۲۵ ماده غذایی سودمند برای افزایش طول عمر

کارشناسان تغذیه می‌گویند اگر به دنبال راهکاری موثر برای افزاش طول عمر خود هستید، بدون شک روشهای سالم و طبیعی بیشترین تاثیر را با کمترین عوارض جانبی دارند.
۲۵ خوردنی مفید برای افزایش طول عمر
به گزارش ایسنا، تغذیه سالم و انتخاب مناسب مواد غذایی قابلیت آن را دارد که روند پیری بیولوژیک را کندتر کند و پیامدهای سالمندی را به تعویق بیاندازد.,
روزنامه کلوب اند میل چاپ کانادا در یک مقاله جدید فهرستی از
۲۵ ماده غذایی سودمند را ارائه کرده که همگی در افزایش طول عمر نقش بسزایی دارند.
این
۲۵ ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و ریز مغذی هایی هستند که تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، با مولکول های مخرب رادیکال آزاد می جنگند و میزان قند خون و انسولین را در حد طبیعی و سالم نگه می دارند که در نهایت این فاکتورها به دور نگه داشتن التهاب از بدن منجر می شوند.
در این مقاله آمده است:
بادام
به عنوان منبعی سرشار از ویتامین E و چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارد.
آووکادو
نیز یک منبع غذایی از چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای و فولیت است که به ترمیم مولکول DNA در سلولها کمک می کند.

زنان باردار : زیاد ماهی نخورید

طبق يك مطالعه، زنان بارداري كه بيش از سه بار در هفته ماهي مصرف مي‌كنند به دليل بالارفتن ميزان جيوه در خونشان، سلامت نوزاد خود را به خطر مي‌اندازند.
قرار گرفتن در معرض جيوه به ويژه براي جنين در زمان رشد اعضاي داخلي بدنش خطرناك است و مي‌تواند به آسيب عصبي، كليوي و مغزي و همچنين ممانعت از رشد منجر شود.
زنان چيني هنگام بارداري معمولا ماهي بيشتري مصرف مي‌كنند زيرا معتقدند كه مصرف ماهي از گوشت قرمز و يا گوشت پرندگان سالمتر است.
يك مطالعه كه بر روي ۶۵زن باردار در تايپه انجام شد نشان داد كه تمركز جيوه در خون آنها حدود ۹/۱ميكروگرم در ليتر و در خون بند ناف آنها حدود ۱۰ميكروگرم در ليتر بود.
همچنين محققان در جفت اين زنان بطور متوسط ۱۹نانوگرم در گرم جيوه يافتند.
محققان در گزارشي كه قرار است ژانويه در “مجله اينترنتي زايمان و بيماري‌هاي زنان” منتشر شود، نوشتند: اين مقدار جيوه بالاتر از سطح بي‌خطر است.
ميزان جيوه در خون ۸۹درصد افراد مورد مطالعه، از حد ۵/۸ميكروگرم در ليتر كه توسط “شوراي تحقيق ملي آمريكا” توصيه شده، تجاوز مي‌كند.
محققان گفتند، زماني كه يك زن ماهي مصرف مي‌كند، مواد آن جذب دستگاه گوارش وي شده و وارد جريان خون مي‌شود و عناصر جيوه و يا متيل جيوه از جفت مي‌گذرد و به جنين مي‌رسد.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا به زنان باردار توصيه مي‌كند تا از مصرف ماهي‌هايي كه سطوح بالايي جيوه دارند مانند كوسه‌ماهي، شمشيرماهي و ماهي خال مخالي (ماكارل) پرهيز كنند و بجاي آنها به سراغ نرم تنان صدف‌دار مانند ميگو بروند كه جيوه كمتري دارند

منبع: http://www.abcdiet.net

روماتیسم مفصلی یا Rhumatoid arthritis چیست؟

روماتوئید آرتریت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اتوایمن است. بیماری‌های اتوایمن Autoimmune به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در ان بدن به قسمتی از بافت خودش حمله می‌کند.
عفونت‌ها ،جراحات بافتی و آسیب‌های روحی می‌توانند در افرادی که آمادگی ژنتیکی‌اش را دارند موجب ایجاد واکنش‌های اتوایمن شود. عمل پزشکی با استفاده از داروهای استروئیدی و سرکوبگر سیستم ایمنی به بهبود بیماری‌های اتوایمن و بوطر خاص روماتیسم مفصلی می‌پردازد. بسیاری از این داروها وقتی در طولانی مدت مصرف می‌شوند خاصیت سمی‌دارند.

دکتر اندویل یکی از ماخصصان تغذیه برتر در کشور آمریکا توصیه می‌کند تغییراتی را در سبک زندگی خودتان ایجاد نمایید. این تغییرات و روش‌ها می‌تواند شما را در کاهش ناراحتی‌های ابتلا به آرتریت روماتوئید یاری نماید.
1 . از یک برنامه غذایی کم‌پروتئین و پرکربوهیدرات استفاده نمایید. استفاده از غذاهای حیوانی را محدود نمایید.
2 . مصرف شیر ، فرآورده‌ها و غذاهای ساخته شده از شیر را قطع نموده یا کاملا محدود نمایید.
3 . استفاده از روغن‌های امگا-3 را افزایش دهید می‌توانید این کار را با استفاده بیشتر از ماهی‌های آب‌های سرد، گردو یا استفاده از بذرکتان تازه انجام دهید.
4 . از مصرف تمام روغن‌های گیاهی دارای چند پیوند دوگانه مانند روغن‌های سبزیجات، ماگارین‌ها و روغن‌های شیرینی‌پزی خودداری نمایید.
5 . ورزش‌های اروبیک معمولی انجام دهید. شنا بهترین ورزش از این دسته حرکات ورزشی می‌باشد.

نوشابه انرژي‌زا را با احتياط بنوشيد

اين روزها نوشابه‌هاي انرژي‌زا را در هر جايي مي‌توان يافت. از دكه‌هاي روزنامه‌‌فروشي گرفته تا فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي. نوشابه‌هاي انرژي‌زا در اين سال‌ها بدون سروصدا طرفداران زيادي براي خود دست و پا كرده‌اند...
باوجود اين در آخرين شماره نشريه داخلي مايوكلينيك، پژوهشگران توصيه كرده‌اند كه مشتريان پروپاقرص اين نوشيدني‌هاي تازه وارد با احتياط بيشتري به مصرف‌شان بپردازند.
دكتر جان هيگنز از دانشگاه پزشكي هوستون تگزاس دراين‌باره مي‌گويد: «آنچه ما مي‌دانيم اين است كه يك قوطي نوشابه انرژي‌زاي معمولي يك چهارم فنجان شكر و بيش از يك فنجان قهوه كافئين دارد.» محدوده كافئين موجود در اين محصولات از 70 تا 200 ميلي‌گرم ارزيابي مي‌شود. اين در حالي است كه هر فنجان قهوه، بسته به نوع و روش دم‌كردن آن، تنها 40 تا 150 ميلي‌گرم كافئين دارد. دكتر هيگنز اعتقاد دارد كه مشكل اصلي كافئين نيست. مشكل اصلي تركيباتي است كه ما از آن بي‌خبريم و ميزان كالري آنها هم اغلب ناديده گرفته مي‌شود:
«اغلب نوشابه‌هاي انرژي‌زا، حاوي محرك‌هاي گياهي همچون گوآرانا، اسيد آمينه‌ تورين، ويتامين‌‌ها، مواد معدني و گياهان ديگر هستند كه به ندرت ميزان كالري آنها محاسبه شده است.» به همين دليل نگراني عمده دكتر هيگنز و همكاران‌اش اين است كه تركيب اين افزودني‌هاي كم و بيش ناآشنا با ميزان بالاي كافئين‌شان ضربان و ريتم قلب، فشارخون و حتي وضعيت عملكرد مغزي مصرف‌كنندگان را به طرز غيرقابل پيش‌بيني تحت‌الشعاع قرار دهد. اين نگراني وقتي حادتر مي‌‌شود که فرد مصرف‌کننده همراه اين نوشيدني‌ها به مصرف الکل يا به دنبال آن به ورزش‌هاي سنگين بپردازد.
دکتر هيگنز و همکاران‌اش براي ارايه يک دستورالعمل جامع، تمام مطالعات موجود را در خلال سال‌هاي 1976 تا 2010 بازبيني کردند. آنها در کمال تعجب دريافتند که در اين سال‌ها به جز چند مطالعه کوچک و متمرکز روي يک گروه سني خاص، هيچ مطالعه همه‌جانبه‌اي صورت نگرفته است.
به عبارت ديگر به غير از افزايش ضربان قلب و فشارخون هيچ کارآزمايي باليني يا تحقيق ميداني مشخصي در مورد احتمال بروز عوارض جدي‌تر همچون تشنج، حمله قلبي و مرگ ناگهاني انجام نگرفته است.

فقط لبنیات کم چرب

به طور کلی افرادی که چربی خون دارند توصیه می شود که از شیر و ماست کم چرب استفاده کنند. باید توجه داشت که در فرآورده های کم چرب تفاوتی میان میزان مواد مغذی آن نظیر میزان کلسیم در مقایسه با شیر پرچرب وجود ندارد
بنابراین میتوان از اثرات سودمند این مواد مغذی بهره برد. مطالعات نشان می دهد که دریافت روزانه 600 میلی گرم کلسیم بیش از نیاز روزانه کیتواند به میزان چشمگیری سطوح کلسترول را کاهش دهد جالب تر آنکه به تازگی دانشمندان دریافته اند مصرف منظم ماست کم چربمیزان کلسترول بد خون را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. دانشمندان در تحقیقات جدید به این نتیجه دست یافته اند دریافت 200 گرم ماستی که دارای باکتری لاکتویاسیون و اسید و فیلوس است میتواند به میزان 3 درصد کل کلسترول خون را کاهش داده و به میزان 5 درصد سطح کلسترول بد را بکاهد. دانشمندان تصور می کنند که این باکتری میتواند در روده با کلسترول باند شده و مانع جذب آن شود آنها خاطر نشان می کنند که با کاهش هر درصد از سطح کلسترول خون، 2 تا 3درصد از احتمال بروز حملات قلبی کاسته می شود.

شير مانع از اثرات مثبت چای بر قلب می شود

براساس یک تحقیق، افزودن شیر به یک فنجان چای می تواند قدرت حفاظتی آن را در برابر بیماری های قلبی تخریب کند .
یافته های یک مطالعه محدود درآلمان نشان داده است که نوشیدن چای سیاه به طرز بارزی قدرت شل شدن شریان ها و باز کردن آنها را برای حفظ جریان خون طبیعی افزایش می دهد.
اما فصلنامه قلب اروپا نیز نوشته است که پروتئین شیر که کازئین نامیده می شود مانع از این تاثیر می شود.
تخمین زده می شود که ۹۸% از افرادی که در بريتانيا چای می نوشند، ترجیح می دهند شیر را به چای خود اضافه کنند.
محققان تاثیرات چای را در ۱۶ انسان و همچنين بر روی بافت موش آزموده اند. آنها نشان داده اند مولکول هایی در چای که کاتچینز نامیده می شوند با تولید یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک به باز شدن رگ های خونی کمک می کنند. کازئین موجود در شیر با کاهش میزان کاتچینز چای از این تاثیر پیشگیری می کند.
دکتر ورنا ستانگل، محقق ارشد و استاد کاردیولوژی در بیمارستان شریته در برلین، گفت:”یافته های ما احتمالا توضيحی درباره فقدان تاثیرات سودمند چای بر خطر بیماری های قلبی در بریتانیا، کشوری که در آن شیر معمولا در چای افزوده می شود، فراهم می آورد.”
با این وجود، جون دیویسن، پرستار بخش قلب بنیاد قلب بریتانیا، گفت: “به سختی می توان براساس یک تحقیق محدود، درباره تاثير افزودن یک قطره شیر به چای نتيجه گيری کرد.”
وی ادامه داد: “برای مراقبت از قلب، ورزش مرتب، نکشيدن سيگار و رژيم غذايی سالم بسيار مهم تر از حذف شير از چای است.”
فواید چای
اما خانم دیویسن همچنین گفت که این تحقیق مشخص می کند که نباید تنها به یک غذا فکر کرد بلکه باید به تاثیر تعامل واقعی میان غذاهای مختلف نیز اندیشید.

مصرف میوه زیاد و گوشت کم و کاهش خطر سرطان روده

پژوهشگران آمريكايي در جديدترين تحقيقات خود نشان دادند خطر بروز سرطان روده بزرگ در افرادي كه مقادير فراواني ميوه استفاده كرده و گوشت درصد كمي از رژيم غذايي آنها را تشكيل مي‌دهد، كمتر است.
اين تحقيق نتايج تحقيقات پيشين مبني بر اينكه گوشت خطر ابتلا به سرطان بويژه سرطان روده بزرگ را افزايش مي‌دهد تاييد مي‌كند.
پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي عادات غذايي ۷۲۵بيماري كه اخيرا كلونوسكوپي كرده و سيگار مي‌كشيدند را بررسي كردند.
از اين تعداد، ۲۰۳نفر دريافتند به آدنوم( تومور پوششي مركب از نسج غددي) و پوليپ‌هايي كه اغلب به تومور تبديل شده و در جريان كولونوسپي برداشته شده است، مبتلا بودند.
پژوهشگران قصد دارند دريابند آيا مصرف فراوان سبزيجات مي‌تواند عوارض بد ناشي از مصرف گوشت را از بين ببرد.

مبتلایان به سنگ کلیه مرکبات مصرف کنند

یک متخصص تغذیه استفاده از مواد حاوی اسید سیتریک از جمله مرکبات را به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه کرد.
دکتر مسعود کیمیاگر گفت: سنگ های کلیه معمولا از سنگ های اگزالاسه و اوراسه می باشند که در این میان سنگ های اگزالاسه فراوان ترند.

وی تصریح کرد: چنانچه سطح اسید سیتریک ادرار کاهش یابد، احتمال ابتلا به سنگ کلیه افزایش خواهد یافت بنابراین مصرف مرکبات که منبع غنی از اسید سیتریک هستند، می تواند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک شایانی کند ضمن اینکه تحرک و مصرف آب کافی نیز توصیه می شود.
دکتر کیمیاگر در ادامه یادآور شد: موادی نیز وجود دارند که در سنگ کلیه سطح اسید اگزالیک را در بدن افزایش می دهند که این امر خوشایند نیست بنابراین بهتر است مصرف این مواد را از جمله اسفناج، توت فرنگی، شکلات، مغزها، لبو و چای در افراد مبتلا و یا افرادی که زمینه بالا بودن این اسید را دارند و یا استعداد ابتلا به سنگ کلیه در آنان دیده می شود (از جمله سابقه فامیلی) کاهش دهند.

منبع: http://www.abcdiet.net

مصرف زیاد پنیر خطرناک است

متخصصان علوم پزشکی در اروپا هشدار دادند که خوردن مصرف زیاد پنیر خطر ابتلا به سرطان مثانه را تشدید می کنند.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این متخصصان هشدار دادند در افرادی که روزانه بیش از
۵۳ گرم پنیر می خورند خطر ابتلا به سرطان مثانه بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند. ۵۳ گرم پنیر تقریبا به اندازه یک تکه کوچک شکلات است.
مجله اروپایی سرطان در این باره گزارش داد که در عین حال خوردن کمتر از این مقدار پنیر در روز هیچ خطری برای سلامت مثانه ندارد.
به گزارش روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس، این متخصصان در آزمایشات خود چگونگی تاثیر رژیم غذایی چرب روی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را در ۵۸۶ داوطلب سالم و مبتلا به سرطان مثانه بررسی کرده به نتایج فوق دست یافتند.
این یافته حاصل مطالعات گروهی از پزشکان و متخصصان دانمارکی و بلژیکی است.
آمارها نشان می دهد که سالانه حدود
۱۰ هزار نفر تنها در انگلیس قربانی سرطان مثانه می شوند و احتمال ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.
بنا بر این گزارش، سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است که از کل سرطان های موجود، حدود هفت درصد از سرطان های مردان و همچنین دو درصد از سرطان های زنان را تشکیل می دهد. همچنین
۶۵ سالگی سن متوسط ابتلا به این نوع سرطان است.
پزشکان می گویند افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم است یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.
یکی دیگر از علل ایجاد کننده سرطان مثانه استفاده از داروهایی مانند سیکلوفسفامید و شیرین کننده های مصنوعی است. عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می دهند. بعلاوه سیگار عامل
۵۰ درصد تشکیل تومورهای مثانه است.
شایع ترین علائم سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که در اکثر موارد دیده می شود. همچنین درد مشترک در پهلو و درد استخوانی از سایر علایم این بیماری است.
متخصصان می گویند چربی های اشباع شده مثل گوشت و لبنیات احتمال بروز این سرطان را تشدید کرده اما در عوض چربی های سالم مثل روغن زیتون نقش حفاظت کننده در برابر این بیماری دارند.

مصرف غلات سبوس دار و سلامتی قلب

دكتر لوك جوسي استاديار بيمارستان بيرمنگام و دانشكده طب هاروارد در بوستون در اين باره خاطرنشان كرد: همواره مباحث و گفت وگوهاي مناسب و قوي درباره مصرف غلات سبوس دار در وعده غذايي صبحانه وجود دارد.
وي ادامه داد: مزاياي قابل توجه مصرف غلات سبوس دار براي سلامتي نه تنها كودكان بلكه براي بزرگسالان نيز به اثبات رسيده است.
به گفته اين پژوهشگران مصرف صبحانه حاوي غلات سبوس دار و فيبربالاي خوراكي مي‌تواند باعث كاهش فشار خون و كلسترول مضر در بدن شده و در نتيجه احتمال حملات قلبي را كاهش مي دهد.
براساس اين مطالعات غلاتي كه حداقل حاوي ۲۵ درصد جو دو سر يا سبوس باشند به عنوان غلات سبوس دار در نظر گرفته مي‌شوند.
نتايج اين مطالعات در چهل و هفتمين كنفرانس سالانه انجمن قلب آمريكا در زمينه همه گيرشناسي و پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي ارائه شد.
اين پژوهش نشان داد: در افرادي كه درهفته حداقل ۷ نوبت از غلات سبوس دار مصرف مي‌كنند، ۲۸ درصد احتمال ابتلا به نارسايي‌هاي قلبي كمتر از ساير مردم است.

مصرف سير و پياز و كاهش خطر ابتلا به سرطان

طبق يك مطالعه جديد، افرادي كه رژيم غذايي خود را با مقدار زيادي سير و پياز رنگ و بو مي‌دهند، احتمالا خطر ابتلا به چند نوع سرطان در آنها كمتر است.
با اين وجود در ارتباط با تاثير مستقيم پياز و سير بر روي خطر ابتلا به سرطان هنوز اطمينان حاصل نشده است.
محققاني از تجزيه و تحليل هشت مطالعه از ايتاليا و سوييس دريافتند، افراد مسني كه بالاترين ميزان مصرف پياز و سير را داشتند با كمترين ميزان خطر ابتلا به چند سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، تخمدان و گلو روبرو بودند.
اين يافته‌ها كه در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” منتشر شده است برخي تحقيقات گذشته را تاييد مي‌كند.
اما تحقيقات قبلي بيشتر در چين انجام شده بود و مشخص نيست كه آيا اين نتايج در كشورهاي غربي متفاوت است يا خير.
دكتر “كارلوتا گالئونه” نويسنده برجسته اين مطالعه جديد گفت: در كشور چين عادات غذا خوردن بطور چشمگيري متفاوت است در اين كشور مصرف سير بسيار بيشتر است.
به گفته گالئونه يك محقق از “موسسه تحقيقات داروشناسي ماريو نيگري” در ميلان گفت: يافته‌هاي اخير نشان مي‌دهند كه منفعت ضد سرطاني اين سبزيجات شامل حال مردم كشورهاي غربي نيز شده است.
در عوض به گفته گالئون و همكارانش، ممكن است افرادي كه سير و پياز دوست دارند يك رژيم غذايي كلي داشته باشند از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند.
از طرف ديگر آنها متذكر شدند كه مطالعات و آزمايشات انجام شده بر روي سلول‌هاي سرطاني حيوانات نشان داده‌است كه برخي تركيبات موجود در سير و پياز احتمالا از رشد تومورها جلوگيري مي‌كند.

خوردن اسفناج واقعاً عضلات را قوی می کند

گروهی از دانشمندان سوئدی در تحقیقات خود نشان دادند که خوردن اسفناج می تواند موجب تقویت عضلات شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، با کارتون ملوان زبل آشنا هستید. در این کارتون شخصیت ملوان زبل پس از خوردن یک کنسرو اسفناج قدرت خارق العاده ای در بازوهای خود احساس می کرد و می توانست کارهای عجیبی انجام دهد.

اکنون محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد نشان دادند که اسفناج یک ماده خوراکی غنی از نیترات است و حتی مصرف کم آن به مدت سه روز مداوم می تواند میزان اثربخشی میتوکندریها را بهبود ببخشد. میتوکندریها نیروگاههای انرژی حاضر در سلولهای ماهیچه ای و بافتها هستند.
این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: “میزان نیترات لازم برای قوی کردن ماهیچه ها در دو یا سه چغندر قرمز و یا یک بشقاب اسفناج پیدا می شود.”
این ماده نه تنها برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مفید است بلکه همچنین می تواند عضلاتی مثل عضلات ملوان زبل درست کند.
براساس گزارش ساینس سنتریک، این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج گروهی از داوطلبان زن و مرد را به دو گروه تقسیم کردند.
برای گروه اول به مدت سه روز یک رژیم غذایی با میزان کم نیترات غیرآلی (۳۰۰ گرم اسفناج) همراه با فعالیتهای فیزیکی تجویز شد و سایر داوطلبان در گروه کنترل قرار گرفتند.
در افراد آزمایش شونده مشاهده شد که میتوکندریها در زمان انجام تمرینات ورزشی اکسیژن کمتر مصرف کرده و در عوض در ماهیچه ها مواد پر انرژی تولید می کردند.
این تحقیقات نشان می دهد که نیترات خوراکی با کمک باکتریهای مفیدی که در دهان وجود دارد تولید اکسید نیتریک می کند.

مصرف قند در میانسالان با مشکلات حافظه در ارتباط است


 تحقیقات بر روی 940 سالمند نشان داد:
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد سالمندانی که کربوهیدرات قند مصرف می‌کنند با مشکلات حافظه و فکر کردن روبرو هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، بر اساس مطالعات جدید، سالمندانی که مقدار زیادی کربوهیدرات و قند مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر اختلالات مغزی هستند.

این اختلالات شامل مشکلات حافظه، زبان، تفکر و قضاوت است که می‌تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر باشد.

محققان کلینیک مایو در روچستر اظهار کردند: این مطالعه بر روی 940نفر از افراد 70 تا 89 ساله انجام شد و بررسی‌ها در مورد اختلال و عادات غذا خوردن بود.

تحقیقات نشان داد در کسانی که مصرف کربوهیدرات بالا بود 1.9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اختلال خفیف شناختی نسبت به کسانی که مصرف کربوهیدرات در آنها کم بود وجود داشت.

همچنین در افرادی که مصرف شکر بالا بود 1.5 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اختلال خفیف شناختی نسبت به کسانی که کمترمصرف می کردند وجود داشت.

مصرف کربوهیدرات بالا می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد زیرا کربوهیدرات بر قند خون و سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد.

محققان اظهار کردند: رژیم غذایی باید متعادل باشد.

بروز بیماری هورمونی در زنان به دلیل رژیم غذایی فاقد کلسیم


120-89.jpg استفاده از رژیم‌های غذایی کم کلسیم با توسعه خطر ابتلا به یک بیماری هورمونی شایع در زنان به نام هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه همراه است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان آمریکایی با بررسی 58354 نفر از زنان 39 تا 66 ساله شرکت‌کننده در مطالعه سلامت پرستاران بیش از یک دوره 22 ساله که سابقه بمیاری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه را نداشتند و ارزیابی کلسیم دریافتی آنها توسط منابع غذایی و مکمل‌ها در هر چهار سال با استفاده از یک پرسشنامه بسامد غذایی دریافتند که مصرف بالای کلسیم در رژیم غذایی زنان پس از تعدیل عوامل متعدد از جمله سن، شاخص توده بدن و غیره با کاهش 44 درصدی بروز این بیماری در آنها همراه بوده است.

محققان با بررسی افراد مبتلا و غیرمبتلا در طول این چند سال پیگیری همچنین افزودند: زنانی که روزانه به‌طور متوسط 500 میلی‌گرم از مکمل‌های کلسیمی استفاده می‌کردند تا 59 درصد کمتر از زنانی که هیچ مکمل کلسیمی را دریافت نمی‌کردند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه افزود: مزایای دریافت روزانه مکمل‌های کلسیم در روزهای نسبتا کم در طول سال‌های متمادی به احتمال زیاد نسبت به خطرات آن بیشتر بوده و حتی یک افزایش متوسط در غلظت کلسیم می‌تواند در کاهش بروز تومور پاراتیروئید مؤثر باشد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با درد


  متخصصان تغذیه و سلامت معتقدند که برخی از مواد غذایی به کاهش دردهای مزمن کمک می‌کنند. 
 
هر چند ورزش و تمرینات مدیتیشن (مراقبه) بهترین شیوه‌ها برای مقابله با درد هستند اما این متخصصان تاکید دارند که با چند تغییر ساده در رژیم غذایی نیز می‌توان به شیوه‌ای موثر درد را کنترل کرد.
به گزارش تورنتونیوز، با توجه به اظهارات فوق چند نمونه از توصیه‌های تغذیه‌ای موثر برای مقابله با درد عبارتند از:
- از ادویه‌های مناسب به مقدار کافی استفاده کنید. بررسی نشان داده است که زردچوبه و زنجبیل هر دو از چاشنی‌های بسیار مفیدی هستند که خاصیت تسکین‌ دهنده درد مانند داروهای آسپیرین و ایبوبروفن را دارند. به این ترتیب افزودن‌ اندکی زنجبیل به چای یا قهوه‌ای که روزانه مصرف می‌کنید در تسکین درد موثر است.
- از فرآورده‌های لبنی استفاده کنید. محصولات لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند که این دو ماده نیز به نوبه خود نقش موثری در کنترل درد دارند.
- غلات را همراه با سبوس آنها مصرف کنید. غلات سبوس‌دار غنی از منیزیم هستند. این ماده معدنی برای مقابله با دردهای عضلانی بسیار مفید است و به کاهش دردهای مزمن کمک می‌کند.
- مفاصل خود را چرب کنید. روغن زیتون غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی موسوم به پلی فنول‌ها است که مکانیسم مقابله با درد را در بدن فعال می‌کند و از این رو توصیه می‌شود که مفاصل خود را با این روغن چرب نگه دارید.
- سبزیجات سبز رنگ را فراموش نکنید. مصرف این سبزی‌ها مانند اسفناج و کاهو و کرفس که سرشار از ویتامین K هستند، تسکین‌دهنده درد است.

 تغذیه > توصیه‌ها و آداب- همشهری آنلاین:

3 خوراکی خوشمزه علیه پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری است که بیش‌تر افراد در دوران پیری به آن دچار می‌شوند و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.
پوکی استخوان به جهت کاهش جذب کلسیم توسط بدن صورت می‌گیرد. با انجام ورزش‌های روزانه، نکشیدن سیگار، تغذیه مناسب و نخوردن مشروبات الکلی می‌توان از بروز بیماری پوکی استخوان پیشگیری کرد و برای پیشگیری از این بیماری 4 ساعت پیاده‌روی در هفته با مصرف بهترین داروها برابری می‌کند.
صرف میوه، سبزی و غلات خطر بروز پوسیدگی و شکستگی استخوان را در افراد مسن کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه تافتز در بوستون امریکا حاکی است مردان مسنی که بیشترین مقدار میوه، سبزی و غلات را مصرف می‌کنند، کمتر از مردان مسن دیگر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
نتایج پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد زنان مسنی که بیشترین مقدار مصرف شیرینی را دارند، از کمترین میزان دانسیته استخوانی برخوردارند و بیشتر از زنان دیگر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند. به گفته محققان، با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه مصرف میوه، سبزی و غلات احتمالاً با افزایش تجمع مواد معدنی در استخوان از پوکی استخوان و بروز شکستگی‌های آن پیشگیری می‌کند.

مصرف غذای بدون ارزش به جنین آسیب می‌زند

خبرگزاری فارس: مصرف غذای بدون ارزش به جنین آسیب می‌زند
هشدار محققان پزشکی

خبرگزاری فارس: محققان اسپانیایی هشدار دادند که مصرف خوراکی های بدون ارزش غذایی،معادل سیگار کشیدن در دوره بارداری به جنین آسیب می‌رساند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، به نقل از روزنامه The Sun این تحقیقات حاکی است: استفاده زنان باردار از خوراکی های بدون ارزش غذایی به جنین آنها آسیب می‌رساند که این آسیب معادل آسیبی است که سیگار کشیدن در دوره بارداری به همراه دارد.
محققان اسپانیایی، مواد غذایی مورد استفاده هزار و 100 زن را مورد بررسی قرار دادند که سیب زمینی سرخ شده یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده آن بود.
این محققان دریافتند که ماده شیمیایی آکریل آمید موجود در مواد غذایی سرخ شده و غیرمغذی حجم مغز جنین و رشد آن در رحم مادر را محدود می‌کند.
آکریل آمید یک ماده شیمیایی سرطان زا است که از واکنش بین اجزای طبیعی در مواد غذایی در حال پخت به وجود می‌آید.
محققان دریافتند: زنانی که روزانه از غذاهای بدون ارزش غذایی مصرف می‌کردند؛ نوزادانی با وزن کمتر نسبت به دیگران به دنیا آوردند و اندازه دور سر این نوزادان نیز کوچک تر بود.
جان رایت یکی از تهیه کنندگان این تحقیقات گفت: تاثیر ماده آکریل آمید بر وزن نوزاد به هنگام تولد تقریباً شبیه تاثیر منفی سیگار کشیدن در دوره بارداری است.

راهکارهای تغذیه ای برای درمان نشانگان (سندرم) خستگی مزمن (CFS)

CFS
سندرم خستگی مزمن بعد از کار زیاد، مشغله های فکری یا بی خوابی رخ نمی دهد بلکه این نوع خستگی، شدید، مستمر و فرسایشی است، به گونه ای که با استراحت بهبود نیافته و موجب کاهش فعالیت های جسمی، ذهنی و اجتماعی فرد می گردد و در نهایت به افسردگی و انزوا می انجامد.
 
یکی از معیارهای اصلی در تشخیص این اختلال تداوم در بروز دوره های خستگی است و شدت آنها به حدی است که متوسط فعالیت روزانه را در حدود 50 درصد و به مدت حداقل 6 ماه کاهش می دهند. مطالعات نشان می دهند که شیوع این سندرم در زنان 2 برابر مردان است و معمولا در سنین 25 تا 45 سالگی بروز می کند. سایر علایم ونشانه های این سندرم عبارتند از: عدم تمرکز، فقدان حافظه، افسردگی، عصبانیت، ترس، زود رنجی، سردرد، حساس شدن غدد لنفاوی، تعریق شبانه، ضعف سیستم ایمنی و کاهش یا افزایش وزن.
بررسی ها حاکی از این است که کمبود برخی از مواد مغذی احتمال ابتلا به این سندرم را افزایش می دهد که در ادامه به آنها می پردازیم:

روغن نارگیل از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند

روغن نارگیل
روغن نارگیل، باکتری های مولد پوسیدگی دندان را مورد حمله قرار می دهد
  روغن نارگیل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند در محصولات مربوط به بهداشت دهان ودندان مورد استفاده قرار گیرد.
در تحقیقات اخیر خاصیت آنتی باکتریایی روغن نارگیل در فرم طبیعی این روغن و همچنین در فرم فرآیند شده با آنزیم ها (حالتی شبیه هضم) مورد بررسی قرار گرفت.
این نمونه های روغن در برابر باکتری استرپتوکوکوس که به طور معمول در محیط دهان یافت می شود، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روغن نارگیل فرآیند شده به طور قوی تری رشد اغلب گونه های باکتری استرپتوکوکوس  از جمله استرپتوکوکوس موتان را مهار می کند. استرپتوکوکوس موتان یک باکتری تولید کننده اسید و یکی از دلایل عمده در پوسیدگی دندان به شمار می رود. در این مطالعه همچنین مشخص شد که روغن نارگیل از برفک دهان نیز پیشگیری می کند.
دندانپزشکان معتقدند که پوسیدگی دندان یکی از مشکلات بهداشتی شایع است و در 60 تا 90 درصد کودکان و بخش عمده ای از بزرگسالان مشاهده می شود.  

ويتامين C در درمان آلزايمر موثر است



جام جم آنلاين: گروهي از محققان سوئدي در تحقيقات جديد خود به عملكردهاي جديد و جالب ويتامين C در درمان بيماري آلزايمر دست يافتند.
به گزارش فارس، اين محققان دريافتند كه ويتامين C به تجزيه و حل شدن پروتئين‌هاي زيانبار و پروتئين آميلوئيد جمع شده در اطراف مغز كمك مي‌كند. پروتئين آميلوئيد در مغز افراد مبتلا به آلزايمر جمع مي‌شود و يكي از نشانه‌هاي اصلي ابتلا به آلزايمر است. اين پروتئين در مرگ سلولهاي عصبي به ويژه سلولهاي عصبي مسئول حافظه سهيم است.
به اين محققان لازم است كه انسان در صورت ابتلا به بيماري آلزايمر به طور منظم ميوه و سبزي‌هاي تازه و مكمل‌هاي ويتامين C مصرف كند.در حال حاضر درماني براي بيماري آلزايمر وجود نداردو درمان‌هاي موجود، تنها به كاهش شدت بيماري و علائم آن و كاستن از سرعت گسترش اين بيماري در مغز كمك مي‌كند.
ويتامين C از خانواده آنتي‌اكسيدان‌ها است كه تاثير پيشگيرانه در انسان در برابر اكثر بيماري‌ها از سرماخوردگي گرفته تا آنفلوآنزا و بيماري‌هاي قلبي دارد.

هورمون درماني


جام جم آنلاين: هورمون ماده‌اي است كه از غدد درون‌ريز ترشح مي‌شود و همه عملكردهاي جسماني و رواني ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
بيماري‌هاي متعددي وجود دارد كه موجب كمبود يا حتي فقدان هورمون‌ها مي‌شود. ديابت، كم‌كاري تيروئيد، كم‌كاري غدد جنسي، كوتاهي قد و چاقي از بيماري‌هاي كمبود يا كم‌اثر شدن هورمون‌ها هستند.
علم پزشكي از سال‌ها قبل توانسته است با استخراج برخي هورمون‌ها از حيوانات، آنها را جايگزين كمبود هورمون‌هاي بيماران كند؛ مثلا انسولين يا تيروكسين و نيز هورمون رشد سال‌ها از خوك يا اسب تهيه مي‌شدند.
در سال‌هاي اخير، توليد انواعي از هورمون‌ها در آزمايشگاه‌ها و با استفاده از علم ژنتيك آغاز شده است. در اين روش ژن‌هاي خاصي به باكتري‌ها تزريق مي‌شود و آنان را وادار به توليد مداوم هورمون مورد نظر مي‌كند. به اين ترتيب توليد، بسيار انبوه و در مقادير بيشتري انجام مي‌شود.
درمان با هورمون‌ها در مواردي كه بيمار آنها را كم دارد، مفيد و گاهي حياتي و نجات‌بخش است. البته پزشكان گاهي از هورمون‌ها در مواردي كه بيمار دچار كمبود آنها نيست هم استفاده مي‌كنند و اين بدون شك ضررها و مشكلاتي جبران‌ناپذير ايجاد مي‌كند.

ويتامين D به كمك مبتلايان به سل مي‌آيد

جام جم آنلاين: دهه‌ها قبل و پيش از آن‌كه آنتي‌بيوتيك‌ها مانند امروز در دسترس مردم باشند نور آفتاب براي درمان سل مورد استفاده قرار مي‌گرفت و بيماران اغلب به درمانگاه‌هاي سوئيس فرستاده مي‌شدند تا در آنجا غرق در اشعه‌هاي شفا‌بخش خورشيد شوند.
اكنون دانشمندان براي اولين بار نشان داده‌اند چرا و چگونه مي‌توان با آفتاب درماني واقعا تغييراتي ‌در بهبود افراد مبتلا به سل به‌وجود آورد.
طي مطالعاتي كه به رهبري محققان دانشگاه كوئين ماري لندن و با همكاري موسسه ملي شوراي تحقيقات سلامت انجام گرفته به‌نظر مي‌رسد علاوه بر درمان‌هاي آنتي‌بيوتيكي، تجويز مقدار بالاي ويتامين D به بيماران مبتلا به سل كمك مي‌كند تا با سرعت بيشتري بهبود‌ خود را باز يابند.
نتايج اين تحقيق كه در نشريه اينترنتي دستاوردهاي آكادمي ملي علوم به چاپ رسيده اولين تحقيق در مورد اثر ويتامين D روي واكنش ايمني بدن بيماراني است كه تحت درمان بيماري‌هاي عفوني قرار دارند.
اين يافته‌ها نشان مي‌دهد ميزان بالاي ويتامين D واكنش التهابي بدن به عفونت را تعديل كرده و باعث مي‌شود بيمار ضمن اين‌كه كمتر آسيب مي‌بيند سرعت بهبود‌ ريه‌هايش بيشتر شود.
محققان معتقدند مصرف ويتامين D با دز بالا، علاوه بر بهبود سريع‌تر بيماران مبتلا به سل ممكن است به بهبود‌ سريع‌تر ساير بيماري‌ها مانند ذات‌الريه هم كمك كند.

نوشيدن شير در فصل سرما

جام جم آنلاين: معمولا براي مصرف روزانه چه نوع شيري انتخاب مي‌كنيد: پاستوريزه، استريليزه، كم‌چرب، پرچرب، غني‌شده، طعم‌دار، شير لاكتوز يا شيرهاي لذيذ محلي؟ اما شايد اينجا اين سوال مطرح شود كه چه تفاوتي ميان اين شيرها وجود دارد؟ كدام‌يك حاوي كلسيم و ريزمغذي‌هاي بيشتري است‌؟ آيا مي‌توان شير را جايگزين آب‌آشاميدني كرد‌؟ اصلا چه شيري براي مصرف روزانه مناسب است‌؟
سن ابتلا به انواع بيماري‌ها كاهش يافته و علت اصلي آن هم مصرف پايين شير و فرآورده‌هاي آن است. طبق تحقيقات انجام شده سرانه مصرف محصولات لبني در ايران تقريبا يك‌چهارم سرانه مصرف آن در اروپاست. به همين دليل است كه اغلب كودكان امروزي توان مقاومتي پاييني در برابر عوامل بيماري‌زا دارند اما بايد بدانيد و آگاه باشيد كه مصرف شير و فرآورده‌هاي آن، نياز روزانه بدن ماست.
به گفته متخصصان علوم غذايي، كودكان زير هفت سال به 1.5 ليوان، نوجوانان بين هفت تا 12‌سال و افراد بالغ به دو ليوان، پسرها در سن بلوغ به سه ليوان، دخترها در همين سن به 2.5 ليوان و خانم‌هاي شيرده و باردار به 3.5 ليوان شير در روز نياز دارند.

مصرف چربی‌ها را فراموش نکنید!


  برخی چربی‌ها در مقادیر کم برای بدن شما مفید هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در حالی که شما سعی دارید چربی‌های مصرفی در رژیم غذایی خود را محدود کنید اما باید توجه داشته باشید که چربی‌ها در مقادیر کم برای بدن شما مفید هستند.

محققان از نظام بهداشتی دانشگاه میشیگان برخی مزایای چربی‌ها را برشمردند:

- چربی‌های اشباع شده در مقادیر محدود، منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها، از قبیل سلنیوم و ویتامین E هستند.

- چربی‌های سالم در مقادیر محدود، توانایی بدن برای جذب مواد مغذی ضروری از طریق دیگر غذاها را افزایش می‌دهند.

- چربی های سالم در مقادیر محدود می تواند به پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی، سرطان، بیماری‌های التهابی و درد عضلانی کمک کند.

- تحقیقات نشان می‌دهد که چربی‌های سالم می‌تواند به بدن کمک کند تا لخته شدن خون، التهاب، کلسترول و فشار خون را بهبود بخشد.

- اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد سالم و توسعه مغز و کنترل التهاب ضروری است و به درمان و پیشگیری از تعدادی از بیماری‌ها کمک می‌کند.


عادات غذایی کم‌خونی‌ آور


  کم‌خونی فقر آهن از شایع‌ترین کم‌خونی‌هاست. بر اساس جدیدترین بررسی‌ها، مشخص شده است 20 درصد خانم‌ها، 50 درصد خانم‌های باردار و 3 درصد آقایان به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود کم‌خونی ناشی از کمبود این ماده معدنی در آن‌ها بروز کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ البته بودن در سنین رشد، ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرون و سلیاک و خون‌ریزی‌های مکرر از عواملی هستند که زمینه بروز این مشکل را فراهم می‌کنند اما عادت‌های غلط غذایی نیز شرایط را برای ابتلا به این بیماری فراهم می‌کنند و این درست همان چیزی است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم.
1. نوشیدن چای و قهوه: مطالعه‌ها نشان داده‌اند نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه ترکیب‌های فنولیک دارند که مانع جذب آهن در دستگاه گوارش می‌شوند. به علاوه، در چای ترکیب دیگری به نام تانن وجود دارد که جذب این ماده معدنی را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. به این دلیل توصیه می‌شود بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی حاوی آهن یا وعده غذایی اصلی، این نوشیدنی‌ها را میل نکنید.
2.زیاده‌روی در مصرف لبنیات: حتماً با خواندن این عنوان تعجب خواهید کرد اما واقعیت آن است که کلسیم موجود در مواد غذایی مانند شیر، ماست، دوغ و پنیر وقتی با منابع غذایی حاوی آهن همراه شوند، هنگام جذب با آهن موجود رقابت می‌کنند و جذب این ماده معدنی را به حداقل ممکن می‌رسانند، بنابراین بهتر است مواد غذایی‌ای مانند ماست و دوغ را که اغلب در کنار غذا سرو می‌شوند، با غذاهای گوشتی‌ای نظیر کباب که منبع عالی آهن هستند، میل نکنید. البته این توصیه به کسانی است که بیشتر در معرض کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند؛ مانند کودکان و نوجوانان، زنان باردار و...

كلنجار كودك بیمار با غذا

  بسیاری از مادران نمی‌دانند كه هنگام سرماخوردگی، سرفه، اسهال و استفراغ فرزندشان باید چه خوراكی‌هایی را در برنامه غذایی او بگنجانند یا از دادن كدام دسته از نوشیدنی‌ها یا مواد غذایی كه ممكن است​ به كاهش تاثیرات داروهای مصرفی بر كودك منجر شود، خودداری كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ از سوی دیگر الگوی تغذیه‌ای كودكان هنگام بروز بیماری‌های معمول و شایع یا عوارضی كه هر كودكی ممكن است به آن دچار شود با باورهای غلط بسیاری آمیخته است كه اصلاح آنها می‌تواند به تامین سلامت كودكان بسیار كمك كند.

دكتر فریبا شیروانی، متخصص اطفال و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی كودكان در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: در طول سرماخوردگی می‌توان از ویتامین‌ها، بخصوص ویتامین C و روی یا زینك سولفات به عنوان مكمل استفاده كرد. مصرف روی در زمان سرماخوردگی باعث افزایش قوای سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری‌زا می‌شود و در صورتی‌كه كودك مبتلا به عفونت ریه شده باشد در رژیم درمانی او استفاده می‌شود.

سرماخوردگی و كودك بی‌اشتها

متخصصان اطفال تاكید می‌كنند​ از آنجا كه سرماخوردگی یك بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است كه می‌تواند به عوارض مختلفی مثل عفونت ثانویه باكتریال در دستگاه تنفسی كودك منجر شود، مراقبت‌های تغدیه‌ای طی دوره سرماخوردگی و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی در تسریع دوره درمان كودك بسیار اهمیت دارد.

کدو حلوایی، لاغر کننده زمستانی

 کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری‌ که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کدو حلوایی به دلیل وجود فیبر و مانیتول (نوعی قند ملین)، تحریک کننده روده است.به گفته محققان، کدو حلوایی بعد از هویج و اسفناج، سومین منبع سرشار از ویتامین A است که باعث حفظ سلامت و درخشندگی پوست می‌شود.کدو حلوایی منبعی غنی از پتاسیم است و از جذب قند و چربی کلسترول در خون جلوگیری می‌کند.


کاهش مصرف نمک، خطر ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند


 صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس در تحقیقات خود دریافت که کاهش مصرف نمک خطر ابتلا به سرطان معده را کم می‌کند.این تحقیقات خواستار مصرف کمتر نمک و درج روشن تر ترکیبات تشکیل دهنده مواد غذایی روی بسته بندیهای آن شده است.صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس گفت: یک نفر از مجموع هر 7 نفر می‌تواند در صورت پیروی از توصیه های سلامتی روزانه، خطر ابتلا به بیماری سرطان معده را از خود دور کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ توصیه شده است که مصرف روزانه نمک درحدود ۶ گرم یعنی معادل یک قاشق کوچک باشد اما صندوق یاد شده گفته است: افراد اکثراً به طور متوسط روزانه  8.6 گرم متوسط نمک مصرف می‌کنند.
روشن شده است که مصرف زیاد نمک برای فشار خون زیانبار است و ممکن است به ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی و همچنین سرطان منجر شود.
کیت مندوزا، رئیس بخش اطلاعات بهداشتی صندوق جهانی تحقیقات سرطان در انگلیس گفت: درمان موفقیت آمیز بیماری سرطان معده بسیار دشوار است زیرا در اکثر موارد بعد از پیشرفت بیماری تشخیص داده می‌شود.
وی افزود: این امر به اهمیت انتخاب شیوه زندگی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان معده اشاره دارد که در این ارتباط می‌توان به لزوم کاهش مصرف نمک در غذا و افزایش مصرف میوه و سبزیها تاکید کرد.


رژیم زمستانی


چگونه در زمستان به سرماخوردگی مبتلا نشویم
درحالی که فصل سرما نزدیک می شود و همه برای رسیدن آن آماده می شوند، یک تغذیه شناس با ارائه طرحی از رژیم غذایی زمستانی خود اظهار داشته که مصرف کردن ریزمغذیها می تواند سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و به ما کمک کند زمستان را بدون سرماخوردگی سپری کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، فرارسیدن فصل سرما و پوشیدن لباسهای گرم علاوه بر بسیاری از موارد یک معنای اضافی هم دارد و آن سرما خوردگی است. در بسیاری از فروشگاه ها کرمهای ضد آفتاب جای خود را به آب نباتهای سرما خوردگی، دستمال کاغذی و ویتامین C می دهند.
همواره توصیه شده است که یک رژیم سالم می تواند به سیستم ایمنی بدن ما کمک کند و آن را ارتقا دهد، اما با توجه به این که موضوعات بسیاری در رابطه با این رژیم غذایی مورد بحث و نقد است، اطلاع از این که از کجا آغاز کنیم کار دشواری است.
براساس اظهارات دکتر جوئل فوهرمان کلید داشتن یک سیستم ایمنی قوی در ریز مغذی ها است که به وفور در برخی سبزیجات و میوه ها وجود دارند
پزشک بازنشسته و تغذیه شناس دکتر جوئل فوهرمان اعتقاد دارد که وی به یک رژیم دو هفته ای قطعی برای افزایش سیستم ایمنی بدن رسیده که می تواند از دفاع طبیعی بدن حمایت کند.
وی اظهار می دارد که این رژیم علاه بر اینکه موجب می شود احساس خوبی داشته باشید به سادگی می توانید آن را در زندگی روزمره خود قرار دهید.

پوکی استخوان اپیدمی خاموش

ورزش، تغذیه مناسب و دارو مثلث درمانی پوکی استخوان

یک کارشناس ارشد تربیت بدنی در یزد گفت: «در صورتی که فعالیت بدنی به شکل بی‌رویه و شدید انجام شود باعث اختلالات قاعدگی و هورمونی در زنان شده و خود یکی از عوامل تشدید کننده پوکی استخوان به شمار خواهد رفت.»

فرزانه صادقیان در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار سینانیوز به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان گفت: «پوکی استخوان بیماری شایعی در بین بیشتر زنان، خصوصاً در سنین پس از یائسگی است.»
وی افزود: «این بیماری معمولاً بدون علائم و بسیار آرام و بی صدا آغاز می‌شود و ابتدا با کاهش چگالی استخوان که با آزمایش‌های مخصوص قابل اندازه گیری است بروز نموده و در ‌‌نهایت ممکن است به شکستگی‌هایی دراثر فشار و کجی ستون مهره‌ها و شکستگی مچ دست و لگن منجر شود.»
صادقیان با بیان اینکه پوکی استخوان از طرف سازمان جهانی بهداشت پس از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها به عنوان سومین معضل بهداشتی جهان تعیین شده و اپیدمی خاموش نام گرفته است، تصریح کرد: «در گذشته تصور بر آن بود که پوکی استخوان مخصوص زنان یائسه است؛ اما با گسترش همه جانبه ورزش و فعالیت‌های شدید بدنی که بعضی از ورزشکاران نخبه انجام می‌دهند خطر پوکی استخوان این بخش از زنان را نیز به شدت مورد تهدید قرار داده است.»
وی علت اصلی پوکی استخوان را کاهش هورمون استروژن و به دنبال آن از دست رفتن تراکم استخوانی دانست و گفت: «عوامل گوناگون هورمونی، شیوه زندگی بی‌تحرک، تغذیه نامناسب، عوامل ارثی و مصرف دخانیات را نیز می‌توان در این زمینه مهم تلقی کرد.»

چای سبز بنوشید تا افسرده نشوید

ژاپنی‌ها هم به ‌تازگی تحقیقاتی را روی بیش از ۱۰۵۸ نفر انجام داده‌اند و در طی این تحقیق پی برده‌اند که احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که روزی ۴ فنجان چای سبز می‌نوشیدند، ۴۴ درصد کمتر از سایرین است.

ماهی‌های حاوی امگا۳ شادی‌بخشند

کار‌شناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بر اساس نتایج تازه ‌ترین تحقیقات، جوامعی که حداقل یک بار در هفته‌ ماهی‌های دارای اسید چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، با روحیه و فعال ‌ترند و کمتر منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند.

مهدیه السادات حاجی میرزاده کار‌شناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار سینا نیوز بر افزایش مصرف ماهی در رژیم غذایی تاکید کرد و اظهار داشت: «مصرف آن دسته از ماهی‌هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. حس شادابی بیشتری را القاء می‌کند، چرا که امگا ۳ باعث کاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ‌ها می‌گردد و در نتیجه خون‌رسانی به مغز سریع و آسان‌تر می‌شود و در ‌‌نهایت در کنار هم آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورند.»
این کار‌شناس تغذیه در ادامه تصریح کرد: «بر اساس نتایج تازه ‌ترین تحقیقات، جوامعی که حداقل یک بار در هفته‌ ماهی‌های دارای اسید چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، با روحیه‌‌ و فعال ‌ترند و کمتر منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند.»

افراد با کلسترول بالا از مصرف روغن‌های صنعتی بپرهیزند

صفحه عكس

مبتلایان به کلسترول خون بالا به رژیم غذایی‌شان توجه کنند

کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «افرادی که کلسترول خونشان بالا است و رژیم غذایی ضد کلسترول را دنبال می‌کنند لازم است که در مصرف شیر پرچرب، خامه، پنیر و زرده تخم مرغ دقت کنند.»

علی اکبر کمالی در گفت ‌و‌ گو با خبرنگار سینانیوز در یزد اظهار داشت: «این افراد لزوماً نباید به طور کامل از خوردن این مواد غذایی محروم شوند. باید سعی شود بیشتر از شیرهای گیاهی استفاده کنند و مصرف تخم مرغ و پنیر را کاهش دهند نه اینکه مصرف آن‌ها را به طور کامل قطع کنند.»
وی خطاب به افراد دارای کلسترول بالا گفت: «این افراد به جای گوشت قرمز مصرف گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون را در اولویت برنامه غذایی‌شان قرار دهند.»
این کار‌شناس صنایع غذایی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه لازم است در یک رژیم غذایی ضد کلسترول مصرف کره در آن کاهش پیدا ‌کند، تصریح کرد: «این افراد در تهیه‌ غذا به جای کره از مارگارین گیاهی استفاده کنند، چرا که کره، مایونز، مارگارین‌ها حاوی میزان زیادی چربی هستند.»
وی گفت: «از آنجایی که کره بادام زمینی حاوی روغن‌های هیدروژنه بوده لذا افراد دارای کلسترول خون بالا تا حد امکان از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند.»