تغذیه در سرطان غدد لنفاوی( لنفوم)

افراد مبتلا به لنفوم معمولاً به انرژی بیشتری نیاز دارند. نیاز به انرژی ممکن است در طی درمان لنفوم بوسیله شیمی درمانی و یا در صورت وجود عفونت و درجه حرارت بالای بدن ،افزایش یابد. منابع مفید جهت تامین انرژی شامل غذاهای نشاسته ای، انواع کیک، بیسکوئیت، سیب زمینی، برنج، کره، خامه و ماکارونی است.
در ضمن پروتئین برای سالم نگه داشتن و ساختن ماهیچه ها و سلول ها لازم می باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به لنفوم نیاز به پروتئین زیاد دارند . منابع غنی جهت تامین پروتئین شامل گوشت قرمز، مرغ ،ماهی، شیر ، پنیر، ماست ، تخم مرغ، آجیل( مغزها ) و حبوبات است.
 

رژیم غذایی برای چاقی شکمی

چاقی شکمیبسیاری از افراد نیازمند کاهش اندازه ی دور کمرشان هستند و به راستی چه کسی یک شکم صاف را نمی خواهد؟
اساس یک رژیم غذایی صاف کننده ی شکم، یک الگوی غذایی متناسب که میزان انرژی آن محدود شده است، می باشد. از طرف دیگر، این نوع رژیم حاوی مقادیر کافی از سبزیجات، میوه جات و غلات سبوس دار است.
این نوع رژیم غذایی، همان چیزی است که به طور متداول تحت عنوان "رژیم مدیترانه ای" معروف می باشد. در این نوع رژیم، توصیه می گردد انرژی دریافتی شما به طور ناگهانی کم نگردد و حاوی انرژی ای معادل با 1600 کالری باشد.
در این نوع رژیم، بر مصرف یک سری مواد غذایی تاکید می شود از جمله: غلات سبوس دار، میوه ها، سبزی ها ، آجیل، حبوبات، شیر و لبنیات کم چرب و کمی گوشت قرمز (مصرف گوشت قرمز در حدود یک بار درهفته).
خیلی از رژیم های تبلیغاتی تضمین کننده ی لاغری شکم، بر مصرف چربی های تک زنجیره ای غیر اشباع مانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان تاکید دارند. اگرچه مصرف چربی های سالم در کنترل چاقی و به ویژه چاقی شکمی مفید است، ولی به تنهایی موثر نخواهد بود، زیرا به هر حال حاوی انرژی فراوان می باشند.

تاثیر کاهش وزن بر پوست ‌و مو


مرد
دلیل ریزش مو پس از رژیم‌های غذایی، کاهش وزن سریع است؛ کمبود پروتئین و فقر آهن موجب بروز این آسیب می‌شود.

 
خیلی‌ها پس از کاهش وزن دچار ریزش مو می‌شوند و پوست‌شان حالت شل و آویزان پیدا می‌کند و حتی بعضی‌ها از ترس این تغییرات ناخوشایند عطای وزن کم کردن را به لقایش می‌بخشند.
اگر شما هم می‌خواهید وزن کم کنید و نگران تأثیر کاهش وزن بر پوست و موی‌تان هستید، گفت و گوی کوتاه زیر که با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی و رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی انجام شده است را مطالعه نمایید.

صرع دارید؟ از تغذیه کمک بگیرید



در بیماری صرع نیز همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و متعادل به درمان و کنترل بهتر کمک می‌نماید.

کتوژنیک
صرع (Epilepsy) بیماری است که به دنبال اختلال در عملکرد طبیعی دستگاه مغز و اعصاب ایجاد می‌شود، مشخصه اصلی آن بروز حملات عصبی (تشنج) تکرارشونده به دلیل وضعیت غیر طبیعی امواج مغزی است.
در واقع این تشنج‌ها در اثر اختلالات الکتریکی در دسته‌ای از سلول‌های عصبی مغز به طور موقت و گذرا به وجود می‌آیند.
با این که در برخی موارد علت ایجاد حملات صرعی ناشناخته است، ولی گاهی اوقات عوامل متعددی در بروز آن‌ها نقش دارند.
به عنوان مثال مشکلاتی مانند سکته مغزی، ضربات مغزی، عوامل مادرزادی، تومورهای مغزی و سایر بیماری‌های تحلیل برنده‌ی مغز در این زمینه بی‌تأثیر نیستند.

مضرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات


بدون نانرژیم ‌های کاهش وزنی که بر پایه ی مصرف اندک کربوهیدرات‌ ها باشند، به خاطر عدم تامین انرژی کافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش کردن، گزینه ی خوبی برای کاهش وزن معرفی نمی ‌شوند.

بدن انسان طوری ساخته شده که بر اساس ترکیبی متعادل و متناسب از انواع مواد غذایی فعالیت می ‌کند. متاسفانه برخی رژیم‌ های غذایی هستند که با حذف یک نوع ماده ی غذایی مثلا کربوهیدرات‌ ها سعی دارند اضافه وزن فرد را کاهش دهند.
رژیمی که منابع دریافت کربوهیدرات در آن محدود شده باشد، برای بدن مناسب نیست و باعث بروز بیماری‌‌ های گوناگونی در فرد می ‌شود که در زیر، به تعدادی از آن ها اشاره می ‌شود:


تغذیه‌ در کودکان مبتلا به اوتیسم


به طور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک باشد و غذا باید تازه باشد.

اوتیسم
اختلالات فراگیر رشد، گروهی از اختلالات روانپزشکی هستند که در آن‌ها مهارت‌های اجتماعی، رشد زبان و مجموعه رفتارهای مورد انتظار، رشد مناسب پیدا نمی‌کنند یا در اوان کودکی از بین می‌روند، به طور کلی این اختلالات زمینه‌های متعدد رشد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در اوایل زندگی ظاهر می‌شوند و اختلال دائمی به وجود می‌آورند. از مشهورترین اختلالات این گروه بیماری‌های طیف اوتیسم یا Autism spectrum Disorder)ASD) می‌باشند که بیشتر شامل سه ویژگی 1- نقص در اجتماعی شدن 2- نقص در ارتباط کلامی و غیر کلامی 3- الگوی رفتارهای تکراری و محدود شونده می‌شوند. ولی تنها به این سه ویژگی منحصر نمی‌شود. بیماری‌های طیف اوتیسم نادر نیستند و شیوع آن‌ها در کودکان، بیش از سرطان، دیابت، نقص لوله عصبی و سندرم داون می‌باشد.

سلامت، قربانی کاهش وزن شدید!


از زمانی که کمپانی بیمه عمر متروپولیتن در ایالات متحده دریافت افرادی که لاغرترند طول عمر بیشتری دارند، تمایل به لاغر شدن از یک رویکرد زیبایی شناختی، به یک رویکرد سلامتی تبدیل شد.

رژیم‌ های سخت

محققان سال‌ها است بر این باورند که افرادی که لاغرتر هستند (نمایه توده بدنی پایین‌تری دارند)، در معرض خطر پایین‌تر بیماری‌هایی از قبیل دیابت، قلب و عروق، سرطان‌ها، کبد چرب و بیماری‌های التهابی مختلف هستند. به همین علت افراد مختلف به این فکر افتادند که بتوانند به هر روشی که شده وزنشان را کاهش دهند. این تمایل همه‌گیر باعث شد که در جوامع امروزی روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود داشته باشد. اعتبار و سلامت انواع روش‌های کاهش وزن بسیار بحث‌انگیز بوده است. در این مقاله، هدف اینجانب بررسی سلامت انواع روش‌های کاهش وزن نمی‌باشد، که این مهم در مجال دیگری بحث خواهد شد. در این فرصت کوشش خواهد شد که مضرات کاهش وزن‌های شدید (بیش از 3-2 کیلوگرم کاهش وزن در ماه) بر سلامت افراد مورد بررسی قرار گیرد.

انواع بیماریها در افراد چاق


امروزه چاقی و افزایش وزن به معضل بزرگی تبدیل شده و میلیونها انسان را در جهان رنج می دهد . چاقی غیر از اینكه ظاهر انسان را نامتناسب و زشت جلوه می دهد بیماریهای خاصی را نیز به دنبال دارد .
از طرف دیگر عدم آگاهی كافی مردم در مورد تغذیه و عدم انتخاب روش مناسب برای كاهش وزن ، عارضه های جدی تری را به دنبال خواهد داشت . بیماریهای دیابت ،كبد، یبوست و التهاب روده بزرگ ، اختلالات روانی ، تنگی نفس ، تورم پاها ، واریس بیماریهای كلیوی ، سرطان پستان و رحم ، كرم خوردگی دندان ، فتق دیافراگمی ، التهاب و درد مفاصل ، ایجاد موهای زائد و ... از جمله بیماریهای ناشی از چاقی به شمار می روند كه در نهایت باعث كاهش طول عمر و مرگ زود رس می شوند . ظاهر نامتناسب و مبتلا به انواع بیماریهای مورد اشاره ، افراد چاق را نگران كرده و آنها را به تكاپو وا می دارد ، بطوریكه می خواهند دركوتاهترین زمان ممكن ، به هر طریقی كه شده وزن خود را كاهش دهند و از این مخمصه نجات یابند.

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟


مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید.

رژیم‌
امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر کرده است. برای مدت‌ها رژیم کم کربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور کاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتکینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین کم کربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر  عبارتند از: رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ‌فروت.
نکته قابل اشاره این است که اگر یک رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر کوتاه مدت این رژیم‌ها کاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان کاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی کاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی کم حجم است.

3 ماده ی غذایی مرتبط با شیمی درمانی


سیر، ادویه کاری، روغن ماهیشیمی درمانی یا کموتراپی عبارت از مصرف ترکیبات شیمیایی برای درمان بیماری های عفونی جهت از بین بردن ارگانیسم های عفونت‌ زا، بدون آسیب رساندن به بافت های میزبان می ‌باشد.
برخی مواد غذایی می توانند به این درمان کمک کنند و یا حتی مانع آن شوند،
در این مطلب درباره ی سه ماده ی غذایی که به نحوی در شیمی درمانی ها موثر هستند، نکاتی ذکر شده است.


روغن ماهی:

پزشکان تاکید دارند رژیم غذایی غنی از روغن ماهی برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند، مفید است.

دلایل چاقی افراد و انواع روشهای لاغری

رنج چاقی

علم بشر با تمام یافته هایش به مثابه نوزادی نسبت به اسرار هستی بوده و دریایی از پاسخ های نیافته در باب امراض، عمل جذب و دفع، واكنش های گوناگون و بروز حالات روحی و روانی بدن انسان را در پیش روی خود دارد.
هنوز منشأ ژل های نهفته ای كه یكباره از خود علائمی را بروز می دهند و برخی علت تجمع چربی و افزایش موضعی و كلی آن در بدن ناشناخته مانده است. اگر دهها هورمون چربی سوز موجود در بدن، سبب تعادل وزن و چربی متناسب می گردند، پس نباید چاقی موضع و افزایش وزن مفهومی داشته باشد.

عوارض جانبی شیمی‌ درمانی و کنترل آن

شیمی درمانیمردم از شنیدن واژه ی شیمی درمانی(Chemotherapy) وحشت دارند و بر این باور هستند که هر فردی که شیمی درمانی می ‌شود، به بیماری سرطانی و درمان ‌ناپذیری مبتلا است و به‌ زودی زندگی را وداع خواهد کرد، در حالی که چنین نیست.

سرطان وقتی رخ می ‌دهد که سلول ‌های بدن به‌ صورت غیر طبیعی و غیر قابل کنترل تکثیر شوند.

شیمی درمانی به وسیله ی جلوگیری از تقسیم و تکثیر سلول ‌های سرطانی موجب تخریب این روند می‌ شود.


داروهای شیمی درمانی از طریق خون به سلول ‌های سرطانی و تمام قسمت ‌های بدن منتقل می‌ شوند.این داروها روی سلول ‌های سالم هم اثر تخریبی دارند که به ‌صورت عوارض جانبی بروز می‌ کند؛ این عوارض موقتی هستند و با پایان درمان قطع می ‌شوند.

رژیم‌های غذایی غیر اصولی چه بر سرتان می‌آورد؟

رژیم لاغری به قیمت جان


شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری درازمدت از رژیم‌های غذایی غیراصولی، بیزاری از رژیم‌های غذایی و روی آوردن حریصانه به خوردن است که بی‌شک عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

آیا می‌دانید که مرکز گرسنگی در انسان همیشه فعال است، ولی مرکز سیری به صورت دوره‌ای برای مهار مرکز گرسنگی به کار می‌افتد و دقیقاً به همین علت است که اگر خودمان را با شیوه‌های مختلف کنترل نکنیم، دهانمان همیشه برای خوردن، مشتاقانه باز خواهد بود.
این روزها کنترل اشتیاق به خوردن به نوعی اپیدمی، به خصوص در میان دختر خانم‌ها و خانم‌های جوان 20 تا 40 ساله تبدیل شده است. به بیان دیگر تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم از روش‌های غیراصولی چون رژیم‌های لاغری خودسرانه و بسیار کم‌کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پر عارضه لاغری، انجام جراحی‌های غیرضروری و حتی توسل به ورزش‌های بسیار سنگین به نوعی ماراتن تبدیل شده است، اگر چه برخی از آقایان هم از این قافله عقب نمانده‌اند.

با تغذیه صحیح از ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری كنید

نقش تغذیه در بیماری های عفونی را مجموعاً به چهار گروه می توان تقسیم نمود:
1- تغذیه در رابطه با ایجاد بیماری های عفونی، شامل بیماری های گوارشی و مسمومیت های غذایی ( بوتولیسم )، بیماری های روده ای مثل اسهال های میكروبی و بیماری های عفونی سیستمیك ( بروسلوز و تیفوئید )
2- تغذیه در بیماران عفونی ( محدودیت ها و ممنوعیت ها )
3- درمان سوء تغذیه به عنوان یكی از عارضه های بیماری های عفونی
4- تغذیه در بیماران با نقص دفاعی شدید



7فایده ی مهم شیر مادر برای نوزاد


تغذیه با شیر مادر، کودک را از ابتلا به انواع عفونت ‌ها محفوظ می‌ دارد. آلرژی، وبا، هپاتیت و سلیاک در ردیف بیماری‌ هایی هستند که در میان کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده ‌اند کمتر مشاهده می ‌شود.

شیر مادر

تغذیه با شیرمادر احتمال ابتلا به عفونت ادراری در نوزادان را کاهش می ‌دهد

عفونت ادراری در زیر یک ماهگی بین دختران و پسران برابر است، اما بعد از آن در دختران شایع ‌تر از پسران است. علایم عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است:
در دوران نوزادی این علایم می ‌تواند به صورت شیر نخوردن، زردی و بی ‌قراری بروز کند و از یک ماهگی تا پایان 3 سالگی این علایم به صورت دردهای شکمی، یبوست و استفراغ ظاهر می ‌شود. این بیماری بعد از دوران شیرخوارگی بیشتر به صورت سوزش ادرار، تکرر ادرار، عدم کنترل ادرار و ادرار اورژانسی است. مطالعات نشان داده اند که بین تغذیه با شیر مادر و احتمال ابتلا به این عفونت، ارتباط معنی داری وجود دارد.

گل هزار چشم



http://www.camellia-tea-house.ch/pix_cms/397.jpg

گل هزار چشم

شاخه هایش گل های جدا گلبرگ دارد و دانه اش زرد مایل به سرخی و شبیه دانه سماق است .
 سرخی آن به سماق نمی رسد .
جالینوس فرماید میوه اش را نیز بخورند خوب است و تنها گلش مفید نیست .
مزاج :گرم و خشک است .
خاصیت :ورم و جوش را تحلیل می برد و لطیف است و بازکننده و گدازنده.
زخم و قرحه : ضماد برگ آن در علاج سوختگی مفید است و زخم های بزرگ را بهم می آورد و زخم های پلید را درمان می کند .
اگر برگ خشکیده آن را بکوبند و بر زخم های باد کرده و سست و گندیده بپاشند سودمند است .
مفاصل :اگر شربت بشود و چهل روز پی اندر پی بخورند بیماری اعصاب را از بین می برد و دوای درد سرین است .
اندام های دفعی :ادرار بول و حیض می کند . ثمر آن مراره سودا را بیرون می راند.


7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی



میوه و سبزیقدرت خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و میزان آنتی‌اکسیدان در برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها، بیشتر است. به همین دلیل این گروه از خوراکیها می‌توانند در دفع و کاهش میزان سم‌های بدن و کمک به عملکرد کبد، بسیار مفید باشند.

از آنجا که کبد، پالایشگاه بدن محسوب می‌شود، کار سم‌زدایی هم در این ارگان حیاتی نسبتاً کوچک انجام می‌شود. روزانه، هزاران هزار ماده از غذاهای مختلف وارد کبد می‌شوند و با تغییراتی که پالایشگاه بدن روی این مواد غذایی انجام می‌دهد، بخشی از آن‌ها به صورت مواد مفید و مغذی برای بدن‌مان درمی‌آیند و بخش دیگر به مواد مُضر و سمی تبدیل می‌شوند. بهتر است بدانید که هر چقدر از خوراکیهای طبیعی‌تر استفاده کنید، میزان تولید سم‌ها هم در بدن‌تان کمتر می‌شود و هرچه قدر خوراکیهایی با رنگ‌ها، نگه‌دارنده‌ها و افزودنی‌های مختلف مانند انواع فست‌فودها را در رژیم روزانه‌تان بیشتر بگنجانید، امکان تولید سم‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل با ورود مواد شیمیایی و مصنوعی به مواد غذایی مختلف در 4 تا 5 دهه اخیر، رشد مواد سمی در کبد افراد بیش از پیش شده است و نسبت به 5 دهه گذشته، با افراد بیشتری که در معرض تخریب کبد هستند، مواجه هستیم بنابراین تصمیم گرفتیم در این بخش، 7 توصیه خوراکی برایتان داشته باشیم که اگر در کنار سایر الگوهای صحیح زندگی، آن‌ها را هم رعایت کنید، می‌توانید تا حدی از شر سَم‌های تولید شده در بدن‌تان خلاص شوید و کبدتان را کمتر در معرض آسیب قرار دهید:

1- میوه‌ها و سبزی‌ها: میوه‌ها و سبزی‌های مختلف، مهم‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن و دفع سم‌های بدن، محسوب می‌شوند. میوه‌ها و سبزی‌ها، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و خنثی‌کننده‌ی رادیکال‌های آزاد در بدن هستند.
البته قدرت خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و میزان آنتی‌اکسیدان در برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها، بیشتر است. به همین دلیل این گروه از خوراکیها می‌توانند در دفع و کاهش میزان سم‌های بدن و کمک به عملکرد کبد، بسیار مفید باشند.
به علاوه، رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث ابتلا به سرطان و آسیب رساندن به کبد شوند که می‌توانید با مصرف مناسب انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، جلوی این مشکل را بگیرید.
بین میوه‌ها و صیفی‌جات، آن‌هایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی‌ها، آن‌هایی که برگ‌های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارند و سم‌های بدن را بیشتر خنثی و دفع می‌کنند.
بد نیست این را هم بدانید که گیاهان معطری مانند زیره، رازیانه، ترخون، نعناع و بادرنجبویه هم خواص خنثی‌کننده‌ی سم‌های بدن را دارند.
کاسنی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از گیاهان مفید برای تقویت کبد و کاهش
و دفع سم‌های بدن در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خوشبختانه قرص
این گیاه هم در داروخانه‌های ایران موجود است

2- گوجه‌فرنگی: عامل رنگ قرمز گوجه‌فرنگی که لیکوپن نام دارد، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که خواص ضد سرطانی هم دارد. دریافت مقادیر مناسب لیکوپن می‌تواند باعث دفع سم‌ها از کبد هم بشود.

مرکبات
3- مرکبات: لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنج، نارنگی و گریپ‌فروت، سرشار از ویتامین C هستند و این ویتامین، نقش بسزایی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و دفع سموم از بدن دارد. به علاوه، رنگ زرد پررنگ یا نارنجی مرکبات، به علت وجود ماده‌ای به نام فلاوونوئید در آن‌هاست که برای کاهش سم‌های بدن، بسیار مفید است. در بین مرکبات، آب‌لیمو یکی از بهترین سم‌زداها محسوب می‌شود که مصرف آن، ایمنی بدن را بالا می‌برد و باعث جذب آهن تمام مواد غذایی می‌شود. شما می‌توانید به شکل تازه در سالاد یا به شکل لیموعمانی در تهیه غذاهایتان از آن استفاده کنید.

5- شاتره: شاتره از قدیم برای درمان برخی بیماری‌های پوستی، مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما تحقیقات زیادی که در دنیا روی این گیاه پرخاصیت انجام شده، نشان داده است که یکی از مؤثرترین گیاهان برای تقویت کبد و خنثی کردن سم‌ها در بدن است. به همین دلیل هم داروها و مکمل‌های زیادی از شاتره تولید شده است.
بین میوه‌ها و صیفی‌جات، آن‌هایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و
بین سبزی‌ها، آن‌هایی که برگ‌های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج)، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارند و سم‌های بدن را بیشتر خنثی و دفع می‌کنند

البته در ایران،‌ شاتره را بیشتر به شکل سنتی استفاده می‌کنیم چون کپسول و قطره این گیاه هنوز به بازارهای ما راه پیدا نکرده است. البته می‌توانیم برای بهره‌مند شدن از خواص آن، تا روزی 5 گرم از دم‌کرده برگ‌های ریز این گیاه استفاده کنیم.
زردچوبه
4- زردچوبه: این ادویه پرکاربرد هم خواص زیادی از جمله ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد ورم دارد اما خواص سم‌زدایی و ضدسرطانی از تمام خواص آن مهم‌تر است. به تازگی کپسول‌هایی از زردچوبه تولید شده است و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد اما اگر بتوانید از پودر زردچوبه برای تهیه انواع غذاهای‌تان استفاده کنید، می‌توانید از خاصیت مهم این گیاه که همان تقویت کبد است هم کمک بگیرید.
مصرف زردچوبه برای کسانی که ناراحتی‌های خاص کبدی مانند هپاتیت یا کبد چرب دارند، بسیار مفید است چون این ادویه می‌تواند سم‌های کبد را خنثی کند، بنابراین مصرف روزانه 3 تا 4 گرم از زردچوبه در وعده‌های مختلف غذایی می‌تواند مفید باشد.

6- کاسنی: کاسنی از گذشته تاکنون به عنوان یکی از گیاهان مفید برای تقویت کبد و کاهش و دفع سم‌های بدن در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خوشبختانه قرص این گیاه هم در داروخانه‌های ایران موجود است. می‌توانیم از ریشه‌ی این گیاه هم به صورت پودر شده و جوشانده، روزی 5 تا 7 گرم استفاده کنیم و از خواص ضدسم آن بهره ببریم.
گیاهان معطری مانند زیره، رازیانه، ترخون، نعناع و بادرنجبویه هم خواص
خنثی‌کننده‌ی سم‌های بدن را دارند

7- خارمریم: خارمریم، یک گیاه بزرگ بوته‌ای خاردار است که کارخانه‌ها از دانه آن عصاره‌هایی تهیه می‌کنند و داروهای این عصاره را به شکل قرص و کپسول و قطره روانه بازار می‌کنند. داروهای خار مریم جزو تقویت‌کننده‌های کبد و خنثی‌کننده سموم کبدی هستند و برای کسانی که مشکلات کبدی دارند، مفیدند.

موز; طلای میوه‌ها


نوشته  : واحد ترجمه دنياي تغذيه 
موز منبعی غنی از ویتامینهای ۶ا و ئ، فیبرهای محلول در آب، پتاسیم و قندهای طبیعی میباشد. این میوه در میان تمامیافراد، از خردسالان گرفته تا سالمندان، محبوبیت فراوانی دارد و یک ماده غذایی بسیار سودمند است. مصرف موز به سبب ایجاد انرژی فراوان و نیز مواد معدنی ارزشمندی همچون پتاسیم، در بین ورزشكاران بسیار رایج است. موز را میتوان به غلات صبحانه، برخی ساندویچها، و انواع سالاد شیرین افزود و طعم آنها را بهبود بخشید.
موز حاوی انرژی فراوانی است كه آزاد سازی آن پس از مصرف، به آهستگی صورت میگیرد و بنابراین نسبت به نوشیدنیهای حاوی قند و محصولات قنادی كه جذب و ورود قند آنها به خون با سرعت انجام میشود، ارجحیت دارد. از آنجایی كه موز منبع بسیار خوب ویتامین ۶ا است و حاوی مقادیر اندكی ویتامین ئ نیز میباشد، میوهای منحصر به فرد و غیرمعمول محسوب میشود، چرا كه میوهها اصولا فاقد ویتامینهای یاد شده هستند. ویتامین ۶ا (پیریدوكسین) نقش مهمی در متابولیسم پروتئین دارد و باعث سلامت پوست و دستگاه عصبی میگردد. سایر ویتامینهای گروه ا و مواد معدنی موجود در موز نیز برای آزادسازی انرژی غذاها لازم میباشند.

غنی سازی چندگانه نوشیدنیها


نوشته  : خداویردی مهاجر كارشناس مواد خوراكی و آ‌شامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تبریز 
مقدمه:
گروه غذائی نوشیدنیها، دامنهی وسیعی از فرآ‌وردهها را در بر میگیرد كه شامل آ‌بمیوهها، انواع شیر و نوشیدنیهای حاوی شیر، نوشیدنیهای دارای مالت، نوشیدنیهای مزهدار شده (چاشنیدار)، نكتارها، جایگزینهای وعدهی غذائی، نوشیدنیهای دارای مكمل برای زنان باردار و شیرده، نوشیدنیهای مخصوص ورزشكاران و غیره است.
غذاهای غنی شده با ریزمغذیها، كه شامل نوشیدنیها است، در كشورهای مختلف بسیار پرطرفدار شده است. سهم دریافت ریزمغذیها از غذاهای غنی شده در ایالات متحدهی آ‌مریكا، برای ویتامین ۶ا و اسید فولیک، ۶ درصد و برای آ‌هن و ویتامین ۱ا، بیشتر از ۲۴ درصد است.

راز سلامتی در درون سیب


نوشته  : الهام حقیقت جو، طاهره نجفی كارشناسان ارشد تغذیه 
۱– مقدمه
بیماریهای قلبی– عروقی (ئبٴ) یكی از عمدهترین عوامل مرگ و میر در سراسر دنیا هستند و متاٴسفانه روند روزافزونی دارند. هر ساله در حدود ۳۲ میلیون نفر از بیماریهای عروقی رنج میبرند كه حداقل نیمی از آ‌ن در افراد با بیماریهای قلبی– عروقی و مغزی– عروقی است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۳ بیماری قلبی عروقی منجر به ۷/۱۶ میلیون مرگ در جهان (۹/۲۹ درصد كل) شده است. بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر در زنان و مردان آ‌مریكایی محسوب میشود. سالانه بیش از ۴/۱ میلیون آ‌مریكایی به دلیل بیماری قلبی عروقی میمیرند (۱مرگ در هر ۳۶ثانیه)، كه یكی از دلایل آ‌ن را میتوان چربی خون بالا برشمرد.
عوامل خطر مهمی در بیماریهای قلبی عروقی نقش دارند كه مهمترین آ‌نها عبارتند از:
استعمال سیگار، پرفشاری خون(فشار خون بیشتر یا مساوی با خخذذ ۹۰/۱۴۰ )، پئب پایین (كمتر از دح/خذ۴۰)، داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی (سن ابتلا در مردان درجه اول فامیل كمتر از ۵۵ سالگی و در زنان كمتر از ۶۵ سالگی)، سن (در مردان سن بالای ۴۵ سال و در زنان سن بالای ۵۵ سال).

آ‌نتی اكسیدانها و بیماری آ‌سم


نوشته  : دكتر احمد ساعدی متخصص تغذیه و رژیم درمانی 
آ‌سم چیست؟
بیماری آ‌سم ناشی از التهاب راه‌های هوایی است كه در آ‌ن انسداد و باریک شدن این راه‌ها، شخص را در حالتی شبیه به حالت تشنگی هوایی قرار می‌دهد. این بیماری یک بیماری شایع در كشورهای غربی و به‌خصوص انگلیسی زبان بوده و در حدود صد و چهل میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا‌ هستند. تحقیقات نشان داده است كه شیوع این بیماری در سنین كودكی بالا‌تر از بزرگسالی بوده و پسران بیشتر از دختران به بیماری آ‌سم مبتلا‌ می‌شوند. عوامل مختلفی بر شیوع و بروز بیماری آ‌سم تاثیر دارند كه شامل عوامل محیطی فراوانی از جمله محل زندگی، نحوه زندگی، رژیم غذایی و غیره می‌باشند.

لزوم ایجاد موازنه مابین اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶


نوشته  : دكتر سلطانعلی محبوب قائم مقام ریاست موسسه آموزش عالی ربع رشیدی تبریز 
مقدمه:
اگرچه هنوز هم عدهای از مصرفكنندگان بر این باورند كه حتیالامكان باید از مصرف چربیها پرهیز شود، ولی زنگ توجه اثرات مفید چربیها در سلامتی نیز به صدا درآ‌مده است. زیرا محققان به این نتیجه رسیده اند كه اگر خانواده اسیدهای چرب غیراشباع، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ كه به عنوان <چربی خوب> شهرت یافته اند، در رژیم غذایی به طور متعادل جایگزین اسیدهای چرب اشباع و ترانس شوند، هم به كاهش سطح كلسترول خون و هم به كاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی كمک میكنند; لذا لزوم پیدا كردن یک نسبت مناسب از این اسیدهای چرب را برای به حداكثر رساندن اثرات مفید آ‌نها ضروری میدانند. از طرف دیگر، برخی از متخصصان تغذیه این مساٴله را مطرح میكنند كه تعیین دقیق نسبت این اسیدهای چرب در غذای تک تک افراد چه از نظر اندازهگیری و چه از نظر اجرایی مشكل است و تعمیم آ‌ن برای ارزیابی خطر بیماریها نیز محدودیتهایی دارد. حتی برخی از محققان بر این باورند كه غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ در مقایسه با امگا ۳ موجب افزایش شیوع بیماریهای مزمن از جمله بیماریهای قلبی  عروقی و برخی از سرطانها میشود.

تاثیر مواد غذایی بر PHبدن


نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دكترای تغذیه 
اسید و قلیا، دو مشخصه شیمیایی تركیبات مختلف است كه توسط شاخصی به نام   PHسنجیده می‌‌شوند. اسیدها تركیباتی هستند كه یون هیدروژن (و یا پروتونآ‌زاد نموده و  PHمحیط را كاهش می‌دهند; در حالی كه باز یا قلیا ماده‌ای است كه می‌تواند یون هیدروژن (یا پروتون) را جذب نموده و موجب افزایش  PHمحیط گردد. شیمیدان‌ها محدوده‌ای از صفر تا چهارده را برای PH تعریف نموده‌اند كه از صفر تا ۹/۶ را محدوده  PHاسیدی، از ۱/۷ تا ۴۱ را محدوده  PHقلیایی و  PHهفت را  PHخنثی (نه اسیدی و نه قلیایی) گویند. بر این اساس با افزودن یک تركیب اسیدی به محلول، از  PHمحیط كاسته و محیط اسیدی‌تر می‌شود; در حالی كه با افزودن یک تركیب قلیایی، PH محیط افزایش یافته و قلیایی‌تر خواهد شد.در بدن موجودات زنده، همانند بسیاری از خصوصیات دیگر، غلظت یون هیدروژن و  PHمایعات بدن به دقت كنترل می‌‌شود.  PHخون و مایعات خارج سلولی بین ۵۴/۷‑۵۳/۷(اندكی قلیایی) می‌باشد و حفظ  PHدر این محدوده برای سلا‌متی بدن، كاركرد سیستم‌های حیاتی و انجام واكنش‌های طبیعی بدن ضروری است.

باورهاي نادرست در مورد قند مصنوعي


نوشته  : شادی صالحی فوق‌لیسانس صنایع غذایی 
با توجه به تحقیقات اخیر، برتری نوشیدنی رژیمی به نوشیدنی معمولی بهترین روش مقابله با چاقی نیست و توجه بیشتر به تعداد كالری مصرفی و داشتن یك برنامه ورزشی مرتب روش مطمئن‌تری است.
دانشمندان بر این باورند كه قندهای مصنوعی توانایی بدن را در «شمارش» كالری غذاها بر اساس مزه شیرین آ‌نها كاهش می‌دهند و بر همین اساس تعداد افرادی كه توانایی كنترل وزن را از طریق میزان غذای دریافتی از دست داده‌اند روز به روز افزایش می‌یابد.
معمولا مردم غذای شیرین یا حجیم را پركالری می‌دانند; یعنی حتی مایعات غلیظ را از لحاظ كالری به اندازه غذاهای جامد نمی‌پذیرند. اینكه بدن بتواند میزان كالری مورد نیازش را با كالری دریافتی تطابق دهد فقط و فقط وابسته به توانایی بدن در ایجاد نوعی رابطه بین میزان كالری دریافتی و حس و مزه غذا در دهان است.
بدون هیچ پیش زمینه‌ای بدن می‌داند كه باید خصوصیات غذایی اعم از شیرینی یا حجیم بودن را ترجمه كرده، كالری مصرفی را اندازه گرفته و پیام سیری را ارسال كند; با مصرف قند مصنوعی قدرت بدن در حفظ و كنترل ارتباط طبیعی بین غذای دریافتی و كاهش یا افزایش وزن دچار ضعف می‌شود.

تغذیه و حفظ سلامت چشم


نوشته : مریم سالک زمانی، كارشناس ارشد علوم تغذیه، اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان آ‌ذربایجان شرقی 


آ‌نتی اكسیدان‌ها 
تولید رادیكال‌های آ‌زاد، مساٴله‌ای طبیعی است كه در طی عمل تنفس به وجود می‌آ‌ید. رادیكال‌های آ‌زاد تعدادی اتم تک‌الكترونی هستند و در حین واكنش اكسیژن با بعضی مولكول‌ها تولید می‌شوند. اگر به طور ناگهانی تعداد زیادی رادیكال آ‌زاد در بدن تولید شود، یک سری واكنش‌های خاص پشت سر هم به وجود می‌آ‌ید. 
در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن این رادیكال‌های آ‌زاد را خنثی و بی اثر می‌كند، اما عوامل مخرب محیطی، مانند اشعه ماوراء بنفش، الكل و آ‌لودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند با این رادیكال‌های آ‌زاد مبارزه كند. در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدنی توسط رادیكال‌های آ‌زاد تخریب می‌شود و اختلا‌لا‌تی در بدن به وجود می‌آ‌ید.

اختلالات خوردن در مردان


نوشته  : دكتر سعید حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی نازلی سیدخویی دانشجوی كارشناسی ارشد تغذیه 
مقدمه:
اگرچه اختلالات خوردن در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است، ولی مردان هم مصون نیستند. ۱۰ درصد افرادی كه دچار اختلالات خوردن می‌باشند، مذكر هستند.
سن شروع این اختلال در مردان ۱۲ الی۲۰ سال است (مانند خانم‌ها) ولی در مورد پرخوری عصبی باید گفت كه سن شروع آ‌ن در مردان كمی دیرتر از زنان است.
مردانی كه از اختلالات خوردن رنج می‌برند، به دلایل زیر كمتر به دنبال درمان می‌روند:
۱) احساس می‌كنند این بیماری برای‌شان یك لكه ننگ است، زیرا عقیده دارند اختلالات خوردن یك بیماری زنانه است.
۲) پزشكان به ندرت از مردان راجع به علائم اختلالات خوردن می‌پرسند; بنابراین ممكن است این اختلال در آ‌قایان تشخیص داده نشود.

میان‌وعده مناسب برای كودكان دیابتی


نوشته  : دكتر ابراهیم فلاحی متخصص تغذیه، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان 
هدف عمده تغذیه‌ای در كودكان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۱ حفظ رشد و تكامل طبیعی آ‌نهاست. علل احتمالی، اختلال در افزایش قد و وزن كودكان دیابتی كنترل ضعیف قند خون، انسولین ناكافی و محدودیت بیش از حد انرژی است. از طرفی افزایش بیش از حد وزن می‌تواند به علت دریافت بیش از حد كالری یا تزریق بیش از حد انسولین باشد. نیازهای تغذیه ای كودكان دیابتی همانند هم‌سن و سالان غیر دیابتی آ‌نهاست. با افزایش سن ، فعالیت فیزیكی و میزان رشد، نیاز به انرژی افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود هر سه تا شش ماه قد و وزن كودكان در نمودارهای رشد ثبت شود تا نسبت به رشد مناسب آ‌نها اطمینان حاصل گردد.
میزان كالری به طور دائم در تغییر است; بنابراین هر سه تا شش ماه باید رژیم غذایی بازنگری شود. كالری باید برای رشد مناسب باشد و از افزایش وزن بیش از حد نیز جلوگیری كند. مشاوره با متخصص تغذیه برای طراحی برنامه غذایی متناسب با شرایط هر كودك بسیار مهم است.

تغذيه در ديابت دوران حاملگی


نوشته  : گيتي بهدادي پور كارشناس تغذيه 
دیابت حاملگی عبارت است از بالا‌ رفتن قند خون در طی دوران حاملگی. زنانی كه با دیابت حاملگی روبه‌رو می‌شوند، قبل از بارداری مبتلا‌ به دیابت نبوده‌اند; بنابراین زنانی كه قبل از حاملگی مبتلا‌ به دیابت بوده‌اند، در این دسته قرار نمی‌گیرند. در بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان قند خون به حالت عادی برمی‌گردد. علا‌ئم دیابت حاملگی عبارت است از: اضافه‌وزن زیاد، افزایش قند خون، كتواسیدوز دیابتی، فشار خون حاملگی و اضطراب.
دیابت حاملگی در طول ماه دوم و سوم بارداری تشخیص داده می‌شود. در بدن مادر باردار نیاز به هورمون انسولین در نیمه اول حاملگی كاهش می‌یابد و ممكن است دو سوم مقدار معمول، نیاز به انسولین داشته باشد و این به خاطر مصرف گلوكز (قند) توسط جنین است. اما در نیمه دوم حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی و ترشح هورمون‌های ضدانسولین از جفت، نیاز به انسولین ۱۰۰-۷۰ درصد افزایش می‌یابد كه در بعضی افراد باعث بروز مقاومت به انسولین می‌شود. دیابت حاملگی در صورت عدم درمان می‌تواند در جنین باعث ماكروزومی، دیسترس تنفسی، هایپوگلا‌یسمی، هایپوكلسیمی و هایپربیلیروبینمی شود.
نوزادان متولد شده اغلب وزن بالا‌ دارند، زیرا در دوران جنینی به طور غیرطبیعی در معرض مقادیر بالا‌ی انسولین قرار می‌گیرند كه خود یک هورمون محرک رشد است.

دختران نوجوان در زیر سایه‌بان تغذیه


نوشته: دكتر احمد رضا درستی مطلق متخصص تغذیه، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه كشور 
سوء‌تغذیه ناشی از كمی دریافت مواد غذایی كافی و مناسب در تمام سنین می‌تواند افراد را تهدید كند. در این میان، هر نوع كمبود اگر در زمان رشد و نمو فرد به وجود آ‌ید، تاثیر نامطلوب و دراز‌مدت و گاه غیر‌قابل جبرانی بر انسان می‌گذارد. در جامعه ما در سالیان اخیر نسبت افراد لاغر، كم‌وزن و كوتاه قد تا حدودی كاهش یافته و برعكس نسبت افراد دارای اضافه‌وزن افزایش معنی‌داری داشته است.
 با این وجود، هنوز خطر كوتاه ماندن قد كودكان در حال رشد ایرانی و به‌ویژه دختران، كابوسی است كه خواب متخصصان تغذیه، برنامه‌ریزان توسعه و همچنین اولیای این كودكان را آ‌شفته می‌سازد. كوتاهی قد بر عكس تصور بسیاری از افراد، بیش از آ‌نكه تحت تاثیر ژنتیك باشد، شدیدا تحت تاثیر تغذیه نامناسب است و در واقع ژنتیك و تغذیه نامناسب همچون دو تیغه یك قیچی، قد كودك را مورد تهاجم قرار می‌دهند. در دهه‌های گذشته كودكان مهاجران آ‌سیایی كه در كشورهای اروپایی به دنیا آ‌مده و رشد كرده بودند،

تغذیه و‌ التهاب مفاصل


نوشته : دكتر احمد ساعدي متخصص تغذيه و رژيم‌هاي درماني 
بیماری التهاب مفاصل یا ا بیماری مزمن التهابی مربوط به مفاصل می باشد كه معمولا  با درد، تورم و آ‌سیب مفاصل همراه است. این بیماری غالبا مفاصل دست ها و پاها را درگیر كرده و معمولا  در هر دو دست یا هر دو پا (به صورت متقارن) دیده می شود. شیوع این بیماری در كشورهای توسعه یافته در حدود ۱ درصد است.
تاثیر بیماری التهاب مفاصل بر تغذیه بیماران
تحقیقات نشان داده است كه بیماری التهاب مفاصل می تواند موجب ایجاد سوءتغذیه در افراد شود كه از دلا یل احتمالی آ‌ن می توان به موارد زیر اشاره كرد:
۱– افزایش نیازهای تغذیه ای در بیماری التهاب مفاصل در اثر افزایش متابولیسم پروتئین ها و از دست رفتن نیتروژن و همچنین افزایش نیاز به بعضی ریزمغذی های آ‌نتی اكسیدانی می باشد.

میكروب‌های كوچک، درمانگرانی بزرگ


نوشته  : مریم چمری دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران 
باكتری ها سالیان دراز به عنوان دشمنان انسان شناخته می شدند، از این رو ابتدا تصور می شد كه باید با تمام آ‌نها مبارزه كرد، اما امروزه می دانیم در ساخت داروها، هورمون ها، واكسن ها، آ‌نزیم ها و... از میكروارگانیسم ها به عنوان یک جزء اصلی در فرآ‌یند تولید استفاده می شود.
در این میان باكتری های پروبایوتیک با توانایی تغییر فلور میكروبی روده نقش مهمی به عنوان باكتری های مفید در بدن ایفا می كنند.انسان از هزاران سال قبل پس از اینكه با نگهداری حیوانات اهلی از شیر دام استفاده كرد، این مطلب را دریافت كه می تواند با تغییراتی در شیر، آ‌ن را به غذاهای متنوعی تبدیل كند كه اكنون شیرهای تخمیری نامیده می شوند. در حقیقت استفاده از میكروارگانیسم های مفید برای تولید مواد غذایی از قرن ها پیش آ‌غاز شد، بدون اینكه از نقش و حضور آ‌نها اطلا عی در دست باشد. علت اختراع شیرهای تخمیری توسط اجداد ما قابلیت نگهداری بیشتر آ‌نها در مقایسه با شیر، طعم اسیدی ملا یم و دلپذیر و وجود اثرات مفید آ‌ن بر سلا متی است. از انواع شیر های تخمیری می توان به ماست، پنیر، كفیر، كومیس و ... اشاره كرد. در این بین ماست های پروبیوتیک، جایگاه ویژه ای در تغذیه و سلا مت انسان پیدا كرده است.

خواص كشک و پنیر


نوشته  : لادن گیاهی دانشجوی دکترای تخصصی تغذیه دانشگاه وین 
مواد مغذی مهمی كه در تمام فراورده‌های لبنی وجود دارند شامل كلسیم، فسفر، پروتئین، كربوهیدرات، اسید لینولئیک و به میزان كمتری روی می‌باشد. غالبا تمام افراد با نقش فراورده‌های لبنی در پیشگیری از پوكی استخوان و اهمیت آ‌ن در ایجاد تراكم بالای استخوانی در سنین جوانی آ‌شنایی دارند; اما شاید كمتر راجع به اثرات ویژه محصولات لبنی در كاهش سرطان كولون (تا ۵۰ درصد)، همچنین تقویت سیستم ایمنی و كاهش خطر بیماری‌های قلبی - عروقی مطالبی شنیده باشید. در این مقاله با خواص ویژه پنیر، آ‌ب پنیر و فراورده‌های باارزش حاصل از آ‌ب پنیر و ماست نظیر كشک و قره‌قروت آ‌شنا می‌شوید.
پنیر: فرآ‌ورده غذایی است كه از شیر بریده‌شده (ترش‌شده) تهیه می‌شود. برای كاهشبت، تغییر بافت و ایجاد طعم بهتر، به پنیر باكتری اضافه می‌كنند. رنگ طبیعی پنیر از سفید تا زرد متغیر است و طعم‌های مختلف پنیر به نوع باكتری به كار رفته، میزان چربی شیر، تنوع در مدت زمان، نحوه عمل آ‌وردن پنیر، همچنین رژیم غذایی حیوانی كه شیر آ‌ن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع ادویه‌جات اضافه‌شده به پنیر بستگی دارد.

خواص افزودنی ها در فرآ‌ورده های گوشتی


نوشته  : دكتر پیمان غلا م نژاد كارشناس آزمایشگاه كنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی ایران 
مقدمه:
در روزگار قدیم كه برای نگهداری گوشت، یخچال اختراع نشده بود مردم به كمک نگهدارنده هایی مثل نمک بر این مشكل فائق می آ‌مدند. با كشف ادویه های جدید این مواد نه تنها به عنوان نگهدارنده بكار می رفتند بلكه سبب بهبود طعم و عطر ماده غذایی می شدند. در فصول سرد مردم از هوای سرد بهره می بردند، ولی در فصول گرم از طریق خشک كردن، دودی كردن، استفاده از نمک و انواع ادویه گوشت را برای مدت طولا نی نگهداری می كردند. در گذشته مردم فقط در هنگام سفر از غذاهای متفاوت با رژیم روزانه شان استفاده می كردند ولی امروزه خوردن غذاهای آ‌ماده وحررح ژژچء نه تنها در گردش های داخل و خارج شهر بسیار رایج شده، بلكه ذائقه نسل نو به شدت به طرف این غذاها گرایش پیدا كرده است.

كنترل وزن پس از ترک سیگار


نوشته  : نازلی سیدخوئی دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، دانشگاه علوم پزشكی تهران 
آ‌یا شما هم نگران افزایش وزن خود پس از ترك سیگار هستید؟
آ‌یا شما نیز بعد از ترك سیگار دچار اضافه‌وزن شده‌اید؟
 بدانید كه شما تنها نیستید!
چهارپنجم افرادی كه سیگار را ترك می‌كنند، دچار اضافه‌وزنی در حد چند كیلوگرم می‌شوند. با وجودی كه مزایای ترك سیگار بسیار بیشتر از مشكل اضافه‌وزن است، بسیاری از افراد دوست ندارند حتی چند كیلوگرم هم چاق‌تر شوند. البته شما می‌توانید سیگار را ترك و در عین حال وزن‌تان را كنترل كنید. این عمل به زمان و پشتكار نیاز دارد، ولی قابل انجام است.
در این مقاله می‌خواهیم به علل افزایش وزن پس از ترك سیگار و نیز راهكارهایی در مورد چگونگی كم كردن وزن اضافه بپردازیم.

تغذيه و فضانوردي


نوشته  : دكتر محمد حسن انتظاری مدیرگروه تغذیه و معاون آموزشی دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان 
از آ‌نجا كه دولت‌ها برای سفرهای فضایی مخارج بسیار زیادی متحمل می‌شوند، طبیعی است در تهیه و تامین مواد غذایی نیز نهایت كوشش را مبذول خواهند داشت. امـــــــا شـــرایط، محـــــدودیت‌ها و تغیــــــیــراتی كه فضــــا بر بدن انسان تحـمیل می‌كند باعث تغــــییرات ناخواسته در برنامه غذایی، متابولیسم مواد غذایی و سطح مواد مغذی در بدن می‌شود.
اولین سفر فضایی در سال ۱۹۶۱ با پرواز یوری گاگارین، فضانورد روسی، به فضا شروع شد و از همان زمان تامین نیازهای غذایی از دغدغه‌های سفر بود.
گرچه این موضوع برای سفر‌های كمتر از یک ماه خیلی مشكل‌آ‌فرین نبود، ولی با طولانی‌تر شدن سفر‌های فضایی تاثیرات شدیدتر محیط فضا بر بدن، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا كرد، به گونه‌ای كه برای سفر به مریخ یكی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها، تامین غذا برای فضانوردان است.

نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان


نوشته  : ناهید سلیمانی 
اگر می‌‌خواهید از پوسیدگی دندان پیشگیری كنید، تعداد دفعات خوردن نیز به اندازه چیزی كه می‌خورید اهمیت دارد. خوردن شیرینی همراه شام، كمتر از خوردن شیرینی به عنوان عصرانه به دندان‌های شما آ‌سیب می‌زند. البته، تغذیه نادرست و ناكافی نیز می‌تواند در طولانی مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد. آ‌موزش اینكه غذاها چگونه سلامت دندان و لثه‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند اولین گام به سوی تغذیه سالم برای حفظ بهداشت دهان است.
تاثیرات فوری غذا
به محض شروع خوردن برخی غذاها، تغییراتی در دهان ایجاد می‌شود. باكتری‌های موجود در دهان باعث می‌شوند كه پلاك‌های دندانی حالت اسیدی بیشتری پیدا كنند و این اسید شروع به تخریب دندان می‌نماید و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

تغذیه و كنترل عوارض ناشی از درمان سرطان


نوشته  : نازلی سیدخوئی  دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، دانشگاه علوم پزشكی تهران 
مشكلا ت تغذیه ای و راه حل های آ‌ن:
در شماره قبل، مطالبی در مورد انواع مشكلا تی كه بیماران مبتلا به سرطانممكن است با آ‌ن روبرو شوند (بسته به نوع درمان سرطان)، بیان گردید. در این قسمت توصیه هایی برای كاهش این مشكلا ت ارائه می شود.
۱) كاهش وزن و كاهش اشتها:
— كاهش وزن در بیماران سرطانی بسیار شایع است كه می تواند علل مختلف داشته باشد مانند كاهش اشتها، افزایش نیاز به انرژی، تغییر متابولیسم و جذب غذاها، مشكلا ت فیزیكی در غذا خوردن، عوارض جانبی درمان، احساس اضطراب یا افسردگی.
— كاهش وزن شدید و سوء تغذیه روی عملكرد قلب، كبد، كلیه ها و سایر ارگان های بدن تاتیر منفی می گذارد، همچنین، زمانی كه بیمار دچار سوء تغذیه باشد، توانایی اش برای بهبود و رهایی از عفونت ها تضعیف می شود.

اثرات سودمند تخم كدو


نوشته  : سیدجمال عزیزی كارشناس ارشد كشاورزی 
تخم كدو یكی از دانه‌هایی است كه بیشتر ما با آ‌ن آ‌شنا هستیم; تخم كدو منبعی غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربی‌های غیراشباع است كه در سلامت پروستات، استخوان‌ها و پیشگیری از التهاب مفاصل موثر است. كدو در مكزیك حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح كاشته شد و به عنوان یكی از گیاهان جالیزی به شمار می‌آ‌مد. برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی كریستفكلمب در سفر خود كاشت كدو به صورت جالیزی را گزارش داد و آ‌ن را هندوانه ایندوها نام برد كه بسیار خوشمزه بود و از آ‌ن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌كردند. بذر كدو توسط او به اروپا آ‌ورده شد و كاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آ‌غاز شد. بذر كدو را در اوایل خردادماه می‌كارند و سپس در شهریورماه برداشت می‌كنند. میانگین وزن هر كدو ۸ كیلوگرم است كه به طور متوسط هر كدو حاوی ۲۰۰-۱۵۰ گرم تخم كدو می‌باشد. تخم كدو سبز تیره و صاف است و توسط یك پوست سفید – زرد پوشیده شده است.

آ‌نتی اكسیدان ها: انقلا بی در سلا مت


نوشته  : دكتر احمد ساعدی متخصص تغذیه و رژیم درمانی 
اكسیژن برای بقای انسان و كاركرد سلول های بدن ضروری است ولی مقدار بیشتر از حد نیاز آ‌ن در سلو ل ها منجر به تولید مولكول هایی می شود كه ممكن است مشكلا تی ایجاد كند; تا آ‌نجایی كه وجود اكسیژن اضافی در بدن موجب <مسمومیت ناشی از اكسیژن> می شود. معادل جدید و علمی این اصطلا ح قدیمی، <استرس اكسیداتیو> است. مطالعات فراوانی نشان داده اند كه اكسیژن اضافی در بافت ها موجب آ‌سیب مولكولی شده و ضایعات متعددی را به وجود می آ‌ورد. برای مثال وجود استرس اكسیداتیو در سلول ها موجب آ‌سیب ژنی می شود و در نهایت به سرطان منجر می گردد. همچنین وجود استرس اكسیداتیو در بدن موجب اكسیده شدن چربی های موجود در لیپوپروتئین ها )پئپ( و پیشرفت ضایعات قلبی و عروقی می شود. به علا وه امروزه ارتباط استرس اكسیداتیو و بیماری هایی مانند دیابت، آ‌سم و سایر بیماری های التهابی به خوبی روشن شده است.

كلسیم،‌خرمنی بر آتش چربی


نوشته  : مریم چمری دانشجوی كارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران 
در حال حاضر بیش از یک بیلیون (میلیارد) بزرگسال در جهان اضافه وزن دارند و از این تعداد حداقل ۳۰۰ میلیون از نظر كلینیكی و بالینی چاق محسوب می شوند. چاقی ارتباط زیادی با بروز بیماری های مزمن، همچون دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، سكته مغزی و انواع بخصوصی از سرطان دارد.
از نظر اپیدمیولوژی، كودكان چاق، بزرگسالا ن ناسالم آ‌ینده هستند كه بیشتر از افراد غیر چاق بیمار خواهند بود و عمر كوتاهتری نسبت به آ‌نها دارند. برآ‌ورد سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد كه تا سال ۲۰۰۵ میلا دی حدود ۶/۱ میلیارد نفر از جمعیت بالا ی ۱۵ سال جهان دارای اضافه وزن و حدود ۴۰۰ میلیون بزرگسال نیز چاق بودند و پیش بینی شده است كه تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳/۲ میلیارد نفر از بزرگسالا ن، دارای اضافه وزن و ۷۰۰ میلیون نفر چاق باشند.

كارنيتين


نوشته  : آرزو حقیقیان رودسری كارشناس ارشد علوم تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور 
كارنیتین برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ كشف شد، اما شناسایی ساختار و تركیب آ‌ن به طور دقیق در سال ۱۹۲۷ صورت گرفت. كارنیتین یک ماده مغذی ضرروی شرطی است و تحقیقات نشان داده است كه انسان ظرفیت محدودی برای تولید كارنیتین دارد، ولی مقادیر مورد نیاز توصیه شده برای انسان به راحتی از منابع كارنیتین قابل جذب است. كارنیتین یک آ‌مین چهار ظرفیتی با خاصیت دوگانه است كه فقط فرم ایزومری پ آ‌ن در فعالیت های زیستی شركت می كند، به همین دلیل پ—كارنیتین هم نامیده می شود.
بیوسنتز كارنیتین در بدن از اسیدآ‌مینه های لیزین و متیونین و به طور عمده در كبد و كلیه صورت می گیرد و ویتامین ٴ (اسید اسكوربیک) برای سنتز آ‌ن ضروری است و تولید آ‌ن در زمان رشد و بارداری افزایش می یابد.



آ‌نزیم‌ها، كلیدهای حیاتی


نوشته : دكتر صدیقه نوبان دكترای بیو شیمی فیزیک 
آ‌نزیم‌ها مواد پیچیده‌‌ای هستند كه در سلول‌های زنده تشكیل شده و در فعل و انفعالات حیاتی موجود نقش مهمی دارند. آ‌نزیم‌ها مهم‌ترین گروه از پروتئین‌ها هستند كه موجب انجام واكنش‌های بیوشیمیایی و سرعت بخشیدن به آ‌نها می‌شوند و از این رو به آ‌نها كاتالیزورهای زیستی می‌گویند.
لویی پاستور معتقد بود كه تخمیر قند به الكل توسط مخمر به وسیله خمیرمایه كاتالیز می‌شود.
بعد از پاستور، ادوارد بوخنر ثابت كرد تخمیر توسط مولكول‌هایی تسریع می‌‌شود كه پس از جدا شدن از سلول‌ها، همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.  فردریک كوهن این مولكول‌ها را «آ‌نزیم» نامید.
در سال ۱۹۲۶ جداسازی و كریستالیزه كردن آ‌نزیم «اوره آ‌ز» توسط جیمز سامند، راهگشای مطالعات اولیه در آ‌نزیم شناسی شد.
هر موجود زنده یک كارخانه شیمیایی بزرگ است. موجودات زنده از سلول‌هایی تشكیل شده‌اند كه در فرایندی به نام متابولیسم، پیوسته در حال تولید سلول و همچنین در هم شكستن آ‌ن‌ها به مواد زائد هستند.

آ‌ب معدنی، زلال و طبیعی



نوشته شده توسط : مهندس مجتبی شمس زرندی مهندس صنایع غذایی ( 24 اسفند 1389 )
آ‌ب و نقش زیستی آ‌ن:
از نظر زیست شناسی، آ‌ب یكی از مهمترین مواد حیاتی محسوب می شود. آ‌ب كه به صورت های جامد، مایع و بخار وجود دارد یكی از عوامل سازنده و تشكیل دهنده طبیعت موجود زنده است به طوری كه فقدان آ‌ن سبب از بین رفتن حیات می شود. مقدار آ‌ب در بدن نسبت عكس با میزان چربی بدن دارد و افزایش چربی موجب كاهش آ‌ب بدن می شود. در زنان آ‌ب حدود ۵۰ درصد و در مردان حدود ۶۰ درصد وزن بدن را تشكیل می دهد. آ‌ب بدن در سه محیط متمایز; فضای درون سلولی (حدود ۴ درصد وزن بدن) و فضای بین سلولی (حدود ۱۵ درصد وزن بدن) و در درون رگ ها به صورت آ‌ب پلا سمایی (حدود ۵ درصد وزن بدن) وجود دارد.