هشدار درباره یک اشتباه بزرگ درباره نوشابه




 بطری های پلاستیکی که اغلب از آنها برای نگهداری نوشابه ها استفاده می شود، سرطان زا هستند و نباید از این بطری ها به هیچ وجه استفاده شود.
آفتاب: ˈابراهیم رضیˈ روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بسته بندی انواع نوشابه و آب معدنی ها در کشور نامناسب است که این مساله موجب بروز سمی خطرناک و ابتلا به انواع سرطان می شود.

وی با اشاره به افزایش انواع سرطان ها در کشور افزود: استفاده از انواع بطری های پلاستیکی برای نگهداری نوشابه ها در کشورهای اروپایی ممنوع است و آنها نوشابه های خود را فقط در بطری های شیشه ای نگهداری و بسته بندی می کنند؛ این در حالی است که درایران نوشابه ها در بطری های پلاستیکی بسته بندی می شوند.

رضی افزود: علاوه براین، مواد نگهدارنده ای که در تولید نوشابه ها به کار می رود، بسیار زیان آور است و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی با اشاره به عادت ناپسند برخی فروشندگان در نگهداری انواع نوشابه گفت: برخی فروشندگان عادت دارند تا نوشابه ها را بیرون فروشگاه خود و با چیدمان روی هم نگهداری کنند؛ این عادت غلط به دلیل تغییر دما و سرد و گرم شدن هوا سبب ایجاد یکسری واکنش های شیمیایی خطرناک درون نوشابه ها می شود که برای انسان خطرناک است.

به گزارش ایرنا،دکتر رضی به همه تولید کنندگان برای بسته بندی نامناسب و استفاده از بطری های پلاستیکی هشدار جدی داد.

عامل یک سوم سرطان‌ها در ایران: باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی



عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه میزان باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است گفت: یک سوم عامل سرطان ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.
آفتاب: به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد دهقان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به توضیحات صادق خلیلیان اظهار داشت: آنچه که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان انجام می شود بسیار کندتر و عقب تر از خطرات باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در ادامه افزود: برای روشن شدن وضعیت به اسناد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همایش هایی که در خصوص بیماری ها برگزار شده رجوع کنیم متوجه می شویم که متأسفانه در کشور ما به اندازه تلاش هایی که برای تولید محصولات کشاورزی انجام می شود برای امنیت غذایی برنامه ریزی و اهتمام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است، تصریح کرد: آزمایشاتی که انجام شده و همچنین تعداد مبتلایان به سرطان طبق آمار رسمی وزارت بهداشت بیانگر این است که یک سوم عامل سرطان ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.

ویتامین‌ها واملاح رفع خستگی




خستگی یکی از آن آفت‌هایی است که اکثر ما مجبوریم با آن کنار بیاییم. از آن جایی که علائم این مشکل چندان آشکار نیست، افراد برای مبارزه با آن اقدام خاصی نمی‌کنند، اما در عین حال بخش اعظمی از لذت‌های زندگی خود را به دلیل ضعف و خستگی جسمانی از دست می‌دهند. احساس بی‌حالی و کمبود انرژی هنگام برخاستن از خواب، خستگی هنگامی ‌که در جامعه مشغول به فعالیت هستید، بی‌رمقی هنگام دیدن فیلم‌ها یا خواندن کتاب‌ها و بسیاری از فعالیت‌های دیگر از مصادیق این مشکل هستند.
آفتاب: این یک واقعیت در رابطه با خستگی و بی‌حالی است و افرادی که دچار این مشکل هستند می‌دانند که تأثیرات آن بر زندگی‌شان تا چه حد جدی و ناخوشایند است. علل بالقوه زیادی برای این مشکل ذکر شده است، طیف وسیع آن‌ها شامل علل روانی تا انواع بیماری‌های جسمانی می‌شود. از میان این علل، گاه احساس خستگی به دلیل کمبود برخی ویتامین‌ها و املاح ایجاد می‌شود و یا حتی اگر علت ایجاد آن کمبود این مواد نباشد، می‌توان این مشکل را با افزایش ویتامین و املاح دریافتی رفع کرد. در این قسمت به چند راه اشاره می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توان با مصرف ویتامین‌ها و املاح انرژی بدن را افزایش داد.

آهن

کم‌خونی شرایطی است که در آن میزان آهن موجود در خون فرد کاهش یافته است. از آنجا که خون برای ایجاد گلبول‌های قرمز، که اکسیژن را در بدن حمل و جا به جا می‌کنند، بسیار لازم است، این شرایط (کم خونی) منجر به کمبود اکسیژن و در نهایت کمبود انرژی می‌شود (مخصوصاً انرژی هوازی). در نتیجه افزایش مصرف آهن به شما اکسیژن و نهایتاً انرژی بیشتری می‌دهد.

بیشترین باقیمانده سموم در میوه‌های وارداتی است


خبرگزاری فارس: بیشترین باقیمانده سموم در میوه‌های وارداتی استخبرگزاری فارس: رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت با اعلام کاهش ۴۰ درصدی مصرف سموم کشاورزی بعد از هدفمندی یارانه‌ها در کشور گفت: در بین میوه‌ها و سبزی‌های بازار، بیشترین میزان باقیمانده سموم در میوه‌های وارداتی است.

کاظم ندافی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت‌ودرمان فارس، در پاسخ به این پرسش که میزان باقیمانده سموم کشاورزی در میوه‌ها و سبزی‌ها چقدر است، گفت: این صحیح نیست که بگوییم همه میوه‌ها و سبزیهای موجود در بازار دارای باقیمانده سموم بیش از حد مجاز هستند و شاید کمتر از 5 درصد این اقلام دارای میزان بیش از حد مجاز سموم و قابل آشکار سازی میزان سم باشند.
وی ادامه داد: برای آزمایش وجود یک نوع سم در یک محموله کشاورزی باید 120 هزار تومان هزینه شود و با توجه به اینکه حدود 10 نوع سم کشاورزی در کشور ما مصرف می‌شود؛ اگر بخواهیم آزمایش همه این نوع سموم را برای یک محموله انجام دهیم باید یک میلیون و 200 هزار تومان برای تست هر محموله هزینه کنیم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: چنین اعتباری در وزارت بهداشت وجود ندارد به خصوص اینکه محموله‌های کشاورزی هیچ شناسنامه و کد رهگیری ندارند و محصولات یک مرزعه در محموعه‌های مختلف به اقصی نقاط کشور حمل می‌شود و امکان رهگیری آ‌نها وجود ندارد. در عین حال نمی‌شود برای هر محموله همه آزمایشها را انجام داد.
وی افزد:‌ راه حل اساسی این است که به همت وزارت جهاد کشاورزی تمام محصولات کشاورزی در کشور یک کد شناسایی داشته باشند که البته وزارت کشاورزی اعلام کرده است که برنامه کدگذاری تمام محموله‌های کشاورزی به صورت یک کد 10 رقمی را در آینده نزدیک اجرا می‌کند که امیدواریم دیرتر از سال آینده نباشد.

تخم مرغ منبع بسیار غنی غذایی است


تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، تخم مرغ یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آنها موجب بروز بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای ذهنی، پوستی و چشم می شود.
بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی که از نظر پروتئین و بعضی ویتامین ها و املاح فقیر هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.
تخم‌مرغ منبع بسیار خوب ید و فسفر است که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.
تخم‌مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروریست و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.
البته نیازهای تغذیه‌ای افراد بر حسب جنس و سنشان متفاوت است.
ارزش انرژی زایی تخم‌مرغ:
یک عدد تخم‌مرغ متوسط ‌٧۶ کالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ، ‌٣ درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و ‌۴ درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین می‌کند.
پروتئین:
تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم‌مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌ترست. پروتئین تخم‌مرغ دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن است.

چاقی باسنی (گلابی شکل) و چاقی شکمی (سیبی شکل) می تواند عمر انسان را کوتاه کند


پژوهشگران علوم پزشکی تاکید می کنند که اهمیت توزیع بافت چربی در بدن در پیش بینی ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی اهمیت بیشتری نسبت به میزان چربی کل بدن دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   هرگاه انرژی دریافتی افراد بیش از انرژی مصرفی‌شان باشد، ضمن برهم خوردن تعادل قد و وزن، با انباشت توده‌های چربی در ناحیه باسن یا شکم، چاقی باسنی ( گلابی شکل) یا چاقی شکمی ( سیبی شکل) و در مواردی هر دو چاقی بروز می‌کند.
البته بافت چربی توزیع یکنواختی در بدن ندارد. مهمترین محل ذخیره شدن چربی در بدن در ناحیه زیر پوست است.
در حالات چاقی و غیر چاقی، تفاوت‌های ویژه‌ای در بافت چربی زیرپوستی زنان و مردان مشاهده می‌شود.
زنانی که چاق نیستند از بافت چربی زیر پوستی بیشتری در ناحیه سرینی – رانی برخوردارند، در حالی که در مردانی که چاق نیستند چربی زیرپوستی به شکلی یکدست در تمام بدن توزیع شده است.
در مردان چاق، چربی زیر پوست شکم بیشتر جمع می شود. به این نوع چاقی، نوع مرکزی، بالاتنه، مردانه و یا چاقی سیبی شکل گفته می‌شود.
در زنان، چربی بیشتری در نواحی پایین شکم و لگن و ران‌ها جمع می‌شود. به این نوع چاقی، چاقی محیطی، زنانه یا گلابی شکل می‌گویند.
ارتباط بین جنسیت و چاقی ناحیه‌ای یا موضعی قطعی نیست. شماری از مردان به چاقی محیطی گرفتار می‌شوند.
بعد از ناحیه زیر پوست، چربی در احشاء، پشت صفاق، دور کلیه‌ها و در ناحیه چشمخانه جمع می‌شود. میزان سوخت و ساز این چربی‌ها بیش از شکم و ناحیه سرینی و ران‌هاست. این ترتیب اهمیتی خاص از نظر سوخت‌و‌سازی دارد.
علوم پزشکی ثابت کرده است که تنها چربی تجمع یافته در اعضای داخلی بدن و احشاء مسیر مستقیمی به کبد دارد و در فعالیت بدنی هم چربی احشایی بیشتر از سایر قسمت‌ها به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

مصرف الکل خطر افزایش سایز دور کمر و چاقی شکمی را تشدید می‌کند



متخصصان تغذیه در بیمارستان Methodist هرستون کشور آمریکا در یک آزمایش جدید دریافتند مصرف الکل خطر افزایش سایز دور کمر و چاقی شکمی را تشدید می کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   چربی شکم و چاقی شکمی، موجب بیماریهای بسیاری می گردد . تحقیقات نشان داده است که چاقی شکمی حتی به میزان کم می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.
این متخصصان می گویند افرادی که الکل مصرف می کنند حتی با وجود ورزش کردن و رژیم گرفتن باز هم نمی توانند وزن خود را کاهش دهند چون این نوشیدنی پرکالری موجب افزایش چاقی شکمی می شود.
متخصصان تغذیه تاکید کردند از آنجا که کالری های مایع نمی توانند احساس سیری ایجاد کنند، فرد به مصرف زیادتر آنها تمایل پیدا می کند و همین امر موجب افزایش وزن بیشتر می شود.
پیش از این پژوهشگران متوجه شده بودند که اعتیاد به الکل همان نقاطی از مغز را تحریک می‌کند که در مصرف افراطی نقش دارند و بنابراین این احتمال وجود دارد که اعتیاد به چنین موادی گرایش به پرخوری را برای فرد افزایش می‌دهد و خطر چاقی را در پی دارد.
افرادی که سابقه خانوادگی اعتیاد به الکل داشته‌اند، بیش از بقیه در خطر چاقی مفرط قرار دارند. محققان می‌افزایند که تغییرات محیطی نیز بر این موارد بی‌تاثیر نیستند. اعتیاد به الکل از نقاطی از مغز فرمان می‌گیرد که در واقع مسئول کنترل مصرف افراطی‌ هستند و همین مساله بر افزایش احتمال چاق شدن افرادی که سابقه اعتیاد به الکل دارند، صحه می‌گذارد.
لازم به ذکر است نوشیدنی های الکلی، بسته به نوع آنها و ماده‌ای که از آن تهیه می‌شود دارای مقادیر متفاوتی از الکل می‌باشند و اسامی‌ متفاوتی هم دارند اما چیزی که در پزشکی اهمیت دارد مقدار الکل خالص موجود در هر نوع نوشیدنی الکلی است . به طور مثال هر سیصد گرم آبجو در حدود چهار درصد الکل و ۱۵۰ کالری دارد.
پزشکان توصیه می کنند که اگر با دانستن تمام آسیب‌های ناشی از الکل، شما تصمیم به خوردن الکل گرفته‌اید، در خوردن آن زیاده روی نکنید و خود را با الکل مسموم نکنید .از نظر مقدار، شما نباید بیشتر از یک گیلاس الکل از هر نوع را روزانه مصرف کنید .

روغن خوب را بشناسيد


آيا مي‌توان از روغن‌هاي مايع براي سرخ‌كردن استفاده كرد؟ چه تفاوتي ميان اين روغن‌ها با روغن مخصوص سرخ‌كردن وجود دارد؟ حد مجاز استفاده از روغن‌ها چه ميزان است؟ روغن‌هايي كه اين روزها در رنگ‌هاي روشن و تيره به صورت نيمه‌جامد عرضه مي‌شود چه تفاوتي با يكديگر داشته و چگونه مي‌توان به كيفيت آنها پي برد؟ آيا اين روغن‌ها در مقايسه با روغن‌هاي جامدي كه در گذشته عرضه مي‌شد، سالم‌تر است؟

ميزان مجاز مصرف روغن‌ها به شرايط جسماني، سلامت، سن، جنس و تحرك فرد در روز بستگي دارد. به گفته متخصصان تغذيه هر فرد 25 تا 30 درصد انرژي خود را بايد از چربي‌ها دريافت كند. درصد بيشتر آن بايد از روغن‌هاي گياهي مايع و درصد كمتر آن از طريق چربي‌هاي با منبع حيواني از جمله گوشت، مرغ، ماهي و لبنيات باشد.

از روغن مايع براي سرخ‌كردن استفاده نكنيد
گاهي در برخي تبليغات گفته مي‌شود كه در ميان روغن‌هاي مايع انواعي از آنها كه نقطه دود بالاتري دارد براي سرخ‌كردن مناسب است.
از اين رو برخي خانواده‌ها پياز، سيب‌زميني، ناگت و كتلت را با اين روغن‌ها كه اغلب قيمت گراني دارد، سرخ كرده و اظهار مي‌كنند اين روغن‌ها قابليت هضم بهتري داشته و تا به حال تاثير نامطلوبي در سلامت آنها نداشته است.
اما بايد بدانيد هيچ‌كدام از روغن‌هاي مايع براي سرخ‌كردن مناسب نيست. حرارت زياد باعث مي‌شود كه اين روغن‌ها تمام خواص مفيد خود را از دست داده و اسيدهاي چرب غيراشباع آن اكسيد و تبديل به تركيبات سمي و سرطان‌زاي آكرولئين شود.

بهبود يبوست كودك با تغذيه، تحرك و آرامش


يبوست در بسياري از كودكان بر اثر خوردن غذاهاي چرب و داراي فيبر كم به وجود مي‌آيد. اين مشكل ممكن است بر اثر نوشيدن زياد لبنيات و نخوردن ميوه و سبزيجات نيز به وجود آيد.
از سوي ديگر بي‌تحركي و اضطراب كودك نيز مي‌تواند به تداوم و شدت‌گرفتن يبوست منجر شود. به بيان ديگر كودكاني كه يبوست دارند معمولا از انجام عمل دفع مي‌ترسند و هنگام احساس اجابت مزاج دچار اضطراب و گريه‌شده و خانواده را نيز مضطرب مي‌كنند. اتفاق ديگر آن كه وقتي عمل اجابت مزاج چند روز به تعويق افتد، اين كودكان كاهش اشتها نيز پيدا مي‌كنند.
دكتر فريبا شيرواني، فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني اطفال در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: يبوست در بسياري موارد بدون نياز به دارو درمان مي‌شود كه براي اين منظور لازم است به والدين كودك آموزش داده شود تا كودكان را بعد از هر وعده غذا (ده دقيقه بعد از غذا) حتي در صورت دفع‌نكردن مدفوع به مدت پنج تا 10 دقيقه در توالت بنشانند.
همچنين والدين هرگز نبايد فرزندشان را به دليل كثيف‌كردن لباس زير سرزنش كنند بلكه بايد با آرامش و بدون اضطراب دفعات اجابت مزاج كودك را كنترل و وي را تشويق به رفتن به توالت كنند.
اين متخصص اطفال با تاكيد بر اين‌كه بايد غذاهاي اصلي شامل صبحانه، ناهار و شام از سوي كودك سر وقت معين ميل شود، مي‌افزايد: مصرف آب فراوان يا نصف ليوان آبميوه بعد از غذا و نيز محدودكردن مصرف شير و لبنيات در رفع يبوست بسيار اهميت دارد. همين طور اگر آلو و روغن زيتون در غذاي كودك ريخته شود و ميوه‌هاي ملين به او داده شود در رفع يبوست موثر خواهد بود. همچنين در آش و سوپ و غذاي كودك بايد سبزي فراوان ريخته شود و از مصرف موز و تنقلاتي مانند پفك نيز خودداري شود.

به سادگی از دیابت پیشگیری کنید

دیابت
بعضی از بیماری‌ها، ناشی از کمبود دریافت مواد غذایی است. برخی دیگر در اثر دریافت بیش از حد نوعی ماده غذایی یا عنصر اتفاق می‌افتد...
 
در مواردی هم بیماری‌ها در اثر بدخوری‌ ایجاد می‌شوند؛ مثل دیابت نوع دو. در‌این بیماری، فرد مبتلا، رژیم غذایی را به درستی رعایت نکرده و به دیابت نوع دو یا دیابت اکتسابی دچار شده است.

زمینه اصلی ابتلا به‌این بیماری «چاقی» است.

 این نوع دیابت مستقیما به اضافه‌وزن مرتبط است. بنابراین برای درمان باید الگوی تغذیه‌ای را تغییر داده، عادت‌های سالم را جایگزین عادت‌های غذایی نادرست کرد. از طرفی همراه با‌ این تغییر الگوی غذایی باید تحرک بدنی افزایش یافته و شخص از نظر سلامت روان نیز وضعیت مناسبی داشته باشد.

بنابراین سه عامل تغییر الگوی غذایی، تحرک بدنی و سلامت روان باعث پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع دو می‌شود. یک نکته را فراموش نکنیم؛ نوسان قند‌خون و وزن، خطرناک است. بنابراین با شروع رژیم غذایی تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج سعی کنید تا پایان مسیر را ادامه دهید. در غیر‌این صورت، با نوسان میزان قند‌خون و وزن، سلامت بدن به خطر می‌افتد.

این ماده غذایی از زخم بستر پیشگیری می کند

روغن ماهی

رژیم غذایی غنی از روغن ماهی، علایم زخم بستر را 20 تا 25 درصد کاهش می دهد.
 
تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه تل آویو نشان داد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی اثرات مثبتی بر زخم بستر دارد.

روغن ماهی که سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا- 3 می باشد، موجب کاهش فشارخون، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش التهاب مفاصل و پوست و کمک به تکامل جنین می گردد. در این مطالعه نقش روغن ماهی در کاهش بروز زخم های فشاری (زخم بستر) مورد بررسی قرار گرفت.
نشستن و یا دراز کشیدن بیماران به مدت طولانی آنها را مستعد ایجاد زخم بستر بر روی پوست و بافت زیر آن می سازد.

محققان برای انجام این مطالعه، 40 بیمار بستری را انتخاب نمودند. به 20 بیمار غذای استاندارد بیمارستان داده شد و 20 بیمار دیگر علاوه بر غذای بیمارستان، روزانه 8 گرم روغن ماهی دریافت کردند.

بعد از 3 هفته نتایج نشان داد که در گروه مصرف کننده روغن ماهی:

علایم بیماران از جمله درد و ناراحتی ناشی از زخم بستر 20 تا 25 درصد بهبود یافت.