فلوس (خرنوب هندی)


خواص فلوس (خرنوب هندی) - آکاایراننحوه استفاده : به صورت جوشانده مصرف میشود.و در برخی مناطق از مربای آن هم استفاده میکنند که شیوه ساختن آن در ذیل خواهد آمد
خواص : فلوس Cassia
نام علمی ‍Cassia Fistula
كلیات گیاه شناسی
فلوس درختی است به ارتفاع 10-15 متر كه به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا ، هند و جنوب می روید . فلوس در بعضی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است .
میوه فلوس یه طول 30 تا 50 سانتیمتر و به قطر 3-2 سانتیمتر است . اگر فلوس درقسمت طول آن شكافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود كه فلوس را به خانه های متعدد گاهی تا 100 خانه تقسیم می كند
در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد كه عسل خیار شنبر نامیده می شود . طعم این مایع كمی شیرین ولی نامطبوع است . برای استفاده از فلوس غلاف آنرا كمی روی آتش گرم می كنند تا عسل خارج شود .

خواص دارچین

درخت دارچینCinnamon

دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع 5 تا 7 متر که از تمام قسمت های آن بویی مطبوع استشمام می شود.
گل های آن در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می شود. برگ این درخت سبز تیره و دارای گل هایی به رنگ سفید است.
نام علمی این گیاه Cinnamomum zeylanicum می‌باشد.
اسانس دارچین که تنها قسمت مهم دارچین است به مقدار یک درصد در پوست درخت مذکور وجود دارد و از تقطیر آن با آب نیز حاصل می‌شود.
این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است، ولی به مرور زمان و به علت اکسیده شدن به رنگ های زرد طلایی و سپس قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید.
دارچین اولین بار در سری‌لانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

کدو حلوایی از سبزی های فصل پاییز و زمستان است.


کدو حلوایی کدو حلوایی بر زیبایی و طول عمر می افزاید
کدو حلوایی یکی از منابع مواد مغذی حیات بخش در طبیعت است و در عین حال برای حفظ زیبایی نیز بسیار مفید است.

این سبزی سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که سلامت بدن را تقویت می‌کند، در حفاظت از پوست موثر است و خاصیت بیماری‌زدایی نیز دارد.
متخصصان پوست تاکید می‌کنند که کدو حلوایی در زمینه مراقبت از پوست، قدرتمند و بی‌نظیر است.
این گیاه خوراکی حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم و جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند.
کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید، 30 درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

خواص كدو سبز


کدو سبز
كدو سبز داراي خواص درماني فراواني است كه از بين اين خواص مي‌توان به درمان آسم و نيز رفع خونريزي روده ومعده اشاره كرد.

كدو سبز، از لحاظ علم گياه‌شناسي‌، در بخش ميوه‌ها جاي دارد ولي از نظر آشپزي و خورد و خوراك در بخش سبزيجات قرار دارد.


ارزش غذايي 135 گرم كدو سبز خام عبارت است از:
كالري: 17

پروتئين: 1.4 گرم

كربوهيدرات: 3.6 گرم

چربي كل: 0.17 گرم

فيبر: 1.5 گرم

ويتامين ث: 11 ميلي‌گرم

دانستنیهای حلوا شکری

  حلواشکری یکی از محصولات غذایی سنتی ایران است که از پختن شکر و گلوکز همراه با اسید سیتریک و سپس مخلوط کردن آن با ارده (خمیر کنجد)‌ همراه با افزودن طعم‌دهنده‌هایی نظیر هل و وانیل به دست می‌آید. این فرآورده کنجدی خوراکی مقوی، پرکالری و کم‌حجم است و به دلیل آن که در قدیم به جای شکر در آن از عصاره کشمش استفاده می‌شده است به آن «حلواارده» یا «حلورده» می‌گفتند.
اصلی‌ترین و مقوی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده حلواشکری کنجد است. دانه کنجد دارای 20 تا 25 درصد پروتئین و 50‌ درصد چربی است و یکی از منابع بسیار مفید آهن، روی و خصوصا کلسیم به حساب می‌آید. دانه‌های کنجد معمولا به رنگ‌های سفید، خاکستری و سیاه هستند که نوع سفید آن از همه مرغوب‌تر است. یک قاشق غذاخوری کنجد 14 درصد از نیاز روزانه کلسیم ما را تامین کرده و معادل 45 کیلوکالری انرژی دارد.

آشنایی با خواص حلوا ارده


حلوا ارده را از کنجد، شکر، سفیده تخم‌مرغ، هل، اسید سیتریک و عصاره چوبک درست می‌کنند، اما اصلا ارده چیست؟
ارده به کنجد بوداده و آسیاب‌کرده گفته می‌شود.گیاه کنجد، درختچه‌ای است با برگ‌های کرک‌دار که ارتفاعش حداکثر به یک متر و نیم می‌رسد.
اواخر فصل تابستان که کپسول بیضی‌شکل آویخته بر ساقه گیاه کنجد به رنگ قهوه‌ای یا سیاه درآمد، زمان برداشت دانه کنجد رسیده است.
این گیاه در بخش‌های شمــالـی، مرکز، شرق و جــنوب شرقی ایران می‌روید اما به لحاظ کیفیت، ابتدا کنجد آمل، سپس کنجد پاکستان، کنجد افغانستان و در مراحل بعدی کنجد استان‌های فارس و مرکزی از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل قیمت بعضی انواع حلوا ارده‌ها که در ساختشان از کنجد بسیار مرغوب استفاده شده، گران‌تر است.
بعضی حلواها را با میزان کمتری از ارده درست می‌کنند؛ یعنی مقدار کنجد بوداده و ساییده‌شده آن کم است و در عوض شکر بیشتری در ترکیب آن وجود دارد که به آن حلواشکری می‌گویند.

آشنایی با ارده و خواص آن




خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند.
اما حواس‌تان باشد که هر دوی این مواد به غیر از انرژی‌زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارند و اگر شما فرد کم‌تحرکی هستید که روزانه بیش از ۲۰دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.
ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی‌خوردن.
قند حلواارده و حلواشکری و شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی کم‌ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد ولی خوردن آن را به آنها توصیه نمی‌کنیم.
به تازگی دو کارخانه به تولید حلواارده برای بیماران دیابتی پرداخته‌اند که در آن از قند مصنوعی و بی‌ضرر استفاده شده است.

جوانه عدس




دانه عدس سرشار از پروتئین است و انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص خود را دارند.
▪ عدس درشت به رنگ سبز کمرنگ و پهن تر است و از نظر ظاهر جذابیت کمتری نسبت به عدس قرمز دارد. جوانه این عدس به صورت مستقیم و به سمت بالا است.
▪ عدس قرمز سرشار از آهن و کلسیم است. جهت تهیه جوانه نباید دانه عدس شکسته باشد. این نوع عدس هنگام جوانه زدن دو ریشه رو به پائین و دو برگ کوچک می زند.
▪ عدس سبز: عدس سبز پررنگ و کوچک تر از عدس معمول است و حاوی ویتامین های ب۲۱, ب۶, ب۳, ب۱, آ ، ای و ث، آهن، منیزیم، منگنز، سدیم، فسفر و زینک است.
عدس معمولاً به دلیل داشتن پروتئین زیاد، فیبر و نمک های معدنی مانند آهن و کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد.
جوانه عدس معمولاً همراه جوانه یونجه به صورت خام مصرف می شود و گاهی جوانه عدس به صورت بخارپز مورد مصرف قرار می گیرد.
حرارت ۲۰درجه سانتیگراد حرارت مناسبی برای رشد جوانه عدس است. جوانه عدس به نور نیاز ندارد. بنابراین مقدار زیادی از عدس را می توان در ظرفی رشد داد. تنها باید توجه داشت که آب اضافی از آبدهی در ظرف نماند.

روزنامه ایران

خواص جوانه گندم

در این روزها به خوردن جوانه های گندم و جو بسیار توصیه می شود، آیا از خواص آن اطلاعی دارید؟


سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه گفت: جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین‌های E ، سلنیوم و منیزیم باعث حذف رادیكال‌های آزاد می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی و فعالیت‌های مغز كمك می‌كند.


این متخصص تغذیه  به فارس گفت: استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اكسیدان‌ در هوش و تقویت قدرت حافظه مؤثر است.

آیا میدانید خواص ماش چیست؟

آیا میدانید خواص ماش چیست؟!
ماش، یکی از موادغذایی است که در گروه حبوبات جای می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم‌ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش نیز ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه‌خواران است....

ماش ویژگی‌های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی‌ای‌ است که تقریبا از نظر مواد مغذی متعادل به شمار می‌رود.

ولی وجود برخی از مواد مغذی در آن، ویژگی خاصی را به این ماده ‌غذایی می‌دهد. از جمله اینكه میزان اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌-عروقی بسیار مفید است.

پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود.

ماش ؛ دانه ای فراموش شده

ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.
ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.
این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری  حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A  و D  نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی  مفید است.

خواص درمانی ماش

? اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.
? مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی  را درمان می کند و سرفه  و تب را تسکین می بخشد.
? ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی  مفید است.
? ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.

تهیه غذاهایی با ماش

با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.

آشنایی با خواص جوز هندی

آشنایی با خواص جوز هندی
تغذیه > آشنایی با خواص خوراکی‌ها  - جوز هندی میوه درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسیری رواج بسیاری دارد.هر دانه را از خارج، پوسته سختی به رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری در برمی‌گیرد و شیارهای عمیقی دارد که با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می‌شود.
دانه، سطحی چین‌خورده دارد و رنگ آن متمایل به خاکستری است. به طور کلی، جوز هندی در طولی حدود 5/2 سانتی‌متر و قطری حدود 5/1سانتی‌متر شکلی شبیه به تخم‌مرغ دارد.
آنچه جوز هندی را به‌ یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا- به‌خصوص در مناطق گرمسیری- تبدیل کرده است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است.
صرف‌نظر از نقش جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛ جوز هندی منبع خوبی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای آمینه، روی، آهن،‌ مس، کلسیم،‌ ژرمانیوم، فلاونوئیدها و بسیاری مواد مفید دیگر است.
جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.
- از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی دردهای دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب‌پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید.
- در کشور فرانسه- علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادویه- مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.
- التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.
- جوز هندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
- برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوز هندی بخورید.
- به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

خرچنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خرچنگ‌ها از خانواده سخت پوستان هستند.شکمشان کاملا در زیر بدنشان پنهان است. روی بدن از پوسته‌ای سخت پوشیده شده‌است. همچنین آنها دارای یک جفت چنگال هستند.خرچنگ‌ها در تمام اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند اما برخی نیز در آب‌های شیرین و همچنین درون خشکی به ویژه در مناطق گرمسیری نیز زیست می‌کنند.اندازه خرچنگ‌ها بسیار متنوع است از خرچنگ نخودی که تنها چند میلیمتر اندازه دارد تا خرچنگ عنکبوتی ژاپنی که طول پاهایش بیشتر از ۴ متر است.

تغذیه 

خرچنگ‌ها همه چیز خوار هستند آنها به ویژه از جلبک و سایر غذاها دیگر شامل نرم‌تنان٬کرم‌ها‏ ٬سخت پوستان دیگر ٬ قارچ‌ها‏ و باکتری‌ها‏ و خرده غذاهایی که در دسترسشان باشد تغذیه می‌کنند.برای بسیاری از خرچنگ‌ها یک رژیم غذایی حاوی مواد گیاهی و حیوانی باعث رشد سریعتر و بیشتر زنده ماندن آنها می‌شود.


صدف خوراکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



  1. این جانوران دو صدف سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته‌است. آب‌شش‌هایآن‌ها پلانکتون‌ها را از آب غربال می‌کند و ماهیچه‌های نزدیک‌کننده نیرومندی در تن آن‌ها برای بسته نگه داشتن صدف‌ها به‌کار می‌رود.صَدَف خوراکی نامی است که برای گروهی از جانوران نرم‌تن دوکفه‌ای استفاده می‌شود. بیشتر صدف‌های خوراکی در دریاها و آب‌های شور زندگی می‌کنند.


  • Oysters p1040741.jpg

قارچ و یه عالمه خاصیت

تهیه کننده : مجید مکاری

قارچ چیست؟
قارچ چیست؟ در فصول بارانی حتما رشد لایه های نرم،سفید رنگ،پنبه مانند ومخملی کپک روی نان مانده،ترشی ها،پارچه مرطوب،چرم،غذا،برگها،میوه و سبزیجات دیده اید.این کپک ها را قارچ می نامند که جز آغازیان طبقه بندی می شوند و فاقد ریشه،ساقه،برگ وکلروفیل(ماده سبز رنگ)می باشند.قارچها به علت فقدان کلروفیل برای تامین غذای خود یا به موجودات زنده وابسته اند(انگل)ویا به جسم آلی مرده احتیاج دارند(ساپروفیت).وقتی قارچ هارا در زیر میکروسکوپ آزمایش می کنیم می بینیم که شامل تعداد زیادی فیبرهای سیاه،زرد،سبز وآبی هستند.این فیبرها از دو بخش تشکیل شده اند.یک بخش که ریسه نام دارد و قارچ ها از آن به عنوان ریشه برای جذب غذا از ماده ای که روی آن زندگی می کند استفاد می کند.وقسمت دیگر لنف کروی است که شامل هاگ ها می باشد.

خواص جلبک های خوراکی


بعضي از جلبکها از قبيل آگاراگارماکول خوردني هستند که در گياه خواري مي توان از آنها استفاده نمود.
با اين گونه گياه ها مي توان ژله و آش تهيه نمود. هم چنين با اضافه کردن به آبگوشت بقولات آب ميوه جات شير و غيره... کاراگاهن غذايي فراخم ساخت.
کاراگاهن را مي توان به صورت خام در سالاد استفاده نمود. هم چنين آن را بسيار خرد کرده کنند( به مقدار يک قاشق مربا خوري براي هر نفر ) که در موارد ورم روده يبوست هاي سبک و عفونت روده بسيار مفيد و داروي گرانبهایي محسوب شود.
از آنجا که جلبک سرشار از يد و برم مي باشد در نارسائي و بي نظمي کار غدد تجويز و توصيه مي شود.
هم چنين در اختلالات عمل اعصاب .به علاوه در درمان عفونت هاي ريوي بسيار موثر مي باشد.براي اين کار از جوشانده ي آنها مي توان استفاده نمود و هر چند ساعت يک فنجان از آن را نوشيد.
براي تهيه جوشانده مقداري از آنرا به مدت ده دقيقه مي جوشانند. مي توان يک گياه مفيد ديگري مانند پونه به آن اضافه نموده مقداري عسل يا قند نيشکر نيز به آن بيفزايند.

منبع: تبیان

میگو و خواص آن



میگو و خواص آن
میگوها از خانواده سخت پوستان هستند و غالبا در دریا زندگی می کنند. میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به ویژه آهن و فسفر دارد که برای کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.
میگو منبع عالی ویتامین B۱۲، ویتامین D، سلنیوم، پروتئین با کیفیت بالا، چربی های غیر اشباع و آهن و نیاسین است.
ویتامین D۳ به طور طبیعی در فراورده های حیوانی یافت می شود که غنی ترین آنها روغن ماهی است. سلنیوم در انواع غذاهای دریایی موجود است و آثار آنتی اکسیدانی آن در جلوگیری از سرطان موثر است.
سلنیوم در نوسازی و ترمیم بخش های تخریب شده DNA اهمیت دارد و در فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز دخالت دارد که در کبد مواد سمی را خنثی می کند.مصرف روزانه ۱۲۰ گرم میگو ۷/۸۱ درصد نیاز روزانه به سلنیوم را برطرف می کند.میگو حاوی آمینو اسید تریپتوفان است و این آمینو اسید در بدن تبدیل به نیاسین (ویتامین B۳) می شود و در کل نیاسین میگو را بالا می برد.

آشنایی با خواص دمنوش گل همیشه بهار

همیشه بهار گیاهی است با گل‌های درشت به رنگ زرد و نارنجی، که دارای خواص درمانی مفیدی است.مشخصات عمومی:
همیشه بهار گیاهی است با نام علمی Calendula officinails که متعلق به خانواده Asteraceae (کاسنی) است.
گیاهی با برگ‌های بلند و باریک، علفی و یک‌ساله با گل‌های درشت به قطر 4 تا 7 سانتی‌متر که به رنگ زرد یا نارنجی هستند و ریشه آن نیز مخروطی شکل است.
آشنایی با خواص دمنوش این گیاه:
• دمنوش همیشه بهار، دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی باکتریال است.[عصاره صمغ پسته ضد التهاب است]
• داروی محرک ایمنی در بدن است.
• برای درمان عفونت‌های گوش مفید است.[نکته بهداشتی روز:‌ علائم عفونت گوش در کودکان]
• برای درمان ورم ملتحمه چشم کاربرد دارد.
• محرک تولید کلاژن است.
• دمنوش همیشه بهار را می‌توانید برای تسکین گلودرد و التهابات دهانی، قرقره کنید.
• برای سم زدائی بدن پس از عمل، مفید است.
• برای درمان اختلالات دستگاه گوارش  به کار می‌رود.

• برای تنظیم دوره قاعدگی مفید است.[نکته بهداشتی روز: علائم اختلال قاعدگی]
• این دمنوش را می‌توان در یخچال نگه‌داری کرد و از آن برای نرم کردن پوست استفاده کرد.
•  حتی این دمنوش را می‌توان به طور مستقیم بر روی پوست ملتهب (آکنه، هموروئید و غیره) مالید.
طرز تهیه دمنوش گل همیشه بهار
به اندازه یک مشت از گل خشک شده همیشه بهار را درون آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه آن را دم کنید.


منبع:http://www.hamshahrionline.ir/news-110688.aspx

پرخوري عصبي

نوشته  : آمنه چوپاني 
پرخوري عصبي يا جوع، نوعي اختلال در غذا خوردن است كه فرد پس از خوردن غذا احساس چاقي مي‌‌كند و به علت ترس از چاقي دچار عذاب وجدان شده و كاري انجام مي‌دهد كه منجر به تهوع و برگشت غذا از معده به بيرون شود. اين افراد معمولاً هيچ كنترلي روي غذا خوردن ندارند و تا آنجا كه مي‌توانند غذا مي‌خورند؛ ولي اغلب وزن طبيعي و ايده‌آل دارند. افرادي كه از اين بيماري رنج مي‌برند، اغلب به نخوردن غذا و روزه گرفتن و يا استفاده از ملين‌ها (مسهل‌‌ها) يا مدرها (ادارآورها) و يا به ورزش بيش از حد روي مي‌آورند. آنها با انجام اين كارها خودشان را تنبيه مي‌‌كنند تا زياد غذا نخورند و بدين طريق از شر كالري‌هاي اضافي راحت شوند. اين بيماري در ميان زنان شايع‌تر از مردان است و معمولاً فرد در سنين نوجواني و يا جواني به اين بيماري مبتلا مي‌شود، چون در اين سنين، افراد، بيشتر نگران ظاهر خود هستند و حساسيت بيشتري به اندام خود دارند. اين بيماران هميشه نگران نظر ديگران نسبت به ظاهر خود هستند. بيشتر كساني كه از اين بيماري رنج مي‌برند، در ظاهر علامت و نشانه خاصي ندارند و خوب و سلامت به نظر مي‌رسند. وقتي كاري به طور مداوم تكرار شود، در قسمت ناخودآگاه مغز ثبت خواهد شد؛ مثل رانندگي كردن و يا دوچرخه‌سواري؛ به همين دليل است كه اكثر بيماران بعد از حالت تهوع، هميشه با خود مي‌گويند اين آخرين باري است كه اين كار را انجام دادم؛ اما مطمئناً آخرين بار نخواهد بود.

رژیم غذائی گروه خونی AB


یدایش گروه خونی AB کمتر از یک هزار سال است. افراد کمی (2 تا 5 درصد جمعیت دنیا) دارای این گروه خونی هستند. این گروه خونی از نظر بیولوژی پیچیده و مرکب است. به آسانی به دیگر گروه های خونی نمی خورد. آنتی ژن های مرکب گاهی آن را ماننده گروه خونی A و گاهی مانند گروه خونی B می سازد و گاهی آمیزه ای از هر دو است. گروه خونی AB نوعی افسانه ای است. از اینرو دارندگان این گروه خونی باید به لیست غذائی هر دو گروه توجه نمایند. اساسا بیشتر خوراکیهائی که مداوا کننده گروه های خونی A و یا B هستند. احتمالا برای گروه AB بد هستند. با این حال استثنائاتی هم وجود دارد.

دارندگان این گروه خونی در واکنش نسبت به تغییر محیط زیست و رژیم غذائی جهاز هاضمه بسیار ظریف و حساس اند. در عین حال سیستم ایمنی این افراد بسیار تحمل پذیر می باشد

رژيم غذايي گروه خوني O

گروه خوني O ( گروه گوشت خوران ) 
  • - قديمي ترين گروه خوني مي باشد . در عين حال وجود خون گروه O در رگ هاي 38 تا 40 درصد بني آدم بيان گر اين امر است كه اين گروه خوني فروانترين گروه نيز هست .
  • - 40000 سال قبل از ميلاد مسيح بوجود آمده است .
  • - در آن دوره انسان هاي سروماگنون زندگي مي كروند كه به انسان هاي امروزي شباهت داشتند .
  • - به احتمال زياد زيستگاه آن ها در هندوستان امروزي بود .
  • - اين افراد شكارچي هاي ماهر و افرادي توانا بودند كه قادر به ساختن سلاح ها و ابزار متفاوت بوده و با مهارت از آن ها استفاده مي كردند

رژیم غذائی گروه خونی A


برای گروه خونی A بسیار حائز اهمین است که غذاهای خود را هر قدر ممکن باشد به صورت طبیعی، تازه، خالص و سالم مصرف نمایند.
گروه خونی A آمادگی بیولوژیکی برای ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان و دیابت (انواع قند خون) دارد، اما اینها عوامل احتمالی آنها هستند، نه این که اکثرا تقدیر حتمی آنها باشد. لذا اگر از این رزیم غذائی تبعیت نمایند می توانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و از بروز بیماریهای تهدید کننده عمر جلوگیری نمایند.

عوامل لاغر شدن
لاغر بودن یک حالت طبیعی برای گروه خونی A است. در بسیاری از جهات، گروه خونی A در برخورد متابولیسمی کاملا مخالف گروه خونی O می باشد. مثلا هنگامی که غذاهای حیوانی سوخت و ساز بدن افراد گروه خونی O را بالا می برد و آن را فعال تر می نماید، در گروه خونی A ضعیف می نماید. شاید تجربه کرده باشید که وقتی گوشت قرمز می خورید بیشتر احساس تنبلی می کنید تا زمانی که پروتئین های گیاهی مصرف می کنید.
بعضی دارندگان گروه خونی A تجربه کرده اند که مایعات در بدن ایشان باقی می ماند، زیرا دستگاه گوارش به آهستگی عمل هضم غذاهای سنگین را انجام می دهد. علت این مطلب، اسید معده است که گروه خونی A دارای اسید پائین معده است.

ارتباط شگفت انگیز گروه خونی شما با رژیم غذایی!؟

ارتباط شگفت انگیز گروه خونی شما با رژیم غذایی!؟در کتابی به نام" تغذیه مناسب با گروه خون خود داشته باشید" که توسط دکتر پیتر آدامو به چاپ رسیده است، در واقع با نگرش جدیدی برای هر گروه خونی بطور جداگانه غذاهای خاص آن را توصیه می نماید. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتابهای نیویورک تایمز بوده است و با بیش از پنج میلیون نسخه و به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه و چاپ شده است.از آنجایی که این موضوع بسیار جالب و خاص می باشد ما بر آن شدیم تا چکیده‌ای از آنچه که در کتاب و مصاحبه ایشان ملاحظه شده برای اطلاع شما دوست عزیز ارائه نماییم.
همانطور که می دانید گروه‌های خونی متفاوت و زیادی وجود دارد اما چهار گروه اصلی آنها عبارتند از: (A  و B و AB وO )
گروه A
اساس تغذیه این گروه باید بر پایه گیاه‌خواری و مواد غذایی کم چربی باشد.
گروه O
این گروه باید از غذاهایی که پروتین بیشتری دارند مصرف نمایند و میزان مصرف کربوهیدراتها را کاهش دهند(مانند برنج، سیب زمینی و مواد نشاسته‌ای و ...)
گروه AB, B
و اما اشخاصی که صاحب گروه خونی B, AB هستند بهتر است از همه گروههای غذایی بطور متعادل، اعم از گوشتها و پروتینها ، سبزیجات و میوه‌ها مصرف نمایند.
نکته قابل توجه که در این کتاب اشاره شده است این است که سه چهارم افراد مورد مطالعه که تحت رژیم خاص گروه خونی خود بوده‌اند بهبودی فوق العاده‌ای در سلامت و سیستم ایمنی آنها رخ داده است.
همچنین بهبود قابل ملاحظه‌ای در سیستم گوارشی و افزایش مقاومت بیشتر در برابر استرسها و نهایتا افزایش انرژی و حافظه حاصل شده است. حتی دیده شده کسانیکه خواهان کاهش وزن هستند در صورت رعایت رژیم مربوط به گروه خونی خود بسیار در کاهش وزن خود موفقتر بوده‌اند.
علوم پزشکی به خصوص علم ژنتیک همواره در حال پیشرفت است و به نظر می رسد آن روزی که هر فرد با ژنوتیپ خاص خودش تغذیه‌ای منحصر به فرد داشته باشد دور نیست.
اختصاصی سیمرغ

تغذيه مناسب براي گروه خوني B

نوشته  : دكتر الهام اميرآذر 

مكمل‌هاي پيشنهادي براي گروه خوني B: منيزيم  برنامه ورزشي گروه خوني B: بهترين ورزش براي اين گروه تمرينات نرمشي و آرامبخش است.
 چاي گياهي B: تركيب شده است از گلسرخ، نعناع و شيرين بيان به نسبت‌هاي مساوي .

گروه خوني B
شخصيت و خصوصيات رفتاري گروه خوني B: از نظر طبايع با طبع ملايم مطابقت دارد: انعطاف‌پذيري و سازشكاري، خلاق، داراي ثبات رواني مناسب، صلح‌طلب، بين جسم و روح آنان هماهنگي خاصي وجوددارد تمايل به چاق شدن دارند. گروه خوني B از بسياري جهات شبيه گروه خوني O مي‌باشد. رژيم غذايي اين گروه قلمرويي از حيوانات (گوشت) و سبزي، لبنيات و غذاي دريايي است. اين گروه بيشتر مستعد بيماري‌هاي عجيب مثل MS ضعيف و مزمن مي‌باشند. در حالات بيمارگونه به علت افت قندخون دچار تعديل شديد به شيريني‌جات و تجمع مايع در بدن (ادم) هستند. بنابراين پرهيز از خوردن مايعات و آب در اين گروه بسيار مفيد است. بسياري از اين گروه تمايل به ناخنك زدن و خرده‌خواري دارند. اين گروه خوني بايد از خوردن مايعات زياد، عدس، ذرت، بادام زميني، گوجه‌فرنگي و جوجه‌ كباب پرهيز كنند. زنجفيل، نعناع فلفلي و جين سينگ براي آنها مفيد است (زنجفيل و نعناء فلفلي براي تسكين گوارش و جين‌سينگ تسكين اعصاب). شيرين‌بيان خاصيت ضدويروس و تنظيم‌كننده قندخون بوده و از اشتهاي كاذب و ورم معده جلوگيري مي‌كند.

افزایش فشار خون از عوارض داروهای کاهنده اشتها


کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: برای کاهش وزن به تنوع و تعادل مصرف مواد غذایی توجه شود.


افزایش فشار خون از عوارض داروهای کاهنده اشتها"سمیه صمدی" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار كرد: استفاده از داروهای لاغری نباید به عنوان اولین پیشنهاد برای کاهش وزن باشد بلکه باید به عنوان آخرین روش برای افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و با تجویز پزشک مصرف شود.
وی ادامه داد: داروهای لاغری شامل سه گروه داروهای کاهنده اشتها، داروهای دفع کننده چربی و داروی حجم گیرنده در دستگاه گوارش هستند.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: داروهای کاهنده اشتها با تاثیر روی مرکز اشتها سبب کاهش اشتها می شود که دارای عوارضی از جمله افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و تنگی نفس بوده و بنابراین مصرف آن در افراد بالای ۵۰ سال و افراد دارای بیماری قلبی عروقی و آسم ممنوع است.

نقش کلسیم در سلامتی






نقش کلسیم در سلامتیکلسیم نه تنها نقش حیاتی در سلامت استخوان های بدن ایفا می کند بلکه در تقسیم سلول ها، انقباض و انبساط ماهیچه ها، محافظت از ضربان قلب و کارکرد مغز نیز نقش دارد و در لخته شدن خون نیز از جایگاه مهمی برخوردار است.
کلسیم نقش محافظتی در برابر حمله قلبی و برخی انواع سرطان نیز دارد. دکتر میشل هولیک استاد دانشگاه بوستون و سرپرست گروه تحقیقاتی در این زمینه می گوید: بدن میزان کلسیم مورد نیاز خود را در هر شرایطی حفظ می کند، بنابراین اگر بدن نتواند به میزان لازم از مواد خوراکی دریافت شده کلسیم بگیرد، بی شک آن را از استخوان هایش می دزدد.
پس به این ترتیب بدن از استخوان های خودش به مثابه بانک کلسیم استفاده می کند و آن را به خون می دهد تا از کارکردهای ضروری آن برای ادامه حیات اطمینان حاصل کند.
هنگامی که شما یک تکه پنیر می خورید یا یک لیوان شیر می نوشید یا از مکمل های کلسیم استفاده می کنید، کلسیم آنها در روده جذب می شود.
یعنی در آنجا به کمک ویتامین D جذب شده و سپس وارد خون می شود و به طور دائم در استخوان ها ذخیره و برداشته می شود.
بسیاری از بزرگسالان از دریافت مقدار کافی کلسیم سر باز می زنند زیرا بر این باورند که دیگر سن آنها از فرآیند استخوان سازی (فرآیندی که تا پایان ۳۰ سالگی ادامه می یابد) گذشته است.
در حالی که اگر هر فردی به مقدار کافی کلسیم استفاده نکند، بی شک بتدریج اسکلت بدنش را ضعیف می کند به طوری که ممکن است یک روز صبح هنگامی که از تخت پایین می آید یکی از استخوان هایش بشکند.
براساس همین تحقیقات چنانچه بزرگسالان روزانه یک لیوان شیر و یک فنجان ماست به برنامه غذایی خود اضافه کنند و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی کنند، می توانند عوارض ناشی از پوکی استخوان مانند شکستگی ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.
از آنجا که ویتامین D نقش اساسی در جذب کلسیم ایفا می کند، بنابراین مصرف کافی این ویتامین نیز ضروری است.
بدن در برابر تابش نور آفتاب، خود ویتامین D می سازد بنابراین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تابش آفتاب به صورت و دست ها دو تا سه بار در هفته برای ساخت ویتامینD بدن کفایت می کند اما اگر به هر دلیل شیر نمی خورید و در آب و هوای ابری زندگی می کنید باید مولتی ویتامین حاوی ویتامین D بخورید.
هرگز از قرص یا مکمل های ویتامین D به تنهایی استفاده نکنید مگر آن که پزشک تجویز کرده باشد زیرا مقدار زیاد ویتامین D می تواند موجب مسمومیت شود.
در گذشته برخی باورهای اشتباه در مورد کلسیم وجود داشت مثلا این که «کلسیم موجب سنگ کلیه می شود» و در نتیجه به کسانی که در معرض ابتلا به سنگ کلیه بودند، توصیه می شد مقدار کلسیم کمتری مصرف کنند اما امروزه دانشمندان پی برده اند کلسیم موجود در مواد غذایی در واقع خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد یا گفته می شد مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه کلسیم را از بین می برد.
در حالی که دکتر هولیک دراین باره می گوید: همان مقدار شیری که به قهوه خود اضافه می کنید، برای جبران میزان بسیار اندک کلسیمی که از دست می دهید کاملا کافی است.
براساس گزارش انجمن ملی علوم آمریکا مقدار ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز برای هر فرد بزرگسال بالای ۵۰ سال کافی است. بهترین و راحت ترین راه دریافت این کلسیم هم مصرف لبنیات است.
همچنین می توان از بسیاری غذاهای دیگر نیز کلسیم دریافت کرد. از جمله سبزیجات سبز، آبمیوه های غنی شده با کلسیم، کنسروهای ساردین، کنسروهای ماهی سالمون، هویج و نخود سبز نیز منابع خوبی از کلسیم محسوب می شوند.
منبع: ReadersDigest
روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir )

مـقـایـسـه هـفـت شـیـر




از شیرکاکائو تا شیرموز
مـقـایـسـه هـفـت شـیـرشاید شما هم مثل ما وقتی که وارد مغازه ای می شوید و تصمیم می گیرید یک پاکت شیر برای صبحانه خود یا فرزندتان بخرید، با مدل های مختلف شیر از شیرهای کم چرب و پرچرب گرفته تا انواع طعم دار آنها روبرو شوید و ندانید که خرید کدام نوع بهتر است...
به همین دلیل در این مطلب نگاهی اجمالی به خوب و بد پرمصرف ترین شیرهای موجود در بازار انداخته ایم تا انتخاب خودمان و شما را ساده تر کنیم.

شير ساده بنوشيد نه طعم‌دار

جام جم آنلاين: بسياري از افراد بويژه كودكان طعم شير را نمي‌پسندند و ميانه خوبي با آن ندارند. اين موضوع بيشتر در كودكاني ديده مي‌شود كه ذائقه آنها به يكي از طعم‌هاي اصلي بخصوص طعم شيرين گرايش پيدا كرده است.

از نظر روان‌شناسي ذائقه كودك به طعم، نوع، بافت و شكل ظاهري غذا اغلب از شش ماهگي تا 16 ـ 15 ماهگي شكل مي‌گيرد.
حال اگر در اين دوره زماني كه تغذيه كمكي كودك شروع مي‌شود، مادر سعي كند از طريق مواد غذايي متنوع، طعم‌هاي مختلف را به كودك بچشاند، مي‌تواند ذائقه او را سرو سامان داده و به مصرف انواع مواد غذايي مختلف عادت دهد.
اما در كودكي كه مصرف خوراكي‌ها و نوشيدني‌هاي شيرين در او به شكل يك عادت در آمده باشد، ساير طعم‌ها برايش جذابيتي نداشته و ديگر نمي‌تواند شيرسفيد بدون طعم را بنوشد.
از اين رو مادر ناچار است براي تامين نيازهاي تغذيه‌اي كودك از طريق شير، او را به نزديك ترين سوپرماركت برده و از او بخواهد كه از ميان شيرهاي طعم‌داري چون شير كاكائو، شير عسل و شير قهوه يك نوشيدني انتخاب كند.
اما سوال اينجاست آيا مي‌توان شيرهاي طعم‌دار را جايگزين دائم شير سفيد كرد؟ ارزش و خواص تغذيه‌اي اين شيرها چه ميزان است؟

حفظ تندرستي در سايه منيزيم

جام جم آنلاين: منيزيم چهارمين ماده معدني از نظر فراواني در بدن بعد از كلسيم، پتاسيم و سديم است و از نظر فراواني درون سلولي، منيزيم بعد از پتاسيم در جايگاه دوم قرار دارد.

ميزان كلي منيزيم در بدن حدود 25 گرم است. 50 تا 60 درصد، منيزيم بدن در استخوان‌بندي، 20 تا 30 درصد آن در عضلات و كمتر از يك درصد آن در خون يافت مي‌شود.
منيزيم به طور عمده درون سلول هاست و بيش از 300 واكنش آنزيمي بدن به حضور منيزيم نياز دارد. منيزيم براي تعداد زيادي از اعمال متابوليك ضروري است، زيرا آنزيم‌هاي نيازمند منيزيم در متابوليسم كربوهيدرات، چربي، پروتئين و الكتروليت‌ها دخالت دارند.
وجود منيزيم براي انتقال، ذخيره و مصرف انرژي حياتي است. به علاوه منيزيم نقش اساسي در رشد سلول‌ها، توليد مثل و ساختار و نفوذپذيري غشاي سلولي دارد.
به علت متنوع بودن نقش‌ منيزيم در بدن جانداران، كمبود آن به شكل‌هاي گوناگون از جمله اختلالات الكتروليت‌ها (كلسيم و پتاسيم)، متابوليك، عصبي، عضلاني و قلبي ـ عروقي پديدار مي‌شود.
سبزيجات سبز مانند اسفناج منبع خوبي براي منيزيم است. برخي حبوبات مانند لوبيا و نخود، دانه‌ها و مغزها و غلات سبوس‌دار نيز منيزيم دارند.

مصرف سبزی ها در تابستان تشنگی را كاهش می دهد




دكتر 'مسعود كیمیاگر' در گفت و گو با ایرنا افزود: سبزیها نسبت به میوه ها دارای كالری كمتر اما سرشار از ویتامین هستند به عنوان مثال گوجه فرنگی و هویج داری یك سوم قند اما پرتقال یكصد گرمی دارای 12 تا 13 گرم قند است.

وی افزود: در خرد كردن سبزیها باید از كارد تیز استفاده كرد چرا كه كارد كند، منجر به از بین رفتن ویتامین سبزی می شود.كیمیاگر درباره شست و شوی سبزیها گفت: بعد از پاك كردن سبزی، باید سبزی به مدت نیم ساعت در آب همراه با مواد ضد عفونی كننده یا مایعات پاك كننده قرار گیرد به گونه ای كه تخم های انگل از سبزی جدا شود.این متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مردم باید از سبزیهای تازه استفاده كنند چرا كه ویتامین سبزیهای پلاسیده از بین رفته و خوردن آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وجود ماده ای ضد سرطانی در خشخاش

مکانیزم موجود در خشخاش باعث تولید ماده ای به نام noscapine می شود که ماده ای ضد سرطانی است.
به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، محققان از مکانیزم طبیعی که در خشخاش وجود دارد و تولید  noscapineمی کند اطلاعات زیادی ندارند.
  noscapine ماده ای دارای خواص ضد تومور است که از آن به عنوان تسکین دهنده سرفه استفاده می شود. این کشف که در مجله علوم به چاپ رسیده است شرح شیوه ای را بیان می کند که در آن کشت کو کنار ، تولید این ماده ، یک آلکالوئید است که اعتیاد آور نیست بر این اساس محققان تصمیم به تولید این مولکول و بهبود تولید آن را گرفتند.
 بررسی گونه های گیاه خشخاش که تولید مقدار بالایی از noscapine  را بهمراه دارد تنها به دو گونه این گیاه ختم می شود محققان دریافتند که مکانیسم سنتز  noscapine  که بوسیله 10ژن که مسئول کنترل تولید 5 نوع مختلف از آنزیم هستند که مجموعه ای پیچیده تر از ژن در گیاهان را یافتند.
 دستیابی به موفقیت در پژوهش  زمانی اتفاق افتاد که محققان دریافتند که انواع خشخاش که تولید noscapine  می کنند و گونه هایی که تولید می شوند قابل تجزیه و تحلیل هستند.
 ژنهایی ارثی هستند که در کنار هم قرار می گیرند و منفرد نیستند بلکه مجموعه ای از ژنها هستند هویت و چیدمان ژنها در این مجموعه بررسی قوای ژنتیکی این گیاهان مشخص می شوند.
ایان گراهام از دانشگاه یورک می گوید: مجموعه ای را پیدا کرده ایم که از ژنها پشتیبانی می کند و تقریبا مکانیزم تولید کل noscapine  را بعهده دارد و به ما کمک می کند تا تمام مراحل مربوط به مکانیسم را تعریف و توجیح کنیم.