رفع تشنگی با چای در سحر اشتباه است/بهترین میوه رفع تشنگی هندوانه و خربزه



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس:
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوردن چای برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است، گفت:روزه داران برای رفع تشنگی از میوه‌های مانند خربزه و هندوانه که نگهدارنده آب هستند تغذیه کنند.

8 اشتباه رایج درباره آکنه


8 اشتباه رایج درباره آکنه

روبروی آینه ایستاده‌اید، دوباره صورتتان جوش‌های عجیبی زده‌ است. هر فکری از سرتان می‌‌گذرد تا این جوش‌ها را از بین ببرید...

در این مطلب 8 اشتباه رایجی که افراد معمولا در مواجهه با جوش صورت انجام می‌دهند آورده‌ایم تا از انجام آنها خودداری کنید.

1. استفاده بیش از حد از داروها
یا قطع مصرف آنها

رفع تشنگی روزه داری با این میوه ها



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوردن چای برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است، گفت:روزه داران برای رفع تشنگی از میوه‌های مانند خربزه و هندوانه که نگهدارنده آب هستند تغذیه کنند.

احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان در قالب توصیه‌های بهداشتی به مردم اظهار داشت: روزه های سال جاری که به دلیل گرما و طولانی بودن ساعات روز بسیار طولانی است که در این زمینه افراد در نوع تغذیه خود به خصوص در زمان سحر باید دقت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

فرسار خاطرنشان کرد: روزه داران سعی کنند پس از سحر چای پر رنگ نخورند که باعث تشنگی می‌شود و روزه داران برای رفع تشنگی بهتر است که از میوه‌های مانند خربزه و هندوانه که نگهدارنده آب هستند مصرف کنند.


افطار را با کدام نوشیدنی باز کنم؟


نوشیدنی مناسب هنگام افطار صفرای جمع شده در معده را خارج می کند.
دکتر مژگان تن ساز در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت به دلیل مدت زمان زیاد روزه داری در فصل تابستان حرارت دستگاه گوارش بالا می رود و صفرای خون افزایش می یابد.
این پزشک طب سنتی گفت: اغلب مردم نمی دانند که بهترین نوشیدنی برای باز کردن افطار چیست؟
وی گفت: آب گرم و لیمو ترش برای باز کردن افطار بسیار مناسب است، بنابراین اگر افطار خود را با آب جوش که در آن چند قطره آب لیمو ترش نیز اضافه شده است، باز کنید این کار به رفع تجمع صفرا در معده کمک کرده و باعث می شود کمتر آسیب ببیند.

چند توصیه لازم به افراد مبتلا به آکنه در تابستان


به جدیدترین گزارش آکادمی پوست آمریکا در رابطه با تذکرات مهم به افراد مبتلا به آکنه در فصل تابستان توجه کنید.
دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو آکادمی زیبایی آمریکا و عضو انجمن لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مشکلاتي که در جوامع و حتی ایران با آن مواجه هستیم آکنه است که در فصل تابستان شدید تر است.

قرص آهن بهتر است یا شکلات تلخ؟


اگر می خواهید بدانید برای مهار درد پیش از قاعدگی قرص آهن بهتر است یا شکلات تلخ ادامه مطلب را بخوانید.
فاطمه اصفهان زاده، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: افسردگی و خستگی غیر عادی و بدخلقی های ناگهانی تنها بخشی از تاثیراتی هستند که تغییرات هورمونی در روزهای قبل از قاعدگی روی روان و بدن انسان می گذراند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: اکثر زنان به دلیل افت ماهانه ترشح استروژن و پروژسترون، علائم ناخوشایند و آشفته کننده سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند که این تغییرات هورمونی موجب پیامدهای دیگری مثل افت موقتی میزان ترشح هورمون شادی آفرین سروتونین و همچنین سایر هورمون های آرام بخش می شود.

نباید به بهانه تشنگی و گرسنگی از ورزش در ماه رمضان غافل شد

180-8.jpg

روزه‌داران بعد از افطار پیاده روی کنند

یک فوق تخصص تغذیه با بیان اینکه فعالیت های فیزیکی هیچ نقشی در ایجاد گرسنگی و بی حالی افراد ندارد گفت: بسیاری از افراد از ترس تشنگی، گرسنگی، بی حالی و ضعیف شدن، برخی فعالیت های فیزیکی مثل ورزش را کنار می گذارند در صورتی که هر روزه داری باید روزانه بعد از افطار حداقل یک ساعت پیاده روی کند.

ماه رمضان ماه کم‌خوری، نه پرخوری


اصول تغذیه‌ای صحیح در ماه رمضان (۲)

متخصص تغذیه با بیان اینکه ماه رمضان فرصت خوبی برای کم خوری است گفت: «غذاهایی که در این ماه استفاده می‌شود پرکالری و چاق کننده هستند.»

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه، رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در خصوص روش‌های تغذیه‌ای نادرست در این ماه بیان کرد: «فلسفه روزه داری از بعد مسائل جسمانی به پرهیز و امساک بازمی گردد. این پرهیز جنبه‌های مختلف دارد که از جمله آن می‌توان به پرهیزغذایی اشاره کرد. پرهیز از غذا در ساعاتی از روز جنبه مطلق پیدا می‌کند البته به این معنا نیست که در ساعات دیگر به کلی نقض و لغو شود چرا که در آموزه‌های دینی همیشه به کم خوردن غذا توصیه می‌شود.» 

افراد چاق بيشتر به پزشك مراجعه مي‌كنند

 افراد چاق با قرارگرفتن در معرض بيماري‌ها، بيشتر از افراد سيگاري با وزن متعادل، به پزشك مراجعه مي‌كنند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه دپارتمان اقتصادي دانشگاه كنكورديا، محققان با بررسي داده‌هاي مربوط به بيش از 60 هزار كانادايي در سال 2010 دريافتند كه كاهش وزن تا حدود زيادي از مراجعه كردن به پزشك مي‌كاهد.
براساس اين گزارش محققان افزودند كه وخامت تأثيرات نامطلوب حاصل از چاقي بسيار جدي‌تر از سيگار كشيدن است و اين در حالي است كه مردم با داشتن يك درك حسي براين باورند كه سيگار كشيدن بداست و به مضرات چاقي نمي‌انديشند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است: با كنترل سابقه‌هاي وزني افراد و استفاده از انگيزه‌هاي اقتصادي در آنها مانند دادن حق بيمه بيشتر درماني مشابه افراد سيگاري و يا تنظيم مقرراتي براي صنعت فست‌فود مي‌توان در جهت كاهش وزن آنها گام برداشت.
اين گزارش همچنين مي‌افزايد: مردم با پرخوري و ورزش نكردن خود را در معرض ابتلا به چاقي قرار مي‌دهند كه نهايتاً چاقي بيماري‌هاي ديابت نوع 2، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و برخي از سرطان‌ها را به همراه مي‌آورد و نياز آنها را به مراقبت‌هاي پزشكي بيشتر مي‌كند.
گفتني است: در حال حاضر از هر 4 كانادايي 1 نفر چاق است و اين يك روند كشنده در اثر چاقي در طول سي سال گذشته بوده است.

خوردنی ها و نخوردنی های افطار، شام و سحری


واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک توصیه هایی ارائه کرد.

به گزارش وب­دا متن این توصیه هایی که برای خوردنی ها و نخوردنی های سحری، افطار و شام است اعلام شده به شرح زیر است:
افطار
رطب یا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر  خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر.

بیشترین درصد ایجاد بیماری پوكي استخوان ژنتیکی است


بیشترین درصد ایجاد بیماری پوكي استخوان ژنتیکی است و اگر افراد درجه یک خانواده مبتلا باشند شخص بیشتر در معرض ابتلا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار وب دا، دکترمهرداد محمد حسینی مدیر گروه رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی مشخص می شود که البته با افزایش سن می تواند امری طبیعی تلقی شود اما اگر این توده آنقدر کم شود که احتمال بروز شکستگی را افزایش دهد دیگر بیماری محسوب می شود.
 وی با بیان این که در این مرحله استخوان آن قدر ضعیف شده که حتی با یک فشار جزئی مثل عطسه یا سرفه احتمال شکستگی بویژه در مهره ها ، سراستخوان ران و مچ دست وجود دارد ، اظهارداشت: شکستگی های ناشی از این بیماری خاموش، می تواند بسیار دردآور باشد به نحوی که در نهایت در افراد سالمند می تواند منجر به مرگ شود و البته هزینه درمان آنها نیز گزاف می باشد.

تأثیر شیر دادن بر کاهش وزن مادران


دوران بارداری‌ و سپس دوران شیر دادن به نوزاد، تأثیر آشکاری بر وزن مادر می‌گذارد. بنا بر نتایج یک پژوهش، مادرانی که نوزادشان را با شیر خود تغدیه می‌کنند، حتی پس از یائسگی نیز لاغرتر از زنان دیگر می‌مانند.
شاید در بیشتر فرهنگ‌ها این تصور وجود داشته باشد که زنان در دوران بارداری و شیر دادن بایستی بیشتر از حد معمول غذا بخورند، چون بدنشان به اندازه‌ی دو نفر احتیاج به مواد غذایی دارد. در صورتی که در واقع یک رژیم غذایی متعادل برای تأمین نیاز بدن مادر و کودک کافی است.

خریدن نوشابه های انرژی‌زا ممکن است فقط پول هدر دادن باشد


یا استاد دانشگاه در کانادا بعد از چهل سال مطالعه می گوید کفش ورزشی مناسب کفشی است که اندازه پا باشد و فرد در آن احساس راحتی کند و نه چیزی بیش از این
بر اساس یافته های یک تحقیق جدید، احتمال دارد که مردم با خریدن نوشیدنی های ورزشی، پودرهای پروتئینی بدنسازی و کفش های ورزشی گران قیمت فقط پولشان را هدر می دهند.
ژورنال پزشکی بی بی سی و برنامه پانوراما در تحقیقی که در این باره انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که برای اثبات تاثیری که گفته می شود محصولات ورزشی دارند، "شواهد روشنی" موجود نیست.