جـوش بـا 10 چـيـز بـدتر مـي‌شـود


نگاه متخصص پوست/ دکتر غلامحسين غفارپور/عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

1. ژنتيک مثبت: اگر اين استعداد را داشته باشيد حتما مبتلا خواهيد شد، پس از والدينتان درباره اين مساله سوال كنيد اگر خانمي ‌مي‌گويد حتي پس از بچه‌دارشدن هم جوش مي‌زده و در ميانسالي از دست آنها خلاص شده، دختر خانم هم بايد اين موضوع را بپذيرد و با صبر و حوصله درمان‌ها ر ا ادامه دهد.
2.اهمال‌کاري: بسياري از جوان‌ها تا وضعيت جوش‌هايشان بهتر مي‌شود در مصرف داروها اهمال‌کاري مي‌کنند. در حالي که ما مي‌گوييم مصرف داروهاي خوراکي يا موضعي حتي در صورت بهبود کامل، بايد به صورت دوز ادامه‌دار و نگهدارنده تداوم داشته‌باشد. چون تا زماني که فردي استعداد ژنتيکي دارد، پوست آماده جوش‌زدن است.

ماهي بخوريد تا فرزندتان باهوش شود!



ترجمه:ليلي افروغ/توصيه‌محققان به زنان باردار

غذاهايي که مي‌خوريم، بر سلامتمان تاثير مستقيم دارند و به همين دليل بايد در انتخاب نوع غذا دقت كرد. برخي غذاها باعث بهبود وضعيت پوست و مو مي‌شوند، برخي آرام‌بخش‌اند و بعضي هم به افزايش هوش کمک مي‌کنند...
 ماهي يکي از غذاهايي است که باعث افزايش هوش کودکان مي‌شود و والدين بايد آن را در رژيم‌غذايي فرزندشان بگنجانند اما نتايج بررسي‌هاي جديد نشان داده است بهترين زمان مصرف ماهي براي افزايش هوش و بهبود رشد مغزي بچه‌ها، قبل از تولد آنها و در زمان بارداري مادر است.

مصرف چربی‌های ترانس و اشباع می‌تواند عامل ابتلا به افسردگی باشد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات نشان داده است که نوع تغذیه تاثیری بسیار مهم بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد. تحقیقات اخیر مشخص کرده است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع نه تنها می‌توانند عامل ابتلا به ناراحتی‌های قلبی باشند بلکه خطر ابتلا به افسردگی را هم بالا می‌برند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران اسپانیایی روی عادات غذایی ۱۲ هزار و ۵۹ فرد دانشگاهی نشان داده است افرادی که چربی‌های ترانس زیاد مصرف می‌کنند ۵۰ درصد بیش از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند. برخلاف آنها افرادی که اهل مصرف چربی‌های یک ظرفیتی غیراشباع هستند کمتر از سایرین به افسردگی دچار می‌شوند.
محققین می گویند داشتن  یک رژیم سالم غذایی مناسب  نه تنها خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را پایین می‌آورد بلکه سلامت روان را هم تضمین می‌کند. مثلا داشتن رژیم مدیترانه‌ای مانع از بروز افسردگی می‌شود برخلاف آن رژیم‌های غربی احتمال افسردگی را بالا می‌برند.

شير مادر چيزي بيشتر از يك غذا


جام جم آنلاين: چند ماهي بود كه پرلا حامله بود، اما دو سه ماه قبل از زمان تولد فرزندش به خاطر عارضه پري ـ ‌اكلامپسيا در بيمارستان بستري شد. پري ـ اكلامپسيا نوعي اختلال است كه سبب تغييرات سريع در فشار خون شده و سلامت زن باردار را به خطر مي‌اندازد.
يك هفته بعد، پزشكان مجبور شدند نوزاد را از طريق سزارين و 13 هفته زودتر به دنيا آورند. پس از گذشت 2 ماه، سليا 1.8 كيلوگرم وزن داشت و در اتاقك شيشه‌اي بيمارستان اطفال دانشگاه كاليفرنيا نگهداري مي‌شد. بخت با سليا يار بود كه در بيمارستان آموزشي با امكانات پيشرفته براي مراقبت از نوزادان متولد شده بود.
نوزادان زودرس با مشكلات بالقوه عديده‌اي روبه‌رو هستند كه از آنها مي‌توان به انتروكوليت نكروزان(necrotizing enterocolitis) اشاره كرد كه در آن، ديواره روده آسيب مي‌بيند و باكتري‌ها وارد آن مي‌شوند، حدود يك چهارم نوزاداني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، جان خود را از دست مي‌دهند و آنهايي هم كه زنده مي‌مانند، تا سال‌ها از مشكلات عصب شناختي رنج خواهند برد.

آیا ژله استخوان‌ساز است؟


 آیا ژله استخوان‌ساز است؟
اگر ژله را با آب‌میوه‌های طبیعی و ژلاتین استاندارد تهیه کنید دسر سالمی است در غیر این صورت انواع آماده ژله‌ها از ارزش غذایی پایینی برخوردارند و ممکن است در کودکان مستعد آلرژی باعث ایجاد حساسیت شوند...
 این روزها کودکان در محیط بسیار آلوده‌ای زندگی می‌کنند و در معرض تماس با فلزات سنگینی چون سرب، جیوه و کادمیوم هستند که به مرور زمان در بدن آن‌ها جمع می‌شود. این تجمع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی در یادگیری، بیش‌فعالی و افسردگی در آن‌ها شود، بنابراین در برهه‌ای از زمان که رشد کودک سریع‌تر می‌شود، باید به مسئله تنوع و تعادل در برنامه غذایی آن‌ها توجه بیشتری داشت و مراقب بود خوراکی‌های کم ارزش نخورند.

عمر طولانی با ادویه‌جات


 عمر طولانی با ادویه‌جات
اگر غذای فلفل‌دار و تند می‌خورید، بیشتر عمر خواهید کرد. امـروزه، تحقیـقات نـشـان می‌دهد کسانی که غذاهای فلفل‌دار با سس‌های تند را در برنامه غذایی‌شان جای می‌دهند، از بقیه افراد سالم ترند...

پـس بـه راهتان ادامه بدهید، مقدار بیشتری فلفل به تخم‌مرغتان اضافه کنید و مقداری گالینا‌بلانکا روی استیک بریزید. با اینکار زندگیتان را طولانی‌تر خواهید کرد.

شلیل سرشار از پتاسیم


شلیل شبیه به هلو است؛ این ۲میوه از ۲هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم به ایران، یونان و رم باستان راه پیدا کرد.
*این میوه سرشار از پتاسیم است که ماده مغذی انرژی زا محسوب می شود.
*غنی از آنتی اکسیدان به خصوص کارتنوئیداست که از بدن در برابر سرطان و بیماری های دیگر محافظت می کند.
*فیبر موجود در آن، برای سلامت سیستم گوارشی مفید است.
*منبع عالی بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.
*کم کالری و به طورطبیعی بدون چربی است.
*آنتی اکسیدان آن از طریق مقابله با آسیب رادیکال های آزاد، از پوست در برابر اشعه مخرب ماورای بنفش محافظت می کند.
*منبع عالی ویتامین A و بتاکاروتن است.
*ویتامین C موجود در آن برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن مفید است.
*لوتئین، علاوه بر حفظ سلامت چشم و پوست، رادیکال های آزاد را نیز از بین می برد و در نتیجه خطر بروز بیماری های حاد مانند سرطان را کاهش می دهد. هر یک پیمانه شلیل حاوی ۱۸۶میکروگرم لوتئین است.
*شلیل حاوی آهن، اسید فولیک، ویتامین K و قند طبیعی است که در بدن انرژی ایجاد می کند.
منبع : خراسان


نوشیدن روزی یك لیوان آب پرتقال انسان را زیباتر می كند


 كارشنان سلامت می گویند: نوشیدن روزی یك لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن كمك می كند.

1391/05/14 - 10:05
به گزارش 'زینیوز'، كارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیك اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده اند. ویتامین سی برای تولید كولاژن لازم و ضروری است.
رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با كاهش آسیب های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می شود كه قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می كند.
معمولا یك لیوان 200 میلی لیتری آب پرتقال حاوی 60 میلی گرم ویتامین سی است .
به گفته كارشناسان مواد مغذی مهمی كه برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی كه در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می شوند، بیشترین تاثیر را دارند.

سلنيوم خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد

118-7.jpg
بدن از ماده معدني سلنيوم كه براي سلامت عمومي بدن ضروري است، براي توليد سلنوپروتئين‌ها استفاده مي‌كند.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، سلنوپروتئين‌ها در واقع از سلولها در برابر آسيب ديدگي‌هاي مختلف حفاظت مي‌كنند. پزشكان انگليسي مي‌گويند: مصرف اين ماده معدني احتمال ابتلا به سرطان پانكراس را كاهش مي‌دهد.
به نوشته روزنامه ديلي، كارشناسان تغذيه هشدار داده‌اند كه كاهش سطح سلنيوم موجود در خاك بر اثر روشهاي مهاجم كشاورزي و استفاده از كودهاي شيميايي، روي زنجيره غذايي، رژيم غذايي و حتي خطر بروز بيماريها تاثير مي‌گذارد.

در گذار تغذیه‌ای کشور با فقر سلولی مواجه هستیم


رئیس انستیتو تغذیه ایران هشدار داد:


رئیس انستیتو تغذیه ایران گفت: امروزه مفهوم سوء تغذیه تغییر کرده و در حال حاضر با افزایش وزن و فقر سلولی مواجه هستیم که در صورت بی‌توجهی مشکل آفرین خواهد بود.

دکتر مجید حاجی فرجی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با بیان اینکه سوء تغذیه در گذشته از جمله مسائل عمده بود که در حال حاضر به جز برخی از مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور به دلیل امکان دسترسی کمتر دچار سوء تغذیه از نوع پروتئین هستند، خوشبختانه مناطق دیگر وضعیت بهتری دارند.

دفع آب بدن با مصرف بیش از حد مواد کافئین‌دار


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال وبختیاری به تغذیه صحیح روزه داران و اصول جبران کمبود آب بدن درماه مبارک رمضان اشاره کرد.

بهمن فروزنده کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال وبختیاری در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در شهرکرد توصیه‌هایی را در رابطه با تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان بیان کرد و افزود: «مصرف مقدارکافی آب درفاصله افطار تا هنگام خواب، باتوجه به همزمانی ماه مبارک با فصل گرم بسیار تاکید شده است. استفاده ازسبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل نگه داشتن آب در خود می‌تواند خطر کم آبی برای بدن رابه شدت کاهش دهد. »

بي‌حس كننده بنزوكائين، آهن خون كودكان را اكسيده مي‌كند


بنزوكائين، دارويي بي‌حس‌كننده درد دندان است كه علي‌رغم استفاده رايج آن براي كاهش درد دندان درآوردن، خطر اكسيد شدن آهن موجود در هموگلوبين گلبول‌هاي قرمز خون كودكان زير دو سال را به همراه دارد.
به گزارش وب دا، پزشك داروساز دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ضمن بیان این مطلب افزود: متهموگلوبینمیا (سندرم کودکان آبی)، يكي از عوارض مصرف بنزوكائين گزارش شده كه اگرچه جزو بیماری‌هاي كمياب خوني است، اما بسيار خطرناک بوده و در آن، به دليل اكسيده شدن آهن موجود در هموگلوبین گلبول‌های قرمز خون، هموگلوبین اکسید شده قادر به حمل اکسیژن نخواهد بود.
دكتر سيد عقيل عابدي ادامه داد: در صورت عدم حضور اكسيژن، سلول‌هاي بدن با خطر مرگ مواجه شده و پوست نيز، كبود مي‌شود.