آشنایی با 8 خاصیت گل کلم


محققان کانادایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا 52 درصد کاهش می‌دهد.

مصرف گل کلم، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های پروستات، سینه، روده، تخمدان و مثانه را کاهش می‌دهد. محققان کانادایی در بررسی‌های خود دریافتند مصرف نصف پیمانه گل کلم در روز، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تا 52 درصد کاهش می‌دهد.

کمک به هضم بهتر

گل کلم منبع خوبی از فیبر رژیمی محسوب شده که برای هضم بهتر غذا از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر به مقدار کافی فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید مواد غذایی به نرمی از روده‌ها عبور می‌کنند. ترکیبی در گل کلم موسوم به" گلوکورافین"
وجود دارد که می‌تواند از شکم و روده‌ها در برابر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان و زخم‌معده پیشگیری کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها


گل کلم‌، حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند. آنتی‌اکسیدان‌‌ها،‌همچنین در تخریب رادیکال‌های آزاد که موجب پیری زودرس می‌شوند، ‌دارای اهمیت اساسی هستند.

آیا می‌توان با تغذیه مناسب به جنگ سرطان رفت؟



همه ما مطالب زیادی خوانده‌ایم که تأکید کرده‌اند تغذیه مناسب از بروز سرطان پیشگیری می‌کند ولی آیا تغذیه در بیمار مبتلا به سرطان نیز در بهبود سرطان مؤثر است؟

همه باید میوه و سبزیجات مصرف کنند


همه افراد از مصرف مواد غذایی حاوی سبزیجات سود می‌برند بنابراین ما چند پیشنهاد می‌دهیم تا شما بتوانید مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف کنید:

    سعی کنید وعده‌های غذایی‌تان حاوی مقادیر کمتری گوشت باشد و بیشتر سبزیجات مصرف کنید به‌عنوان مثال سعی کنید لازانیای خود را با سبزیجات طبخ کنید.
    سعی کنید میان‌وعده‌هایتان حاوی تکه‌های هویج، فلفل شیرین و میوه‌های خشک و تازه باشد.
    سعی کنید در وعده شام سالاد حاوی سبزیجات سبز مصرف کنید.
    سعی کنید نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که 100 درصد طبیعی باشند.

آیا غذا می‌تواند سبب از بین رفتن سرطان شود؟


در واقع هیچ مطالعه‌ای تا به امروز نشان نداده است که نوع خاصی از مواد غذایی بتواند سبب کشته شدن سلول‌های سرطانی شود. گرچه تحقیقات نویدبخشی نشان داده‌اند که سیر ممکن است سبب شود رشد سلول‌های سرطانی متوقف شود ولی هیچ ماده غذایی خاصی نمی‌تواند سبب بهبود سرطان شود. در واقع محققین اعلام کرده‌اند تغذیه مناسب کمکی قابل توجه به بهبود سلامتی می‌کند نه آنکه سبب درمان سرطان شود.

غذاهایی كه باید آنها را بیشتر خورد

غذاهایی كه باید آنها را بیشتر خورد

تنوع محصولات و مواد غذایی و فلسفه خوردن غذاها، نشان‌دهنده نیاز بدن به انواع مواد غذایی است. در كنار تغذیه صحیح، ورزش را نباید فراموش كرد كه نادیده گرفتن آن باعث می‌شود علی‌رغم داشتن بدن و بازوهای قوی، اندام شما متناسب نباشد. اگر دوست دارید علاوه بر حفظ تناسب اندام،‌ بدنی قوی و موزون و زندگی طولانی و سالمی داشته باشید، ورزش كنید و تغذیه سالم داشته باشید و از انواع محصولات غذایی استفاده كنید.

در اینجا نظر متخصصان تغذیه را در مورد بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی كه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هستند، ارائه می‌دهیم. اگر شش نوع از مواد زیر را هر روز میل كنید و رژیم غذایی خود را بر پایه آنها قرار دهید، مطمئن باشید كه از خطر انواع بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در امان خواهید بود. بنابراین از همین امروز شروع كنید.


سیب:همه ما می‌دانیم كه روزانه حداقل باید یك عدد سیب بخوریم. سیب علاوه بر اینكه حاوی كوئرستین است كه از سلول‌های مغزی در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند، منبع بزرگی از فیبر می‌باشد كه می‌تواند به لاغری و حفظ تناسب اندام كمك كند. با خوردن یك سیب در روز 16درصد از نیاز بدن به فیبر در طی روز تامین می‌شود. اخیراً پژوهشگران دریافته‌اند میوه‌هایی كه گوشت آنها سفیدرنگ است، مثل سیب و یا گلابی، خطر ابتلا به سكته مغزی را تا 50درصد كاهش می‌دهند.

موز:اغلب افراد به دلیل كالری بالای موز از خوردن آن اجتناب می‌كنند؛ این میوه خواص زیادی دارد. یك موز متوسط حدود 100 كیلو كالری، 30 گرم فیبر و مقادیر زیادی پتاسیم دارد كه این پتاسیم به تنظیم فشارخون كمك می‌كند. خوردن روزانه یك عدد موز، كودكان را از ابتلا به آسم محافظت می‌كند.

مکمل های تقلبی، تهدیدی برای ورزشکاران

پرورش اندام، بدنسازی و ساخت عضله با مصرف داروهای مکمل و انرژی زا و ادعاهایی مانند آن باعث شده است بسیاری از جوانان به باشگاه های بدنسازی مراجعه و تلاش کنند که به تناسب اندام برسند. نکته این جاست که متاسفانه بسیاری از آن ها به دام تبلیغات دروغین انواع مکمل ها و پروتئین های تجویز شده در برخی از این باشگاه ها می افتند و تشویق می شوند این ترکیبات را به صورت تلفیقی یا به تنهایی مصرف کنند. از آن جا که نظارت کافی بر فعالیت این باشگاه ها وجود ندارد، تنها راه حفاظت از جوانان علاقه مند به این رشته ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است. متاسفانه توزیع و تجویز این مکمل ها و مواد پروتئینی در برخی از باشگاه های بانوان نیز مشاهده می شود؛ موادی که در قالب مکمل غذایی به جای تاثیر مفید سلامت فرد را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در دوران باستان در میان ملل مختلف ورزشکاران از معجون ها و مواد تقویتی گیاهی متنوعی استفاده می کردند تا قدرت و نیروی خود را افزایش دهند. از جمله این مواد می توان به گوشت قرمز، آب انگور و عصاره های گیاهی اشاره کرد. به گزارش مهر، در سال ۱۹۱۰ «یوگن ساندو» اولین بدنساز دنیای مدرن از مواد غذایی خاصی استفاده کرد تا رشد عضلات بدنش افزایش یابد.مهم ترین ماده غذایی پیشنهادی وی عصاره گوشت گاو بود. اما پس ازرقابتی شدن این رشته در دهه ۵۰، «ایروین پی» کار تجارت پودرهای پروتئینی را که در تهیه آن از تخم مرغ استفاده شده بود، برای ورزشکاران و بدنسازان آغاز کرد. کمک به حفظ بافت های عضلانی، موثر در ساخت گلیکوژن و پروتئین در بدن، افزایش دهنده سطح انرژی و قدرت بدنی، توانایی برای تحمل تمرین های سنگین، موثر در بازیابی انرژی از دست رفته، بالابردن سطح سوخت و ساز بدن، تامین کننده آمینواسیدهای ضروری از جمله تبلیغات متنوعی است که در بروشورهای این گروه از محصولات غذایی درج شده است.نکته این جاست که با معرفی محصولات مفید در پرورش اندام، فرصتی برای ورود انواع محصولات تقلبی و بی کیفیت فراهم می شود که سود سرشاری نصیب تولیدکنندگان این محصولات می کند. در این میان مواد غذایی پروتئین دار که به نیروزایی معروف است، طرفدار بیشتری دارد. این مواد که ورزشکاران به طور معمول در میان وعده از آن استفاده می کنند، به سرعت جذب و به موادی تبدیل می شود که بسیاری از ورزشکاران، آن را به عنوان راه میانبری برای تناسب اندام سریع تر و راحت تر می شناسند. مصرف کنندگان این مواد غذایی به دلیل نتیجه گیری زودهنگام زودتر به وزن طبیعی می رسند و راضی تر هستند.

در بارداری و شیردهی کمتر حبوبات بخورید


در میان مواد غذایی با منشأ گیاهی، بهترین منبع پروتئین، مغزدانه‏ها و حبوبات هستند...

 حبوبات به میزان قابل‏توجهی پروتئین دارند، به طوری که 100 گرم نخود حاوی 30-25 درصد پروتئین است، مهم‏ترین مشکل مصرف حبوبات، کربوهیدرات‏ها و قندهای غیرقابل?هضم آنهاست. ایجاد نفخ بعد از مصرف حبوباتی مانند نخود، به نوع قند موجود در آنها یعنی «رافینوز» و «استاكیوز» و «ممانعت‌کننده‌های آنزیمی» که در قسمت داخلی و پوست وجود دارند و باعث اختلال در هضم غذا می‌شوند، مربوط است. با توجه به اینکه مقدار قند موجود در حبوبات مانند نخود زیاد است، شکستن و تبدیل شدن آنها به گلوکز در دستگاه گوارش با محدودیت مواجه است بنابراین باقیمانده این ترکیب‏ها به قسمت انتهای روده می‏رود و به‏وسیله میکروارگانیسم‏هایی که جزو فلور طبیعی هستند، تحت تخمیر بی‏هوازی قرار می‏گیرد و باعث ایجاد مقدار زیادی گاز (نفخ) می‏شود.

معمولا حساس بودن به مواد غذایی نفاخ به تجربه مصرفشان مربوط است. افرادی که به مقدار متعادل حبوبات مصرف می‏کنند، در مقایسه با کسانی که حبوبات کمتری می‏خورند، سازگاری بیشتری با آن دارند و مشکل نفخ کمتر در آنها بروز می‏کند. مصرف نخود منع محدودیتی ندارد اما با توجه به اینکه هضم و جذب موادمغذی در سالمندان مشکل تر است، بهتر است در مصرف این خوراکی زیاده‏روی نشود. کسانی هم که به مشکلات گوارشی جدی مبتلا هستند، نباید در مصرف این خوراکی‌ها زیاده‏روی کنند زیرا باعث تشدید مشکلات گوارشی‌شان خواهد شد. به علاوه خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند نیز نباید زیاد حبوبات مصرف کنند.

10 راه افزایش اشتها


افزودن سبزی‌های رنگی مختلفی مانند هویج، ذرت، بروکلی، نخودفرنگی، لوبیاسبز و قارچ به بشقاب غذا می‌تواند اشتهای شما را دوچندان کند...

 برخی از افراد بدغذا -به خصوص بچه‌ها- تمایلی به مصرف سبزی‌های بخارپز ندارند به همین دلیل می‌توان گروهی از سبزی‌ها مانند هویج، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، قارچ یا بروکلی را به جای بخارپزکردن با رنده درشت به صورت خام رنده و با کمی آبلیمو، سس مایونز یا خردل و نمک آنها را طعم‌دار کرد و در کنار بشقاب غذا قرار داد. سبزی‌های دیگر مانند ذرت، لوبیا و نخودفرنگی را هم می‌توان برای بهبود طعمشان با روغن‌زیتون و نمک پخت و با سس خردل طعم‌دارشان کرد تا اشتها بیش از پیش تحریک شود. این راه، یکی از راه‌های پیشنهادی برای افزایش اشتهاست. البته 10 راه دیگر هم برای افزایش اشتها وجود دارد که در «سفره سالم» این هفته با آنها آشنا می‌شویم.


1. از آب مرکبات غافل نشوید


یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به‌عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات مختلفی حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. با این توصیف شما می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزند بدغذایتان، یک لیوان آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین یا حتی شربت آبلیموی خنک را کنار بشقاب غذا بگذارید و کمی از آن را قبل و کمی از آن را هم بین غذا میل کنید.

ضمن اینکه کالری دریافتی از طریق مصرف آبمیوه‌های طبیعی و تازه می‌تواند به روند افزایش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزی‌های برگ‌سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی، لوبیا، نخود، عدس، کرفس تازه، هویج، بامیه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترین منابع طبیعی دریافت اسیدفولیک هستند که گنجاندن آنها در کنار غذای اصلی می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

باور غلط در خصوص مصرف آب هویج


 تاثیر مصرف آب هویج بر بیماری‌های چشم و افزایش قدرت بینایی، یک باور غلط است.

دکتر فیروزه رحیمی با توجه به فلسفه مصرف آب هویج و تاثیر آن بر افزایش قدرت بینایی، گفت: تاثیر مصرف آب هویج برافزایش قدرت بینایی یک باور غلط در میان مردم است. در گذشته مردم به دلیل سوء تغذیه و فقر «ویتامین A» دچار بیماری «شب کوری» می‎شدند بر همین اساس هویج را که سرشار از «ویتامین A» است را جزء درمان‌های این بیماری قرار می‌دادند.

وی افزود: البته نوع دیگری از بیماری «شب کوری» به دلیل نواقص مادرزادی است که ارتباطی با تغذیه ندارد.

استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به پیشرفت جوامع و اصلاح تغذیه افراد، تصریح كرد: با پیشرفت جوامع و اصلاح رژیم غذایی افراد میزان دریافت «ویتامین A» به مقدار چشمگیری افزایش یافته است به طوری‌که در رژیم عادی افراد «ویتامین A» به مقدار زیادی وجود دارد.

رحیمی اظهارداشت: متاسفانه مردم بر این باور هستند که هر بیماری چشمی را می‌توان با مصرف آب هویج بهبود بخشید که باید گفت این یک باور غلط و بی اساس زیرا  مصرف این میوه هیچ تاثیری  بر قدرت بینایی و بیماری‌های چشم  ندارد.

وی با اشاره به مضرات بیش از حد آب هویج، افزود: مصرف بیش از حد آب هویج نه‌تنها در بیماری چشم تاثیر نداشته بلکه موجب زردی پوست نیز می‌شود.

این متخصص قرنیه اضافه كرد: آب هویج یک ماده محلول در چربی است که از طریق ادرار دفع نمی‌شود بنابراین بر اثرتجمع می‌تواند عوارضی را برای کبد به همراه داشته باشد.

دیابت نوع دوم، مشکلی که با بدغذایی‌ ایجاد می‌شود


بعضی از بیماری‌ها، ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی است. برخی دیگر در اثر افزایش دریافت بیش از حد نوعی ماده غذایی یا عنصر اتفاق می‌افتد. در مواردی هم بیماری‌های ناشی از بدخوری‌ایجاد می‌شود؛ مثل دیابت نوع دوم. در‌این بیماری، فرد مبتلا، رژیم غذایی را به درستی رعایت نکرده و به دیابت نوع دوم یا دیابت اکتسابی دچار شده است.

بعضی از بیماری‌ها، ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی است. برخی دیگر در اثر افزایش دریافت بیش از حد نوعی ماده غذایی یا عنصر اتفاق می‌افتد. در مواردی هم بیماری‌های ناشی از بدخوری‌ایجاد می‌شود؛ مثل دیابت نوع دوم. در‌این بیماری، فرد مبتلا، رژیم غذایی را به درستی رعایت نکرده و به دیابت نوع دوم یا دیابت اکتسابی دچار شده است. زمینه اصلی ابتلا به‌این بیماری «چاقی» است.

 این نوع دیابت مستقیما به اضافه‌وزن مرتبط است. بنابراین برای درمان باید الگوی تغذیه‌ای را تغییر داده، عادت‌های سالم را جایگزین عادت‌های غذایی نادرست کرد. از طرفی همراه با‌این تغییر الگوی غذایی باید تحرک بدنی افزایش یافته و شخص از نظر سلامت روان نیز وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین سه عامل تغییر الگوی غذایی، تحرک بدنی و سلامت روان باعث درمان بیماری دیابت نوع دوم می‌شود. یک نکته را فراموش نکنیم؛ نوسان قند‌خون و وزن، خطرناک است. بنابراین با شروع رژیم غذایی تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج سعی کنید تا پایان مسیر را ادامه دهید. در غیر‌این صورت، با نوسان میزان قند‌خون و وزن، سلامت بدن به خطر می‌افتد.

هیدرات کربنی‌ها: وقتی قند‌خون کسی بالاست، اول از همه باید مصرف مواد غذایی حاوی‌این خوراکی‌ها را قطع کرده یا به حداقل برساند.

مصرف انگور در درمان سرطان موثر است


مصرف انگور در درمان سرطان‌ها موثر است. محققان دانشگاه میسوری به این نتیجه رسیده‌اند ترکیبی به نام ریسوراترول در انگور وجود دارد که می‌تواند تاثیر پرتودرمانی روی سلول‌های سرطانی را بیشتر کند و به این ترتیب سرعت روند درمان را افزایش دهد.

به گفته مایکل نیکول مجری این تحقیق، وقتی ریسوراترول وارد سلول‌ها می‌شود، به واسطه وجود این ترکیب 97درصد سلول‌های سرطانی پس از پرتودرمانی از بین می‌روند؛ به عبارت دیگر توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی با این ترکیب، در مقایسه با پرتودرمانی صرف بسیار بیشتر است.
البته نتایج این پژوهش به این معنی نیست که مصرف انگور نقش بسزایی در درمان همه سرطان‌ها دارد بلکه فقط نقش درمان مکمل را ایفا می‌کند.
به همین دلیل به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‌شود مصرف انواع انگور را در برنامه‌غذایی روزانه‌شان قرار دهند تا در زمان پرتودرمانی سلول‌های سرطانی بیشتری از بین بروند.
منبع: همشهری تندرستی

در زمستان نارنگی درمانی کنید


در زمستان  نارنگی درمانی کنیدارنگی از جمله میوه‌هایی است که تقویت‌کننده قلب و معده بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، استفاده می‌شود.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله ایده آل:  نارنگی یکی از پرطرفدارترین میوه‌های فصل پاییز و زمستان است که در روزهای این دو فصل در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود. نارنگی از جمله میوه‌هایی است که تقویت‌کننده قلب و معده بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، استفاده می‌شود. درمانگران طب سنتی چین از این میوه برای درمان بیماری‌های متنوعی استفاده می‌کنند.
 

  اکسپکتورانت طبیعی
میوه نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضدسرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی در میان درمانگران طب سنتی چین معروف است. مصرف این میوه زمستانی برای افرادی که مبتلا به سرفه‌های خلط‌دار هستند، بسیار مناسب است. این میوه مانند شربت اکسپکتورانت خاصیت خلط‌آور دارد و موجب تخلیه اخلاط موذی از گلو و کاهش سرفه‌های بیمار می‌شود.

خود درمانی اینترنتی دشمن سلامتی است


بر اساس آمارهای رسمی مرکز تحقیقات سرطان بریتانيا میزان مرگ و میر ناشی از سرطان طی یک دهه گذشته کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیکال نیونیوز تشخیص به موقع و درمان از علت های اصلی کاهش نرخ مرگ و میر افراد سرطانی می باشد.

بررسی ها نشان می دهد، نرخ مرگ ناشی از سرطان در آقایان حدود 10/9 درصد و در خانم ها حدود 7/5 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است آقایان کم تر از خانم ها به سلامتی خود توجه می کنند زیرا که بیشتر وقت خود را با اینترنت و کار با کامپوتر سپری می کنند و به جای مراجعه به پزشک درمانی اینترنتی را انتخاب می کنند که همین موضوع سلامت آنها را به خطر می اندازد.

خود درمانی اینترنتی اکثر اوقات موثر واقع نمی شود و پزشکان توصیه می کند درهنگام احساس درد یا مریض شدن بهتر است به پزشک مراجعه کرد.

مصرف دمنوش ها بهترين راه براي جلوگيري از سرما خوردگي

داروی گیاهی,سرماخوردگی, داروی گیاهی سرماخوردگی, درمان گیاهی سرماخوردگی
دمنوش‌های گیاهای با خواص ویژه و منحصر به فرد خود از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛دکتر حسین خیراندیش با اشاره به فرارسیدن روزهای سرد و افزایش سرماخوردگی در این فصول، بیان داشت: شلغم ماده مفیدی است که از دیرباز برای رفع سرماخوردگی و مبارزه با آن استفاده می‌شود، بنابراین شلغم را پخته و به صورت داغ مصرف کنید.
وی با اشاره به بخوردرمانی برای مبارزه با سرماخوردگی در فصول سرد سال، گفت: از بهترین نوع بخورها می‌توان به بخور اکالیپتوس اشاره کرد که موجب باز شدن منافذ بینی و رفع گرفتگی آنها می‌شود.
پدر احیای طب سنتی ایران افزود: در این بین درست کردن انواع دمنوش‌ها نیز مفید است به گونه‌ای که مصرف دمنوش آویشن، نعنا، پونه، شوید و عسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دمنوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک در این فصل بسیار توصیه می‌شود.

سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است

 سماق کاهش دهنده اسید اوریک خون است و استفاده از آن موجب تقویت دستگاه گوارش می شود.

دکتر ˈنسرین حاجی سید جوادی ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استفاده از سماق موجب تقویت دستگاه گوارش و کبد می شود و از سوء هاضمه ، تورم معده و التهاب در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: سماق دارای خاصیت سم زدایی و ضدالتهاب برای کبد است در موارد تهوع ، استفراغ و اسهال به خصوص اسهال خونی استفاده از سماق بسیار موثر است .

به گفته وی این ماده خوراکی دارای اثرات ضد میکروبی است و همچنین این ماده به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل می کند.علاوه براین درمتون پزشکی قدیم از سماق به عنوان کاهش دهنده اسید اوریک یاد شده است به همین دلیل از قدیم سماق را به همراه کباب استفاده می کردند که بدن فرد بتواند اسید اوریک حاصل از هضم کباب را تا حدی کاهش دهد.

حاج سید جوادی اظهار داشت : خوردن مرتب سماق برای مبتلایان به دیابت وهمچنین برای برطرف کردن بی اشتهایی، تب، روماتیسم و نقرس مفید است .

به گفته وی سماق همچنین کاهش دهنده قند خون است زیرا نتایج تحقیقات نشان می دهد که سماق از طریق آنزیم آلفا آمیلاز ، قند خون را کاهش می دهد. آنزیم آلفا آمیلاز قندهای سنگین را تبدیل به قندهای ساده می کند.

حاج سید جوادی خاطرنشان کرد : سماق اثر ضد میکروبی قوی بر روی تعداد زیادی از میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا در بدن دارد و می تواند مانند آنتی بیوتیک برای بدن عمل کند.

مصرف فست‌فودها باعث ایجادصداهای شکمی می‌شود


34332.jpg

با سرو صدای شکم چه کنیم؟


یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست فودها و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود، تصریح کرد: پرهیز از مصرف این نوع از غذاها و صرف غذا با حجم کم در وعده‌های غذایی معین و منظم و پرهیز از خوردن غذا قبل از سیری کامل موجب تقویت دستگاه هاضمه و به دنبال آن کاهش نفخ، خواهد شد.
دکتر ریحانه معینی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می‌شود. به طوری که باد بوجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده‌ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می‌کند.
این دستیار تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به اینکه درمان قراقر شکم آسانتر از نفخ شکم بدون سر و صدا است، ادامه داد: با ورود باد از روده کوچک به روده بزرگ قراقر شکم نسبتا آرام می گیرد و صدای آن بم‌تر می‌شود.
وی علل ایجاد قراقر در شکم را مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، مصرف غذاهای حجیم، استفاده از غذاهای فاقد کیفیت مناسب هم چون فست فودها، غذاهای کنسرو شده دانست و اظهار داشت: تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم در درمان آن موثراست.

کمبود ریزمغذی مشکل عمده تغذیه‌ای در کشور





کمبود ریزمغزی‎‌ها در برنامه غذایی مردم و در پی آن وجود بیماری‌هایی مثل سرطان‌ها از جمله مشکلاتی است که نشات گرفته از نبود الگوی صحیح تغذیه است. برای جزئیات بیشتر در این زمینه با دکتر زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به گفت‌وگو پرداختیم.

در حال حاضرعمده‌ترین مشکل تغذیه‌ای در کشور از نظر شما چیست؟ 
کمبود ریز مغزی‌ها به ویژه ویتامین D، آهن و روی از مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای کشور شناخته می‌شود. در این بین از آنجایی که کمبود ویتامین D شایع‌تر از دیگر ریزمغذی‌هاست غنی سازی شیر با ویتامین D از جمله مواردی است که با انجام آن می‌توان تا حدودی این کمبود را برطرف کرد. 

آیا شما مصرف مکمل‌ را برای بهبود وضعیت کمبود ریز‌مغذی‌‌ها توصیه می‌کنید؟ 
مصرف مکمل، کلسیم و ویتامین D حتما باید براساس آزمایشات انجام شده باشد تا کاملا مشخص شود که میزان کمبود به چه میزان است و بر اساس آن مصرف مکمل‌ها توسط پزشک تجویز شود، در غیر این صورت تنها راه رفع کمبود‌ها استفاده از مواد غذایی غنی شده از ویتامین D است. البته اگر آلودگی هوا نیز وجود نداشته باشد افراد می‌توانند به میزان کافی از نور خورشید بهره‌مند شده و کمبود ویتامینD را جبران کنند که البته این موضوع به دلیل وجود آلودگی هوا کاملا بعید به نظر می‌رسد. 

گیاه بادام زمینی شیر مادر را افزایش می دهد

 گياه بادام‌زميني براي افزايش شير مادر مناسب است.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر محمد حسين صالحي سورمقي با بیان این مطلب گفت: گیاه بادام زمینی30 تا 35 درصد روغن دارد، ولي خوشبختانه روغن آن چربي يا كلسترول را بالا نمي‌برد.
وی افزود: روغن بادام چربي را تعديل مي‌كند و جزو روغن‌هاي سبك و بسيار مقـــوي است كه 50 درصد پروتئين دارد البته بعضي از اين گياهان ممكن است به دلايل مختلف براي تعدادي از مادران محدوديت يا ممنوعيت مصرف داشته باشد.
این داروساز با بیان این که بعضي از خواص يا مزه گياهان به شير منتقل مي‌شود، گفت: این امر مي‌تواند بر كودك تاثيرات مثبت يا منفي بگذارد مثلا بعضي از گياهان باعث نفخ مي‌شود و اين اثر به شير منتقل شده و مي‌تواند در كودك ايجاد نفخ و ناراحتي (دل‌درد) كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مصرف مواد مغذي به مقدار لازم و كافي در دوران شيردهي، مادر را در تداوم شيردهي موفقيت‌آميز خود كمك مي‌كند. تغذيه مناسب مادر در اين دوران براي حفظ بنيه، سلامت و اعتماد به‌نفس او و همچنين تامين نيازهاي تغذيه‌اي نوزاد ضروري است.
 وی ابراز داشت: توجه به تغذيه دوران شيردهي از جهت حفظ و نگهداري ذخاير بدن مادر نيز اهميت زيادي دارد برخي از گياهان با مكانيسم‌هاي مختلف و اكثرا از طريق تحريك غدد توليد شير باعث افزايش شير مادران شيرده مي‌شوند.
دکتر صالحی بیان کرد: از گياهاني كه شير مادران را افزايش مي‌دهند مي توان به زيره سياه، زيره سبز و رازيانه اشاره کرد كه هر سه از خانواده جعفري است و رايحه خوبي نيز دارند. همچنين رازيانه خاصيت ضدنفخ نيز دارد. ميزان مصرف اين گياهان يك قاشق مرباخوري است كه اگر به صورت پودر شده باشد، تأثير بيشتري خواهد داشت. 

درمان كبد چرب با بهره‌گيري از يك تركيب جديد

 استفاده از يك تركيب جديد به نام SR9238‌ در مدل حيواني توانست باعث بهبود بيماري كبد چرب شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين مديكال اكسپرس، دانشمندان دانشگاه فلوريدا با قرار دادن گروهي از موش‌هاي آزمايشگاهي تحت رژيم غذايي سرشار از چربي به دست 14 هفته و سپس درمان آنها با تركيب مصنوعي SR9238‌ دريافتند اين تركيب دارويي به طور مؤثر مي‌تواند تجمع چربي و يا توليد چربي در كبد را سركوب كرده و ضمن حذف التهابات موجب كاهش ميزان كلسترول تام در بدن نيز مي‌شود.
براساس اين گزارش محققان افزودند: ژن‌هاي توليدكننده چربي در گروه حيواني مورد مطالعه كه تحت تجويز اين تركيب دارويي قرار گرفتند تنها پس از يك ماه سركوب شدند و توليد چربي در كبد آنها تا 90 درصد كاهش يافت.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: استفاده از اين تركيب همچنين توانست تا 80 درصد در آنزيم مسئول توليد كلسترول همان آنزيمي كه داروهاي استاتيني براي كاهش كلسترول آن را هدف‌گيري مي‌كنند، كاهش ايجاد كند.
گفتني است: بيماري متابوليكي كبد چرب كه اغلب با چاقي و ديابت همراه مي‌شود غالباً به شرايط جديد وخيم‌تر از جمله سيروز كبدي و يا سرطان كبد منجر مي‌شود كه اين وضعيت حدود 10 تا 42 درصد از جمعيت عمومي را تحت تأثير قرار مي‌دهد

کشیدن قلیان سبب سفیدی و ریزش مو می شود




به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر محمدعلی نيلفروش‌زاده متخصص پوست و مو  با بیان این مطلب اظهار داشت: برخلاف نظريه مردودي كه قليان را بي‌ضرر مي‌داند بايد گفت كه قليان حتي از سيگار بدتر است. با هر بار پك‌زدن به قليان حدود 500 سي‌سي دود وارد ريه مي‌شود، در حالي كه در سيگار اين مقدار 70 سي‌سي است.
وی افزود: نيكوتين موجود در قليان و سيگار به دليل آن كه حاوي آمونياك است، جذب بيشتري دارد و هر دو مضر است. هر زمان كه مويرگ‌هاي مسئول تغذيه پوست نتواند وظيفه خود را درست انجام دهد، چين و چروك‌ها و علائم عميق‌تر پيري زودرس در سطح پوست به‌وجود‌ مي‌آيد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: خانم‌هايي كه از سيگار و قليان می کشند، بايد با چهره زيبا و پوست شفاف و جوان خداحافظي كنند، چرا كه نيكوتين سيگار يا قليان در خانم‌ها جذب بيشتري دارد. استفاده مكرر از قليان موجب از بين رفتن شفافيت و طراوت و در نتيجه پيري زودرس پوست مي‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف هيچ كرمي نمي‌تواند پيري پوست ناشي از سيگار و قليان را برطرف كند و توصيه مي‌شود خانم‌ها اين عادت را ترك كنند. جالب است بدانيد كه افراد سيگاري يا كساني كه قليان مصرف مي‌كنند، حداقل يك تا دو سال از افراد همسن خود بزرگ‌تر به نظر مي‌رسند.