رژيم غذايي در بيماري آندومتريوز

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت  
در بين بيماري‌هايي كه در رديف بيماري‌هاي زنان و زايمان طبقه‌بندي مي‌شوند، «آندومتريوز» بيماري شايعي است كه همه ساله جان ميليون‌ها زن را در سراسر جهان مي‌گيرد. اين بيماري زماني بروز مي‌كند كه تعدادي از سلول‌هاي بافت جداره رحم (آندومتر) در نقاط ديگر بدن ظاهر مي‌شوند و به بافت آن عضو مي‌چسبند. ظاهر شدن سلول‌هاي جدار رحم (آندومتر) در هر جايي غير از ديواره آن، حتي ديگر اعضاي دستگاه تناسلي، موجب بروز اين بيماري است. اين سلول‌ها درست مانند سلول‌هاي ديواره رحم رشد مي‌كنند و نسبت به تغييرات هورمون‌هاي جنسي واكنش نشان مي‌دهند و هر ماه تخريب شده موجب مي‌شوند بافت‌هاي آن نقطه از بدن خونريزي كنند. در اين اختلال مرتب توده سلول‌هاي جديدي شكل مي‌گيرند و هر ماهه رشد مي‌كنند؛ مثلا زني در هر بار عادت ماهيانه دچار خونريزي ريه هم مي‌شود يا زير ناخن‌هايش خونريزي مي‌كند. در موارد نادري حتي آندومتريوز مغزي هم مشاهده مي‌شود. زني كه به آندومتريوز مبتلاست، هر ماه هنگام عادت ماهيانه درد بسيار شديدي دارد و بسياري از بيماران بر اثر اين عارضه دچار نازايي هم مي‌شوند. متخصصان زنان و زايمان براي درمان آندومتريوز هم دارو تجويز مي‌كنند و هم با اعمال تغييراتي در رژيم غذايي اين بيماران و حذف يا افزودن غذاهاي خاصي به رژيم غذايي، سعي مي‌كنند درد بيماران را تخفيف دهند. با وجودي كه آندومتريوز يكي از جدي‌ترين بيماري‌هاي زنان است، بيمار مي‌تواند با پرهيز از برخي غذاها يا محدود كردن مصرف آنها و يا افزودن برخي غذاها به رژيم غذايي خود تا اندازه‌اي درد ناشي از آن كاهش دهد.

غذاهايي كه با استخوان نامهربانند


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
هر چيزي كه مي‌خوريد، نقش مهمي در تأمين مواد مغذي مورد نياز استخوان‌ها و استحكام آنها دارد. نكته مهم اين است كه غذاها علاوه بر تقويت استخوان‌ها مي‌توانند موجب تضعيف آنها نيز بشوند. بعضي از غذاها مثل صافي عمل مي‌كنند و فقط املاح و مواد مغذي و ويتامين‌ها را به استخوان‌ها مي‌رسانند و در عوض برخي ديگر جلوي رشد استخوان‌ها را مي‌گيرند. پنج نوع ماده غذايي كه خاصيت ضعيف‌كنندگي استخوان‌ها را دارند، عبارتند از:

نمك
مصرف نمك زياد به مرور استخوان را ضعيف مي‌كند. به ازاي هر 2300 ميلي‌گرم نمك كه مي‌خوريد، 40 ميلي‌گرم از كلسيم بدن‌تان از دست مي‌رود. زناني كه پس از يائسگي نمك زيادي مصرف مي‌كنند، مقدار زيادي از مواد معدني مورد نياز استخوان‌ها را از دست مي‌دهند. متاسفانه در بيشتر غذاهاي كشورهاي مختلف، به خصوص غذاي رستوان‌ها و فست‌فودها، نمك زيادي مصرف مي‌شود. بيشتر افراد روزانه دو برابر 2300 ميلي‌گرم نمك مصرف مي‌كنند. سريع‌ترين راه براي كاهش نمك مصرفي، پرهيز از خوردن غذاهاي فرآوري شده است. اغلب مردم حدود 75 درصد از نمكي را كه روزانه جذب مي‌كنند، از طريق نمك موجود در غذاهاي فرآوري شده دريافت مي‌كنند.

پيشگيري از سرطان روده با رژيم غذايي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
سرطان كولون (روده بزرگ) سرطاني شايع است كه مردان و زنان بسياري در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. براي پيشگيري از بروز اين سرطان راه‌هايي وجود دارد كه يكي از آنها داشتن يك رژيم غذايي سالم است. پژوهشگران و دانشمندان علم تغذيه طي پژوهش‌هاي گوناگون دريافته‌اند كه برخي غذاها احتمال ابتلا به اين سرطان را افزايش مي‌دهند؛ مانند گوشت‌هاي قرمز فرآوري‌شده كه نزد مردم بسيار هم محبوب هستند. در ايالات متحده دومين عامل مرگ و مير‌ها در اثر سرطان، سرطان كلوركتال است كه مردان و زنان بسياري را به كام مرگ مي‌كشاند. (سرطان‌هاي كلوركتال سرطان‌هايي هستند كه 25 سانتي‌متر آخر روده به اضافه قسمت انتهايي كولون و راست روده را درگير مي‌كنند.) مانند بسياري از سرطان‌ها، احتمال ابتلا به اين سرطان هم با پرخوري و چاقي افزايش مي‌يابد. به طور كلي، افراد چاق بيش از ديگران در معرض ابتلا به انواع بيماري، از جمله سرطان‌ها، هستند و احتمال ابتلا به سرطان كلوركتال نيز در افراد چاق (به ويژه مردان چاق) بيشتر از كساني است كه اضافه‌وزن ندارند.
گوشت قرمز: متهم رديف اول
بد نيست بدانيد بهترين راه پيشگيري از ابتلا به سرطان كلوركتال پرهيز از خوردن گوشت قرمز، به‌خصوص نوع فرآوري‌شده آن است. اگر كسي بيش از ده سال مقادير فراواني گوشت قرمز خورده باشد، احتمال ابتلاي او به سرطان راست روده و انتهاي روده بزرگ بين 30 تا 40 درصد افزايش خواهد يافت.

كاهش وزن قانون دارد؟!

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
وقتي كه براي كاهش وزن خود تصميم مي‌گيريد، يك رژيم غذايي مناسب را دنبال كنيد. بهتر است تمام جوانب رژيم غذايي جديد خود را بسنجيد، زيرا گذشته از كاهش دريافت كربوهيدرات‌ها و كالري بايد به دريافت ساير ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن خود اهميت دهيد. هر ساله به طور ميانگين، حدود 30 بيليون دلار صرف خريد محصولات لاغري فقط در كشور آمريكا مي‌شود. تقريباً از هر سه نفر، يك نفر در پي حفظ زيبايي ظاهر و اندام خود است. رژيم‌هاي غذايي معروف، به ميزان غذايي كه مي‌خوريد، پروتئين‌، چربي‌ها و كربوهيدرات‌هاي دريافتي بدن اهميت زيادي مي‌دهند و اغلب از ويتامين‌ها و املاح معدني چشم‌پوشي مي‌كنند. پژوهشگران، چهار نوع رژيم غذايي مختلف را با هم مقايسه كرده و تفاوت‌هاي عمده‌اي را در ميزان مصرف مواد مغذي در اين رژيم‌ها يافته‌اند. تغيير منابع غذايي چيزي فراتر از تغيير در ميزان چربي‌ها و كربوهيدرات‌هاي مصرفي است. كمبود هر يك از ويتامين‌ها و مواد مغذي مورد نياز بدن مي‌تواند با افزايش خطرات جدي كه سلامت بدن را تهديد مي‌كنند، همراه باشد. مثلاً بيماري ضعف استخوان‌ها يا استئوپروز و آسيب‌هاي عصبي در اثر كمبود همين ويتامين‌ها و مواد مغذي مورد نياز بدن به وجود مي‌آيد. گروهي از پژوهشگران روي 300 زن چاق و سنگين وزن كه تصميم گرفته بودند يكي از اين چهار نوع رژيم غذايي شامل: آتكينز، زون، لرن و ارنيش را دنبال كنند، پژوهش‌هايي انجام دادند. دو ماه بعد از آغاز رژيم غذايي، از زنان خواسته شد تا تمام چيزهايي را كه در 24 ساعت گذشته خورده بودند، نام ببرند. تقريباً پاسخ تمام آنها مشابه بود. در دو ماه اول شروع يك رژيم غذايي معمولاً از همه شركت‌كنندگان خواسته مي‌شود ميزان كالري دريافتي روزانه خود را به 1500 برسانند.

پرخوري عــصـبي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تعريف پرخوري عصبي:
مصرف دوره‌اي، كنترل‌نشده، جبري يا وسواس‌گونه و سريع مقادير زيادي غذا در يك دوره زماني كوتاه كه با استفراغ عمدي، گرسنگي كشيدن يا ورزش سنگين به منظور پيشگيري از افزايش وزن دنبال گردد، پرخوري رواني يا عصبي ناميده مي‌شود. در طبقه‌بندي اختلال رواني و رفتاري كه در سال 1992 توسط سازمان بهداشت جهاني (WHO) ارائه شد، با تعريف پرخوري عصبي به صورت زير، تشخيص آن مسير گرديد:
1- اشتغال فكري پايدار با غذا كه به پرخوري افراطي مي‌انجامد 2- استفراغ عمدي و تخليه غذا براي اجتناب از اثرات چاق‌كننده آن 3- ترس بيمارگونه از چاقي 4- اغلب، يك دوره قبلي بي‌اشتهايي «ناآشكار»
در طبقه‌بندي اختلالات رواني و رفتاري، ميان پرخوري عصبي با وزن بهنجار تفاوت وجود دارد.

   علايم و نشانه‌هاي باليني پرخوري عصبي:
در پرخوري عصبي يا رواني، شخص به الگوهاي خوردن غيرعادي خودآگاه روي مي‌آورد، از ناتواني در توقف خوردن مي‌ترسد، احتمال دارد افسرده و درباره رفتار خويش خود انتقادگر شود. در پرخوري، خوردن افراطي حداقل دو بار در هفته و دست كم به مدت سه ماه ادامه دارد و اغلب با استفراغ خودالقايي و رژيم منظم به منظور بحران پرخوري همراه است. بسياري از بيماران بي‌اشتها علائمي از پرخوري دارند، اما اين مشكل در افراد با وزن متوسط نيز رايج است. افراد پرخور معمولاً در نوعي رژيم كاهش وزن به سر مي‌برند و پرخوري بيانگر «از دست دادن مهار» است! آنها در زمان‌هاي خاصي پرخوري و بسياري از آنان غذا را پنهان مي‌كنند و مخفيانه مي‌خورند!

رايحه‌درماني و ماساژدرماني

نوشته : دكترالهام اميرآذر طب سوزني و ليزر درماني 
هنر رايحه‌درماني، استفاده از روغن‌هاي اسانسي براي حفظ سلامت فيزيكي، رواني و معنوي، روش بسيار جالبي است كه تأثيرات درماني ماساژ را چند برابر مي‌كند. در واقع رايحه درماني و ماساژ با روغن‌هاي معطر روشي بسيار مؤثر در كنار درمان با طب سوزني و ساير درمان‌هاي مكمل است. هدف از ارائه مطالب زير معرفي تمامي روغن‌هاي اسانسي نيست، بلكه اين است كه بيشتر روغن‌‌هاي دارويي پر استفاده را معرفي كنيم. در واقع بيش از 200 گياه وجود دارند كه روغن‌هاي دارويي از آنها تهيه مي‌شود.
روغن‌هاي دارويي: (عطر)
غلظت اين روغن‌ها بسيار زياد است. هميشه بايد آنها را با يك نوع روغن حامل تركيب كنيد؛ به گونه‌اي كه ميزان رقيق بودن آن براي ماساژ مفيد باشد. تعدادي از اين روغن‌هاي دارويي در برخي مواقع به تنهايي و با همان غلظت بالا استفاده مي‌شوند؛ مثلا وقتي مي‌خواهيم به عنوان ضماد روي جراحت‌هايي نظير نيش زنبور، بريدگي‌يا يا سوختگي‌ها به كار بريم. مقدار روغن دارويي موجود در يك تركيب معمولاً بين 1 تا 3 درصد از كل تركيب مي‌باشد. دستورالعمل ساده زير مفيد است:
1 قاشق چايخوري روغن حامل ( 5 سي‌سي ) با 102 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.
1 قاشق مرباخوري روغن حامل (10 سي‌سي) با 403 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.
1 قاشق غذاخوري روغن حامل ( 15 سي‌سي) با 5 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.

اسطوخودوس

نوشته  : فاطمه مهدي‌پور 
اسطوخودوس گياه اعجاب‌انگيزي است كه در سلامتي بدن معجزه مي‌كند! اين گياه جاي سوختگي و نيش حشرات را تسكين مي‌دهد، خواب راحتي به ارمغان مي‌آورد، به هضم غذا كمك مي‌كند و يك داروي ضدعفوني‌كننده فوق‌العاده به حساب مي‌آيد. در مطلب پيش‌رو شما را با خواص اين گياه شگفت‌انگيز و نيز روش استفاده آن آشنا مي‌كنيم:

اسطوخودوس، التيام بخش‌ سوختگي
وقتي قسمتي از بدن دچار سوختگي مي‌شود، به اسطوخودوس فكر كنيد. دكتر كريستين سي‌يور ترانكا، دكتر داروساز مي‌گويد: «روغن گياه اسطوخودوس عملكرد قابل ملاحظه‌اي در روند احياي پوستي دارد».
روش استفاده: به مدت 15 دقيقه، روي ناحيه‌اي كه دچار سوختگي شده آب سرد بريزيد. توجه داشته باشيد آب خيلي خنك نباشد. سپس با يك دستمال تميز پوست را به آرامي خشك كرده 2 الي 5 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي پوست سوخته بماليد. روزانه سه مرتبه، تا درمان كامل بافت‌هاي آسيب‌ديده اين كار را تكرار كنيد.

اسطوخودوس و خواب راحت
اسطوخودوس گياه شگفت‌انگيزي است كه در درمان اختلالات جزئي خواب مؤثر عمل مي‌كند. اين گياه به خاطر اينكه سردرد، اضطراب و ناراحتي‌هاي عصبي را برطرف مي‌سازد، خواب راحتي را به شما هديه مي‌دهد. آزمايش‌هاي باليني كه در سال 2005 در بريتانيا انجام شد نشان داد اسطوخودوس در درمان بي‌خوابي موثر است.

نقش تغذيه در پيشگيري و تخفيف درد بيماران فيبروميالژي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
كساني كه بيماري‌هاي مزمن همراه با درد دارند، اكثر اوقات نه تنها مجبورند درد را تحمل كنند، بلكه به خاطر اين دردها ناچارند از بسياري فعاليت‌هاي فيزيكي صرف‌نظر نمايند و اين روي سلامت روان آنها هم تأثير منفي خواهد گذاشت. پزشكان براي كنترل درد اين افراد راه‌هاي مختلفي از جمله درمان‌هاي دارويي را پيشنهاد مي‌كنند. ولي نكته مهم اين است كه تغذيه و رژيم غذايي اين افراد هم در كنترل درد موثر است. آنها اگر بدانند كه چه غذاهايي براي‌شان مفيد است و چه غذاهايي وضعيت‌شان را بدتر مي‌كند، بهتر مي‌توانند رژيم غذايي خود را تنظيم كنند و با بيماري و دردهاي مزمن آن كنار بيايند. در اينجا درباره برخي از اين ملاحظات تغذيه‌اي مي‌خوانيد.

1- غذاهاي تازه بخوريد
يكي از بيماري‌هايي كه دردهاي مزمن به همراه دارد، «فيبروميالژي» است. بسياري از اين بيماران حساسيت‌هاي غذايي هم دارند و غذاهايي كه داراي افزودني‌ها و رنگ‌ها هستند، حساسيت‌ها و علائم بيماري آنها را تشديد مي‌كند. خوردن غذاهاي طبيعي و تازه تاحدودي علائم ناشي از يك بيماري هم‌زمان ديگر، همچون سندرم روده تحريك‌پذير (IBS) را در اين افراد كاهش مي‌دهد. مطالعات بسياري نشان داده علائم آن دسته از مبتلايان به فيبروميالژي كه از ميوه و سبزي فراوان استفاده كرده‌اند، تخفيف يافته است. البته بيشتر بيماران شركت‌كننده در اين پژوهش‌ها پس از پايان پژوهش‌ اين رژيم را رها كرده‌اند. همچنين، اگر اين بيماران مصرف گوشت قرمز خود را كاهش دهند، علائم‌شان بهبود خواهد يافت.

روش‌هاي برخورد با بد غذايي كودك

نوشته : تحريريه دنياي سلامت
مقدار غذايي كه كودك شما مي‌خورد، ممكن است با ديگر كودك هم‌سن و سالش متفاوت باشد. آيا فكر مي‌كنيد فرزندتان به اندازه كافي غذا نمي‌خورد؟ نگران نباشيد. اگر او انرژي و همچنين رشد مناسب دارد، مي‌توان گفت كه در سلامت به سر مي‌برد.  برخي كودكان فقط به اندازه ناخنك زدن از يك غذا مي‌خورند؛ اما اين حالت در مورد كودكان نوپا كاملا طبيعي است. آنها ممكن است گاهي يك غذا را بخورند و در زماني ديگر به آن غذا حتي ناخنك هم نزنند. بهتر است برخي مواد مغذي و پر ويتامين را تهيه كنيد و در مقابلش بگذاريد تا او هر كدام را كه دلش مي‌خواهد انتخاب كند. برخي كودكان در اين مورد بسيار سرسختي از خود نشان مي‌دهند (حدود 10 درصد از كودكان اين گونه هستند). اين كودكان اغلب كم‌خواب و ناراحتند، اما حدود 35- 40 درصد كودكان از نظر خوردن غذا و كنترل ادرار و مدفوع راحت هستند و اگر شروع به گريه كردن كنند، سريع‌تر ساكت مي‌شوند. و اما 50 درصد باقي كودكان، تركيبي از صفات شخصيتي دو گروه اول و دوم را دارند. در اين مورد مادر بايد با خصوصيات كودكش آشنا باشد تا بتواند مسائل مربوط به تغذيه و خواب او را كنترل كند. اغلب كودكان ترجيح مي‌دهند غذاهايي را بخورند كه قبلا خورده‌اند و با طعم آنها آشنايي دارند. آنها به رنگ غذا توجه زيادي مي‌كنند. هنگام تغذيه كودك از چرب زباني و گول زدن او بپرهيزيد. براي غذا دادن به كودك‌تان حدود 30 دقيقه زمان صرف كنيد. كودكان نسبت به جريانات عادي و روزمره و هر آنچه كه به يك كار عادي تبديل شود، احساس راحتي بيشتري مي‌كنند؛ بنابراين غذاهاي آشنا و روزمره را روي ميز غذايشان بگذاريد. اجازه ندهيد كودك هنگام غذا خوردن با اسباب بازي‌هايش مشغول باشد. ارزش و احترام گذاشتن به غذا و جمع خانوادگي مسئله‌اي است كه بايد از همان دوران كودكي به او آموخت. وقتي كه كودك سه ساله شما همراه خانواده سر ميز غذا نشسته است، از او انتظار نداشته باشيد كه به شيوه صحيح از قاشق و چنگال استفاده كند و درست مثل شما غذا بخورد. 15 دقيقه قبل از خوردن غذا به او بگوييد كه به زودي زمان خوردن غذا فرا مي‌رسد.

ارتباط افـسـردگي با چــاقــي


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
افسردگي يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي اعصاب و روان است كه به خاطر مبتلايان بي‌شمار در سراسر جهان، به آن «سرماخوردگي رواني» مي‌گويند. داروهاي فراواني براي درمان اين بيماري خلقي وجود دارد كه روانپزشكان براساس معيارهاي گوناگوني آنها را تجويز مي‌كنند. اين داروها نيز مانند هر داروي ديگري عوارض جانبي ناخوشايندي دارند كه يكي از شايع‌ترين آنها چاقي است. در واقع عوارض اين داروها زودتر از اثرات‌شان ظاهر مي‌گردد و مثلا بيمار بدون اينكه خلقش بهبود يابد، تنها وزنش اضافه مي‌شود و همين ممكن است باعث شود دارويش را قطع كند. در اينجا برخي از علل بروز چاقي را در اثر مصرف داروهاي ضدافسردگي مرور مي‌كنيم. البته كسي به درستي نمي‌داند كه علت چاق‌كننده بودن اين داروها چيست و نظريه‌هاي گوناگوني در اين مورد مطرح شده است.
دلايل احتمالي چاق‌كنندگي داروهاي ضدافسردگي
 افزايش مقاومت به انسولين
 تاثير روي عملكرد هيپوتالاموس
 اثر روي عملكرد سيستم عصبي سمپاتيك
 افزايش مقاومت به انسولين
تعدادي از پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه افزايش مقاومت به انسولين مي‌‌تواند يكي از دلايل بروز چاقي در بيماراني باشد كه داروهاي ضدافسردگي مي‌خورند. برخي داروهاي ضدافسردگي روي آنزيم‌هاي خاصي تاثير مي‌كنند كه در فرآيند اثر انسولين روي سلول‌ها دخالت دارند و همين مي‌تواند باعث افزايش مقاومت سلول‌ها به انسولين شود.

تـغـذيـه و نيروي جسماني

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت  
اگر درصدد تقويت و نيرومندتر كردن عضلات خود هستيد، بهتر است در برنامه غذايي خود كمي تغيير ايجاد كنيد. بيشتر افرادي كه قصد قوي كردن عضلات و ماهيچه‌هاي خود را دارند، فكر مي‌كنند تنها راه رسيدن به اين هدف ورزش كردن، آن هم از نوع سنگينش است؛ در حالي كه تغذيه آسان‌ترين راه براي داشتن عضلاتي نيرومند است. اين مسأله فقط منحصر به بدنسازان حرفه‌اي و وزنه‌برداران نيست؛ همه ما انسان‌ها عضله داريم و هر روز هم از آنها استفاده مي‌كنيم؛ پس نيرومندتر شدن عضلات براي همه ما مهم است.

نكات اوليه راجع به تغذيه
غذا براي بدن حكم سوخت را دارد. ما ميزان انرژي غذاها را از طريق كالري‌ها محاسبه مي‌كنيم و كالري در سه نوع غذاي اصلي وجود دارد: كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها و چربي‌ها. بدن براي دريافت انرژي و ساخت و ترميم بافت‌ها (استخوان‌ها، ماهيچه‌ها، ارگان‌ها، خون، هورمون‌ها و آنزيم‌ها) و تنظيم كليه فعاليت‌هاي خود، بايد از اين سه نوع ماده غذايي استفاده كند.

نقش پروتئين در بدن
با آنكه پروتئين انرژي بدن را تامين مي‌كند؛ ولي تامين انرژي تنها نقش اصلي پروتئين نيست. براي ساخت، نگهداري و ترميم ماهيچه‌ها و ساير بافت‌هاي بدن وجود پروتئين ضروري است. اين سه نوع ماده غذايي اصلي از كربن، هيدروژن و اكسيژن تشكيل شده‌اند، ولي پروتئين علاوه بر آنها حاوي نيتروژن نيز مي‌باشد. در ساختار پروتئين، آمينواسيدها به شكل زنجيره‌اي به هم متصل هستند. اين آمينواسيدها انواع مختلفي دارند؛ به همين دليل است كه هر پروتئين ويژگي متفاوتي با پروتئين ديگر دارد. دو نوع اصلي آمينواسيدها شامل آمينواسيدهاي اصلي و غيراصلي است.

كــــاهـــش‌وزن با داروهای لاغـــــری

نوشته  : آسیه محمدزاده کارشناس ارشد تغذیه 
در مورد داروهاي لاغری كه امروزه تبلیغات زیادی برای آنها مي‌شود، سوالات بسياري، به خصوص براي افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي وجود دارد. مطمئناً شما هم چيزهايي در اين‌باره شنيده‌ايد و اين سؤال برايتان مطرح شده كه آيا واقعاً داروهاي لاغري مؤثرند يا خير؟
درباره اثرات این داروها اخبار ضد و نقیض بسیاری وجود دارد. سایت‌های تبلیغاتی، از اثرات مفید این داروها و كاهش وزن بدون تحمل گرسنگی مي‌گويند، ولی در سایت‌های پزشكی مطالب دیگری مشاهده می‌شود. تحقیقات پزشكی و بررسی‌های آماری بر روی افرادی كه دارو مصرف كرده‌اند، نشان می‌دهد این داروها یا
بی‌اثر هستند یا اثر آنها بسیار كوتاه‌مدت است و پس از قطع دارو، وزن به حالت اولیه باز می‌گردد. اين داروها در بسیاری از افراد، عوارض جانبی ايجاد مي‌كنند و گاه اين عوارض آنقدر شدید است كه به جاي درمان چاقی، بیماری دیگری هم به وجود مي‌آيد. در هر صورت بايد گفت استفاده از این داروها، به هیچ عنوان راه كاهش وزن اصولی نیست و به رژیم غذایی مناسب زيرنظر متخصص تغذيه و فعالیت بدنی منظم نياز مي‌باشد.
مصرف داروهای لاغری برای چه افرادي مجاز است؟
استفاده از این داروها تنها برای افرادی مجاز است كه:

قند خون را دست كم نگيريد ...


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
كالري‌ها در هر حالتي كه باشند و از هر منبعي كه وارد بدن شما شوند به هر حال كالري هستند و انرژي دارند. واقعيت اين است كه بدن شما با كربوهيدرات‌ها، چربي‌ها، قند‌ها و پروتئين‌هايي كه دريافت مي‌كند كارهاي بسيار زيادي انجام مي‌دهد. همچنين اينكه شما چه نوع از گروه‌هاي غذايي را در برنامه غذايي خود داشته باشيد و آنها را به طور معمول مصرف كنيد هم در واكنش بدن موثر است. مثلا خوردن غذاهاي حاوي چربي، كربوهيدرات و قند در كنار هم مي‌تواند قند خون را بسيار بالا ببرد (مثل شيريني‌ها). در عوض غذاهاي حاوي چربي، كربوهيدرات‌هاي پيچيده و پروتئين (مانند گوشت ساده و كم‌چرب با برنج قهوه‌اي) قند خون را در سطح متعادل حفظ مي‌كنند و قند خون متعادل و طبيعي يكي از شروط سلامتي است.  سه گروه اصلي غذايي، يعني پروتئين‌ها، كربوهيدرات‌ها و چربي‌ها، منابع تامين سوخت مورد نياز بدن هستند. پروتئين‌ها كه در لبنيات، گوشت، ماهي و تخم مرغ وجود دارند، در بدن به آمينو اسيد‌ها تبديل و شكسته مي‌شوند. چربي‌ها در غذاهايي مانند كره و روغن‌ها به شكل اسيد‌هاي چرب در‌مي‌آيند و كربوهيدرات‌ها – از هر منبعي كه تامين شوند- به صورت قند‌هاي ساده درخواهند آمد.