تخم مرغ؛ خوب یا بد؟

تخم مرغ؛ خوب یا بد؟
 
حتماً شما شنیده‌اید که محتوای کلسترول تخم مرغ بالاست و می‌تواند سطوح کلسترول خونمان را بالا ببرد، از طرفی گفته می‌شود که کلسترول یک منبع پروتئینی مغذی و مفید است، بالاخره چه باید کرد؟ پوست ظریف تخم مرغ را بشکنیم و آن را در رژیم غذایی خود استفاده کنیم یا نه؟ 
برای مدتی کوتاه متخصصین تغذیه چنین می‌پنداشتند که محتوای بالای کلسترول موجب افزایش سطوح کلسترول خون می‌گردد که افزایش خطر بیماری قلبی در افراد را به دنبال دارد. ولی این تصور برای افراد بزرگسال سالم عادی مصداق نداشته و مورد تایید قرار نگرفته است. در حقیقت مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف تخم مرغ با سطوح کلسترول خونی بالاتر همراه نیست در حالی که با افزایش محتوای مواد مغذی دریافتی در ارتباط است.
در سال 2000 میلادی، انجام بررسی برای سنجش اهمیت تغذیه‌ای تخم مرغ در رژیم غذایی آمریکایی‌ها، و برای تخمین میزان ارتباط بین مصرف تخم مرغ با سطوح کلسترول خون، آغاز گشت. یافته های این بررسی در ژورنال Journal of the American College of Nutrition  به چاپ رسید.

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟

دکتر حمیدرضا فرشچی
 

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟ امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر کرده است. برای مدت‌ها رژیم کم کربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور کاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتکینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین کم کربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر  عبارتند از: رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ‌فروت.

نکته قابل اشاره این است که اگر یک رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر کوتاه مدت این رژیم‌ها کاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان کاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی کاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی کم حجم است.

تنوع مواد غذایی کلید یک رژیم غذایی سالم است
همان طور که یک ماشین برای حرکت به سوخت مناسب نیاز دارد، بدن انسان نیز به یک برنامه غذایی سالم نیاز دارد.

عملکرد روانی دوران کودکی و خطر ابتلاء به چاقی در طول زندگی

عملکرد روانی دوران کودکی و خطر ابتلاء به چاقی در طول زندگی رشد روانی و عاطفی سالم در کودکی، بهداشت روانی در بزرگسالی را تضمین می کند و اساس و بنای روانی فرد در دوران کودکی پی ریزی می شود.چنانچه مشکلات روحی و روانی دوران کودکی برطرف نگردد می تواند منشا چاقی در بزرگسالی باشد و عوارض ناگوار آن تا آخر عمر گریبانگیر شخص خواهد بود. امروزه بیماریهای روانی ناشی از  چاقی بخوبی شناخته شده اند اما مطالعات اندکی به بررسی نقش مشکلات روانی دوران کودکی در اتیولوژی چاقی پس از آن پرداخته اند.

در این راستا مطالعه ای برگرفته از international journal of obesityبه پژوهش پیرامون سلامت روان در دوران کودکی و تاثیر آن بر چاقی بزرگسالی پرداخته است.

طبق تجزیه و تحلیل های ثانویه 1970 مطالعه همزمان در انگلستان که از طریق مدل رگرسیون لجستیک ارزیابی گردید، پیش بینی خطر ابتلاء به چاقی در سالهای 26، 30 و 34 سالگی به فرضیه های پیش بینی شده و عوامل ذیل ارتباط داده شد:گزارش عملکرد روانی کودک در سن 5 و 10 سالگی توسط مادر و معلم کودک، رفتار کلی کودک، مشکلات عاطفی یا بیش فعالی و همچنین عملکرد روانی مادر.

چاقی،چاقی شکمی و پرفشاری خون

چاقی،چاقی شکمی و پرفشاری خون چاقی ریسک پرفشاری خون و دیگر بیماری های مزمن را افزایش می دهد. درواقع شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود.
در همین راستا مطالعه ای که به تازگی در مجله Nutritionبه چاپ رسیده است،  به بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک و ارتباط آنها با پرفشاری خون ناشی از چاقی در زنان یکی از روستاهای چین پرداخته است. در این مطالعه مقطعی که در طول سال های 2004 تا 2006 رهبری شده است از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب افراد مطالعه استفاده شد. در کل 12178 فرد با حداقل سن 35 سال تحت بررسی قرار گرفتند(درصد افراد بالای 65 سال5/14%بود).  متغییرهای دموگرافی (سن، جنس و نژاد)، وضعیت استعمال دخانیات، استفاده از الکل، فعالیت بدنی و سطح تحصیلات از طریق مصاحبه جمع آوری شدند. اضافه وزن و چاقی براساس تعاریف WHOتعیین شدند. افراد مبتلا به پرفشاری خون درمان نشده در 3 زیر گروه تقسیم شدند: پرفشاری خون ایزوله سیستولیک، پرفشاری خون ایزوله دیاستولیک، پرفشاری خون دیاستولیک و سیستولیک.

رژیم پر پروتئین و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک


رژیم پرپروتئین و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک
شواهد نشان داده اند که مصرف یک رژیم با نسبت بالای پروتئین به کربوهیدرات فواید متابولیکی بسیاری در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.
در مطالعه ای که در مجله تغذیه بالینی امریکا به چاپ رسیده است اثر رژیم با پروتئین بالا با یک رژیم استاندارد از لحاظ مقدار پروتئین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقایسه شد. به همین جهت به مدت 6 ماه ، 57 خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در این مطالعه بررسی شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه رژیم پر پروتئین (بیش از 40 درصد انرژی از پروتئین و 30 درصد از چربی) و یک گروه رژیم استاندارد (کمتر از 15 درصد انرژی از پروتئین و 30 درصد از چربی) که از لحاظ کالری یکسان بودند دریافت کردند. شرکت کنندگان  به صورت ماهانه تحت مشاوره تغذیه قرار داشتند. تن سنجی در ابتدا، 3 و 6 ماه بعد از شروع مطالعه انجام شد و نمونه های خونی جمع آری گشت.
7 خانم به دلیل بارداری و 23 فرد به دلایل دیگر در طول مطالعه انصراف دادند و تنها 27 خانم تا پایان مطالعه در برنامه شرکت داشتند. در پایان 6 ماه مداخله نتایج نشان داد که کاهش وزن و چربی در گروه تحت رژیم پرپروتئین بیشتر از گروه دوم بود. همچنین محیط دور کمر با رعایت رژیم پرپروتئین کاهش بیشتری داشت. تفاوتی در میزان تستوسترون، گلوبین باند شده به هورمون جنسی و لیپیدهای خونی مشاهده نشد. همچنین متابولیسم گلوکز در گروه تحت رژیم بهبود یافت.
نکته کلیدی:جایگزینی کربوهیدرات با پروتئین در رژیم غذایی می تواند سبب بهبود کاهش وزن  و متابولیسم گلوکز گردد و مکانیسم این اثر به نظر مستقل از کاهش وزن است. بنابراین چنین رژیمی می تواند در درمان تغذیه ای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مفید باشد.
 



منبع: Am J Clin Nutr January 2012 vol. 95 no. 1 39-48

قهوه و کاهش خطر سرطان اندومتر رحم

قهوه و کاهش خطر سرطان اندومتر رحم
چاقی یکی از علل مهم در ایجاد سرطان ها می باشد، مطالعات نشان داده اند که شیوع برخی از سرطانها در افراد چاق بیشتر است و سرطانی مانند سرطان اندو متریال ( دیواره رحم) تقریبا منحصر به افراد چاق می باشد. تا به حال اثرات مثبت مصرف قهوه در بسیاری سرطان های مرتبط با چاقی ثابت شده است. بعلت اثر قهوه در کاهش سطوح استروژن و انسولین، دو هورمونی که در ایجاد سرطان اندومتریال دخیل هستند، به نظر می رسد مصرف قهوه با کاهش خطر این سرطان نیز در ارتباط باشد.
به منظور اثبات این فرضیه مطالعه ای در آمریکا انجام شده است که نتایج آن در ژورنال Cancer Epidemiology Biomarkers & Preventionمنتشر گردیده است.در این مطالعه آینده نگر Nurses’Health  بیش از 67 هزار زن 34 تا 59 ساله شرکت داشتند. برای بررسی اثرات طولانی مدت مصرف قهوه  بوسیله تمام پرسشنامه های موجود میانگین دریافت قهوه در این افراد ارزیابی شد. در طول 26 سال پیگیری در این مطالعه 672 مورد از این سرطان ثبت شد.

فلاونوئید ها و کاهش مرگ و میر بیماریهای قلبی

فلاونوئید ها و کاهش مرگ و میر بیماریهای قلبی فلاونوئید ها فیتوکمیکال های گیاهی هستند که نقش محافظت کننده ای در برابر بیماری های قلبی– عروقی ایفا می کنند. با این وجود مطالعات کمی پیرامون نقش مصرف فلاونوئید ها بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی انجام شده است.
در این راستا محققین جامعه ی سرطان آمریکا و دانشگاه تافتس بوستون مطالعه ی آینده نگری را به منظور بررسی رابطه ی مصرف فلاونوئید ها و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی طراحی نمودند.
در سال 1999، 38180 مرد و 60289 زن در سنین 70-69 سال در مطالعه ی "پیشگیری تغذیه ای از سرطان 2" شرکت نمودند. در این مطالعه پرسشنامه هایی مبنی بر سابقه درمانی و پزشکی افراد و شیوه زندگی آنها شامل 152 سوال مربوط به بسامد خوراک وجود داشت.  میزان ریسک احتمالی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، تحت تاثیر مصرف فلاونوئید کل و  هفت دسته ی مجزای فلاونوئیدی مورد بررسی قرار گرفتند.
در طی 7 سال پیگیری محققین، از بین افراد مورد مطالعه 1589 مرد و 1182 زن از دنیا رفتند. طبق آمار موجود، زنان و مردانی که بیشترین مصرف فلاونوئید ها را داشتند نسبت به افرادی که کمترین دریافت فلاونوئید ها را داشتند کمتر در معرض مرگ ناشی از این دسته از بیماری ها قرار داشتند.

پرخوری در زمان سیری

پرخوری در زمان سیری یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد چاق با آن مواجه هستند این است که در زمان هایی که در حقیقت گرسنه نیستند به پرخوری روی می آورند و بدون توجه می خورند. وقتی نیز شما از آنان می پرسید که آیا گرسنه اید که غذا می خورید اقرا ر می نمایند که دلیلی برای خوردن ندارند. در این مقاله مروری داریم بر انواع پر خوری هایی که به علت گرسنگی فیزیولوژیک و نیاز بدن نیستند.
- افراط بیش از حد در غذا خوردن یا binge-eating   :
شاید شما نیز امتحان نموده اید که برخی مواقع قادر به کنترل حجم غذای مصرفی خود می باشید  ولی برخی مواقع دیگر کنترل از دست شما خارج می شودو به صورت بدون کنترل ولع به خوردن مواد غذایی دارید. این حالت را ( افراط در غذا خوردن یا غذا خوردن افراطی) نامند. افراط ها  زمانی هستند که شما مقادیر بیش از حدی  از غذاها  را در یک بازه زمانی کوتاه مصرف می کنید. جالب آن که اکثر مواقع انتخاب شما در این نوع پرخوریها غذاهای سالم نیستند. مطالعات نشان داده اند که این تهاجم به مواد غذایی حتی صرف نظر از نوع غذای مصرفی برای شما مضر است به ویژه اگر به دیابت هم مبتلا باشید، لذا باید با کمک یک متخصص این عادت را برطرف کنید.

ویتامین C از مسمومیت ناشی از سرب جلوگیری می‌کند



 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف کافی ویتامین C بدن انسان را از مسمومیت ناشی از ترکیبات سرب محافظت می‌کند.
خبرگزاری فارس: ویتامین C از مسمومیت ناشی از سرب جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان در تحقیقات جدید خود دریافتند که مصرف مقادیر کافی ویتامین C بدن انسان را از مسمومیت ناشی از ترکیبات سرب محافظت می‌کند و سطح سرب موجود در خون را نیز کاهش می‌دهد.
مجدی بدران عضو جمعیت حساسیت و ایمنی مصر و استاد دانشکده اطفال دانشگاه عین الشمس این کشور گفت: ویتامین C  فواید زیادی دارد زیرا یک آنتی اکسیدان است که از ابتلا به سرطان و تاثیرات زیان‌بار اشعه ماوراء بنفش خورشید پیشگیری می‌کند.

راه حلی برای کبد چرب


راه حلی برای کبد چرب
بیماری كبد چرب شامل طیفی از بیماری خفیف كبد به صورت تجمع چربی در سلول‌های كبدی است كه در سیر خود ممكن است...

اخیرا مطالعاتی بین جمعیت سالم یك شهر بزرگ كشور انجام شده است كه براساس نتایج آن، شهروندان دچار درجات كبد چرب هستند. بر این اساس بار این بیماری در كشور بالاست. می‌توان گفت بیشتر كشورهای دنیا هم همین شرایط را دارند.
بیماری كبد چرب از بیماری‌هایی است كه سلول‌های كبد انسان را درگیر می‌كند كه اخیرا به علت افزایش میزان چاقی در جامعه افزایش یافته است.
به عبارت دیگر بیماری كبد چرب شامل طیفی از بیماری خفیف كبد به صورت تجمع چربی در سلول‌های كبدی است كه در سیر خود ممكن است در گروهی از بیماران التهاب سلول كبدی ایجاد كند و با تخریب سلول كبدی به بیماری مزمن و غیرقابل برگشت به نام «سیروز» منتهی شود.

تأثیر رژیم غذایی در اوایل زندگی بر سرطان سینه

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها دریافته اند جدا از استروژن، رژیم غذایی و عوامل مرتبط با آن در اوایل زندگی، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در سالهای آتی به همراه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این یافته ها چشم انداز جدیدی در مورد فرایندهایی موثر در تنظیم رشد طبیعی سینه ها که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در سالهای آتی به همراه داشته باشد، فراهم می کند.
دکتر راس هاوی مجری این تحقیقات گفت: مدتها تصور می شد که گردش استروژن از تخمدانها، برای آغاز رشد سینه ها ضروری است. 
 
یافته های ما نشان می دهد رژیم غذایی و تغییر در سوخت و ساز بدن که موازی تغییرات مشاهده شده در دیابت نوع دو و چاقی است می تواند کل روند رشد سینه را مستقل از تاثیر استروژن در پی داشته باشد.
 
محققان موش ها را تحت مکمل های غذایی دارای نوعی اسید چرب موسوم به اسید لینولیک کونژوگه 10 و 12 قرار دادند.
 
این اسید چرب جنبه های خاص و وسیع تری از سندروم سوخت وساز را تقلید می کند.
 
در انسان این سندروم با گستره وسیعی از تغییرات وابسته به چاقی مرتبط است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلب و عروق را افزایش دهد.

سه ماده خوراکی محرک قوای جنسی


علاوه بر استرس، فشارهای روحی و درگیری های ذهنی ،نوع تغذیه نیز بر انرژی جنسی تأثیرمی گذارد.

سه مادۀ خوراکی محرک قوۀ جنسی از این قرار است :


1- شکلات تلخ، زنانی که حداقل یک بار در روز از شکلات های تلخ با حداقل 70% کاکائو  استفاده می کنند،انرژی جنسی بالاتری نسبت به بقیۀ زنان دارند.

2- انار، میدانیم که انار حاوی مقدار بسیار بالای آنتی اکسیدان است.این ماده به گردش جریان خون کمک می کند و به این ترتیب خون رسانی را به اندام های تناسلی آسانتر می کند .در حقیقت اگر شما نصف یک انار را قبل از رفتن به رختخواب میل کنید انگار نوعی ویاگرای طبیعی مصرف کرده اید.

3- جوز کاج، که حاوی زینک است .این ماده به تولید تستوسترون که هورمون جنسی است، کمک می کند و خوردن مشتی از این جوز روزانه به بالا رفتن انرژی جنسی کمک می کند.

وقتی مریض هستید گریپ‌فروت نخورید


گریپ‌فروت برای سلامتی مفید است اما نه زمانی که مریض هستید. در واقع مصرف این میوه در زمانی که تحت درمان هستید می‌تواند در روند درمانتان تداخل منفی ایجاد کرده و به این ترتیب به سلامتیتان آسیب برساند.

محققان فرانسوی بر این عقیده‌اند که مصرف گریپ‌فروت همزمان با درمان دارویی به نفع سلامت بدن نیست.

 نتایج پژوهش این محققان که در مجله‌ی پزشکی فرانسوی Prevenir به چاپ رسید نشان می‌دهد که گریپ‌فروت با داروهای مختلف تداخل پیدا کرده و مشکل ساز می‌شود.

 محققان معتقدند که نباید همزمان با مصرف داروهایی مثل استاتین (ضد کلسترول)، بنزودیازپین (آرام بخش)، داروهای ضد افسردگی و یا داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی، گریپ‌فروت خورد.

 محققان تاکید می‌کنند همزمان با مصرف این داروها نباید گریپ‌فروت و به خصوص آب آن را مصرف کرد به خاطر این که در بسیاری از موارد عوارض جدی دارد. متأسفانه هنوز به طور کامل مکانیسم این تداخل منفی مشخص نشده است.

10 روش برای هضم بهتر غذا

خیلی مهم است که غذایی که می خورید و زمانی که آن را میل می کنید، از قبل معین باشد. خوردن غذاهای مشابه و زمان های مشخص در روز اثرات معینی بر روی سیستم گوارش شما دارد

1 - به گونه ای غذا بخورید که هضم بهتری صورت گیرد
ابتدا شما باید غذاهایی که به آسانی هضم می شوند را در بین وعده های غذایی تان میل کنید و سپس به سمت غذاهای پیچیده تر بروید. به یک اتوبان فکر کنید، اگر که ماشین هایی که سرعت کم دارند در جلو باشند، ماشین های با سرعت زیاد را در پشت خود نگه می دارند و همین باعث ترافیک می شود. دقیقا همین کار برای غذای شما اتفاق می افتد. غذاهایی که سریعا هضم می شوند را ابتدا بخورید و سخت تر ها را نگه دارید تا در نیمه دوم وعده غذایی تان بخورید. در زیر توالی زمانی برای گروه های مختلف غذایی آورده شده است.

آب و آب میوه : 20 تا 30 دقیقه
میوه ها و فالوده و سوپ : 30 تا 45 دقیقه
سبزیجات : 30 تا 45 دقیقه
لوبیا، غلات و نشاسته ها : 2 تا 3 ساعت
گوشت، ماهی، مرغ : 3 یا چند ساعت 

کدام ظروف را براي پخت و پز انتخاب کنيم ؟


استفاده از ظروف مختلف براي پخت و پز غذا، از اهميت ويژه اي در تغذيه برخوردار است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛برخي از ظروف با آزاد كردن يون ها و تركيبات مختلفي كه در جنس، رنگ و يا لعاب آنها به كار گرفته شده است، موجب ايجاد تاثيرات سوئي بر بدن مي شوند. شايد در نظر اول، كيفيت و طعم غذا مورد توجه قرار گيرد ولي بايد به خاطر داشت كيفيت ظرفي كه در آن غذا مي خوريد نيز به اندازه كيفيت مواد غذايي مورد مصرف، مهم است.
به همين خاطر، كارشناسان از ديدگاه علمي، در مورد استفاده از ظروف با جنس هاي مختلف، نظر مي دهند و گاه حتي درباره كاربرد بعضي از آنها، هشدار مي دهند.
رئیس انجمن تغذیه ایران، در مورد انواع ظروف و تاثیر آن بر غذاهایی که در آنها طبخ می شود می گوید: 

قارچ منبع تامین پروتئین نیست


مقدار پروتئین موجود در قارچ بسیار کم است و منبع تامین پروتئین نیست.
میترا زراتی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: قارچ جزء سبزیجات است و دارای مقادیر زیادی آب است، این مطلب صحت ندارد که قارچ منبع پروتئین است.

وی ادامه داد: قسمت اعظم قارچ از فیبر و آب تشکیل شده است میزان پروتئین اصلا قابل مقایسه نیست که بتوان با آن نیاز روزانه بدن را تامین کند.

زراتی افزود: قارچ در رژیم کاهش وزن مفید است چون معده را پر می کند و به فرد حالت سیری می دهد.چون قارچ آب زیادی دارد در تامین آب بدن مفید است.

وی تشریح کرد: هضم قارچ راحت است و افراد سالمند و افرادی که مشکلات دستگاه گوارش دارند به راحتی قابل استفاده و مصرف است.

عوارض ناشی از کاهش قند خون خطرناک تر از افزایش قند خون


یک کارشناس دیابت به افراد دیابتی هشدار داد كه مراقب کاهش قند خون باشید.
نجفی زادگان، کارشناس دیابت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت : تنها میزان قند خون بالا برای افراد دیابتی مشکل ساز نیست بلکه  کاهش میزان قند خون در افراد نیز باعث بروز خطرات جدی می شود.

وی افزود: تشنج ، نداشتن تمرکز و تعادل و کما از عوارض این بخش است که علت آن کاهش قند خون است.

نجفی زادگان گفت: این عارضه به دلیل مصرف نکردن میان وعده در طول روز ، فاصله زمانی میان وعده های غذایی به همراه مصرف دارو بروز می کند.

این کارشناس اظهار داشت: در بعضی موارد افراد به دلیل کاهش سطح هوشیاری مستقیما وارد اغما می شوند.

علت اصلی چاقی وجود نوعی میکروب در روده است


محققان دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) به تازگی دریافتند که علت اصلی چاقی، وجود یک نوع میکروب در درون روده است.

به گزارش ˈنیچرˈ، نوعی از میکروب های موجود در روده به بدن کمک می کنند تا کالری و چربی بیشتری از غذا جذب کند.

این اولین باری است که تاثیر میکروب بر جذب چربی رژیم غذایی در روده و نقش آن بر متابولیسم بدن نشان داده شده است.

باکتری موثر در جذب چربی عذا در روده ˈ Firmicutesˈ نام دارد.

آزمایش های دقیق تر نشان می دهد که میزان این باکتری در روده افراد چاق بیشتر است؛ بنابراین بدن آنان چربی بیشتری جذب می کند.

خواندن برچسب مواد غذايي باعث لاغري مي‌شود


ImageForArticle.jpgافرادي که برچسب مواد غذايي و اطلاعات مربوط به محتواي آن را مي‌خوانند، بيش از ديگران گرايش به لاغري دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان، مطالعات متخصصان اسپانيايي نشان مي‌دهد که ارتباط بين خواندن برچسب مواد غذايي و کاهش وزن در زنان بيشتر از مردان وجود دارد.
متخصصان اظهار کردند: افرادي که عادت به خواندن برچسب مواد غذايي دارند، بيش از ديگران به سلامتي خود اهميت مي‌دهند و حداقل 4 کيلو لاغرتر هستند.
به گفته متخصصان؛ 58 درصد مردان و 74 درصد زنان به خواندن برچسب مواد غذايي گرايش دارند.

بسته‌بندي پلاستيكي خوراكي‌ها در بروز چاقي كودكان موثر است


يك مطالعه جديد نشان داد كه بين ماده شيميايي BPA موجود در بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي مواد خوراكي و بروز چاقي دوران كودكي ارتباط وجود دارد.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، با اين حال متخصصان در اين مطالعه تاكيد كردند كه هنوز تاثير مستقيم اين ماده شيميايي در بروز چاقي دوران كودكي به عنوان يك عامل اصلي، ثابت نشده است.
نتايج آزمايش‌هاي جديد از سوي متخصصان دانشگاه نيويورك به سرپرستي دكتر لئوناردوتراساند، نشان داد:‌ در حالي كه در بدن بسياري از مردم آثاري از مواد شيميايي پلاستيكي موجود است اما بررسي‌ها تاييد مي‌كند كودكاني كه بالاترين سطح اين مواد را در ادرارشان دارند دو برابر بيشتر در معرض خطر چاقي دوران كودكي هستند.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين متخصصان يادآور شدند كه بسياري از مسائل ديگر ممكن است در اين ارتباط نقش داشته باشند و براي نتيجه‌گيري نهايي انجام آزمايش‌هاي دقيق‌تر ضروري است.

سيگار و الكل، خطر بروز سرطان زودرس پانكراس را تشديد مي‌كنند


پزشكان در يك بررسي جديد هشدار دادند افرادي كه به سيگار و الكل گرايش دارند در سنيني به مراتب پايين‌تر با خطر ابتلا به سرطان پانكراس (لوزالمعده) مواجه مي‌شوند.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، سرطان پانكراس معمولا در مراحل اوليه تشخيص داده نمي‌شود و به همين دليل اكثر مبتلايان به آن در كمتر از پنج ماه جان خود را از دست مي‌دهند.
آمار نشان مي‌دهد كه از هر صد بيمار مبتلا به سرطان پانكراس تنها پنج نفر تا مدت پنج سال بعد از تشخيص بيماري، زنده مي‌مانند.
به گزارش رويترز، دكتر ميشل اندرسون تاكيد كرد:‌اگر فردي به سيگار و الكل اعتياد دارد، احتمال اين كه در جواني به سرطان پانكراس مبتلا شود بسيار بيشتر است.
شرح اين مطالعه در مجله آمريكا گاستروانترولوژي به چاپ رسيده است.

چربي شکمي خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد


خطر ابتلا به ديابت در افرادي که چاق هستند و چربي اطراف شکمشان زياد است افزايش مي‌يابد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان و به نقل ازHealth Day News، بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد در افراد چاق با چربي شكمي بيش از حد احتمال ابتلا به ديابت نسبت به بزرگسالان چاق بدون اين ويژگي بيشتر است.
اين مطالعه بر روي بيش از 700 نفر از افراد چاق 30 تا 65 ساله که در شروع مطالعه به ديابت يا بيماري‌هاي قلبي و عروقي مبتلا نبودند انجام شد. در طول اين بررسي بعد گذشت از هفت سال، 11.5 درصد از شرکت کنندگان به ديابت مبتلا شده بودند.
مطالعات نشان داده است داشتن بيش از حد چربي احشايي(چربي در داخل حفره شکم، واقع در اطراف ارگان‌هاي داخلي) با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 همراه است.
دکتر جيمز لموس از مرکز پزشکي دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس، اظهار کرد: يافته‌ها نشان مي‌دهد که چربي شکمي در افراد چاق، ممکن است به شناسايي کساني که در معرض خطر ابتلا به ديابت هستند کمک کند.
محققان معتقدند: افزايش چاقي و اضافه وزن و ابتلا به ديابت نوع 2 از سه دهه گذشته دو برابر شده است.

20 خاصيت مهم روغن ماهي براي سلامت بدن


روغن ماهي يك مكمل همه فن حريف

195-4.jpgروغن ماهي نه تنها سرشار از اسيدهاي چرب ضروري و لازم براي بدن و مفيد براي حفظ سلامت قلب است بلكه هم چنين به بهبود اختلالات و مشكلات رواني مانند افسردگي، اختلال دو قطبي و شيزوفرني كمك مي‌كند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي هلت مي آپ، در اين مقاله 20 خاصيت مهم و مفيد روغن ماهي براي بهبود سلامتي تمام افراد در گروه‌هاي سني مختلف ارائه شده كه عبارتند از:
- پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي؛ روغن ماهي نه تنها به پايين آمدن سطح تري گليسيريد و كلسترول خون كمك مي‌كند بلكه در جلوگيري از سفت شدن عروق و پيشگيري از ضربان غيرعادي قلب نيز نقش به سزايي دارد.
- پيشگيري از سرطان؛ روغن ماهي در پيشگيري از سه نوع سرطان شايع شامل سرطان سينه، روده بزرگ و پروستات مفيد است. امگا -3 در واقع از تبديل شدن سلولهاي سالم و طبيعي به سلولهاي سرطاني جلوگيري كرده و مانع از رشد غيرعادي سلولي مي‌شود.

ترکيب روغن کنجد و سبوس برنج در کاهش فشارخون موثر است


تركيب روغن كنجد و روغن سبوس برنج ممکن است در کاهش فشار خون تاثير داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان و به نقل از Health Day News، بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد مخلوطي از روغن کنجد و سبوس برنج داراي اثرات مفيد براي قلب است.
پخت و پز با ترکيبي از روغن کنجد و روغن سبوس برنج مي‌تواند فشار خون نسبتا بالا را تا حدودي کاهش دهد.
مطالعات انجام شده در دهلي نو در هندوستان نشان مي‌دهد که افراد بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا اگر روزانه تقريبا 1.25 اونس مخلوط روغن سبوس برنج و کنجد را به رژيم غذايي خود اضافه کنند دچار افت فشار خون مي‌شوند و اين تقريبا معادل با مصرف داروي فشارخون است.
کساني که هم مخلوط روغن وهم داروي فشار خون را مصرف مي کنند، شاهد يک افت فشار خون بيش از دو برابر نسبت به کساني که فقط دارو استفاده مي‌کنند، هستند.

كم خوابي، زمينه ساز چاقي است


افرادي که شب‌‌ها کمتر از شش ساعت مي‌خوابند، مستعد چاقي هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان، براساس يافته‌هاي متخصصان کانادايي افراد چاقي که شب‌ها به طور کامل و در آرامش مي‌خوابند، شانس بيشتري براي لاغر شدن دارند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد افرادي که شب‌ها کمتر از شش ساعت مي‌خوابند، صبح روز بعد تمايل بيشتري به غذا خوردن و جذب کالري دارند.
کمبود خواب بر روي هورمون‌هاي مرتبط با اشتها تاثير مي‌گذارد و باعث احساس گرسنگي مي‌شود.
سوخت و ساز ذخاير چربي در بدن افرادي که کمتر از پنج ساعت مي‌خوابند، 55 درصد کمتر از کساني است که کامل مي‌خوابند.

کاهش یادگیری با مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه


مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طی روز کاهش می دهد.
 به گزارش وب دا، مدیر گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف ترکیبات شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود، اظهار داشت: مصرف ترکیبات شيرين به نوعي كودكان را هيجان زده مي كند و سبب مي شود كه قدرت تمركز و قدرت يادگيري را كاهش مي دهد.
دکتر محمد صفریان وعده صبحانه را مهم ترين وعده غذايي براي دانش آموزان دانست و تصريح كرد: بهترين تركيب براي اين وعده تركيبات پروتئيني شامل شیر، پنیر، کره و تخم مرغ است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه در حدود 40 درصد از دانش آموزان وعده صبحانه را نمي خورند، خاطرنشان كرد: بايد والدين به اين وعده به ويژه در دانش آموزان دبستاني اهميت ويژه اي بدهند.
دكتر صفريان ادامه داد: همچنين ميان وعده ها در رژيم غذايي به ويژه براي دانش آموزان دوره ابتدايي بسيار مهم است. بايد براي دانش آموزان 2 ميان وعده در نظر گرفته شود كه يكي از آنها يك غذاي سبك مانند شير و كيك يا ساندويچ هاي خانگي و ديگري ميوه باشد.