقی؛
  
زنان سعی کنند از مسائلی كه آنها را عصبی و خشمگین می‌سازد، دوری کرده چرا که عصبانیت و استرس باعث توقف روند متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود.
به گزارش وب دا، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص تغذیه صحیح و ارتباط آن با سلامت زنان با تاکید بر این مطلب که  سعی شود در یك مكان آرام و دور از استرس غذا بخورند، توصیه کرد: سر و صدا و استرس باعث خوردن بیشتر و اضافه وزن می‌شود. بنابراین هنگام غذا خوردن از مكالمه‌هایی كه منجر به استرس می‌شود بپرهیزید. فراموش نكنید كه از غذایتان لذت ببرید و به یاد داشته باشید كه یك غذای لذیذ حتما نباید یك غذای سرشار از كالری باشد.
علی اکبر کمالی گفت: زمانی سیستم متابولیسم و سوخت و ساز بدن همواره فعال می باشد و جذب غذا كامل و سریع در بدن صورت می گیرد که مصرف فیبرها را در غذای خود فراموش نكنیم.
وی خطاب به زنان تصریح کرد: اگر غذای پرچرب خورده باشید، با كمك فیبر می‌توانید چربی آن را براحتی دفع كنید، به عنوان مثال، پس از خوردن یك گوشت چرب، حتما از سبزیجات و سالاد استفاده كنید حتی اگر در غذای شما مقداری هم نشاسته مانند برنج یا سیب‌زمینی وجود دارد كه در هضم غذا كمك می‌كند، باز هم لازم است از سالاد و سبزیجات استفاده كنید.
این کارشناس افزود: حتی از دسر نیز می توان در این خصوص بهره برد به عنوان مثال یك قطعه نازك از یك دسر شیرین را با مقداری میوه همراه کرده و براحتی و بدون نگرانی از چاق شدن، آن را میل كنید. به این ترتیب، میزان كالری را به میزان زیادی كاهش می یابد.

گروه دانه ها و مغزها بهترين ميان وعده براي دانش آموزان هستند


گروه دانه ها و مغزهاي روغني حاوي مقادير مناسبي از ويتامين E، روي، پروتئين و فيبر نامحلول بوده و براي ميان وعده بسيار مناسب هستند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: نوع چربي موجود در اين گروه از نوع چربي هاي مفيد بوده و جايگزين مناسبي براي چربي هاي نوع اشباع و ترانس است كه به كاهش كلسترول و تري گليسيريد كمك مي كند.
سعيده معاني با اشاره به اين كه گروه مغزها و دانه ها به حفظ سلامت پوست كمك زيادي مي كند، افزود: فيبر نامحلول موجود در اين تركيبات با جذب آب در دستگاه گوارش منجر به افزايش حجم مدفوع شده و در نتيجه از بروز يبوست جلوگيري مي كند،‌ از سوي ديگر با ايجاد احساس سيري و پري شكم از پرخوري و زياده خوري نيز جلوگيري مي كند.

خوردن گيلاس خطر ابتلا به نقرس را كاهش می دهد


خوردن گيلاس بروز حملات بيماري نقرس را تا 35 درصد كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آمريكايي روماتولوژي، محققان دانشگاه بوستون با انجام تحقيقات خود بر روي 633 فرد مبتلا به بيماري نقرس در طول يك دوره يك ساله و پرسش تاريخ شروع بيماري، علائم، داروها و بررسي مصرف گيلاس يا عصاره آن قبل از شروع حملات نقرس دريافتند كه مصرف گيلاس تا 3 وعده شامل هر وعده 12 تا 10 عدد گيلاس در طول دو روز قبل از وقوع اين حملات مي‌تواند تا 35 درصد خطر شعله‌ور شدن حملات نقرس را كاهش دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مصرف گيلاس همراه با داروي آلوپورينول (داروي كاهنده اسيداوريك در بيماري نقرس) نيز خطر عود بيماري نقرس را تا 75 درصد نسبت به دوره بدون مصرف گيلاس، كاهش مي‌دهد.

اهمیت توجه به میان وعده ها در کودکان سنین مدرسه


کودکان در  سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند.
به گزارش وب دا، كارشناس تغذيه معاونت بهداشتي دانشكده علوم پزشكي نيشابور ضمن بیان این مطلب گفت: در این سنین کودکان برای در حدمطلوب نگهداشتن فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید در فاصله صبح تا ظهر و ظهر تاشب میان وعده مصرف کنند.
ليلا شورورزي گفت: کودکان ساعت هایی از روز را در مدرسه می گذرانند بنابراین در یکی از ساعات صرف میان وعده، در مدرسه هستند.
وی اظهار داشت: تمایل به مصرف میان وعده ها توسط کودکان دبستانی بعد از مدرسه و به عنوان عصرانه با افزایش سن بیشتر می شود. آنها دوست دارند که از غذاهای آماده و غیرخانگی مانند انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس و همبرگر استفاده کنند. بنابراین خانواده ها باید دراین دوران آموزشهای لازم جهت اصلاح الگوی مصرف موادغذایی را به کودکان ارائه دهند.

سالمندان غذای چرب و پرکالری مصرف نکنند


 مصرف غذا با کالری زیاد، مواد قندی و چربی ها در سالمندان باید محدودتر باشد.
به گزارش وب دا، : محدود کردن این نوع مواد غذایی از افزایش وزن و به هم زدن فاکتورهای خون در افراد سالمند جلوگیری می کند.
مژگان خطیبی با بیان اینکه کربوهیدرات ها منبعی برای تولید انرژی به شمار می روند، اظهار داشت: نوع دریافت کربوهیدارت نیز مهم است، کربوهیدارت هایی مانند قند، شکر و شیرینی ها کالری بیشتری تولید می کنند که این امر موجب افزایش قند خون و چربی خون در افراد سالمند می شود.
وی همچنین به کربوهیدرات های پیچیده اشاره کرد و گفت: نان های سبوس دار، میوه ها، سبزی ها از نوع کربوهیدارت هایی هستند که مصرف آن در فرد سالمند توصیه می شود.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مصرف روغن های جامد در افراد سالمند بسیار خطرناک است و می توان از روغن های مایع و روغن زیتون در غذای این افراد استفاده کرد.

کاهش خطر مصرف گوشت های فرآوری شده با مصرف ویتامین C



استفاده از موادی مانند گوجه فرنگی و آب پرتقال که حاوی ویتامین C هستند در کنار ساندویچ، خطر مصرف گوشت های فرآوری شده را کاهش می دهد.
به گزارش وب دا، كارشناس آزمايشگاه مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: با مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس، رادیکال‌های آزاد شده در این مواد غذایی موجب سوق دادن یک سلول سالم به سمت سلول سرطانی می شود.
امان اله خادم هم چنین در رابطه با مضرات نیترات و نیتریت موجود در انواع سوسیس و کالباس، اظهار کرد: اگرچه استفاده از این مواد در تهیه گوشت های فرآوری شده، علاوه بر حفظ رنگ، موجب ماندگاری گوشت و تاخیر در فساد آن می شود، اما استفاده طولانی مدت و مداوم آن ها، سلامت مصرف کنندگان را تهدید می نماید.
گفتنی است: انواع سوسیس و کالباس، حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده و ترانس هستند که با جذب روغن در فرآیند سرخ کردن، افزایش می یابد.

بیش از 40 درصد بیماران قلبی، چاق هستند

 بیش از 40 درصد بیماران قلبی، چاق هستند.
به گزارش وب دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به شعار سال 1391 روز جهانی قلب با عنوان "قلبی سالم، خانه ای سالم، دنیایی سالم" افزود: کم تحرکی، مصرف دخانیات و فشار خون بالا از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است.
دکتر سید علیرضا مروجی تصریح کرد: مطالعات نشان داده که  8/10 درصد بیماران قلبی عروقی مصرف کننده دخانیات و 1/16 درصد  آنان نیز دارای فشار خون بالا می باشند.
وی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا و ایران از جمله شهرستان کاشان است، اظهار داشت: براساس آمارهای جهانی 30 درصد از مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی عروقی است.

مصرف میوه و سبزیجات، خطر بروز سکته قلبی در زنان را کاهش می دهد

 نتایج یک تحقیق نشان داد؛  
مصرف وعده‌هاي بيشتر آنتي‌اكسيداني شامل ميوه‌ها و سبزيجات با كاهش خطر آنفاركتوس قلبي در زنان مرتبط است.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آمريكايي پزشكي، محققان سوئدي با انجام مطالعه گسترده‌اي بر روي 32561 زن سوئدي 83-49 ساله با استفاده از يك پرسشنامه كه ميزان متوسط غذاها و نوشيدني‌ها در سال گذشته را تخمين مي‌زد دريافتند كه يك رژيم غذايي غني از آنتي‌اكسيدان‌ها شامل ميوه‌ها و سبزيجات، به طور قابل توجهي خطر بروز سكته قلبي در زنان را كاهش مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققان با اندازه‌گيري محتواي آنتي‌اكسيداني غذاها از طريق ظرفيت جذب راديكال اكسيژن (ORAC)‌ كه نشان دهنده ذخيره آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي است مشاهده كردند زنان با بيشترين ظرفيت تام آنتي‌اكسيداني در معرض خطر بسيار كمتري براي ابتلا به سكته قلبي در مقايسه با زنان با حداقل ظرفيت تام آنتي‌اكسيداني بوده‌اند.
نتايج حاصل از اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مقدار مصرف سبزيجات و ميوه‌ها در زنان با حداكثر ظرفيت توتال آنتي‌اكسيداني برابر با مصرف 7 وعده در طول روز بوده است كه اين مقدار نزديك به 3 برابر مصرف ميوه‌ها و سبزيجات در زنان با حداقل معيار آنتي‌اكسيداني بوده است.
به گفته محققان بيماري‌هاي قلب و عروق علت اصلي مرگ و مير در زنان است و طبق اين مطالعه تنها 14 درصد از بزرگسالان آمريكايي و 5/9 درصداز نوجوانان در روز حدود 5 وعده و يا بيشتر ميوه و سبزي مي‌خورند.  

تغذيه صحيح نياز به هزينه بالا ندارد

 براي داشتن يك رژيم غذايي سالم نياز به صرف هزينه هاي گزاف و گران قیمت نيست.
به گزارش وب دا، عضو مركز تحقيقات گروه بيوشيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره با بيان اينكه بسياري از مواد غذايي گران قيمت جايگزين هايي با قيمت نازل تر دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال گوشت قرمز به عنوان يك ماده غذايي گران قيمت جايگزيني مانند سويا دارد كه بيشتر افراد از ارزش غذايي آن آگاهي دارند ولي از آن استفاده نمي كنند.
دكتر مجيد غيور مبرهن بيشترين اختلال تغذيه اي در سالمندان را سوء تغذيه دانست و تصريح كرد: با توجه به تحقيقي كه در استان خراسان رضوي انجام شده است بيش از 12 درصد از سالمندان عادي جامعه داراي سوء تغذيه هستند و بين 40 تا 45 درصد از اين گروه در معرض اين مشكل قرار دارند.
عضو مركز تحقيقات گروه بيو شيمي تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطر نشان كرد: اين در حالي است كه در حدود 85 تا 90 درصد سالمنداني كه زير پوشش كميته امداد و يا بهزيستي هستند يا مبتلا به سوءتغذيه هستند و يا در آستانه ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه دوران سالمندي مشكلاتي را براي دستگاه گوارش افراد به دنبال دارد، ادامه داد: يكي از مشكلات عمده اين است كه به دليل تغيير شكل عضلات دستگاه گوارش افراد هضم برخي از مواد غذايي در اين گروه دچار مشكل مي شود.

تنها نگاه به آن کافی است؛ شکلات اشتها می‌آورد



دانش و فناوری


دانشمندان به‌تازگی کشف کرده‌اند که شکلات باعث ترشح ماده‌ای گیج‌کننده در مغز موش‌ها می‌شود و همین تمایل آنها به بیشتر خوردن را افزایش می‌دهد. پژوهشگران معتقدند که این ماده در انسان‌ها نیز موجب اشتهای وافر می‌شود.