نوشیدنی ارزشمند براي ورزشكاران

نوشته  : دكتر محمد حضوری 
شیر از مغذی‌ترین مواد غذایی در برنامه روزانه بوده و می‌تواند تامین کننده بخشی از نیازهای تغذیه‌ای ما باشد. بررسی‌ها گواه آن است که شیر منبع خوبی از حداقل 9 ماده مغذی است که این امر آن را به عنوان یک نوشیدنی ارزشمند از نظر تغذیه‌ای مطرح می‌سازد. مصرف روزانه 3 واحد شیر و لبنیات برای تمامی افراد بزرگسال توصیه می‌شود. در این بین ورزشکاران به عنوان گروه خاصی از جامعه که نیاز به مواد مغذی و انرژی آنان بیش از افراد عادی است، باید از مواد غذایی با دانسیته یا تراکم بالای مواد مغذی استفاده کنند. در چنین شرایطی، مواد غذایی نظیر شیر از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشند.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه سندرم تخمدان پلي‌كيستيك

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 

سندرم تخمدان پلي‌كيستيك (Pcos) يكي از شايع‌ترين اختلالات هورموني در ميان زنان در سنين باروري مي‌باشد و تقريباً 5 تا 10 درصد از زنان به آن دچار هستند. در اين بيماري ترشح بيش از حد هورمون آندروژن (هورمون مردانه) سبب اختلال در عملكرد تخمك‌گذاري مي‌گردد. در هر دوره قاعدگي، يك فوليكول حاوي تخمك پس از رشد و آزاد كردن تخمك خود از بين مي‌رود (تخمك‌گذاري). در زنان داراي تخمدان پلي‌كيستيك، معمولاً تخمك آزاد نمي‌شود. تخمدان حاوي توده‌هاي چندتايي از فوليكول‌هاي نارس مي‌باشد. كاهش وزن مي‌تواند در كاهش اين سندرم، موثر باشد. سندرم تخمدان پلي‌كيستيك ممكن است بدون هيچ‌گونه علامتي باشد و در اين حالت معمولاً بي‌ضرر مي‌باشند. اما در برخي موارد، اين توده‌هاي به هم چسبيده سبب بروز علائمي مي‌شوند كه نشان مي‌دهد فرد دچار سندرم شده است.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه درمان سرماخوردگى

نوشته  : موژان زرگرزاده کارشناس تغذیه انستیتو کانسر 
سرماخوردگى یک عفونت دستگاه تنفسى فوقانى و يك بیمارى شایع و نسبتاً بى‌ضرر است، اما مطمئناً وقتى به آن مبتلا مى‌شوید چنین احساسى ندارید. برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا بهتر است سطح ایمنی بدن بالا برود که به این منظور نحوه تهیه و مصرف مواد غذایی و انتخاب برخی از آنها می‌تواند موثر واقع شود. ویتامین‌های A و C که در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند و از ویتامین‌های آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند، بسیار مفید هستند. همچنين ترجیحاً از مصرف مواد غذایی که از تهیه‌ آنها مدت زمانی می‌گذرد، بايد پرهیز شود.
درمان
تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است. برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه خود که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی مفيد دریافت نمايد، مثلاً مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند. عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه پوست سالم

نوشته  : منيره نوري‌فرد 
گوجه‌فرنگی سرشار از ترکیبات مغذی می‌باشد که خواص ضدچین و چروک دارند و با بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کنند.
 

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن
گوجه‌فرنگی دارای یک ماده گیاهی قدرتمند به نام لیکوپن می‌باشد. لیکوپن با رادیکال‌های آزاد که سبب تخریب و پیری پوست می‌شوند به خوبی مبارزه می‌کند. توانایی لیکوپن در مبارزه با چین و چروک پوست دو برابر ویتامین A (بتاکاروتن) می‌باشد. از آنجایی که لیکوپن ماده‌اي محلول در چربی است، در بافت‌هایی مانند پوست که دارای چربی زیاد می‌باشند، موثرتر است. لیکوپن، علاوه بر محافظت سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌تواند سبب تقویت و بهبودی عملکرد ارتباطات بین سلولی بویژه در بافت‌هایی مانند پوست شود؛ در نتیجه توانایی این ماده در تقویت ارتباطات بین سلولی می‌تواند سبب تقویت و استحکام بافت پوست شود.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه بيماران مبتلا به ام. اس

نوشته شده توسط : حوریه دانش بدی دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه ( 15 اسفند 1390 )
MS یا مالتیپل اسکلروزیس چیست؟
 

مالتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری التهابی مزمن و اغلب پیشرونده در سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به از بین رفتن پوشش میلین تارهای عصبی می‌شود و به تدریج می‌تواند باعث اختلال در انتقال پیام‌های عصبی شود. این بیماری دارای دوره‌های فعال و غیرفعال می‌باشد. اوج شیوع این بیماری در سنین 20 تا 40 سالگی است و در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.
 

چگونه فیبر دریافتی خود را افزایش دهیم؟
 افزایش مصرف غلات کامل مانند نان‌های سبوسدار
 افزایش مصرف حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها بخصوص آنهایی که می‌توان با پوست مصرف کرد.

خوراك‌هاي رژيمي ويژه تثبیت وزن كاهش يافته

نوشته  : زهرا فرهناك كارشناس ارشد تغذيه 
حفظ یا کنترل وزن به معنی نگهداری وزن در محدوده سلامت به مدت طولانی است. اگر چه خیلی از افراد چاق یا دارای اضافه وزن به دنبال کاهش وزن (معمولا هم سریع) هستند، ولی یادمان باشد که شاید مهم‌تر و یا شاید سخت‌تر از کاهش وزن، حفظ وزن کاهش یافته است. حفظ وزن به کمک عادات خوردن سالم در کنار عادات ورزشی منظم قابل دستیابی است. حفظ وزن به معنی داشتن عادات غذایی و ورزشی مناسب است که معمولا این عادات صحیح در مسیر یک کاهش وزن درست کسب می‌شود. اینکه شما چقدر مسیر کاهش وزن را درست طی کرده‌اید، در موفقیت بعدی شما یعنی حفظ وزن کاهش یافته، بیشترین اثر را دارد. در یک کاهش وزن صحیح معمولا عادات غلط غذایی فرد شناسایی می‌شود و در طی زمان با عادات صحیح غذایی جایگزین می‌شود.

نسخه تغذيه براي ترك‌هاي پوستي

نوشته  : فريال عسگري كارشناس صنايع غذايي دانشجوي پزشكي 
اين مقاله نشان مي‌دهد چگونه از ترك‌هاي پوستي جلوگيري كنيد و چگونه با استفاده از مواد طبيعي و تغذيه مناسب ترك‌هاي موجود بر روي پوست خود را درمان نماييد و آنها را از بين ببريد.
 

يك خبر خوب!
خبر خوب اين است كه شما مي‌توانيد با استفاده از مواد طبيعي مفيد براي پوست و سلامت، تا حدودي ترك‌هاي پوستي را محو سازيد. براي اين كار پوست خود را از داخل و خارج تغذيه كنيد. به اين ترتيب روش‌هاي طبيعي درمان ترك‌هاي پوستي كه مواد مغذي را براي پوست فراهم مي‌كنند، باعث درمان و تجديد حيات پوست مي‌شوند و در آن موقع شما بهترين نتايج را خواهيد گرفت. درمان‌هاي طبيعي ترك‌هاي پوست نه تنها بي‌خطرترين بلكه مؤثرترين راه هم مي‌باشند.

الزامات تغذیه‌ای در مهد کودک‌ها

نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
تغذیه کودک موضوع مهمی در کشور‌های جهان سوم و همچنین  کشور‌های غربی است، زیرا تغذیه کودکان وابسته  به دیگران می‌باشد. تغذیه کودکان از زمانی که از شیر گرفته می‌شوند تا دوران دبستان بسیار حائز اهمیت است. عادات غذایی در این مرحله از زند گی شکل گرفته  و کمتر  تحت کنترل والدین هستند. اغلب مادران در خارج از منزل به کاری اشتغال داشته  و کودکان نو پای آنها در یک مرکز مراقبت از کودکان یا مرکز نگهداری از کودکان پیش دبستانی غذا صرف می‌کنند، بنابراین شناخت نکات مهم در خصوص  تغذیه کودکان بالاخص در این مراکز و کاربردی نمودن آنها می‌تواند نقش اساسی در سلامت کودکان و جامعه داشته باشد. این مقاله به اختصار به بیان الزامات تغذیه‌ای در مراکز  پیش دبستانی (برگرفته از استاندارد ملی ایران به شماره 8905)  می‌پردازد که امید است با رعایت آنها گامی در جهت ارتقاي سلامت کودکان و نونهالان در این مراکز  برداشته شود.

راهنماي كاربردي تغذيه كودكان

نوشته  : دكتر سيدمرتضي صفوي 
 كودكي 5/8 ماهه دارم كه فقط شير مادر مي‌خورد و غذاي كمكي نمي‌خورد. لطفاً مرا راهنمايي كنيد.
كودك براي استفاده از غذاي كمكي نيازمند آن است كه توانايي‌هاي جسمي لازم را كسب كند و در حقيقت بايد به سني برسد كه قادر باشد بنشيند و كنترل لازم را بر بدن خود داشته باشد. او بايد بتواند با جلو آوردن سر و حركات دهانش تمايل و علاقه‌مندي خود را به غذا خوردن، به والدين نشان دهد. در سن 5 تا 7 ماهگي، شيرخوار ياد مي‌گيرد مواد نيمه جامد را از قاشق دريافت كند و تا 8 ماهگي قادر خواهد بود با جلو آوردن سر و يا استفاده از هر دو لب خود با سرعت و كاملاً به خوبي غذا را از قاشق به دهان ببرد. حدود 6 ماهگي عمل جويدن به صورت حركات عمودي فك شروع مي‌شود.

8ماده غذايي كه از زوال عقل پيشگيري مي‌كنند

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
براي دستيابي به فكر سالم از اين غذاها استفاده كنيد. برخي از علائم ديمانس (زوال عقل) عبارتند از تكرار يك سوال به صورت دائم، مشكل داشتن در هجي كردن كلماتي كه به صورت عادي در روز استفاده مي‌شوند و از دست دادن كنترل فرد در رابطه با رفتار و احساساتش كه آرام آرام زندگي فرد و نيز زندگي اطرافيان او را تخريب مي‌كنند. بيماري آلزايمر شايع‌ترين علت ديمانس در افراد 65 سال به بالا است. طبق گزارش آكادمي (انجمن) آلزايمر بيش از 3/5 ميليون نفر آمريكايي از اين بيماري رنج مي‌برند و هر 70 ثانيه يك نفر به آلزايمر مبتلا مي‌گردد! در حالي كه گمان مي‌رود آلزايمر يا ديگر اشكال ديمانس از اثرات جانبي اجتناب‌ناپذير پيري باشند، اما برخي تحقيقات نشان مي‌دهند كه ملاحظات غذايي ممكن است به محافظت از بدن در برابر زوال عقل و حتي جلوگيري از بيماري‌هاي زايل كننده مغز كمك كنند.

تاثير تغذيه بر اندومتريوز

نوشته : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 
اندومتریوز رشد غشای داخلی رحم در جایی خارج از رحم است که مي‌تواند منجر به واکنش‌های مزمن و التهابی چون دردهای لگن، دسمنوره، لکه بینی‌های قبل قاعدگی، دفع دردناک ادرار و حتی نازایی شود. این بیماری اختلال شایعی در سنین باروری است و حدود 5 تا 10 درصد زنان را در سنین باروری مبتلا می‌کند و پیک بروز آن در 30 تا 45 سالگی است. میزان ابتلا در زنان نابارور به 35 درصد می‌رسد و ممکن است اندومتریوز علت ناباروری در آنان باشد. این بیماری موجب کاهش کیفیت زندگی، توانایی کار و ارتباطات اجتماعی و نیز اختلال عملکرد جنسی می‌شود.
عوامل ژنتیکی، هورمونی، آناتومیک، ایمنی و التهابی در پاتولوژی آن شرکت دارند. احتمال ابتلا در فرزندان زنان مبتلا تا 5 برابر افزایش می‌یابد که احتمال وجود عوامل ژنتیکی را مطرح می‌کند، البته باید در نظر داشت که شیوه زندگی و بویژه تغذیه فرزندان مبتلا معمولا شبیه مادران است و بنابراین ممکن است علت شیوع بیشتر در فرزندان مادران مبتلا ناشی از شباهت رفتارهای آنان باشد.

راهكارهاي رفع چاقي در دنياي امروز

نوشته  : نفيسه بهادري کارشناس ارشد تغذیه 

شیوع چاقی
مقایسه نحوه مصرف غذایی جامعه ایرانی با مصرف مطلوب و استاندارد غذایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده نشان می‌دهد که مواد مورد نیاز بدن که در غذاهایی مثل شیر، لبنیات، میوه و سبزیجات یافت می‌شود، در تغذیه ایرانی‌ها جایگاه پایینی دارد. این عوامل باعث شده که عارضه چاقی، اضافه وزن و کوتاهی قد و ناهنجاری‌های قامتی در میان جوانان کشور افزایش یابد. شیوع اضافه وزن و چاقی در کل جهان رو به رشد است و در بعضی مطالعات بیان شده که شیوع چاقی، دو برابر شده است. افزایش شیوع چاقی، تنها مختص کشورهای پیشرفته و پر درآمد نبوده و شیوع آن در کشورهای فقیر و در حال توسعه نیز رو به افزایش است.

بهبود سرفه با تغذيه

نوشته  : مريم آريافر كارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي 
سرفه مي‌تواند از علت‌هاي مختلفي ناشي شود. اكثر سرفه‌ها ناشي از سرماخوردگي و آنفلوانزا مي‌باشند و معمولا حداكثر يك يا دو هفته طول مي‌كشند. سرفه‌هاي مزمن معمولا بيشتر از چهار هفته طول مي‌كشند و نمايانگر يك مشكل جدي مانند آسم، آلرژي، برونشيت و يا سينوزيت همراه با ترشحات داخل حلقي مي‌باشند، ولي در هر حال علت آن هرچه باشد براي خود فرد و اطرافيان بسيار كلافه كننده است.
در درمان سرفه‌هايي كه علت آلرژي و حساسيت دارند بايد مواد آلرژن و حساسيت‌زا از معرض بيمار دور شود تا به تخفيف علائم كمك كند. گاهي اوقات سرفه‌ها ممكن است در اثر برونشيت مزمن در افراد سيگاري بروز كند. در اين نوع سرفه‌ها پرهيز غذايي تاثيري ندارد. تك سرفه‌هاي خشك معمولا آلرژيك هستند، در حالي كه سرفه‌هاي خلط آور مربوط به مشكلات ريه و بيماري سينوزيت مي‌شوند، ولي به هر حال با تقويت سيستم ايمني مي‌توان از بروز بيماري، آلرژي و عفونت در بدن كاسته  و در نتيجه سرفه را كاهش داد.



غذاهايـي كه آب مروارید را به تاخير مي‌اندازنـد

نوشته  : شیوا طباطبایی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه 
آب مرواريد عبارت است از كدر شدن کامل و یا بخشی از عدسي چشم كه بصورت طبيعي شفاف مي‌باشد و یکی از شایع‌ترین علل کوری در جهان است. تاری عدسی بر حسب مکانی که اتفاق می‌افتد، می‌تواند تاثیر متفاوتی بر دید فرد مبتلا داشته باشد. عدسی یا لنز داخل چشم، یک بافت پروتئینی فاقد رگ خونی و عصب می‌باشد که وظیفه اصلی آن شکست نور و کم و زیاد کردن نور وارد شده به داخل چشم، برای دیدن اشیا در فاصله‌های دور و نزدیک است. تجمع پروتئین‌های کدر شده در لنز چشم به کدورت عدسي چشم می‌انجامد و باعث کاتاراکت می‌شود. کاتاراکت را به دو دسته بالغ (mature) و نابالغ (immature)  تقسیم می‌کنند.
در دسته اول، همه پروتئین‌های لنز کدر می‌شوند، ولی در حالت دوم هنوز بخشی از پروتئین‌های لنز شفاف است. تا هنگامی که کاتاراکت به حد زیادی در لنز چشم متراکم نشود، دیده نمی‌شود. کم‌کم دیدن ته چشم مشکل می‌‌گردد و نهایتاً رفلکس ته چشم ناپدید می‌شود. در این مرحله کاتاراکت mature است و مردمک چشم کاملا سفید به نظر می‌رسد.

مراقبت تغذیه‌ای در لوسمی

نوشته  : منيره دادخواه
لوسمی یا سرطان خون نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم است که به علت تکثیر و تکامل ناقص گلبول‌های سفید و پیش سازهای آنها در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود. در واقــع واژه لوسمـی (Leukemia) به معنی «خون سفید» مي‌باشد. در این بیماری مغز استخوان به شکل غیر عادی تعداد زیادی سلول خونی می‌سازد که شکل و کارکرد آنها با سلول‌های سالم متفاوت است و در اثر آن ساخت گلبول‌های سفید طبیعی کاهش یافته و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف می‌گردد، حتی تولید سایر سلول‌های خونی مثل گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار می‌گیرد.
شيوع لوسمي
شیوع لوسمی در مردان بیشتر از زنان بوده و معمولاً احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد ولی معمولاً در افراد بالای 60 سال بیشتر مشاهده می‌شود. عواملی مثل سابقه ابتلا به برخی بیماری‌های خونی، سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه و سرطان‌زا، مصرف دخانیات، آلاینده‌های موجود در هوا و محیط زیست، بدی تغذیه و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن در افزایش ابتلا به بیماری موثر است.

كنترل بيماري‌ها با طب جایـگزین

نوشته : مريم اسلامي کارشناس ارشد تغذیه 


در طب جایگزین این پرسش‌ها مطرح ‌مي‌‌‌شود: دلایل زمینه‌ای یک بیماری چیست؟ چرا بدن ‌مي‌‌‌تواند مکانیسم‌های درونی خود را برای دفاع تحریک نماید؟ بدن انسان منابع بسیاری برای درمان و جوان‌سازی مجدد دارد. طب و درمان‌های جایگزین برای دستیابی به این اهداف به بدن کمک ‌مي‌‌‌کنند. بدن به مثابه یک کل با همه جوانب زندگی موثر بر سلامت مانند شیوه زندگی، کار، رژیم غذایی، ژنتیک و وضعیت ذهنی و احساسی در نظر گرفته ‌مي‌‌‌شود. به همین دلیل، ممکن است یک بیماری به طور یکسان ظاهر شود، ولی علت آن متفاوت باشد، بنابراین هر فرد با توجه به علت بیماری درمان ‌مي‌‌‌شود. از طب رایج یا طب ضدگرا بیشتر برای درمان آسیب یا ضربه، موارد اضطراری یا جراحی پیچیده استفاده ‌مي‌‌‌شود، ولی طب جایگزین اغلب در کنترل بیماری‌های شایع، بیماری‌های تحلیل برنده، بیماری‌های ذهنی، استرس و سرطان بهتر عمل ‌مي‌‌‌کند و تأکید فراوانی بر پیشگیری و تشویق به تغییر رژیم غذایی، ورزش و کاهش استرس دارد. در اين سري مقالات سعي مي‌شود درمان‌هاي جايگزين براي بيماري‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد. در اولين مقاله از اين سري مقالات با انواع اين روش‌ها آشنا مي‌شويم.

رفتارهاي غذایی در دوران بارداری

نوشته  : دكتر منصور شهركي و هدیه کفعمی خراسانی 
همه مادران خواهان داشتن فرزندی سالم هستند و به دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. دوران بارداری تغییرات زیادی  در زنان ایجاد می‌کند، بسیاری از زنان در دوران بارداری به غذاهایی علاقه‌مند می‌شوند که شاید در حالت عادی علاقه‌ای به مصرف آنها نداشته، یا حتی از آنها متنفر بوده‌اند. پاره‌ای اوقات نيز به غذاهایی تنفر نشان می‌دهند که قبلا جزء غذاهای مورد علاقه آنها بوده‌اند. دلایل این تغییرات به خوبی مشخص نیست. تحقیقات نشان می‌دهند تغییرات هورمونی و حتی روانی در سه ماه اول بارداری باعث این تغییر در ذائقه خانم‌های باردار می‌‌گردد. این تغییر ذائقه در اصطلاح ویار نامیده می‌شود.
تمایلات غذایی خانم‌ها در دوران بارداری
محصولات لبنی از جمله مواد غذایی هستند که خانم‌های باردار تمایل به مصرف آن دارند. مثل بستنی و شیر، مواد غذایی شیرین مانند انواع شیرینی‌ها و شکلات نیز در میان خانم‌های باردار طرفداران بی‌شماری دارند. بعضی از خانم‌ها در طی دوران بـارداری به مواد غـذایی ترش مانند لواشــک، قره قوروت و انواع ترشیجات ویار دارند.

اگر زياد عرق مي‌كنيد بخوانيد!


نوشته  : دكتر آزاده نجارزاده
عرق كردن يا تعريق روش تطابقي بدن براي خنك شدن است. البته مي‌توان تعريق را يكي از راه‌هاي دفع سموم نيز به شمار آورد. از آنجا كه در طي تعريق، مايعات و الكتروليت‌هاي بدن از آن خارج مي‌شوند، يكي از نكات مهم مورد توجه، جايگزين نمودن مايعات از دست رفته بدن است، بنابراين بسيار مهم است كه در شرايطي كه بدن بيشتر عرق مي‌كند از مايعات بيشتري استفاده شود تا بدن دچار دهيدراتاسيون نشود. در بدن ما تقريباً 55 تا 65 درصد آب وجود دارد. راه‌هاي مختلفي براي دفع اين آب از بدن وجود دارد كه شامل تنفس، تعريق، ادرار و مدفوع مي‌باشد.
چرا بعضي از افراد بيش از ديگران عرق مي‌كنند؟
 ميزان عرق كردن بستگي به تعداد غدد عرق فعال يك فرد دارد. انسان معمولاً با 2 تا 4 ميليون غده عرقي متولد مي‌شود. اگرچه نوزادان هم عرق مي‌كنند، اما تعداد غدد فعال عرق زماني كه به سن بلوغ مي‌رسيم افزايش مي‌يابد. بيشترين غدد عرق در كف پا متمركز هستند و ناحيه پشت انسان كمترين تمركز غدد عرق را دارا است.

خوب بخوريد تا خوب بشنويد!

نوشته : دكترسيد مسعود كيمياگر
بسياري معتقدندكه كم شدن شنوايي ناشي از كهولت سن اجتناب‌ناپذير است. هنگامي كه پير مي‌شويم اين عارضه ممكن است به وجود بيايد، اما آيا مي‌دانستيد كه گنجاندن غذاهاي خاص در رژيم غذايي‌ شما  مي‌تواند به بهبود شنوايي كمك كند؟
درست متوجه شديد. شنوايي نه تنها با قرار نگرفتن در معرض صداي بلند، نظافت دائمي مجراي گوش توسط پزشك متخصص و ... اصلاح مي‌گردد، بلكه با اعمال تغييراتي در شيوه زندگي به خصوص در نوع غذايي كه مي‌خوريد نيز بهبود مي‌يابد.
مطالعات نشان داده‌اند افرادي كه از درجات مختلف نقص شنوايي رنج مي‌برند، به برخي كمبودهاي غذايي نيز مبتلا مي‌باشند. شنوايي خود را با گنجاندن مواد غذايي كه در اين مقاله مي‌آيد تقويت كنيد. به اين ترتيب نه تنها به سلامت گوش‌هاي خود بلكه به سلامت كل بدن خود كمك كرده‌ايد.

به كودكانتان از اين غذاها ندهيد!

نوشته  : تحریریه دنیای سلامت 
امروزه، اكثر والدين نگران چاقي فرزندانشان مي‌باشند، اما در حقيقت، شيوه زندگي‌ كه والدين براي بچه‌ها در نظر گرفته‌اند مسؤول چاقي در كودكان مي‌باشد. از آنجايي كه هم پدر و هم مادر هر دو سخت گرفتار و مشغول كار مي‌باشند، به علت كمبود وقت، سعي مي‌كنند با تهيه انواع غذاهاي آماده و يا فست‌فودها گرسنگي كودكان خود را برطرف نمايند. بدين ترتيب، آنان بچه‌ها را به سمت خوردن غذاهاي ناسالم ترغيب مي‌كنند. در برخي از خانواده‌ها نيز بر سر انتخاب نوع غذا بين والدين و كودكان كشمكش وجود دارد، زيرا بچه‌ها ترجيح مي‌دهند غذاهاي فست‌فود از قبيل هات‌داگ، سوسيس و كالباس بخورند در حالي كه والدين از آنها مي‌خواهند مواد غذايي حاوي سبزيجات را كه سالم‌ترند انتخاب كنند! غذاهاي ناسالم و مضر براي كودكان بسيار زياد مي‌باشند و ما در اينجا برخي از آنها را ذكر مي‌كنيم:

تغذيه کودکان مبتلا به اوتیسم

نوشته  : مریم میرفتاحی کارشناس ارشد تغذیه 
اختلالات فراگیر رشد، گروهی از اختلالات روانپزشکی هستند که در آنها مهارت‌های اجتماعی‌‌، رشد زبان و مجموعه رفتارهای مورد انتظار، رشد مناسب پیدا نمی‌کنند یا در اوان کودکی از بین می‌روند، بطور کلی این اختلالات زمینه‌های متعدد رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در اوان زندگی ظاهر می‌شوند و اختلال دائمی بوجود می‌آورند. از مشهورترین اختلالات این گروه بیماری‌های طیف اوتیسم یا Autism spectrum Disorder)ASD) می باشند که بیشتر شامل سه ویژگی 1- نقص در اجتماعی شدن 2- نقص در ارتباط کلامی و غیر کلامی 3- الگوی رفتارهای تکراری و محدود شونده می‌شوند. ولی تنها به این سه ویژگی منحصر نمی‌شود. بیماری‌های طیف اوتیسم نادر نیستند و شیوع آنها در کودکان بیش از سرطان، دیابت، نقص لوله عصبی و سندرم داون می‌باشد.
تاریخچه:
برای نخستین بار در سال 1943 به عنوان یک سندرم کلینیکی توسط Kanner  مطرح گردید. او کودکانی را توصیف نمود که نقصان در برقراری ارتباط اجتماعی و مهارت‌های گفتاری داشته و دچار تکرار کلمات و عبارات (اکولالی)، معکوس سازی ضمائر، وابستگی شدید به تصاویر و اشیاء بی‌جان و عدم حساسیت  به افراد، تکرار یکنواخت کلام یا صدا، تماس چشمی ضعیف، وسواس همراه اضطراب برای ثابت نگه داشتن همه چیز و ترس از تغییر داشتند.

تغذیه و سنگ کلیه

نوشته  : زهرا فرهناک 
هر ساله بیش از نیم میلیون نفر به دلیل مشکلات سنگ کلیه به اورژانس‌ها مراجعه می‌کنند. گفته می‌شود که از هر 10 نفر، 1 نفر در طول زندگی‌ خود احتمال ابتلا به سنگ کلیه را دارد. دانشمندان شواهدی از وجود سنگ کلیه در مومیایی‌های مصری مربوط به هفت هزار سال پیش یافته‌اند.
از سنگ کلیه می‌توان به عنوان شایع‌ترین عارضه اورولوژی در ایران و جهان نام برد. طی 30 سال گذشته آمار افراد مبتلا به سنگ کلیه در آمریکا افزایش یافته است. در سال 1970 کمتر از 4 درصد جمعیت آمریکا به سنگ کلیه مبتلا بودند که در سال 1990 به بالای5 درصد رسید که این آمار همچنان در حال افزایش است. طبق آمار مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری در کشور ما، ایران آمار افراد مبتلا به سنگ کلیه حدود 30 درصد است.

دلايل اصلي چاقي در دنياي امروز

نوشته  : نفيسه بهادري کارشناس ارشد تغذیه 
تعریف و علل چاقی:
بطور کلی چاقی زمانی بوجود می‌آید که عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی وجود داشته باشد. عوامل مختلفی شامل ژنتیک، سن، جنس، رژیم نادرست، خوردن غذاهای پرکالری، پرچرب و پرقند، کم تحرکی، بيماري‌های تغذیه‌ای، پرخوابی و افسردگی و وضعیت اقتصادی می‌توانند به چاقی بیانجامد. اگرچه وراثت بعنوان يک عامل تعيين کننده در ابتلا به چاقي مطرح است، اما عوامل محيطي هم نقش بسزایی در شیوع چاقی دارند. ‌اين امر به دليل گسترش شهرنشيني، رشد اقتصادي و افزايش درآمد، افزايش سرانه دريافت انرژي و تغييرات اجتماعي و عادات فرهنگي در کنار کاهش تحرکات جسماني بوقوع مي‌پيوندد. تناقض موجود در وضعيت تغذيه در جهان و بويژه کشورهاي در حال توسعه نکته‌اي بسيار قابل توجه و حائز اهميت است. در حالي که کشورهاي در حال توسعه از يک سو در تلاش براي کاهش سوءتغذيه و گرسنگي هستند، از سوي ديگر با مشکلي پيچيده‌تر بنام چاقي و اضافه وزن مواجه مي‌گردند. افزايش ميزان مبتلايان به چاقي در سال‌هاي اخير به حدي است که شمار آنها در ‌اين کشورها از شمار افراد مبتلا به کمبود تغذيه فراتر رفته است.

ییش دیابت ، زنگ خطري براي ديابت

نوشته  : مریم میرفتاحی کارشناس ارشد تغذیه 
دیابت شیرین نوع 2 که سابقا به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نامیده می‌شد، شایع‌ترین نوع دیابت در تمام کشورهای جهان می‌باشد. شیوع این بیماری در سطح جهان رو به افزایش بوده و در سال 2000، 150 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده و تا سال 2025، این مقدار به 300 میلیون نفر خواهد رسید. بر پایه بررسی‌های صورت گرفته، شمار افراد دیابتی در ایران  2/1 میلیون نفر است که این رقم رو به افزایش مي‌باشد، این بیماری حداقل 2/7 درصد از جمعیت بزرگسال بالاتر از 30 سال شهر تهران را دچار ساخته است.
 59 درصد کل مرگ‌هاي جهان و ۴۶ درصد بار بيماري‌ها ناشي از بيماري‌هاي غير واگير مي‌باشد که ديابت يکي از آنان است. سالانه
۴ ميليون نفر در جهان بر اثر ديابت فوت مي‌کنند که اين رقم ۹ درصد کل مرگ‌هاي جهان را تشکيل مي‌دهد. در ايران به ازاي هر ۱۰ هزار نفر، ۲۷۲مرگ ناشي از ديابت است که شانزدهمين علت مرگ در مردان و نهمين علت مرگ در زنان را در ايران تشکيل مي‌دهد.

نسخه تغذيه براي پيشگيري از سفيدي مو

نوشته : دكتر آزاده نجارزاده 
در سال‌هاي نه چندان دور سفيدي مو فقط در افراد مسن مشاهده مي‌شد، اما امروزه فراوان مي‌بينيم كه برخي جوانان موهاي سفيد زيادي در سر خود دارند. علت اين زودرس بودن چيست؟ آيا مي‌توان آن را به نوع تغذيه نسبت داد؟ آيا مصرف انواع و اقسام شامپوها و مواد تقويت‌كننده موضعي تأثيري بر بهبود اين وضعيت دارد؟ آيا مي‌توان نسخه‌اي پيشنهاد كرد كه موهاي سفيد را به موهاي سياه و شفاف تبديل كند؟ آيا اساساً اين فرآيند برگشت‌پذير است يا خير؟
پروتئين:
رنگ مو بيشتر تحت تاثير ژنتيك است، اما در برخي موارد مسائل تغذيه‌اي نيز منجر به تغيير رنگ مو مي‌شوند. مثلاً يكي از علائم و نشانه‌هاي سوء تغذيه پروتئين كه به مدت طولاني فرد را درگير كرده باشد تغيير در رنگ مو و به عبارتي پرچمي شدن موها است. در اين اختلال، كاهش توليد ملانين در ملانوسيت‌ها باعث مي‌شود رنگ مو، روشن‌تر شود و در يك تار مو، بخش‌هاي تازه روييده شده روشن‌تر از قسمت‌هاي قبلي باشد. در اين گونه موارد بهبود تغذيه فرد از لحاظ پروتئين مي‌تواند رنگ مو را به حالت طبيعي تغيير دهد.

غذاهاي مفيد براي روماتیسمي‌ها

نوشته : منيره دادخواه 
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی نوعی بیماری التهابی تحلیل برنده و ناتوان کننده با ریشه خودایمنی است. در این بیماری غشای مفاصل به دلیل التهاب و تجمع مایع دچار تورم می‌شود. روماتیسم مفصلی در زنان شیوع بیشتری داشته و سن بروز آن بین 20 تا 45 سالگی است. علت اصلی بروز بیماری هنوز بدرستی معلوم نیست . شاید ژن‌ها در ایجاد آن نقش داشته باشند. گاهی بدنبال برخی عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شدید بروز می‌کند، ولی در کل می توان گفت روماتیسم نوعی بیماری خودایمنی است که در اثر تحریک سیستم ایمنی برعلیه بافت‌های بدن ایجاد می‌شود. علائم در این بیماری به شکل درد‌های خفیف مفصلی تا حملات شدید متغیر بوده و به تدریج با پیشرفت بیماری سبب تخریب مفاصل، غضروف‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها می‌گردد. بند انگشتان دست و مچ‌ها اولین مفاصلی هستند که درگیر می‌شوند و بدنبال آن در صورت عدم کنترل، درد و تورم به انگشتان پا و سایر مفاصل مثل آرنج، شانه، لگن و... نیز پیشرفت می‌کند. بیشترین شکایت افراد مبتلا مربوط به درد شدید، تورم و خشکی مفاصل همراه با محدودیت و ناتوانی در به حرکت درآوردن آنها می‌باشد.برای تشخیص بیماری از معاینات بالینی و آزمایشات مختلف استفاده می‌گردد، یکی از آنها اندازه گیری سطح نوعی پروتئین غیر طبیعی در خون به نام فاکتور روماتیسمی است.

دشمنان سيستم گوارش بدن!

نوشته شده توسط : تحریریه دنیای سلامت
اكثر افراد دچار مشكلات گوارشي در طول عمر خود مي‌شوند. برخي از اين مشكلات به خودي خود برطرف شده و يا برخي به كمك دارو درمان مي‌شوند، اما از طرفي بعضي ديگر نيز همچنان به صورت مزمن باقي مي‌مانند. سيستم گوارش بدن شامل يك لوله (مجرا) از دهان تا روده (مري، معده و روده) و همچنين ساير اندام‌هايي است كه به اين مجرا متصل مي‌شوند. قسمت شكم، كاملاً توسط اندام‌هاي دستگاه گوارش پر شده است، بنابراين اهميت سالم بودن دستگاه گوارش از آن جهت است كه تمامي سلول‌هاي موجود در بدن از طريق همين دستگاه تغذيه مي‌شوند. بيماري‌هاي دستگاه گوارش بر اثر عوامل متعدد و داراي نشانه‌هاي مختلفي هستند. ناراحتي‌هاي روده‌اي (روده بزرگ و كوچك)، يبوست، اسهال، استفراغ، عدم هضم مواد غذايي و... همه و همه از بيماري‌هاي مربوط به دستگاه گوارش مي‌باشند. اغلب بيماري‌هاي دستگاه گوارش ناشي از عوامل زير مي‌باشند:


مرهم تغذيه بر درد زانو

نوشته  : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 
همه ما ممکن است گاهی در زانوهایمان احساس درد کنیم که ممکن است ناشی از علت‌های ساده‌ای مثل انجام نادرست حرکات باشد، اما اگر شدت این درد زیاد باشد و تکرار شود باید حتما مورد بررسی قرار گیرد. درد زانو اگر به یکباره پیش آمده و شدید باشد احتمالا ناشی از آسیب است و دردهای مزمن و پیشرونده معمولا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شوند.
برخی مکمل‌های تغذیه‌ای ممکن است در زانو درد‌های حاد ناشی از آسیب، به ترمیم بافت کمک کنند. نقش تغذیه در زانو دردهای مزمن پررنگ‌تر است و نیاز به تغییرات رژیم غذایی و مشاوره تغذیه دارد که در ادامه در این‌باره صحبت خواهیم کرد.



علل زانو درد:
اگرچه زانودرد مزمن مشکل شایع سالمندان است، اما ممکن است حتی در جوانان نیز مشاهده شود. اصلی‌ترین علت مرتبط با تغذیه در این مشکل، ابتلا به استئوآرتریت است، اما علت‌های دیگری مثل ضعف ماهیچه‌های پا، چاقی، نقرس، مشکلات استخوانی و آسیب‌های فیزیکی هم در بروز آن موثرند. برخی از این عوامل اثر هم‌افزایی دارند و به علاوه یکدیگر را نیز تشدید می‌کنند.

رنگ‌ها معني دارند

نوشته : تحریریه دنیای سلامت 
همگي مي‌دانيم كه وارد كردن ميوه‌ها و سبزيجات در رژيم غذايي روزانه، لازم و ضروري مي‌باشد. ميوه‌ها و سبزيجات از مواد غذايي مهمي مي‌باشند كه در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و سكته، كنترل فشار خون، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و جلوگيري از ابتلا به انواع بيماري‌هاي چشمي مانند آب سياه و ... موثرند، اما توصيه اخير كارشناسان تغذيه آن است كه براي به دست آوردن حداكثر فايده، مصرف ميوه‌ها و سبزيجات را گسترش داده و تا جايي كه امكان دارد از تمامي ميوه‌ها و سبزيجات با رنگ‌ها و طعم‌هاي مختلف استفاده كنيد. ميوه‌ها و سبزيجات، سبب تقويت سلامت عمومي بدن شده و به‌طور طبيعي حاوي تركيبات مغذي و مفيد فراواني مي‌باشند.

گردو، سلطان مغزها

نوشته  : آسیه حسن زاده کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی


با وجود اینکه درختان گردو برای هزاران سال است که کشت می‌شوند، ولی دارای اجداد متفاوتی هستند. منشا نوع انگلیسی درخت گردو، هند و نواحی پیرامون دریای خزر است و از این رو با نام گردوی ایرانی نیز شناخته می‌شود. در قرن 4 پیش از میلاد، رومی‌ها گردو را به بسیاری از اروپاییان معرفی کردند که از آن زمان تاکنون در این کشورها درخت گردو کشت می‌شود. در سرتاسر تاریخ، درخت گردو بسیار محترم بوده است، زیرا نه تنها دارای عمری چند برابر طول عمر انسان است، بلکه موارد مصرفی مانند استفاده به عنوان غذا، تولید روغن سوخت فانوس، ساختن پناهگاه و تولید رنگ و استفاده دارویی دارد.
 به نظر می‌رسد درخت‌های گردویی که در آمریکای شمالی کشت می‌شوند، از نوع انگلیسی باشند، زیرا گردو برای اولین بار توسط کشتی‌های بازرگانی انگلیسی به آمریکا برده شد. امروزه کشورهای اصلی تولید و صادر کننده گردو، آمریکا، ترکیه، چین، ایران، فرانسه و رومانی هستند.

خواص خرمالو

نوشته  : فريال عسگري كارشناس صنايع غذايي 
واقعيات تغذيه‌اي ميوه خرمالو:
ميوه‌هاي شيرين و خوشمزه خرمالو سرشار از مواد مغذي مفيدي (مثل ويتامين‌ها، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان‌ها) هستند كه براي سلامت مطلوب بدن حياتي‌ مي‌باشند. اين ميوه خوشمزه تزئيني شرقي بومي چين است. مدت‌ها پيش در ژاپن گسترش يافته و در اواسط قرن نوزدهم به كاليفرنيا معرفي شده است. بهترين رشد درخت خرمالو در مناطقي است كه زمستان‌‌هاي معتدل و تابستان‌هاي نسبتاً ملايم دارند. درختان خرمالو بطور عمده به دو گروه اساسي طبقه‌بندي مي‌گردند. آنهايي كه ميوه سفت دارند تا اين ميوه‌ها در رسيدگي نرم گردند و آنهايي كه ميوه‌شان سفت نباشد. خرمالويي كه سفت نيست، حاوي تانن كمتري بوده و تا زماني كه به شاخه است قابل خوردن و شاداب مي‌باشد. رنگ ميوه از زرد- نارنجي روشن تا نارنجي- قرمز تيره متغير است، ميوه بطور كامل به جز دانه‌ها و كلاهك آن خوردني است.

نكته‌هايي شيرين در مورد مربا و مارمالاد

نوشته  : مريم آريافر كارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي 

یكي از روش‌هاي نگهداري ميوه‌ها و‌ سبزي‌ها در كنار روش‌هايي مانند خشكاندن، انجماد و ترشي انداختن، استفاده از غلظت‌هاي زياد قند مي‌باشد. محصولات عمده در اين خصوص عبارتند از مربا، ژله، مارمالاد، پوره و شيريني‌هاي ميوه‌اي. اين طريق نگهداري يك روش سنتي خانگي بوده و در قديم به جاي قند از عسل استفاده مي‌كردند.
روش نگهداري ميوه‌ها و بعضي از سبزيجات نظير هويج بر اين اصل استوار است كه مقدار قندي كه در تهيه مربا به كار مي‌رود فعاليت آب محيط را تا آن حد كه ميكروارگانيسم‌ها در آن قابل رشد نباشند، كاهش خواهد داد. غلظت قند به كار برده شده در انواع مربا‌ها ممكن است بين 65 تا 67 درصد متفاوت باشد.

ميـوه‌ها و سبزيـجات زمستاني

نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
اگر چه فصل تابستان از نظر فراواني و تنوع ميوه‌ها، بهترين فصل سال مي‌باشد، اما ميوه‌ها  و سبزيجاتي كه در فصول سرد سال (پاييز و زمستان) وجود دارند نيز كم نمي‌باشند و نبايد از آنها صرف‌نظر كرد. فصل زمستان، بهترين فصل براي انواع مركبات مانند پرتقال، نارنگي، ليموشيرين و... مي‌باشد. ساير ميوه‌ها و سبزيجاتي كه در فصل پاييز و زمستان وجود دارند، نيز بسيار مطبوع بوده و داراي تركيبات مغذي فراوان مي‌باشند كه علاوه بر تأمين ذائقه شما، موادمغذي مورد نياز بدن را نيز تامين مي‌كنند. در اينجا مواردي را ذكر مي‌كنيم:


گلابـــي:
گلابي داراي فيبر فراواني بوده و منبع خوبي از ويتامين C مي‌باشد.

لبو، دوست روزهاي سرد

نوشته  : دکتر سعید حسینی 
چغندر از گياهان باارزش تغذيه‌اي بالا و از سبزيجات ريشه‌اي مفيد براي سلامت قلب و عروق است. رنگدانه‌هاي بي‌همتا و خاص آنتي‌اكسيداني حاضر در اين گياه از بدن در برابر بيماري‌هاي عروق كرونر و آنفاركتوس محافظت مي‌كنند و سطح كلسترول خون را پايين مي‌آورند و خاصيت ضدپيري دارند. از ريشه و برگ‌هاي چغندر براي مصارف مختلف استفاده مي‌گردد.
 

خواص سلامتي لبوها:
لبو بسيار كم‌كالري و كم‌چربي (شامل فقط 45 كيلوكالري به ازاي 100 گرم)، اما سرشار از فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني است. ريشه گياه نيز منبع فيتوكميكال‌هاي گلايسين بتايين مي‌باشد. بتايين داراي خاصيت پايين آورندگي هموسيستئين خون است.

تغذيه آنلاين

نوشته : تحریریه دنیای سلامت 


كالري‌ شكلات تلخ از شكلات معمولي كمتر نيست
عضو هيأت علمي‌‌انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي با اشاره به خواص شكلات‌ها، اظهار كرد:«شكلات و حتي بستني گاهي براي تغيير حالات روحي مفيد هستند و فرد را از افسردگي خارج مي‌كنند، زيرا اين مواد موجب ترشح هورمون «بتاآندورفين» در بدن مي‌شوند كه شادي بخش است».
كيمياگر ادامه داد: «مصرف يك يا دو تكه كوچك از شكلات در طول شبانه روز مشكل ساز نيست، اما اگر شخصي بخواهد مجوز مصرف آزاد شكلات را از ما دريافت كند، اين گونه نيست، بلكه مي‌‌تواند موادي چون فنول را از سبزي‌ها تامين كند».

کفیر، اكسير سلامت

نوشته  : شيوا طباطبايي کارشناس ارشد علوم بهداشتي در تغذيه 
کفیر نوشیدنی سنتی خاور میانه است. گفته می‌شود که لغت کفیر از کلمه ترکی ‘Keyif’ به معنای حال خوب گرفته شده است که به علت احساس خوشی و سلامتی که بر اثر مصرف این نوشیدنی به افراد دست می‌داده اطلاق شده است. خاستگاه این نوشیدنی از کوه‌های قفقاز در اتحاد جماهیر شوروی سابق و از آسیای میانه است و قرن‌ها است که این نوشیدنی در این مناطق استفاده می‌شود. کفیر از تخمیر شیر توسط یگ گروه از باکتری‌ها و مخمرها ایجاد می‌شود. کفیر را می‌توان از تخمیر شیر گاو، گوسفند، بز و یا حتی شیر سویا، نارگیل و برنج بدست آورد اما عمدتاً از شیر گاو تهیه می‌شود. از تخمیر شیر محصولات متفاوتی نظیر اسید لاکتیک، اسید استیک، CO2، الکل اتیلیک و برخی ترکیبات آروماتیک تولید می‌شود که سبب ایجاد طعم اسیدی و ترش در کفیر می‌شود.

سلامت جسم و روان با منیزیم

نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
منيزيم از ريزمغذی‌هايی است كه به جذب كلسيم كمك كرده و یکی از ضروری‌ترین املاح می‌باشد که باید بطور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. این عنصر نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان دارد. به این معنی که  بخشی از دندان و استخوان را مي‌سازد و موجب استحكام استخوان‌ها می‌شود. مهم‌تر از همه، اين عنصر آنزيم‌ها را فعال مي‌كند، به بدن انرژی مي‌دهد و به كاركردن بهتر بدن كمك مي‌كند. منیزیم در بدن موجب تسكین اعصاب مي‌شود و برای سلامت قلب، عضله و كليه مهم و مفيد است. منیزیم برای آرام نگه‌داشتن گردش خون در بدن، كمك به مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و تغییرات احساسی مؤثر است. منیزیم همچنين موجب خواب بهتر شده و بی‌خوابی را كاهش مي‌دهد.


تغذیه قبل و بعد از اهداي خون

نوشته  : سهيل عباسي زير نظر دكتر آزيتا حكمت دوست 
همانطور که مي‌دانيد یکی از مهم‌ترين فواید اهداي خون برای هر فردی، مطلع شدن از وضعیت جسمی خود فرد از طریق مجموعه تست‌هایی است که سازمان انتقال خون بر روی خون اهدایی انجام مي‌دهد و اهدا کننده خودبخود یک چکاپ کامل از بيماري‌های انتقالی خون انجام داده است. تنظیم گردش خون، وادار شدن مغز استخوان به ساخت گلبول‌های خونی جدید و رضایت قلبی اهدا کننده از اهدای خون خویش از دیگر مزایای اهدای خون است. حال باید توجه داشت علی‌رغم اینکه نقش تغذیه سالم در اهدای خون موفق بسیار حائز اهمیت است، ولی باید مدنظر قرار داد که فرایند خونسازی یک عمل ساده نیست که فقط در مدت زمانی کوتاه قبل و بعد اهداي خون به آن توجه شود.

ناسازگاري مواد مغذي با هم

نوشته : دکتر تیرنگ نیستانی 

- ... چه دختر خانم نازی... پگاه، آره؟ (اسمش را در پرونده‌اش خوانده بودم!) حتماً داری فکر مي‌کنی من آمپول مي‌زنم یا نه! باور کن من اصلاً با آمپول سرو کاری ندارم... (رو کردم به مادرش) بفرمایید خانم، چه کمکی مي‌توانم بکنم؟
- خواهش مي‌کنم آقای دکتر، آمده‌ام ببینید دخترم به چه مکمل‌هایی نیاز دارد، برایش بنویسید.
- مکمل؟ چرا فکر مي‌کنید دخترتان به مکمل نیاز دارد؟   
- اولاً هرچی اصرار مي‌کنم، شیر نمي‌خورد مگر اینکه با موز، خرما یا کاکائو باشد.
- اگر اینجوری شیر مي‌خورد، فقط با شکر زیاد خیلی شیرینش نکنید، ترجیحاً اصلاً شکر توش نریزید، بگذارید اینجوری بخورد.

غذاهاي مؤثر بر هورمون‌ها

نوشته : دكتر محمد حضوری 


نخستين بازي المپيك در حدود 776 سال قبل از ميلاد مسيح در يونان برگزار شد. دانسته‌هاي ما از رفتارهاي ورزشكاران در آن دوره نشان از آن دارد كه آنان براي تامين نيازهاي تغذيه‌اي و تلاش در افزايش توان ورزشي خود، مواد غذايي خاصي نظير برخي انواع قارچ‌ها و يا دانه كنجد مصرف مي‌كرده‌اند. اگرچه نخستين دوره المپيك مدرن و معاصر در سال 1896 برگزار شد، اما تا سال 1922 اغلب رفتارها بر اساس باورهايي نه چندان علمي‌بود و بيشتر نشات گرفته از تجارب شخصي و ‌ايده‌هاي افراطي برخي افراد بود. بي‌شك هورمون‌ها از مهم‌ترين تركيباتي هستند كه در طول تاريخ مصرف و يا تحريك ترشح آن در بدن، در كانون توجه ورزشكاران بوده است.

غذا زير ذره‌بين طب سنتي

نوشته  : بهناز عباسي‌مقدم 
در ادامه مقالات مربوط به طب سنتي، اکنون، به تقسيم بندي انواع غذاها از ديدگاه طب سنتي مي‌پردازيم:


انتخاب غذا:
در ديدگاه طب سنتي، غذا فقط ماده‌اي نيست كه براي پر كردن معده خورده ‌شود، بلكه به علت تأثير جسماني و رواني روي بدن انسان جايگاه ويژه‌اي دارد. محققان طب سنتي با در نظر گرفتن آيات قرآن مطالبي را درباره طعام بيان مي‌كنند. بسياري از ما نمي‌دانيم چه مي‌خوريم و به صرف ارزاني، در دسترس بودن و خوشمزگي غذا را مصرف مي‌كنيم.

خانم‌هاي باردار به جاي دو نفر نخورند!

نوشته : دکتر مجید حاجی فرجی 
معمولا گفته می‌شود مادر باردار باید به اندازه 2 نفر غذا بخورد، اما علم نشان داده است که این عقیده صحیح نیست. مادر باردار تنها به 100 تا 300 کالری انرژی بیشتر از قبل بارداری خود نیاز دارد. با این حال افزایش وزن در بارداری اجتناب ناپذیر است و با مقدار و سرعت مناسب به رشد بهتر جنین کمک می‌کند. کمتر از نیمی از کل وزن افزوده شده در بارداری مربوط به جنین، جفت و مایع آمنیوتیک است و باقی ناشی از افزایش بافت تولید مثلی، خون و ذخیره‌های مادر (بویژه چربی) است.
 

آیا کاهش وزن در دوران بارداری مجاز است؟
کم کردن وزن و رژیم کاهش وزن در بارداری توصیه نمی‌شود و اثرات بدی بر جنین دارد. بجای آن با متخصص تغذیه خود مشورت کنید و رژیم سالم داشته باشید و مطمئن شوید که انرژی و مواد مغذی کافی برای رشد جنین را دریافت می‌کنید. از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید و از میان وعده‌های سالم‌تر استفاده نماييد.

ويتامين ضروري براي بدنسازي

نوشته  : سيد وهاب الدين رضواني
يكي از موضوعات بسيار مهم براي ورزشكاران استفاده از مكمل‌هاي غذايي است و اينكه چه بخورند،‌ چه مقدار بخورند و چه وقت بخورند. در نظر داشته باشيد يك رژيم مكمل غذايي بعضي مواقع مي‌تواند بي‌اثر باشد به مانند اينكه از زيبايي يك جنگل به خاطر درختان آن غافل شويم. يعني هدف اصلي مصرف مكمل‌ها را فراموش كنيم و متوجه نشويم دقيقاً يك بدنساز موفق چه كاري انجام مي‌دهد. سلول‌هاي بدن ما بويژه سلول‌هاي عضلاني براي متابوليسم مناسب و رشد و نگهداري خودشان به واكنش‌هاي بيوشيميايي معين تكيه مي‌كنند. براي انجام اين واكنش‌ها احتياج به ويتامين‌هاي ويژه‌اي است كه به تجزيه و تسهيل واكنش‌هاي بدن كمك مي‌كنند. بدون اين ويتامين‌ها هيچ اتفاقي روي نمي‌دهد، حتي اگر يكي از اين مواد ضروري ناقص باشد،‌ يك بدنساز پيشرفته مي‌تواند دچار مشكل شود يا حتي پيشرفت وي متوقف شود.

غذاهای ضد آنفلوانزا

نوشته : فاطمه تورنگ كارشناس ارشد تغذيه 


آنفلوانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر مي‌كند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع‌تر است که احتمالا به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان‌ها در محيط‌های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن مي‌شود.  علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز مي‌شود. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده‌ای نیست، اما در گروه‌های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک‌تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل دارد.

بهترين خوراکی‌ها برای عیادت

نوشته  : فیروزه حسینی اصفهانی 


یکی از آداب معاشرت اجتماعی، عیادت کردن از بیماران است. این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که در روایتی عیادت از مریض مومن را زیارت خداوند می‌داند. به هر حال یادآوری ثوابی که بر عیادت مریض مترتب است و فرصت اندیشه و ژرف‌نگری آن را به خواننده واگذار می‌کنیم و به سراغ مطلب مورد بحث یعنی بهترین هدایای خوراکی که برای عیادت از بیمار می‌توان برد، می‌رویم.


توجه به علائق و وضعيت بيمار:
در انتخاب هدیه خوراکی بهتر است به علائق و ترجیحات بیمار و همچنین نوع بیماری و وضعیت او توجه کنیم و همچنین بهتر است در صورت امکان، از یک متخصص تغذیه بهترین هدیه خوراکی مناسب با وضعیت بیمار را جویا شویم. برای مثال بیماران دیابتی نیاز به کنترل قند خون خود دارند،

تغذيه مناسب براي سلامت كليه‌ها

نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
طبق اطلاعات خانه سلامت ملي كليه و انجمن بيماري‌هاي كليوي، كليه‌ها مواد زايد تجمع يافته در خون را دفع مي‌كنند، ميزان مايعات و مواد معدني بدن را تنظيم مي‌كنند، فشار خون را متعادل مي‌نمايند، ميزان كلسيم بدن را به حالت متعادل نگه‌ مي‌دارند و محرك توليد گلبول‌هاي قرمز خون هستند. يك رژيم غذايي سالم شامل ميوه‌ها، سبزيجات، ماهي، سير، غلات و... مي‌تواند سلامت كليه‌هاي شما را بالا برده و عملكرد مطلوب آنها را حفظ كند.
ميوه‌هـا و ســبــزيجـات:
اگر مي‌خواهيد سلامتي كليه‌هاي خود را بالا ببريد سعي كنيد ميزان ميوه و سبزي را كه مصرف مي‌كنيد افزايش دهيد. اكثر ميوه‌ها و سبزيجات سرشار از آنتي‌اكسيدان، ويتامين‌ها و مواد معدني هستند كه مي‌توانند سيستم ايمني بدن را تقويت كنند، شما را از آسيب‌هاي كليوي ناشي از عفونت‌ها، سموم، ويروس‌ها و بيماري‌‌ها محافظت كنند، از تشكيل سنگ كليه جلوگيري كنند و از التهاب كليه‌ها ممانعت به عمل آورند.
ميوه‌ها و سبزيجات سرشار از ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ شامل تمشك، فلفل دلمه‌اي، گريپ فروت، اسفناج، كلم برگ، توت‌فرنگي، پرتقال و گوجه‌فرنگي است.

توصيه‌هاي غذايي ويژه آقايان

نوشته  : سعيده نوباوه 
پروستات یک غده در اندام تناسلی آقایان است. این غده مجرای عبور ادرار و منی را در آقایان احاطه کرده است. بنا به گفته مدلاین پلاس، هر چیزی که باعث عفونت ادرار شود، مي‌تواند عفونت پروستات نیز ایجاد کند.علائم عفونت پروستات عبارتند از درد، التهاب و مشکل در دفع ادرار. تغذیه سالم وقتی با درمان دارویی همراه شود، مي‌تواند از این علائم پیشگیری کند یا آنها را کاهش دهد.

عملکرد:

عادات غذایی باعث به وجود آمدن یا از بین رفتن عفونت پروستات نمی‌شوند، اما در کل یک رژیم مغذی مي‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها مقاوم کند.
در اکثـــر مــواقع مشکلات حاد و ناگهانی پروستات با داروها و تغذیه متعادل و تغییرات رفتاری حل می‌شوند.



تعادل اسيد و باز و نقش آن در سلامت استخوان و ماهيچه‌ها

نوشته  : دكتر آزاده نجارزاده 
تأثير تغذيه بر حالت اسيدي بدن:
اينكه رژيم غذايي چه تاثيري بر حالت اسيدي بدن مي‌تواند داشته باشد، موضوعي است كه توجه بسياري از پژوهشگران را در سال‌هاي اخير به خود معطوف نموده است.
رژيم‌هاي غذايي غني از پروتئين باعث افزايش اسيديته بدن شده و نقش مهمي را در سبب‌شناسي پوكي استخوان ايفا مي‌نمايند.
يك مطالعه بر روي خانم‌هاي يائسه نشان داده است كه تجويز قليا (بيكربنات پتاسيم) با خنثي نمودن اسيد درونزا، نگهداري كلسيم استخوان را افزايش داده و توليد استخوان را بيشتر مي‌كند.
بي‌شك، نقش مثبت رژيم غذايي غني از ميوه و سبزي در پيشگيري از بسياري از بيماري‌ها به اثبات رسيده است.
از نقطه نظر تاثير اين گروه غذايي بر سلامت استخوان مي‌توان به نقش ميوه و سبزي در قليايي نمودن بدن اشاره نمود. همان‌طور كه اشاره شد مطالعات مختلف آزمايشگاهي نشان داده‌اند كه بالا رفتن اسيديته با افزايش دفع كلسيم ادراري، از دست‌دهي كلسيم و كاهش محتواي معدني استخوان همراه است.

مولیبدن یک عنصر حیاتی

نوشته : دکتر صديقه نوبان 


موليبدن يك ماده مغذي ضروری برای بدن انسان و حیوانات است. بدن انسان سالم به بیش از 40 ماده مغذی مختلف برای تامین نیازهایش و برای حفظ سلامتی و تامین رشد و نمو و فعالیت‌های عادی خود نیاز دارد. یکی از این مواد مغذی مولیبدن است که در طبیعت بصورت ترکیبی وجود دارد. موليبدن معمولا در كبد‌، كليه‌، غده آدرنال و استخوان متمركز است.
مولیبدنیم به رنگ خاکستری متالیک و در بسیاری از خصوصیات شبیه کروم و تنگستن است و برای سخت و قوی کردن فولاد به کار می‌رود. این عنصر در سال 1778 توسط Carl Wilhelm Scheele دانشمند سوئدی کشف گردید. این عنصر قدرت اکسیداسیون بالا دارد.
ولفنیت و پاولیت سنگ معدن فرعی‌تر مولیبدن هستند.مولیبدن از معادن تنگستن و مس تولید می‌‌شود. این فلز از واکنش هیدروژن و تری اکسید مولیبدن یا مولیبدات آمونیوم به  صورت پودری به دست می‌‌آید.

پوست، زير سايه تغذیه

نوشته  : نیلا قانعی 
سلامت و زیبایی پوست به عوامل متعددی نظیر میزان برخورد مستقیم با نور خورشید، آلاینده‌های هوا و تماسی با پوست، افزایش سن، ژنتیک افراد، تغذیه، افزایش یا کاهش وزن و ... بستگی دارد. یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده شفافیت پوست بازسازی آسیب‌های وارده به ماده ژنتیکی سلول (DNA) می‌باشد. روزانه سلول‌های پوست در معرض آسیب‌های متعدد حاصل از آلودگی هوا، نور خورشید و... می‌باشند. توانایی سلول‌ها در تقابل با این آسیب‌ها بستگی به سیستم‌های دفاعی آنتی‌اکسیدانی آن دارد. عوامل متعدد تغذیه‌ای در افزایش قدرت این سیستم موثر بوده که در اینجا به بعضی از آنها اشاره می‌شود.