آیا افزایش وزن در میانسالی طبیعی است؟

آیا افزایش وزن در میانسالی طبیعی است؟ این تفکر وجود دارد که علت افزایش وزن در میانسالی تغییر سطح هورمون‌هاست و این امری طبیعی و غیر قابل پیشگیری و کنترل می‌باشد. اما واقعیت آن است که تغییرات هورمون‌ها تنها مسئول 1 تا 5/2 کیلوگرم افزایش وزن هستند و باقی افزایش وزن در دوره میانسالی به زیاده‌خوری، شیوه غلط زندگی، استرس و عدم فعالیت بدنی بستگی دارد.


پیشگیری از چاقی در میانسالی


این امر وابسته به 3 مسئله است: ذهن، برنامه غذایی، فعالیت بدنی.

* به این معنی که از ذهن خود برای کنترل استرس استفاده کنید. استرس شما ممکن است به دلیل شیوه غلط زندگی شما باشد. افرادی که استعداد چاقی دارند معمولاً در هنگام استرس غذای بیشتری می‌خورند بدون آن که بدان توجه داشته باشند. از طرف دیگر تغییرات سوخت و ساز در هنگام استرس نیز به تجمع بافت چربی در بدن منجر می‌گردد.

انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) چیست؟

انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) چیست؟ معنی لغوی انورکسیا از دست دادن اشتیاق و انگیزه است، البته این تعریف تا حدودی گمراه کننده است چرا که افراد مبتلا به انورکسیا اغلب دچار گرسنگی هستند، اما غذا نمی‌خورند. این افراد ترس بسیار زیادی از چاق شدن دارند حتی اگر بسیار لاغر باشند. به همین دلیل سعی می‌کنند با محدود کردن دریافت مواد غذایی و ورزش بیش از حد کاهش وزن داشته باشند. این مشکل هنگامی که وزن فرد 15 درصد کمتر از وزن ایده آل او باشد قابل تشخیص است.
اختلالات تغذیه‌ای مانند انورکسیا در زنان متداول‌تر از مردان است.
احتمال این بیماری در بازیگران، مدل‌ها، ورزشکارانی که ظاهر و وزن، با اهمیت است مثل کشتی، ژیمناستیک و ... نیز بیشتر می‌باشد.
این افراد تمایل دارند در مدرسه یا محیط کار بسیار خوب عمل کنند اما از طرفی با عقده و ترس بزرگ می‌شوند. این مشکل در هر زمانی می‌تواند ایجاد شود اما معمولاً نزدیک سن بلوغ شروع می‌شود.

فعالیت بدنی و پیشگیری از افزایش وزن در سالمندی

فعالیت بدنی و پیشگیری از افزایش وزن در سالمندی امروزه چاقی یکی از معضلات زندگی صنعتی برای تمام گروه های سنی بخصوص افراد مسن می باشد. بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، افزایش فشار خون و سایر بیماریها به دنبال چاقی شکل می گیرند.در دهه گذشته، شیوع چاقی ۵۰ درصد افزایش یافته است و نوع رژیم غذایی و کاهش فعالیت بدنی عوامل اصلی صعود این ارقام شناخته شده¬اند. امروزه متخصصان علت عمده چاقی را کم تحرکی و ورزش ناکافی می دانند . بنابراین موثرترین روش درمان چاقی افزایش فعالیت بدنی و سوخت و ساز بدن است. اما تا به امروز مشخص نشده است که چه میزان فعالیت بدنی لازمه جلوگیری از اضافه وزن و چاقی می باشد.
در این راستا مطالعه ای برگرفته از International Journal of Obesity  به منظور بررسی مقادیر متفاوتی از فعالیت بدنی و تاثیر آن بر پیشگیری از افزایش وزن در مردان مسن صورت گرفت.

چربی حیوانی قبل از بارداری و خطر دیابت بارداری

چربی حیوانی قبل از بارداری و خطر دیابت بارداری اسیدهای چرب مشتق شده از چربی های خوراکی در هموستاز گلوکز نقش اساسی ایفا می کنند. با این وجود  مطالعاتی که تاکنون بر عادات غذایی پیش از بارداری به خصوص نوع چربی مصرفی و ریسک ابتلا به دیابت بارداری انجام شده است، بسیار محدود بوده و اغلب با نتایج متضادی همراه بوده است.

پیرامون این موضوع محققین بخش اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد مطالعه ای را به منظور بررسی رابطه ی ابتلا به دیابت بارداری با نوع، مقدار و منبع چربی دریافتی فرد در پیش از بارداری طراحی  نمودند.

این مطالعه آینده نگر با استفاده از اطلاعات آماری 13475 خانم که در سالهای 2001- 1991 بارداری خود را گزارش کرده بودند، انجام شد. از بین این افراد 860 نفر در طی بارداری خود مبتلا دیابت بارداری شده بودند. سپس به شیوه رگرسیون استدلالی، ریسک احتمالی ابتلا به دیابت بارداری نسبت به درصد چربی کل مصرفی، نوع خاص چربی و منبع چربی تخمین زده شد.

فکر سالم، غذای سالم

فکر سالم، غذای سالم بسیاری از افراد چاق همواره از فقدان قدرت خودداری و کنترل خویش در برابر وسوسه های غذایی گله مند هستند و آنرا بسیار دشوار و گاهی غیر ارادی می دانند، اما طبق تحقیقات انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) این تصمیم گیری می تواند به آسانی با تغییر توجه و تمرکز فرد به سوی جنبه های سلامتی یک غذا ، تحت تاثیر قرار گیرد.
این مطالعه که در Journal of Neuroscience  منتشر شده است، با هدف تعیین ارتباط بین توجه به جنبه های سالم زندگی و قدرت خوددرای در انتخاب یک غذا انجام شد.
در این مطالعه 33  فرد بزرگسال داوطلب که هیچ یک از رژیم غذایی خاص پیروی نمی کردند یا قصد کاهش وزن نداشتند مورد تصویربرداری مغزی قرار گرفتند.

مصرف نوشابه و خطر ابتلا به کبد چرب و بیماری های متابولیک

مصرف نوشابه و خطر ابتلا به کبد چرب و بیماری های متابولیک
ارتباط بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با ساکاروز (نوشابه های معمولی) با چاقی، سندرم متابولیک و اختلالات قلبی عروقی در مطالعات کوتاه مدت مختلف نشان داده شده است. این مطالعات همگی به صورت مداخلات کوتاه مدت انجام گرفته اند و مطالعات مداخله ای بلند مدت برروی انسان جهت تعیین تاثیر نوشابه بسیار کم صورت گرفته است.
 از این رو، در مطالعه ای که اخیرا در مجله AJCNبه چاپ رسیده است تاثیر مصرف نوشیدنی های شیرین شده با ساکارز بر روی تغییرات ایجاد شده در توده چربی و نشست چربی خارجی در کبد و بافت ماهیچه ای در مقایسه با شیر و نوشیدنی های رژیمی بدون کالری بررسی شده است.
در این مطالعه 47 فرد دچار اضافه وزن به صورت تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. هر 4 گروه به مدت 6 ماه روزانه یک لیتر از مایعات تعیین شده استفاده می کردند.

اهمیت کاهش وزن در افراد چاق دیابتی

اهمیت کاهش وزن در افراد چاق دیابتی بسیاری از افراد چاق همواره از فقدان قدرت خودداری و کنترل خویش در برابر وسوسه های غذایی گله مند هستند و آنرا بسیار دشوار و گاهی غیر ارادی می دانند، اما طبق تحقیقات انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) این تصمیم گیری می تواند به آسانی با تغییر توجه و تمرکز فرد به سوی جنبه های سلامتی یک غذا ، تحت تاثیر قرار گیرد.
این مطالعه که در Journal of Neuroscience  منتشر شده است، با هدف تعیین ارتباط بین توجه به جنبه های سالم زندگی و قدرت خوددرای در انتخاب یک غذا انجام شد.
در این مطالعه 33  فرد بزرگسال داوطلب که هیچ یک از رژیم غذایی خاص پیروی نمی کردند یا قصد کاهش وزن نداشتند مورد تصویربرداری مغزی قرار گرفتند.

قندهای رژیمی در چاقی و دیابت

قندهای رژیمی در چاقی و دیابت
امروزه شیرین کننده های مصنوعی و دیگر جایگزین های قند در طیف متنوعی از غذاها و نوشیدنی ها تحت عنوان (غذاهای بدون قند)  یا (غذاهای رژیمی) یافت می شوند از جمله: نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها ، آدامس ، ژله، برخی نان های شیرمال و شیرینی جات آبمیوه، بستنی و...
اگر قصد کاهش وزن را داشته باشید و یا به دیابت مبتلا باشید ممکن است خیلی از افراد مصرف شیرین کننده های مصنوعی را به شما پیشنهاد کنند. لذا آگاه شدن از فواید و مضرات شیرین کننده های مصنوعی ایده بسیار خوبی به شمار می آید.
تعریف شیرین کننده های مصنوعی :
شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های صنعتی برای شکر می باشند هرچند ممکن است از منابع طبیعی مانند گیاهان و یا خود قند بر گرفته شده باشند . شیرین کننده های مصنوعی به عنوان شیرین کننده هایی قوی شناخته می شوند چرا که اغلب به مراتب از قند و شکر عادی شیرین تر می باشند از آنجا که  شیرین‌کننده‌های مصنوعی از شکر عادی  بسیار شیرین‌ترند،لذادر مقایسه با شکر  مقادیر کمتری از آنها  برای ایجاد همان میزان طعم شیرین لازم است.

رژیم غذایی دیابت نوع دو

رژیم غذایی دیابت نوع دو
دیابت و بیماری های متابولیک ناشی از چاقی به دلیل شیوع روزافزون چاقی در کشور ما و نیز سایر کشورها در طی سال های اخیر شیوع پیشرونده ای داشته است، طوری که باعث شده همه ی ما کم و بیش در بین آشنایان و اقوام خود مبتلایان به این بیماری مزمن را داشته باشیم. میزان مبتلایان به دیابت را حدود پنج میلیون نفر در کشور تخمین می زنند که بیش از 90 تا 95 درصد از مبتلایان به این بیماری، مبتلایان به دیابت نوع دوم می باشند. در دیابت نوع دو، انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون) حداقل در مراحل اولیه به میزان کافی ترشح می شود، ولی به نوعی، مقاومت در برابر عملکرد طبیعی این هورمون در سطح سلول های بدن وجود دارد که نتیجه آن بالا رفتن سطح قند خون می باشد. 

توصیه هایی برای کاهش چربیهای خون

توصیه هایی برای کاهش چربیهای خون
افزایش چربی های خون یکی از مشکلات شایع ناشی از زندگی شهرنشینی است که نه تنها افراد میانسال و سالمندان از آن رنج می برند، بلکه کم نیستند جوانان و نوجوانانی که این بیماری را تجربه نموده اند. متاسفانه باید اذعان داشت در خیلی از موارد این بیماری بدون هیچ علائمی در فرد وجود دارد که می تواند عوارض قلبی و عروقی را در فرد مبتلا حتی بدون علائم زمینه ای ایجاد نماید. لذا  پیشگیری و کنترل این بیماری در مراحل اولیه  می تواند از عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری نماید. توصیه های ذیل در کنترل چربی های خون مفید می باشد:

تغییر شیوه زندگی

تغییر سبک زندگی در بهبود سطح کلسترول خون نقش اساسی دارد . اگر دچار کلسترول خون بالا هستید به طور خلاصه وزن خود را کاهش دهید ، غذاهای سالم بخورید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . اگر سیگاری هستید ،سیگار را ترک کنید .

چاقی پس از ازدواج بدلیل عدم تحرک

من مریم. ف- 27 ساله، وقتی نوجوان بودم اضافه وزن زیادی نداشتم و وزنم در حد طبیعی بود. در آن زمان قصد داشتم مربی یک باشگاه ورزشی شوم و برای رسیدن به این نتیجه روزانه ورزش می کردم و به اندام خود اهمیت زیادی می دادم. اما بعد از ازدواج و بعد از به دنیا آمدن دو پسرم، همه چیز تغییر کرد. وزنم بالا رفته بود و دیگر پایین نمی آمد. افسرده شده بودم. کارم در طول روز این بود که روی مبل دراز بکشم و تمام برنامه های تلویزیون را تماشا کنم. باید اعتراف کنم که از همان ابتدا تغذیه غلطی داشتم اما در قبل از ازدواج به دلیل فعالیت بدنی بالایی که داشتم، وزنم بالا نمی رفت. اما با ترک ورزش و ادامه عادات غلط ، روز به روز چاق تر می شدم.
هر روز تصمیم می گرفتم که از فردا رژیم بگیرم ولی این فردا هیچ وقت نمی رسید. از احساس خستگی ای که هر روز حتی از اول صبح که از خواب بیدار می شدم داشتم خسته شده بودم. وضعیت من روی بچه هایم هم تاثیر گذاشته بود. بنابراین تصمیم خود را گرفتم تا یک بار برای همیشه این وضع را تغییر دهم. قبلا در مجله با کلینیک نوین آشنا شده بودم. شماره تماس را از مجله پیدا کردم و تماس گرفتم.

لوبیای سیاه


Black Beans
لوبیای سیاه Black Beans

 عکس زیر مربوط به لوبیای سیاه Black Beans می باشد. این لوبیا حاوی مقادیر فراوانی از فیبر محلول می باشد که جهت پیشگیری از بیماری هایی نظیر افزایش چربی خون،افزایش قند خون، یبوست .... بسیار توصیه می شود. در منابع درسی تغذیه بسیار به آن اشاره می شود. یادم میآد یکی از دوستان پزشک می گفت این لوبیا سیاه خیلی خوبه ولی همچین لوبیایی رو از کجا می شه پیدا کرد یا اصلا مگه این لوبیا وجود خارجی داره! وقتی من گفتم که این لوبیا در شهر تبریز به وفور پیدا میشه باورش نمی شد. بله لوبیا سیاه وجود داره و از تبریز می تونین خریداری کنید.

منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-36.aspx


لوبیا لیما

 Lima Beans





 لوبیای فوق، لوبیا لیما نام دارد که حاوی مقادیر فراوان از فیبر غذایی می باشد. که برای جلوگیری از افزایش کلسترول خون توصیه می شود. لوبیای فوق را می توانید از فروشگاه های شهر تبریز خریداری کنید. البته من هنوز در تهران تا حالا این لوبیا رو ندیدم.ممکن است در شهرهای دیگر هم باشد.. ما از این لوبیا در قورمه سبزی استفاده می کنیم و بسیار خوشمزه هم هست.بنابر این مصرف اون رو به شما هم توصیه می کنم.
<برای سلامتی و پیشگیری از بیماری هر چقدر خرج کنیم باز هم کمه>

عکس دو نوع  از Lima Beans می باشد، که به صورت تازه و خشک تهیه و مصرف می شود.

منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-36.aspx








چای و سنگ کلیه



چای دارای اگزالات است، موادی که می تواند منجر به سنگ کلیه دردناک شود. با اینحال زنانی که زیاد چای می نوشند،  دارای کمترین خطر ابتلا به چنین وضعیتی هستند. چه ارتباطی بین چای و سنگ کلیه است. برای اطلاعات بیشتر مطلب زیر را مطالعه فرمایید.
چای سرد باعث ایجاد سنگ کلیه می شود یا نمی شود؟

  |  posted by Monica Reinagel, MS, LD/N

 هر تابستان، اخطارهای احتياطی نظیر این منتشر میشود که چگونه چای سبز  می تواند منجر به سنگ کلیه دردناک شود. در عین حال مطالعات دیگر همانند این مطالعه یافته است که اگر بیشتر چای بنوشید، شما را در معرض کمترین خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می دهد.

تغذیه و دیالیز


توصیه ها ی تغذیه ای برای بیماران تحت دیالیز

نمک و سدیم
ـ غذاهای کم نمک را برای کنترل فشار خون و کاهش ازدیاد  وزن در زمان دیالیز شدن انتخاب کنید.
ـ به جای نمک از ادویه ها و طعم دهنده های کم نمک استفاده کنید.
ـ از مصرف نمک های تهیه شده از پتاسیم خودداری کنید.

پروتئین و گوشت
ـ افرادی که دیالیز می شوند نیاز به پروتئین بیشتری دارند. غذاهای پر پروتئین ( گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ یا تخم مرغ ) در هر وعده غذایی ، به طور کلی به 227 گرم تا 248 گرم  پروتئین نیاز دارند.
ـ با وجود اینکه کره بادام زمینی، آجیل، دانه ها مثل کنجد، حبوبات خشک، نخود فرنگی و عدس پروتئین دارند. در مجموع برای مصرف توصیه نمی شود، زیرا دارای مقدار فراوان فسفر و پتاسیم هستند.

فرمول های تعیین قد افراد بستری/بارداری/کودکان


قد مردان و زنان بستری
مردان
(بلندی زانو به سانتیمتر×۰۲/۲)+(سن×۰۴/۰)- ۱۹/۶۴=قد به سانتیمتر

زنان
(بلندی زانو به سانتیمتر×۸۳/۱)+(سن×۲۴/۰)- ۸۸/۸۴=قد به سانتیمتر
توضیح:نوک خط کش یا متر باید روی برجستگی زانو تا پاشنه پا قرار بگیرد

اندازه گیری میزان BMR

 
برای مردان:
BMR=  1 Kcal x 1 Kg /Bw  x 1 h
برای زنان :
BMR= 0.9  Kcal  x 1 Kg/Bw  x 1 h
Kcal= کیلو کالری
Kg= کیلوگرم
Bw= وزن بدن
hr= ساعت

فرمول ها و محاسبات جدید تغیه


گرماي احتراق (بمب كالري متر)
CHO=4.15                            Fat=9.45                               Pro=5.65                           Alc=7
گرماي خالص احتراق
CHO=4.15                           Fat=9.45                               Pro=4.35                           Alc=7
گرماي فيزيولوژيكي (در بدن)
CHO=4                                     Fat=9                                  Pro=4                           Alc=7    

ضريب قابليت هضم
CHO=0.98                            Fat=0.95                               Pro=0.92                              Alc=1

<
g:plusone annotation="outline">g:plusone>

اصطلاحات علوم تغذیه/ نگهدارنده ها و افزودنی ها


نگهدارنده ها و افزودنی ها
افزودنی ها توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده امریکا( FDA) تعریف شده است:  " کاربرد هر ماده ای که به منظور بدست آوردن نتایج یا هر نتیجه معقولانه احتمالی مورد انتظار ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم که جزیی از خود غذا بشود یا تاثیر بر روی خصوصیات غذا بگذارد ، افزودنی نامیده می شود". به عبارت دیگر یک افزودنی غذایی هر ماده ای است که به غذا افزوده می شود. افزودنی های مستقیم، آنهایی هستند که به منظور هدفی ویژه به غذا اضافه میگردد. افزودنی های غیر مستقیم، آنهایی هستند که در زمان فرآیند، بسته بندی، یا ذخیره سازی به غذا اضافه می شوند. نگهدارنده ها افزودنی هایی هستند که از رشد باکتری ها، مخمرها، و کپک در غذا جلوگیری می کنند.

اصطلاحات و تعاریف علوم تغذیه

تغذیه : علم غذاها و ترکیبات موجود در آنها( مواد مغذی و سایر مواد تشکیل دهنده غذا ) شامل
ارتباط با بیماری و سلامتی (کنش، تداخل، و تعادل)، فرایندهای درون بدن( خوردن،هضم، و جذب، انتقال، عملکردها، در دسترس بودن تولیدات در انتها)
 و اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مفاهیم خوردن.
تسهیل اجتماعیsocial facilitationتشویق به تعامل بین مردم

flavor : تجربه ای که تجمع طعم و بو را توصیف می کند.
neophobia :تنفر به هر چیز جدید یا غیر آشنا.
pica : اشتیاق برای مصرف اقلام غیر غذایی مثل خاک، خاک رس، نشاسته خشکشویی.

منبع انجمن تغذیه امریکا
منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-30.as

فيتو کميکال ها و فايده آنها

 ترکیبات قدرتمند تغذیه ای : فیتو کمیکال ها و ترکیبات مغذی

فیتو کمیکال ها  ترکیبات مغذی[1] هستند که  بطور طبیعی در میوه ها و سبزی ها  و دانه های گیاهی کامل یافت می شوند ، آنها اغلب برای حمایت از میکرو ارگانیسم ها و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند . این ترکیبات مغذی ضروری نمی باشند . بعضی از فیتو کمیکال ها بعنوان آنتی اکسیدان جهت خنثی کردن رادیکالهای آزاد عمل می کنند . رژیم های غنی از (کاروتنوئید ، ویتامین های اکسیداتیو ، ترکیبات فنلی ، ترپنوئیدها ، استروئید ها ، ایندول ها ، و فیبر ها ) می توانند خطر سرطان و بیماری های مزمن را کاهش دهند( 2005et al , Nishino) . اکنون مشخص شده است فرآورده های غذایی گیاهی ، DNA را در مقابل آسیب حمایت می کند (Collins , 2005 ) . ترکیبات مغذی1حاوی موادی هستند که فراتر از مواد غذایی اصلی دارای نقش سودمندِ حمایت کننده فیزیولوژیکی اضافه می باشند (Riezzo et al ,2005). اخیراً تاکید بر روی مصرف منابع غذایی است نه مکمل یا  قرص .

ترتیب خوردن مواد غذایی در طب سنتی

امروزه علم تغذیه با مشخص شدن بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی و نقش ترکیبات مختلف غذایی در بدن، توصیه هایی در مورد ترتیب خوردن مواد غذایی و عدم مصرف همزمان بعضی غذاها یا برعکس مصرف توأم دو ماده غذایی با هم می نماید.سبزیجات طب سنتی عقیده دارد طبع انواع سبزی ها گرم است. پس مصرف سبزیبه همراه غذا باعث گرمی معده شده و به هضم بهتر غذا کمک می کند. امروزه به دلیل دسترسی بیشتر به سالاد مصرف آن شایع تر از سبزی است، ولی طبق قانون طب سنتی بهتر است سردی مواد سالاد (کاهو، خیار و گوجه فرنگی) با مواد گرمی نظیر نعناع، شوید، آویشن و بعضی عرقیات جبران شود، چون سرد شدن معده، هضم را کندتر می کند. پنیر و گردو دانشمندان دریافته اند نسبت مناسب کلسیم به فسفر نقش بسیار مهمی در جذب مناسب کلسیم و همچنین فسفر (که معمولا کمبود آن در بدن به وجود می آید) دارد.

دردسری با نام غذاهای مانده

دردسری با نام غذاهای ماندهبسیاری از خانواده ها غذاهایی را که در طول یک روز می پزند برای وعده های غذایی روز بعد نگه می دارند. این درحالی است که این غذاهای مانده به طور کلی ارزش غذایی بسیار پایینی دارند و نمی توانند جایگزین غذای اصلی باشند. همچنین غذاهای مانده می توانند باعث بروز بیماری های مختلف نیز بشوند.
توجه داشته باشید که مصرف غذاهای مانده باعث بروز بی حالی و تهوع در افراد می شود. علاوه بر این، بررسی پژوهشگران حاکی از آن است که غذاهای مانده وکنسرو شده موجب پیری بدن می شوند. برای هضم وجذب غذاهای مانده و برخی مواد غذایی و میوه های کنسرو شده، بدن باید انرژی و فرایند بیشتری نسبت به غذاهای تازه مصرف کند.

فست فود و کنسروها را جایگزین غذای اصلی نکنید


متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: فست فودها، کالباس و سوسیس، پنیر پیتزا چربی اشباع بالایی دارند و در این فرآورده‌ها و محصولات کنسروی از نگهدارنده‌های زیادی استفاده می‌شود، غذاهای آماده به واسطه نگهدارنده‌ها و چربی‌های بالا ارزش غذایی پائینی دارند و بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها به خاطر نگهدارنده‌های این غذاهای کنسروی است.
دکتر توکلی افزود: افراد رب، خیارشور و... را به صورت کنسروی استفاده می‌کنند حال اگر قرار باشد غذاهای اصلی را هم به صورت کنسروی مصرف شود واقعاً می‌توان گفت مجاز نیست.
دکتر توکلی در ادامه در خصوص مضرات استفاده از فست فودها و غذاهای آماده گفت: مصرف این مواد به خاطر نمک زیاد و نوع چربی نامطلوب و مواد نگهدارنده‌ای که دارند برای کسانی که فشار خون، چربی خون، ناراحتی قلبی و اضافه وزن دارند توصیه نمی‌شود.
کسانی هم که بیمار نیستند نیز با توجه به وزن، کالری، نمک و چربی می‌توانند به صورت تنوع ولی با تعادل از این محصولات استفاده کنند ولی باید توجه داشته باشند که جایگزین غذای اصلی نشود.
در ادامه توکلی خاطرنشان کرد: اگر در نوجوانان و کودکان فست فود و غذاهای آماده جایگزین غذای آماده شود دچار کمبود کلسیم و ریزمغزی‌هایی از جمله فقر آهن، روی، B12 و B6 می‌شوند چراکه سوسیس و کالباس جزء گروه چربی قرار می‌گیرند نه گروه گوشت و دیگر اینکه پنیر پیتزا خاصیت پنیر را ندارد یعنی کلسیم آن اصلاً جذب نمی‌شود چربی بالایی دارد و پروتئین آن نسبت به پنیرهای معمولی بسیار کم است.

7 عادت نامناسب غذایی را بشناسید


افراط در مصرف کربوهیدرات‌ها، مصرف نکردن میوه و سبزی، مصرف فست‌فودها، مصرف گوشت خام و نخوردن صبحانه از عادات نامناسب غذایی است.
تغذیه در سالم زیستن انسان نقش مهمی دارد و عادت‌های بد غذایی، می‌توانند بر سلامت تمام ارگان‌های بدن تأثیر منفی بگذارند؛ بنابراین تمام افراد باید برای حفظ سلامت خود، مجموعه‌ای از انواع گروه‌های غذایی را به تناسب در رژیم روزانه‌شان قرر دهند. در غیر این صورت و در اثر مصرف نامناسب این گروه‌ها، بدن با آسیب‌هایی جدی مواجه خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از عادت‌های غذایی اشتباه و تأثیر منفی آن‌ها بر دستگاه گوارش می‌پردازیم.
کربوهیدرات
عادت اول: افراط در مصرف کربوهیدرات و ابتلا به کبد چرب
متأسفانه برخی از افراد، تمایل زیادی به مصرف انواع کربوهیدرات‌ها مانند نان و برنج دارند و در طول روز هم به اندازه کافی میوه یا سبزی نمی‌خورند، در حالی که گنجاندن حجم بالایی از کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی روزانه، باعث بروز چاقی مفرط می‌شود.

آشنایی با خانواده فیبرها


وقتی تصمیم می‌گیریم وزنمان را کم کنیم بیشترین توصیه‌ای که از سوی اطرافیان به ما می‌شود این است که موادغذایی پر فیبر استفاده کنیم.

شاید از خودتان بپرسید که مگر فیبرها کالری بسیار کمی‌ دارند که این همه خوردنشان تاکید می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که فیبرها اصلا کالری ندارند.
آنها تنها ترکیب‌های موجود در برخی از مواد غذایی هستند که در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند و بدون جذب از این مسیر عبور می‌کنند پس انرژی را به بدن نمی‌رسانند و فقط پرکننده معده هستند پس برای کسانی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند و می‌خواهند وزنشان را با کمترین احساس گرسنگی پایین بیاورند، بهترین گزینه است.

قند طعم‌دار را با احتياط مصرف كنيد


جام جم آنلاين: چند سالي است كه نسل جديدي از قندهاي حبه‌اي وارد بازار شده است. قند حبه‌اي خرما، نعنا، زعفران، دارچين، ليمو عماني و ميوه‌اي از جمله قندهاي طعم‌داري است كه به دليل تنوع در مزه و رنگ، نظر بسياري از افراد را به خود جلب كرده است.
اين قندها بنا به ادعاي عرضه‌كنندگان آن خواص مختلف تغذيه‌اي، رژيمي و حتي درماني دارد، اما براستي قندهاي طعم‌دار خاصيت دارد؟ آيا قند حبه خرما رژيمي است؟ مضرات اين قندها چه ميزان است؟
قندهايي با طعم اسانس
قندهايي كه اين روزها به صورت فله‌اي و خارج از نظارت تهيه مي‌شود، اغلب حاوي رنگ و اسانس است. پايه اصلي قندهاي طعم‌دار مانند قند سفيد حبه از شيرابه نيشكر و چغندر قند پس از طي مراحلي استخراج شده و تنها تفاوت آن با قند سفيد در مواد يا تركيباتي است كه به‌عنوان طعم و رنگ به آن افزوده مي‌شود. حال اگر رنگ و اسانس اضافه شده به اين قندها شيميايي باشد، هيچ خاصيتي را نمي‌توان به آن نسبت داد.

نبرد «بيگ» با چاقي

جام جم آنلاين: از مدت‌ها پيش دانشمندان بر سر وجود دو گونه از سلول‌هاي چرب در بدن انسان كه ارتباط مستقيمي با چاقي افراد دارند، توافق نظر داشتند. اين سلول‌ها شامل سلول‌هاي چرب سفيد و سلول‌هاي چرب قهوه‌اي بودند. سلول‌هاي سفيد مسئول ذخيره كالري در بدن هستند و در صورت ازدياد آنها چاقي رخ مي‌دهد.

دسته ديگر كه موسوم به سلول‌هاي قهوه‌اي هستند، كالري ذخيره شده در سلول‌هاي سفيد را براي توليد انرژي مورد نياز سلول‌هاي ماهيچه‌اي يا توليد گرما مي‌شكنند. هم اكنون محققان موسسه سرطان دانا ـ فاربر به وجود نوع سومي از سلول‌هاي چرب پي‌برده‌اند كه سلول بيگ نام گرفته است. بررسي‌هاي ژنتيكي نشان مي‌دهد كه اين نوع سوم مي‌تواند براي درمان چاقي مورد استفاده قرار گيرد.
مدت‌ها قبل هم دكتر براث اسپايگلمن به وجود نوع سومي از سلول‌هاي چرب اشاره كرده بود و در واقع او و تيمش اولين گروهي محسوب مي‌شوند كه اين سلول‌ها را تشخيص داد و توانستند آن را تعيين توالي كنند.

قاووت بخوريد قوت بگيريد


جام جم آنلاين: اگر روزي به كرمان سفر كنيد سوغات چه مي‌آوريد؟ اگر پاسخ زيره است، پس معلوم مي‌شود تا به حال قاووت كرمان را نخورده‌ايد.
قاووت يكي از سوغاتي‌هايي است كه در لهجه كرماني قووتو ناميده مي‌شود و نوعي پودر گياهي خوراكي است كه از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسياب‌شده گياهان نيروبخش و مقوي به همراه شكر تهيه مي‌شود.
در واقع كرماني‌ها قووتو را جانشين تنقلات شيرين كرده‌اند و برخي نيز از مخلوط آن با شير، آب‌جوش يا چاي، معجوني نيروبخش تهيه كرده و روزانه ميل مي‌كنند. اما بهترين نوع قاووت كدام است؟ چه خواصي دارد و بيشتر به چه كساني توصيه مي‌شود؟



معجزه رنگ ها در شادابی و تناسب اندام شما


معجزه رنگ ها در شادابی و تناسب اندام شما
محیط، پر از عاملی برای شادابی است، اگر بشقاب غذای شما رنگی باشد بدن شما هم شاداب و سلامت خواهد بود پس بروید سراغ رنگ‌های طبیعی...

همه می‌گویند رنگ سیاه آدم را لاغرتر نشان می‌دهد اما برخی رنگ‌ها هستند كه واقعا انسان را لاغر می‌كنند نه اینكه چاقی را استتار كنند. خیلی راحت رنگ‌های قرمز، سبز و زرد را امتحان كنید تا لاغر شوید.

۵ نوع ویتامین ضدسرطانی


۵ نوع ویتامین ضدسرطانی
بهترین راه پیشگیری از سرطان، اتخاذ شیوه سالم زندگی است. مصرف مواد غذایی سالم و غنی از ویتامین و مواد مغذی بخش مهمی از برنامه پیشگیری از سرطان را تشکیل می دهد.
در این مطلب به نقل از «MSN» به ۵ نوع ویتامین که از بروز سرطان پیشگیری می کند، اشاره شده است.
بتا کاروتن: این ویتامین که پیش ماده سازنده ویتامین A به حساب می آید، در بیشتر صیفی جات و سبزیجات نارنجی و سبز رنگ مانند هویج، اسفناج و برگ چغندر موجود است.

خطر رژیم‌های فاقد کربوهیدرات


معروف‌ترین رژیم لاغری کم کربوهیدرات رژیم اتکینز است. این رژیم در طولانی مدت بی‌تأثیر و برای سلامتی مضر است.گرچه رژیم‌های لاغری فاقد کربوهیدرات باعث لاغری می‌شوند اما باید بدانید که این گونه رژیم‌ها در طولانی مدت به سلامتی‌تان آسیب می‌رسانند. در این مطلب ما شما را با 5 خطر این گونه رژیم‌ها آشنا می‌کنیم. افرادی که رژیم اتکینزرا دنبال می‌کنند در نهایت دچار مشکلاتی از قبیل فشارخون و کلسترول بالا می‌شوند. در نهایت تصمیم با شماست. آیا با وجود این خطرات باز می‌خواهید این رژیم‌ها را دنبال کنید یا راه‌های منطقی‌تری برای لاغری بر می‌گزینید.


غذاهایی که با ورم مقابله می کند

  ورم انگشتان به علت احتباس آب ایجاد می شود. «ادم» در واقع تجمع آب در بافت های بدن است که اغلب در کف پا و روی پا دیده می شود. این ورم در معده، صورت، دست و انگشتان نیز ایجاد می شود. به نقل از سایت «MSN»، این مشکل را می توان با انتخاب صحیح غذا برطرف کرد.

علت ورم انگشتان چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ رژیم غذایی سرشار از سدیم علت اصلی بروز این مشکل است. میزان بالای سدیم باعث می شود تا بدن مایعات اضافه را نگه دارد؛ این امر به ایجاد ورم می انجامد. حتی اگر غذاهای سالم مانند نان، پنیر و ... مصرف می کنید، احتمال بالا بودن میزان نمک در آن ها وجود دارد.

غذاهای خانگی، وزن کودکان را سالم نگه می‌دارد


 مصرف ناهارهای بسته بندی شده مغذی و جالب در مدرسه که در خانه تهیه شده‌اند می‌توانند به کودکان کمک کنند تا وزن سالمی داشته باشند.
در اینجا چند نکته توسط دکتر ویلیام گیلسپای، متخصص کودکان و رئیس پزشکی مرکز EmblemHealth در نیویورک به والدین توصیه می‌شود: به کودکان خود فرصت انتخاب بدهید. در صورتی که کودکان در انتخاب ناهار خود آزاد باشند بیشتر به خوردن آن راغب هستند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شما به عنوان والدین باید انتخاب آنها را کنترل کنید تا غذاهای سالم مثل میوه جاتی از قبیل موز، هویج یا کرفس را مصرف کنند. چاشنی هایی را به غذاها اضافه کنید که مصرف سبزیجات را برای کودکان جذاب تر کند.یکی از چاشنی هایی  که به سرعت آماده می شود مخلوط ماست بدون چربی با پودر سیر (یا هر چاشنی دیگری که مورد علاقه کودک است) می باشد.

آیا غذاهای ارگانیك واقعا سالمترند؟


متخصصان تغذیه و سلامت در یك مطالعه كیفی جدید دریافته‌اند كه وقتی صحبت از یك ماده خوراكی ویتامینه و مغذی به میان می‌آید، محصولات غذایی و فرآورده‌های ارگانیك عموما هیچ برتری نسبت به محصولات عادی ندارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ كارشناسان دانشگاه استانفورد و مركز سیستم مراقبت‌های بهداشتی امور دامی «پالو آلتو» در این بازبینی‌ها تاكید كردند كه محصولات ارگانیك از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی هیچ ارجحیتی به مواد غذایی معمولی ندارند اما نكته مثبت آنها این است كه خیلی كمتر در معرض سموم و آفت‌كش‌ها و باكتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیك‌ قرار گرفته‌اند و از این نظر خطر كمتری سلامت مصرف‌كنندگان ارگانیك را تهدید می‌كند.

نارگیل و خواص آن


نارگیل گیاهی است كه ابتدا در جنوب آسیا كشت می‌شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد.مردم اقیانوس آرام از تمام قسمت‌‌های این درخت استفاده کرده و آن را به عنوان یك غذای اصلی مصرف می‌كنند.درخت نارگیل، درختی است زیبا و تنومند که به صورت قائم رشد کرده و بدون انشعابات می‌‏باشد.برگ ‏های آن بسیار بزرگ و زیبا است.گل‏های این گیاه زرد و نارنجی می‌‏باشد.میوه‏های نارگیل بیضی شکل و سبز هستند که با یک پوسته سخت قهوه ای پوشیده شده‏اند. در قاعده میوه نارگیل سه سوراخ وجود دارد که چشم‌های نارگیل نامیده می‌شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛گوشت این میوه سفید رنگ و چرب است و درون آن با یک شیره یا مایع شیرین پر شده است.

آب میوه ی تازه یا آب میوه ی بسته بندی شده؟!


کدامیک را دوست دارید؟

هر فردی می داند که میوه ها و سبزیجات، عناصر ضروری سازنده برای هر رژیم غذایی محسوب می شوند. میوه ها و سبزیجات، نه تنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای هر زندگی سالمی هستند، بلکه همچنین سبب می شوند تا شما از رژیم غذایی متعادلی بهره مند باشید.

به گزارش سلامت نیوز با افزایش میزان مصرف سبزیجات و میوه ها، شما می توانید از سالم بودن خود اطمینان داشته باشید، سیستم ایمنی بدنتان بهبود پیدا می کند، و همچنین مقاومت بدنی شما در مقابل انواع بیماری ها و عفونت های شایع، افزایش می یابد. امروزه، مردم به جای مصرف میوه ها و سبزیجات، از آب آنها استفاده می کنند؛ آبمیوه هایی که عطر و طعم بهتری دارند و به وفور در همه جا یافت می شوند.

همه تاثیرات مثبت و منفی قهوه بر سلامت


قطعا درباره برخی عوارض جانبی قهوه شنیده‌اید اما با وجود این تبلیغات منفی باید بدانید كه قهوه از جهاتی برای تندرستی مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ وقتی پای قهوه به میان می‌آید، انبوهی از مطالعات و بررسی‌ها تایید می‌كند كه نوشیدن قهوه به‌طور مرتب در بین افراد سالم- در حد 2 تا 3 فنجان در روز- در مقایسه با افرادی كه كمتر و حتی اصلا قهوه نمی‌نوشند، نتایج مثبت گوناگونی برای سلامت در پی دارد.

از خواص شگفت‌انگیز جینکو چه مي‌دانيد؟


جينکو يکي از قديمي ترين گياهان آسيايي است که خواص شگفت انگيز متعددي دارد.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛جینکو درختی است برگ ریز که قدیمی ترین گونه‌ی گیاهی به جای مانده در جهان می‌باشد. بعضی، قدمت وجود آن را بیش از 200 میلیون سال و بعضی منابع بیش تر از 250 و حتی 270 میلیون سال می‌دانند. برگ‌های این درخت بسیار ظریف و زیبا و به شکل بادبزن هستند. برگ جینکو دارای رنگ سبز نسبتاً روشن بوده و همین رنگ به درخت زیبایی خاصی می‌دهد.میوه‌ی جینکو دارای قسمت گوشتی آب دار با بوی بد بوده و دانه‌ای در وسط آن است. این دانه شبیه دانه‌ی بادام می‌باشد و در بعضی از مناطق آسیا به عنوان خوراکی به فروش می‌رسد- تاثیر درمانی مثبتی در حالات جنون (حالاتی شبیه به آلزایمر) دارد.

استرس شما را گرفتار ديابت نكند


برای این که بدانید چرا و چگونه استرس داشتن زیاد سبب ایجاد دیابت می شود بهتر است مطالب زیر را دنبال کنید.
دکتر اسداله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از عواملی که می تواند فرد را مبتلا به دیابت کند در معرض مداوم استرس بودن است.
وی به علت این که چرا استرس سبب افزایش قند خون می شود اشاره کرد و گفت: استرس داشتن سبب می شود که هورمون هایی در بدن ترشح شود که برخلاف انسولین عمل می کند. 

دلایل شکسته شدن ناخن های بلند در خانم ها چیست؟


برای آن که بدانید چرا ناخن های بلند در خانم ها زود شکسته می شوند این خبر را مطالعه کنید.
دکتر عباس انتظاری متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو آکادمی زیبایی آمریکا، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: ساختمان ناخن دارای سلول هایی است که جسمشان شاخی بوده و در سطح پشت دست شروع به رشد کردن می کند. 

چند توصيه براي كساني كه رژيم غذايي دارند


45-97.jpgيك متخصص تغذيه گفت: كاهش وزن تنها با كاهش انرژي دريافتي ميسر خواهد بود و اين امر بر اساس محدوديت در دريافت انرژي و يا افزايش مصرف يا سوخت انرژي صورت مي گيرد.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دكتر فروزان صالحي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت ضمن هشدار در مورد استفاده از رژيم هاي خيلي سخت، اظهار داشت: رژيم هاي خيلي سخت كمتر از 1200 كالري در روز به علت احتمال پرخوري بعدي و بازگشت به چاقي خطرات سلامتي را به همراه خواهد داشت و با توجه به اين كه در اين گونه رژيم ها غالبا دريافت ويتامين و مواد معدني ناكافي است بنابر اين نياز به مصرف مكمل هاي ويتامين و املاح وجود دارد.

ویتامين D روند بهبود بيماري سل را تسريع مي‌كند


متخصصان علوم پزشكي انگليس در يك آزمايش جديد نشان داده‌اند كه ويتامين D ناشي از تماس با نور خورشيد چگونه و به چه دليل مي‌تواند روند بهبود بيماري سل را تسريع كند.
54-20.jpgبه گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، در اين مطالعه كه به سرپرستي متخصصان انگليسي انجام گرفته معلوم شد كه توليد دوز بالاي ويتامين D در بدن در اثر تماس با نور خورشيد همراه با ادامه درمان آنتي بيوتيكي ظاهرا به مبتلايان به سل كمك مي‌كند كه سريعتر از شر اين بيماري ريوي عفوني خلاصي يابند.
به گزارش ديلي ميل، دكتر آدريان مارتينئو، سخنران ارشد در رشته عفونت‌هاي تنفسي و ايمني در دانشگاه كوئين ماري لندن كه سرپرستي اين مطالعه را بر عهده داشته، خاطرنشان ساخت: اين آزمايشات نشان مي‌دهد كه دوز بالاي ويتامين D درواقع واكنش‌هاي التهابي بدن در برابر عفونت را سركوب كرده و در نتيجه آسيب‌هاي ريوي را كاهش مي‌دهد.
طبق آمار بين‌المللي، بيماري سل در سال 2010 ميلادي 8.8 ميليون نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخت و موجب مرگ 1.4 ميليون نفر از اين بيماران شد.

ادویه؛ نمره‌ي مثبت و منفي در غذا

105 (29).jpg

«به یاد داشته باشید، مصرف به اندازه ادویه علاوه بر خوش‌عطر و طعم كردن خوراك، فواید زیادی برای بدن دارد كه تسهیل در هضم غذا، تنظیم قندخون و... از آن دسته‌اند.»
به گزارش ايسنا برترین ‌ها در راهنمای استفاده از ادویه در غذا نوشت:
جوز هندی؛ غریبه معطر
درباره جوز هندی: از آن دسته ادویه های‌ وارداتی است كه در مدتی اندك به آرامی جای خود را در آشپزی ایرانی باز كرده است.

داروهاي ضدالتهاب به درمان افسردگي كمك مي‌كنند


5525.jpgروانپزشكان در يك بررسي جديد دريافته‌اند دارويي كه به تسكين التهاب در بدن كمك مي‌كند، مي‌تواند اميدي تازه براي كمك به درمان افرادي باشد كه به افسردگي حاد مبتلا هستند و معالجه با آنها با مشكل مواجه شده است.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دكتر اندرو اچ. ميلر، سرپرست اصلي اين مطالعه و استاد روانپزشكي و علوم رفتاري در دانشكده پزشكي دانشگاه ايموري در اين باره خاطرنشان كرد: التهاب در واقع واكنش طبيعي بدن در برابرعفونت يا جراحت است اما وقتي طولاني مدت و شديد شود مي‌تواند به بسياري از اعضا و بافت‌هاي بدن از جمله مغز آسيب وارد كند.