برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان سویا بخورید


مصرف رژیم غذایی حاوی سویا و فرآورده های آن مناسب ترین جایگزین برای فرآورده های لبنی و مکمل های کلسیم است. افرادی که به مصرف شیر حساسیت داشته یا علاقه ای به فرآورده های لبنی ندارند، می توانند از سویا به عنوان یک وعده غذایی سالم و مقوی در تأمین کلسیم روزانه استفاده کنند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد، پروتئین سویا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در زنان میانسال و سالمند دارد.
تحقیقی که روی ۴۰ هزار زن میانسال در دوران قبل از یائسگی انجام شد، نشان داد مصرف فرآورده های سویا به مدت ۳۰ ماه، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به میزان ۸۰ درصد کاهش می دهد.

همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد، احتمال شکستگی استخوان در زنانی که سویا را به عنوان وعده غذایی اصلی بطور مستمر در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده اند، در سنین بالا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.دانشمندان معتقدند وجود ترکیبی به نام فیتیک اسید در سویا ممکن است، جذب برخی ویتامین ها و مکمل های مفید برای سلامتی بدن مانند منیزیم، کلسیم و آهن را کاهش دهد.

از این رو مطابق با توصیه دانشمندان، افراد مبتلا به بیماری های تیروئید، سرطان سینه یا افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه را در بستگان خود دارند، بهتر است قبل از گنجاندن سویا در رژیم غذایی خود، با پزشک متخصص مشورت کنند.کنترل وزن، مصرف میوه و سبزی، استعمال نکردن دخانیات و انجام تمرینات ورزشی از عوامل استحکام استخوان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.


منبع: روزنامه ايران

بعد از غذا 7 کار ممنوع است


از نظر خیلی‌‌ها غذا خوردن در کنار خانواده در زندگی شلوغ امروزی کار لذت بخشی است و نه تنها ساعات زیبایی را می‌آفریند بلکه قدمی‌به سوی زندگی سالم به حساب می‌آید. فراموش نکنید که ساعات غذا خوردن اهمیت زیادی دارد ولی بسیاری از ما عادات اشتباهی داریم که بعد از غذا به آن می‌پردازیم ولی باید از انجام آن صرف نظر کنیم:

1- آب ننوشید: بلافاصله بعد از صرف غذا آب خوردن سبب رقیق شدن شیر معده می‌شود بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا آب ننوشید.

2- سیگار نکشید: به طور کلی سیگار نکشید. اما سیگار کشیدن بعد از غذا گناه نابخشودنی به حساب می‌آید. سیگار محیط معده را اسیدی می‌کند افراد سیگاری نیم ساعت بعد از غذا سیگار بکشند.

3- میوه نخورید: از عادات بد ما میوه خوردن بعد از صرف غذاست. بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید چون سبب نفخ معده می‌شود البته میوه پخته اشکالی ندارد.

4- حمام نکنید: حداقل نیم ساعت فاصله قرار دهید به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود زیرا در جریان خون در اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و برهضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

5- راه نروید: حداقل نیم یا یک ساعت بعد از صرف غذا پیاده روی طولانی نکنید تا هضم غذا بهتر صورت گیرد.

6- نخوابید: در مورد خوابیدن تأکید می‌شود که حداقل 2 ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود بنابراین شام خوردن در آخر شب کار بسیار اشتباهی است.

7- چای ننوشید: در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده چای جلوی میهمان می‌گذاریم چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد بعد از غذا مایعات باید با نیم ساعت تا یک ساعت فاصله مصرف شود.

منبع : آرمان


مزایای مصرف تخم‌مرغ در کودکی

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که ‌خوردن یک عدد تخم‌مرغ در روز با 18 درصد کاهش احتمال سرطان سینه همراه است. دکتر پریسا ترابی با بیان این مطلب افزود: به دلیل اهمیت ماده کولین در ساختمان بدن، عدم مصرف آن در گروه‌های خاص به ویژه زنان باردار و شیرده می‌تواند آثار سوء قابل توجهی داشته باشد زیرا این ماده در به هم پیوستگی ساختمانی غشای سلول‌‌ها نقش دارد.وی تصریح کرد: تخم‌مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که به‌خصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛کولین تخم‌مرغ در داخل زرده آن به‌صورت ماده‌ای به نام لسیتین یافت می‌شود.ترابی با اشاره به این که 2 عدد تخم‌مرغ با تامین حداقل 250 میلی گرم کولین حدود 50 درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تامین می‌کند، تصریح کرد: کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد و این ماده مناطقی از مغز را که مسئول برقراری حافظه هستند تحت تاثیر قرار داده و توانایی یادگیری در دوران زندگی را تقویت می‌کند.این کارشناس تغذیه ادامه داد: دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او می‌شود بلکه سطح ماده هموسیستئین در خون مادر را در حد متعادل حفظ می‌کند همچنین مادران بارداری که در رژیم غذایی خود فقر کولین دارند، 4 برابر بیشتر احتمال دارد که جنین آنها دچار ضایعات لوله عصبی از جمله کانال مغزی نخاعی شود.


چرب و چیلی نخورید


آیا تا به حال از خود پرسیده اید که غذاهای سنتی ما مانند پلوقیمه و دیزی چه ایرادهایی دارد که باید رفع شود؟ به گفته کارشناسان تغذیه یکی از مهم ترین اشکالات غذاهای ایرانی، استفاده فراوان از روغن است در پخت غذاهای ایرانی از روغن زیادی استفاده می شود و این جمله را که «غذا که بی  روغن خورده نمی شود» همه ما در خانواده بارها و بارها شنیده ایم. اما نتیجه این سبک غذا خوردن باعث شده است که بسیاری از افراد دچار عارضه چربی خون بالا شوند. این در حالی است که چربی خون یکی از مهم ترین دلایل افزایش خطر عوارض قلبی است. بنابراین چاره ای نداریم جز این که سبک و شیوه پخت و رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم.وقتی از اصلاح رژیم غذایی و چربی خون صحبت می کنیم، در گام اول باید از وزن بدن صحبت کنیم. به این معنا که هر فردی باید نسبت به وزن بدنش حساس باشد و آن را کنترل کند. این تصور که چند کیلوگرم وزن اضافه اشکال ندارد و یا چه اشکالی دارد وزن زیاد باشد، باید از ذهن پاک شود زیرا ثبات وزن و داشتن وزن مناسب، کلید سلامت است.

دکتر آزاده امین پور متخصص تغذیه با بیان این مطلب به خراسان می گوید: ثبات وزن موضوعی است که باید مدنظر همه افراد در تمام سنین باشد.داشتن وزن متعادل و متناسب نه فقط خطر چربی خون بلکه قند خون و بسیاری از بیماری های مرتبط با این ۲ عامل را کاهش می دهد.وزن مطلوب هر بزرگسالی نسبتی مشخص دارد که از تقسیم وزن بر مجذور مترمربع BMI یا شاخص توده بدنی به دست می آید. این شاخص باید برای افراد بین ۲۰ تا ۲۲ باشد و اگر بیش از ۲۵ باشد، یعنی فرد در معرض خطر جدی قرار دارد.

پیامدهای مصرف زیاد سس در کودکی

متاسفانه کودکان ما عادت کرده اند بیشتر مواد غذایی را با سس بخورند، این در حالی است که رفتار تغذیه ای کودک در آینده نیز تداوم می یابد از این رو در بزرگسالی ممکن است به بیماری های مختلفی مبتلا شود. دکتر آزاده امین پور متخصص تغذیه به خراسان می گوید: بعضی والدین بچه ها را عادت داده اند که مواد غذایی را با سس بخورند و این اصلاً خوب نیست زیرا علاوه بر این که سس حاوی چربی فراوانی است غذاهایی که با سس خورده می شود مملو از چربی است و در درازمدت به نفع سلامت کودک نیست. بعضی از والدین تصور می کنند مصرف بیش از حد چربی یا سس اشکالی ندارد در صورتی که الگوهای تغذیه ای در کودکی شکل می گیرد و این عادات غذایی به دوران بزرگسالی منتقل می شود و در نهایت فرد به دلیل مصرف غذاهای چرب همواره با سس فراوان دچار بیماری های مختلفی می شود.

تبلیغات داروهای چربی سوز اغواگری است



یک عضو هیات علمی اولین جشنواره و همایش تناسب اندام و بدنسازی تاکید کرد:« علیرغم تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، دارویی به نام چربی سوز وجود ندارد و این تبلیغات اغواگری است.»
دکتر مجید حاجی فرجی در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا داروهایی که برای کوچک کردن قسمت خاصی از بدن تبلیغ می شوند صحت دارد گفت:« این تبلیغات اغواگری است به دلیل اینکه هیچ دارو یا مکمل چربی سوزی به این نام وجود ندارد و هیچ استناد علمی پشت سر آن نیست. یعنی مکمل هایی که گاها برای کنترل وزن تجویز می شود صرفا در مواردی است که پزشک در موارد اجازه داده شده و در مدت زمان مشخصی تجویز می کند برای اینکه به فرد کمک کند با رژیم غذایی خود تطبیق پیدا کند.»
رییس انجمن علمی تغذیه ایران افزود:« متخصص تغذیه با تجویز دارو و مکمل برای افرادی که قادر به کنترل اشتها نیستند و به قول ما در خوردن ترمز ندارند، به این افراد کمک می کند در هفته یا ماه های اول رژیم بتواند مراکز گرسنگی و سیری مغز را کنترل کند و با شرایط جدید خود را مطابقت دهد و بعد از آن باید مصرف داروها را قطع کند به دلیل اینکه این داروها می تواند اعتیادآور باشد و علاوه بر اینکه اثری ندارد فرد را به حالت اول برگرداند.»
وی تاکید کرد:« علیرغم تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، دارویی به نام چربی سوز وجود ندارد و ما تنها داروهایی را در شرایط خاص با دوز مشخص و در زمان مشخصی برای فردی که نمی تواند اشتهایش را کنترل کند تجویز می کنیم.»


آشنایی با خواص گیاه دارویی شاتره



یک کارشناس مسئول گیاهان دارویی گفت: غِرغِره جوشانده شاتَره برای برطرف کردن آفت، زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید خواهد بود.
اصغر نقشی در گفت وگو با ایسنا، افزود: برگ، گل و سرشاخه گلدار شاتَره ارزش دارویی دارند.
وی خواص دارویی عَرَق و دَم کرده شاتره را متفاوت دانست و تشریح کرد: عرق شاتَره در مقایسه با دَم کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر از سوی کارشناسان مصرف آن توصیه می‌‌شود.
نقشی ادامه داد: عرق شاتَره اشتهاآور بوده و به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند.
کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: شاتَره به جهت دارا بودن ویتامین C فراوان برای استحکام لثه‌ها مفید است.
وی ضمن پیشنهاد برای درمان تبخال گفت: کارشناسان مصرف جوشانده گیاه دارویی شاتَره را به شکل مصرف خارجی برای درمان تب خال و دیگر بیماری‌های پوستی موثر می‌دانند.
نقشی تاکید کرد: ترکیب شدن عرق شاتَره با عرق کاسنی مضاعف شدن خواص این گیاه دارویی را در پی دارد.

مصرف زیاد نشاسته، مواد قندی و کربوهیدرات ها، خطر عود سرطان کولون را افزایش می دهد


پژوهشگران علوم پزشکی در انستیتو سرطان دانافاربر آمریکا می گویند نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که مصرف زیاد نشاسته و کربوهیدرات ها خطر عود کردن سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون را در بیمارانی که سابقه ابتلا به این سرطان را داشته اند، افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در دنیا بوده و دومین سرطان کشنده پس از سرطان ریه محسوب می شود. مرگ ناشی از این سرطان،درمجموع،  ۱۱ درصدکل مرگ و میرهای ناشی از سرطان رابه خوداختصاص می دهد.
دکتر جفری مییرهارد از کارشناسان علوم پزشکی انستیتو سرطان دانا – فاربر در بوستون که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، خاطرنشان ساخت: مصرف افراطی مواد غذایی قندی و حاوی کربوهیدرات زیاد، خطر عود کردن سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
دکتر مییرهارد و دستیاران وی در مطالعه قبلی خود نشان دادند بیماران سرطانی که پس از درمان معمولا «رژیم غذایی غربی» را دنبال می کنند سه برابر بیشتر از سایر بیماران با خطر عود کردن سرطان مواجه می شوند. رژیم غذایی غربی شامل مصرف زیاد گوشت، چربی، غلات سفید و تصفیه شده و دسرها و تنقلات قندی و شیرین است.
در این مطالعه مییرهارد و دستیارانش تلاش کردند دریابند کدام ماده خوراکی در رژیم غذایی غربی بیش از همه در افزایش خطر عود کردن سرطان روده نقش دارد. این آزمایشات روی ۱۰۱۱ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، انجام شد.
نتایج آزمایش ها نشان داد بیمارانی که پس از جراحی و درمان بیشتر از کربوهیدرات و مواد نشاسته ای مصرف می کنند، ۸۰ درصد با خطر عود کردن بیماری مواجهند.
خوشبختانه اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، یکی از قابل درمان ترین سرطان ها است.
نتایج این تحقیق در نشریه انستیتو ملی سرطان منتشر شده است.

روغن زیتون چگونه تهیه می شود و مشخصات کیفی آن چیست ؟


روغن زیتون بخشی از نیاز های غذایی کشور ما را تأمین می کند که اگر از میوه ی سالم و با اصول صحیح استخراج و نگاهداری شود، علاوه بر خود کفایی غذایی، در پیش گیری و درمان انواع بیماری ها و بالا بردن سلامت جامعه نیز مؤثر خواهد بود. زیتون از ۳۵۰۰ سال  پیش از میلاد کشت می شده  و از آن زمان، برگ و میوه ی زیتون به علت وجود ماده ی بسیار تلخی به نام اولئوروپین، برای ترمیم زخم و میوه ی آن پس از تلخی زدایی با محلول های قلیایی یا آب نمک به عنوان غذا و تأمین انرزی بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. زیتون، از آغاز تمدن یعنی ۱۰۰۰۰ سال پیش و حتّی از دوران توحّش نیز در گیاه درمانی کاربرد داشته است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از مجله کشاورزی ،  اگر چه، میوه ی زیتون و روغن حاصل از آن در جیره غذایی مردم نقش دارد، اثرات در مانی آن در قسمت های مختلف بدن حایز اهمیت فراوان می باشد. در حال حاضر، مطالعات دارویی زیتون به طور جدّی مورد پی گیری قرار می گیرد.
در این مقاله روش درست تهیه این روغن مورد بررسی قرارگرفته است. روغن هایی که  غیر اصولی و از میوه های زخمی و پوسیده در انبار تهیه شده باشند نه تنها ارزش درمانی ندارند بلکه مصرف آن ها برای افراد سالم نیز بسیار مضر می باشد.به طور خلاصه می‌توان توضیح داد، روغن زیتون با افزایش لیپوپروتیین‌های دانسیته بالا (HDL)یا کلسترول خوب و پایین آوردن لیپوپروتیین های دانسیته پایین (LDL) یا کلسترول بد، به پایین آوردن کلسترول خون کمک می‌کند.  این روغن اگر هنگام مصرف حرارت داده شود یا در معرض نور و اکسیژن هوا قرار گیرد، سودمندی خود را از دست خواهدداد.
عصاره برگ زیتون فشار خون را پایین آورده و به عمل گردش خون در بدن کمک می کند. طیف درمانی روغن زیتون بسیارگسترده است. این روغن در دیابت، آماس مثانه، سنگ صفرا، بیماری های دستگاه گوارش، گردش خون به ویژه قلب، پوست اثر مفید فراوانی دارد. مصرف روغن زیتون برای جلوگیری از حمله قلبی سودمند است زیرا مانع لخته شدن خون در شریان می گردد. اوله او روپین موجود در برگ و میوه زیتون با غلظت پایین به عنوان یک ضد اکسایشی قوی محسوب می گردد. اولئوروپین استخراج شده از برگ زیتون یکی از داروهای ضد فشار خون مهمی است که در بعضی ازکشورها به صورت قرص تولیدو به مصرف پزشکی می رسد. قیمت این قرص ها بر حسب درجه خلوص آن ها متغیر است.

خطر چاقی شکمی برای مردان

چاقی شکمی
در یک تحقیق محدود، مشخص شد که احتمال داشتن استخوان های ضعیف و شکستگی ها در مردان چاق با شکم های بزرگ نسبت به مردان چاقی که تجمع چربی در ناحیه ران و باسن می باشد، بیشتر است.
 
پژوهش قبلی نشان داده است که چربی شکم بر استخوان های زنان تأثیر منفی دارد. بنابراین هنگامی که مطالعه اخیر نشان داد که میزان شکستگی در مردان چاق نسبت به مردانی که چاق نیستند بیشتر است، محققان دانشگاه هاروارد نیز تمایل داشتند تا به اهمیت نوع چاقی در مردان پی ببرند.
میریام بردلا محقق ، دکترای پزشکی و رادیولوژیست در بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشیار بخش رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: « چیزی که متوجه شدیم این است که مردان چاق با حجم بالای چربی شکمی نسبت به مردان چاق دیگر به مراتب استخوان های ضعیفتری دارند».
این مطالعه علت و معلول را ثابت نمی کند. با این حال میریام بردلا می گوید : « مردان باید آگاه باشند که چربی اضافی شکم نه تنها برای بیماری های قلبی و دیابت که نیز برای از دست  دادن استخوان ها، یک عامل خطر محسوب می گردد».

آنچه در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای نمی دانید


رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای، روند پیشرفت بیماری دمانس (زوال عقل) را کند می سازد.
 
بر اساس تحقیقات، رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون می باشد، سرعت کاهش قوه ادراک در سالمندان را کاهش می دهد.
در این تحقیق 3759 سالمند 65 سال و بالاتر شرکت کردند. هر 3 سال یک بار، یکی از معیارهای سنجش ادراک و شناخت مانند حافظه و مهارت های اولیه ریاضی،  مورد بررسی قرار گرفت. همچنین افراد شرکت کننده پرسشنامه ای را در مورد مصرف 139 ماده غذایی مختلف از جمله غلات، روغن زیتون، گوشت قرمز و ... پر نمودند.
پرسشنامه ها بررسی شده و رژیم های غذایی منطبق بر الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مصرف روزانه میوه ها، سبزیجات، حبوبات، روغن زیتون، سیب زمینی و غلات تصفیه نشده بودند، شناسایی شدند.

چرا خانم ها نباید آب پرتقال بخورند؟


بی اختیاری ادراری یعنی این که ناخودآگاه از بدن فرد ادرار خارج می شود. این مسئله به خصوص در زمان خنده، سرفه، تشنج یا ورزش کردن اتفاق می افتد. در اکثر موارد فرد قبل از این که به دستشویی برسد خود را خیس کرده است.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛در بین زنان و دختران جوان، عموما بی اختیاری ادراری به دلیل صدمات و مشکلات ناشی از ورزش است. درواقع آمار نشان می دهد، در مدارس و دانشگاه ها ۲۰درصد خانم های عضو تیم های مختلف ورزشی دچار این مشکل هستند، این مسئله به خصوص در زمان ورزش کردن ورزشکاران رشته های دوومیدانی، ژیمناستیک و چتربازی رخ می دهد.
در این ورزش ها فرد با نیرویی زیاد پاهایش را به زمین می کوبدیا پاهایش به زمین کوبیده می شود و این می تواند به عضلات لگن و بافت های محافظ مثانه فشار وارد کند که باعث بی اختیاری ادراری می شود جالب است که مشکل بی اختیاری ادراری هم مثل دیدچشم، مسئله ای است که تاحدودی ارثی است. بی اختیاری ادراری، هم در زنان و هم در مردان در هر سنی رخ می دهد، اما شیوع آن در زنان ۲ برابر مردان است. در زنان بالارفتن سن و بچه دار شدن، احتمال این مسئله را افزایش می دهد. در مورد سن این مسئله ناشی از کاهش استروژن است که قدرت عضلات را کاهش می دهد.

زمستان زنجبیلی!

زمستان ها زنجبیل را فراموش نکنید

زنجبیل یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی است که در سراسر جهان و در مکاتب مختلف درمان‌های طبیعی به ویژه طب‌سنتی هند، آیورودا، طب سنتی ایران و طب سنتی چین به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی که جنبه‌های درمانی مختلفی دارد، شناخته شده است.

برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز:  زنجبیل یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی است که تقریبا در سراسر جهان و در مکاتب مختلف درمان‌های طبیعی به ویژه طب‌سنتی هند، آیورودا، مکتب طب سنتی ایران و طب سنتی چین به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی که جنبه‌های درمانی مختلفی دارد، شناخته شده است. زنجبيل به طور کلی از جمله گیاهانی است که علاوه بر جنبه‌های درمانی به عنوان یکی از چاشنی‌های مغذی در تهیه و طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی، هندی و چینی استفاده مي‌شود. متخصصان و درمانگران طب سنتی هند، آیورودا، در متون کهن خود زنجبیل را دارویی طبیعی، مقوی قلب، محرک جریان گردش خون و محرک هضم غذا می‌دانند و مواردی چون خاصیت ضدسرفه، ضد لخته شدن خون و ضدالتهاب را برای آن یادآور شده‌اند.


این اکسپکتورانت طبیعی ا‌ست
درمانگران طب سنتی چین برای درمان سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری فصل زمستان، شربتی را تجویز می‌کنند که با ترکیب زنجبیل و عسل و آبلیموی تازه تولید می‌شود. برای تهیه این شربت مقدار مشخصی از زنجبیل را با آب‌لیموی تازه و مقداری عسل با  یک لیوان آب گرم ترکیب كرده و برای تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی به بیمار توصیه می‌کنند. علاوه بر این ضمادی که با ترکیب همین مواد از سوی درمانگران چینی تهیه می‌شود، به صورت موضعی در محل پیشانی ضماد می‌شود که برای درمان و تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی بسیار مناسب است.

آیا کباب واقعا غذای سالمی است

آیا کباب واقعا غذای سالمی است

برای پختن کباب از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد که هم سلامت گوشت حفظ شده و هم خوشمزه شود؟ چه کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب؟!

برترین مجله اینترنتی ایران

یکی از معمول‌ترین غذاهایی که در پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه با استقبال عمومی همراه می‌شود، کباب است که البته قدیم‌ترها خانه‌ها آنقدر بزرگ بود که حداقل می‌شد منقلی در حیاطش به‌پا کرد و نگران پیچیدن دود کباب در خانه همسایه‌ها نبود...

اما این روزها به دلیل گسترش آپارتمان‌نشینی به خصوص در شهرهای بزرگ، کباب‌های خانگی بیشتر در پیک‌نیک‌ها پیدایشان می‌شود و پخته ‌شدن روی آتش، جدا از اینکه باعث خوشمزه‌تر شدن کباب می‌شود که به یک نوستالژی دلنشین هم تبدیل شده است! البته مدتی است بحث سرطان‌زا بودن کباب زغالی مطرح شده و شاید برخی افراد را نگران کرده باشد که آیا پختن غذا روی آتش مستقیم زغال می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟

اگر اینطور است، برای پختن کباب از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد که هم سلامت گوشت حفظ شده و هم خوشمزه شود؟ چه کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب؟! برای آشنایی با روش‌های مختلف پخت کباب و چگونگی حفظ سلامت مواد غذایی هنگام کباب کردن، با دکتر آراسب دباغ‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه، متخصص علوم و صنایع غذایی و بهداشت مواد غذایی گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را در ادامه می‌خوانید.

تأثیر شیمیایی غذاهای چرب بر مغز/ رژیم پرچربی رفتار و احساس را تغییر می‌دهد


محققان کانادایی اعلام کردند که خوردن غذاهای چرب و شکردار موجب تغییرات شمیایی مغز می شود به نوعی که حذف کردن این غذاها از رژیم غذایی روزانه احساسی شبیه به قطع دارو را برای مغز به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر استفانی فولتن از دانشکده پزشکی دانشگاه مونترال به همراه همکارانش، گروهی از موشها را با رژیم غذایی کم چرب تغذیه کردند که تنها 11 درصد چربی داشت.
گروه دوم موشها از یک رژیم غذایی پرچرب استفاده کردند که 58 درصد آن را چربی تشکیل می داد. این روند طی شش هفته ادامه داشت و دانشمندان به بررسی این موضوع پرداختند که چقدر غذا بر شیوه رفتار حیوانات تأثیرگذار بود.
رژیم پرچربی موجب افزایش دور کمر گروه دوم تا 11 درصد شد اما موشها به طور کلی چاق نشده بودند. این گروه تحقیقاتی از تکنیکهای مختلفی برای ارزیابی رابطه میان تشویق کردن موشها با غذا و رفتار ناشی از آن و احساسات استفاده کردند.
آنها پس از آن مغز موشها را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که مغز آنها پس از مصرف غذاهای چرب از نظر فیزیکی تغییر کرده است.
یکی از مولکولهای مغز که مورد بررسی قرار گرفته بود دوپامین بود که موجب می شود مغز با احساسات خوب به خود پاداش بدهد و مردم را به یادگیری نوع خاصی از رفتار تشویق می کند.
این ماده شیمیایی در انسانها، موشها و سایر حیوانات عملکرد مشابهی دارد.
در عوض CREB مولکولی در مغز است که فعال شدن ژنهای سهیم در عملکرد مغز ما را کنترل می کند، از جمله ژنهایی که باعث تولید دوپامین می شود. این مولکول همچنین در شکل گیری حافظه نیز سهمی برعهده دارد.
فولتون طی بیانیه ای اظهار داشت: این مولکول در مغز موشهایی که از رژیم چرب استفاده می کردند فعال تر بود و در این موشها همچنین سطح بالاتر از هرمون corticosterone که به استرس مرتبط می شود، مشاهده شد. این امر توضیح دهنده چرخه رفتار منفی و استرس است. تغییر رژیم می تواند علائم و نشانه های حساسیت و شرایط استرس زا را از بین ببرد.
نتایج این تحقیقات در مجله آن لاین چاقی بین المللی منتشر شده است.

چاقی مهم‌ترین عامل بروز سکته‌های قلبی در افراد


910108_Obesity_Cognition.jpg
یک متخصص قلب و عروق، چاقی مهم ترین عامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی عروقی است، گفت: روش غیرصحیح زندگی نظیر استعمال دخانیات بخصوص سیگار، استفاده از فست فودها، عدم تحرک کافی و نبود برنامه ورزشی در زندگی روزمره از مهم ترین عوامل شیوع چاقی در جامعه است که می تواند در سلامت قلب تاثیر منفی داشته باشد.
دکتر علاء الدین مهری در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به رابطه بین چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد و افزود: نتایج بسیاری از تحقیقات علمی ثابت کرده سرمنشاء بسیاری از بیماری‌های مضر و خطرناکی نظیر فشار خون، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و همچنین بسیاری از بیماری‌هایی که حیات انسان را به خطر می‌اندازد چاقی است.
وی در ادامه با بیان این که چاقی یکی از عوامل اصلی مستعد کننده انواع بیماریهای قلبی عروقی است، تصریح کرد: در حالت چاقی فشار روی قلب زیاد می‌شود و در نتیجه آن، کار قلب نیز افزایش می‌یابد. هر چه فشار روی قلب بیشتر باشد قلب نیز زودتر دچار عارضه می‌شود.

یک نوشیدنی مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان


coffee-cup.jpg
در یک آزمایش جدید معلوم شد مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان دهان را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا، متخصصان علوم پزشکی انجمن سرطان آمریکا در این مطالعه خاطرنشان کردند مصرف روزانه چهار فنجان قهوه خطر ابتلا به نوع خطرناک و کشنده سرطان دهان را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.
به نوشته روزنامه دیلی میل، این متخصصان می‌گویند: تاثیر فوق مربوط به کافئین موجود در قهوه نیست بلکه به دلیل صدها آنتی اکسیدان طبیعی دیگر موجود در این نوشیدنی است.
بر اساس گزارش مجله آمریکایی «همه گیر شناسی»، این یافته تاییدی بر مطالعه قبلی است که دو سال پیش توسط گروهی دیگر از متخصصان انجام گرفت و نشان داد که مصرف چهار فنجان قهوه در روز خطر بروز سرطان را تا 39 درصد کاهش می‌دهد.
در مطالعات دیگری که تاکنون روی خواص قهوه انجام گرفته معلوم شده است که مصرف این نوشیدنی به طور کلی احتمال ابتلا به سرطان روده، سکته مغزی و آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. اما باید این نکته را نیز به خاطر داشت که مصرف بیش از حد و افراطی قهوه موجب افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شود و به زنان باردار نیز توصیه می‌شود که مصرف این نوشیدنی را محدود کند چون نوشیدن قهوه در دوران بارداری احتمال بدنیا آمدن نوزدان کم وزن با جثه کوچک را افزایش می‌دهد.
آمارها نشان می‌دهد که سالانه بیش از 6000 مورد ابتلا به سرطان دهان در انگلیس تشخیص داده می‌شود و حدود 1600 بیمار مبتلا به این سرطان نیز هر سال در این کشور جان خود را از دست می‌دهند.

مصرف آبمیوه مصنوعی پوسیدگی دندان را افزایش می‌هد

 آب میوه‌های صنعتی با مقادیر زیاد قند، احتمال بروز چاقی و پوسیدگی دندان را در افراد افزایش می‌دهد.
به گزارش وب دا، کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب افزود: آب میوه طبیعی به عنوان ماده و غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر مایعات همچون نوشابه‌های گازدار باشد.
علی اکبر کمالی اردکانی با بیان اینکه نوشیدن یک لیوان آب میوه طبیعی معادل دو واحد میوه است، افزود: آب میوه مصنوعی هرگز نمی‌تواند خواص آب میوه طبیعی را داشته باشد، چرا که حاوی مواد افزودنی و نگه دارنده هاست. همچنین با مقادیر زیاد قند، احتمال بروز چاقی و پوسیدگی دندان را نیز در افراد افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه شیر از نوشیدنی‌های مفید و مناسب برای رفع تشنگی است، خاطرنشان کرد: این نوشیدنی با تأمین نیاز روزانه بدن به کلسیم درکاهش بروز پوکی استخوان در افراد به ویژه سالمندان بسیار موثر است، به طوری که سه لیوان شیر نیاز روزانه افراد بالغ را به کلسیم تأمین می‌کند.

میان وعده های سالم مکملی مناسب برای رشد جسمی و ذهنی کودکان

 استفاده از میان وعده های مناسب و سالم مکملی مناسب برای رشد جسمی و ذهنی کودکان و دانش آموزان به شمار می رود.
به گزارش وب دا، مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: مصرف مواد غذایی در سه وعده صبحانه، ناهار و شام، پاسخگوی نیاز طبیعی بدن کودکان به منظور تأمین انرژی و مواد غذایی ضروری بدن نبوده و برای دریافت مقادیر کافی از کالری و ریزمغذی های مفید نیاز به مصرف وعده های غذایی سالم احساس می شود.
دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه استفاده از غذای کامل در میان وعده کودکان باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: میان وعده باید محتوی پروتئین،کربوهیدرات و از همه مهمتر فیبر باشد و  غلات کامل (نان سبوس دار)، پنیر، تخم مرغ، ماست، شیر کم چرب و کره بادام زمینی  برای میان وعده مناسب هستند.
وی افزود: بسیاری از ویتامین ها، پروتئین ها و املاح در قالب دانه های روغنی، ساندویچ ساده نان و پنیر، یک لیوان شیر، میوه و سبزیجات که در فواصل وعده های اصلی مصرف می شوند، تأمین شده و پیروی از این قبیل الگوهای غذایی باعث افزایش سطح یادگیری و رشد جسمی دانش آموزان می شود.
مسئول بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه مواد غذایی ناسالم از جمله چیپس، پفک، شکلات، کیک، کلوچه و بیسکوئیت را نباید در میان وعده های کودکان در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: لقمه های خانگی مثل (نان و پنیر،نان و خرما و تخم مرغ، میوه، سبزیجات بهترین میان وعده برای کودکان به شمار می رود.
دکتر زهرا اباصلتی ابتلا به اضافه وزن و بروز زمینه ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله دیابت و فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی را ارمغان استفاده از غذاهای ناسالم در کودکان عنوان کرد و خاطر نشان کرد: با مصرف میان وعده های غذایی سالم، توزیع انرژی و افزایش وعده های غذایی با حجم کم در طول روز، شیوع چاقی  در کودکان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

تجويز ويتامين D‌ از بروز عفونت دستگاه تنفسي در افراد مستعد جلوگيري مي‌كند

 تجويز دوز بالايي از ويتامين D‌ خطر بروز عفونت‌هاي دستگاه تنفسي و استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين BMJ، محققان با قرار دادن گروهي از افراد مبتلا به نقص سيستم ايمني دستگاه تنفسي تحت دوزهاي نسبتاً بالاي ويتامين D‌ دريافتيد ويتامين D‌ در افراد مستعد اين بيماري در طول 12 ماه با دوزهاي بالا خطر ابتلا به عفونت‌هاي تنفسي و به تبع آن نياز به مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش افزود: بهره‌گيري از ويتامين D‌ بدون هيچ عوارض جانبي خاص علائم عفونت دستگاه تنفسي را در گروه مورد مطالعه تقريباً به يك چهارم و استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به نصف كاهش داد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: اين تحقيق پيامدهاي مطلوب و مهمي را در بيماران مبتلا به عفونت‌هاي مكرر و بيماران داراي سيستم دفاعي در معرض خطر كه از فقدان آنتي‌بادي‌ها رنج مي‌برند داشته و همچنين از ايجاد مقاومت به آنتي‌بيوتيك‌ها كه در اثر استفاده بيش از حد ايجاد مي‌شود جلوگيري مي‌كند.
به گفته محققان، ويتامين D‌  ضمن اين كه با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در پوست سنتز مي‌شود از طريق مكمل‌هاي غذايي نيز دريافت مي‌شود و در اين خصوص مطالعات همچنين نشان داده‌اند كه اين ويتامين دفاع از سيستم ايمني بدن را فعال كرده و سطوح پايين آن خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزايش مي‌دهد.

کاهش کلسترول خون با مصرف فیبرهای خوراکی



مصرف فیبرهای خوراکی محلول در آب با تشکیل یک ماده ژل مانند به کاهش کلسترول خون کمک میکنند.
سعيده معاني در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: جودوسر، نخودفرنگی، حبوبات، سیب، مرکبات و هویج  حاوی فیبر محلول است که مصرف آن به کاهش کلسترول بد خون کمک میکند.
وي افزود: بهتر است افراد روزانه از هر دو دسته فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب استفاده كنند كه استفاده از انواع نانهای سبوسدار، انواع میوهها، انواع سبزیها، حبوبات، انواع مغزها توصیه میشود.
معاني تصريح كرد: مصرف موادغذايي فیبردار بايد در 3 وعده اصلی غذایی و دو میان وعده تقسیم شود و برای پیشگیری از نفخ از مصرف زياد مواد غذايي فيبرداردر یک وعده خودداری شود.
اين كارشناس تغذيه ادامه داد: به جای مصرف نانهای سفید كه فاقد فيبر ميباشد از انواع نانهای سبوسدار و نان سنگک استفاده شود همچنين به جای استفاده از انواع کمپوت بهتر است از انواع میوههای تازه که دارای فیبر بیشتر و قند کمتری هستند استفاده شود.
معاني خاطرنشان كرد: به جای استفاده از پلوهای ساده توصیه میشود پلوهای مخلوط مانند عدس پلو، لوبیا پلو، ماش پلو بیشتر مصرف كنند به اين ترتيب فیبر بيشتري دريافت ميكنند و سالاد و سبزی خوردن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.
وي افزود: به جای استفاده از موادغذایی تهیه شده از آرد سفید و یا آرد سبوس گرفته (انواع کیک و شیرینی، ماکارونی) توصیه میشود از موادغذایی حاوی فیبر مانند ماکارونی فیبردار و کیکهای تهیه شده با آرد کامل استفاده كنند.
به گفته كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ یک رژیم غذایی متعادل که میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل مثل نان سبوسدار در آن وجود داشته باشد نیاز ما را به فیبر و سایر مواد غذايي تامین میكند.