کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با مصرف گردو



گردو دارای مقادیر زیادی اسید چرب امگا 3 است و این اسیدهای چرب خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.
به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه با بیان این مطلب اظهار داشت: وجود این اسیدها در بدن سطح فشار خون را پایین می آوردند و 30 گرم گردو تمام نیاز روزانه بدن را به اسیدهای چرب امگا 3 برطرف می کند.
وی افزود: گردو همچنین سرشار از ویتامین های گروه B ، E و مواد معدنی از جمله مس، آهن و روی است این مواد معدنی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و از بدن در برابر تأثیرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: آجیل ها میان وعده های بسیار مناسبی هستند و یک مشت آجیل نه تنها بسیاری از مواد مغذی و انرژی مورد نیار بدن را تأمین می کند بلکه سلامت قلب را نیز تضمین می کند. 

مصرف گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد



گوجه فرنگي دشمن سرطان است و مصرف مداوم گوجه فرنگي، خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش مي دهد.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: گوجه فرنگي يكي از پرمصرف ترين سبزي هاي دنيا و داراي مقادير قابل توجهي ويتامين ث، پتاسيم و فيبر غذايي است.
سعیده معانی افزود: رنگ قرمز گوجه فرنگي به علت وجود رنگدانه اي گياهي به نام ليكوپن است و از قوق ترين آنتي اكسيدان هاي موجود در گوجه فرنگي به حساب مي آيد كه از بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: افرادي كه در هفته 7 واحد يا بيشتر گوجه فرنگي مصرف مي كنند، 60 درصد كمتر در معرض ابتلا به سرطان هاي مري، معده، دهان و روده بزرگ قرار مي گيرند.
وی بیان کرد: پژوهشگران معتقدند كه آنتي اكسيدان هاي موجود در گوجه فرنگي با جلوگيري از توليد راديكال هاي آزاد، از آسيب مفاصل، ماهيچه ها و حتي سلول هاي مغزي در سالمندان جلوگيري مي كند.
معانی گفت تصريح كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده احتمال بروز سكته هاي قلبي در مرداني كه ذخاير ليكوپن بيشتري دارند به نصف كاهش يافته است زيرا آنتي اكسيدان هاي موجود در گوجه فرنگي از تغيير شكل و رسوب نوعي چربي در سرخرگ ها جلوگيري كرده و بدينوسيله از سكته هاي قلبي پيشگيري مي كنند.

نگهداری بیش از یک ماه سبزیجات در فریزر موجب از دست دادن ویتامین های آن ها می شود


 ماهی را با سبزیجات و چاشنی ها بخارپز و یا با آب کم طبخ کنید؛

ماهی را با سبزیجات و چاشنی ها مانند رب نارنج، آلو، زرشک به صورت بخارپز و یا با آب کم طبخ کنید.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: حتی المقدور غذاها را به شکل تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای فریزری، به ویژه آنهایی که به مدت طولانی در فریزر نگهداری می شود اجتناب کنید.
لیلا شورورزی بیان داشت: سبزی ها را بیشتر از یک ماه در فریزر نگه ندارید چون بیشتر ویتامین های آن از دست می رود.
شورورزی اظهار داشت: توصیه می شود مصرف انواع کمپوت، کنسرو، نوشابه، آبمیوه و غذاهایی که در کارخانجات صنایع غذایی تهیه می شوند و حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا روغن و بعضا نگهدارنده  های شیمیایی هستند از غذاهای خانگی وطبیعی استفاده شود.
وی افزود: اگر از غذاهایی که بیرون از منزل تهیه می شوند مایلید استفاده کنید، از مکان هایی این غذاهارا تهیه کنید که مطمئن هستید روغن مصرفی از نوع روغن جامد نیست وغذاهها کم نمک و کم چرب وبه روش بهداشتی تهیه شده است.
مسئول واحد تغذیه تاکید کرد: سرخ کردن ماهی که موجب جذب مقدار زیادی روغن به آن می شود تنها راه مصرف آن نیست و می توانید ماهی را همراه با سبزیجات و چاشنی هایی مانند : رب نارنج، آلو، زرشک، به صورت بخارپز ویا با آب کم طبخ کنید.

وجودآهن زياد در بدن برای سلامتی مضر است.


به گزارش وب دا، مسئول آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بیان این مطلب گفت: آهن در بيماران نمی تواند نقطه ای ژنتيکی خون ساز را درمان کند و کم خونی بيمار ادامه می يابد و روز به روز ذخاير آهن او افزوده می شود تا جايی که عوارض آهن زيادی مثل سيروز کبدی،‌نارسايی قلبی،‌ ديابت گريبانش را می گيرد.
وی افزود: مقدار زياد آهن در بدن يا بافت هايی مثل قلب، لوزالمعده و کبد تجمع می يابد و باعث افزايش بار آهن می شود.
این متخصصين خون گفت: متخصصين خون معتقدند اضافه بار آهن يکی از شرايط جدی و مزمنی است که بايد به درستی تشخيص و درمان شود و اگر درست تشخيص داده نشد منجر به بيماری هموکروماتوزيس می شود و زندگی فرد را تهديد می کند.
این مسئول آموزش گفت: از آنجا که از دست دادن خون به معنای از دست دادن آهن می باشد، لذا هموکروماتويس در زنان به دليل خون ريزی، عادت ماهانه، کمتر از مردان اتفاق می افتد.
وی افزود: ازعلل اين بيماری، اکثر موارد هموکروماتوزيس ژنتيکی بوده وتجمع بارآهن زياد در بدن ميباشد وتوصيه ميگردد تجويز آهن حتما" با توصيه پزشک بوده و خودسرانه انجام نگيرد.
وی در پايان گفت: از جمله غذاهايی که می تواند منجر به افزايش آهن در بدن شود،‌گوشت قرمز، خشکبار،‌ تخم مرغ، فلفل سبز و گوجه فرنگی می باشد.

مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بيماري‌هاي ريوي در هواي آلوده می شود

 مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه:
  
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف شیر پرچرب موجب گسترش بيماري‌هاي ريوي در هواي آلوده می شود.دکتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بیان این مطلب گفت: شير و لبنيات پرچرب مي تواند زيان هاي ناشي از آلودگي هوا را افزايش دهد زيرا اسيدهاي چرب اشباع موجود در شير و لبنيات پرچرب  موجب تضعيف سيستم ايمني بدن شده و موجب گسترش بيماري‌هاي ريوي در هواي آلوده شود.
وی افزود: انواع فلزات سنگين مانند سرب كه با سوختن بنزين وگازوئيل در هوا منتشر مي شود نيز مي تواند با رقابت در جذب ريزمغذي هايي ازجمله كلسيم، آهن و روي در بدن تجمع يافته و در نهايت سرطان را به دنبال داشته باشد.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوارض و پيامدهاي آلودگي هوا برخي از افراد از جمله كودكان، مادران باردار، سالمندان و مبتلايان به بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري اي ريوي بيشتر است. 
وی توصیه کرد: بهتر است افراد وزانه حداقل 2 ليوان شير كم چرب ( كمتر از 5/1% چربي)  مصرف كنند زیرا شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزم و کلسيم، خنثي کننده سموم است هم چنين شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کند.
دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان باکتری های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می شود و این مواد در بدن باقی می مانند كلسيم موجود در شير، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگين موجود در هواي آلوده می شود. 

مصرف بادام هندی از ابتلا به بیماری های مفصلی جلوگیری می کند

به گزارش خبرنگار وب دا، یک متخصص تغذیه با بیان این مطلب گفت: مس یکی از اجزای مهم آنزیم های بدن است که در بیشتر فرآیندهای فیزیولوژیکی شرکت می کند ضمن این که برای حذف رادیکل های آزاد مضر در بدن و استفاده بهینه از آهن کمک بزرگی است.

دکتر سعید حسینی افزود: مس برای تولید ملاتین و پروش استخوان ها و بافت های ارتباطی بدن، عنصری کاملا ضروری است.
وی تصریح کرد: بادام هندی منبع بسایر خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می کند بادام هندی فشار خون بالا را کاهش می دهد چون می تواند به عنوان یک مدر خوب عمل کند علاوه بر این در بادام زمینی منیزیم هم وجود دارد که از عوامل تنظیم کننده فشار خون است.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تأکید کرد: اگر به بیماری های کلیوی یا بیماری مرتبط با کیسه صفرا مبتلا هستند از مصرف بادام هندی صرف نظر کنند همچنین اگر مکمل های کلسیم مصرف می کنند مصرف بادام هندی ممکن است در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند.
عصو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بادام هندی مقادیر زیادی چربی های سالم دارد این چربی ها عموما از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

تاثیر كلسيم در انقباض ماهیچه ها، هدایت جریان عصبی و معدنی کردن استخوان ها


 کلسیم در استخوانها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود. کلسیم در انقباض ماهیچه ها، هدایت جریان عصبی و معدنی کردن استخوان ها موثر است.
به گزارش وب دا، مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان ایلام با بیان این که بیشتر کلسیم بدن در استخوانها و دندانها وجود دارد، خاطر نشان کرد: فقط حدود 1 درصد آن در بقیه بدن هست که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می‌دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه‌های ما بسته به وجود کلسیم است. با بالا رفتن سن توده استخوانی به تدریج مواد معدنی‌اش را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوارضی از قبیل شکستگی انتهای استخوان ران و روی هم جمع شدن ستون فقرات روی می‌دهد.
دکتر احسان زاده در ادامه بیان داشت: این تصور نزد عامه مردم وجود دارد که با مصرف فرآورده‌های لبنی می‌توان ذخیره کلسیم استخوان را افزایش داد. از 1000 تا 1200 گرم گلسیم (Ca) بدن ، 99درصد آن در استخوان بندی اسکلت و دندانها به شکل بلورهای فسفات کلسیم هیدروکسیل (هیدروکسی آپاتیت) متبلور است،
وی  افزود: از طرف دیگر وجود کلسیم برای انجام تعدادی از اعمال حیاتی بدن ضروری است. در بافتهای نرم، عمل انقباض ماهیچه‌ای، هدایت جریان عصبی، لخته شدن خون، فعال کردن تعداد زیادی از آنزیمها در کنترل تحریک پذیر عصب ماهیچه و از همه مهتر معدنی کردن استخوانها، وجود حداقل 10 گرم کلسیم لازم است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جذب و انتقال کلسیم در بدن اشاره کرد و افزود: جذب کلسیم در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می‌گیرد. عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می‌شود ویتامینD است، به همین دلیل قرصهای مکمل کلسیم را با ویتامین Dتهیه می‌کنند. لذا اگر منابعی را که دارای این 2 عنصر است مصرف کنید کلسیم موجود در آنها بهتر جذب می‌شود. در صورتی که در غذا، ماده‌ای به نام اگزالات باشد، جذب کلسیم آن کاهش می‌یابد و به همین دلیل است که کلسیم اسفناج و چغندر، به خوبی کلسیم شیر جذب نمی‌شود.
مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان ایلام به عملکرد کلسیم در بدن اشاره کرد و بیان کرد: کلسیم ضربان قلب را تنظیم می‌کند و بیخوابی را کاهش می‌دهد و در متابولیسم آهن بدن مؤثر بوده و در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد. کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود داشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند. همچنین انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد و برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نیست.
احسان زاده یادآور شد: از دست دادن مواد تشکیل دهنده استخوان با بالا رفتن سن، امری معمول و فیزیولوژیک است. این وضع از سن 25 تا 30 سالگی شروع شده و میزان آن حدود 1 درصد تا 5 درصد در سال است البته نزد زنان ممکن است در سالهای بعد از یائسگی به 3 تا 4 درصد هم برسد. اگر کاهش کلسیم از حدی فراتر رود، پوکی استخوان حاصل می شود. پوکی استخوان سبب دشواریهای فراوانی بویژه نزد افراد مسن شده و آنها را در معرض انواع شکستگی های استخوانی قرار می دهد.

کمبود ویتامین B12 باعث حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز می شود



به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام گفت: اگر در کنار خستگی‌های پی‌درپی، مشکلات دیگری مانند کاهش وزن، اسهال، نفخ و دل‌پیچه، عدم تعادل در راه رفتن، تهوع و استفراغ هم وجود داشته باشد و زبان بیش از اندازه سرخ باشد، بدون شک بدن از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برد. ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود اما گاهی ما نمی‌توانیم تنها با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین، نیاز بدنمان را تأمین کنیم.
علیمردانی افزود: اگر بدن شما از کمبود ویتامین B12 رنج نبرد، می‌تواند به اندازه کافی، گلبول‌های قرمز سالم را تولید کند. از طرف دیگر، کمبود این ویتامین در بدن، به معنای کاهش تولید گلبول‌های قرمز و ابتلا به کم‌خونی است.
وی تاکید کرد: افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود
وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات ناشی از کمبود ویتامین B12 در بدن، ابتلا به بیماری‌های ذهنی است. بسیاری از افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به ضعف استخوان‌ها و آسیب رسیدن به پایانه‌های عصبی هم بشود.

مصرف یک سیب در روز به حفظ سلامت در هوای آلوده کمک می کند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف حداقل یک سیب در طول روز به حفظ سلامت در هوای آلوده کمک می کند.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بیان این مطلب گفت: ميوه سيب حاوي ماده اي بنام پكتين است كه مي تواند  سرب را از بدن دفع کند و مرکبات( پرتقال ،نارنگي ، لیمو و گریپ فروت )،توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار منابع غنی از پکتین هستند. 
وی افزود: درهواي آلوده، روزانه مقادير زيادي راديكال هاي آزاد وارد بدن مي شوند راديكال هاي آزاد، اكسيژن هاي آزادي هستند كه به بافت ها وسلول هاي بدن چسبيده و باعث نابودي و تخريب سلول هاي بده ويا تغيير ماهيت آنها مي شوند و به دنبال آن خطر انواع بيماري هاي مزمن ازجمله برونشيت، سرطان هاي خون و سرطان ريه بالا مي رود.
این متخصص تغذیه ادامه داد: آنتي اكسيدان ها موادي هستند كه مي توانند اثرات مخرب راديكال هاي آزاد را خنثي كنند. ویتامین های C , E ،بتا كاروتن و پكتين برخي از منابع غذايي آنتي اكسيداني هستند.
وی با بیان این که ويتامين E در روغن سویا، روغن آفتابگردان ، روغن زيتون  و سایر روغن های گیاهی مايع وجود دارد، گفت: انواع مغزها مثل گردو ، بادام ، پسته وفندق نيز از منابع خوب اين ويتامين هستند. مصرف متعادل آنها  نياز به اين ويتامين را تامين مي كند.
دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: بتاکاروتن  موجود در سبزی ها و میوه های سبز، زرد و نارنجی مانند هویج ، کدو حلوایی ، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی ، انواع کلم مثل کلم بروکلی ، موز وپرتقال نيز با خاصيت انتي اكسيداني از مخاطرات آلود گي هوا مي كاهد. 

پتاسیم موجود در خرما برای جلوگیری از پرفشاری خون مفید است


پتاسیم در خرما به میزان قابل توجهی موجود است که این ماده برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است همچنین خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم بوده که برای اعصاب و عضلات ضروری است.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این مطلب گفت: خرما علاوه بر این مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسید فولیک به بدن می رساند که جهت خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.
دکتر سعید حسینی افزود: فولات به عنوان ماده خونساز در خرما موجود است هر چند که مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست به همین جهت برای خونسازی بدن احتیاج به 3 ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین B12 دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز 60 میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریبا در هر 100 گرم خرما 14 گرم ویتامین  موجود است.

پوکی استخوان پيامد سالمندي و کاهش هورمون‌های جنسی


  
بیماری پوکی استخوان یا استئو پوروز یکی از بیماری‌های مهم دوره سالمندی است و به علت از دست رفتن تراکم استخوان در اثرعوامل متعدد به ويژه افزایش سن و کاهش هورمون‌های جنسی اتفاق می‌افتد.
به گزارش وب دا، استادیار گروه روماتولوژی دانشگاه علوم‌ پزشکي مشهد، با بيان اين که نتیجه ضعیف شدن استخوان، خطر شکستگی بدنبال ضربه‌های خفیف بويژه در ستون فقرات و سر استخوان ران را دارد، هشدار داد: شکستگی سر استخوان ران به غیر از درد و نیاز به جراحی موجب ناتوانی طولانی‌مدت در انجام فعالیت‌های روزمره نيز می‌شود.
دکتر مريم صاحباري افزود: هر چند این بیماری بیشتر در خانم‌ها و درسنین بعد از یائسگی تشخیص داده می‌شود، در شرایطی مانند مصرف داروهای خاص، استعداد ژنتیکی به بیماری،نامناسب بودن  تغذیه، مصرف سیگار وکمبود فعالیت در زندگی روزمره پوکی استخوان می‌تواند زودتر ایجاد شود.
پوکي استخوان در آقایان در سنین بالاتر از 70 سال دیده می‌شود
اين فوق‌تخصص روماتولوژي با بيان اين که پوکي استخوان در آقایان نیز بطور معمول در سنین بالاتر از 70 سال دیده می‌شود، گفت: پوکی استخوان در حالت عادی علامتی برای جلب توجه فرد ندارد، اما بروز شکستگی‌ها در بيشتر موارد می‌تواند اولین علامت بیماری باشد.
به گفته وي، کوتاه شدن تدریجی قد در سالمندی که می‌تواند نشانه‌ای از پوکی استخوان باشد یافته‌ای دیررس است و باید بیماری قبل از آن تشخیص داده شود اما به هر حال سن بروز بیماری سنین سالمندی است.

تندخوري غذاها می تواند موجب پارگي مري شود


   
تندخوري غذاهايي كه نیاز به جویدن کامل دارد، احتمال پارگي مري را درپی دارد.
به گزارش وب دا، يك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: از آن‌جا كه بخشي از هضم و جذب غذا درون دهان و به وسيله آنزيم‌هاي بزاق انجام مي‌شود، تند غذا خوردن موجب مي‌شود غذا به ميزان كافي جويده نشده و مدت زيادي درون دهان قرار نگيرد.
دكتر علي‌اكبر شايسته افزود: ماده غذايي بايد در دهان نرم شود تا راحت‌تر وارد مري شده و بلعيده شود و اگر غذا مدت زيادي در دهان نباشد،‌ عمل ميكس و مخلوط شدن به خوبي انجام نمي‌شود.
وی افزود: هنگامي كه غذا سريع خورده مي‌شود، مقدار زيادي هوا نيز با آن بلعيده مي‌شود كه موجب سنگين شدن معده و روده شده و ناراحتي‌هاي زيادي را ايجاد مي‌كند.
 عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: براي جويدن غذا و زمان نگهداشتن آن در دهان نمي‌توان مدت خاصي تعيين كرد و خود فرد اين موضوع را تشخيص مي‌دهد و در صورتي كه غذا به مقدار كافي نرم شده باشد مي‌توان آن را بلعيد.
شايسته تصريح كرد: معمولا غذا پس از چند ثانيه از مري عبور كرده و به معده مي‌رسد و در افرادي كه در حركات مري مشكل دارند ممكن است اين زمان زياد شود كه بايد آرام‌تر غذا بخورند.
 وي افزود: آرام غذا خوردن ترشحات اسيد معده را تنظيم مي‌كند و بلعيدن غذا نيز آسان‌تر مي‌شود.

مبتلايان به فشارخون از مصرف بيش از اندازه اسفناج بپرهيزند

  
با توجه به اين كه اسفناج جزء سبزيجات با سديم متوسط است، افراد با فشار خون بالا بايد از زياده روي در مصرف آن خودداري كنند.
به گزارش وب دا، كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت استان يزد با بيان اين كه اسفناج عضوي از خانواده سبزيجات و منبع بسيار خوبي از برخي مواد معدني و ويتامين ها است، عنوان كرد: اسفناج همچنين ويتامين A قابل توجهي از نوع آلفاكاروتن بوده بنابراين مي تواند در بينايي، كمك به عفونت ها و لطافت پوست نقش بسزايي داشته باشد.
يوسف نقيايي با توصيه به مصرف اسفناج به افراد كم خون افزود: اين سبزي نسبت به ساير سبزيجات آهن بيشتري دارد به طوري كه در هر 100 گرم 6.1 ميلي گرم آهن وجود دارد البته بايد در نظر داشت كه مصرف بيش از اندازه اسفناج بخاطر فيبر بالاي آن، جذب آهن را كمتر خواهد كرد.
اين كارشناس خاطرنشان كرد: اسفناج جزء سبزيجات با سديم متوسط مي باشد از اين رو افراد با فشار خون بالا بايد از زياده روي در مصرف آن خودداري كنند.
نقيايي با بيان اين كه اسفناج داراي انرژي بسيار پايين است متذكرشد: هر 100 گرم آن حاوي 10 كيلوكالري انرژي است. ميزان فيبر خوراكي آن نيز 8.5 گرم در هر 100 گرم است كه هم فيبر محلول و نامحلول دارد بنابراين مي تواند براي ديابتي ها و مبتلايان به چربي بالا مناسب است.

مصرف گردو و جوانه گندم در دوران بارداری برای سلامت اعصاب جنین لازم است



مصرف گردو، ماهی، زرده تخم مرغ، جوانه گندم، غلات سبوس دار و میوه و سبزی برای سلامت اعصاب جنین لازم است.
به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر مسعود کیمیاگر با اشاره به باورهای غلط مادران در هنگام بارداری اظهار داشت: بسیاری از خانم هایی که باردار هستند و یا قصد بارداری دارند معمولا با توصیه های تغذیه ای درست و نادرست اطرافیان و بزرگترها مواجه می شوند و توصیه می شود که خانم های باردار به هیچ عنوان به این توصیه ها عمل نکنند.
وی با بیان این که خانم های باردار از سه ماه سوم بارداری روزانه تنها به 300 کالری بیشتر نیاز دارند، گفت: خانم باردار باید فقط حدود یک ششم نیازش اضافه تر غذا بخورد و نباید آنها را وادار کنیم تا مقدار زیادی غذا بخوردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر خانمی شش قاشق پلو می خورد باید هفت قاشق بخورد و اگر در حالت عادی سه عدد میوه مصرف می کرد در زمن بارداری باید پنج میوه بخوردند.
دکتر کیمیاگر خاطرنشان کرد: خانم های باردار می توانند با خوردن یک لیوان شیر، دو عدد میوه بیشتر و یک کف دست نان و یا یک تکه گوشت بیشتر نیاز غذایی خود را در دران بادراری تآمین کنند.

اضافه وزن و چاقي برای سلامتي سالمندان خطرناک تر است اضافه


   وزن و چاقي نقش موثري در کاهش کيفيت زندگي و بروز بيماريهاي مختلف در افراد به ويژه در دوران سالمندان دارد .
به گزارش وب دا، رئيس گروه سلامت سالمندان و ميانسالان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه اضافه وزن و چاقي از مشکلات شايع جهان و از علل مهم تهديد کننده سلامتي هستند، اظهار داشت: ‌چاقي در افزايش فشار خون‌، کلسترول، ‌تري گليسريد و قند خون نقش مهمي داشته و خطر بيماريهاي قلبي، سکته مغزي، ‌ديابت (بيماري قند)، مشکلات استخواني مفصلي و بسياري از سرطانها (مانند سرطانهاي پستان، ‌روده بزرگ، پروستات، رحم، ‌کليه، ‌تخمدان، ‌لوزالعمده، ‌کبد و کيسه صفرا) را افزايش مي دهد.
دکتر مريم زيادي لطف آبادي با اشاره به اينکه چاقي در واقع تجمع غيرطبيعي چربي در بدن است و هر زماني که بين دريافت و مصرف انرژي، ‌توسط عادات غذايي و ورزش منظم تعادل برقرار نشود انرژي مازاد به صورت چربي تجمع يافته و فرد دچاراضافه وزن و چاقي مي‌شود، گفت: وجود يا عدم وجود چاقي نه فقط با اندازه گيري وزن بدن، بلکه با اندازه گيري چربي بدن تعيين مي شود بعضي ازافراد ممکن است به رغم اضافه وزن، خيلي عضلاني باشند و چربي کمي داشته باشند، لذا چاق محسوب نمي شوند در صورتي که ممکن است فردي وزن طبيعي داشته باشد يا کم وزن باشد اما باز هم چربي اضافه داشته باشد.
وي هدف از درمان چاقي را کاهش وزن و حفظ آن براي مدت طولاني عنوان کرد و افزود: افزايش فعاليت بدني، رفتار درماني (اصلاح شيوه زندگي)، دارو درماني و جراحي از جمله روشهاي درمان چاقي به شمار مي رود.

کالری الکل را نادیده نگیرید


الکل عامل سرطان پستان، دهان، کبد و روده دانسته می‌شود
متخصصان تغذیه می‌گویند کسانی که مراقب وزنشان هستند، باید توجه بیشتری به کالری موجود در الکل بکنند. به گفته آنان بسیاری از افراد کالری موجود در الکل را نادیده می‌گیرند.

نوشیدن یک جام شراب به اندازه خوردن دو بیسکوییت شکلاتی، یعنی ١٧٨ کالری برای بدن دارد. مقداری که برای آب کردنش باید نیم ساعت به تندی پیاده‌روی کنید.بنا به یافته‌های تازه بنیاد پژوهش جهانی سرطان، الکل ١٠درصد از کل کالری دریافتی کسانی را تشکیل می‌دهد که مرتبا نوشابه‌های الکلی می‌نوشند.
خوردن و نوشیدن کالری بیش از حد باعث چاقی می‌شود.
کالری نوشابه‌های الکلی برخلاف غذا ارزش غذایی چندانی ندارد. بسیاری از نوشندگان این نوشابه‌ها کالری موجود در آنها را نادیده می‌گیرند در حالی که کالری الکل تنها اندکی از چربی کمتر است.
کم کردن نوشیدن الکل علاوه بر کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد.
منبع: سایت BBC فارسی