نبایدهای پس از صرف غذا


نبایدهای پس از صرف غذاپس از خوردن غذا از انجام برخی کارها به خاطر پیامدهای سوئی که برای سلامتی دارند باید پرهیز کرد.
در این بخش به 5 مورد از کارهایی که بلافاصله پس از خوردن غذا نباید صورت گیرد اشاره کرده‌ایم:
نوشیدن آب یخ
متخصصان تغذیه معتقدند نوشیدن آب یخ هنگام خوردن غذا و پس از آن،‌ کارایی مراحل هضم و جذب غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مواد غذایی که در محیط سرد قرار گیرند به صورت توده درمی‌آیند و در نتیجه عمل هضم و جذب غذا خیلی ضعیف صورت می‌گیرد.
نوشیدن آب گرم پس از غذا بهترین روش است چرا که به فرآیند هضم و جذب غذا کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های مغذی برای کم‌خون‌ها


نوشیدنی‌های مغذی برای کم‌خون‌هاکارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت :نوشیدن آب میوه های غنی از ویتامین ث مانند آب مرکبات به جذب آهن بدن کمک می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ،مینا مینایی افزود : تهیه نوشابه‌های گازدار ترکیبی از آب، مواد رنگی و طعم دهنده ها و گازکربنیک یا دی اکسید کربن خوراکی است و مصرف مستمر آن ها به دلیل وجود مواد رنگی و گاز کربنیک سبب بروز اختلالاتی مانند پوکی استخوان، کهیر، عوارض تنفسی، گوارشی و رفتاری می شود.
وی افزود: قند موجود در این نوشابه ها موجب افزایش وزن، چاقی و عوارض ناشی از آن مانند دیابت، بیماری های قلب و عروقی می‌شود و مصرف بی رویه این نوشیدنی ها خطرها و آسیب های جدی را به دنبال خواهد داشت.

ویتامین C احتمال ابتلا به نقرس را کاهش می دهد


تحقیقات پزشکی نشان داد

خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی نشان می دهد که ویتامین C می تواند احتمال ابتلای مردان به بیماری نقرس را کاهش دهد.
خبرگزاری فارس: ویتامین C احتمال ابتلا به نقرس را کاهش می دهد
ب گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات حاکی است: مصرف دوزهای اضافی ویتامین C می تواند از مردان دربرابر احتمال ابتلا به بیماری نقرس محافظت کند.

اكسيدان‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها


جام جم آنلاين: آنهايي كه به مطالعه مطالب مربوط به سلامت علاقه دارند با واژه آنتي‌اكسيدان آشنا هستند. نوشته‌هايي مثل «با خوردن آنتي‌اكسيدان‌هايي مثل سلنيوم، ويتامين C يا ويتامين E سلامت شما بيمه مي‌شود» هر روز در مجلات و روزنامه‌ها ديده مي‌شود.
سكته مغزي، سكته قلبي، سرطان‌ها و آلزايمر هر كدام به نحوي با اكسيدان‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها ارتباط دارد و تلاش براي شناسايي غذاهاي مفيد در اين فرآيند سال‌هاست كه علم تغذيه و پزشكي را به تكاپو واداشته است.
توت فرنگي، تمشك، لوبيا قرمز، كلم بروكلي، آواكادو، چاي سبز، گردو، فندق، سيب، انار، زنجبيل، شكلات تلخ و بسياري از مواد غذايي ديگر داراي مجموعه‌اي از ريزمغذي‌هاي مفيد هستند و مواد غذايي با خاصيت آنتي‌اكسيدان شناخته مي‌شوند.
شايد برخي تصور مي‌كنند اگر روزانه يك ليوان چاي سبز بخورند يا هر روز در سالادشان بروكلي و آواكادو مصرف كنند، از ابتلا به بيماري‌هايي كه برشمرده شد در امان هستند، ولي موضوع خيلي پيچيده‌تر از اين است.

مقاومت بدن در برابر لاغري


جام جم آنلاين: چاقي معضل بزرگي است و متاسفانه در اين دوران بيش از گذشته‌ انسان‌ها را درگير خود كرده است؛ حالا اين مساله به حدي جدي شده كه كوچك و بزرگ هم نمي‌شناسد و سلامت همه افراد را تهديد مي‌كند.
به همين دليل كاملا طبيعي است كساني كه اضافه‌وزن دارند يا از وزن‌شان راضي نيستند، به شيوه‌هاي مختلف روي بياورند تا وزن‌شان كمتر شده و شرايط بهتري پيدا كنند؛ ورزش، رژيم‌هاي مختلف و متفاوت، داروهاي لاغري و... همگي از جمله شيوه‌هايي است كه اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده ‌است.
با اين حال گاهي مي‌بينيم و مي‌شنويم كه افراد مي‌گويند بدن‌شان به رژيم‌هاي مختلف لاغري مقاوم شده است و ديگر وزن‌شان تغيير نمي‌كند!
اين در حالي است كه متخصصان اعتقاد دارند چنين طرز فكري اشتباه است؛ در واقع اگر رژيم مناسب باشد و همراه با ورزش و بدرستي نيز اجرا شود، محال است كه وزن فرد تغيير نكرده و ثابت بماند.

آیا لیپوساکشن باعث کاهش وزن می شود ؟


آیا لیپوساکشن باعث کاهش وزن می شود ؟
لیپوساکشن یک روش فوری برای کم کردن وزن است اما این روش که با استخراج چربی درزیر پوست منجر به لاغری می شود، می تواند ماندگارباشد ؟


به عبارت دیگر آیا برگشت چربی های خارج شده پس ازلیپوساکشن خطرناک نیست ؟
با توجه به مطالعاتی که دربرزیل انجام شد مزایای استفاده ازلیپوساکشن فقط درشرایطی ماندگار است که فرد تمرینات برخی ورزش را دربرنامه روزانه خود بگنجاند.
محققان مطالعاتی برروی 36 زن با سن 20 تا 32سال که با روش لیپوساکشن بین 300تا 1/5 کیلوگرم ازچربی های موضعی خود را ازدست دادند، انجام داده اند.

تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان و چند توصیه


تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان و چند توصیه
یک فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ورزشکاران حرفه ای برنامه های تغذیه ای خود را با متخصصان تغذیه برنامه ریزی کنند ...

یک فوق تخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ورزشکاران حرفه ای برنامه های تغذیه ای خود را با متخصصان تغذیه برنامه ریزی کنند گفت: یک ورزشکار حرفه ای مثل فوتبالیست ممکن است در روز حدود 10 گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلو گرم وزن بدن نیاز داشته باشد به طوری که این مقدار کربوهیدارات تنها با یک برنامه غذایی کاملا حرفه ای قابل تامین است.

علل گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست


علل گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست
گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست علامت نسبتا شایعی است که می تواند به علل مختلفی ایجاد شود.

 شایعترین علت آن گیر افتادن اعصاب دست است. اعصاب دست در قسمتهای مختلفی گیر می افتند. شایعترین محل گیر افتادگی در مچ دست است. سه عصب مدیان، اولنا و رادیال مسئول حس و حرکت دست می باشند. عصب مدیان از وسط مچ عبور می كند تا به انگشتان برسد.

لقمه هایی که به کاهش وزن کمک می کند!


لقمه هایی که به کاهش وزن کمک می کند!
محققان گفتند که اگر نمی توانید اشتهای خود را برای خوردن یک قطعه کامل شکلات مهار کنید، راه حل بسیار است.
لقمه های کوچک به کاهش وزن کمک می کند

 محققان گفتند که اگر نمی توانید اشتهای خود را برای خوردن یک قطعه کامل شکلات مهار کنید، راه حل بسیار است.
به گفته محققان، شما باید قطعه کامل شکلات را به قطعه های کوچک تبدیل کند زیرا تحقیقات جدید نشان می دهد این شیوه باعث می شود که افراد مقدار اندکی از آن را بخورند و احساس سیری کنند.محققان دانشگاه آریزونای آمریکا دریافتند:

راز های خوشگل شدن با هندوانه!


خوردن هندوانه در این روزهای گرم حسابی می‌چسبد اما بد نيست بدانید این میوه خوشمزه به پوست شما نیز كمك زيادي كرده و آن را شفاف و صاف مي‌كند.

برترین مجله اینترنتی ایران
  برترین ها:  خوردن هندوانه در این روزهای گرم حسابی می‌چسبد اما بد نيست بدانید این میوه خوشمزه به پوست شما نیز كمك زيادي كرده و آن را شفاف و صاف مي‌كند. در این فصل گرم هیچ چیز بیشتر از یك ماسك تازه‌كننده نمی‌تواند وضعيت پوست شما را خوب كند. یك ماسك ساده و ارزان با یك میوه خوشمزه كه این روزها در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود؛ به‌خصوص وقتی كه بعد از یك روز گرم به خانه می‌رسید و احساس می‌كنید از پوست‌تان آتش بلند می‌شود این ماسك می‌تواند حسابی پوست شما را خنك كند و در نتیجه التهاب آن را بگیرد،  البته می‌توان با افزودن مواد مختلف به آن یك ماسك مغذی‌تر و اثربخش‌تری ساخت. در اینجا ما به شما یاد می‌دهیم چه هندوانه‌اي را بخورید و چگونه آن را به‌طور موضعی روی پوست خود بگذارید تا در نهایت زیباتر شويد. 

ایجاد کرم خوردگی دندانی پس از نوشیدن شیر سویا


نتایج یک تحقیق نشان می دهد باکتریهایی که در دهان پس از مصرف شیر سویا تولید می شود پنج تا شش برابر اسیدی تر از باکتریهایی است که پس از شیرگاو در دهان وجود دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اسیدهای دهان در شکل گیری جرم دندان موثر است ، جرمهایی که به نوبه خود باعث تخریب دندان و شکل گیری حفره ها می شوند.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های تهیه شده از سویا نسبت به شیر گاو از نیروی بالقوه بالایی برای ایجاد کرم خوردگیهای دندانی است.
ویلیام بوون استاد بازنشسته میکروبیولوژی و ایمن شناسی مرکز زیست شناسی دهانی دانشگاه روچستر که در این تحقیقات مشارکت نداشته است اظهار داشت: این درحالی است که این تحقیق در ظروف آزمایشگاهی انجام شده و محققان نمی توانند به طور قطعی اعلام کنند شیر سویا به سلامت دندان صدمه می زند، از این رو نیاز به انجام تحقیقات بیشتر احساس می شود.

شیر بخورید تا بهتر فکر کنید


سلامت نیوز: محققان دریافتند مصرف روزانه حداقل یک لیوان شیر و فرآورده‌های آن، علاوه بر تامین بخش عمده‌ای از مواد معدنی مورد نیاز بدن، حافظه و سایر عملکردهای مغز بهبود می‌باید.

دانشمندان در این تحقیقات میزان مصرف روزانه شیر و فرآورده‌های را برای ۹۰۰ نفر داوطلب مرد و زن در محدوده سنی ۲۳ تا ۹۸ اندازه‌گیری کردند و آنان را در آزمون‌های مختلف مغزی شامل آزمون‌های حافظه، آزمون‌های بصری و کلامی شرکت دادند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ در تمام این آزمون‌ها صرفنظر از جنسیت و سن شرکت‌کنندگان، آن دسته از افراد که روزانه حداقل یک لیوان شیر مصرف می‌کردند، امتیازات بهتری را نسبت به سایرین کسب کردند. حتی این نتایج پس از حذف سایر عوامل موثر بر عملکرد مغز مانند سلامتی قلب و عروق و رژیم‌غذایی، بازهم تکرار شدند.بر اساس این تحقیقات علاوه بر مزایایی که شیر بر سلامت استخوان‌ها و قلب و عروق دارد، این ماده خوراکی عملکرد مغز انسان را مستقیماً تحت تاثیر قرار می‌دهد و از بروز اختلال در سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.


با دشمن اسپرم مردان آشنا شوید


نتایج یک مطالعۀ بالینی نشان داده است ،مردانی که در رژیم غذایی روزانۀ خود زیاد چربی مصرف می کنند، میزان تولید و تراکم اسپرم در دستگاه تناسلی شان کمتر است.

تعداد و تراکم اسپرم درمردانی که رژیم غذایی آنها مشتق از 37 درصد یا بیشتر کالری حاصل ازچربی یا 13٪ یا بیشتر کالری حاصل ازچربیهای اشباع باشد، حدود 40٪ کمترازمردانی است که کمترچربی مصرف می کنند . صحت ارتباط این دو عامل پس از کنترل شاخص توده بدنی (BMI) افراد و بررسی دیگرعوامل محیطی، بیش از پیش ثابت شده است.

محققان درگزارشی آنلاین درHuman Reproductionاعلام کردند که مصرف بیشتر اسیدهای چرب omega-3 به بالا رفتن کیفیت اسپرم از لحاظ ریخت شناسی منجر می شود .

اسفناج و کاهو عضلات را تقویت می‌کند


سلامت نیوز :گروهی از محققان انستستوی کارولینسکا در سوئد بر اساس تحقیقات عملی خود گفتند: اسید نیترات موجود در اسفناج، کاهو و چغندر عضلات را تقویت می‌کند.
این محققان در جریان تحقیقات خود روی گروهی از موشها آزمایشهایی انجام دادند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان موشها را به دو دسته تقسیم کرده و به یک دسته از آنها اسید نیترات داده و به دسته دیگر ندادند.نتایج نشان داد انقباض عضلات آن دسته از موشهایی که اسید نیترات مصرف کردند در مقایسه با دسته دیگر 35 درصد سریعتر بود.محققان گفتند: این امر به وجود پروتئین برمی‌گردد که به انتقال کلیسم و تقویت فعالیت عضلات کمک می‌کند.این محققان قصد دارند تحقیقاتی را درباره تاثیر اسید نیترات روی افرادی که دچار ضعف عضلات هستند، انجام دهند.


بروز کبد چرب به دنبال مصرف بی رویه آب میوه ها


یک شرط اساسی برای گیاهخواری

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه:« مصرف بی رویه آب میوه ها حتی اگر در منزل تهیه شده باشد اصلا توصیه نمی شود.» تاکید کرد:« رژیم گیاهخواری با گنجانیدن ترکیبی از تلفیق غلات و حبوبات جوانه زده و دانه ها و مغزها یکی از رژیم های درمانی و تامین کننده سلامتی تلقی می شود.»
دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در خصوص مصرف متعادل میوه ها و سبزی ها گفت:«بین سبزی ها و میوه ها تفاوت گسترده ای وجود دارد مصرف سبزیجات در صورتی که به صورت خام و یا آب پز باشد انرژی کمی را وارد بدن می کند و تراکم انرژی حاصل از آنها در حدی نخواهد بود که موجب افزایش وزن مصرف کننده شوند مگر اینکه به صورت سرخ شده و یا پخته شده در روغن فراهم شده باشند.

معجونی برای داشتن خواب آرام


تاثیر مصرف میوه ها می تواند به اندازه داروهای شیمیایی اثر گذار باشد تا خوابی آرام و آرامشی جان بخش را برای فرد فراهم کند.
دکتر سبحان ابراهیمی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا تاثیر مصرف میوه ها هم می تواند به اندازه داروهای شیمیایی اثر گذار باشد گفت: تاثیر مصرف میوه ها هم می تواند به اندازه داروهای شیمیایی اثر گذار باشد.

وی در ادامه مطلب خود افزود: یک لیوان شیر کم چرب همراه با یک عدد سیب قبل از خواب می تواند بهتر از هر داروی خواب آور دیگر در ایجاد یک خواب عمیق و آرام بخش کمک کننده باشد.

بخورید اما لاغر بمانید


اگر می خواهید بدانید چطور هم می توان خورد و هم لاغز ماند این مطلب را از دست ندهید.
سبحان ابراهیمی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مفید ترین شیوه های کنترل اشتها و کاهش وزن، افزایش تعداد وعده های غذایی از 3 تا 5 وعده و مصرف مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و سبزی است.

وی در ادامه مطلب خود افزود: همچنین پرهیز از مصرف قند، شکر، آرد سفید فرآوری شده و همین طور کاهش مصرف نمک، قهوه، چای و الکل در رژیم غذایی روزانه تاثیر زیادی در کنترل وزن و کاهش آن دارد.

پس از مصرف غذاهاي چرب بلافاصله نخوابيد


/چگونه در ماه رمضان دچار عوارض گوارشي نشويم/


Multimedia_pics_1386_4_Health_35.jpg
یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: افراد نبايد هنگام سحر و افطار بلافاصله پس از خوردن حجم زيادي از چربي بخوابند، چون ممكن است دچار سوءهاضمه شوند.
دكتر شهرام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود:چربي‌ها يك منبع انرژي زياد محسوب مي‌شوند و مي‌توانند انرژي بدن را در طولاني مدت تامين كنند. اين مواد مي‌توانند زمينه تخليه معده را كند كنند. اما افرادي كه دچار بيماري ريفلاكس و كندي تخليه معده هستند، ممكن است با مصرف چربي علائم آنان تشديد شود.

يك ماده شيميايي موجود در آب شرب عامل بروز مشكلات بينايي


200-50.jpg
در يك آزمايش جديد معلوم شد وجود نوعي حلال شيميايي موسوم به "تترا كلرواتيلن" (PCE) موجود در آب شرب در بروز مشكلات بينايي در بلندمدت به ويژه ايجاد ناتواني در تشخيص صحيح رنگ‌ها،‌ موثر است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، گروهي از متخصصان همه‌گيرشناسي و زيست آماري دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه بوستون با همكاري متخصصان چشم پزشكي در همين دانشكده در بررسي‌هاي جديد خود دريافتند كه هضم و جذب سطح زيادي از اين ماده شيميايي (PCE) تا سن پنج سالگي باعث بروز ضعفف بينايي در تشخيص رنگ‌ها مي‌شود.

نوشيدن چاي براي مقابله با اسهال شديد مفيد است


getty-1.jpg
گروهي از متخصصان علوم پزشكي دانشگاه كارديف در يك مطالعه جديد تاكيد كردند نوشيدن روزانه چاي خطر ابتلا به اسهال شديد را كاهش مي‌دهد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان در آزمايشات خود دريافتند نوشيدني چاي حاوي مواد شيميايي است كه براي از بين بردن نوعي ميكروب كشنده بيمارستاني، مفيد است. اين ميكروب عامل بروز اسهال شديد و ساير بيماري‌هاي روده‌اي است و تقريبا سالانه 3000 قرباني در بيمارستان‌هاي انگليس مي‌گيرد.
به نوشته روزنامه سان، متخصصان دانشگاه كارديف در اين بررسي‌ها مطمئن شدند باكتري "سي. ديف - كلوستريدوم دي فيسيل" كه عامل بروز اسهال شديد و بيماري‌هاي جدي روده‌اي است در برابر مواد شيميايي موجود در چاي آسيب‌پذير است. اين متخصصان 79 نسخه مختلف از اين باكتري را در معرض 33 نوع ماده شيميايي موجود در چاي‌هاي مختلف قرار دادند و متوجه شدند كه نوعي ماده شيميايي موسوم به پلي‌فنول‌ها كه عامل ايجاد طعم مطبوع چاي هستند براي مقابله با باكتري‌ها موثرند.

ضرورت تغيير الگوهاي تغذيه‌اي براي پيشگيري از امراض قلبي


سازمان جهاني بهداشت تاكيد كرد:


9-133.jpg
سازمان جهاني بهداشت در گزارش جديدي تاكيد كرد خط مشي‌هاي استراتژيك و كاربردي رژيمي براي پيشگيري از مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و عروقي موثر هستند.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، اين سازمان اعلام كرد سياست گذاري‌هاي دولتي كه به منع مصرف چربي‌هاي ترانس صنعتي و كاهش مصرف چربي‌هاي اشباع شده و نمك در غذا منجر مي‌شود و مردم را به استفاده بيشتر از ميوه‌ها و سبزي‌ها تشويق مي‌كنند مي‌توانند نرخ مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و عروقي را تا 20 درصد كاهش دهند.

نقش مهم جو در هضم غذا

  
غله جو دارای خواص دارویی فراوانی است و به خاطر داشتن فیبر رژیمی فراوان، به هضم غذا کمک بسیار خوبی می‌کند.
به گزارش وب دا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: این ماده غذایی با تاثيردر ميزان باکتری‌های مفیدروده(تنظيم فلور نرمال ) درکاهش ميزان خطر ابتلا به هموروئید و سرطان های روده موثر است.
دکتر نوید عطار با بیان اینکه جو حاوی یک ماده پایین آورنده کلسترول، به نام " پروپیونیک اسید " است که توسط فیبر نامحلول موجود در خود تولید می‌شود، افزود: کمک به هضم غذا، کاهش کلسترول بد خون (LDL) و پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی، نارسایی قلبی و دیابت از خواص مهم دارویی جو است.
وی تصریح کرد: جو دارای خواص فراوانی برای سلامت قلب است و با کاهش سطح کلسترول LDL، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های قلبی می‌شود.
دکتر عطار با اشاره به اینکه جو سرشار از منیزیم است، اظهار داشت: کمبود منیزیم باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده و در نتیجه با بالا رفتن قند خون موجب افزایش ریسک ابتلا به دیابت تیپ 2 می شود.
وی خاطر نشان کرد: جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد و برگ‌های آن متناوب، باریک، دراز و به رنگ سبز تیره است.

رژيم غذايي در دوران بارداري بايد نياز مادر و جنين را تأمين كند


هدف از رژیم غذایی در دوران بارداری تأمین نیاز مادر، جنین و کنترل سطح قند خون است.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص تغذیه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره بر اینکه پایه و اساس تمام توصیه های تغذیه ای رعایت تعادل، تنوع و اندازه در استفاده از تمام گروه های غذایی برای تأمین انرژی و سلامت مادر و رشد و تکامل جنین است گفت: در تمام طول بارداری مادر و جنین در هر آنچه می خورند، می نوشند و تنفس می کنند با یکدیگر مشترک هستند و به همین علت دوران بارداری و شیردهی از دوره های آسیب پذیر زندگی به شمار می آید.

پیشگیری از بیماری‌های عفونی، ‌طراوات و شادابی پوست از خواص خربزه


مصرف خربزه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.
به گزارش وب دا، مدیر گروه دفتر تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه میوه خربزه در زمره میوه‌های شیرین قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هر یکصد گرم خربزه، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.
یوسف نقیایی یک گرم فیبر، ‌12 میلی‌گرم کلسیم، 17 میلی‌گرم فسفر،‌ 238 میلی‌گرم پتاسیم، ‌1250 واحد پیش‌ساز ویتامین A و 31 کیلو کالری انرژی را از مواد تشکیل دهنده درهر یک صد گرم خربزه ذکر کرد.
وی با اشاره به وجود 37 میلی‌گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری‌های لثه موثر دانست.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: ‌میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی - عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.
مدیر گروه دفتر تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مقدار قابل توجه پیش‌ساز ویتامین A موجود در میوه خربزه، گفت: پیشگیری از بیماری‌های چشمی،‌ جلوگیری از بیماری‌های عفونی، ‌طراوات و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن این ویتامین است.

داشتن برنامه تغذيه اي براي روزه داري ضروري است


 
در سال جاري به دليل همزمان شدن ماه مبارك رمضان با روزهاي گرم و طولاني تابستان و روزه بودن روزه داران به مدت 16 ساعت، داشتن برنامه بهداشتي و تغذيه اي مناسب امري ضروري است.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افراد بايد قبل از آغاز ماه مبارك رمضان،‌ در مورد شرايط فردي و تاثيرات روزه بر سلامتي با پزشك خود مشورت كنند و برنامه ريزي مناسبي براي غذا و خواب داشته باشند و حتي الامكان سعي كنند كه برنامه غذايي جديد به گونه اي باشد كه منجر به افزايش وزن نشود.