کمبود ویتامین D موجب تولد نوزادان کم وزن می‌شود

294-10.jpg
نتایج مطالعه محققان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا حاکی از آن است که سطوح پایین ویتامین D در اوایل بارداری با تولد نوزادان کم‌وزن مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، میزان ویتامین D در اوایل بارداری مادر، می‌تواند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

کمبود این ویتامین، جذب کلسیم توسط زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه رشد استخوان جنین را کاهش می‌دهد. به علاوه، این کمبود نیز می‌تواند منجر به کاهش در ترشح هورمون‌های لازم برای تولید گلوکوز و اسیدهای چرب لازم در مهیا کردن انرژی مورد نیاز جنین شود.

محققان به منظور این پژوهش، نمونه‌های خونی به دست آمده از زنان باردار در سالهای 1959تا 1965 را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس نتایج این تحقیق، نوزاد زنانی که در سه ماهه اول بارداری خود دچار کمبود ویتامین D بودند در خطر دو برابری ابتلا به محدودیت رشد در دوران جنینی بوده وعلاوه بر این، وزن تولد آنها زیر 10 درصد وزن جامعه در آن سن باروری بود که این پدیده به "کوچک برای سن باروری" موسوم است. این محدودیت شرایطی را به وجود می‌آورد که در آن جنین توانایی رسیدن به اندازه بالقوه ژنتیکی را به دست نمی‌آورد.

این گروه نوزادان در خطر پنج الی 10 برابری مرگ در ماه اول زندگی خود هستند و همچنین در خطر بالایی از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت نوع 2 در زندگی آتی خود هستند.

به گفته دکتر "لیزا بادنار"، محقق ارشد این پژوهش، مطالعۀ صورت گرفته از جامع‌ترین تحقیقاتی است که میزان ویتامین D بدن مادر و وزن نوزادان را مورد بررسی قرار داده است.

تغذیه صحیح در پیشگیری از ضعف بینایی پیشرونده موثر است


بیماری AMD یا دژنراسیون ماکولا یکی از علل عمده کاهش بینایی در افراد مسن است. ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است که سلولهای آن مسوول دید دقیق و واضح هستند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  با افزایش سن سلولهای آن تدریجاً از بین رفته و موجب کاهش بینایی می شوند و گاهاً این اتفاق می تواند ناگهانی باشد. افراد مبتلا دچار اختلال در رانندگی، مطالعه و انجام وظایف روزانه می شوند.
استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش مهمی دارد.  ولی  در مطالعه روی دو قلوها یی که دارای ژن همسان این بیماری بوده ولی شدت بیماری آنها متفاوت بود، این سؤال ایجاد شد که چرا این بیماری با زمینه قوی ارثی و وجود ژن همسان در دو قلوها، با شدت متفاوتی بروز کرده است؟
محققان در پی تحقیقات خود دریافتند، داشتن تغذیه ای سالم با مصرف بالای میوه و سبزیجات می تواند عامل این تفاوت باشد.
مطالعه دو قلوها نشان داد فردی که در مراحل اول تخریب ماکولا قرار دارد تمایل بیشتری به مصرف ویتامین Dاز منابع ماهی یا شیر، نسبت به فرد دیگر دارد.
ویتامین Dویژگی ضد التهابی داشته و می تواند خطر تخریب ماکولا و تشکیل عروق جدید زیر ماکولا را کاهش دهد و موجب کاهش پیشرفت آن شود.
محققین دریافتند مصرف بتائین و متیونین با کاهش پیشرفت بیماری همراه بوده و حتی به طور غیر مستقیم در روند اصلاح ژن مؤثر است. این دو اسیدآمینه در ماهی، سبزیجات سبز، اسفناج و لبنیات یافت می شود.
محققین تاکید دارند که با توجه به اینکه بیماری ماکولا (AMD) علت عمده کاهش بینایی با افزایش سن است و این بیماری با استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی مرتبط است.
برای کاهش بروز و پیشرفت بیماری توصیه به مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات، لبنیات و ماهی که دارای ویتامین دی، بتائین و متیونین هستند، می شود، همچنین بر اجتناب از سیگار کشیدن و دود سیگار نیز تاکید می شود.

مصرف غذاهای دریایی غنی از امگا ۳ موجب کاهش خطر نابینایی در سالمندان می گردد



دژنراسیون ماکولا (AMD) شایع‌ترین علت نابینایی سالمندان در جهان است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،   دژنراسیون ماکولا در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.بر اساس مطالعات صورت گرفته، رژیم های غذایی غنی از امگا-۳ احتمالا از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن جلوگیری می کنند. از آنجایی که غلظت بالای امگا-۳ در شبکیه چشم دیده شده است، بنظر می رسد این ریزمغذی در سلامت چشم ضروری می باشد.
این تحقیق تاثیر مصرف غذاهای دریایی بر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را مورد بررسی قرار داده است.
در این مطالعه مقطعی ۲۵۲۰ فرد بین سنین ۶۵ تا ۸۴ سال مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور تخمین میزان مصرف هفتگی ماهی، از پرسشنامه بسامد خوراک استفاده گردید.
همچنین با استفاده از روش های علمی وضعیت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نیز تعیین گردید. ارتباط بین دریافت هفتگی غذاهای دریایی با دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نیز با استفاده از روش های آماری مشخص گردید.
بررسی نتایج نشان داد، توزیع مصرف غذاهای دریایی در طول هفته بین دو گروه کنترل و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن تفاوتی نداشت.

بار ميكروبي ادويه‌جات بالاست



می‌گویند میزان آلودگی ادویه‌ها بسیار زیاد است و انواعی از آن تقلبی و حاوی ترکیبات شیمیایی و مواد رنگی است، اما آیا این گفته‌ها حقیقت دارد؟ اصلا ادویه‌جات تا چه میزان می‌توانند ارزش تغذیه‌ای غذاهایمان را بالا ببرند؟
اگر تا به حال به دستپخت آشپزهای مختلف دقت کرده باشید، تفاوت اصلی غذای آنها را در استفاده از ادویه‌جات مختلف می‌یابید.
در واقع ادویه‌ها برای بهتر کردن طعم غذا استفاده می‌شود و اکثر ما برای افزایش ارزش غذایی از آن استفاده نمی‌کنیم. چرا؟ به دلیل آن که میزان استفاده از ادویه‌ها در هر وعده غذایی بسیار ناچیز است و نمی‌تواند تامین‌کننده مواد مغذی بدن ما باشد.
البته این را بدانید مصرف زیاد ادویه‌جات با تحریک غدد بزاقی منجر به افزایش اشتها و سهل‌الهضم شدن غذا می‌شود و حتی گفته می‌شود دارچین، مکمل دارویی آنتی‌بیوتیک است و به درمان برخی عفونت‌ها کمک می‌کند و برای مبتلایان به دیابت و افرادی که از درد معده رنج می‌برند، مفيد است.
زردچوبه، خاصیت ضدالتهابی دارد و فلفل، سوخت و ساز بدن را بالا مي‌برد و استفاده مستمر آن در رژیم‌های غذایی کم‌کالری توصیه می‌شود.

افت فشار با آب قند برطرف نمي‌شود


 تا به حال سرتان گيج رفته؟ جلوي چشم‌تان سياه شده؟ احساس كرده‌ايد سرتان سبك است و دنيا دور آن مي‌چرخد؟ اگر چنين شرايطي را تجربه كرده باشيد، حتما مي‌دانيد مرحله بعد از آن هم چيست؛ يك ليوان بزرگ آب قند كه گويا هر قدر قندش بيشتر باشد، تاثيرش هم بهتر و سريع‌تر خواهد بود!
تقريبا همه ما اين شيوه درماني را در خانه و محل كار ديده يا شنيده‌ايم و اگر خودمان آب قند نخورده باشيم، حداقل براي ديگران تجويز​ كرده‌ايم.
با اين كه خيلي‌ها فكر مي‌كنند سرگيجه يعني افت فشار خون كه چاره‌اش هم فقط نوشيدن آب قند يا خوردن شكلات و آب‌نبات است، متخصصان بر اين باورند كه آب قند كمك چنداني به بهبود اين وضع نمي‌كند.
البته بسياري از افراد نيز با اين فكر كه فقط فشار خون بالا دردسرساز و خطرناك است، اهميتي به پايين بودن فشار نمي‌دهند و با مشكلات ناشي از آن مي‌سازند.
دكتر مسعود رحمانيان، فوق‌تخصص غدد درون‌ريز و متابوليسم در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين زمينه چنين توضيح مي‌دهد: وقتي درباره افت فشار خون صحبت مي‌شود، قبل از هر چيز بايد در مورد افت فشار خون در شرايط اورژانس يا شوك نكاتي را ذكر كرد. در واقع، زماني كه فشار خون بشدت افت كرده و خون‌رساني به بافت‌ها مختل شود، شرايط اورژانسي رخ مي‌دهد كه نياز به بررسي و پيگيري جدي و به‌موقع دارد.
وي با اشاره به اين كه علل ايجادكننده اين نوع شوك به سه دسته تقسيم مي‌شود، مي‌گويد: خونريزي شديد كه با كاهش حجم خون همراه است، اتساع عروق و اختلال در عملكرد قلب عواملي است كه مي‌تواند موجب بروز اين مشكل شود.

توصیه های غیرپزشکی برای هضم بهتر غذا

قبل از اینکه اولین قاشق غذا را در دهان بگذارید چند لحظه آرام و عمیق نفس بکشید و هرگز با عجله و استرس غذا نخورید.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛یکی از مهم‌ترین وظایفی که بدن ما باید هر روز چندین نوبت انجام دهد، فرآیند هضم و جذب مواد غذایی است.دلیل اصلی اینکه فرآیند هضم و جذب مواد غذایی باید در طول قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش به درستی انجام شود‌، جذب ریزمغذی‌های ضروری برای بدن است تا به واسطه آن املاح لازم برای رشد و حفظ سلامت بدن به موقع و به میزان کافی در اختیار تمام بافت‌ها و سلول‌ها قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی هلتی لیونیگ، در این مقاله پنج نکته مفید و غیردارویی برای کمک به هضم و جذب بهتر مواد غذایی ارائه شده که عبارتند از

۱ - لوازم الکتریکی را خاموش کنید
تمام ابزار الکتریکی که می‌توانند ذهن شما را آشفته کنند مثل تلویزیون، تلفن و رایانه را در حین غذا خوردن خاموش کنید. هر صدایی به جز یک موسیقی آرام و ملایم را ساکت کنید. بدن شما برای هضم مناسب و بهتر مواد غذایی به فضایی آرام نیاز دارد.

سوپ مرغ واقعا با سرما خوردگی مبارزه می کند

 دانشمندان می گویند: یک ماده موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با مراحل اولیه آنفلوانزا مبارزه کند.

به گزارش دیلی میل، محققان می گویند: سوپ مرغ همانند یک داروی خانگی به انسان در طول زمستان کمک می کند.

یک تحقیق که در مجله American Journal of Therapeutics منتشر شده است نشان می دهد که یک مولفه موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مراحل اولیه آنفلوانزا کمک می کند، اما این تاثیر به محض دفع سوپ از بدن از بین می رود.

این اولین مطالعه ای نیست که به بررسی این موضوع پرداخته است، بیش از یک دهه پیش دکتر ˈاستفان روناردˈ از دانشگاه ˈمرکز پزشکی نبراسکاˈ به بررسی این موضوع پرداخت که چرا دستور سوپ مرغ که نسل به نسل می گردد، تا این حد شفا دهنده است.

وی با استفاده از نمونه خون افراد مورد مطالعه نشان داد که سوپ مرغ مانع تحرک رایج ترین شکل گلبول سفید که از بدن علیه عفونت دفاع می کند، می شود.

کمبود روي باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود

 کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: روي به طور گسترده اما نا برابر در گياهان، حيوانات و انسان وجود دارد و بيشترين غلظت آن در استخوان ها، كبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: روي در تمام مواد غذايي، حيواني و گياهي، وجود دارد و جگر، انواع گوشت‌ها به ويژه گوشت قرمز و سفيد، تخم مرغ، لوبيا و عدس، غلات سبوس دار، شير و مواد لبني و انواع مغزها نظير بادام زميني، گردو و فندق از منابع غني روي به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از عوارض ناشی كمبود روي است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اين كه كمبود روي سبب كاهش قد و تاخير در بلوغ مي شود، گفت: كمبود خفيف روي ممكن است تنها علامت كاهش رشد كودك باشد كه در نهايت مي تواند سبب كاهش قد و نيز تاخير در بلوغ شود.
دكتر عبداللهي بيان كرد: کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.
وي اضافه كرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین  د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد.

سالم سازی سبزیجات ضروری است؛

 
 سبزی های تازه درون یخچال آلوده ترین بخش یخچال
استفاده از میوه ها وسبزیجات تازه در رژیم غذایی امری حیاتی است اما نه با حشرات مواد شیمیایی و باکتری هایی که با آن همراه است.
کارشناس مبارزه با بیماریها معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه ضمن بیان این مطلب بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که سبزی های تازه درون یخچال آلوده ترین بخش یخچال را تشکیل می دهد و ضروری است در شستن و ضدعفونی کردن آن ها نهایت دقت را به کارببرید.
محمدرضا کمالی رعایت مراحل سه گانه را برای ضدعفونی سبزی و میوه ضروری دانست و گفت: در مرحله اول برای پاک سازی سبزی، ابتدا سبزی را خوب پاک کرده و با آب سالم شستشو دهید تا مواد زاید و گل و لای آن برطرف شود.
این کارشناس در ادامه افزود: در مرحله دوم انگل زدایی را انجام داده که 3 تا 5 قطره مایع ظرفشویی  را در 5 لیتر آب (20لیوان) بریزید تا کف آب ایجاد شود و سبزی را داخل آن به مدت  5 دقیقه نگه دارید و سپس سبزی را از روی کف آب جمع آوری کنید و با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها وباقیمانده مایع ظرفشویی از آن جدا شود.
وی افزود: مرحله سوم که گندزدایی است که در این مرحله یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پرکلرین 70%را در یک ظرف  5 لیتری آب بریزید وسبزی ومیوه انگل زدایی شده را به مدت 5دقیقه در این محلول قرارداده تا ضد عفونی شود واگر این محلول در دسترس نبود میتوانید از مواد ضدعفونی کننده مجاز سبزی و میوه درداروخانه ها و سوپرمارکت ها وجود دارد طبق دستورالعمل استفاده کنید.
کمالی گفت: در پایان نیز سبزی ضدعفونی شده را مجددا با آب سالم شستشو داده تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس آن را مصرف کنید.

مصرف لواشک و ترشک آسیب جدی به بافت دندانها وارد می کند

مصرف لواشک و ترشک آسیب های بسیاری برای بافت دندانها ایجاد می کند.
به گزارش وب دا، یک دندانپزشک با اشاره به آسیب های ناشی از مصرف مواد خوارکی از قبیل لواشک و ترشک و سایر مشتقات این محصولات برای دندانها گفت: این محصولات به دلیل چسبندگی در سطح دندانها و خاصیت اسیدی موجب تخریب بافت های دندانی می شود.
دکتر محمد حسن بیگدلی با بیان اینکه مصرف این گونه خوراکی ها به دلیل مواد افزودنی و نگهدارنده علاوه بر آسیب دندانی، برخی مخاطرات جسمی دیگر را نیز برای افراد ایجاد می کند، افزود: خانواده ها باید مراقب تغذیه فرزندان خود باشند تا از مصرف خوراکی های مضر و فاقد ارزش غذایی پرهیز کنند.
وی افزود: متاسفانه مصرف لواشک و ترشک در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است که می تواند اثرات جبران ناپذیری بر روی دندانهای آنها برجای بگذارد.
این دندانپزشک با تاکید بر اینکه اثر تخریبی مصرف اینگونه مواد خوراکی در دندانهای کرسی بیشتر است، تصریح کرد: افراد در صورت مصرف هر گونه لواشک و ترشک و سایر مشتقات آن بلافاصله مسواک بزنند و بین دندانها را با نخ دندان تمیز کنند.
دکتر بیگدلی به خانواده ها توصیه کرد: برای حفظ سلامت جسمی کودکان و نوجوانان، از خوراکی های سالم مانند خشکبار به عنوان تنقلات برای فرزندان خود استفاده کنند.

كمبود ويتامينA شايعترين علت كوري در كودكان كشورهاي در حال توسعه




كمبود ويتامينA شايعترين علت كوري در كودكان كشورهاي در حال توسعه محسوب مي شود.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه نقش ويتامين A در بينايي بسيار حائز اهميت است، اظهار داشت: اولين علامت با ليني كمبود ويتامين  A اختلال ديد هنگام تاريكي و يا شب كوري است.
محترم تشکر بیان کرد: با ادامه اين كمبود ضايعات چشمي بيشتر شده و به صورت خشكي سطح چشم، ضعف قرنيه، بروز زخم در چشم و در نهايت نابينايي ظاهر مي شود.
وی با بیان اینکه به اين تظاهرات چشمي به طور كلي (گزروفتالمي) گفته مي شود، گفت: در ساختمان طبيعي سلول هاي پوششي نيز ويتامين A نقش دارد. در صورت كمبود اين ويتامين سلولهاي توليد كننده ماده سخت كراتينين، جايگزين سلولهاي توليد كننده ماده نرم موكوس ميشوند و اين امر موجب خشكي بافت مي شود.
کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی فسا ادامه داد: بسياري از بافتهاي پوششي موانع مهمي در مقابل عفونت هستند.
وی بیان کرد: به دنبال كمبود ويتامين A و اختلال در ساختمان اين بافتها، مقاومت در مقابل عفونت كاهش مي يابد .
این کارشناس مسئول خاطرنشان ساخت: در حاليكه شديد ترين آسيب ويتامين A به چشمان است ولي بررسيهاي جديد نشان مي دهد كه حتي كمبودخفيف آن موجب افزايش خطر بيماري هاي عفوني   ومرگ ناشي از آن مي شود.
محترم تشکر افزود: گاهي كمبود ويتامين A با كم خوني فقر آهن همراه است.

کاهو ، یک سبزی پر اهمیت در رژیم غذایی


به گزارش وب دا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: کاهو از نظر ارزش تغذیه ای به ازای هر یکصد گرم دارای 13 کیلوکالری انرژی ،2/2 گرم کربوهیدرات ،1/1گرم فیبر ،2/0گرم چربی ،4/1 گرم پروتئین و 95 گرم آب است.
دکتر نوید عطار افزود: همچنین در هر یکصد گرم کاهو 166 میکروگرم ویتامین  A،73  میکروگرم فولات ( ویتامین B9 ) ،4 میلی گرم ویتامین C ،102 میکرو گرم ویتامین K ،2/1میلی گرم آهن و 238 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
وی با بیان اینکه عصاره کاهو اغلب به صورت کرم یا لوسیون جهت آفتاب سوختگی و خشکی پوست بکار می رود، افزود: جامعه پزشکی ادعا می کنند که جهت درمان سرفه و دردهای روماتیسمی ، کششی و عصبی نیز مفید است و گرچه شواهد علمی این فواید بر روی انسان ها هنوز اثبات نشده است، اما تأثیرات مشابه آن در موش ها و قورباغه ها به اثبات رسیده است.
وی با اشاره به اینکه کاهو دارای مقادیری از ویتامین  C ، کلسیم ، آهن و مس همراه با مواد معدنی در برگ های خود می باشد ، تصریح کرد: بسته به نوع کاهو ، این سبزی می تواند منبع خوبی برای ویتامین A و پتاسیم باشد و در کاهو هایی که دارای برگ های سبز تیره هستند غلظت ویتامین A بیشتر است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد بر شستشوی کامل این سبزی قبل از مصرف تأکید و خاطر نشان کرد: کاهو در صورت عدم شستشوی کامل آن بخاطر وجود برخی از باکتری ها درون خود میتواند عامل برخی از بیماری ها شود.
 دکتر عطار تأکید کرد با رعایت بهداشت و شستشوی کامل این سبزی می توان آن را با خیال راحت مصرف کرد.

مصرف فست فود خطر سکته قلبی را افزایش می دهد



به گزارش وب دا، مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  تغذیه نامناسب به مصرف ناکافی و یا بیش از حد مواد غذایی گفته می شود که هر دو به سلامتی بدن آسیب می رسانند و  این موضوع می تواند موجب چاقی در کودکان و کاهش ضریب هوشی کودکان شود و زمینه ایجاد  بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالی را به وجود آورد، اظهار داشت: ‌تغییر شیوه زندگی از سنتی به سمت مدرن و استفاده از غذاهای آماده و فست فودها مهمترین عامل بروز مشکلات تغذیه ای در جوامع به شمار می رود.
دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه غذای مصرفی باید انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز میلیون‌ها سلول متفاوت بدن  را تامین کند، اظهار داشت:‌ یکی از مهم ترین زیان های استفاده از فست فود، چاقی و اضافه وزن به خاطر چربی زیاد و شیرینی های موجود در این غذاهاست.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از مواد چرب، آردهای سفید، مواد با ارزش غذایی کم اما ظاهری خوش مزه از  ویژگی غذاهای فست فود عنوان کرد و گفت: ‌بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی، انواع دیابت و اضافه وزن از شایع ترین اثرات و عوارض استفاده از فست فود می باشدوبیش از 30 تا 35 درصد سکته های قلبی مربوط به استفاده از غذاهای کم ارزش و پرچرب آماده است.
دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه غذاهای بومی از غذاهای فعلی ارزش غذایی بیشتری دارند و باید به چرخه ی تغذیه خانواده ها بازگردد و غذاهای بومی را بايد جایگزین غذاهای وارداتی کنیم، خاطر نشان کرد:‌ در همین راستا، اگر شناختی جامع از باورهای قدیمی و عادات غذایی گذشتگانمان به دست آوریم که از ريشه اي كهن برخوردار است و نقاط قوت غذاهاي محلی و منطقه ای را گسترش دهیم، نه ‌تنها از هدر رفتن هزینه‌های خانوار جلوگیری می‌کنیم بلکه به پیشگیری از بروز بیماری‌هاي مزمن کمک بزرگی کرده ایم.
وی آبگوشت مرزه، آش کماج، آش لَخشک، بلغور شیر، گُرماست، اشکنه گوجه و عدس، اشکنه تخم خربزه، اشکنه کشک، شولی، دمی بلغور شیر، کشک زرد، شله مشهدی، جوش بره، نرگسی،  قوروتی خرفه  و از شیرینی جات و نان ها نیز به نوعی تافتون به نام پِرکی و حلوای دو آرده و شیرینی گردویی را از غذاهای سنتی استان خراسان رضوی برشمرد و اظهار داشت: ‌تمامی این موادغذایی سرشار از ویتامین و ریز مغذهای مورد نیاز بدن است که نسل جدید به فراموشی سپرده است.