اهميت سردي و گرمي غذاها


نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه
طب سنتي به اهميت اضداد كه تشكيل‌دهنده حيات مي‌باشد، پي برده است. در واقع خواص سردي و گرمي غذا هم يكي از اين اضداد است كه باعث ادامه زندگي مي‌شود. اين مفهوم در فرهنگ‌هاي مختلف نيز بكار مي‌رود (مثل يين و يانگ در طب چيني يا اسيدي و قليايي كه مفاهيمي جهاني هستند). در واقع خود بدن و نيز بعضي غذاها، خاصيت اسيدي و يا قليايي دارند، به طوري كه براي رسيدن به توازن بعد از دريافت زياد مواد اسيدي، بايد خوراكي‌هاي قليايي دريافت كرد و يا برعكس به هنگام قليايي شدن بدن، دريافت مواد اسيدي را افزايش داد. واژه ديگري تحت عنوان خشك و مرطوب وجود دارد،  به طوري كه ممكن است در بدنمان احساس تري يا خشكي كنيم.



اگر کورتون مصرف مي‌كنيد حتما بخوانيد...



نوشته : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
کورتیکواستروئیدها و یا به اصطلاح کورتون‌ها داروهایی هستند که هورمون‌های مشابه آنها در بدن انسان بطور طبیعی برای مقابله با استرس، جراحت و بیماری ترشح می‌شوند. کورتیکواستروئیدها به میزان زیادی در افراد مبتلا به آسم، التهابات ریه، بیماری‌های بافت همبند، بیماری‌های التهاب روده، پیوند اعضاء و بسیاری دیگر از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های اتوایمیون مصرف می‌شوند. مصرف طولانی مدت این داروها همانند بسیاری داروهای دیگر عوارضی در بر دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها و راهکارهایی برای پیشگیری از بروز آنها و یا تخفیف عوارض ناشی از مصرف این داروها اشاره می‌شود.

كنترل پرفشاري خون حاملگي با تغذيه مناسب


نوشته: دكتر آزاده نجارزاده phD تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد 
كنترل اين مشكل:
در شرايط پره‌ اكلامپسي خفيف، ويزيت سه بار در هفته توسط پزشك يا ماما توصيه مي‌شود و طي آن اندازه‌گيري فشارخون و آلبومين ادرار انجام مي‌گيرد. ضمنا كنترل وزن روزانه، استراحت و تغذيه مناسب باعث كنترل اين مشكل و جلوگيري از بدتر شدن اوضاع و پيشرفت به سوي اكلامپسي خواهد شد. در موارد خفيف، مراقبت در منزل كافي خواهد بود، اما در صورت شديدتر شدن نشانه‌ها، مراقبت بايد در بيمارستان انجام شود، چون ممكن است در برخي شرايط به دليل وخامت اوضاع، نياز به سزارين و زايمان زودهنگام وجود داشته باشد.

سلامت، قرباني رژيم‌هاي غيرعلمي


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني 
در شماره قبل به تعدادي از عوامل زمينه ساز چاقي اشاره شد. در ادامه مطالب در خصوص اختلالات متابوليكي و غدد درون ريز در ارتباط با چاقي، افزايش تعداد و حجم سلول‌هاي چربي و تئوري جديدي در اين راستا و نيز اضافه وزن و چاقي‌هاي چند علتي مطالبي را حضور شما همراهان گرامي دنياي تغذيه ارائه مي‌نماييم.

افزايش تعداد و حجم سلول‌هاي چربي:
افزايش تعداد سلول‌هاي چربي (هايپرپلازي) كه در دوران كودكي به‌علت وادار نمودن كودك به مصرف غذاي اضافي رخ مي‌دهد و در 2-3 سالگي كودك به اوج سرعت‌گيري خود مي‌رسد و تعداد سلول‌هاي چربي را در كودكان پرخور و يا وادار شده به پرخوري تا 3 برابر تعداد سلول‌هاي چربي كودكان با وزن طبيعي افزايش مي‌دهد.

همه فوايد پنيــــرك

نوشته : زهره کرباسچیان کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران 
پنیرک با نام علمی (MalvaSylvestris) و از تیره Malvaceae گیاهی است دو ساله و یا پایا (دائمی) و ندرتاً یک ساله که به وسیله بذر تکثیر و انتشار می‌یابد. این گیاه خودروي مکان‌های خشک و آفتابی است و ريشه‌هاي آبدار و سفيدرنگي دارد. ساقه‌های آن نیمه خوابیده به ارتفاع 50-10 سانتیمتر بوده و برگ‌های آن دارای دمبرگ طویل و پهنک قلبی شکلی به طول 8-2 سانتیمتر است. این گیاه در ماه‌هاي ارديبهشت تا تير ماه ظاهر مي‌شود. از نظر طب سنتي، گياه پنيرك را معتدل مي‌دانند. از برگ و گل این گیاه در طب استفاده می‌شود.
مهم‌ترین ماده موثر گل‌های پنیرک را موسیلاژ (لعاب نباتی) تشکیل می‌دهد که در اثر هیدرولیز آن گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و گالاکتورونیک اسید حاصل می‌شود.

خواص درماني والــــک

نوشته  : زهره کرباسچیان کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران 
نام علمی آن  Allium akakaGmelو مترادف‌های آن  Allium latifoliumcilibو Allium ursinum L می‌باشند. نام انگلیسی Broad leagved garlic و Wild leek برای والک استفاده می‌شود. این گیاه از خانواده Liliaceae است. والك یكی از گونه‌های سیر و به اصطلاح نوعی سیركوهی مي‌باشد که با نام‌های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز نامیده می‌شود.
والك گیاهی وحشی، خودرو و پایا به ارتفاع 25 تا 50 سانتیمتر با پیاز كشیده به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی نوك‌تیز است. ساقه ضخیم و گلدار آن كم و بیش سه‌وجهی است و در انتها به چتری شامل 15تا 25 گل در هر یك به پهنای 5/1 سانتیمتر با شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می‌شود. اين گياه در ماه‌های فروردین تا خرداد روییده و برداشت می‌شود و برای استفاده در فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌گردد.

برچســـــــب؛ شناسنامه سلامت غذا

نوشته  : دکتر پيمان غلام‌نژاد کارشناس آزمايشگاه کنترل مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي 
مقدمه:
نوشته‌ها و برچسب‌هاي روي بسته‌بندي مواد غذايي معمولا اطلاعاتي در زمينه نام محصول، تاريخ توليد و انقضا، نحوه مصرف، شرايط نگهداري قبل و حين مصرف و گاهي اطلاعاتي در زمينه ارزش تغذيه‌اي محصول به مصرف‌کننده منتقل مي‌کنند. در ايران مرجع قانون‌گذاري در اين زمينه موسسه تحقيقات و استاندارد ملي ايران مي‌باشد که استاندارد ملي ويژگي‌هاي عمومي برچسب بسته‌بندي مواد غذايي را تدوين نموده است. طبق اين استاندارد، آگاهي‌هاي توجيهي کالا روي برچسب بسته‌بندي مواد غذايي نوشته مي‌شود.
بررسي مندرجات روي بسته‌بندي محصولات در ايران:
برچسب مواد غذايي ارائه‌کننده اطلاعات مفيدي در مورد محصول به مصرف‌کننده مي‌باشد و فرصت مناسبي در جهت انتخاب محصول مورد نياز در اختيار او قرار مي‌دهد.

تغذيه سالم؛ يار مهربان سلامتي

نوشته : دكتر پروين ميرميران استاديار دانشكده و انستيتو تحقيقات تغذيه كشور 
در سال‌هاي اخير ميزان شيوع بيماري‌هاي غيرواگير شامل سكته‌هاي قلبي، سكته‌هاي مغزي، پرفشاري خون، ديابت، چربي خون بالا و سرطان‌ها افزايش چشمگيري داشته است. در ميان علل مختلفي كه در رابطه با بروز چنين اختلالات و بيماري‌هايي شناخته شده است، تغذيه نامناسب و ناسالم يكي از مهم‌ترين علت‌هاي زمينه‌ساز در ايجاد و پيشرفت اين دسته از بيماري‌ها مي‌باشد، بنابراين مي‌توان با رعايت يك برنامه غذايي سالم متعادل و متنوع به ميزان زيادي از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن پيشگيري نمود.
اولين گام در راه رسيدن به يك برنامه غذايي سالم مصرف وعده‌ها و ميان‌وعده‌ها در فواصل منظم و در ساعات معين مي‌باشد. هيچ‌يك از وعده‌هاي غذايي به‌ويژه وعده صبحانه نبايد حذف شود، زيرا سبب افزايش ابتلا به چاقي مي‌گردد.

غذاهای عملگرا و اثرات آنها بر سلامتی


نوشته : دكتر محمد حضوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم 
از آنجا که مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات و مغزدانه‌ها بر ارتقای سطح سلامتی تاثیر دارد، تحقیقات وسیعی در مورد عملگرا بودن این مواد غذایی انجام شده است. اغلب اثرات مواد غذایی گیاهی بر ارتقا و بهبود وضعیت سلامتی افراد، به محتوای فیبر و برخی ترکیبات مشتق از گیاهان (فیتونوترینت‌ها و فیتوکِمیکال‌ها) با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و اثرات تحریکی و یا مهاری این مواد غذایی بر آنزیم‌ها نسبت داده می‌شود. برخی از ترکیبات فیتوکِمیکال تاثیرات خود را بر سلامتی با تغییر بیان ژن انجام می‌دهند. به عنوان مثال، کاروتنوئیدها در تولید یک پروتئین خاص (کانکسین 43) نقش دارند که این پروتئین در تنظیم ارتباط بین سلولی مؤثر است. اثرات حفاظتی مصرف کاروتنوئیدها بر پیشرفت سرطان‌ها بیش از آنکه به خصوصیات آنتی‌اکسیدانی آنها و یا تبدیل این ترکیبات به رتینول مرتبط باشد، به توانایی تولید این پروتئین مربوط است.

مهرباني نوش جان كنيد


نوشته : نازلي نمازي دانشجوي كارشناسي تغذيه تبريز 
مردم از قرون وسطی به این موضوع که غذاها و نوشیدنی‌ها بر خلق و خوی آنها موثر هستند، پی برده بودند. بقراط از اولین کسانی بود که غذاها را به دودسته خوب و بد تقسیم بندی کرد و از غذاها برای درمان بیماری‌ها استفاده نمود.
توجه ویژه‌ای از قرن 12 به اثر رژیم غذایی بر خلق و خو و سلامت ذهنی و رفتاری اختصاص داده شد.
وجود الکل، کافئین، ویتامین‌ها و موادمعدنی و حتی بافت غذا و صدای ایجادی در نتیجه جویدن آن در دهان و... می‌تواند بر اثر غذا بر خلق و خو موثر باشد.
باید خاطر نشان کرد که ویژگی‌های فردی، جنسی و شرایط محیطی نیز بر خلق وخو موثر هستند. 

دانه‌هاي بسيار ريز با فوايد بسيار بزرگ!

نوشته  : منيره نوري‌فرد 
افزودن دانه‌هاي تخم كتان به رژيم غذايي روزانه سبب افزايش سلامتي قلب و سلامت سيستم گوارش مي‌شود، از طرفي اين دانه‌ها سبب كنترل وزن شده و پيشگيري‌كننده از سرطان نيز مي‌باشند.
تحقيقات اخير حاكي از آن است كه دانه‌هاي تخم كتان سبب كاهش كلسترول، تثبيت قند خون، جلوگيري از پوكي استخوان، كمك به كاهش وزن، افزايش سلامت سيستم ايمني بدن و پيشگيري از سرطان مي‌شوند.
چگونگي مصرف تخم كتان:
بهتر است دانه‌هاي تخم كتان را خريداري كرده و خود آن را در منزل آسياب نماييد. از آنجايي كه تخم كتان يك دانه روغني است، خريد تخم كتاني كه قبلاً آسياب شده، ممكن است گذشت زمان سبب اكسيده شدن آن گردد، در حالي كه شما مي‌توانيد دانه‌هاي تخم كتان را خريداري كرده و به هنگام مصرف و به ميزان نياز خود، آن را با آسياب برقي در منزل آسياب نماييد و به شكل پودر درآوريد و مصرف كنيد.

ویژگی‌ها و ارزش غذایی پودر کیک



نوشته : مهندس مسعود خبازی کارشناس مسؤول اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان 
کیک نوعی شیرینی با بافت و نرمی مخصوص است که مواد اصلی آن را آرد، روغن (به استثنای کیک اسفنجی)، شکر و تخم مرغ تشکیل می‌دهد. امروزه برای تهیه یک کیک با طعم دلخواه می‌توان با استفاده از پودرهای کیک نیمه‌آماده و بهداشتی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌گردند، طبق دستور سازنده، کیک مورد علاقه خود را در منزل تهیه و میل نمود. بايد به اين نكته نيز توجه داشت که کیک‌ها به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آنها حاوی کالری بالا بوده و مصرف بیش از اندازه آنها چاقی و عوارض ناشی از آن را در پی دارد. این مقاله به اختصار ویژگی‌ها و ترکیبات غذایی پودر کیک نیمه‌آماده را بیان می‌کند.


سبزی پاي ثابت سلامتي بـــي تـــو هـــرگـــز!



نوشته : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
همه شما خوانندگان عزیز بارها درباره فواید سبزیجات و اهمیت مصرف آنها مطالبی را در رادیو، تلویزیون، مجلات و برنامه‌های مختلف از زبان متخصصین شنیده و خوانده‌اید، ولی واقعیت این است که آیا به اندازه کافی در طی روز سبزیجات مصرف می‌شود یا نه؟ توصیه متخصصین تغذیه بر مصرف 5 واحد سبزی در طول روز می‌باشد. برای سبزیجات پخته نصف لیوان و برای سبزیجات خام یک لیوان، 1 واحد یا سروینگ در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله راهکارهایی ساده ولی کاربردی درباره افزایش دریافت سبزیجات در طول روز عنوان شده است.

توصيه‌هاي غذايي پس از زایمان

نوشته : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
بارداری و شیردهی یکی از حساس‌ترین دوران‌های زندگی زنان است. در این دوران بیشترین نیاز به مواد مغذی برای سلامت جنین، نوزاد و مادر وجود دارد. تمامی نیاز نوزاد پس از تولد تا 6 ماهگی تنها از شیر مادر تامین می‌شود، بنابراین تغذیه مادر باید به گونه‌ای باشد که هم نیاز نوزاد و هم نیاز بدن خود را تامین نماید. در دوران شیردهی نیاز به انرژی حدود 30 درصد افزایش می‌یابد.
شیر مادر که در 6 ماه اول زندگی تنها منبع غذایی نوزاد محسوب می‌شود، مخلوطی از انواع مواد مغذی است که نه تنها نیاز بدن نوزاد به انرژی را فراهم می‌آورد، بلکه حاوی فاکتورهایی است که سبب ارتقاء سطح ایمنی بدن نوزاد شده و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. مادر باردار در طول دوران بارداری با ذخیره انرژی و مواد مغذی بدن خود را برای دوران شیردهی آماده می‌کند. طی 6 ماه اول زندگی وزن بدن نوزاد 2 برابر می‌شود که تمامی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای چنین رشد و تکاملی از شیر مادر فراهم می‌شود، بنابراین تغذیه مادر شیرده جهت تامین نیاز نوزاد و همچنین سلامت مادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پيشنهادهاي ساده متخصصان برای تغذیه سالم



نوشته  : دکتر نسرین امیدوار و شاداب شریعت دانشجوي كارشناسي ارشد تغذيه 
ما معمولاً بدون تفكر و با توجه به ذائقه و عادت از یک برنامه غذایی پیروی می‌كنیم و اغلب توجهی به اثرات مثبت یا منفی آنها بر سلامت نداریم، ولی امروز که تاثیرات غذا و الگوهای غذایی بر سلامت و حتی طول عمر ثابت شده است، شناخت عادات غذایی نامناسب و تأثیر آنها بر سلامت انسان و استفاده از این دانسته‌ها در انتخاب‌های غذایی، اولین قدم برای برنامه‌ریزی و برخورداری از تغذیه كافی، متعادل و متنوع است.
براساس اطلاعات موجود، كيفيت الگوي غذاي مصرفي جامعه ايراني در حال حاضر در حد مطلوب نيست، به طوري كه از هر ده نفر، پنج نفر كمبود دريافت و سه نفر پرمصرفي دارند و تنها دو نفر داراي وضعيت تغذيه‌اي متعادل هستند. در عین حال، در عادات و الگوی غذایی سنتی ایرانی نکات مثبت فراوانی وجود دارد كه باید آنها را بشناسیم و ترویج کنیم.

طبيعت گرمي و سردي غذاها



نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه 
يكي از مهم‌ترين بحث‌ها در ارتباط با طب سنتي كه مي‌توان به نوعي آن را در طب چيني و ملل مختلف نيز يافت، سيستم گرمي و سردي غذاهاست. در اين مبحث براي هر ماده غذايي طبعي در نظر گرفته شده است. در واقع مفهوم گرمي و سردي غذا آن است كه آن غذا، گرم‌تر يا سردتر از بدن انسان است و بسته به مزاج مصرف‌كننده، تأثيراتي را در بدن فرد ايجاد مي‌كند. از آنجايي كه حفظ تعادل مزاج ضامن سلامتي است، دريافت  غذاهاي سرد و گرم بايد متناسب با مزاج افراد صورت گيرد، به عنوان مثال مزاج سرد با دريافت غذاهاي گرم به تعادل خود نزديك مي‌شود. قبل از وارد شدن به اين بحث لازم است مختصري راجع به مزاج‌هاي چندگانه افراد صحبت كنيم:



فكري پويا با تغذیه مناسب



نوشته  : دكتر احمدرضا درستی مطلق متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور 
تغذیه مناسب علاوه بر اثر بر عملکرد جسمی، تاثیر فوق العاده‌ای بر عملکرد روانی و مغزی انسان دارد. به گونه‌ای که کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند بیماری‌های روانی و روحی را ایجاد و یا تشدید نمایند و به همین ترتیب ناراحتی‌های روحی نیز با تاثیر بر مقدار دریافت مواد غذایی اثرات جسمی را بر فرد تحمیل می‌نمایند.
یاد آوری می‌شود که کمبودهای تغذیه‌ای بلافاصله موجب عوارض جسمی نمی‌شوند. درواقع با به پایان رسیدن ذخایر مواد حیاتی و یا عدم تعادل غذایی به هنگام عدم دریافت غذاهای مناسب، همیشه علائمی شبیه گرسنگی‌های ظاهری وجود ندارد و یا علائم بطور سریع ظاهر نمی‌شود، ولی در عوض علائم و آثار کمبودها به صورت‌های گوناگون هشدارهایی را اعلام می‌دارند. از جمله این علائم هشداردهنده می‌توان به کاهش و افت توان جسمی، خستگی، بی‌حوصلگی، افسردگی، کاهش توان یادگیری، کاهش قدرت حافظه و قدرت تمرکز، کاهش مقاومت در مقابل عوامل بیماری‌زا، افزایش ابتلا به بیماری‌های گوناگون و طولانی شدن دوره نقاهت بیماری اشاره نمود.

غذاهاي شفابخش براي كمر درد



نوشته : مريم آريافر كارشناس تغذيه كارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي 

مصرف يك رژيم غذايي متعادل در حفظ سلامت عمومي بدن بسيار موثر مي‌باشد. رژيم غذايي متعادلي كه سرشار از املاح و ويتامين‌ها باشد، باعث كاهش مشكلات ساختماني بدن از طريق تغذيه مناسب استخوان‌ها، عضلات، ديسك‌ها و ستون فقرات مي‌شود. درد کمر يکی از شايع‌ترين دردهايی است که به‌ويژه در جوامع امروزی حتی جوانان نيز با آن دست به گريبانند. بسياری از اوقات يک حرکت اشتباه باعث بروز اين درد می‌شود. البته سوءتغذيه يعنی نرسيدن مواد مغذی خاص به بدن ما نيز می‌تواند آغازگر دردکمر باشد.
در واقع موادغذايی ارتباط مستقيمی در توانمند کردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحيه کمر دارند، بنابراين با رعايت اصول صحيح تغذيه مي‌توان از بروز كمردرد جلوگيري كرد و يا در جهت بهبود آن سعي نمود. در ادامه به بررسي برخي از مواد مغذي كه نقش مستقيمي در سلامت عضلات، ستون فقرات و استخوان‌ها دارند، مي‌پردازيم.

نقش تغذيه در كنترل لوپوس


نوشته  : منيره دادخواه كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور 
سيستم ايمني بدن ما با حفاظت از اندام‌هاي مختلف در پيشگيري و كنترل بسياري از بيماري‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌نمايد، ولي با اين حال گاهي اوقات به علل ناشناخته به جاي سركوب عوامل بيماري‌زا به بافت‌هاي بدن حمله‌ور شده و خود سبب ايجاد بيماري مي‌شود. اين دسته از بيماري‌ها اصطلاحاً به عنوان بيماري‌هاي اتو‌ايميون يا خود‌ايمني شناخته مي‌شوند.
آرتريت روماتوييد و لوپوس از اين دسته بيماري‌ها محسوب مي‌گردند.

علل لوپوس:
اينكه به چه علتي سيستم ايمني بر عليه سلول‌هاي بدن تحريك مي‌شود، مسأله‌اي است كه هنوز مشخص نيست، شايد بروز برخي عفونت‌ها، مصرف پاره‌اي از داروها و آنتي‌بيوتيك‌ها، استرس زياد و زمينه ژنتيكي از عوامل مستعدكننده اين بيماري باشند. كما اينكه در تاييد اين گفته تحقيقات علمي نشان داده‌اند كه خويشاوندان نزديك بيمار در مقايسه با ساير افراد10 برابر بيشتر مستعد ابتلا هستند.

تخمدان‌هاي پر‌كيست و ارتباط آنها با تغذيه


نوشته : آزاده نجارزاده دانشجوي دوره دكتراي تخصصي تغذيه 
سندرم (نشانگان) تخمدان پلي‌كيستيك يك عارضه شايع در ميان دختران جوان و خانم‌ها مي‌باشد. از هر 10 زن يك نفر به اين بيماري مبتلاست. اين نشانگان در حقيقت يك اختلال هورموني است كه مي‌تواند باعث بي‌نظمي در قاعدگي، رشد موهاي زايد و آكنه و حتي ناباروري شود و داراي شدت‌هاي متفاوت در افراد مختلف است. از آنجا كه معمولاً داراي بيش از يك علامت است به آن نشانگان گفته مي‌شود.
در زنان مبتلا به تخمدان پلي‌كيستيك چه اتفاقي مي‌افتد؟
در اين خانم‌ها ميزان هورمون LH به طور معمول بالاتر از زنان سالم است و همچنين سطح آن از ميزان FSH بالاتر مي‌باشد، بنابراين در اين خانم‌ها افزايش شديد LH كه منجر به آزادسازي تخمك شود، وجود ندارد و به همين علت معمولاً تخمك‌گذاري در آنها اتفاق نمي‌افتد، بنابراين سيكل‌هاي عادت ماهانه در خانم‌هاي مبتلا به سندرم تخمدان پلي‌كيستيك بسيار نامرتب بوده و گاه هرگز خونريزي ماهانه ندارند.

سلامت، قرباني رژيم‌هاي غيرعلمي

نوشته  : دكتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آ‌لمان دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران
همان‌طور كه در شماره‌هاي گذشته اشاره كرده بودم، افزايش وزن و درگير شدن در هزارتوي راه‌هاي منتهي به چاقي در تمام افراد مبتلا يكسان نبوده و هر كدام از اين مبتلايان نيازمند اقداماتي مي‌باشند كه در خور و مناسب وضعيت شخصي آنها باشد و صرفاً كاهش دادن ميزان انرژي دريافتي و حذف اين يا‌ آن وعده غذايي و محروم گردانيدن از گروه‌هاي خاص مواد غذايي چاره‌ساز نمي‌باشد، لذا قبل از اينكه به ادامه مطلب و سرنوشت افرادي كه به زعم خود ميان‌بر زده و در آرزوي دستيابي به اندام موزون و رويايي به هر اقدامي دست زده‌اند و به جاي رسيدن به مقصد نه‌تنها راه به جايي نبرده‌‌اند، بلكه ده‌ها اشكال و عوارض جديد را نيز بر خود هموار ساخته‌اند و چاق‌تر و بيمارتر از قبل گرديده‌اند بپردازيم، از شما خوانندگان فرزانه و ژرف‌نگر درخواست بذل توجه به موارد زير را دارم تا در تصميمات آينده خود اول بينديشيد و سپس با در نظر گرفتن تمامي جوانب كار و پيامدهاي احتمالي اقدام بفرماييد.

6 خاصیت فوق‌العاده‌ی ادویه‌ها

6 خاصیت فوق‌العاده‌ی ادویه‌ها
اکثر ما ادویه‌ها را برای خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌کنیم در حالی که معمولاً از خواص درمانی آن‌ها غافلیم.

این دنیای رنگارنگ سرشار از خواصی هستند که به شیوه‌های مختلف روی سلامتی تأثیر می‌گذارند. در این مقاله شما را با گلچینی از این خواص مفید آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.
شاخه میخک/ادویه‌ها: سرشار از آنتی اکسیدان و ضدالتهاب
چوب میخک سرشار از مواد مغذی است. در واقع این ادویه یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. باید بدانید که آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که سرمنشأ بیماری‌ها هستند مقابله می‌کنند.

فست فودی سالم برای بدن!

فست فودی سالم برای بدن!
به همین دلیل شرکت های فعال در عرصه موادغذایی به فکر تولید غذاهای فست فودی افتادند که ضرری برای بدن نداشته باشد و در عین حال ارزش های غذایی فراوانی هم داشته باشد.
نمی دانم این از فواید زندگی در دنیای مدرن است یا معایب آن! اینکه هر کاری باید به سریع ترین شکل ممکن انجام شود! از حرکت کردن و کار کردن گرفته تا آماده کردن غذا! البته منظور از سریع آماده کردن غذا، سریع خوردن و بلعیدن غذا در یک چشم بر هم زدن نیست؛ چرا که سریع غذا خوردن آثار سوء بهداشتی فراوانی را به همراه خواهد داشت. منظور در اختیار داشتن غذایی است مقوی با در اختیار داشتن پروتئین و ویتامین های لازم برای بدن که بتوان آن را در کوتاه ترین زمان ممکن طبخ و نوش جان کرد.

تغذيه مناسب؛ راز روزهاي پرانرژي


نوشته  : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه 
حال که در شروع سال جدید و در ماه‌های آغازین فصل قشنگ بهار هستیم، خوب است که در کنار اهداف و برنامه‌های سال جدید بر روی انتخاب‌های غذایی‌مان هم دقت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با روحیه‌ای شاد و مضاعف که بدون شک بخشی از آن به تغذیه صحیح فرد برمی‌گردد، مصمم‌تر در راه رسیدن به اهداف سال جدید گام برداریم.
غذاها بر روی خلق و خو و حالات روحی افراد اثر دارند. رابطه تغذیه و خلق و خو از مباحث پیچیده و هیجان انگیز علم تغذیه است. با اصلاح شیوه زندگی و نوع تغذیه می‌توانیم در طول روز پرانرژی، سرزنده و شاد باشیم که به طور قطع روحیه فرد بر روی روند کاری، زندگی و همچنین سلامت جسم بسیار تاثیرگذار است. در زیر به نکاتی اشاره شده است که با رعایت آنها می‌توانید روز شاد و موفقی را سپری کنید:

سوخت‌گیری خوبی برای شروع روز داشته باشید
یک روز خوب با یک صبحانه خوب شروع می‌شود! به هیچ وجه وعده‌های غذایی خصوصا صبحانه را حذف نکنید. خوردن صبحانه انرژی کافی برای شروع یک روز فعال و پرانرژی به شما می‌دهد. در مطالعات و تحقیقات متعدد دیده شده است که بچه‌هایي که صبحانه نمی‌خوردند، در انجام عملیات ریاضی، خواندن و به خاطر آوردن مطالب نسبت به سایر دانش آموزان (که صبحانه خورده‌اند)، كندتر عمل می‌کنند.

آرامش شبانه با بابونه


نوشته  : زهره كرباسچيان كارشناس ارشد تغذيه 
گیاه بابونه (Chamomile) با نام علمیAnthemis L. گیاهی است کوچک، دارای بویی معطرکه در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. بابونه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و از تقويت‌كننده‌هاي تلخ به‌حساب مي‌آيد. جالينوس حكيم آن را براي درمان تب و لرزهاي نوبه‌اي به‌كار مي‌برد.
برخی ترکیبات شیمیایی موثر در این گیاه شامل اسانس روغنی آنته‌مین (Anthemin)، روغن فراری به نام کامازولین، ‌تانن، فیتواسترول، یورونیک اسید، موسیلاژ، اسید آمینه گلایسین، فلاوونوئیدهایی از قبیل آپی جنین، هیدروکسی و متوکسی کومارین، ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌باشند.
ویتامین‌های موجود در بابونه عبارتند از: ویتامین A، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2) و فولات(B9). آهن، پتاسیم، روی، منگنز، منیزیم و مس هم از جمله املاح معدنی این گیاه هستند.

بد غذائی کودک


نوشته  : فاطمه کوپایه کارشناس تغذیه از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران 
تا به حال کودکی را که علاقه‌ای به خوردن غذا (حتی خوش‌رنگ و لعاب‌ترین آنها) ندارد، دیده‌اید؟! اگر شما چنین فرزندی نداشته باشید و یا با یکی از آنها سروکار ندارید، احتمالا با خواندن این مطالب تعجب خواهید کرد. تصور ذهنی ما در مورد کودکان این است که همه آنها به‌طور ذاتی و طبیعی باید به غذا خوردن علاقه داشته باشند و زمانی که گرسنه شوند به راحتی سر سفره یا میز بنشينند تا غذایشان را بخورند، اما حقیقت این است که برخی از کودکان برای اینکه به اندازه کافی غذا بخورند نیاز به کمک والدین دارند.
آيا كودك شما به اندازه كافي غذا مي‌خورد؟
مهم‌ترین معیار برای اطمینان از اینکه فرزند شما به اندازه کافی غذا می‌خورد یا نه، بررسی نمودار وزن، قد و دور سر او در کارت رشد است. تغذیه نادرست و یا ناکافی به مرور زمان ابتدا موجب کندی و یا توقف رشد وزنی او شده و سپس مانع از افزایش به اندازه قد و دور سر در بچه‌ها می‌شود. اگر منحنی رشد کودک متناسب با سنش رو به افزایش است، ولی به نظر شما او به اندازه غذا نمی‌خورد در واقع او با همین مقدار غذا نیازش را تامین می‌کند و احتمالا شما بیش از اندازه از او انتظار دارید.

درمان گرفتگی عضلات با تغذيه


نوشته  : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
گرفتگی عضلات عبارت است از انقباض دردناک غیرارادی عضلات که بیشتر در عضلات پشت ساق پا و به میزان کمتر در عضلات ران رخ می‌دهد. انقباض عضلات بیشتر در شب و یا هنگام استراحت اتفاق می‌افتد. مدت گرفتگی عضله معمولاً چند دقیقه طول می‌کشد و با کشیدن عضله و یا ماساژ آن برطرف می‌شود. شیوع این بیماری بالا است، اما به نظر می‌رسد که بیشترین میزان شیوع در بین افرادی است که به دلایل متفاوت دچار تحلیل عضلات شده‌اند. گرفتگی عضلات بر حسب علل بروز به چند گروه تقسیم می‌شود.

فعاليت‌هاي بدني

شیوع این بیماری در ورزشکاران خصوصاً ورزشکاران غیرحرفه‌ای به میزان بالایی گزارش شده است. ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل آمادگی جسمانی بالاتر، کمتر به گرفتگی عضلات دچار می‌شوند. یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات در ورزشکاران تعریق زیاد است. به هنگام تعریق مقدار زیادی آب و به همراه آن مواد معدنی از بدن دفع می‌شود. همین مشکل در معدن‌چیان نیز دیده می‌شود. فعالیت بدنی شدید در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب باعث اتلاف آب و املاح از بدن معدن‌چیان می‌شود. چنانچه جبران مایعات از دست رفته تنها با آب آشامیدنی بوده و املاح بدن جایگزین نشوند، گرفتگی عضلات تشدید خواهد شد. در کسانی که فعالیت بدنی شدید دارند (نظیر دو موردی که ذکر شد) مقدار زیادی کلرید سدیم به روش تعریق از بدن دفع می‌شود و در نتیجه تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن از بین می‌رود.

ورزش با سوت تغذيه


نوشته  : دكتر سيد علي كشاورز متخصص تغذیه استاد و مدير گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران 
در سال 1992 شورای ملی پژوهش پزشکی و بهداشتی استراليا راهنمای زير را برای استفاده ورزشکاران همگانی ارائه نموده است:

 بهره‌وری از تنوع گسترده غذاهای مغذی
 مصرف مقادير کافی نان‌‌ها و غلات(کامل)، سبزيجات و ميوه‌ها
 مصرف غذای کم‌چرب و كاهش چربي‌هاي اشباع شده
 حفظ وزن مناسب به‌وسيله دريافت غذای متعادل و فعاليت فيزيکی منظم
 مصرف متوسط مقادير قند و شکر
 انتخاب غذای کم‌نمک
 نوشيدن کافی آب و مايعات
 مصرف غذاهای حاوی کلسيم به‌ويژه برای دختران و زنان
 مصرف غذاهای حاوی آهن به‌ويژه برای دختران، زنان و گياهخواران



مرهم تغذيه براي درمان جوش


نوشته  : موژان زرگرزاده كارشناس تغذيه بيمارستان امام خميني 
آکنه ناشی از تغییرات هورمونی افزایش یافته در بدن است و خود را به عنوان مجموعه‌ای از زخم و جوش، بر روی صورت، بازوها، گردن و پشت بدن نشان می‌دهد. این وضعیت دردناک است و گاهی اوقات، محل جوش‌ها زخم می‌شود. التهاب، قرمزي و تورم مشخصه بيشتر موارد آكنه است.
تغذیه مناسب
اغلب گفته شده که هیچ شواهد علمی در اين مورد كه برخی از غذاها در بروز آکنه موثر هستند موجود نمی‌باشد، البته شاید هیچ مدرک علمی وجود نداشته باشد، اما تجربه از نسل‌های بسیاری نشان داده است که تغذیه در این بیماری بسیار مهم و ضروری است.
چند توصیه
‌ مصرف مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا- 3 و ویتامین D.
‌ نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز.

شكم، ميزبان مهمان‌نواز چربي‌ها!

نقطه‌اي از بدن كه به سختي لاغر مي‌شود
نوشته : آذين صحابي 
داشتن يك شكم صاف آرزوي بيشتر بزرگسالان است. دوره ميانسالي، بارداري و زايمان، داشتن استعداد ژنتيكي چاقي و سبك زندگي نادرست همه عواملي هستند كه باعث مي‌شوند بسياري از افراد در آرزوي داشتن شكمي صاف و بدون چربي اضافي باشند.
درشماره قبل در مورد چاقي شكمي، ساختار بدن و توصيه‌هايي در اين زمينه صحبت نموديم. حال با همه اين تفاسير و اينكه مدام گفتيم لاغر كردن يك قسمت از بدن به تنهايي ممكن نيست، در نهايت براي آب كردن چربي اضافي شكم بايد چه كار كرد؟ آيا واقعا راهي وجود ندارد؟ براي يافتن پاسخ اين سوال مطالعه اين مقاله را به شما پيشنهاد مي كنيم:



با نفخ شكم چه کنیم؟


نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از خوردن نفخ می‌کنید، به راحتی می‌توانید با تغییر دادن رژیم غذایی، به خودتان کمک کنید.
همه ما می‌دانیم که خوردن یک غذای خوب چه لذتی دارد، و بعد از خوردن بیش از اندازه غذا چه حس بدی به انسان دست می‌دهد. پس نفخ کردن بهایی است که ما باید برای خوردن بیش از اندازه بپردازیم، در حالی که بسیاری از مردم این حس را یک حس کاملاً طبیعی قلمداد می‌کنند.
اما خیلی زود تسلیم نشوید. هنوز هم امید هست. با تغییر رژیم غذایی و ايجاد تغییرات ساده در عادات غذا خوردن، می‌توانید از غذا خوردن لذت ببرید و یک حس خوب بعد از خوردن داشته باشید.



چند نظریه برای اینکه بعد از غذا نفخ نكنيد:
براي هضم راحت‌تر غذا، در طول روز آب زیادی بنوشید، البته نه همراه با غذا! سعی کنید جرعه‌های آبی که می‌نوشید کم باشد و به آرامی آنها را قورت بدهید، نه اینکه آنقدر با صدا باشد که انگار صدای شکسته شدن ظرف می‌آید، البته نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های گازدار و قهوه که خاصیت مدر بودن دارند، جزء اين لیست قرار نمی‌گیرند.


غذاهای ضد آلزایمر...


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
کارشناسان در حال مطالعه هستند که چگونه رژیم غذایی ممکن است زمان شروع و پیشرفت بيماری آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد. آخرین تحقیقات راجع به این بیماری را با هم مرور می‌کنیم:
در زندگی هیچ چیز ترسناک‌تر از این نیست که کسانی را که دوست داریم و به آنها عشق می‌ورزیم و همین طور گذشته خودمان، و حتی شخص خودمان را فراموش كنيم. بيش از 5 میلیون نفر در آمریکای شمالی با اين بيماري دست و پنجه نرم می‌کنند.
با وجود تحقیقات گسترده به عمل آمده، درمان قطعی برای درمان بیماری آلزایمر به دست نیامده و هنوز هم علت بروز این بیماری کاملاً ناشناخته باقی مانده است. کارشناسان علت بروز اين بيماري را مجموعه‌اي از عوامل ژنتيكي و محیطي می‌دانند، ولی آنها هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه آلزايمر به وجود می‌آید و چگونه می‌توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

دژي آهنين در برابر سرطان


نوشته  : زير نظر دكتر سيدمرتضي صفوي نفيسه شكري دانشجوي كارشناسي ارشد تغذيه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان 


آیا سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است؟
سرطان، همانند دیگر بیماری‌های پیچیده است که هیچ کس نمی‌تواند در مقابل آن بیمه شود، اما از آنجايی که به‌طور قوی با نوع رژیم غذايی مصرفی و شیوه زندگی در ارتباط است، مراحل مثبت بی‌شماری به‌منظور کمک به پیشگیری از آن وجود دارد. توصیه‌های ارائه شده در این مقاله به ما کمک می‌کند که مصرف نوشیدنی‌ها و غذا‌های خود را متعادل کنیم. ایجاد چنین تغییرات مثبت در شیوه زندگی، به پیشگیری از بروز سرطان کمک خواهد کرد.



توصیه اول:
حفظ وزن در محدوده سلامت

چگونگی نگهداری وزن در محدوده سلامت در گرو فهم این مطلب است که بايد کالری دریافتی روزانه شما با سطح فعالیت شما یکسان باشد.

كـانــــولا و كلـــــــزا؛ روغــن‌هاي متفــاوت


نوشته : مينا كاوياني كارشناس ارشد تغذيه سرپرست واحد آموزش همگاني- انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور
آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه روغن كانولا چيست و چگونه به دست مي‌آيد؟ و آيا به راستي همان روغن كلزا است؟
بياييد با هم بيشتر درباره‌ روغن كانولا بدانيم.
بايد دانست روغن كانولا از دانه روغني كانولا به دست مي‌آيد. در واقع روغن كانولا از فشردن دانه‌هاي روغني گياه كانولا كه يك گياه گُلدار با گل‌هاي زيبايي به رنگ زرد است، حاصل مي‌شود.
گياه كانولا گياهي است كه از تغييرات و پيوندهايي كه روي گياه كُلزا انجام مي‌شود به دست مي‌آيد. گياه كانولا ممكن است از نظر ظاهري مانند گياه كُلزا به نظر برسد، اما در واقع با آن تفاوت بسياري دارد، به‌ويژه اينكه تركيب اسيدهاي چرب موجود در دانه‌هاي روغني حاصل از آنها بسيار متفاوت است و اين اصل مطلب است كه در ادامه مفصل راجع به آن توضيح داده خواهد شد.

غذاهای عملگرا و اثرات آنها بر سلامتی


نوشته : دكتر محمد حضوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم 
مقدمه:
مفهوم غذای عملگرا از آنجا شکل گرفت که مشاهدات نشان دادند که برخی مواد غذایی و یا نوشیدنی‌ها دارای اثراتی بر سلامتی هستند که این اثرات را نمی‌توان به محتوای مواد مغذی (نظیر درشت مغذی‌ها، ویتامین‌ها و یا مواد‌ معدنی) آن ماده غذایی نسبت داد. امروزه غذای عملگرا به ماده غذایی اطلاق می‌شود که دارای اثراتی فراتر از ارزش تغذیه‌ای و یا محتوای مواد مغذی خود بر سلامتی انسان باشد.
اگرچه ممکن است این واژه برای غذاهایی که تغییر یافته و یا با سایر مواد غذایی ترکیب شده‌اند به‌کار برود، اما برخی مواد غذایی هستند که به‌طور طبیعی دارای اثراتی اثبات شده بر سلامتی می‌باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که امروزه مصرف‌کنندگان در بسیاری از موارد ترجیح می‌دهند اقلام مورد نیاز خود را از بین غذاهای عملگرا انتخاب کنند.

بيمه سلامت با آنتي‌اكسيدان‌ها


نوشته  : رستا شرافت كتابچي كارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه از دانشكده بهداشت دانشگاه تهران
آنتي‌اكسيدان چيست؟
براي تعريف آنتي‌اكسيدان بهتر است ابتدا اين واژه تركيبي را تفكيك نموده و به صورت مجزا معني نماييم. «آنتي‌» به معني ضد، «اكسيدان» به معني چيزي كه اكسيد مي‌كند و «اكسيدكردن» يعني تركيب كردن با اكسيژن، بنابراين آنتي‌اكسيدان را از نظر لغوي مي‌توان ماده‌اي كه ضد اكسيد كردن مي‌باشد معني نمود. از نظر علمي نيز آنتي‌اكسيدان‌ها موادي هستند كه از سلول‌هاي بدن در برابر اكسيداسيون محافظت مي‌نمايند.
اما در كنار آنتي‌اكسيدان‌ها به واژه ديگري نيز بايد پرداخت و آن راديكال‌هاي آزاد مي‌باشد.

راديكال آزاد چيست؟
راديكال‌هاي آزاد، اتم‌ها يا مولكول‌هايي هستند كه آخرين لايه الكتروني آنها كامل نبوده و به همين دليل بسيار ناپايدارند و تمايل به حمله به نزديك‌ترين مولكول‌هاي پايدار و دريافت الكترون از آنها دارند كه اين عمل منجر به يك واكنش زنجيري و تشكيل راديكال‌هاي آزاد جديد مي‌شود.

میوه؛ سوالات و نگرانی‌ها


نوشته  : سارا نوباوه‌وطن 
در موقع خرید میوه‌ها، فقط نگاهی بیندازید به این همه رنگ زیبا که همانند رنگین کمان می‌مانند، در حالی که هر رنگ حاوی مواد مغذي است که سلامت بدن را تامین می‌کنند. بعضي افراد با اينكه مي‌دانند بايد ميوه بخورند، اما از خوردن اين مواد غذايي مفيد امتناع مي‌نمايند. بسياري از افراد هم نگراني‌ها و سوالات زيادي در مورد مصرف ميوه‌ها دارند. اگر شما هم در مورد نقش میوه‌ها در رژیم غذایی خود دچار اشتباه شده‌اید و نمی‌دانید که باید از میوه‌ها استفاده کنید یا خیر، بهتر است اين مقاله را بخوانيد:
چقدر باید میوه بخورم؟
بر طبق هرم غذایی جدید، شما باید حداقل روزی 2 فنجان میوه بخورید ( البته میوه خردشده). شما خیلی راحت می‌توانید این رژیم را رعایت کنید، مثلاً غلات صبحانه خود را با 1 فنجان موز و1 فنجان آب پرتقال بخوريد.

طب سنتي؛ ميراثي گرانبها

نوشته : بهناز عباسي‌مقدم كارشناس ارشد تغذيه 
كشور ايران در گذشته به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مراكز پزشكي جهان بوده و يكي از مهم‌ترين مكاتب طب را كه همان طب اسلامي است به همگان معرفي كرده است. در دوران هخامنشيان دانش ايران در زمينه گياهان دارويي بسيار زياد بوده است. در دوران ساسانيان، جندي‌شاپور بزرگ‌ترين مركز طبي جهان، وسعت چشمگيري يافت. پس از آن با تسلط اعراب و استقرار خلافت عباسي در بغداد، افرادي نظير خاندان بختيشوع و ماسويه طب اسلامي را در آنجا بنا نهادند. كشور ما گهواره رشد هزاران دانشمند و نابغه‌هايي نظير رازي، ابن عباس اهوازي، ابن سينا و عقيلي است كه نزديك به چند سده كتاب‌هايشان به‌عنوان كتا‌ب‌هاي درسي طب در دنيا تدريس مي‌شد.
طب سنتي ايران مبتني بر جهان‌شناسي توحيدي و پرورش‌يافته در دامن عرفان اسلامي است. در اين نگرش سلامت، موهبت الهي است و طبيب خود را مجراي اين فيض دانسته و تنها او را شافي مي‌داند. در واقع طبابت سلوك و طبيب سالك است.

خوب غذا بخوريد، سال‌ها زندگي كنيد


نوشته : تحريريه دنياي تغذيه 
از ازل تا ابد آرزوي هميشگي انسان‌ اين بوده كه زندگي جاودان داشته باشد و هرگز از اين دنيا نرود. افسانه‌هاي بسياري در ادبيات همه كشورهاي دنيا درباره اين آرزوي انسان نقل شده؛ اسفنديار ايراني، آشيل يوناني، زيگفريد آلماني و ... . پايان افسانه همه اين قهرمان‌ها مرگ است با تيري كه از كمان تقدير رها مي‌شود و بر تنها نقطه‌ آسيب‌پذير مي‌نشيند كه نشان دهنده فاني بودن اوست، ولي انسان‌ مي‌خواهد هرچه بيشتر عمر كند و دنبال «رازهاي طول عمر» و ديرتر پير شدن است.
حالا محققان و پژوهشگران علم تغذيه نيز در اين زمينه تلاش مي‌كنند. سال‌ها مطالعات گسترده نشان داده‌اند كه ممكن است راز طول عمر ما در غذاهايي باشد كه هر روز مي‌خوريم. در زير درباره تعدادي از غذاهايي كه مصرف آنها مي‌تواند فرايند پيري را كُند نموده و زندگي سالم و شاد‌تري به ما هديه كند، مي‌خوانيد:

قهر نوزاد يا شير مادر؟


نوشته  : پروانه حجت كارشناس تغذيه

نوزادي كه امتناع از خوردن شير مادر مي‌كند و در عين حال در پروسه‌ي از شيرگيري نيز نمي‌باشد، به اصطلاح در اعتصاب شير مادر است و اين راهي است كه طفل از طريق آن اعلام مي‌كند كه يك جاي كار مادر دچار اشتباه است و مقداري تفكر براي شناسايي آن مشكل لازم است.
اعتصاب در شير خوردن، چالشي است كه گاهي حتي مادراني كه شيردهي‌ مناسب دارند را نيز درگير مي‌كند، اين تجربه‌اي ناراحت‌كننده هم براي كودك و هم مادر است. بيشتر مادران تصور خواهند كرد كه اشتباهي متوجه عملكرد آنهاست و به مغزشان فشار خواهند آورد كه علت اين ممانعت را كشف كنند، حتي ممكن است به طور نامعقولانه‌اي تصور كنند كه كودكشان ديگر آنها را دوست ندارد! بدون شك اين مساله، تجربه‌اي ناراحت و نگران‌كننده است وليكن مي‌توان با صبر و حوصله بر اين مشكل فائق آمد.

ویتامین‌ها؛ دوستان سلامت


نوشته : زهره مجیدنیا کارشناس ارشد صنایع غذایی مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی صنعت غذا‌ 
ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که در بیشتر مواد غذایی به مقدار جزئی وجود دارند و هر کدام اعمال حیاتی مخصوصی را در بدن انسان انجام می‌دهند. اگر چه احتیاجات ویتامین مورد نیاز بدن بسیار جزئی می‌باشد، ولی برای ادامه حیات، رشد و تولید مثل، وجود همین مقدار کم بسیار ضروری و اساسی است. مقدار آنها در مواد غذایی بسیار کم (حدود میلی گرم یا میکروگرم) است. ویتامین‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:
۱- ویتامین‌های محلول در آب: جذب ویتامین‌های محلول در آب آسان است. اکثر این ویتامین‌ها در بدن ذخیره نمی‌شوند و مازاد آنها دفع می‌گردد، بنابراین بهتر است در غذای روزمره، وجود داشته باشند. مازاد این ویتامین‌ها از طریق کلیه دفع می‌شوند و ایجاد مسمومیت نمی کنند، اما با اين حال نباید مقادیر (دوزهای) زیادی از این ویتامین‌ها دریافت کرد.

16 پيشنهاد براي صبحانه


نوشته : زهراسادات موسوي
از آنجايي كه صبحانه اولين وعده غذايي پس از گذشت
8 ساعت است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد. همچنين مطالعات نشان داده‌اند آنچه براي صبحانه ميل مي‌كنيد، بر آنچه كه در طي روز خواهيد خورد اثر مي‌گذارد. به‌علاوه، كساني كه صبحانه مي‌خورند نسبت به ديگر افراد به ميزان قابل توجهي كمتر در معرض چاقي و خطر ابتلا به ديابت قرار مي‌گيرند.
نكته گفتني اين است كه وعده صبحانه را فراموش نكنيد، حتي يك روز را هم جا نيندازيد (بدون استثناء)، چرا كه اين وعده به تنهايي تأثير زيادي بر سلامت شما خواهد داشت. البته با خوردن دونات يا يك كلوچه بزرگ اين اثر را نخواهيد ديد. كليد اصلي، در انتخاب مواد غذايي انرژي‌زا و مقوي مي‌باشد و اين چيزي است كه ما دراين مقاله بدان اشاره خواهيم كرد:

مواد غذايي را به اندازه نياز بدنتان مصرف كنيد. براي اكثر افراد، صبحانه كامل شامل 3 مؤلفه مي‌باشد: بخش غلات و كربوهيدرات، بخش لبنيات يا غذاهاي كلسيم‌دار و بخش ميوه كه مجموع اين 3 بخش 300 كالري را در بر مي‌گيرد. بخش پروتئيني (مانند گوشت) واجب نيست، ولي قابل قبول است، به شرطي كه آن را با چربي و كالري زياد مخلوط ننماييد.

جـــايــگـزيــن‌هــاي طــــلايــــــي بـــــراي دســــــرهـــاي بچــــــه‌ها


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
بچه‌ها و شيريني دوستان جداناپذيري هستند. بعضي بچه‌ها با پول توجيبي خود فقط به دنبال خريد كلوچه و بيسكويت هستند و برخي ديگر با گذاشتن چند ميز و صندلي روي يكديگر سعي دارند تا دستان كوچكشان را به شكلات و شيريني برسانند و بالاخره با هر ترفند و كلكي شده مي‌خواهند تا به جعبه‌هاي شيريني و كاكائوي بالاي قفسه دست پيدا كنند.
از اين حرف‌ها كه بگذريم، خبرخوب اين است كه حتماً دسرهايي كه براي بچه‌ها درست مي‌كنيد لزوماً نبايد كالري و چربي بالايي داشته باشند.
حتماً شما هم در درست كردن شيريني و دسر براي كودكانتان محتاط هستيد. از اين رو، در اين مقاله به چند مورد از خوردني‌هاي مورد علاقه بچه‌ها اشاره مي‌كنيم كه به راحتي آنها را با برخي مواد مغذي و سالم جايگزين كرده‌ايم تا علاوه بر طعم و مزه مورد نظر، ارزش غذايي نيز داشته باشند. مطمئن باشيد كه براي بچه‌ها اين تفاوت‌هاي كوچك آن‌چنان قابل توجه نمي‌باشد.

10 خوردني آرامش‌بخش و ضد استرس‌


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
با مصرف مواد غذايي كه در ذيل به آنها اشاره شده، مابقي زندگي را با اعصابي آرام و رواني سالم ادامه دهيد. بر كسي پوشيده نيست كه تغذيه تأثير چشمگيري بر خلقيات و احساسات انسان مي‌گذارد. براي مثال، هنگامي كه مقدار زيادي شكر تصفيه‌شده (شكر سفيد) مصرف مي‌كنيد، تا چند ساعت بعد احساس افسردگي و بي‌حوصلگي مي‌كنيد. اين افزايش سطح قند خون بر روي تمركز فرد تأثير مي‌گذارد و متعاقب آن در كار و روابط او خلل وارد مي‌كند.
پرهيز از خوردن اينگونه مواد به معناي رسيدن به آخر دنيا نيست، بلكه در عوض با خوردن اين مواد مفيد و مغذي علاوه بر داشتن اندامي متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهيد بود.

از مغزها استفاده كنيد.
كمبود سلنيوم در بدن باعث اضطراب، افسردگي و خستگي مي‌شود. آجيل (مغزها) سرشار از سلنيوم هستند، لذا مصرف مقداري از انواع آن به‌طور روزانه براي كاهش اضطراب و دل‌آشوب مفيد مي‌باشد.
قارچ، ماهي‌تن و ماهي سالمون نيز حاوي مقادير مناسبي از سلنيوم هستند. با اين وجود، مصرف مغزها را فراموش نكنيد.

شما باید حداقل روزی 1 سيب بخورید


نوشته : سارا نوباوه وطن 
جدا از طعم و مزه بسیار عالی که سیب دارد، این میوه کوله‌باری از خواص درمانی را در خود دارا مي‌باشد. در اینجا، برای شما دلايلی آورده‌ایم که چرا باید روزی حداقل یک عدد سیب بخوريد.
به بهبود تنفس كمك مي‌كند
محققان انگليسي اخیرا به این نتایج دست پیدا کرده‌اند که مادرانی که در طی زمان بارداری سیب بیشتری می‌خورند، کمتر احتمال دارد فرزندانی داشته باشند که تا سن 5 سالگی دچار آسم شوند. این میوه می‌تواند از ریه‌های افراد بزرگسال نیز محافظت کند. همچنين می‌تواند احتمال مبتلا شدن به آسم، سرطان ریه و بسیاری از بیماری‌هاي ديگر را كاهش دهد.
 

باعث مي‌شود ديرتر گرسنه شويد
سيب حاوي ميزان زيادي فيبر مي‌باشد و بدون ‌اینکه شما کالری زیادی دريافت کنید، معده را پر نموده و باعث مي‌شود دیگر احساس گرسنگی نکنید. شیرینی طبیعی که در سیب وجود دارد به آهستگي وارد خون می‌شود و به حفظ قند خون و اینکه سطح انسولین را در بدن شما در حد ثابتی نگاه دارد، کمک می‌کند، در نتیجه بدن شما احساس پري و سیر بودن بیشتري خواهد كرد، برعکس خوراکی‌های آماده که مواد قندی در آنها بسیار زیاد است و گرسنگی‌های بسیار سریع را به دنبال دارند.

قـطـاب؛ زينــــت‌بخـــــش مهمانــــي‌ها


نوشته  : مهندس مسعود خبازی کارشناس مسؤول اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان 
مقدمه
قطاب یکی از فرآورده‌های غذایی سنتی ایران است که در شهر تاریخی یزد تولید می‌شود که زبانزد خاص و عام بوده و زینت‌بخش مهمانی‌ها و مکمل شادی‌های مردم ایران‌زمین است. این شیرینی که از جمله سوغات‌ یزد می‌باشد، به لحاظ برخی ویژگی‌ها از جمله طعم بسیار عالی آن در نوع خود بی‌نظیر بوده و آن را از دیگر شیرینی‌ها متمایز مي نمايد و به دلیل وجود مغز بادام و هل در ترکیبات آن، ارزش غذایی مناسبی دارد. این مقاله به اختصار به بیان ویژگی‌ها، ارزش غذایی و روش تهیه این نوع شیرینی می‌پردازد:

ترکیبات
در تهیه این نوع شیرینی از آرد، پودر قند، روغن، زرده تخم‌مرغ، بیکینگ پودر، هل و بادام استفاده می‌شود.

5 ماده غذايی ضد خستگی


نوشته  : نسرین تجدد فوق لیسانس پرستاری 
اگر همیشه بعد از خوردن احساس بی‌حالی و خستگی می‌‌کنید، ناشی از خوردن غذاهای نادرست است. ترفند آن این است که غذاهايی را انتخاب کنید که انرژی را تدریجاً آزاد مي‌كنند و به آرامی‌ و در طولانی‌مدت آن‌ را افزایش مي‌دهند و از مصرف غذاهای دارای قند بالا که قند آنها به‌سرعت آزاد مي‌شود، بپرهیزید.
شما می‌‌توانید با هر لقمه غذايی که می‌‌خورید به جنگ خستگی بروید. این پنج ماده غذايی نیز به‌علت هضم آسان و غنی بودن از مواد مغذی و تبدیل غذا به انرژی، به بدن کمک اساسی نموده و برای افراد مفید می‌‌باشند.

بــلــغــــور جـــو
بلغور جو تقریباً برهر غله‌ای در صبحانه برتری دارد و جزء بیشترین تولیدات غلات سبوسدار صبحانه است و نیز به‌عنوان ماده غذايی عالی در جهت حمایت از سلامت سیستم گوارش نگریسته می‌‌شود. به دلایل فوق بسیاری از متخصصین داخلی و تغذیه نه تنها به بیماران دیابتی اجازه خوردن بلغور جو را می‌‌دهند، بلکه در واقع آنان را تشویق نیز می‌‌نمایند، به‌خصوص اینکه به حفظ سطح قند خون طبیعی کمک می‌‌نماید.


خـواص سمنو


نوشته  : حوریه دانش بدی دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد 
سمنو را از عصاره جوانه گندم و آرد کامل گندم تهیه مى‌کنند. سمنو خوشمزه و شیرین است، البته به آن هیچ نوع ماده شیرین‌کننده‌ای اضافه نمى‌کنند. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى‌دهد. هر 100 گرم سمنو
300 كيلوكالري انرژي دارد.

خواص جوانه گندم:
گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوان دارد. تغییرات شیمیایی که در دانه‏ها در حین جوانه زدن رخ می‌دهد، باعث افزایش املاح و ویتامین‏های آن می‌شود. به‌طور کلی در فرآیند جوانه زدن، ویتامین‏ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می‏یابد.
 سمنو داراى ویتامین‌هاى K، E، A و ویتامین‌هاى B5, B3, B1 و مواد معدنی مهم دیگر مانند فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس می‌باشد. در واقع یکی دیگر از فواید جوانه‏ها آماده‌سازی غذا برای هضم و جذب است که این عمل به‌وسیله آنزیم‏های موجود در جوانه‏ها صورت می‌گیرد.
جوانه‏ها به مقدار زیادی دارای فیبر و آب هستند که مصرف منظم آنها مانع از بروز یبوست می‏شود. سمنو شیرافزا است، از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن، براى زنان باردار بسیار مفید است.

حمايت تمام قد آجيل از قلب!


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
مغز‌ها، ميان وعده‌هايي سالم
اگر شما از مغز‌ها به عنوان میان‌وعده یا تنقلات روزانه استفاده می‌کنید، حواستان باشد که در مصرف اين مواد غذايي زياده‌روي ننماييد و روزانه به ميزان يك مشت از آن استفاده کنید.
هیچ تفاوتي از لحاظ مواد مغذی بین آجیل خام یا طبیعی و آجیل بو‌داده وجود ندارد، البته ناگفته نماند که آجیل بو‌داده کالری و چربی بیشتری دارد.
اگر نمی‌خواهید از آجیل‌ به عنوان تنقلات روزانه یا همان میان‌وعده‌ها استفاده کنید، می‌توانید آنها را در سوپ، سالاد، انواع پاستا و همین‌طور در نان‌ها و دسرها بریزید.
چند پیشنهاد:
 آجیل‌ها را خرد كنيد و روی ماست و غلات صبحانه بریزید. همچنين مي‌توانيد آنها را به انواع نان ‌و کیک‌ (مثلا کیک یزدی‌) اضافه کنید.
 پسته و فندق را روی پنیر‌های با چربی پایین بپاشید.
 مغز‌های خردشده را روی سوپ‌ بریزید.
 از مغز‌ها به صورت درسته و یا خرد‌شده داخل سالاد استفاده کنید،

ايستگاه جواني اينجاست

نوشته : زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه
حال که در حال و هوای عید و تدارک برای سال جدید هستیم و تهیه سبزه عید هم یکی از برنامه‌های این هفته‌های آخر سال است، بد نیست که تهیه جوانه‌ها را نیز در برنامه خود داشته باشیم. پرورش جوانه‌ها، یک راه آسان برای دسترسی به مواد مغذی از طریق باغچه خانگی است. شما می‌توانید بدون نیاز به فضای خیلی بزرگ در خانه و به کمک یک سینی به پرورش جوانه‌ها بپردازید و این ماده‌غذایی باارزش را در سبد غذایی خود بگنجانید و از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.
فوايد جوانه‌ها
تغییرات شیمیایى که در دانه‌ها در حین جوانه زدن رخ مى‌دهد، باعث افزایش ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین آنها می‌شود، در حالی که میزان کالری آنها به‌دلیل تجزیه کربوهیدرات کاهش می‌یابد، بنابراین جوانه‌ها برای کسانی که می‌خواهند کالری کمتری دریافت کنند و بر روی رژیم کاهش وزن هستند، بسیار مفید است. همچنین جوانه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها (به‌خصوص ویتامین‌هاي E و C) هستند و سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها می‌شوند.