تاثير كفير بر پوست و مو


کلينيک پوست و مو/ميترا زراتي/متخصص تغذيه

يكي از نوشيدني‌‌هاي بسيار مفيد كه در بحث تغذيه بسيار به آن توجه مي‌شود، دوغ است. مصرف اين نوشيدني به‌خصوص به كساني كه اضافه‌وزن دارند و دليل اين اضافه‌وزن مصرف نوشيدني‌هاي پركالري و گازدار است، توصيه مي‌شود...
 دوغ در گروه لبنيات جاي دارد و حاوي كلسيم و پروتئين بالايي است و در سلامت پوست و مو نقش دارد. امروزه در صنعت موادغذايي در كشورمان به دوغ باكتري‌هاي پروبيوتيك اضافه كرده‌اند و فرآورده تخميري توليدشده به اين روش كفير نام دارد. دوغ كفير خواص فوق‌العاده‌اي براي بدن دارد. گاز اين دوغ طبيعي است و به دليل عملكرد باكتري‌هايي ايجاد مي‌شود كه اصطلاحا به آن «پروبيوتيك» مي‌گويند. براي افرادي كه مايل‌اند موادغذايي طبيعي و ارگانيك مصرف كنند، دوغ كفير بسيار مناسب است. پروبيوتيك‌ها يا باكتري‌هاي مفيد كه به‌طور طبيعي در دستگاه گوارش وجود دارند و به هر علتي از بين رفته‌اند وقتي به غذاها اضافه مي‌شوند، تاثيرهاي شگرفي بر بدن ما مي‌گذارند. از جمله فوايد آنها مي‌توان به كاهش توليد مواد التهابي ميكروارگانيسم‌ها در روده اشاره كرد. در افراد مبتلا به خشكي پوست و مو و كساني كه دچار ريزش مو هستند يا اگزما و خارش‌هاي پوستي دارند يا دچار كهير هستند، مصرف فرآورده‌هاي پروبيوتيكي به‌خصوص دوغ و نوشيدني?هاي كفير توصيه مي‌شود. بيشتر مشكلات پوستي به دليل فعاليت ناقص سيستم ايمني است و پروبيوتيك‌ها با تاثير بر سلول‌هاي ايمني دستگاه گوارش به بهبود آثار ضدالتهابي كمك مي‌كنند.

شيرخشک ها قابل اعتمادند؟

ندا احمدلو/گفت‌وگو با دکتر محمد حجتي درباره محصولاتي که با شيرخشک صنعتي توليد مي‌شوند

شيرخشک همان شير تازه‌اي است که در اثر فرآيند حرارت‌دهي و طي شرايط خاصي خشک شده است. معمولا خشک کردن شير با هدف استفاده از آن در محصولات غذايي مختلف يا تهيه خوراک مناسبي براي نوزاداني انجام مي‌شود که به هر دليلي نمي‌توانند با شير مادرشان تغذيه شوند...
در مورد شيرخشک، کاربرد آن در صنعت غذا، سلامت و ارزش تغذيه‌اي آن سوال‌هاي بسيار زيادي در ذهن هر کدام از ما وجود دارد که دکتر محمد حجتي، متخصص صنايع غذايي و عضو هيات علمي دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي خوزستان و رييس دانشکده علوم دامي و صنايع غذايي، طي گفت‌وگوي خود با «سلامت»، به اين سوال‌ها پاسخ داده‌اند.

سلامت: بيشترين کاربرد شيرخشک در صنايع غذايي براي توليد کدام محصولات است؟
از پودر شيرخشک در تهيه محصولات مختلف غذايي مانند کيک، کلوچه، بيسکويت، شکلات، پفک، سوسيس، کالباس، ماست و شيرهاي بازسازي شده استفاده مي‌شود.
سلامت: اصلا دليل استفاده از شيرخشک در صنايع غذايي چيست؟
شيرخشک در صنعت لبنيات به عنوان جايگزين قسمتي از شيرتازه مصرف مي‌شود ولي دليل کاربرد آن در صنايع غلات و تهيه محصولاتي نظير کيک و کلوچه، ايجاد عطر و طعم مطلوب، رنگ طلايي به دليل تسريع واکنش‌هاي قهوه‌اي شدن و بالا بردن ارزش تغذيه‌اي است.
سلامت: شيرخشک به کار رفته در برخي محصولات غذايي، همان شير خشکي است که براي تغذيه بچه‌ها از آن استفاده مي‌شود؟
نه. اين 2 شيرخشک با هم تفاوت دارند. شيرخشک مصرفي در صنعت غذا اغلب از نوع کم‌چرب است؛ هيچ ماده‌اي به آن اضافه نشده و پودر حاصل از خشک شدن شير طبيعي است ولي ترکيب شيرخشک مخصوص نوزادان با دادن تغييراتي در مواد تشکيل‌دهنده آن، به ترکيب شير مادر نزديک‌تر است. مثلا به آن مقاديري از انواع املاح معدني، ويتامين‌ها يا آنزيم اضافه مي‌شود. ضمن اينکه با توجه به حساسيت گروه مصرف‌کننده، رعايت اصول بهداشتي در توليد شيرخشک نوزادان اهميت بيشتري دارد و از سختگيري‌هاي ويژه‌اي برخوردار است. شيرخشک نوزادان مي‌تواند متنوع باشد؛ مثلا نوع کم‌لاکتوز يا بدون لاکتوز آن براي کودکاني که به اين قند حساس هستند توليد مي‌شود. به طور کلي، اين شيرخشک غني‌تر از شير خشکي است که در صنعت به کار مي‌رود چون بايد جايگزين شير مادر شود.

ورزشکاران با تمرینات مقاومتی شدید مصرف چای سبز را فراموش نکنند!


66-34.jpg نتایج یک پژوهش نشان داد: مکمل چای سبز می‌تواند از طریق افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام پلاسما، تغییرات نامطلوب پراکسیداسیون لیپیدی ناشی از فعالیت‌های مقاومتی شدید را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مطالعه ای به منظور تعیین اثر مکمل‌سازی کوتاه مدت چای سبز بر ظرفیت آنتی‌اکسیدانی تام (Total antioxidant capacity یا TAC) و پراکسیداسیون لیپیدی زنان جوان پس از یک جلسه تمرین مقاومتی شدید توسط دکتر محمد اسماعیل افضل پور، دانشیار گروه تربیت بدنی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجند و همکارانش انجام شد.


40 زن غیر ورزشکار جوان به طور تصادفی در چهار گروه همگن شده و مساوی شامل گروه مکمل چای سبز تنها، گروه تمرین به همراه مکمل چای سبز، گروه شاهد و گروه تمرین تنها تقسیم شدند. آزمودنی‌ها پس از دوره‌ مکمل‌سازی (14 روز، 600 میلی‌لیتر در روز)، یک جلسه فعالیت مقاومتی شدید با شدت 85 درصد یک تکرار بیشینه (One repetition maximum یا 1RM) را انجام دادند.


نمونه‌های خونی در حالت پایه، پس از دوره‌ی مکمل‌دهی، و پس از پروتکل تمرینی گرفته شد. TAC و مالون دی‌آلدیید (MDA یا Malonedialdehyde) به ترتیب با روش FRAP (Fluorescence recovery after photobleaching) و ( TBA (Thiobarbituric acid اندازه‌گیری شدند.

مولتی ویتامین‌ها مفید هستند؟

مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد مصرف مولتی ویتامین‌ها به تنهایی کافی نیست و نباید مواد غذایی از رژیم غذایی کنار گذاشته شود.
آفتاب: مطالعات متعددی در مورد مصرف مولتی ویتامین‌ها انجام شده و این پرسش مطرح شده است آیا این مکمل‌ها افراد را سالم‌تر می‌سازند یا این که اثرات مخرب بر بدن می‌گذارند.

کارشناسان موسسه ملی تحقیقات سلامت کانادا معتقدند مصرف مولتی ویتامین‌ها نمی‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و ریه‌ای تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین در مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد نشان می‌دهد مصرف این مکمل‌ها نرخ مرگ و میردر زنان را افزایش داده است. بررسی محققان در مورد چرایی این آمار نتیجه‌ای نداشته است اما آنان بر این باورند مصرف زیاد مکمل‌ها نمی‌تواند در افراد نقش درمانی داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از The Star، با وجود تحقیقاتی مبنی بر مضر بودن مصرف مولتی ویتامین‌ها مطالعات دیگری حاکی از آن است، این مواد می‌توانند در پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله سرطان مناسب باشد.

سوسیس و کالباس سرطان‌زا است

دبیر علمی کنگره تغذیه ایران گفت: نیترات و نیتریت سوسیس و کالباس تولید شده در ایران بالا است، این ماده به دلیل ماندگاری سوسیس و کالباس به آن اضافه می‌شود که سرطان‌زا است.
آفتاب: مرتضی صفوی امروز اظهار کرد: فردا اصفهان میزیان کنگره تغذیه ایران است که تمام کارشناسان ارشد کل کشور در این کنگره حضور دارند که هر کدام از این کارشناسان ارشد یک استان را مدیریت می‎کنند.

وی در بیان دستاوردهای کنگره تغذیه ایران در سال‏های گذشته گفت: در گذشته کارشناسان تغذیه در کنار مطب‏های عمومی فعالیت می‏کردند، اما خوشبختانه موفق شده‏ایم برای کارشناسان تغذیه مجوز کار رژیم درمانی از سازمان نظام پزشکی دریافت کنیم به طوری که در حال حاضر آنها به صورت مستقل می‏توانند مشاوره داشته باشند و این تنها یکی از دستاوردهای کنگره تغذیه ایران نبوده است.

این متخصص تغذیه افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دوره‎های تغذیه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‎شود که اساتید این دانشگاه همه در هدایت پایان‌نامه‎ها فعالیت دارند.

وی ادامه داد: طرح‏های بزرگ کشوری که به همت کنگره تغذیه انجام شده زیاد است و از جمله آنها امنیت غذایی جامعه بوده است، امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذای سالم برای یک زندگی سالم است و این با ایمنی غذا متفاوت است.

آشنایی با 8 خاصیت برنج قهوه‌ای





غلات کامل یا سبوس‌دار بخش مهمی از هر رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند و از جمله سالم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند که بهتر است همه گروه‌های سنی از آن استفاده کنند.
برنج قهوه‌ای نیز در زمره غلات کامل قرار دارد. این نوع برنج، طبیعی و تصفیه نشده است. بسیاری از مردم مصرف برنج قهوه‌ای را به خاطر خواص سلامتی که دارد به برنج سفید ترجیح می‌دهند.
در این مطلب به برخی از این خواص پرداخته‌ایم: 

1- از پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند
محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند مصرف 2 بار برنج قهوه‌ای در هفته از خطر پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند.
این محققان پی برده‌اند با مصرف 50 گرم برنج قهوه‌ای در روز، می‌توان از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 16 درصد و نیز با مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش داد.

2- سرشار از فیبر است
برنج قهوه‌ای 14 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به فیبر را که ماده غذایی مهمی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه محسوب می‌شود تامین می‌کند.
مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزوی از آن‌ها است.

مصرف فقط یک وعده فست فود به قلب و عروق آسیب می‌زند

پزشکان ادعا کرده‌اند که حتی یک وعده خوردن فست فود نیز می‌تواند به قلب آسیب وارد کند.
به گزارش ایسنا، دکتر آنیل نیگام پزشک هندی تبار کانادا با انجام آزمایشات جدیدی دریافته‌ است که خوردن فقط یک وعده غذای فست فود و آماده می‌تواند به سرخرگ‌ها آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی را در سنین بالاتر افزایش دهد.
دکتر نیگام و دستیاران وی در انستیتو قلب مونترال خاطرنشان کردند مصرف یک نوبت همبرگر یا چیپس چرب کافی است تا خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را در سال‌های بعد افزایش دهد.
به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، این متخصصان تاکید دارند که تنها راه پیشگیری و رهایی از امراض قلبی و سایر بیماری‌های ناشی از انسداد عروق، روی آوردن به رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی مواد غذایی سالم از جمله ماهی چرب، سبزیجات تازه و روغن زیتون طبیعی است.
این یافته حاصل آزمایشات روی 28 مرد غیرسیگاری است که ابتدا یک نوبت غذای مدیترانه‌ای و سپس یک نوبت فست فود در هفته آینده، مصرف کردند. این آزمایشات تایید کرد که پس از خوردن تنها یک نوبت فست فود، جریان طبیعی خون در عروق این مردان با مشکل مواجه شد در حالی که در زمان مصرف غذای مدیترانه‌ای عروق آنها به خوبی باز بودند و خون به راحتی در عروق جریان داشت.

شوید گیاهی برای درمان بی‌خوابی

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: جویدن برگ‌های تازه شوید مشکل بی‌خوابی را تا حدی درمان می‌کند.
اصغر نقشی در گفت وگو با ایسنا، افزود: عرق شوید در برطرف شدن سوءهاضمه، نفخ، استفراغ و سکسکه نیز موثر است.
وی تشریح کرد: برگ، سرشاخه گلدار و میوه شوید ارزش دارویی دارند.
نقشی ادامه داد: میوه شوید حاوی انواع مواد معدنی بخصوص کلسیم، منیزیم وغیره و همچنین حاوی تانَن فراوان است.
کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآورشد: شوید در سراسر کشور و در مزارع کاشته می‌شود.
وی بهبود یافتن ناراحتی‌های گوارشی بدن با بهره گیری از این گیاه دارویی را امکانپذیر دانست و اظهار داشت: مصرف دَم کرده برگ شوید به میزان 2 تا 3 لیوان در روز برای تسکین دل درد، دل پیچه، درد معده و حالت تهوع قابل توصیه است.
نقشی ضمن بیان توصیه‌ای برای افرادی که از چربی خون رنج می‌برند، تاکید کرد: کارشناسان نوشیدن یک فنجان عرق شوید را در یک لیوان آب سرد بعد از غذا برای کاهش چربی خون توصیه کرده‌اند.

کاهش پرخوری با اندکی خواب بیشتر

پزشکان ادعا می‌کنند که اگر اندکی بیشتر در طول شبانه‌روز بخوابید، میل به پرخوری در شما کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند افراد بزرگسالی که مدت زمان خوابشان کمی بیشتر است، در طول روز حجم غذای کمتری مصرف می‌کنند در حالی که کمبود خواب در افزایش میل به خودکشی تاثیرگذار است. این مطالعه همچنین نشان داده است که تاثیر کمبود خواب روی احساس گرسنگی در زنان و مردان متفاوت است.
به گزارش هلت دی نیوز، دکتر ماری - پییر اس تی - اونگه متخصص انجمن قلب آمریکا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته می‌گوید: محدود کردن خواب در بزرگسالان سالم و طبیعی تاثیرات محدودی روی فاکتورهای خطرزای متابولیکی دارد و می‌تواند روی هورمون‌های تنظیم مصرف غذا در زنان و مردان به شیوه متفاوت تاثیر بگذارد.
وی خاطرنشان کرد: ما از مشاهده عدم تاثیر مهم خواب روی گلوکز و انسولین، لپتین و تفاوت‌های جنسیتی در اثرگذاری هورمون گرلین تحریک‌کننده اشتها و هورمون GLP-6 شگفت‌زده شدیم.
نتایج این مطالعات نشان داد که گرایش معمول به پرخوری در زمانی که مدت خواب کوتاه است با افزایش اشتها در مردان و کاهش احساس سیری در زنان مرتبط است. هر چند هر دوی این شرایط به میل پرخوری منتها می‌شود اما نحوه اثرگذاری و مسیر متابولیکی آن در زنان و مردان متفاوت است.
more پرخوری کوتاه مدت نیزکاهش وزن را دشوار می‌کند
این مطالعه درواقع پیچیدگی ارتباط بین طول دوره خواب و تنظیم تعادل انرژی بدن را نمایان می‌سازد.

چای سبز و کاهش خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش در زنان

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا با مطالعه روی گروهی از زنان چینی دریافته‌اند که نوشیدن چای سبز در پیشگیری از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش در زنان موثر است.
به گزارش ایسنا، در این مطالعه معلوم شد در زنانی که به نوشیدن چای سبز عادت دارند احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش 17 تا 21 درصد کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش تایمز او ایندیا، متخصصان مرکز سرطان واندربیلت - اینگرام در این مطالعه روی حدود 75 هزار زن چینی میانسال و سالمند که در برنامه «تحقیق سلامت زنان شانگهای» شرکت کرده بودند، آزمایش انجام دادند.
در آغاز آزمایشات از این زنان درباره مقدار و نوع چای سبز مصرفی و طول مدت استفاده از این نوشیدنی سوالاتی پرسیده شد. اکثر زنان چینی پاسخ دادند که مدت طولانی و از اوایل جوانی به نوشیدن این چای عادت داشته‌اند.
این متخصصان دریافتند که مصرف مداوم چای سبز یعنی حداقل سه نوبت در هفته و به مدت بیش از شش ماه متوالی احتمال ابتلا به این سرطان‌های دستگاه هاضمه را تا 17 درصد کاهش می‌دهد. بعلاوه هر چقدر مقدار مصرف چای سبز از این میزان بیشتر شود، خطر احتمالی ابتلا به این سرطان باز هم کمتر می‌شود. بویژه زنانی که در روز بین دو تا سه فنجان چای سبز می‌نوشند حدود 21 درصد کمتر با خطر ابتلا به این قبیل سرطان‌ها مواجه می‌شوند.
دکتر سارا نیچوتا که سرپرستی این مطالعه را عهده‌دار بوده در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: زنانی که حداقل 20 سال متوالی چای سبز نوشیده‌اند، 27 درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه هاضمه مواجه می‌شوند.

آشنایی بیشتر با خواص میوه "به"

یک متخصص تغذیه گفت: خوردن میوه به در پیشگیری از سکته مغزی و قلبی کمک موثری می‌کند.
زهرا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: به، این میوه خوش عطر و طعم، دارای فواید بسیار است. طبع این میوه "معتدل و تر" است و بسته به مناطق رویش آن می‌تواند "سرد و تر" باشد.
وی افزود: این میوه دارای ویتامین‌های آ و ب بوده و دارای خواص سیب است و خوردن به در دوران حاملگی باعث زیبایی نوزاد می‌شود. همچنین مصرف به باعث تقویت قلب شده و به علت باز کردن رگ‌های کرونر قلب از سکته قلبی جلوگیری می‌کند.
اصغری ادامه داد: این میوه به جهت مزاجی قابض بوده و از این رو ترشح زیاد بزاق دهان را اعتدال می‌بخشد.
وی با بیان این‌که مصرف این میوه به صورت مربا نیز در درمان رماتیسم موثر است، افزود: روغن به، در درمان زخم معده، اثنی‌عشر و تورم کبدی تاثیر فراوان دارد و خوردنش در فصل آن، باعث طول عمر و بازگرداندن نیروی جوانی و شادابی به انسان می‌شود.
اصغری تصریح کرد: همچنین، دم کرده شکوفه به برای کسانی که خواب آشفته توام با کابوس دارند توصیه شده است و در بی‌خوابی‌ها نیز می‌توان از خیسانده برگ به با شکوفه نارنج استفاده کرد.
وی اظهار کرد: مصرف به‌ ترش یک مسهل بسیار عالی است. کسانی که از ناراحتی افسردگی رنج می‌برند نباید در مصرف آن، کوتاهی کنند. علاوه بر آن، استفاده از این میوه در درمان کلسترول، تصلب شرایین و ترومبوز خونی موثر است.

رژیم غذایی سالم،کاهش حداقل نیم و حداکثر یک کیلوگرم در هفته است

  افراد برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنند که بتواند در هفته حداقل نیم و حداکثر یک کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد. کاهش بیش از این میزان نشانه‌ی یک رژیم سخت بوده و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد که توسط متخصصین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
دکتر رحمت اله مومنی در گفت وگو با  ایسنا ، در خصوص رژیم غذایی سالم اظهار داشت: تغذیه فرد با سن، نیاز بدن و فعالیت فرد رابطه مستقیم دارد و هر فرد سالم باید از تمامی گروه‌های غذایی که شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح معدنی، فیبر و آب است در طول روز استفاده کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به میزان مصرف هر گروه مواد غذایی در یک فرد گفت: برابر تعریف هرم وارونه نسبت استفاده از مواد غذایی باید به میزان مورد نیاز هر شخص باشد که این مقدار با توجه به فعالیت‌های بدنی افراد، سن، جنسیت و اسکلت بدنی متفاوت است و مصرف بیش از حد یا حذف خودسرانه برخی از این مواد باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر فردی از برخی گروه‌های غذایی از قبیل ویتامین‌ها بیش از حد استفاده کند باعث افزایش اشتها شده و چاقی مفرط را در پی دارد. البته در صورت عدم مصرف ویتامین نیز بدن توانایی مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها را نخواهد داشت در نتیجه باید از تمام گروه‌ها به میزان مورد نیاز بدن استفاده شود.
دکتر مومنی با اشاره به استفاده از غذاهای مضر نظیر فست فودها و تنقلات غیرطبیعی مانند چیپس و پفک اظهار کرد:مصرف این قبیل غذاها باعث به وجود آمدن چاقی می‌شود به طوری که هر چه قدر استفاده از این گونه غذاها کمتر شود زیان کمتری به بدن می‌رسد.

آشنایی با غذاهای مفید و مضر برای قلب و عروق

سازمان جهانی بهداشت، چاقی و اضافه وزن را با عنوان «تجمع چربی اضافه یا غیرطبیعی در بدن» تعریف می‌کند که به سلامت بدن از جمله قلب آسیب می‌رساند.
شایع‌ترین پیامد اضافه وزن یا چاقی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و اساسا بیماری قلبی و سکته مغزی است. به همین ترتیب هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد بیشتر با خطر ابتلا به امراض قلبی مواجه است.
به گزارش شبکه تورنتو نیوز، متخصصان تاکید دارند که افزایش وزن یک مشخصه‌ی افزایش سطح تری گلیسیرید، افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش میزان کلسترول خوب (HDL) در بدن است. اما خبر خوب این است که حتی اندکی کاهش وزن یعنی حدود پنج تا 10درصد نیز می‌تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را کاهش دهد.
پزشکان همواره تاکید دارند که انتخاب مواد غذایی سالم‌تر و همچنین افزایش فعالیت و تحرک بدنی راحت‌ترین راهکارها برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به امراض قلبی هستند.
در این مقاله فهرستی مهم و کاربردی درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مراقبت بیشتر از سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی ارائه شده که به قرار زیر است:

چه غذاهایی برای حفظ سلامت قلب مفید هستند؟
- میوه‌ها و سبزی‌ها: این گروه از مواد غذایی منبع غنی از فیبر خوراکی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت قلب از سبزیجات رنگی نظیر هویج، گوجه‌فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها و پرتقال استفاده کنید که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

درباره خواص زنجبیل چه می دانید؟

زنجبیل
نوشیدن یك فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند به بهبود خلق و خو كمك كند، استرس را كاهش دهد و درعین حال تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود فرآیند هضم و جذب غذا دارد.
 به گزارش ایسنا، كارشناسان تغذیه و سلامت انگلیس می‌گویند: اسید معده برای هضم غذا حیاتی است و زمانی كه فرد، تحت استرس است ترشح این اسید دچار اختلال می‌شود، اما نوشیدن یك فنجان آب داغ حاوی یك برش تازه زنجبیل و یك برش كوچك لیمو روشی معجزه‌گر برای تحریك هاضمه و كمك به گوارش است.
زنجبیل حاوی نوعی آنتی‌اكسیدان خاص و مهم موسوم به «جینگرول» است كه به پاكسازی مواد شیمیایی مضر ناشی از استرس و نگرانی در بدن كمك می‌كند.
زنجبیل همچنین در كاهش التهاب، مقابله با مشكلات تنفسی شایع و بهبود گردش خون طبیعی در بدن موثر است. در زنان نیز نوشیدن چای زنجبیل روشی موثر برای كاهش انقباضات شكمی ناشی از عادت ماهانه است.
منبع : jamejamonline.ir
 

غذاهایی برای کاهش وزن

کاهش وزن
برخی غذاها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که موجب افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن می شوند. با استفاده از این غذاها می توانید سوخت و ساز بدن خود را فعال کنید.
 غلات سبوس دار
وقتی از غذاهای سبوس دار وحاوی فیبر بالا مانند جو دوسر و نان های سبوس دار استفاده می کنید، بدن شما قادر است 2 برابر کالری نسبت به زمانی که غذاهای فرآیند شده و آماده می خورید بسوزاند.
گوشت های بی چربی
برای هضم منابع پروتئینی به 30 درصد انرژی آزاد شده از این غذاها نیاز دارید. بدین معنی که یک سینه مرغ که حاوی 300 کالری است، برای فرآیند هضم به 90 کالری انرژی نیاز دارد.
لبنیات کم چرب
لبنیات، غنی از کلسیم و ویتامین D بوده که به ساخت توده عضلانی و حفظ و بهبود متابولیسم بدن کمک می کنند.

ویتامین B و مشکلات شنوایی

شنوایی سالمندان
کمبود اسید فولیک با اختلالات شنوایی سالمندان در ارتباط است.
بر اساس تحقیقی كه اخیرا به چاپ رسیده است،‌ كاهش شنوایی در دوران سالمندی كه یكی از 4 اختلال شایع در این دوران می باشد، به سطح پایین اسید فولیك خون مربوط است.
كاهش شنوایی یك مشكل بهداشتی جهانی است و بیش از 28 میلیون امریكایی در سنین 60 تا 74 سالگی با این اختلال روبرو هستند. 
علی رغم شیوع بالای این اختلال، اساس بیولوژیكی آن نامشخص است. در مطالعه حاضر مشخص شده است كه سطوح پایین اسید فولیك خون در افراد سالمند، به طور قابل توجهی با كاهش قدرت شنوایی آنها در ارتباط است.
 اسید فولیك به دلیل نقشی كه در متابولیسم سلولی، سیستم عصبی و عملكرد عروقی دارد، در حفظ سلامت و بهبود عملكرد سیستم شنوایی نقش بسزایی ایفا می كند.
اسید فولیک (فولات) یکی از ویتامین های گروه B است و در سبزی ها، میوه ها، قارچ، حبوبات، غلات سبوس دار و گوشت ها به فراوانی یافت می شود.

شيوه‌هاي طبيعي براي درمان صرع

چرا بادنجان برای مغز خوب است؟!
 بيماري صرع يكي از رايج‌ترين و شايع‌ترين بيماري‌هاي مغزي در جهان است كه تا امروز بالغ بر 35 ميليون نفر را در كشورهاي مختلف به‌خود مبتلا كرده است.
برترین مجله اینترنتی ایران



برترین ها:  بيماري صرع يكي از رايج‌ترين و شايع‌ترين بيماري‌هاي مغزي در جهان است كه تا امروز بالغ بر 35 ميليون نفر را در كشورهاي مختلف به‌خود مبتلا كرده است. با وجود آن‌كه پزشكان و متخصصان زيادي در سراسر جهان براي درمان اين بيماري تحقيقات و آزمايش‌هاي متعددي را به سرانجام رسانده‌اند اما هنوز درمان قطعي و حتمي براي اين بيماري از سوي متخصصان طب رايج مشخص نشده است اما داروهاي شيميايي و طبيعي تسكين‌دهنده و كنترل‌كننده زيادي در جهان براي كنترل اين بيماري وجود دارد. در اين مطلب برخي از شيوه‌هاي طبيعي موثر در كنترل و درمان اين بيماري را مرور مي‌كنيم.