صرف غذا پشت میز کار و تشدید خطر لختگی خون

پزشکان انگلیسی هشدار دادند هر روز حداقل 10 نفر بر اثر عارضه لختگی خون جان خود را از دست می‌دهند که علت افزایش تعداد این قربانیان، تمایل هرچه بیشتر کارمندان برای صرف غذا در پشت میز کار است.
به گزارش ایسنا، این متخصصان تاکید دارند که نزدیک به 75 درصد از کارمندان ادارات در گروه سنی 21 تا 30 ساله و طی 10 ساعت کار مداوم حتی برای غذا خوردن نیز به خودشان زنگ تفریح نمی‌دهند و ناهار را هم پشت میز کار می‌خورند.
پزشکان در این مطالعه تاکید کردند صرف غذا پشت میز کار خطر لختگی خون و ابتلا به ترومبوس سیاهرگ عمیق را تا دو برابر افزایش می‌دهد.
به نوشته روزنامه میرور، کارشناسان سلامت و تغذیه می‌گویند: تقریبا همه ما این کار را انجام می‌دهیم یعنی ساعات طولانی پشت میزکار می‌نشینیم و ساندویچ به دست، ناهارمان را نیز در همان وضعیت می‌خوریم بدون اینکه یک زنگ تفریح کوتاه به خودمان بدهیم.
more پنج ماده غذایی مفید برای حفظ سلامتی کارمندان
رواج همین الگوی غلط غذا خوردن در میان کارمندان موجب شده که تعداد قربانیان عارضه ترومبوس سیاهرگی عمیق در افراد زیر 40 سال با سرعت افزایش پیدا کند به طوری که در سال 2010 میلادی تعداد این قربانیان 94 نفر در حالی که در سال 2007 میلادی 67 نفر بوده و به این ترتیب آمار تلفات ناشی از این عارضه عروقی 40 درصد افزایش یافته است.
این عارضه زمانی کشنده می‌شود که لخته‌های خونی تشکیل شده و عروق سیاهرگی به ریه‌ها می‌رسند. پزشکان نگران این واقعیت هستند که بسیاری از موارد ابتلا به ترومبوس سیاهرگی به موقع تشخیص داده نمی‌شوند.

روش هاي خطرناک کاهش وزن

روش هاي خطرناک کاهش وزنهمه ما می دانیم برای کم کردن چند كيلوگرم باید از مسیری وارد شویم که به صورت آهسته ومرحله به مرحله از وزن خود كاسته و سلامتی خود را حفظ کنیم، اما اکثر مردم صبور نیستند و می خواهند یک مسیرسریع را برای کاهش وزن پیدا کنند که معمولأ خطرناک است. درست است که رژیم های سخت و شدید باعث کاهش وزن می شوند اما به دنبال آن زندگی هم از دست می رود.
ادرار آورها:
ادرار آورها جزء داروهایی هستند که باعث افزایش تولید ادرار می شود آنها در واقع وزن شما را کم نمی کنند،فقط باعث از دست رفتن آب می شوند.در پاسخ به از دست دادن بیش از حد آب از طریق ادرار، بدن بعد از چند روز دوباره آب را در خود ذخیره می کند.
کم آبی در بدن معمولأ در نتیجه استفاده از ادرار آورها ایجاد می شود که به دنبال آن آب و الکترولیت های حیاتی مانند روي از بدن دفع می شوند که برای فعالیت های مناسب قلب ،کلیه و کبد مورد نیاز است ..

خوردن پاستیل می‌تواند منجر به بروز حساسیت در کودکان شود

  رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با بیان اینکه « ژلاتینی که در ساخت پاستیل ها استفاده می شود از استخوان‌ها است»، گفت:«خوردن پاستیل و ژله‌های حاضری ممکن است عامل ایجاد بیماری و حساسیت در مصرف کنندگان و خصوصا کودکان گردد.»

دکتر سید ضیاءالدین مظهری در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:« ژلاتینی که در ساخت پاستیل‌ها استفاده می‌شود از استخوان‌ها تامین می‌شود، لذا عدم بهره‌گیری از منابع سالم و عدم دسترسی به فناوری صحیح ژلاتین‌ها برای ساخت پاستیل و ژله می‌تواند موجبات انتقال بیماری و زمینه‌ساز حساسیت و آلرژی گردد.»
وی افزود:« استفاده از مواد رنگی در تولید پاستیل‌ها و ژله‌ها که گاهی ممکن است غیرمجاز و ازمنابع خوراکی نباشد می‌تواند مشکلاتی علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد خصوصا برای کودکان بوجود آورد و استفاده از این مواد به دلیل انرژی مازاد نیازی که در اختیار کودکان قرار می‌دهد می‌تواند موجبات چاقی و اضافه وزن آنها را فراهم سازد دارد چرا که امروزه کودکان نسبت به سابق کم تحرک تر شده و به دلیل آپارتمان نشینی و نبود فضای لازم برای بازی و ورزش بیشتر به نظاره برنامه تلویزیونی و یا بازی‌های کامپیوتری مشغول می‌گردند و متاسفانه در حین تماشای برنامه تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای به مصرف هله و هوله‌ها و حتی فست‌فودها روی می‌آورند.»

تخم مرغ؛ غذایی ایده‌آل برای تامین سلامتی


تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است که می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ، 3 درصد نیاز یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین کرده و دارای ارزش پروتئین بسیار بالایی نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات می‌باشد.
دکتر منصور شهرکی افزود: مصرف تخم‌مرغ با سایر مواد غذایی که از نظر پروتئین فقیر هستند مانند نان، برنج و غلات باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می‌شود، به طوری که 12/5 درصد وزن تخم‌مرغ را پروتئین تشکیل داده که این میزان هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.
این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه تصریح کرد: تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است. همچنین ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تامین می‌کند، بخصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر بوده که هر کدام به ترتیب برای ساخت تیروئید و رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.
دکتر شهرکی از دیگر مواد مفید در تخم‌مرغ به عناصر روی، سلنیم، آهن، و کلسیم اشاره کرد و گفت: از این بین روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد و سلنیم موجود در آن یک آنتی‌اکسیدان مهم است که می‌تواند در مقابله با عوامل ایجاد کننده سرطان نقش داشته باشد.

بایدها و نبایدهای میوه خوری در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی زنان می باشد. در این دوران از هر گوشه و کناری به خانم‌های باردار توصیه‌هایی می‌شود که چه بخورند و چه نخورند. دوستان و اعضای خانواده هم همیشه سفارش‌هایی دارند که چه میوه‌هایی را بخورید و كدام‌ها را نخورید.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: دوران بارداری یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی زنان محسوب می‌شود. در این دوران از هر گوشه و کناری به خانم‌های باردار توصیه‌هایی می‌شود که چه بخورند و چه نخورند. دوستان و اعضای خانواده هم احساس مسئولیت می‌کنند و همیشه سفارش‌هایی دارند که چه میوه‌هایی را بخورید و كدام‌ها را نخورید. خود مادران باردار هم نگران این هستند که چه میوه‌هایی را در این دوران بخورند که برای خودشان و جنین مفید باشد، از چه میوه‌هایی پرهیز کنند و می‌خواهند بفهمند به چه میوه‌های خاصی حساسیت دارند. همه می‌پرسند مصرف این یا آن میوه چه تاثیری بر جنین دارد و هنگامی که ویار میوه دارند چگونه باید عمل کنند. برای این‌که به سوالاتی که شما در ذهن‌تان دارید، پاسخ داده باشیم با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در مورد مصرف میوه‌ها در دوران بارداری صحبت کرده‌ایم. امیدواریم توصیه‌های ایشان برای شما مفید واقع شود. 

شكر، ماده سمي از آب درآمد


البته مصرف مقادير بسيار كم شكر هيچ مشكلي ندارد اما اگر در خوردن شكر زياده‌روي شود، به‌تدريج بيماري‌هاي خطرناك در بدن ايجاد شده و در نهايت باعث مرگ شما مي‌شوند.
برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  اين توصيه جديد دانشمنداني است كه معتقدند؛ مصرف محصولات حاوي شكر مانند كيك‌ها و نوشيدني‌هاي شيرين، عامل اصلي ابتلا به چاقي، سرطان، بيماري قلبي و مشكلات كبدي است. تقريبا هر سال بيش از 35 ميليون نفر در سراسر جهان به‌دليل استفاده از اين محصول دچار بيماري‌هاي خطرناك مي‌شوند و جان خود را از دست مي‌دهند.

البته مصرف مقادير بسيار كم شكر هيچ مشكلي ندارد اما اگر در خوردن شكر زياده‌روي شود، به‌تدريج بيماري‌هاي خطرناك در بدن ايجاد شده و در نهايت باعث مرگ شما مي‌شوند.شكر علاوه بر آن‌كه انسان را چاق مي‌كند، سوخت‌وساز بدن را تغيير مي‌دهد، فشارخون را افزايش مي‌دهد و تعادل هورمون‌هاي بدن را به‌هم مي‌زند. همين عوامل مي‌تواند به كبد آسيب وارد كرده و يك عمر بيماري و مشكل را براي شما ايجاد كند.دانشمندان بر اين باورند كه استفاده از شكر و محصولات حاوي اين ماده بايد تا حد ممكن محدود شود.استفاده از شكر در طول 50 سال گذشته بيش از 3برابر شده و متاسفانه امروز تعداد مبتلايان به چاقي در سراسر جهان بيشتر از افرادي است كه از سوء‌تغذيه رنج مي‌برند.

عسل چاق می‌کندیا لاغر؟


متخصصان:برای کاهش وزن شربت عسل و دارچین بخورید

سلامت نیوز: عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود. از طرفی مصرف مداوم و به‌اندازه عسل‌ طبیعی در پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی نیز موثر است

متخصصان تغذیه می‌گویند:«عسل طبیعی از جمله مغذی‌ترین محصولاتی است که سرشار از منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و برخی ویتامین‌ها مانند انواع ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل مصرف روزانه آن همیشه توصیه می‌شود. در این بین گروهی از افراد به دلیل ترس از بروز اضافه‌وزن سراغ عسل نمی‌روند اما این یک باور نادرست است چرا که پژوهش‌های اخیر متخصصان نروژی نشان می‌دهد عسل، مناسب‌ترین شیرینی‌ برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود. از طرفی مصرف مداوم و به‌اندازه عسل‌ طبیعی به از بین بردن چربی‌های بدن به‌ویژه چربی‌های اطراف قلب بسیار کمک می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی نیز موثر است.
علاوه بر این، عسل به دلیل کالری بسیار کمی ‌که دارد، از جمله مواد‌غذایی شیرین محسوب می‌شود که مصرف روزانه آن برای افراد چاق مشکل‌ساز نیست. حتی درمانگران طب سنتی هندوستان به افراد مبتلا به اضافه‌وزن توصیه می‌کنند، برای کاهش وزن هفته‌ای سه تا چهار بار، شربت عسل و دارچین بخورند. برای تهیه این شربت کافی است، یک فنجان آب‌جوش را با دو قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری دارچین ترکیب کرده، پیش از مصرف صبحانه میل کنند.


منبع: همشهری تندرستی

غذاهاي شيرين در فاصله دو وعده غذا سبب كاهش اشتها در كودكان مي شود



دادن غذاهاي خيلي شيرين و يا نوشيدني در حجم زياد در فاصله دو وعده غذا معمولا سبب كاهش اشتها شده و ممكن است كودك را از خوردن غذاي اصلي باز دارد.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ اظهار داشت:‌ در برنامه غذايي كودك يك تا دو ساله تنقلاتي مانند پفك، چيپس، شكلات و نوشابه هاي گازدار نبايد جايي داشته باشد و در صورتي كه فعاليت كودك زياد باشد،‌ استفاده از ميان وعده هاي انرژي زا مانند خرما، كشمش، مربا و كمپوت به شرطي كه جاي وعده اصلي غذا را نگيرد مفيد است.
دكتر زهرا عبدالهي افزود:‌ كودكان تا دو سالگي در معرض خطر خفگي هستند و موادي مانند تكه هاي سوسيس، دانه انگور، سبزي هاي خام، مغزها و آب نبات نبايد در دسترشان باشد همچنين وقتي دراز كشيده اند ويا در حال دويدن هستند نبايد به آنها غذا داد.
وي تصريح كرد:‌ ميوه هاي آلرژي زا مانند كيوي، خربزه ونيز موادي كه هضم آنها مشكل است مانند پوست حبوبات نبايد در برنامه غذايي كودك جاي گيرد.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد:‌ در طول سال دوم زندگي، مصرف قطره ويتامين هاي آ و د يا مولتي ويتامين و قطره آهن به همان مقدار قبلي بايد ادامه داشته باشد و اين مطلب كه آهن موجب سياهي دندان ها مي شود نبايد مانع مصرف آن شود بلكه بايد قطره را در عقب دهان كودك ريخت و متعاقب آن به كودك آب يا يك تا چند قاشق مرباخوري آب ميوه دارد ويا دندان ها را مسواك زد.

مصرف كربوهيدرات ها، استرس را كاهش مي دهد

مصرف كربوهيدرات ها سبب آزاد شدن ماده سروتين در مغز شده و ايجاد آرامش مي كند.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: استرس يكي از عوامل تأثيرگذار بر شيوه زندگي بوده و رژيم غذايي متعادل و تمرين تنفس عميق، ساده ترين و به صرفه ترين روش هاي كنترل استرس است.
سعيده معاني با اشاره به اين كه بعضي از غذاها به واسطه ويتامين ها و املاح، خود سبب كاهش استرس مي شوند، افزود: برنج، ماكاروني، سيب زميني، نان، ذرت بو داده و كلوچه هاي كم كالري از جمله مواد غذايي هستند كه استرس را كاهش مي دهند و براي رهايي از استرس توصيه مي شود كه افراد معادل يك ليوان ماكاروني، برنج و يا يك عدد سيب زميني مصرف شود.
وي تصريح كرد: استرس سبب ايجاد گرفتگي عضلاني و يبوست مي شود و توصيه مي شود براي جلوگيري از اين امر مواد فيبر دار مصرف شود تا حركات دستگاه گوارش تنظيم شده و روده ها به خوبي كار كنند و بايد در غذاي روزانه حداقل 25 گرم فيبر وجود داشته باشد.
اين كارشناس تغذيه ادامه داد: ميوه ها، سبزي ها و غلات سبوس دار، منابع بسيار خوب فيبر هستند و بهتر است كه در وعده صبحانه، از ميوه، غلات كامل و نان هاي سبوس دار مانند سنگك استفاده شود.
وي خاطرنشان كرد: توليد سروتين در مغز به نوع تغذيه بسيار حساس است و مصرف بيشتر سبزي ها، توليد سروتونين را در مغز افزايش داده و به افرا دكمك مي كند تا بر استرس خود غلبه كنند.

آب میوه های بسته بندی باعث چاقي دانش‌آموزان مي‌شود

آب ميوه‌هاي بسته‌بندي و نوشابه‌هاي ورزشي علاوه بر نوشابه‌هاي گازدار موجب چاقي و اضافه وزن در افراد به ويژه دانش‌آموزان مي‌شوند.
به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا؛ محققان دانشگاه ميشيگان با انجام بررسي‌هايی روي 1900 مدرسه در آمريكا دريافتند كه دسترسي آسان به انواع مدل‌هاي آب ميوه و نوشابه‌هاي ورزشي در مدارس باعث ايجاد چاقي و اضافه وزن در بين دانش‌آموزان شده است.

براساس اين گزارش محققان افزودند مصرف نوشابه‌هاي ورزشي و آب ميوه‌هاي بسته‌بندي شده توسط كودكان و نوجوانان در مدارس با داشتن مقادير عظيم انرژي و قندها و شكرهاي افزوده شده آنها را بيشتر در معرض چاقي و بيماري‌هاي وابسته به آن قرار مي‌دهد.

نتايج حاصل از اين گزارش با وجود اين خطرات حاكي از آن است كه بايد اقدامات مفيدي عليه خوردن اين نوشيدني‌هاي مضر صورت گيرد و لازم است كودكان و نوجوانان را به جاي استفاده از آنها به نوشيدن مايعات سالم مانند آب، شير و دوغ‌هاي خانگي تشويق كرد و خوردن ميوه را جايگزين آب ميوه‌هاي بسته‌بندي شده در آنها كرد.

به گفته محققان عادت به مصرف آب بسيار مفيد بوده و در بزرگسالان نيز موجب افزايش متابوليسم بدن مي‌شود كه در صورت نوشيدن آن قبل از خوردن غذا باعث كاهش اشتها شده كه در نهايت منجر به كاهش وزن مي‌شود.

کمبود ویتامین A ،C و E در بروز سرطان دهان نقش دارد


یک متخصص آسیب شناسی دهان و فک گفت: کمبود برخی ویتامین ها همچون ویتامین " A، C و E "، مصرف کم میوه و سبزی جات و یا برخی ویروس ها می توانند در پیدایش بیماری سرطان نقش داشته باشد.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکترسید حسین طباطبایی ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: سرطان دهان ششمین سرطان شایع در مردان و دوازدهمین سرطان شایع در خانم ها است.

وی افزود: بنابر بررسی که در یزد انجام شد بیش از نیمی از بدخیمی های سروگردن مربوط به سرطان دهان بوده است. همچنین 90 درصد بدخیمی های دهان را سرطان دهان (SCC) تشکیل می دهد.

دکتر طباطبایی ادامه داد: بنابر بررسی انجام شده این بیماری در اغلب موارد در سنین بالای 40  سالگی رخ می دهد و مردان 4/1 برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

این متخصص آسیب شناسی دهان و فک خاطرنشان ساخت: بر اساس مطالعه انجام شده دراستان  یزد از هر 100 هزار نفر جمعیت در سال یک مورد جدید به این بیماری مبتلا می شود.

بلادي مرى، یک نوشیدنی رژیمی

اين يك نوشيدني خاص است، مخصوص كساني كه به دنبال طعم‌هاي خاص مي‌گردند البته بدانيد كه بلاديمري يك نوشيدني كاملا رژيمي است.
برترین مجله اینترنتی ایران
برترین ها:  

مواد لازم براي يك ليوان بزرگ
  •  آب گوجه‌فرنگي: يك فنجان 
  •  يخ: نصف ليوان
  •  ليموترش: يك عدد (به صورت فيله)
  •  فلفل سياه: يك قاشق چاي‌خوري (سرخالي)
  •  نمك: يك قاشق چاي‌خوري (سرخالي)

روش تهیه:
مواد را به ترتيبي كه ذكر شده درون پارچ ميكسر ريخته و بگذاريد كاملا با هم مخلوط شوند. (براي تزئين از ليمو استفاده كنيد.)

فوت آشپزي
به جاي فلفل سياه از سس گوجه‌فرنگي تند نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.

حل معمای لاغری بر اساس گروه خونی!


در مقدمه کتاب دکتر آدامو تحت عنوان "متناسب با گروه خونی خود غذا بخورید" چنین نقل شده است : "آیا هرگز دو انسان که دقیقا مثل هم باشند دیده اید؟ (به جز دوقلوها) آیا اثر انگشت هیچ دو انسانی مثل یکدیگر است؟ تن صدا، خطوط روی لب  و کف دست هیچ دو انسانی با یکدیگر یکی است؟"
دکتر آدامو ، نویسنده این کتاب معتقد است همانطور که هیچ دو انسانی از لحاظ مشخصه های ظاهری مثل هم نیستند، نیاز های غذایی آنان نیز با توجه به تفاوت گروه خونی اشان متفاوت است و میزان قدرت، ضعف و درجه آسیب پذیری آن ها نسبت به قبول یا عدم قبول مواد غذایی مختلف با یکدیگر فرق دارد.  بنابر این اگر می‌خواهید از سلامتی کامل بهره مند شوید، سیستم ایمنی قوی داشته باشید یا رژیم کاهش وزن بگیرید باید بدانید که ابدا مهم نیست چقدر غذا را در چه زمانی می‌خورید بلکه مهم است بدانید چه چیزی می‌خورید که با گروه خونی شما مطابقت داشته باشد.