چاق‌كننده‌هايي که نمي‌شناختيد


دکتر سيدمحسن خوش‌نيت/فوق‌تخصص غدد و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران/
آيا مي‌دانستيد بطري‌هاي پلاستيكي و روكش ظروف تفلون هم چاقمان مي‌کنند؟!

يکي از مهم‌ترين مشکلات جوامع امروزي افزايش شيوع چاقي است. اگرچه ژنتيک تاثيري حدود 70 درصد بر وزن دارد اما رژيم‌غذايي افراد هم در اين زمينه موثر است. البته تحقيقات جديد نشان داده‌اند، عواملي به جز رژيم غذايي و ژنتيک نيز در بروز چاقي تاثيرگذارند و به عنوان مواد چاق‌کننده (obesogen) شهرت يافته‌اند...
اين عوامل، مواد شيميايي طبيعي يا ساخته دست بشر هستند و باعث افزايش وزن –به‌خصوص در دوران جنيني و رشد اوليه- مي‌شوند و اين اثر از طريق افزايش تعداد سلول‌هاي چربي، کاهش سوخت‌وساز انرژي در بدن، مقاومت به انسولين در کبد و ترشح کم لپتين (مسوول پيغام سيري بدن) از سلول‌هاي چربي بروز مي‌كند. اين مواد عبارتند از:

1. بيسفنول
اين تركيب در توليد بسياري از بطري‌هاي پلاستيكي شير و آب و نوعي رزين به نام اپوكسيدر كه در ديواره داخلي قوطي‌هاي نوشيدني و كنسروها به شکل يك لايه سفيد ديده مي‌شود، به كار مي‌رود. وجود اين تركيب در دستگاه‌هاي خودپرداز و فاكس هم رسيد آنها را به اين تركيب آلوده مي‌كند و امكان دارد از طريق تماس دست «بيسفنول A» وارد بدن شود. از مضرات اين تركيب اين است كه گاهي اثري مشابه هورمون زنانه دارد و مواجهه با آن مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در تعادل هورمون‌هاي جنسي يا كاركرد غدد درون‌ريز شود. اين ترکيب همچنين باعث تجمع چربي در بدن و چاقي مي‌شود. اين ترکيب به ميزان
5 درصد از مادر به جنين انتقال مي‌يابد و مي‌تواند منجر به اثرات سوئي در جنين شود. استفاده از اين ماده در دنياي امروز گسترش يافته و مواجهه با آن اجتناب‌ناپذير است. بيسفنول A مي‌تواند در اثر شستشو، گرما، شکستگي و ضربه و مسايلي از اين قبيل آزاد شود و غذا، شير و نوشيدني محتوي خود را آلوده کند و از اين طريق به راحتي و به مقدار زياد وارد بدن شود. البته روش‌هايي مانند انتخاب بطري‌هاي شيشه‌اي، استيل ضدزنگ به جاي پلاستيک و عدم درخواست رسيد از صندوقدار به کاهش مواجهه با اين تركيب کمک مي‌کند.

خواص دارویی جو و عصاره مالت جو


جو؛ پدر غلات

جو با نام علمی Hordeum vulgare گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاعش بسته به انواع مختلف آن، تا یک متر می ‏رسد. برگ ‏های آن متناوب، باریک و دراز به رنگ سبز تیره می ‏باشند. جو که بیش از دوازده هزار سال پیش شناخته شد، بومی آسیای غربی و آفریقای غربی است و به سرعت در نواحی مدیترانه منتشر شد. جو از آغاز تاریخ انسان و احتمالا قبل از گندم کشت می ‏شده است و هنوز یکی از غذاهای عمده انسان به شمار می ‏رود.   از لحاظ پراکندگی جغرافیایی در کشورمان، جو در گیلان، آذربایجان، اصفهان، لرستان، خوزستان و یا به عبارت بهتر، در همه جای ایران به طور وسیعی کشت می ‏شود.

ترکیبات شیمیایی جو:

جو حاوی انواع پُلی ساکاریدها نظیر نشاسته و دکسترین است. گیاهک جوانه جو حاوی ترکیبات روغنی از جمله اسیدهای چرب شامل: اسید استئاریک، اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک می ‏باشد. بنابراین از نقطه نظر مواد غذایی، بین دانه جو و دانه‏ های در حال رشد و جوانه زده آن تفاوت عمده‏ای می‏ باشد.جدول (1) مواد موجود در 100 گرم جو را نشان می ‏دهد. جو به طور معمول به سه صورت در بازار عرضه می‏ شود.
1- جو پوست نکنده که هنوز سبوس آن جدا نشده است.
2- جو پوست کنده که پوست آن گرفته شده است.
3- جو سفید که پوست و سبوس آن گرفته شده است و به نام "جو مرواریدی" معروف است.
خواص درمانی جو
جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص دارویی فراوانی است. بقراط، پدر علم پزشکی غرب، جو را به عنوان یکی از راه‏ های موثر در درمان بیماری‏ های حاد به کار می ‏برده است. دم‏ کرده‏های جو هنوز به نام "چای هیپوکرات" معروف است. تجربیات اخیر پزشکی نشان می ‏دهند که مواد تشکیل دهنده جو، خاصیت درمانی دارند. جو همچنین عملکرد درمان‏ های طبیعی را تسهیل نموده و بهبود می ‏بخشد.

نخوردن صبحانه، قدرت خلاقیت کودکان را کاهش می‌دهد


کارشناس صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری داشته و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می‌یابد.
علی اکبر کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت خوردن صبحانه در یادگیری دانش آموزان اظهار داشت: افزایش نسبی قند خون به دنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملکرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می‌شود.
وی افزود: نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش آموزان برجای گذاشته و در نتیجه بر اثر مختل شدن فعالیت طبیعی مغز، یادگیری و تمرکز حواس کاهش می‌یابد.
کمالی اضافه کرد: با حذف صبحانه وعده‌های غذایی مواد مغذی که در این وعده دریافت می‌شود در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد و فرد را دچار کمبود کالری، ویتامین‌ها و املاح می‌کند.
این کارشناس صنایع غذایی همچنین به والدین توصیه کرد: صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشد.

چه ظرفی برای چه غذایی مناسب است؟



یکی از دغدغه‌های خانم‌ها این است که مواد غذایی گوناگون را در چه ظروفی نگهداری کنند تا دیرتر خراب شوند و مدت طولانی‌تری کیفیت خود را حفظ کنند؛ مثلاً چه ظرفی مناسب نگهداری سبزی‌هایی مانند خیار است تا لیز نشود یا انواع شیرینی یا ترشی‌ها را در چه ظروفی باید گذاشت تا طعم و بویشان تغییر نکند؟ 
گفت و گوی زیر با دکتر سعیده سیف هاشمی، دامپزشک، کارشناس ارشد مدیریت کیفیت و مدرس دانشگاه در این مورد است

چقدر مهم است که مواد غذایی را در ظروف مناسب نگهداری کنیم؟
در قدیم که هنوز سیستم‌های سرمایشی وجود نداشت، مردم از روش‌های قورمه کردن، نمک زدن و خشک کردن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌کردند. امروزه نیز با وجود روش‌های سرمایشی، بسته‌بندی مواد غذایی هنوز از مهم‌ترین روش‌های نگهداری محسوب می‌شود.
بسته‌بندی و نگهداری نادرست غذا، باعث ضایع شدن تمام زحماتی می‌شود که برای تهیه آن کشیده شده است. بسته‌بندی مناسب ماده غذایی آن را در مقابل عوامل شیمیایی، فیزیکی و میکروبی محافظت می‌کند.

بسیاری از خانم‌ها برای نگهداری مواد غذایی از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنند. این کار درست است؟
ظروف پلاستیکی، سبک، متنوع و ارزان هستند اما برای نگهداری انواع مختلف مواد غذایی توصیه نمی‌شوند. برخی از عوامل مهم؛ نوع پلاستیک، ماده غذایی، حرارت و میزان رطوبت، چربی، اسیدیته و سایر ویژگی‌های شیمیایی هستند. متأسفانه برخی افراد ویژگی‌های همه مواد پلاستیکی را یکسان تصور می‌کنند و به اختلاف‌های مهم و اساسی مواد مختلف پلاستیکی در نگهداری خوراکی‌ها، بی‌توجهند.

چند نکته لازم و ضروری درباره زود‌پز



دیگ‌های زودپز با فشار بخار آب کار می‌کنند و در صورتی که بخار نتواند از ظرف خارج شود، زودپز تبدیل به یک بمب شده و منفجر می‌شود.
برای پیشگیری از چنین حوادثی در خانه بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید.

برای انتخاب زودپز ایمن و مناسب و آشنایی با طریقه صحیح استفاده از این وسیله، به این نکات توجه کنید:
۱) هنگام خرید، زودپزهای استاندارد را انتخاب کنید. در میان زودپزهای استاندارد انواعی که مجهز به سیستم‌های ایمنی بیشتر و امکان برنامه‌ریزی پخت هستند گزینه‌های بهتری هستند. محصولاتی که به وسیله شرکت‌های معتبر ساخته شده و دارای نشان استاندارد هستند هنگام ساخت دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کرده و آزمایش‌های ایمنی را انجام داده‌اند.
۲) هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا طرز استفاده صحیح از محصول را به طور کامل به شما آموزش دهد. توضیحات او را به دقت گوش دهید و هر سوالی برای‌تان پیش آمد بپرسید.
۳) قبل از استفاده، دستورالعمل و دفترچه راهنمای محصول را به دقت بخوانید. هر وسیله‌ای دستورالعمل استفاده مخصوص به خودش را دارد. مثلا در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته یک سوم ظرف را آب کنید و در برخی دیگر این مقدار تا نیم یا دوسوم حجم ظرف متغیر است.

آشنایی با 6 غذای روحیه‌بخش

برخی غذاها هستند که مصرف آن‌ها موجب تقویت خلق و روحیه می‌شوند که در این‌ بخش به توضیح 6 مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم. 
ساردین 
ساردین
مطالعات نشان داده افرادی که بدنشان دچار کمبود امگا 3 است بیشتر از دیگر افراد، مبتلا به ضعف روحیه هستند.

اسیدهای چرب امگا 3
موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین، بخش وسیعی از بافت مغز را تشکیل می‌دهند.
حدود 60 درصد از وزن خشک مغز را چربی تشکیل می‌دهد که حدود 30 درصد از آن به شکل امگا 3 می‌باشد.
موزداشتن یک رژیم سرشار از امگا 3 کمک موثری به سلامت مغز خواهد کرد و با حفظ انعطاف سلول‌های مغز موجب تقویت و بهبود روحیه می‌شود و به این ترتیب پیام‌رسان‌های شیمیایی مغزی - انتقال دهنده‌های عصبی - می‌توانند به طور موثرتری کار کنند.

موز
موز حاوی اسید آمینه مهم و ضروری تریپتوفان و نیز ویتامین A ، B6 ، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات‌ است.
کربوهیدرات‌های تقویت‌کننده روحیه به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند و ویتامین B6 به تبدیل تریپتوفان به هورمون سرتونین که موجب بهبود اخلاق می‌شود کمک می‌کند که این مورد به تقویت خلق و خو و نیز داشتن خوابی راحت کمک به سزایی می‌کند.
از آن‌ جا که تریپتوفان قادر به افزایش مقدار سرتونین در بدن می‌شود در درمان بیماری‌های مختلفی مانند بی‌خوابی، افسردگی و حتی هیجانات ناشی از خشم نیز موثر است.
موزها به خاطر این که دارای پتاسیم هستند مصرف آن‌ها به عنوان یک میان وعده سالم برای افرادی که دچار استرس‌هاس شدید و یا خستگی شده‌اند مفید می‌باشد.

لبو؛ دوست روزهای سرد


لبو

لبو منبع سرشار از نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، کاروتنوئیدها و مواد معدنی مثل آهن، منگنز و منیزیم است.
چغندر از گیاهان با ارزش تغذیه‌ای بالا و از سبزی‌جات ریشه‌ای مفید برای سلامت قلب و عروق است.
رنگدانه‌های بی‌همتا و خاص آنتی‌اکسیدانی حاضر در این گیاه از بدن در برابر بیماری‌های عروق کرونر و آنفارکتوس محافظت می‌کنند و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورند و خاصیت ضدپیری دارند.
از ریشه و برگ‌های چغندر برای مصارف مختلف استفاده می‌گردد.

خواص سلامتی لبوها
لبو بسیار کم‌کالری و کم‌چربی (شامل فقط 45 کیلوکالری به ازای 100 گرم)، اما سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
ریشه گیاه نیز منبع فیتوکمیکال‌های گلیسین بتائین می‌باشد. بتائین دارای خاصیت پایین آورندگی هموسیستئین خون است. هموسیستئین یکی از فرآورده‌های متابولیسمی سمی است که موجب تشکیل پلاک‌های آترواسکلروز می‌گردد که ممکن است برای عروق خونی خطرآفرین باشند. افزایش میزان هموسیستئین خون ممکن است منجر به گسترش بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، آنفارکتوس و بیماری عروق محیطی گردد.
لبو منبع بسیار خوب فولات است، اما پخت بسیار زیاد چغندر ممکن است به طور قابل ملاحظه‌ای این میزان را در غذا کاهش دهد. فولات برای سنتز DNA در سلول‌ها لازم است. فولات اگر در دوره پیش از بارداری مصرف گردد می‌تواند از نقص‌های مادرزادی در نوزاد جلوگیری کند.

چای سیاه و کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان سالمند



نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که نوشیدن چای می‌تواند خطر بروز سرطان تخمدان را در زنان سالمند کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان بهداشتی می‌گویند: زنانی که در طول زندگی خود عادت به نوشیدن چای دارند در سنین سالمندی کمتر با خطر ابتلا به سرطان تخمدان مواجه می‌شوند.
به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، این کارشناسان پس از یک مطالعه دو ساله روی هزار زن با میانگین سنی 59 سال به این نتایج دست یافتند.
متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کیورتین در شهر «پرت» در استرالیا پس از انجام این آزمایشات تایید کردند: فلاوونوئیدها که ترکیبات قوی با خواص قوی ضد بیماری‌زایی هستند به میزان قابل توجهی در چای سیاه یافت می‌شود. این ترکیبات در پیشگیری از سرطان کشنده و شایع تخمدان تاثیر مفید و چشمگیر دارند.

آشنایی با خواص میگو





میگوها منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا و درعین حال کم کالری هستند. آنها همچنین دارای اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب اُمگا-3 هستند. از سوی دیگر این موجودات دریایی کوچک تأمین کننده مقادیر مناسبی از مواد معدنی مانند سلنیوم، آهن، روی، فسفر و منیزیم و نیز ویتامین‌هایی مانند D، B12 و نیاسین (یکی از ویتامین‌های گروهB) برای بدن هستند.

در این بخش به بررسی تأثیر مواد مغذی موجود در میگو بر بدن انسان می‌پردازیم:
سیستم قلبی- عروقی:
میگو با داشتن مقادیر بسیار خوبی از ویتامین B12 به کاهش سطح خونی هموسیستئین که یکی از عوامل خطر مهم بیماری‌های قلبی- عروقی است، کمک می‌کند.
علاوه بر آن، اسیدهای چرب اُمگا-3 میگو به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و توانایی در جلوگیری از تشکیل لخته خون، می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشند. همچنین این اسیدهای چرب با تأثیر بر جریان‌های الکتریکی قلب می‌توانند به پیشگیری از آریتمی‌های قلبی (بی‌نظمی ضربان‌های قلب) کمک کنند. از جمله اثرات دیگر اسیدهای چرب اُمگا-3 (هم با منشاء گیاهی و هم با منشاء حیوانی)، تأثیر احتمالی آنها در کاهش فشارخون بالا می‌باشد.
لازم به ذکر است که برای افراد دارای پرفشاری خون، هر میلیمتر جیوه کاهش در فشارخون، حائز اهمیت است، بنابراین ممکن است تأثیر مصرف هر کدام از مواد مغذی موثر در این زمینه به تنهایی کم باشد، ولی تأثیر مجموعه آنها به طور همزمان، می‌تواند موجب چند میلیمتر جیوه کاهش در فشارخون شود. برای دستیابی به این منظور، تا حد امکان سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل (به دلیل داشتن فیبر غذایی، مواد معدنی مثل پتاسیم، پروتئین گیاهی و سایر مواد مغذی) را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین منابع غذایی اسیدهای چرب اُمگا-3 را بیشتر مصرف کنید.

كم‌چرب كم‌نمك و كم‌پروتئين


رژيم دياليز‌ي‌ها

 براي بيماران مبتلا به نارسايي‌هاي مزمن كليه، پزشكان معمولا دو نوع درمان عمده را به كار مي‌گيرند كه اولين راه‌حل، پيوند كليه به بيمار است حال اگر در اين روش، اهداكننده كليه وجود داشته باشد و بيمار نيز پيوند كليه را پس نزند، بيمار مي‌تواند از لذت زندگي طبيعي بهره‌مند شود.
البته هميشه هم شرايط پيوند كليه فراهم نيست و در صورتي كه بيمار نتواند كليه اهدايي دريافت كند يا وضع جسمي‌اش براي پيوند كليه مساعد نباشد، در آن شرايط پزشكان براي دفع سموم بدن از دستگاه‌هاي دياليز استفاده مي‌كنند و در واقع اين دستگاه، همان كار كليه‌ها را براي بيمار انجام مي‌دهد.
اما در حالي كه براي بسياري از بيماران مبتلا به نارسايي‌هاي كليوي، «دياليز» يك كلمه ترسناك و استرس‌زاست، دكتر عزت‌الله عبدي رييس انجمن نفرولوژي ايران به «جام‌جم» مي‌گويد: دياليز تنها يك روش درماني براي بيماران مبتلا به نارسايي‌هاي كليوي است كه ترس بيماران از آن بي‌مورد است و در صورتي كه اين گروه از بيمارن، فرآيند درمان را ادامه دهند و الگوي زندگي سالم را رعايت كنند، مي‌توانند كيفيت سلامت زندگي‌شان را نيز ارتقا دهند.
رژيم غذايي مناسب براي بيماران دياليزي
بيشتر بيماران استفاده‌كننده از دستگاه‌هاي دياليز، معمولا هفته‌اي سه بار براي دفع سموم بدن به مركز درماني كه خدمات دياليز ارائه مي‌دهد، مراجعه مي‌كنند و اين گروه از بيماران بايد علاوه بر اين كه فرآيند درمان خود را قطع نكنند از الگوهاي غذايي خاصي نيز استفاده كنند.

شما هم چای را داغ داغ می نوشید؟

چای
نوشیدن چای داغی که بخار از آن بلند می شود، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.
 نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به‌ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان‌‌زا می‌کند و به همین علت در کشورهایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است.
سرطان مری ششمین سرطان منجر به مرگ در میان مبتلایان به انواع سرطان‌ها در جهان و چهارمین سرطان در کشورهای در حال توسعه است. اما متاسفانه در بین کشورهای پرخطر، ایران دارای بالاترین میزان سرطان مری در جهان است.
دکتر اسلامی محقق مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاران وی تحقیقی بر روی حدود 50 هزار نفر در منطقه «ترکمن صحرا» انجام دادند. این افراد چای را درحالی می نوشیدند که درجه حرارت آن بیش از 70 درجه سانتیگراد بود.
استان گلستان در شمال ایران (بخشی از ترکمن صحرا) دارای یکی از بیشترین نرخ مبتلایان به این بیماری است. این درحالی است که مصرف سیگار و نوشابه های الکلی که از عوامل موثر در سرطان مری است، در این استان پائین است، اما نوشیدن چای داغ عادت معمول تمام ساکنان استان گلستان است.

9 شایعه وحشتناک رایج درباره لاغری

9 شایعه وحشتناک رایج درباره لاغریچاقی و اضـافه وزن این روزهــا به یکی از اصــلي‌تــرین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. هر روز یک رژیم غذایی تازه و یک داروی جدید برای کاهش وزن وارد بازار می‌شود.


مجله نسل امروز:  چاقی و اضـافه وزن این روزهــا به یکی از اصــلي‌تــرین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. هر روز یک رژیم غذایی تازه و یک داروی جدید برای کاهش وزن وارد بازار می‌شود.  شبکه‌های ماهواره‌ای هم بیکار ننشسته‌اند و هر روز یک قرص یا شربت جدید را برای کاهش وزن تبلیغ می‌کنند. بسیاری از افراد هم که از چاقی خود به تنگ آمده‌اند و نمی‌دانند چطور می‌توان از شر کیلوهای اضافه خلاص شد، فورا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و سراغ خرید این محصولات می‌روند، غافل از اینکه این محصولات، رژیم‌های نادرست و شایعات بی‌اساس می‌تــواند حتی سلامتی بدن آنها را در معرض خطر قرار دهد و گاهی صدمات جبران‌ناپذیری به آنها وارد کند. یک روز رژیم پروتئین رد می‌شود، روز دیگر رژیم سوپ و روز دیگر رژیم بستنی.

همه چیزهایی که باید در مورد عرق نعناع بدانید

همه چیزهایی که باید در مورد عرق نعناع بدانید همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممكن است ایجاد حساسیت کند

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله ایده آل:  همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممكن است ایجاد حساسیت کند و بهتر است هر روز از این گیاه استفاده نشود و در صورت مصرف، همراه با غذا خورده ‌شود.


دوست دستگاه گوارش
عرق نعناع ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده خوبی است. این گیاه برای كمك به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعناع استفاده کنند. نعناع تازه چون دارای اسانس بیشتر است مسلما خواص درمانی بیشتری هم دارد ولی حرارت دادن باعث کم شدن خاصیت آن می‌شود. از برگ‌های این گیاه برای خوشبو کردن ماست و دوغ نیز استفاده می‌شود كه مفید است. دم‌‌کرده عرق نعناع هم برای تقویت معده و روده کاربرد دارد.

هشدار درباره زیتون سیاه!

تزئین غذا ها و انواع سالاد با زیتون زیبایی خاصی را به میز غذا می دهد و این ماده غذایی بسیار مفید است ، ولی لازم است نکته مهمی را در این باره بدانیم.
به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛این زیتون در کشور اسپانیا و ایتالیا به دست می آید و در کشورهای دیگر به علت شرایط خاص آب ، هوا و خاک فقط زیتون سبز پروش پیدا میکند.
به علت زیبایی که زیتون سیاه دارد ، قیمت آن بیشتر از زیتون سبز است . بنابر این زیتون از کشورهای فوق وارد ایران نمیشود.

  و وارد کنندگان به علت قیمت تمام شده بالا ، تمایلی به واردات این محصول ندارند.

 در عوض روشی وجود دارد که زیتون سبز را به صورت سیاه رنگ در می آورد. این عمل معمولا با استفاده از سولفات آهن صورت میپذیرد.

چگونه سايز کمر خود را کم کنيم؟


احتمالاً همه افراد دوست دارند کمری باریک، زیبا و منعطف داشته باشند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ داشتن یک دور کمر متناسب با بدن، با انجام یک سری تمرین های ورزشی مداوم و مخصوص و داشتن یک رژیم غذایی مطلوب، امکان پذیر می شود. چربی اضافه انباشته شده دور کمر می تواند زنگ خطری برای سلامتی افراد باشد.

گرچه شکل و شمایل ظاهری شما متاثر از ژنتیک تان است، اما در صورت داشتن برنامه غذایی نادرست و یا نداشتن تحرک کافی نمی توانید ژنتیک را به طور کامل در داشتن اندام نامتناسب مقصر بدانید. دور کمر حدود ۸۱ تا ۸۹ سانتیمتر نامتناسب محسوب می شود. اما خبر خوش این است که هر شخصی با هر شکل اندامی قادر است مقداری از چربی های اضافه دور کمر خود کم کند.

کاهش کالری دریافتی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن خود امری موثر محسوب می شود. اما در کنار آن شما می توانید با انتخاب بعضی غذاها نیز چربی های دور کمر خود را نشانه گرفته و به شکل مطلوبی کاهش دهید.

از خوردن چربی های ترانس که اغلب در مواد تهیه شده از روغن های هیدروژنه مانند مارگارین، کلوچه و بیسکوییت یافت می شود، اجتناب کنید. این مواد به افزایش چربی های دور کمر و شکم کمک می کند.

مصرف فست فود‌ها و چیپس در جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد



 مصرف فست فود‌ها، چیپس و حتی کیک خامه‌ای در دوران جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را در سالمندی افزایش می‌دهد.
ناهید برخورداری ضمن بیان این مطلب در خصوص رژیم غذای برای مبتلایان به آلزایمر گفت: در ایران با توجه به رشد جمعیت سالمندان و براساس تخمین جهانی بین ۵۰۰تا ۶۰۰ بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد و این رقم در ۳۰ سال آینده به حدود ۵/۱ میلیون نفر هم می‌رسد.
وی ادامه داد: از آنجایی که داشتن رژیم‌های غذایی درست و نادرست می‌توانند نقش پررنگی در ابتلا و پیشگیری از آلزایمر داشته باشد متاسفانه شیوه جدید زندگی به گونه‌ای شده که بیشتر افراد مصرف غذاهای آماده را به تهیه یک غذای سالم و تازه ترجیح می‌دهند، غافل از اینکه این رویه در طولانی مدت تاثیر سوئی بر سلامت بدن از جمله سلامت مغز خواهد داشت.
برخورداری خاطرنشان کرد: مصرف فست فود‌ها، چیپس و حتی کیک خامه‌ای در دوران جوانی احتمال ابتلا به آلزایمر را در سالمندی افزایش می‌دهد.
وی عنوان کرد: از آنجا که مغز برای عملکرد خود در شبانه روز به اکسیژن و قند کافی نیاز دارد، وجود کربوهیدرات‌های پیچیده در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود و مصرف زیاد و بیش از حد کربوهیدرات ساده در دراز مدت می‌تواند امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.
این کار‌شناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف چربی‌های اشباع شده امکان ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند یادآورشد: چربی‌های امگا ۳ در گردش خون مغز و اکسیژن رسانی و تغذیه موثر آن نیز نقش دارد و در صورت کمبود آن چربی‌های نامناسب در مغز جایگزین و باعث اختلال در فعالیت‌های ذهنی می‌شوند.

کمبود ریز مغذیها، قدرت یادگیری را کاهش می دهد

کمبود ریز مغذیها در کودکان موجب کاهش کارکرد مغز و قدرت یادگیری می شود.
به گزارش وب دا ، عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با افزایش وزن و چاقی در کودکان کمبود ریز مغذیها نیز در آنها نیز مشاهده می شود، اظهارداشت: در کودکان پرخور 40 درصد انرژی دریافتی از مواد قندی و چربی است و میزان ویتامین، پروتئین و مواد غذایی مفید و ضروری دریافتی از جمله مواد معدنی، آهن و ویتامینهای خانواده B کمتر از حد نیاز کودک می باشد.
دکتر عبدالرضا نوروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده کودکان با تغذیه نامناسب از ضریب هوشی پایین تری برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: ابتلا به دیابت نوع دو در بزرگسالی، بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس و مشکلات درسی از دیگر عوارض کمبود ریز مغذیهای مفید در بدن کودکان و اضافه وزن در آنها به شمار می رود.
دکتر عبدالرضا نوروزی با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی گفت: کاهش فعالیت کودکان، کاهش مصرف میوه و سبزی، صرف مدت زمان طولانی در مقابل تلویزیون و رایانه و کاهش فعالیت بدنی در مدارس از جمله عوامل گسترش مشکلات اضافه وزنی کودکان به شمار می رود به نحوی که در حال حاضر 16 درصد از کودکان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و در صورت ادامه این روند تا 30 سال آینده یک سوم افراد جامعه به دیابت نوع دو مبتلا هستند.
وی با تاکید بر اینکه والدین الگوی مناسب تغذیه ای کودکان به شمار می روند و مدیریت پدر و مادر بر تغذیه و فعالیت بدنی کودک در پیشگیری از چاقی و مشکلات ناشی از آن موثر است، خاطر نشان کرد: کاهش تحریک پذیری و پرخاشگری، کاهش اضطراب های درسی، کاهش ابتلا به سرماخوردگی و بیماریهای مختلف و کاهش احساس خستگی از مزایای بهبود برنامه غذایی کودک به شمار می رود.
عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف سه وعده میوه و سبزی در روز و انجام 30 دقیقه فعالیت بدنی و ورزش برای پیشگیری از چاقی در کودکان توصیه می شود.

تاثیر زعفران و عطر آن در کاهش خطر سکته قلبی

 بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد زعفران و عطر آن نقش موثری در کاهش خطر بروز سکته قلبی دارد.
به گزارش وب دا، در تحقیقی که توسط دکتر حسین حسین زاده  استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش صورت گرفته است نشان داده شده که زعفران و عطر آن موجب کاهش خطر سکته قلبی می‌شود.
دکترحسین حسین‌زاده با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در گذشته مبتنی بر اثر ضد ایسکمی و سکته زعفران در بافت‌های کلیه، عضلات و مغز گفت: بعد از این تحقیق با همکاری همکاران به بررسی اثر این ادویه و عطر آن "سافرانال" در مدل مصنوعی ایجاد سکته توسط ماده شیمیایی ایزوپرترنول پرداختیم.
وی افزود: در این تحقیق به روش بیوشیمیایی و آسیب‌شناسی، مشخص شد که زعفران و عطر آن باعث پیشگیری ضایعات قلبی ناشی از سکته می‌شود.
دکتر حسین‌زاده با اشاره به اثرات دیگر زعفران مانند اثر ضد فشار خون، پایین آورنده چربی خون،‌ ضد اترواسکلروزیر(ضد تصلب شرائین) و آرامبخشی، اظهار کرد: در این ادویه اثر ضد سکته قلبی مشاهده شد و در تحقیق اخیر می‌توان زعفران را به عنوان کاندید مناسبی جهت مطالعه آن در انسان به منظور پیشگیری از انفارکتوس قلبی یا پس از ابتلا به این بیماری معرفی کرد.
دکتر حسین حسین‌زاده که در سال میلادی جاری دو بار جزو یک درصد دانشمندان برتر در گرایش سم شناسی و داروشناسی معرفی شده است با چاپ بیش از 35 مقاله در ISI در مورد اثرات داروشناسی و سم شناسی زعفران و مواد مؤثره آن شامل رنگ(کروسین) و عطر(سافرانال)، رتبه اول جهان در بانک اطلاعاتی ISI از جهت تعداد مقالات مرتبط با علوم پزشکی زعفران و مواد مؤثره آن را دارا است.