فوايد يك عنصر حياتي در دورانهاي مختلف زندگي

روي

نوشته  : صديقه قدرت كارشناس ارشد تغذيه زير نظر دكتر سعيد حسيني 
حافظه و هوش
مطالعات بسياري در جهان نشان داده‌اند كه كودكاني كه سابقه سوءتغذيه داشته‌‌اند، در مقايسه با آنهايي كه اين مشكل را ندارند از تست‌هاي هوش، نمرات كمتري را كسب مي‌كنند. "روي" ضروري‌ترين ماده غذايي براي رشد سيستم عصبي مركزي محسوب مي‌شود: 1) آنزيم‌هاي وابسته به "روي" در رشد مغز دخالت دارند. 2) پروتئين‌هاي Zinc-Finger در ساختار مغزي و نوروترانسميترها شركت مي‌كنند. 3) نوروترانسميترهاي وابسته به "روي" به عملكرد حافظه در مغز مرتبط مي‌شوند. 4) متالوتيونين-III پروتئيني است كه در روي نورون‌ها با روي باند مي‌شود. مشكلاتي در تست حافظه و يادگيري در بچه‌هاي متولد شده از حيوانات با كمبود "روي" كشف شده است.

دوران  بــــارداري
چگونگي تغذيه مادر، تعيين‌كننده مهم سلامت نوزاد پس از زايمان و در دوره نوزادي است. برنامه‌هاي غذايي بسياري براي پيشگيري از كمبود آهن در دوره بارداري ترتيب داده شده است ولي در مورد عنصر روي كه براي بقاي مادر و نوزاد بسيار حائز اهميت است، اصلا برنامه‌اي در نظر گرفته نشده است. معمولا 82 درصد از زنان باردار در بسياري از نقاط جهان به صورت عادي، جذب "روي" كمي داشته و به احتمال زياد، از پيامدهاي ناشي از كمبود اين عنصر، سلامتشان در معرض خطر است.

خواص ميوه‌هاي خشك


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
ميوه‌هاي خشك اثرات درمانی موثر و مفیدی دارند، بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشند. مغذی هستند و انرژی لازم را برای بدن تامین می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت میوه‌های خشک مانند یک کپسول طبیعی برای حفظ سلامتی بدن عمل می‌کنند. هر فردی باید مراقب سلامتی خود باشد. برای داشتن بدنی سالم باید به تغذیه مناسبی داشته باشیم و به مقدار کافی ورزش کنیم. مصرف مواد غذایی طبیعی مانند آجیل و خشکبار، میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات در حفظ سلامتی بسیار موثر است. میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین‌ها، املاح و آنزیم‌ها هستند. به راحتی هضم می‌شوند و باعث تصفیه خون و پاکسازی معده و روده می‌گردند. بیماری‌هایی که در اثر مصرف غذاهای مصنوعی به وجود می‌آیند، با مصرف میوه‌ها بهبود مي‌یابند. میوه‌های خشک و آجیل، هر چند از نظر اندازه کوچكند، ولی بسیار مقوی هستند و اثرات درمانی فراواني دارند.
میوه‌ها به دو صورت خشک می‌شوند:

 1-‌ به طور طبیعی  2- با دستگاه، خشک‌کن.
کشمش، خرما و آلو خشک نمونه‌هایی از این ميوه‌ها هستند. سایر میوه‌هایی که می‌توان آنها را خشک کرد عبارتند از: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و خرمالو. میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد؛ بنابراین جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل مي‌باشند؛ مانند آلو یا آلبالو خشک در زمستان. خشک کردن میوه، راه مناسبی برای نگهداری آن در خارج از یخچال است. اين میوه‌ها منبعي غنی از ویتامین‌های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند. هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.  در اثر کاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشک کردن (تقریباً 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می‌رود)، اما بايد توجه داشت كه حرارت تا حدود زيادي موجب از بين رفتن ويتامين C موجود در ميوه مي‌شود. به میوه‌هایی که در خارج از منزل خشک می‌شوند، (به‌طور صنعتي يا در مغازه‌ها) ماده‌ای بنام اکسیدسولفور اضافه می‌کنند که می‌تواند باعث بروز آسم در افراد حساس شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می‌زنند.

نوشيدني هميشه متهم!


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
امروزه مصرف نوشابه‌های گازدار به طور فزاینده در میان مردم دنیا، بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف آن هستند، رایج گردیده است. مصرف مداوم وبیش از اندازه این فرآورده عوارضی به دنبال دارد و تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌آید. این مقاله به اختصار به معرفی نوشابه‌های گازدار، انواع آن و مضرات آنها می‌پردازد.

تعاریف
نوشابه گازدار فرآورده‌ای است که از اختلاط آب، گاز کربنیک، مواد افزودنی مجاز خوراکی، شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها تهیه می‌شود.
نوشابه‌های رژیمی بدون قند: نوشیدنی‌هایی هستند که در فرمولاسیون آن‌ها به جای شکر از شیرین‌کننده مصنوعی (در حال حاضر اسپارتام) استفاده می‌شود.
نوشابه‌های کم‌کالری (نیمه رژیمی): نوشیدنی‌هایی هستند که در فرمولاسیون آنها از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور همزمان استفاده می‌شود.
نوشابه‌های انرژی زا: در این نوشیدنی‌ها به طور خاص از کافئین وشکر استفاده می‌شود. به طور كلي نوشابه‌های گازدار در انواع کولا، طعم‌دار رنگی، طعم‌دار بی‌رنگ، نوشابه‌های گازدار میوه‌ای و نوشابه‌های گازدار بدون طعم و رنگ (سودا‌ها) وجود دارند.


مواد اولیه
مواد اولیه اين نوشابه‌ها شامل آب، شیرین‌کننده‌های طبیعی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، افزودنی‌های خوراکی، طعم‌دهنده‌ها، اسیدی‌کننده‌ها، نگهدارنده‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدکف، ابری‌کننده‌ها، بافر‌ها، مواد پایدارکننده، ریزمغذی‌ها و عصاره می‌باشد.

آجيل واقعاً مشكل‌گشاست!


نوشته  : آتنا رمضانی کارشناس ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 
بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آجیل و مغزها مانند فندق، گردو، پسته، بادام و بادام زميني نقش مهمی در تامین سلامتی بدن دارند و برخلاف تصور عوام منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی هستند. مطالعات نشان می‌دهد مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که این ریز مغذی برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است و همچنین خواص ضد سرطانی دارد. دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافته‌اند که یک مکمل غذایی حاوی ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز، میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را در حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان جلوگیری می‌کند. این دانه‌های خوراکی سرشار از فسفر هستند که این ماده معدنی به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. منیزیم که باعث تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب مي‌شود نيز يكي از عناصر تشكيل‌دهنده مغزهاست. همچنین وجود اسیدلینولنیک در این دانه‌های خوراکی می‌تواند برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید باشد. در ذیل تاثیرات مثبت برخی از این دانه‌ها ذکر شده است:

خواص پسته
پسته در واقع گران‌ترين آجيل و البته با ارزش غذايي فراوان است. ارزش غذايي پسته به نسبت ساير آجيل‌ها و نيز مواد ‏پروتئيني همانند گوشت، شير، تخم مرغ، و نيز حبوبات در خور اهميت و توجه مي‌باشد. مغز پسته در بين بيش از دويست ماده ‏خوراكي شامل انواع آجيل‌ها، حبوبات، سبزي‌ها، ميوه‌هاي خشك و تر، لبنيات، انواع گوشت و ده‌ها نوع خوراكي ديگر ‏بيشترين ميزان آهن قابل جذب بدن را دارا مي‌باشد.

بررسي آثار رژيم‌هاي غذايي روي پوست پوست؛ قرباني رژيم‌هاي غذايي


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
يك رژيم غذايي مناسب و متعادل از تركيب سبزيجات، ميوه‌‌ها، كربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها تشكيل مي‌شود تا هم ويتامين‌ها، املاح و مواد مغذي مورد نياز بدن را تامين كند و هم باعث افزايش سلامت پوست شود. بيشتر مردم روزي سه بار مقداري پروتئين و چربي جذب بدن خود مي‌كنند، اما به اندازه كافي به خوردن سبزيجات و ميوه‌ها اهميت نمي‌دهند. در صورتي كه هر يك از مواد مغذي مورد نياز بدن ما تامين نشود، آن ماده به خون نمي‌رسد، پوست اكسيژن كافي دريافت نمي‌كند، حفظ و نگهداري بافت‌هاي بدن كاهش مي‌يابد، رنگ پوست عوض مي‌شود و توان بدن براي مقابله با انواع عفونت‌ها كاهش مي‌يابد. در عوض، يك رژيم غذايي خوب و متناسب، كمك به انجام تمام موارد فوق مي‌كند. يك رژيم غذايي خوب باعث كاهش سطح استرس بدن و كاهش توليد بيش از اندازه هورمون‌ها مي‌شود. اين مساله بسيار مهم است؛ زيرا دليل اصلي ايجاد آكنه همين مورد است. مصرف زياد، چه از طريق غذا و چه دارو، به پيدايش آكنه روي سطح پوست دامن مي‌زند.

براي كاهش ميزان يد در رژيم غذايي چه بايد كرد؟وقتي كه يد وارد بدن شده و همراه با خون در تمام بدن پخش مي‌شود، مقدار اضافه آن از طريق غدد چربي دفع مي‌گردد. به هنگام دفع يد، منافذ پوست دچار سوزش مي‌شوند و به همين سادگي آكنه به وجود مي‌آيد. بنابراين دقت داشته باشيد كه مصرف زياد يد منجر به جوش زدن مي‌شود.


نمك:
چند سال پيش متخصصان تغذيه از كمبود يد در بدن مردم نگران بودند؛ خصوصا در مناطقي كه كمتر از غذاهاي دريايي استفاده مي‌شد. آنها مي‌خواستند از شيوع گواتر و بزرگ شدن غده تيروئيد كه نتيجه كمبود يد در بدن مي‌باشد، جلوگيري كنند؛ بنابراين نمك‌هاي يددار را به فهرست مواد غذايي اضافه كردند. 

چگونه چاقي را تشخيص داده و درمان كنيم لاغر شويد، بي درد سر


نوشته  : دكتر پگاه مهدي پور داروساز 
تعريف چاقي:
به‌طور كلى چاقى عبارت است از عدم تعادل بین انرژى دریافتى و انرژى مصرفى، كه با ذخیره بیش از حد چربى نمایان مي‌شود. در حقیقت براى تجمع چربى در بدن هیچ ظرفیت محدود و معینى وجود ندارد. جالب است بدانید نه تنها ميزان چاقى بلكه محل توزیع و تجمع چربى در بدن نیز مى‌تواند در ابتلا به بیمارى‌هاى وابسته به چاقى مؤثر باشد.


سبب‌شناسی چاقی:
گرچه شناختن مسیرهای مولکولی تعادل انرژی، آغاز شده، ولی علل چاقی هنوز مبهم باقی مانده است. این مسئله تا حدودی بازتاب این واقعیت است که چاقی مجموعه‌اي از چندین اختلال است. با آنكه تعيين همه عوامل دخيل در چاقي (عوامل مؤثر بر سيستم‌هاي نوراندوكرين و متابوليك) در انسان امري دشوار است، اما چاقي در يك تعريف ساده نتيجه بالا بودن مصرف طولاني مدت مواد غذايي نسبت به مقدار انرژي مصرفي مي‌باشد.


 ارزیابی چاقی:
رایج‌ترین روشی که برای اندازه‌گیری چاقی به کار می‌رود. هرچند که معیار مستقیمی برای اندازه‌گیری بافت چربی محسوب نمی‌شود- اندازه‌گیری شاخص توده بدن (BMI) است. سایر روش‌های بررسی میزان چاقی عبارتند از: آنتروپومتری (ضخامت چین‌هاي پوست)، دانسیتومتری (وزن کردن زیر آب)، CT یا MRI و امپدانس الکتریکی.

 عواقب پاتولوژیک چاقی:
امروزه چاقي به‌‌عنوان يكي از شاخص‌ترين بيماري‌هايي به حساب مي‌آيد كه همگام با صنعتي شدن جوامع و تغيير شيوه زندگي، رشد روزافزوني در سراسر دنيا يافته است. چاقی اثرات سوء عمده‌ای بر سلامتی دارد. در افرادی که دچار چاقی عارضه‌دار هستند میزان مرگ و میر 12 برابر افزایش می‌یابد. از جمله بیماری‌هایی که در اثر چاقی بروز می‌نمایند می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، اختلالات تولید مثل، سنگ‌های صفراوی، بعضی از انواع سرطان‌ها، مشکلات استخوانی، مفصلی و نقرس اشاره کرد. در كل میزان مرگ و میر با افزایش چاقی افزایش می‌یابد.

ميوه‌‌ها ي زمستاني


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تربچه
 تربچه سرشار از ويتامين C است. بافتي متراكم و طعمي نسبتا شيرين دارد. اگر آن را با مقداري نمك يا شكر بپزيد، نرم‌تر و لطيف‌تر مي‌شود. تربچه را مي‌توانيد همراه با سبزيجات ديگر پخته و بعد سرخ كنيد و همراه با سس سويا ميل نماييد.
نخودفرنگي زمستاني
 يك نوع سبزي بسيار كم كالري، سرشار از ويتامين C و K است كه بافتي متراكم و طعمي دلچسب دارد و در ماكاراني نيز بسيار خوش‌طعم‌تر مي‌شود. فقط بايد به خاطر داشته باشيد كه نخودفرنگي زمستاني را نمي‌توان بيشتر از چند روز در يخچال نگهداري كرد؛ بنابراين بعد از خريد آن را كمي بپزيد و سپس در فريزر نگهداري كنيد.

ريواس
 اين سبزي داراي ساقه‌اي با طعم ترش و تند بوده و در فصل زمستان رونق بيشتري دارد. ريواس با شكر و عسل و برخي آب ميوه‌ها شيرين شده و خاصيت اسيدي آن متعادل مي‌شود. اين سبزي كم كالري سرشار از ويتامين C، A و كلسيم است.

كنگر فرنگي 
 كنگر فرنگي در اوايل زمستان و اوايل بهار عرضه مي‌شود؛ اما مي‌توان آن را به صورت كنسرو نيز تهيه كرد. اين سبزي به طور طبيعي خوش‌طعم و لذيذ، سرشار از فيبر، ويتامين C و فوليت است و همانطور كه مي‌دانيد، فوليت‌ها كمك بسياري به توليد سلول‌هاي جديد در بدن مي‌كنند.

نا گفته‌هايي پيرامون رژيم غذايي سالم


نوشته : تحريريه دنياي سلامت
اغلب مردم به اندازه كافي آب نمي‌نوشند و وقتي كه احساس تشنگي مي‌كنند، به اشتباه فكر مي‌كنند كه گرسنه شده‌اند. افراد بسياري دچار كم‌آبي هستند و اصلا متوجه اين موضوع نمي‌باشند. علت اين كم آبي هم فقط ننوشيدن آب كافي است. خوردن نوشابه، قهوه، چاي، شير كاكائو و مايعات ديگر، تشنگي را برطرف مي‌كند و فرد ديگر ميلي به نوشيدن آب ندارند؛ بنابراين رفته‌رفته مقدار آب بدنش كاهش مي‌يابد.
احساس گرسنگي نبايد باعث شود كه براي رفع آن هر ماده غذايي نامناسبي را بخوريم؛ مگر در مواقع ضروري. بدن ما نياز به جذب مواد مغذي مورد نياز از روده‌ها دارد. جذب غذا از طريق نوعي پوشش سمي در ديواره روده، مسدود مي‌شود. به اين ترتيب همواره مقداري غذاي فاسد و حتي باقيمانده داروها در روده بزرگ مي‌ماند و به صورت ذرات كوچك به ديواره روده مي‌چسبد و با حركت‌ها و تكان‌هاي روده و شكم نيز از بين نرفته و دفع نمي‌شود. ما همواره جمعي از مواد غذايي بسيار قديمي و فاسد را در روده خود حمل مي‌كنيم و خودمان هم اصلا از آن خبر نداريم. اين مواد فقط با استفاده از برخي محصولات پاك‌كننده روده‌ها دفع مي‌شوند. مثل ته‌نشين شدن جرم‌ها و مواد در لوله‌هاي آب كه با گذشت زمان لايه‌اي از اين مواد در ديواره داخلي لوله‌ها تشكيل مي‌شود و فقط با استفاده از تميز كننده‌ها مي‌توان لوله‌ها را پاك كرد، روده‌ها نيز در صورتي كه پاكسازي نشوند، دچار گرفتگي مي‌شوند. به عبارت ديگر براي آنكه روده‌ها عملكرد بهتري داشته باشند، لازم است گاهي اوقات جوان‌سازي شوند.

ليکوپن و اثرات آن بر سلامتي


نوشته: زير نظر: دکتر سلطانعلي محبوب (استاد و قائم مقام موسسه آموزش عالي ربع رشيدي)  اميد توپچي 
ليکوپن متعلق به گروه کاروتنوئيدها و عامل اصلي رنگ قرمز روشن در برخي مواد غذايي خاص مانند گوجه فرنگي، هندوانه و گريپ فروت صورتي است. اهميت اين ماده به دليل خواص آنتي‌اکسيداني و پيشگيري از سرطان مي‌باشد. اين رنگدانه قرمز محلول در چربي، در گياهان و ميکروارگانيسم‌ها وجود دارد و جهت محافظت اين موجودات در مقابل اثرات سمي راديکال‌هاي آزاد و نور مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ليکوپن نوعي کاروتينوئيد است كه در سرم، کبد، غدد فوق کليوي، ريه، پروستات، روده بزرگ، پوست و در سطوحي بالاتر از ساير کاروتنوئيدها يافت مي‌شود. ليکوپن براي بدن انسان ضروري نيست، اما مطمئنا مي‌تواند در مبارزه با تعدادي از بيماري‌ها به بدن کمک کند. پزشکان استفاده از ليکوپن را به عنوان روشي براي پيشگيري در برابر انواع مختلفي از سرطان‌ها پيشنهاد مي‌کنند.

منابع غذايي ليکوپن
از منابع عمده ليکوپن مي‌توان به گوجه فرنگي، گريپ فروت (صورتي)، هندوانه و پاپايا اشاره کرد. فرآورده‌هاي گوجه فرنگي، از جمله سس گوجه فرنگي، آب گوجه فرنگي و سس پيتزا، غني‌ترين منابع ليکوپن در رژيم غذايي هستند.محصولات فرآوري شده گوجه فرنگي (مانند گوجه فرنگي کنسرو شده و سس گوجه فرنگي) حاوي ليکوپن بيشتري نسبت به گوجه فرنگي خام مي‌باشند، زيرا فرايند حرارتي منجر به شکست ديواره سلولي و آزادشدن آنها و نيز افزايش غلظت کاروتنوئيدها مي‌شود.

زنجبیل به درمان سرفه کمک می‌کند


یکی از استفاده‌های دارویی از زنجبیل برای درمان برونشیت یا سرفه است. زنجبیل برای درمان سرفه‌های خشک موثر است.
بدون شک شما نیز در آشپزخانه‌تان ادویه های مختلفی دارید و از آن‌ها برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌کنید. هیچ شکی نیست که زنجبیل نیز پای ثابت این ادویه‌ها است.
این ادویه علاوه بر این که خوش عطر است و طعم خوبی به غذاها می‌دهد خواص درمانی هم دارد.
در واقع مادربزرگ‌های ما از این ادویه به عنوان داروی طبیعی و بدون خطر برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

آماده کردن این داروی طبیعی هم کار سختی نیست فقط کافی است زنجبیل تازه، زرده‌ی تخم‌مرغ و مقداری عسل داشته باشید.
100 گرم زنجبیل تازه را پوست کنده و به خوبی بشویید.
زنجبیل را رنده کنید و آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید.
دو قاشق غذاخوری عسل (شهد عسل نه عسل با موم)، مقداری کره و زرده‌ی یک عدد تخم‌مرغ را هم به ظرف شیشه‌ای اضافه کنید.
مواد را هم بزنید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید.
بگذارید مواد، حدود سه دقیقه روی شعله‌ی ملایم با هم مخلوط شود.
سپس اجازه دهید تا خنک شود. ظرف را در یک مکان خنک قرار دهید و اجازه دهید ده دقیقه بماند.
آماده کردن این داروی طبیعی هم کار سختی نیست فقط کافی است زنجبیل تازه، زرده‌ی تخم‌مرغ و مقداری عسل داشته باشید
هر روز سه مرتبه و هر بار یک قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید. به این ترتیب که یک قاشق صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید، یک قاشق دیگر یک ربع قبل از ناهار و قاشق آخر را یک ربع قبل از شام میل کنید. حواستان باشد میزان موادی که گفته شد بیش از این نباشد.
این شربت را می‌توانید به مدت 24 ساعت نگه داشته و استفاده کنید.
اگر سرماخوردگی و علائم بیماری‌تان بیش از 48 ساعت بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.
منبع: تبیان

تا مغز استخوان‌ تان را بيمه كنيد!


شيوه‌هاي طبيعي پيشگيري از پوكي استخوان


به‌منظور پيشگيري از ابتلا به اين بيماري خاموش كه بسياري از پزشكان آن را قاتل خاموش مي‌نامند، لازم است از سنين كودكي و نوجواني به فكر پيشگيري از آن باشيم.

برترین مجله اینترنتی ایران



برترین ها:  كاهش ماده استخواني بدن، از بين رفتن بافت استخواني، ثبات و انعطاف‌پذيري اسكلت از جمله مواردي است كه منجر به بروز پوكي استخوان در انسان مي‌شود. بيماري پوكي استخوان بيشتر در ميان خانم‌ها رايج است و گاهي، برخي از مردان را نيز در سنين بالاي 70-60 سالگي به‌خود مبتلا مي‌كند. اين بيماري ممكن است از 53 تا 04 سالگي در بدن آغاز شده و تحليل ماده استخواني در خاموش‌ترين شرايط ممكن سال به سال ادامه پيدا كند؛ از اين‌رو به‌منظور پيشگيري از ابتلا به اين بيماري خاموش كه بسياري از پزشكان آن را قاتل خاموش مي‌نامند، لازم است از سنين كودكي و نوجواني به فكر پيشگيري از آن باشيم.

روغن زیتون و آفتابگردان استفاده کنید

 برای جلوگیری از افزایش کلسترول خون؛
  
به منظور پيشگيری از افزايش كلسترول خون بهتر است از روغنهای مايع مانند روغن زيتون و روغن آفتابگردان به جای روغن حيواني و روغن نباتی جامد استفاده شود.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين که استفاده از روغن هاي مناسب خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش مي دهد، اظهار داشت:‌ مصرف روغن زيتون و مغزها به دلیل کنترل انرژی دریافتی بايد متعادل باشد و از روغنهاي مايع معمولي (غيرسرخ كردني) و روغن زيتون در سرخ کردن غذاها (به دلیل حساسیت این روغنها به حرارت بالا) استفاده نشود.
سعیده معانی افزود: از مصرف غذاهای سرخ كرده پرهیز كرده و در صورت لزوم، از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده شود زیرا روغن جامد هيدروژنه حاوي اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهای چرب ترانس است كه خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزايش میدهد.
وي خاطرنشان كرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاستهاي مانند برنج، ماكارونی، شيريني،کیک، شكلات، مربا، عسل و نوشابهها باعث افزايش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربي خون شده و منجر به بروز بيماريهاي قلبي عروقي ميشود. 

رفتارهای غذایی باید از دوران کودکی کنترل شود


 کنترل رفتارهای غذایی به منظور پیشگیری از ایجاد عادات ناهنجار در افراد باید از زمان کودکی و توسط والدین آغاز شود.

ˈسیدضیاء الدین مظهریˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه شکل گیری رفتارهای غذایی از 6 ماهگی آغاز می شود و تا سن 11 سالگی پایان می یابد اظهار داشت: والدین باید دقت کنند که ذائقه فرزندان خود را به سمت طعم های شیرین، شور و چرب سوق ندهند.

وی افزود: گرایش به طعم های خاص از زمان خوراندن غذاهای کمکی از 6 ماهگی آغاز می شود، بنابراین والدین به ویژه مادران باید با مطالعه و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نسبت به تربیت رفتارهای غذایی و ایجاد عادات مناسب غذایی در کودکان خود اقدام کنند.

مظهری با اشاره به اینکه هر مکمل غذایی را نمی توان به کودکان داد اظهار داشت: از زمان شیرخوارگی که غذاهای متنوعی به کودکان داده می شود، باید دقت شود مواد غذایی به ترتیب و بااحتیاط مصرف شود تا از بروز حساسیت ها پیشگیری و حساسیت های احتمالی کودکان به مواد غذایی تشخیص داده شود.

چرا افراد گرسنه بداخلاق می‌شوند؟

اسکن‌های مغزی نشان می‌دهد گرسنگی و استرس، باعث نوسان هورمون سروتونین در مغز شده، از این رو وقتی افراد گرسنه می‌شوند، احتمال بروز عصبانیت و خشونت در آن‌ها بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ هنگامی که افراد دچار استرس می‌شوند و یا به خوبی غذا نمی‌خورند، میزان سروتونین در مغز آن‌ها نوسان می‌یابد. هورمون سروتونین، به تنظیم رفتار افراد کمک می‌کند.

محققان دانشگاه کمبریج بر اساس یافته‌های پژوهشی خود اعلام کردند بالا و پایین رفتن میزان سروتونین، بر روی قسمتی از مغز افراد که میزان عصبانیت را کنترل می‌کند، تاثیر می‌گذارد.

در این پژوهش، محققان به منظور کنترل میزان سروتونین، رژیم غذایی داوطلبان سالم را کنترل کردند.

در ادامه این تحقیق، مغز شرکت کنندگان به وسیله تصویربرداری عملکردی تشدید مغناطیسی (FMRI) اسکن شد، در حالی که صورت آن‌ها نیز برای ثبت حالات مختلف چهره نظیر عصبانیت، ناراحتی و خشونت، همزمان مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود چگونه قسمت‌های مختلف مغز با هم در ارتباط و پاسخگویی هستند.

یافته‌های بدست آمده از این پژوهش نشان داد میزان کم سروتونین باعث ارتباطات ضعیف‌تر از معمول در قسمت‌های مرکزی مغز می‌شود. محققان نتیجه گرفتند وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، برای مغز سخت‌تر است که واکنش‌های عاطفی به خشم را کنترل کند؛ بنابراین از داوطلبان خواسته شد تا پرسشنامه‌های شخصی را تکمیل کنند تا محققان بتوانند ارزیابی کنند که آیا آن‌ها گرایش خنثی نسبت به خشونت دارند یا خیر.

پژوهشگران دریافتند افرادی که مستعد خشونت بودند، زمانی که سطح سروتونین در بدن آن‌ها کم بود، میزان ارتباطات ضعیف‌تری بین قسمت‌های مرکزی مغزشان برقرار می‌شود.


تقویت حافظه صبحگاهی با مصرف چای سبز

نتایج بررسی های جدید نشان می دهد چای سبز که سرشار از مواد مفید است در بهبود حافظه نقش دارد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند هنگام صبح به جای قهوه چای سبز بنوشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ با انجام مطالعه ای روی ۱۲ داوطلب مرد سالم مشخص شد، در افرادی که عصاره چای سبز مصرف کردند عملکرد قسمتی از مغز که مربوط به حافظه است، افزایش چشمگیری داشته است. چای سبز سرشار از «پلی فنولز» است که رگ های خونی را گشاد می کند و خون رسانی به مغز را سرعت می بخشد. علاوه بر آن چای سبز مانع از بین رفتن انتقال دهنده عصبی مربوط به عملکرد مغز مانند «دوپامین» و «اپی نفرین» می شود.