ترکیبات مواد غذایی

سايت تغذيه و رژيم درماني در اقدامي جديد پايگاه اطلاعات داده اي خود مربوط به اطلاعات كلي در مورد مواد مغذي موجود در بيش از يكهزار ماده غذايي را ايجاد نموده است و اميدوار است با اين اقدام گامي مثبت را در افزايش اطلاعات تغذيه‌اي شما برداشته باشد.
به منظور راحتي كار شما انواع غذاها و مواد غذايي را در گروههاي زير دسته بندي نموده ايم.

ادويه

حبوبات
چربي ها و مواد روغني
خشكبار
سبزيجات
شير و فرآورده هاي لبني
غلات و مواد نشاسته اي
غذاهاي آماده

گوشت و مواد گوشتي

قند و مواد قندي
ميوه‌ها

متفرقه









  منبع: //www.abcdiet.net


















































   










برای رفع علائم یائسكی عرق گیاه كاسنی بنوشید


برای رفع علائم یائسكی عرق گیاه كاسنی بنوشیدیك كارشناس داروگیاهی گفت: گیاه كاسنی برای رفع علائم یائسكی، گرگرفتگی، عرق شبانه، تب بدن و احساس آشفتگی مفید است.
محمد توكلی با بیان اینكه عرق كاسنی طبیعت سرد دارد، اظهارکرد: كاسنی تقویت كننده پوست، معده، تصفیه كننده خون و موثر جهت مداوای یرقان، كلسترول خون و التهاب كیسه صفرا است و مصرف آن در دوره حاملگی نیز باعث خوشرویی جنین می شود لذا مصرف این عرق گیاهی به اندازه سه لیوان در روز توصیه می شود.
توكلی گفت: عرق كاسنی شفاف كننده بدن و صورت و برای رفع لك، كك و مك و ناراحتی های پوستی نظیر خارش، كهیر و جوش نیز مفید است.
حکمت حضرتی یكی از كسانی كه به مدت ۱۰سال در حیطه گیاهان دارویی فعالیت دارد در خصوص این گیاه افزود: عرق كاسنی ادرار آور، تصفیه كننده خون، صفرابر، تب بر، از بین برنده قولنج های كبدی، زردی، نارسایی، اعمال كبد، جوش صورت، وجود خون در ادرار، آب آوردن بافتها و بیماری های پوستی است.

هشت خوراکی عالی برای کاهش فشار خون


رای اینکه قلب سالمی داشته باشید، باید سالم غذا بخورید و دستورهای غذایی‌ای را انتخاب کنید که سرشار از کلسیم، ویتامین D، منیزیم و پتاسیم بوده و حاوی مقدار کمی از چربی‌های اشباع شده، کلسترول و سدیم باشند.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: یكی از اهداف  همه پزشكان و به‌خصوص متخصصان قلب این است كه  همه افراد یاد بگیرند که چگونه برای اینکه قلبشان خوب کار کند، وقت بگذارند.  این مسئله شامل دو مرحله ساده است : اول اینکه، میزان فشارخون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کنید. (از هر نفر فرد بالغ که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، یک نفر دچار فشارخون بالاست. این یعنی فشار خون آنها بالاتر از میزان معمول و مطلوب 80/120 است). دوم، آگاهی از آنچه می‌تواند این عدد را کنترل كند و سطح فشارخون را به میزان مناسب و متناسب با سن و نیاز شما نگه دارد. این موارد شامل ورزش، داشتن وزن مناسب، دوری از مصرف سیگار و بهتر از همه خوردن غذاهای سالم است. برای اینکه قلب سالمی داشته باشید، باید سالم غذا بخورید و دستورهای غذایی‌ای را انتخاب کنید که سرشار از کلسیم، ویتامین D، منیزیم و پتاسیم بوده و حاوی مقدار کمی از چربی‌های اشباع شده، کلسترول و سدیم باشند. اما این مسئله چگونه در قفسه‌های فروشگاه مواد غذایی و  بشقاب غذای شما تفسیر می‌شود؟ بهترین كار این است كه آنچه را از قفسه‌های مواد خوراکی برمی‌دارید، مورد بررسی قرار دهید و آشپزی با سیب‌زمینی، اسفناج و تخم کدو را فراموش نکنید. این خوراکی‌ها را می‌توانید به عنوان صبحانه یا در کنار ناهار و شام خود استفاده کنید.

روش چینی برای درمان جوش‌های صورت



وقتی بفهمید مشکل از کجاست به راحتی می‌توانید از شر جوش‌های آزاردهنده خلاص شوید؛ آن هم با راه‌حل‌هایی ساده و در دسترس و تا حد زیادی کم‌هزینه، چون بیشتر باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: آیا شما هم جزو کسانی هستید که به طور ثابت تنها یک منطقه از صورت‌تان جوش و آکنه می‌زند؟ طبق تحقیقات یک دکتر متخصص چینی به نام ونگ هنگ هو اثبات شده که دانه‌های آکنه روی صورت می‌توانند چیزهای زیادی درباره وضعیت درونی بدن بگویند؛ اینکه کجای صورت به طور مرتب جوش بزند، می‌تواند نشان‌دهنده خیلی چیزها باشد؛ در واقع وضعیت پوست شما وضعیت سلامت‌تان را نشان می‌دهد. وقتی بفهمید مشکل از کجاست به راحتی می‌توانید از شر جوش‌های آزاردهنده خلاص شوید؛ آن هم با راه‌حل‌هایی ساده و در دسترس و تا حد زیادی کم‌هزینه، چون بیشتر باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید. 

بهترین روش استفاده از چای سبز در کاهش وزن



تبلیغات وسیعی درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه‌ها و اینترنت وجود دارد و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده‌اید.
 برترین ها:  حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه‌ها و اینترنت وجود دارد، روبه‌رو شده‌اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده‌اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته‌اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید. 

براي کنترل ميگرن زنجبيل بخوريد


دانشمندان توصيه مي كنند براي كنترل و پيشگيري ميگرن از زنجبيل استفاده كنيد.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛زنجبيل مانند آسپرين و برخي از ساير داروهاي ديگر ضدميگرن براي كنترل عكس العمل‌هاي التهابي شامل هيستامين و درد كمك مي‌كند

افزایش اشتها، هضم غذا، جذب مواد مغذی ضروری در بدن، کاهش تهوع( جویدن یک قطعه از زنجبیل که در عسل باشد) ، درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، کاهش دهای مزمن و رفع گرفتگی گلو و بینی از فواید زنجبیل است

پيشنهاد مي‌شود كه با احساس اختلال ديد كه معمولا اولين علامت شروع حمله ميگرن است زنجبيل خورد؛ يعني حدود 600 ـ 500 ميلي گرم كه در حدود 3/1 قاشق مرباخوري است پودر زنجبيل را در آب ساده ريخته و خورد.

آشنايي با طب گياهي


طب گياهي يكي از بهترين روشها براي درمان بيماري هاست كه توصيه مي كنيم با مطالبي در اين خصوص آشنا شويد.
طاهره مومني كارشناس ارشد پرستاري در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: طب گیاهی از دیرباز در درمان بیماری ها مطرح بوده و در این زمینه تجربه هزاران ساله طب سنتی چین و ایران در دست است و مکانیسم عمل گیاهان روشن شده است هر چند مدارک که اثر این درمان ها تعیین شده باشند محدودهستند.
وي گفت: گیاهان ممکن است در درمان بیماری آسم استفاده شوند.مطالعات نشان داده اند که حدود 24% بیماران مبتلا به آسم در کالیفرنیا از درمان های گیاهی استفاده می کنند.
مومني تصريح كرد: برخی از داروهای گیاهی مانند درمنه،سایباتاکو و آشمی  تاثیر مثبتی بر برخی از شاخص های بیماران مبتلا به آسم دارد. البته لازم است که اثر و ایمن بودن این گیاهان توسط کارآزمائی های بیشتر تائید شود.
وي خاطر نشان كرد:  برای هیچ یک از دارو های گیاهی درمنه،سایباتاکو و آسمی  اثر سوء ذکر نشده است و درمانگران طب مکمل پس از تائید بیشتر این داروها می توانند آنها را به بیماران مبتلا به آسم توصیه نمایند.

مبتلايان به پسوريازيس شاتوت را فراموش نکنند


پسوریازیس یا داءالصدف يک بیماری پوستی مزمن خودایمنی است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛پسوريازيس هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود

پسوریازیس می‌تواند از بدو تولد تا پایان عمر، در هر سنی آغاز شود، اما بیشتر در دو فاصله زمانی 16 تا 22 سال و 57 تا 60 سال آغاز می‌شود. البته در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست، اما بیشترین مراجعه به درمانگاه‌های پوست، زمانی است که افراد جوان تا میانسال هستند، حداقل به این دلیل که در این سنین اهمیت بیشتری به ظاهر خود می‌دهند.

بطور کلي پزشکان رژيم غذايي خاصي براي فرد مبتلا به «پسوريازيس» در نظر نمي‌گيرند، اما مصرف زياد گوشت قرمز ممكن است باعث تشديد بيماري و از سويي ديگر، مصرف روغن ماهي (بعلت وجود اسيدهاي چرب لازم)، اغلب نقش كمك کننده در درمان اين بيماري دارد. علاوه بر اسيدهاي چرب اشباع نشده، ويتامين‌D نيز ممكن است اثرات مفيدي در درمان «پسوريازيس» داشته باشد. كشيدن سيگار هم ممكن است باعث تشديد بيماري شود. 

کمبود مولیبدن در ایجاد برخی سرطان ها تاثیر دارد


مولیبدن یکی از عناصر کم مقدار است که برای بدن ضروری بوده و کمبود آن در ایجاد برخی سرطان ها مانند سرطان ریه تاثیر دارد.
مهندس محمد امین احمدی فقیه عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: عناصر کم مقدار در رابطه با رشته های مختلف مانند پزشکی، تغذیه، بیوشیمی ، محیط زیست، شیلات، دامپروری، داروسازی، شیمی تجزیه، رادیوشیمی و رشته های دیگر کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: در مولیبدن ساختار سه آنزیم وجود دارد و به طور کلی مولیبدن به عنوان جزئی از آنزیم هایی که در مراحل ابتدایی سوخت و ساز ترکیبات شامل نیتروژن، کربن و گوگرد شرکت دارند و نقش مهمی در موجودات زنده بازی می کند.

 احمدی فقیه متذکر شد: مولیبدن نقش مهمی در بند آمدن خون و جلوگیری از فساد دندان ها به عهده دارد. 

ماست بخوريد فشارتان پايين مي آيد


پژوهشگران اعلام کردند مصرف ماست خطر ابتلا به بيماري فشار خون بالا را کاهش مي دهد.
به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، طبق تحقيقات پژوهشگران ، مصرف ماست در هر روز خطر ابتلا به بيماري فشار خون را تا سي و يک درصد کاهش مي دهد.
پژوهشگران در اين تحقيقات وضعيت سلامت بيش از دو هزار نفر را که در آغاز تحقيقات به فشار خون مبتلا نبودند در دوره اي پانزده ساله مورد بررسي قرار دادند.
 نتيجه اين تحقيقات در جلسه انجمن قلب آمريکا با موضوع تحقيقات در زمينه فشار خون بالا در واشنگتن ارائه شد.

نوشیدن چای جوشیده ممنوع!


90-24.jpgيك جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري با اشاره به اينكه مصرف شير همراه با چاي براي بيماران سنگ ساز مناسب است گفت: مصرف شير همراه با چاي موجب مي شود اگزالات چاي با كلسيم شير تركيب بزرگي ايجاد كند كه اين تركيب به علت بزرگي نمي تواند از روده جذب خون شود و باعث كاهش جذب اگزالات چاي شده، مانع از جذب كلسيم شير از طريق خون مي شود كه اين واكنش براي بيماراني كه دچار سنگ هاي كليوي كلسيمي هستند بسيار مناسب است.
دكتر سيمين وحيدي در گفتگو با خبرنگار سلامت ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه يخ چاي حاوي مقدار فراواني اگزالات است، گفت: افراط در مصرف قهوه فوري و يخ چاي به دليل بالا بودن مواد نگهدارنده نيترات موجب ايجاد آسيب در بافت هاي مختلف بدن از جمله سيستم ادراري مي شود.
وي در ادامه افزود: افرادي كه تمايل به مصرف چاي فوري دارند بهتر است از چاي سبز استفاده كنند، زيرا اين نوع چاي حاوي آنتي اكسيدان بيشتري است.

مقادير كافي ويتامين D در دوران بارداري براي رشد مغز نوزاد ضروري است


54-20.jpg
مطالعات حاکي از اين است، نوزاداني که مادران آنها مقادير کافي از ويتامين D را مصرف مي‌کنند از لحاظ ذهني سالم‌تر هستند.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، به نقل از Health Day News، کمبود ويتامين D در دوران بارداري مي‌تواند مانع رشد مغز نوزادان و مهارت‌هاي ذهني و حرکتي آنها شود.
محققان در اسپانيا با اندازه‌گيري سطح ويتامين D در خون 2000 زن باردار، در سه ماهه اول و دوم و بررسي توانايي‌هاي ذهني و حرکتي نوزادان در سن 14ماهگي دريافتند کودکاني که مادران آنها در دوران بارداري به ميزان کافي از اين ويتامين دريافت کرده باشند در آزمون‌هاي انجام شده موفق‌تر هستند و نمره بالاتري را دريافت مي‌کنند.
محققان همچنين دريافتند ميزان مصرف اين ويتامين بايد به حد کافي باشد؛ زيرا که استفاده زياد آن‌هم براي بدن مضر است. تحقيقات قبلي نشان داده است ميزان کافي ويتامين D در دوران بارداري با اختلال زبان کودکان در ارتباط است. با وجود اين بررسي‌ها کارشناسان هنوز هم بر سر ميزان دريافتي ويتامين D در زنان باردار اختلاف نظر دارند.

تداخل دارو و مواد غذایی بر روند درمان بیماران موثر است

 دارو و خوراک بر جذب، متابولیسم و دفع یکدیگر اثر گذاشته و می توانند روند بهبود بیماری را تسریع کرده، یا به تاخیر اندازند.
به گزارش وب دا، یک داروساز ضمن بیان این مطلب افزود: تداخل مصرف دارو و برخی مواد غذایی، کمبود های تغذیه ای در بدن بیماران ایجاد کرده و موجب تاثیرات منفی در توان جسمی افراد می شود.
دکتر مهرداد نجفی ادامه داد: تداخل اثر دارو و خوراک، منحصر به تاثیر غذا بر دارو نمی باشد، بلکه مصرف داروها نیز وضعیت تغذیه را تحت تاثیر قرار می دهند.
وی اضافه کرد: فرآورده های دارویی با افزايش يا کاهش دسترسى به ترکیبات مغذى موجود در مواد غذایی،  ارزش های خوراکی را تحت تاثیر قرار می دهند.
نجفی با بیان اینکه میزان وقوع سوء تغذیه ناشی از دارو در افراد و جمعیت های مختلف بسیار متفاوت است، تصریح کرد: اگرچه توجه به تداخل دارو _ دارو  از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما به دلیل نیاز روزانه بدن به مصرف مواد غذایی، نباید از تداخل دارو و خوراک غافل شد.

تك فرزندها بيشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند


كودكان تك و بدون خواهر و برادر بيش از 50 درصد نسبت به بقيه در معرض خطر بروز چاقي هستند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات منتشر شده در نشريه تغذيه و ديابت، يافته‌هاي گروهي از دانشمندان در يك مطالعه روي 12700 كودك در نقاط مختلف 8 كشور اروپايي از جمله سوئد با بررسي رژيم غذايي، شيوه زندگي، چاقي و تأثير آنها بر سلامت كودكان 9-2 ساله نشان داد كه احتمال چاقي در كودكان تنها تا 50 درصد بيشتر از كودكان هم سن داراي خواهر و برادرشان است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: در اين مطالعه عوامل ديگر مؤثر بروز چاقي مانند سن، جنس، وزن نوزاد هنگام تولد و وزن پدر و مادر تحت كنترل قرار گرفته و مشاهده شده است كه ميزان BMI‌ اين كودكان با پرسشنامه‌اي درخصوص عادات غذاخوردن، مشاهده تلويزيون و ميزان بازي در فضاي باز مرتبط بوده است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: كودكان تنها اغلب، كمتر به بازي در فضاي بيرون ترغيب مي‌شوند و به احتمال زياد بيشتر در اتاق خواب خود به تماشاي تلويزيون مي‌پردازند.