هلو ضد چاقی است

تیمی از محققان آمریکایی اطلاعات جالب توجه و جدید را درباره هلو و نقش آن در مبارزه با بیماری چاقی و کمک به از بین بردن آن به دست آوردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛این میوه حاوی شمار زیادی از ترکیبات طبیعی موثر است که با چاقی مبارزه می‌کند و به انسان کمک می‌کند تا از کالریهای اضافی رهایی یابد.نتایج این تحقیقات در کنفرانس علمی اخیر جمعیت شیمی آمریکا در شهر فلادلفیا ارائه شد که در آن شماری از نخبگان دانشگاهی و اساتید دانشگاههای جهان شرکت داشتند.
میوه هلو حاوی ترکیباتی طبیعی است که نقش موثری در درمان اختلالات متابولیک دارد. این اختلالات همراه بیماری چاقی است. این بیماری در برهه اخیر به طرز هولناکی گسترش یافته است و جان صدها میلیون نفر را در سطح جهان تهدید می کند.
محققان تصریح کردند: هلو حاوی گروهی از ترکیبات فنلی است که دارای ویژگی ضد التهابی و ضد چاقی است و با یکدیگر تاثیر مکمل دارند و از طریق چند استراتژی با سلول کار می‌کند و در نهایت در کاستن از میزان چاقی و سوختن آنها کمک می‌کنند که از جمله این ترکیبات فنلی "clorogenic acids" و"quercetin" و"catechines" است.
محققان به طور مفصل مکانیزم کاری هلو را بررسی کردند و گفتند که این ترکیبات با یکدیگر به طور مکمل کار کرده و تاثیر ضد چاقی خود را در بسیاری از سلولهای بدن انسان برجای می‌گذارد که در نهایت باعث از دست دادن چربی می شود. این مواد همچنین می‌توانند زیان های کلسترول بد بر رگها را کاهش دهد که این امر به نوبه خود خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را نیز کم می‌کند.


زنجبیل و مقابله با بیماری‌ها


زنجبیل یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی است که تقریبا در سراسر جهان و در مکاتب مختلف درمان‌های طبیعی به ویژه طب‌سنتی هند، آیورودا، مکتب طب سنتی ایران و طب سنتی چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی که جنبه‌های درمانی مختلفی دارد، شناخته شده است. زنجبیل به طور کلی از جمله گیاهانی است که علاوه بر جنبه‌های درمانی به‌عنوان یکی از چاشنی‌های مغذی در تهیه و طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی، هندی و چینی استفاده می‌شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛متخصصان و درمانگران طب سنتی هند، آیورودا، در متون کهن خود زنجبیل را دارویی طبیعی، مقوی قلب، محرک جریان گردش خون و محرک هضم غذا می‌دانند و مواردی چون خاصیت ضدسرفه، ضد لخته شدن خون و ضدالتهاب را برای آن یادآور شده‌اند.درمانگران طب سنتی چین برای درمان سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری فصل زمستان، شربتی را تجویز می‌کنند که با ترکیب زنجبیل و عسل و آبلیموی تازه تولید می‌شود. برای تهیه این شربت مقدار مشخصی از زنجبیل را با آب‌لیموی تازه و مقداری عسل با یک لیوان آب گرم ترکیب كرده و برای تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی به بیمار توصیه می‌کنند. علاوه بر این ضمادی که با ترکیب همین مواد از سوی درمانگران چینی تهیه می‌شود، به صورت موضعی در محل پیشانی ضماد می‌شود که برای درمان و تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی بسیار مناسب است.

سرفه و زنجبیل
به گفته متخصصان گیاه‌درمانی، زنجبیل خواص منحصربه‌فردی در کنترل و پیشگیری سرماخوردگی در فصل‌های سرد سال دارد. به اعتقاد درمانگران گیاه درمانی استفاده از برگ‌های زنجبیل در تسکین التهاب و تورم گلو نیز بسیار موثر است. به توصیه درمانگران، در زمان ابتلا به سرماخوردگی می‌توان چند برگ گیاه زنجبیل را جوید یا عصاره به دست آمده از برگ‌های آن را غرغره کرد و از خواص آن برای درمان التهاب‌ها و تسکین دردهای گلو بهره برد. ‫اگر چه امروزه بسیاری از کارخانه‌های تولید دارو و فرآورده‌های دارویی تونیک‌ها و شربت‌هایی با منشاء گیاهی و با کمک زنجبیل و برگ‌های آن تهیه می‌کنند که قابلیت جایگزین شدن به جای شربت‌ها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی را برای درمان التهاب، خشکی و دردهای ناشی از گلودرد و سرماخوردگی دارد.

تفریحی از نوع فست‌فود


بدون شك همه پدر و مادرها می‌خواهند فرزندشان سالم و سرحال باشد و همه هم می‌دانند كلید سلامت خانواده، پیروی از یك الگوی غذایی صحیح است، اما خیلی‌ها این نكته مهم و البته ساده را فراموش می‌كنند یا آن را چندان مهم نمی‌دانند؛ در حالی كه متخصصان می‌گویند نخستین گام برای داشتن فرزندی سالم، پیروی از یك برنامه غذایی سالم و متعادل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بنابراین خوب است با شناسایی غذاهای ناسالم و غیرضروری، آنها را از سبد غذایی خانوار حذف كنید. مطمئن باشید حذف غذاهایی كه شامل رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده و شیمیایی و شكر افزودنی است، اولین پله به سوی تغذیه سالم به حساب می‌آید و علاوه بر حفظ سلامت، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده هم خواهد شد.بنابراین از همین امروز قید غذاهای آماده خوش آب و رنگی را كه در سوپرماركت‌ها وجود دارد، بزنید و آنها را به كلی از برنامه غذایی خود حذف كنید.البته خیلی از خانواده‌ها فكر می‌كنند غذا خوردن در رستوران بهترین تفریح است!

در حالی كه این تفریح می‌تواند به ضرر تمام اعضای خانواده باشد. پس باید تلاش كنید خوردن غذا در رستوران‌ها و فست‌فودها را به حداقل برسانید و به جای آن، تفریح سالم‌تری پیدا كنید. مثلا می‌توانید یك برنامه غذایی متنوع داشته باشید و در كنار یكدیگر و البته در محیط خانه، از دقایق شاد زندگی‌تان لذت ببرید.

ظاهر متفاوت غذاهای خوش رنگ و طعم

شاید عادت دادن بچه‌ها به یك الگوی غذایی صحیح، كمی سخت باشد؛ اما ناامید نباشید. به طور حتم شیوه‌هایی وجود دارد كه می‌توانید با استفاده از آنها، بچه‌ها را هم به خوردن غذاهای سالم تشویق كنید. مثلا خوب است برای تهیه غذای كودك، كمی ابتكار به خرج دهید و از تركیب میوه‌های مختلف و سبزیجات رنگارنگ، طعم‌های متفاوت و متنوعی برایش ایجاد كنید؛ تنوعی كه او را تشویق كند بیشتر و بهتر از این مواد غذایی استفاده كند و آنها را با میل بخورد.

 استفاده از لیوان‌ها، بشقاب‌ها، كاسه‌ها و دیگر ظروف رنگی هم یكی از بهترین شیوه‌ها برای ترغیب كودك است. بچه‌ها همیشه از رنگ‌های شاد و همچنین طرح‌های مورد علاقه‌شان لذت می‌برند و به همین دلیل اگر بتوانید چنین شرایطی برایشان فراهم كنید، بسیار عالی است.


آب لیمو ترشح صفرا در کبد را بهبود می‌بخشد



 تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف آب لیمو به میزان یک قاشق چایخوری در روز می‌تواند افزایش ترشح صفرا در کبد را بهبود بخشد.
خبرگزاری فارس: آب لیمو ترشح صفرا در کبد را بهبود می‌بخشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات محققان به اهمیت مصرف لیمو برای بیماری کبد اشاره می‌کند و در همین حال درباره مصرف نمک خوراکی هشدار می‌دهد زیرا نباید سدیم غذای بیمار کبدی از 0.5 گرم بیشتر شود.
این تحقیقات حاکی است مصرف یک گرم نمک خوراکی (کلرید سدیم) بدان معناست که بدن 200 میلی گرم آب را در خودش ذخیره می‌کند و هر قاشق چای خوری نمک حاوی 2325 ملی گرم سدیم است.
لیمو یکی از مرکبات ارزان و فراوان است که برای استفاده های آشپزی و دارویی که دارد مشهور است. آب لیمو از 5% اسیدسیتریک تشکیل شده که همین مزه ترشی به آن می دهد.
لیمو یک منبع بسیار خوب از ویتامین C است و ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین B، ریبوفلاوین و موادمعدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و همچنین پروتئین و کربوهیدرات هم در خود دارد.
لیمو معمولاً به صورت آب لیمو استفاده می‌شود. با آب لیمو می‌توان نوشیدنی بسیار سالمی هم درست کرد که مصرف آن مخصوصاً برای صبح ها بسیار مفید است. مصرف روزانه آب لیمو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

2 فنجان شیر برای تامین نیاز کودکان به ویتامین D کافی است


ارسال به دوستان
 تحقیقات جدید در کانادا نشان می‌دهد که مصرف 2 فنجان شیر در روز می‌تواند ویتامین D مورد نیاز و کافی بدن کودکان را تامین کند.
خبرگزاری فارس: 2 فنجان شیر برای تامین نیاز کودکان به ویتامین D کافی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز، تحقیقات جدید محققان کانادایی حاکی است کودکان با مصرف روزانه دو فنجان شیر می‌توانند مقادیر لازم و مورد نیاز بدن خود به ویتامین D را تامین کنند.
محققان بیمارستان سن میشل شهر تورنتو کانادا دریافتند: مصرف دو فنجان شیر در روز به کودکان مقادیر لازم و کافی ویتامین D را می‌دهد؛ بدون اینکه سطح آهن آنها کاهش یابد.
این محققان به رابطه بین ویتامین D و آهن دست یافتند که هر دو برای رشد مغز کودکان و بدن آنها مهم هستند.
جاناتان مگیر محقق مسئول این تحقیقات گفت: ما دریافتیم که نزدیک دو فنجان شیر در روز مناسب است و درخصوص کودکان به نظر می‌رسد که بیشتر از این میزان، ذخیره آهن آنها را کاهش می‌دهد.

آیا تغذیه در تعیین جنسیت جنین موثر است؟

جنسیت


بحث ارتباط تغذیه با جنسیت جنین هنوز در مراحل مطالعات اولیه قرار دارد.
  در مطالعه ای مشخص شده گروهی که تولد فرزند پسر در آنها بیشتر بوده صبحانه کامل مصرف می کردند.»
خدیجه رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در خصوص ارتباط تغذیه با جنسیت جنین گفت:«  بحث ارتباط تغذیه با جنسیت جنین هنوز در مراحل مطالعات اولیه قرار دارد و به طور قطعی مواردی در این زمینه وجود ندارد.»
وی ادامه داد:« اخیرا مطالعاتی در رابطه با ارتباط تغذیه با جنسیت جنین صورت گرفته است که در آن الگوی تغذیه ای مادرانی که فرزند پسر داشته اند با مادرانی که فرزند دختر داشته اند را در قبل و بعد از بارداری ارزیابی کرده اند که مشاهده شده است زنانی که میزان کالری دریافتی بالایی در سه ماهه اول بارداری داشتند و کیفیت تغذیه ای مناسب تری داشتند و پتاسیم بیشتری مصرف کرده اند درصد فرزندان پسر در آنها نسبت به زنانی که کالری کمتری مصرف کرده اند و کیفیت غذایی پایین تری داشته اند بیشتر بوده است.»

ميوه هايي موثر بر کاهش چين و چروک


توسعه و رشد چین و چروک های پوست اجتناب ناپذیر است، اما نوع و شدت این چروک ها قابل کنترل هستند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ شما نمی توانید در ژن خود دست ببرید تا پوستتان را حفظ کنید، اما می توانید در از آن در مقابل آفتاب محافظت کنید و با عادات خوب غذایی آن را تغذیه کنید.

خوردن مواد غذایی که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین های ترمیم پوست و فیبر هستند، سرعت پیر شدن پوست صورت را کاهش می دهد. میوه های تازه و رنگارنگ برای به دست آوردن این دست از مواد مغذی گزینه های خوبی هستند. سعی کنید تا در رژیم غذایی خود این دست از میوه های دوست دار پوستتان را بگنجانید.

کیوی؛ میوه ای سرشار از ویتامین ث:
کیوی یکی از بهترین میوه هایی است که مصرف آن موجب جوان نگاه داشتن پوست شما می شود. کیوی سرشار از ویتامین ث و مواد مغذی است. خوردن تنها یک کیوی می تواند نیاز روزانه شما را به ویتامین ث تامین کند. همچنین این میوه دارای مقادیر زیادی از فیبر است. وجود فیبر در رژیم غذایی به دفع سموم از بدن شما کمک می کند و این موضوع مقداری از بار دفع سموم را از پوست بدن می کاهد.

چرا والدین باید به مصرف مایعات در کودکان خود توجه داشته باشند؟


13-293.jpg
محققان به والدین توصیه می‌کنند تا مراقب باشند کودکان به ویژه هنگام بیماری به میزان کافی از مایعات مصرف کنند.
به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تب، استفراغ و اسهال می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود؛ به ویژه هنگامی که کودکان بیمار می‌شوند و علاقه‌ای به خوردن و نوشیدن ندارند.
بنابر گزارش هلث دیلی نیوز، بنیاد نمورز( Nemours) به والدین توصیه می‌کند تا با توجه به نکات زیر از به وجود آمدن کم آبی در کودکان هنگام بیماری جلوگیری شود:
- اگر فرزند شما به گلودرد مبتلا شد، به او استامینوفن بدهید تا دردش کاهش یابد و بتواند راحت تر غذا بخورد و نوشیدنی بنوشد.
- اگر کودک درد و سوزش بسیاری در گلویش احساس می‌کند به او نوشیدنی‌های سرد بدهید.
- تب کودک خود را با داروهایی که پزشک مصرف آن را تایید کرده است و یک حمام ولرم کنترل کنید.
- کودک خود را قبل از این که از احساس تشنگی شکایت کند، به خوردن مایعات تشویق کنید.

یک فرمول برای تشخیص چاقی یا لاغری


100-1.jpg
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: چاقی منشاء بسیاری از بیماری‌هاست و علت اصلی شیوع آن هم کم تحرکی است.
فرزاد بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: چاقی علل مختلف و متنوعی دارد که مهمترین علت آن به شیوه زندگی و عادات غذایی فرد وابسته است.
وی افزود: تمایل و رغبت افراد به مرفه زندگی کردن سبب کم تحرکی و حتی عدم تحرک افراد شده است که این امر به نوبه خود خطر ابتلا به چاقی را زیاد خواهد کرد.
بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) افراد می توانند با تقسیم وزن خود (بر حسب کیلوگرم) بر قد خود(بر حسب متر) به توان 2، بفهمند که در وضعیت نرمالی هستند یا اضافه وزن و یا کاهش وزن دارند.
بابایی مصرف بالای کربوهیدرات ها را یکی از اصلی ترین علل چاقی افراد عنوان کرد و اذعان داشت: مصرف غذاهای حاضری و فست فودها بروز عارضه چاقی را تشدید می کند.
وی در ادامه مصرف بیش از حد شیرینی‌ و تنقلات را از دیگر علل چاقی دانست و گفت: بهتر است خانواده‌ها به جای مصرف اینگونه مواد به مصرف انواع میوه و سبزی روی آورند، چرا که از این طریق نه تنها سلامتی خود را تضمین می کنند، بلکه از بروز عارضه چاقی نیز به نوبه خود پیشگیری می نمایند.

مزاج هر انسانی چه می‌طلبد؟


38-22.jpg
یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه اصول پیشگیری از بیماری در طب سنتی بر اساس علم مزاج‌شناسی است، افزود: هر فردی مزاج خاص خود را داشته و بر اساس آن باید از نحوه تغذیه مناسب خود پیروی کند.
دکتر نظام نهرینی – استاد جهاد دانشگاهی و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات حجامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: تفاوت بین انسان‌ها بر اثر ترکیب عناصر مختلف و به وجود آمدن مزاج‌های مختلف به وجود آمده است.
وی ادامه داد: قدما معتقد بودند که انسان‌ها از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش به وجود آمده‌اند که کیفیت آب سرد و تر، خاک سرد و خشک، آتش گرم و خشک و کیفیت هوا گرم و ‌تر است.
به گفته وی، گرمی و سردی صورت‌هایی از انرژی هستند و منظور از خشکی جسم «جامد» و منظور از رطوبت جسم «سیال» است.
نهرینی افزود: خانم‌ها رطوبت بیشتری نسبت به آقایان دارند که باعث شده از لحاظ جسمی و روحی با آنها متفاوت باشند. طبع آقایان خشک‌تر از خانم‌ها بوده و نسبت به آنها پوست تیره‌تر و عضلات سفت‌تری دارند و از لحاظ احساسی نیز برخلاف خانم‌ها که احساساتی عمل می‌کنند بیشتر از عقل و منطق استفاده می‌کنند.

تغذیه در کنترل بیماری هپاتیت نقش موثری دارد

 
‌استفاده از روشهای صحیح تغذیه ای نقش موثری در کنترل بیماری هپاتیت به شمار می رود.
به گزارش وب دا، عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به هپاتیت باید به دریافت مواد غذایی  کربوهیدرات توجه داشته باشند، اظهار داشت: همچنین در گذشته برای افراد ابتلا به هپاتیت رژیم غذایی با محدودیت‌های پروتئینی لحاظ می شد در حالی که  این نوع رژیم برای این افراد منسوخ شده است و باید به اندازه نیاز از پروتئین استفاده کنند.
دکتر مجید غیور مبرهن نیاز به کالری در این افراد را بالاتر از حد معمول عنوان کرد و گفت: در ناقلین ویروس هپاتیت ب، برخی از ریزمغذی ها همچون روی و منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان ها به دلیل استفاده از داروها کاهش می یابد که می بایست در رژیم غذایی آنها لحاظ شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد با بیان اینکه هم اکنون افزون بر یک و نیم میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ب هستند، افزود: کمتر از 10 درصد از ناقلین ویروس این بیماری به دلایل مختلف از جمله ضعف سیستم ایمنی به بیماریهای کبدی مبتلا می شوند.
وی شیوع ابتلا به هپاتیت ب در کشور را حدود دو درصد عنوان کرد و گفت: ابتلا به این ویروس در استان خراسان رضوی به یک و چهار دهم درصد کاهش یافته است.
دکتر غیور خاطر نشان کرد: ابتلا به ویروس هپاتیت ب با اقدامات انجام شده از جمله واکسیناسیون افراد زیر 20 سال و تشخیص و درمان افراد مبتلا، کاهش قابل ملاحظه ای در کشور داشته است.
این پزشک متخصص تغذیه راههای انتقال ویروس هپاتیت ب را از طریق مادر به فرزند، ارتباط جنسی غیر ایمن، حجامت های غیر بهداشتی، دندانپزشکی غیر بهداشتی و استفاده از سرنگ های مشترک و وسایل آلوده عنوان کرد.

انجام مداخلات درمانی زیبایی و لاغری در مراکز غیر مجاز عوارض جبران ناپذیری دارد

  
‌انجام مداخلات درمانی زیبایی و لاغری در مراکز غیر مجاز موجب بروز عوارض جبران ناپذیر جسمی و روحی در فرد می شود.
به گزارش وب دا، مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی از آرایشگاهها و مراکز ورزشی خارج از حیطه تعریف شده فعالیت خود اقدام به ارائه خدمات درمانی از جمله لاغری، برداشتن خال، ‌جوان سازی پوست، تزریق بوتاکس و ژل می کنند، اظهارداشت: ‌انجام این اقدامات تنها باید در مراکز زیر پوشش و دارای مجوز وزارت بهداشت انجام شود و خارج از این سیستم موجب بروز عوارض برای فرد می شود.
دکتر حمید رضا اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از داروهای لاغری که در مراکز غیر مجاز عرضه می شود، مواد مخدر از جمله شیشه و کریستال بوده است، گفت: همچنین در داروهای مربوط به برداشتن خال اسید سولفوریک مشاهده شده است.
وی تاکید کرد: ‌گسترش برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه مهمترین راهکار در پیشگیری از عوارض استفاده از این روشهای غیر مجاز به شمار می رود.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌اگر مرکزی خود را عضو انجمن و یا مرکز بین المللی معرفی کرد تا زمانی که مجوز وزارت بهداشت را نداشته باشد، شهروندان به وی اعتماد نکرده و خود را برای درمان در اختیار این افراد قرار ندهند.
دکتر اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مطب های پزشکان نیز بدون داشتن مجوز و تنها با گذراندن دوره های کوتاه مدت آموزشی اقدام به استفاده از روشهای درمانی از جمله لیزر، رفع اسکار، تزریق ژل، کاشت ابرو، برجسته کردن لب و گونه و لاغری با استفاده از دستگاه می کنند، خاطر نشان کرد: صرف ‌گذراندن دوره های کوتاه مدت آموزشی، دلیل بر کسب دانش و مهارت علمی نیست و این افراد باید دارای مجوز وزارت بهداشت در این زمینه باشند.

كاهش مصرف روغن حيواني و فست فود ها در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است



يك فوق تخصص گوارش و كبد رعايت رژيم غذايي حاوي فيبر همچون ميوه و سبزي، كاهش چربي هاي حيواني و كاهش مصرف غذهاي اماده و فست فود را از مهمترين روشهاي پيشگيري از بروز سرطان روده بزرگ برشمرد.

به گزارش وب دا، دكتر اصغر خوشنود سرطان روده بزرگ را از شايعترين سرطانها در كشورهاي غربي دانست و گفت: آمار دقيقي از نظر ميزان شيوع اين بيماري در كشور وجود ندارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد ژنتيك و رژيم غذايي نامناسب را از علل زمينه ساز و مستعد كننده اين بيماري عنوان كرد و افزود: با توجه به افزايش رژيم غذايي پرچرب در افراد جامعه احتمال اين كه اين بيماري جزء شايعترين سرطانها در كشور تبديل شود وجود دارد.
دكتر خوشنود ادامه داد: اين نوع از  سرطان برعكس تمام سرطانها بين مرحله اول تا مرحله چهارم از لحاظ طول عمر افراد اختلاف زيادي وجود دارد به عبارت ديگر در صورتي كه اين بيماري در مراحل اوليه كشف و زود تشخيص داده شود ضايعه برداشته مي شود و طول عمر فرد تقريبا شبيه افراد عادي مي باشد.
اين فوق تخصص گوارش در ادامه با اشاره به علائم و نشانه هاي اين بيماري، دفع خون از مقعد را از مهمترين علامت سرطان روده بزرگ عنوان كرد و گفت: افراد بالای 45 تا 50 سال حتی در مبتلايان به هموروئيد يا بواسير و شقاق بايد از نظر روده بررسي شوند همچنين توصيه مي شود افراد هرگونه علامت يا بروز هموروئيد را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنند.
وي توصيه كرد: افراد عادي و بدون علامت در سنين بالاتر از 50 سال هر 10 سال يك مرتبه بايد از نظر روده بررسي شوند همچنين افراد داراي سابقه خانوادگي كولون از سنين 35 تا 40 سالگي برای بررسي روده به پزشك مراجعه و چكاپ شوند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد رعايت رژيم غذايي حاوي فيبر همچون ميوه و سبزي، كاهش چربي هاي حيواني و كاهش مصرف غذهاي آماده و فست فود را از مهمترين روشهاي پيشگيري از بروز سرطان روزده بزرگ برشمرد و متذكرشد: در برخي موارد مصرف برخي داروها از جمله آسپرين از بروز سرطان كولون نيز پيشگيري مي كند.

مبتلایان به دیابت بارداری، هر هفته به پزشک مراجعه کنند




با توجه به لزوم سنجش مداوم میزان قند خون در طول روز برای زنان مبتلا به دیابت بارداری، این افراد باید به صورت هفتگی به پزشک مراجعه کنند.
به گزارش وب دا، مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب افزود: فشارخون بالا، عفونت ادراری، ابتلا به دیابت باداری در حاملگی های بعدی و نقایص مادرزادی کودک، مهم ترین عوارض دیابت بارداری هستند.
ظفرپریسایی با اشاره به دسته بندی مبتلایان به دیابت بارداری، اظهار کرد: دیابت بارداری در برخی از زنان با نشانه هایی مانند احساس تشنگی، تکرر ادرار، افزایش وزن، افزایش اشتها، گیجی، استفراغ و ابتلا به عفونت های مختلف همراه است که این افراد در گروه علامت دار دسته بندی می شوند.
وی ادامه داد: دسته دیگر، افراد بدون علامت هستند که غالب مبتلایان بیماری دیابت بارداری را تشکیل داده و این امر لزوم توجه به آزمایش های غربالگری دوران بارداری را ضروری می سازد.
پریسایی رژیم غذایی مناسب، ورزش و در مواردی نیز انسولین درمانی را برای کنترل میزان قند خون مبتلایان به دیابت بارداری موثر دانست و تاکید کرد: افرادی که مبتلا به دیابت بارداری هستند، 6 هفته پس از زایمان به پزشک مراجعه نموده و شرایط جسمی خود را بررسی کنند.

هندوانه قند خون را به شدت افزایش می دهد

 توصیه های یلدایی برای دیابتی ها؛

بیماران دیابتی در مصرف میوه جات و شیرینی جات مخصوص شب یلدا نهایت وقت را بکار ببرند.
به گزارش وب دا، پزشک مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ممکن است مصرف خارج از محاسبه غذاها و تنقلات مخصوص شب یلدا و نیز مصرف بی رویه میوه جات به ویژه موز، هندوانه و انگور با احتمال زیاد بیماران دیابتی را روانه بیمارستان کند.
دکتر احمد مرادی اظهار داشت: بهتر است بیماران دیابتی از میوه هایی مثل گریپ فروت،سیب،برگه زردآلو،آلو خشک به جای هندوانه و انگور استفاده کنند.
پزشک برنامه دیابت مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: هندوانه از جمله میوه هایی است که قند موجود در آن به سرعت منجر به افزایش قند خون می شود لذا به بیماران دیابتی توصیه می شود به میزان خیلی کم هندوانه مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت مصرف هندوانه نیز یه یاد داشته باشند که 400 گرم هندوانه حاوی 15 گرم قند یا یک واحد قند است و با مصرف این مقدار یک واحد از غذاهای قنددار خود را مصرف کرده اند.
دکتر مرادی در ادامه توصیه کرد: بیماران باید با مشاوره پزشک معالج در صورت مصرف اضافی به ازای مصرف هر 10 تا 15 گرم قند به سرعت یک واحد انسولین تزریق کنند. همچنین بیماران دیابتی مقداری از قندی را که در وعده شام مجاز به مصرف آن هستند به شیرینی جات شب یلدا اختصاص دهند در این صورت مقدار قند مصرفی روزانه آنها تغییر کرد.
وی ادامه داد: مصرف آجیل بی نمک منعی ندارد و همچنین مصرف آجیل حاوی گردوی زیاد تاثیرات فیزیولوژکی مفیدی برای بیماران دارد.
پزشک برنامه دیابت مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در مصرف انار نباید افراط کنیم چرا که مجموع گروه های غذایی حاوی قند در وعده شام و بعد از شام افراد دیابتی نباید از 7 واحد بیشتر شود به طوریکه از بین گروه های غذایی، شیر، میوه، غلات و قندها تقریباً حاوی 15 گرم قند می باشند و بقیه گرده های غذایی یعنی سبزیجات (شامل انواع سبزی،خیار،گوجه) و گوشت ها(شامل انواع گوشت ها،تخم مرغ و پنیر) و چربی ها (شامل انواع روغن ها و نیز پسته، بادام، گردو، فندق، انواع تخمه ها، زیتون و شیر نارگیل) کربوهیدرات و قند بسیار کمی دارند.
وی درباره تغذیه غذایی دیابتی ها نیز خاطرنشان کرد: تعداد وعده های غذایی روزانه آنها باید به 6 واحد افزایش یابد.
دکتر مرادی افزود: مردان در وعده های اصلی از 4 تا 5 واحد و زنان 3 تا 4 واحد گروه های غذایی حاوی قند بیشتر استفاده نکنند.
این پزشک در پایان گفت: میزان مصرف گروهای غذایی حاوی قند در میان وعده ها در هر دو جنس،زن و مرد از 1 تا 2 واحد نباید بیشتر باشد.

شیرینی جات را در یک وعده مصرف کنید نه چند وعده متوالی

 برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید؛
 

مصرف شیرینی جات در یک وعده موجب می شود که یکبار محیط 
PH دهان پایین بیاید و ایجاد پوسیدگی در دندان ها نکند.
به گزارش وب دا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: اگر مواد قندی به تناوب مصرف شود احتمال پوسیدگی را بالاتر می برد زیرا اگر دهان به صورت دایمی اسیدی بماند، احتمال پوسیدگی را بالا می برد که این نکته به خصوص در مصرف مواد قندی توسط بچه-ها مهمتر است.
دکتر فاطمه کوه پیما اظهار داشت: در مجموع برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مواد غذایی شامل کربوهیدرات ها و مواد قندی که احتمال پوسیدگی را بالا می برد باید کمتر مصرف شود.
وی بیان کرد: تخصص ترمیمی در دندان پزشکی علم و هنر شناخت، پیشگیری و درمان بیماری پوسیدگی دندان هاست که در سال های اخیر، موارد درمان زیبایی دندان ها نیز به آن اضافه شده است.
وی گفت : آموزش نگهداری از دندان ها باید از مراحل ابتدایی آموزش بهداشت دهان و دندان صورت گیرد که از آموختن شیوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان همراه با رعایت کردن بهداشت دهان آغاز می شود.
دکتر کوه پیما تصریح کرد: ارایه این گونه آموزش ها که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند باید از سنین کودکی مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه تغییر رنگ در دندان ها که به راحتی قابل مشاهده باشد و پیشرفته تر از آن شکستگی دندان ها که توجه بیمار به آن جلب می شود از نشانه های پوسیدگی دندان می باشد، اظهارداشت: شکستگی از نشانه هایی است که احتمال رسیدن به عصب یا نزدیک به آن را نشان می دهد.
دکتر کوه پیما گفت: متخصص ترمیمی برای تشخیص دقیق به تشخیص کلینیکی که توسط معاینه صورت می گیرد و بعد از آن تشخیص پاراکلینیکی که عکس رادیولوژی را به همراه دارد، نیاز دارد در غیر این صورت تشخیص دقیقی نمی توان انجام داد.
وی بیان کرد: ترمیمی در سطوح مختلف یک سطحی، دو سطحی، بازسازی و کاورکردن کل سطح دندان انجام می شود و بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند که دندان های ترمیم شده نیاز به مراقبت دارد و نخ دندان، مسواک زدن و نخوردن غذاهای سخت لازم و ضروری می باشد.
دکتر کوه پیما در پایان کلید طلایی نگهداری دندان ها را مراجعه سالانه به دندان پزشک برای تشخیص پوسیدگی و بیماری های دندان ذکر کرد.

مصرف گوشت زیان‌آور است

مصرف گوشت قرمز خطر سکته قلبی و ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

“مصرف گوشت برای سلامتی انسان زیان‌آور است و کره‌ی زمین را به نابودی می‌کشاند.“ شاید در آینده بر روی بسته‌های گوشت ‌نیز، همچون بسته‌های سیگار، چنین شعارهای هشداردهنده‌ای نوشته شوند.

مصرف گوشت قرمز خطر سکته قلبی و ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
نتایج تحقیقات تازه‌ای که از سوی متخصصان موسسه‌ی ملی مبارزه با سرطان در آمریکا منتشر شده، در مورد استفاده از گوشت قرمز هشدار می‌دهند. تیم تحقیقاتی این موسسه برنامه‌ی غذائی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا را در سال ۱۹۹۵ ثبت کرد. این تیم سپس وضعیت سلامتی این افراد را طی سال‌های گذشته زیر نظر قرار داد. نتایج بدست آمده از تحقیقات حاکی از این هستند که مصرف گوشت قرمز (گاو، گوسفند، خوک و بز) در میان افرادی که وضعیت مشا‌بهی دارند، به مراتب بیشتر سبب بروز سکته‌ی قلبی و سرطان می‌شود.
طبق این پژوهش، کسانی «مصرف کننده‌ی حداکثر» مقدار گوشت قرمز تلقی شده‌اند که روزانه به طور متوسط ۱۶۰ گرم گوشت مصرف می کرده‌اند و رژیم غذایی «مصرف کنندگان حداقل» هر روز شامل حدود ۲۵ گرم گوشت قرمز بوده است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اگر همه‌ی میزان مصرف گوشت قرمز خود را به سطح میزان مصرف‌کنندگان حداقل برسانند، یعنی ۲۵ گرم در روز، آنگاه خطر سکته‌ی قلبی و ابتلا به سرطان در بین مردان ۱۱ درصد و در بین زنان ۱۶ درصد کاهش می‌یابد.

آیا افراد گیاه‌خوار بیشتر عمر می‌کنند؟


گیاه‌خواران همواره شهرت دارند به اینکه رژیم غذایی سالم‌تری نسبت به دیگران دارند و طولانی‌تر زندگی می‌کنند. اما بنا بر پژوهش‌های مختلف در این زمینه، دلیل عمر طولانی‌ گیاه‌خواران تنها از رژیم غذائی آنها نشأت نمی‌گیرد.

افراد گیاه‌خوار به این می‌بالند که رژیم غذایی سالم‌تری نسبت به دیگران دارند. تحقیقات پیشین در این زمینه هم نشان می‌دادند که پرهیز از خوردن گوشت کلید داشتن زندگی‌ای طولانی است.
البته این، حقیقت دارد. به طور مثال به دلیل پرهیز از مصرف فراورده‌های حیوانی، سطح کلسترول خون افراد گیاه‌خوار پائین‌است و این امر آنها را از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون، انسداد عروق و بیماری‌های قلبی مصون نگه می‌دارد. از طرفی دیگر کمبود چربی در رژیم غذایی گیاه‌خواری از چاقی و بالا رفتن چربی خون نیز جلوگیری می‌کند. اما اینجا این پرسش پیش می‌آید که آیا سالم‌تر بودن گیاه‌خواران نسبت به افرادی که در رژیم غذایی خود از خوردن گوشت صرف نظر نمی‌کنند، تنها به دلیل گیاه‌خوار بودن آنها است؟

بررسی ۱۲ ساله رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری

مرکز تحقیقاتی بیماری‌های سرطانی در آلمان به مدت ۱۲ سال تغذیه شماری از گیاه‌خواران را زیر نظر داشته است. در میان این افراد انواع مختلف گیاه‌خواران حضور داشته‌اند، از جمله کسانی که از تمام فراورده‌های گوشتی حتی تخم‌مرغ، شیر و عسل پرهیز می‌کنند و همینطور کسانی که رژیم غذایی میانه‌رو دارند و گاهی گوشت مصرف می‌کنند.

آیا زندگی بدون مصرف گوشت امکان‌پذیر است؟

عبارت مشهوری در توصیف میزان ضرورت وجود گوشت در رژیم غذایی روزانه می‌گوید: گوشت غذای حیات‌بخش است. اما آیا این حقیقت دارد؟ یا اینکه انسان بدون اینکه ضرری متوجه او شود، می‌تواند برنامه‌غذایی بدون گوشت داشته باشد؟

هر چند که خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند جنون ‌گاوی از راه مصرف گوشت، منجر به افزایش شمار کسانی که به گیاه‌خواری روی می‌آورند شده است، اما همچنان بیشتر افراد تمایل زیادی به مصرف گوشت دارند.
به گزارش وبسایت اشپیگل آنلاین، تنها در آلمان مصرف سرانه گوشت هر نفر حدود ۶۰ کیلوگرم در سال است و تازه در آمریکا ۳۰ کیلوگرم هم بیشتر است. با نگاهی به این آمار و ارقام این پرسش پیش می‌آید که آیا اینگونه تمایل به مصرف گوشت از روی عادت است یا نتیجه تبلیغات هوشمندانه گسترده است که ما را به سمت گوشت‌خواری سوق می‌دهد؟
انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده است
با توجه به پژوهش‌های متعدد علمی، در اینکه انسان اصالتا گوشت‌خوار بوده تقریبا شکی وجود ندارد. دانشمندان با کمک اشعه لیزر دندان‌های فسیل قدیمی‌ترین انسان‌تباران با نام «جنوبی‌کپی» (Australopithecus) را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها متوجه شده‌اند که برنامه‌ی غذایی نیاکان ما حاوی انواع برگ، میوه، تخم و ریشه گیاهان و همینطور گوشت بوده است.