خوردن میوه برای بیماران کلیوی مفید است

پزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند افزودن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به بهبود حال این بیماران کمک می‌کند.
به گزارش ایسنا، آلکالین درمانی روشی است که برای بهبود مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی بکار گرفته می‌شود. در این آزمایش دکتر نیمریت گورایا از متخصصان دانشکده پزشکی تگزاس و دستیارانش با توجه به اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها نیز منابع غنی از آلکالین هستند به بررسی تاثیر مصرف این خوردنی‌ها روی بیماران کلیوی پرداختند.
آنها پس از سه سال مطالعه روی 108 فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی متوجه شدند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به اندازه مصرف داروی خوراکی در بهبود عملکرد کلیه‌ها در این بیماران موثر است.
دکتر گورایا در این باره تصریح کرد: خوردن یک عدد سیب در روز شما را از متخصص امراض کلیوی بی‌نیاز می‌کند.
جزئیات این مطالعه در نشست سالانه کلیه در انجمن نفرولوژی امریکا ارائه شد.

آلرژی به غذا و دارو می‌تواند کشنده باشد

خبرگزاری فارس: آلرژی به غذا و دارو می‌تواند کشنده باشد
 محققان پیشنهاد کرده‌اند که افراد مبتلا به آلرژی که بیشتر در معرض خطر هستند به طور مرتب به متخصص آلرژی مراجعه کنند تا از واکنشهای آلرژیک شدید که منجر به بستری شدن و حتی مرگ می‌شود، جلوگیری شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا،‌ تحقیقات جدید حاکی است: در صورتی که افراد مبتلا به آلرژی از اقدامات پیشگیری مناسب استفاده کنند، تعداد مراجعه آنها به پزشک و بستری شدن به دلیل آنافیلاکسی که یک شوک ناشی از آلرژی است، کاهش می‌یابد.
آنافیلاکسی یک پاسخ آلرژیک شدید به داروها و بسیاری از مواد آلرژیزای دیگر است که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد و می‌تواند در نتیجه آلرژیهای غذایی و دارویی یا به دلیل گزیدگی یا نیش حشرات ایجاد شود.
محققان برای تحقیقات خود اطلاعات تقریباً 12هزار فرد را که بین سالهای 2002 تا 2008 به دلیل آنافیلاکسی به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کرده بودند یا حتی بستری شده بودند، بررسی کردند.
25 درصد از این بیماران به نوع شدید آنافیلاکسی مبتلا بودند.
طبق نتایج این تحقیقات که در اجلاس سالانه دانشکده آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) در کالیفرنیا ارائه شد اکثر این بیماران از اپینفرین استفاده نمی‌کردند و در سال قبل از ظهور علائم آنافیلاکسی به متخصص آلرژی هم مراجعه نکرده بودند.
ساندی کلارک، استادیار پزشکی اورژانس و سلامت عمومی در دانشکده پزشکی ویل کرنل در نیویورک گفت: مصرف اپینفرین برای کسانی که واکنش آنافیلاکسی دارند به منظور کنترل علائم مرگبار آن ضروری است.

غذايي كامل به نام تخم‌مرغ


 شايد شما هم شنيده باشيد كه تخم‌مرغ ماده غذايي مضري است، ولي جالب است بدانيد برخلاف گذشته كه تخم‌مرغ يك ماده غذايي نامناسب تلقي مي‌شد، امروزه محققان و متخصصان مي‌گويند اين ماده مغذي، ارزش غذايي زيادي دارد و براي سلامت بدن نيز بسيار مفيد است.
بعلاوه توصيه اكثر متخصصان اين است كه تخم‌مرغ را به طور كامل مصرف كنيد، چرا كه 90 درصد كلسيم و آهن آن در زرده و نصف پروتئين آن در سفيده است.
اگر تخم‌مرغ را مضر مي‌دانيد و آن را از برنامه غذايي خود حذف كرده‌ايد، دانستن نكاتي درباره اين ماده مغذي ممكن است نظر شما را عوض كند و مجددا آن را در برنامه غذايي بگنجانيد. تخم‌مرغ حتي در طب سنتي كاربرد و خواص درماني شگفت‌انگيز دارد.
منبعي سرشار از ويتامين و مواد معدني
متخصصان تغذيه همواره توصيه مي‌كنند، از موادي استفاده كنيد كه تمام مواد مغذي را در خود جا داده باشد. تخم‌مرغ حاوي مواد مغذي و ويتامين‌هايي است كه براي حفظ سلامت بدن ضروري است.
براي مثال، تخم‌مرغ ويتامين B2 دارد كه در فرآيند‌هاي آنزيمي شركت داشته و در سيكل‌هاي توليد انرژي بدن نقش دارد.
ويتامين B12 كه در اين ماده مغذي وجود دارد، در فرآيندهاي حياتي بدن دخيل است و در توليد گلبول‌هاي قرمز خون و سلامت سيستم عصبي نقش مهمي را ايفا مي‌كند.

رديابي خوراكي‌ها در بدن

 اغلب كودكان به خوردن ميوه و سبزيجات علاقه زيادي ندارند و هنگام خوردن غذا از خوردن كلم بروكلي يا هويج پخته شده‌اي كه در كنار غذاست طفره مي‌روند و اين در حالي است كه كمبود ويتامين‌ها و ريز مغذي‌هايي كه درميوه‌ها و سبزيجات مختلف وجود دارد، مي‌تواند تهديدي براي سلامت آنها باشد.
معمولا مادر‌ها به شيوه‌هاي مختلفي آنها را به خوردن ميوه و سبزيجات تشويق مي‌كنند. اما گاهي كودكان تظاهر مي‌كنند امروزميان وعده ميوه‌اي كه برايشان در نظر گرفته شده خورده‌اند.

اين ابزار ساده روشي علمي براي تائيد گفته‌هاي آنهاست. عملكرد اين ابزار بر اساس استفاده از امواج ليزر است.

آنچه مي‌خوريم در خون و پوست ردپايي از خود  بر جاي مي‌گذارد. از اين رو گفته مي‌شود پوست آينه‌اي تمام نما از بدن است كه هر آنچه در بدن وجود دارد به تصوير كشيده و نمايان مي‌سازد.

اين ابزار كه به عنوان يك نشانگر اختصاصي در باره وضع تغذيه افراد عمل مي‌كند، مي‌تواند اطلاعاتي را درباره رژيم غذايي افراد و مناسب يا نامناسب بودن آن به تصوير بكشد.

اگر تخمه دوست دارید، بخوانید

تخمه

یكی از روش‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت بدن، مصرف دانه‌های طبیعی است.
 
سایت اینترنتی مدگورو در مقاله جدیدی نوشته است: مصرف دانه‌های خوراكی یكی از ضروریات رژیم غذایی انسان است و نباید آنها را از برنامه‌های تغذیه‌ای حذف كرد. دانه‌ها، منبع غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند كه مصرف انواع آنها برای سلامت بدن و ذهن حیاتی است.
تخمه آفتابگردان، دانه كتان، تخمه كدو و كنجد همگی خوراكی‌های طبیعی، خوشمزه و حاوی چربی‌های مفید اشباع نشده هستند.
تخمه‌های آفتابگردان غنی از ویتامین E هستند. این ویتامین می‌تواند به بهبود فعالیت دستگاه گردش خون كمك كند. همچنین تخمه آفتابگردان تاثیر آرام بخش روی مغز دارد، چون منبع غنی از تریپتوفان است كه موجب ایجاد آرامش می‌شود.

ارتباط خواب با چاقی - لاغری چیست؟

محققان متوجه شدند، نداشتن خواب كافي به سرعت انسان را چاق مي‌كند. دليل اين موضوع كاملا مشخص است، زيرا افراد كم‌خواب بيشتر از ديگران كالري مصرف مي‌كنند و سوخت‌وساز نامنظم‌تري هم دارند.
برترین مجله اینترنتی ایران
برترین ها:  محققان متوجه شدند، نداشتن خواب كافي به سرعت انسان را چاق مي‌كند. دليل اين موضوع كاملا مشخص است، زيرا افراد كم‌خواب بيشتر از ديگران كالري مصرف مي‌كنند و سوخت‌وساز نامنظم‌تري هم دارند.

خواب كم باعث ايجاد تغيير در ترشح هورمون‌هاي لپتين و گرلين در بدن مي‌شود كه نقش زيادي در كنترل اشتها دارند. اين عامل سبب مي‌شود فردي كه خواب منظم ندارد، در طول روز غذاي بيشتري بخورد و در عين حال كالري كمتري نيز حين انجام‌دادن كارهاي روزانه خود بسوزاند.بررسي‌ها نشان داده، افرادي كه يك ساعت و 20 دقيقه كمتر از حد طبيعي مي‌خوابند، هر روز به‌طور متوسط 549 كالري بيشتر از ديگران غذا مي‌خورند.كم‌خوابي در حال تبديل‌شدن به يكي از مشكلات جدي در جامعه امروز است، به‌طوري كه نزديك به 28 درصد از بزرگسالان كمتر از 6 ساعت در طول شب مي‌خوابند.

اسرار خوراكی ها


ماش
ماش، در برنامه غذایی روزانه، جزومهم ترین منابع تامین پروتئین گیاهی است و ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد.
میزان اسیدفولیك ماش بسیار بالاست
ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی بسیار مفید است.
- پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ومصرفش به افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم كه خاصیت آنتی اكسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.
- این ماده غذایی كاهش دهنده قند و چربی خون است
ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛ضمن اینكه زودهضم هم هست و از آنجا كه ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی ها هم توصیه می شود. البته بهتر است كه این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.
یادتان باشد كه استفاده از آن به این شكل خواص ماش را چند برابر می كند زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس افزایش یابد پس برای مبتلایان به كم خونی بسیار مفید است. مصرف ماش هیچ گونه ممنوعیتی برای هیچ كس ندارد اما كسانی كه اسیداوریك یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین داری را كه پورین گیاهی دارند، محدود كنند. البته تركیبات پورینی در ماش نسبتا كم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود كاملا حذف كنند؛ بلكه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن كفایت می كند.


بادام
بادام ها حاوی مقادیر قابل توجهی از نوعی اسیدآمینه موسوم به آرجینین هستند كه این اسید آمینه در آرام كردن عروق خونی و تقویت جریان خون موثر است. همچنین سایر مواد خوراكی حاوی این اسید آمینه سودمند شامل نخودفرنگی، ماهی آزاد و گندم هستند.

رژیم لاغری با عسل

عسل، مناسب ترین شیرینی برای افراد چاق، دارای اضافه وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی كه بیشتر از یك قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ عسل طبیعی از جمله مغذی ترین محصولاتی است كه سرشار از منیزیم، پتاسیم، كلسیم، آهن و برخی ویتامین ها مانند انواع ویتامین های گروه B است و به همین دلیل مصرف روزانه آن همیشه توصیه می شود.در این بین، گروهی از افراد به دلیل ترس از بروز اضافه وزن سراغ عسل نمی روند اما این یك باور نادرست است چرا كه عسل، مناسب ترین شیرینی برای افراد چاق و دارای اضافه وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی كه بیشتر از یك قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود.

از طرفی مصرف مداوم و به اندازه عسل طبیعی به از بین بردن چربی های بدن به ویژه چربی های اطراف قلب بسیار كمك می كند و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سكته های قلبی نیز موثر است.علاوه بر این، عسل به دلیل كالری بسیار كمی كه دارد، از جمله مواد غذایی شیرین محسوب می شود كه مصرف روزانه آن برای افراد چاق مشكل ساز نیست؛ حتی درمانگران طب سنتی هندوستان به افراد مبتلا به اضافه وزن توصیه می كنند، برای كاهش وزن هفته ای 3 تا 4بار، شربت عسل و دارچین بخورند.برای تهیه این شربت كافی است، یك فنجان آب جوش را با 2 قاشق چای خوری عسل و یك قاشق چای خوری دارچین تركیب كرده، پیش از مصرف صبحانه میل كنند.


دمنوش‌های داغ برای فصل سرد

بهتر است این دمنوش‌ها را با عسل، خرما یا توت میل كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دمنوش گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب طبیعتی گرم و تر دارد و خواب‌آور، آرام‌بخش اعصاب، پایین آورنده فشار خون و رفع‌كننده گرفتگی گلو و تنگی‌نفس است.این نوشیدنی، مقوی معده و كبد است، مدر بوده وسردرد‌های عصبی را كاهش می‌دهد.همچنین برای رفع سنگ كلیه نیز مفید است. برای تهیه آن دو قاشق غذاخوری گل‌گاو‌زبان و یك قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب را با دو لیوان آبجوش و نبات، نیم‌ساعت دم كنید تا به رنگ قرمز آلبالویی درآید. سپس آن را میل كنید.

دمنوش زیرفون

این گیاه طبیعت گرم دارد و آرام‌بخش و ضدمیگرن‌های مزمن، بی‌خوابی، سردرد، بیماری‌های ریوی، زكام و غلظت خون است. دمنوش این گیاه برای رماتیسم، آرتروز، نقرس و سیاتیك مفید بوده فشار خون را پایین می‌آورد.برای تهیه آن باید یك مشت زیرفون و دو لیوان آب سرد را با شعله مستقیم ده دقیقه بجوشانید سپس با شعله غیرمستقیم به مدت طولانی دم كنید تا خوب رنگ بیندازد.

دمنوش بادرنج‌بویه را نیز همین‌گونه تهیه می‌كنند. این دمنوش برای قلب و اعصاب مفید است.مغز را تقویت می‌كند و خونساز و بسیار آرام‌بخش است. اگر مشكل وزوز گوش دارید به شما كمك می‌كند و برای بیماری‌های كلیوی نیز مفید است. این دمنوش نیز طبیعتی گرم دارد و جلوی كابوس‌دیدن را می‌گیرد.

دارچین نیز گیاه دیگری است كه بر ضد دیابت و در سرماخوردگی و درد مفاصل و كم‌خونی به شما كمك می‌كند.برای به دست آوردن دمنوش این گیاه كافی است چند قطعه چوب دارچین را در دو لیوان آب بجوشانید و سپس آن را در فلاسك یا حرارت غیرمستقیم دو سه ساعت دم كنید.وقتی رنگ آن آلبالویی شد دم كشیده است.


از فیبر های موجود در میوه ها چه می دانید؟


شاید تا به حال از فواید میوه ها و فیبر های موجود در آن شنیده باشید ولی به راستی میوه ها و فیبرهای موجود در آن چه نقشی در سلامتی بدن ما دارند.
به گزارش خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از سانیس نیوز؛ فیبر کربوهیدرات مشتق شده از گیاهان است که می تواند باعث هضم غذای انسان ها شود.
بررسی ها نشان می دهد؛ فیبرها کالری کمی دارند و تا حدودی در بدن دست نخورده باقی می مانند.
2 نوع فیبر وجود دارد: محلول ( حل شده در آب) و غیر قابل حل( در آب حل نمی شود)  که هر دو نقش مهمی را در سلامت،  ایفا می کنند و به طور طبیعی در سبزیجات، آجیل ها ، دانه ها و غلات و حبوبات وجود دارند.
فیبر به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند و با افزایش حجم مدفوع اجازه می دهد که به آسانی از روده بزرگ خارج شود.همچنین کسانی که از مدفوع شل رنج می برند باید بدانند که فیبرها در درمان سندروم روده موثرند.فیبرها باکتری های سالم در روده را تغذیه می کنند و به سلامت بیشتر روده بزرگ کمک می کنند.
مطالعات نشان می دهد؛ کسانی که میزان بالاتری از مصرف فیبرها را دارند به طور قابل توجهی عمر طولانی تری دارند.
زنان باید حدود 25 گرم و مردان حدود 38 گرم فیبر مصرف کنند.  در حال حاضر با اضافه کردن فیبر به بیسکوییت ها و بستنی ها و غلات شیرین همچنان این محصولات مزایای فیبرهای طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات را ندارند.
اگر از بیماری های روده و یا کلسترول بالا رنج می برید با اضافه کردن فیبرها و یا مکمل های فیبری در رژیم غذایی خود از این بیماری ها خلاص شوید.

آيا مي توان گوشت قرمز را به طور کامل از سبد غذايي حذف کرد؟

مواد مغذی بسیار زیادی در انواع گوشت موجود است که در صورت عدم مصرف می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی در بدن شما شود.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ اگر چه علم ثابت کرده است که گیاه خواری در حفظ سلامت بسیار تأثیرگذار است و به طور چشمگیری احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد، اما مصرف مقداری گوشت نیز برای سلامت انسان مفید و ضروری است.

آجيل، سويا، بلغور گندم، بادمجان، قارچ و حبوبات از جمله جايگزين هاي گوشت قرمز به شمار مي روند.

خواص گوشت قرمز:

- گوشت قرمز غنی از منیزیم و ماده مغذی است که در حفظ سلامت افراد به خصوص کودکان و نوجوانان بسیار موثر است.

- گوشت سالم سرشار از پروتئین حیوانی است و برای تقویت عضلات و شکل گیری بدن لازم است.

آيا ظروف چدن بخريم؟


چدن، آلیاژی مرکب از آهن، کربن و سیلیسیم است که در شکل ‌هایی چون چدن‌های ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت وجود دارند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت و طعم غذا برای آن‌ها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که درآن غذا تهیه می‌شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تأثیر دارد.

 چدن، آلیاژی مركب از آهن، كربن و سیلیسیم است كه ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت است.

چدن رسانای حرارتی ضعیفی به شمار می‌رود، اما با این وجود حرارت را در خود نگه داشته و آن را به طور یکنواخت پخش می‌کند.

مصرف غذاهای دریایی سبب کاهش کلسترول خون نمی‌شود

کلسترول موجود در غذاهای دریایی اثر ناچیزی بر کلسترول خون در بیشتر افراد می‌شود.
سبحان ابراهیمی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا مصرف غذاهای دریایی سبب کاهش کلسترول خون در افراد می‌شود گفت: در حقیقت کلسترول موجود در غذاهای دریایی و گوشت ها اثر ناچیزی بر کلسترول خون در بیشتر افراد می‌شود.

وی تصریح کرد: اسیدهای چرب اشباع و ترانس بیشترین اثر را در افزایش کلسترول خون دارند.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: اسید های چرب اشباع معمولاً در غذاهای حیوانی مانند:‌ گوشت، محصولات لبنی، کره، خامه، روغن نارگیل و غذاهای آماده(Fast food) و اسید های چرب ترانس در غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده، مارگارین، روغن های نباتی هیدروژنه وجود دارند.

احساس تنهايي در سالمندان موجب بي اشتهايي مي شود

 احساس تنهايي سالمندان سبب بي اشتهايي آنان مي شود و بهتر است سالمندان تا حد امكان غذا را دركنار اعضاي خانواده و يا دوستان خود صرف كنند.
دكتر پريسا ترابي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بهتر است سالمندان تا حد امكان غذا را دركنار اعضاي خانواده و يا دوستان خود صرف كنند و با ساير دوستان هم سن خود گروهي را تشكيل دهند و غذاي خود را به شكل دوره اي در كنار هم صرف كنند.
وي توصيه كرد: در سالمندان مبتلا به سوء تغذيه لازم است از غذاهاي پر انرژي و پر پروتئين استفاده شود براي افزايش انرژي و پروتئين غذاهاي سالمندان مي توان كمي پودر شير خشك  به غذاهايي مانند شير ، ماست ، سوپ  يا فرني اضافه كرد.
دكتر ترابي افزود: از بهترين توصيه ها براي مقوي و مغذي كردن غذا، اضافه كردن غلات جوانه زده (جوانه گندم، ماش يا عدس) و يا پودر غلات جوانه زده در برنامه غذايي است مصرف جوانه غلات، انرژي و پروتئين غذا را افزايش مي دهد. 
وي با بيان اين كه گاهي احساس تنهايي سبب بي اشتهايي مي شود، گفت: ممكن است تنهايي مانع شود كه سالمندان غذا را  فقط براي خودشان تهيه و طبخ كنند و شايد غذاها به نظر خيلي بي مزه و يا حتي بدمزه به نظر برسند اين مشكل ممكن است از عوارض داروهايي كه مصرف مي كنند يا به علت بالا رفتن سن و یا كم شدن طبيعي حس ذائقه باشد.
اين متخصص تغذيه توصيه كرد: با افزودن انواع ادويه، چاشني هاي گياهي و آب ليمو به غذايتان، طعم غذا را مطلوب تر كنيد تا اشتهايتان براي غذا تحريك شود ولی از اضافه کردن نمک برای طعم دار کردن غذا پرهیز کنید.

نامنظم شدن ضربان قلب و فشار خون از عوارض کمبود پتاسیم

 
نامنظم شدن ضربان قلب و فشار خون از عوارض کمبود پتاسیم است.
به گزارش وب دا، عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه خستگی، عکس‌العمل‌های کند، ضعف عضلانی و خشکی پوست از دیگر عوارض کمبود پتاسیم به شمار می رود، اظهار داشت: اگر میزان پتاسیم موجود در بدن به یکباره کاهش پیدا کند، ممکن است شخص مبتلا به بیماری‌های قلبی شود.
دکتر محسن نعمتی تعدیل میزان آب، اسید در خون و بافت های بدن، حجیم تر کردن عضلات، هضم و جذب پروتئین و کربوهیدرات بهبود ضربان منظم قلب، تنظیم انتقال مواد مغذی به درون سلول‌ها، بهبود انقباض طبیعی ماهیچه‌ای، حفظ تعادل آب در بافت‌ها و سلول‌های بدن، حفظ یا بهبود عملکرد طبیعی سلول‌های ماهیچه‌ای، قلبی، عصبی، کلیه‌ها و ترشحات شیره معده را از مزایای پتاسیم عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پتاسیم و سدیم، نقش متقابلي دارند، خاطر نشان کرد: نشانه های كمبود پتاسيم را مي‌توان در افرادي مشاهده كرد كه فشارخون بالايي دارند. اين افراد به علت مصرف زياد سديم، جذب كمي از پتاسيم داشته و اين كمبود علاوه بر بالا بردن فشارخون، در طول زمان طولاني پوكي استخوان را نيز براي فرد ايجاد مي‌كند.
دکتر محسن نعمتی افزود: افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند، معمولاً با رژیم‌هایی تحت درمان قرار می‌گیرند که میزان پتاسیم آن‌ها بالا بوده، اما سدیم به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند.

میوه و کلوچه کم چرب بهترین میان وعده برای دیابتی‌ها است

  
مبتلایان به دیابت از میوه‌های تازه و کلوچه‌های کم چربی و غلات به عنوان میان وعده استفاده کنند همچنین این افراد هر روز صبح، غلات پرفیبر را برای صبحانه انتخاب کرده و از مصرف غلات دارای مقادیر زیاد شکر خودداری کنند.
به گزارش وب دا، کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: بیماران مبتلا به دیابت نوع اول سعی کنند برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنید، به نحوی که هر روز در ساعات معینی غذا بخورید.
علی اکبر کمالی اردکانی با اشاره به اینکه دیابتی‌ها روزانه بین ۴ تا ۵ وعده غذا بخورند خطاب به دیابتی‌ها گفت: در هر وعده مقادیر متناسبی از کربوهیدرات‌ها را مصرف کنید تا دچار عوارض ناشی از نوسانات قندخون نشوید.
این کار‌شناس صنایع غذایی با تاکید بر کاهش مصرف چربی دریافتی و مصرف قندهای ساده مانند شکر، شکر قرمز، عسل و شربت ذرت افزود: این بیماران مصرف فیبر را تا میزان ۲۵ میلی گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کیلوکالری دریافتی افزایش دهند، از طرف دیگر دیابتی‌ها میزان کالری موردنیاز روزانه خود را با متخصص تغذیه مشورت کنند.
کمالی با تاکید بر افزایش مصرف منابع غذایی حاوی فیبر اعم از انواع میوه و سبزی، حبوبات و غلات سبوس دار در این بیماران توصیه کرد: دیابتی‌ها تلاش کنند از محصولات بدون قند مانند نوشابه‌های بدون قند، ژله بدون قند و بیسکوئیت‌های بدون قند استفاده کنند.

نوشابه ها در جذب كلسيم اختلال ايجاد مي كند

 نوشابه ها علاوه بر قند زياد، داراي املاح فسفات هستند كه در جذب كلسيم غذا ايجاد اختلال مي كند و نهايتا“ مصرف مداوم نوشابه هاي گازدار كمبود كلسيم و بدنبال آن پوكي استخوان را بدنبال دارد.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرگار وب دا گفت: يكي ديگر از عوامل خطر بروز بيماري هاي متابوليك، افزايش مصرف مواد قندي است كه علت آن مصرف بي رويه نوشابه هاي گازدار است. بر اساس آمار موجود، سرانه مصرف نوشابه در كشور 42 ليتر در سال است و هر بطري معمولي 300 ميلي ليتري نوشابه حاوي 28 گرم قند است.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: مصرف بي رويه نوشابه هاي گازدار يكي از عوامل عمده بروز چاقي است و چاقي زمينه ساز انواع بيماريهاي قلبي و عروقي، ديابت و انواع سرطان ها است.
وي با اشاره به اين كه شير و لبنيات، بهترين منبع تامين كلسيم هستند گفت: مصرف روزانه شير و لبنيات ضروري است و با بررسي هاي مصرف مواد غذايي، نشان مي دهد كه مصرف شير و لبنيات در كشور كمتر از مقادير توصيه شده است.
اين متخصص تغذيه تاكيد كرد: عادات و رفتارهاي غذايي غلط مثل سرخ كردن غذاها، مصرف چربي اضافي (استفاده از كره در كنار غذاها) مصرف نمك اضافي در موقع صرف غذا، استفاده از سس هاي چرب، همراه با سالاد، افراط در مصرف شيريني بخصوص شيريني هاي خامه اي در كنار كم تحركي و نداشتن فعاليت بدني كافي از جمله عواملي ديگري هستند كه سلامت مردم را به خطر انداخته اند.

جویدن آدامس برای کاهش وزن

جویدن آدامس برای کاهش وزن
آیا جویدن آدامس های بدون قند حقیقتا می تواند به کاهش کالری های روزانه شما کمک کند؟
جویدن آدامس ممکن است از جهاتی برای شما مفید باشد، نه تنها می تواند تنفس شما را تازه کند. بلکه می تواند به شما جهت غلبه بر اشتیاق به مصرف مواد غذایی پر انرژی مانند انواع اسنک ها، سیگار نیز کمک نماید و همچنین حافظه شما را تقویت می کند و حتی به کاهش وزنتان کمک نماید.
برخی مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس می تواند به کنترل تمایلات غذایی، مدیریت گرسنگی و تقویت کاهش وزن کمک کند. ولی هنوز این ایده تایید نشده است که مصرف چند تکه آدامس در طی روز موجب لاغر شدن می گردد. اگرچه مطالعات کمی نشان داده اند که جویدن آدامس می توانند به شما در کاهش کالری دریافتی تان کمک نماید.
به عنوان یک اصل باید بپذیریم که مسلما جویدن آدامس  منجر به کاهش وزن آشکار در شما نخواهد شد، مگر اینکه همچنین از رژیم غذایی کم کالری پیروی نمایید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید. اگر عادت به مصرف آدامس در طی روز دارید، باید بدانید که آدامس های عاری از قند بهترین گزینه هستند چرا که معمولا کمتر از 5 کیلوکالری به ازای هر قطعه تولید می کنند( در مقایسه با 10 کیلو کالری انرژی به ازای هر قطعه آدامس عادی).  اما باید توجه شود که مصرف زیاد شیرین کننده مصنوعی (که در آدامس های بدون قند  نیز موجودند) ممکن است خاصیت ملین یابند وعوارضی را برای سلامت فرد در بر داشته باشند.
اثر جویدن آدامس بر کاهش وزن
در یک مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان داده شد که افرادی که آدامس می جویدند، در ناهارشان چیزی  در حدود 68 کیلوکالری کمتر کالری مصرف می نمودند و در بقیه اوقات روز کمتر دچار پرخوری شدند. جویدن آدامس همچنین به شرکت کنندگان مطالعه کمک کرد تا تمایلات غذایی شان را کنترل کنند و در مقابل رفتارهای چاق کننده مقاومت نمایند. افرادی که آدامس می جویدند در حقیقت در حدود 5% کالری بیشتری را نسبت به افرادی که آدامس نمی جویدند، می سوزانند.
یک مطالعه دیگر از دانشگاه Louisiana State University نشان داد جویدن آدامس در کنترل اشتها مفید است و 40% دریافت کالری روزانه شرکت کنندگان را کاهش می دهد و تمایل به مصرف میان وعده ها را کاهش می دهد.

چه ویتامینهایی برای مغز مفیدند؟

چه ویتامینهایی برای مغز مفیدند؟
امروزه همگی بر این امر واقفیم که مصرف یک رژیم غذایی سالم و غنی از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات می تواند به حفظ لاغری و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. ولی آیا  می دانید که شمار رو به رشدی از تحقیقات نشان می دهند که این نوع رژیم غذایی همچنین در حفظ حافظه، ارتقای هوشیاری، پیش گیری از افسردگی و پیشگیری از آلزایمر و زوال مغز موثر است. در واقع ممکن است بتوانیم با کمک تغذیه  مناسب، یک ذهن سالم و فعال را حتی تا دهه های 80 و 90 زندگی مان حفظ نماییم. لذا ما در اینجا 5 ماده غذایی دوستدار مغز که به حفظ هوشیاری و توانایی ذهنی شما کمک می کنند را معرفی می نماییم:
افزایش مصرف ویتامین E:
 برای مدت زمانی طولانی مردم بر این باور بودند که یک فرم رایج از ویتامین E تحت عنوان آلفا-توکوفرول، از اهمیت بیشتری برخوردار است، ولی نوع دیگر از ویتامین E تحت عنوان گاما توکوفرول نیز یقینا یک آنتی اکسیدان محافظت کننده برای اختلالات مغزی است. وقتی که شما غذاهای غنی از ویتامین E شامل: بادام، سبزیجات برگ سبز، روغن ذرت، روغن آفتابگردان، فندق و آردهای تهیه شده از دانه های کامل و غیره  را مصرف کنید؛ هر دو مورد آلفا و گاما توکوفرول را دریافت می کنید. اگر شما بنا به دلایلی استفاده از مکمل های غذایی را انتخاب می کنید؛ به دنبال مکمل های ویتامین Eمخلوط( ترکیبی از توکوفرول ها باشید) و دوز مصرفی تان نیز حداکثر باید 400 IU در روز باشد.
عملکردهای ویتامین E از لحاظ خواص آنتی اکسیدانی آن مورد توجه است، و مغز نیز نسبت به رادیکالهای آزاد آسیب پذیر است. برخی تحقیقات نشان می دهند که ویتامین E می تواند توسط کاهش اثرات تخریبی رادیکالهای آزاد، توسعه بیماری آلزایمر را به تاخیر اندازد و یا از ایجاد آن پیشگیری نماید.
ویتامینهای ب برای شما مفیدند:

لبنیات باید در رژیمهای لاغری گنجانده شود

لبنیات باید در رژیمهای لاغری گنجانده شود
امروزه چاقی به عنوان ریشه بسیاری از بیماری های مزمن موضوع بحث جامعه علمی است و پیشگیری از آن یکی از مهم ترین الویت های سیستم های بهداشتی - درمانی است. از اینرو مصرف بیشتر لبنیات به عنوان راهکاری برای پیشگیری از بروز چاقی و کاهش توده چربی مطرح است. اگر چه مطالعات بسیاری به بررسی تاثیر مصرف لبنیات بر وزن و ترکیب بدن پرداخته اند اما نتایج متفاوتی در این زمینه وجود دارد.
به همین منظور در مطالعه ای برگرفته از ژورنال International Journal of Obesity که از طریق ترکیبی از روشهای سیستماتیک و متا آنالیز و بصورت کاملاً تصادفی، بالینی و کنترل شده صورت گرفت، به بررسی تاثیر مصرف لبنیات بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و میزان دور کمردر بزرگسالان پرداخته اند.
با بررسی منابع معتبری از جمله PubMed, ISI Web of Science, SCOPUS, Science Direct و EMBASE از ژانویه 1960 تا  اکتبر2011  بیش از 30 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
تحقیقات بر روی داده های مختلفی از جمله وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی بدن و دور کمر نیز برخوردار بودند صورت گرفت. بطور کلی نتایج این بررسی نشان دادکه  تفاوت معنا داری در نتایج حاصل از مصرف لبنیات بر وزن بدن دیده شد. در این پژوهش مشاهده شد، افزایش مصرف لبنیات منجر به کاهش قابل توجهی در توده  چربی بدن و اندکی افزایش در توده بدون چربی و 19/2 cm کاهش در میزان دور کمرگروه مداخله گر نسبت به گروه شاهد می گردد. همچنین تحلیل های زیر گروهی نشان داد که افزایش مصرف لبنیات (بدون محدودیت انرژی) در هر دو گروه، تاثیر چندانی بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و دور کمر نداشته است، اما مصرف رژیم غذایی کاهش وزن همراه با مقادیر بالای لبنیات، منجر به 29/1 کیلو کاهش وزن بیشتر، 11/1 کیلو کاهش بیشتر در توده چربی بدن، 72/0 کیلو افزایش حجم عضلانی بدن و 43/2 سانتیمتر کاهش بیشتر در میزان دور کمر این افراد در مقایسه با گروه شاهد گردیده است.
نکته عملی : نتایج حاکی از آنند که افزایش مصرف لبنیات بدون محدودیت انرژی ممکن است منجر به تغییرات قابل توجهی در وزن و ترکیب بدن نگردد، در حالیکه گنجاندن محصولات لبنی در رژیم غذایی کاهش وزن با انرژی محدود تاثیر بسزایی بر وزن، توده چربی بدن، توده بدون چربی و دور کمر افراد در مقایسه با رژیم غذایی کاهش وزن (فاقد لبنیات) دارد.
منبع:International Journal of Obesity 17 January 2012

مصرف امگا 3 در طول بارداری و تجمع بافت چربی در نوزاد

مصرف امگا 3 در طول بارداری و تجمع بافت چربی در نوزاد
ترکیب اسیدهای چرب بلند زنجیره چند زنجیره ای غیر اشباع  در رژیم غذایی مادر ممکن است در چاقی نوزاد تاثیر گذار باشد. در این مطالعه میخواهیم این فرضیه را بررسی کنیم که کاهش نسبت امگا-6 به امگا-3 در رژیم غذایی زنان باردار و شیرده ممکن است از رشد زیاد بافت چربی در نوزادانشان در طول سال اول زندگی جلوگیری کند یا خیر؟
 در این مطالعه به 208 زن باردار سالم به طور تصادفی یا  1200 میلی گرم اسید چرب چند زنجیره ای غیر اشباع  به عنوان یک مکمل روزانه داده شد و بطور همزمان  اسید آراشیدونیک دریافتی شان کاهش یافت و یا اینکه از هفته ی 15 بارداری تا ماه چهارم شیردهی تحت یک رژیم کنترل قرار گرفتند .
در مرحله اول برررسی، چربی بدن نوزادان این مادران بعد از به دنیا آمدن در هفته اول، 6 هفتگی، 4 و 12 ماهگی در 4 نقطه از بدنشان مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله ی دوم بررسی، چربی شکمی، توزیع چربی و رشد نوزاد به وسیله ی سونوگرافی تخمین زده شد.
نتایج این مطالعه نشان داد چربی زیرجلدی این نوزادان در سال اول زندگی و یا در رشدشان هیچ تفاوتی نداشته است. بررسی های سونوگرافیکی نیز هیچ تفاوت شاخصی را در توده ی چربی شکمی و یا توزیع چربی نشان نداد. در نهایت هیچ مدارکی دال بر اینکه مصرف مکملهای اسیدهای چرب امگا-3 و نیز کاهش دریافت اسید آراشیدونیک در طول بارداری و شیردهی می تواند توده چربی نوزاد را در سال اول زندگی کاهش دهد، یافت نشد.
نکته عملی: با توجه به اینکه نتایج بدست آمده نشان داد مصرف مکملهای اسیدهای چرب امگا-3 هیچ تاثیری بر روی توده چربی بدن نوزاد ندارد لذا مصرف و یا عدم مصرف این مکملها در طول دوران بارداری تفاوتی ندارد و در نتیجه نمی توان مصرف آن را به مادران باردار و شیرده توصیه کرد.
منبع:Am J Clin Nutr Dec 2011