خواص سیاه دانه


سیاه دانه، شونیز بیابانی، سیاه تخمه گندم، حبه سودا، گیل نیک، علف چنگ، سیاه دانه گندم، ارکل چمن اوتی


 سیاه دانه (حبه السودا)سياه دانه حاوي 30 تا40 درصد ماده روغني و 0.5 تا يک ونيم درصد اسانس با بوي نامطبوع و قندهاي مختلف ، مواد صنعتي و ساپونوئيدي است.
سیاه دانه گرم و گیاه سیاه دانه علاوه برخواص درمانی در بیماریهای گوارشی ،تنفسی و کلیوی دارای خواص ضد تشنجی است.
گیاه سیاه دانه به دل گیاه سیاه دانه به دلیل داشتن ماده ای موسوم به تیمو کیتون در دانه های خود دارای اثر خود دارای اثرات ضدتشنجی است .نتایج آزمایشهای مختلف به عمل آمده نشان داد که گیاه سیاه دانه می تواند موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت تشنج شود. همچنين از دانه هاي آن، اثر ضدتوموري و ضدباکتري نيز مشاهده شده و ممکن است اثر ضدنفخي آن مربوط به داشتن اثر ضدباکتريايي باشد.
بيماري نفخ ، بسيار شايع است بيشتر مردم جامعه به دليل بي توجهي و رعايت نکردن رژيم غذايي مناسب و زياده روي در غذا دچار آن مي شوند.
از اسانس سياه دانه، ماده اي به نام نيژلون استخراج مي شود دانه اين گياه اثر قاعده آور، ضد کرم ، مسهل و زياد کننده ترشحات شير دارد از دانه هاي آن براي مصارف مذکور و دفع گازهاي معده و بيماري هاي نزله اي دستگاه تنفسي استفاده مي شود

منبع: http://zabanekhorakiha.blogfa.com/8812.aspx

خواص شا هدانه


شاهدانهيك متخصص گياه دارويي در اصفهان گفت : مصرف گياه شاهدانه در كاهش لرزش ناشي از بيماري ام . اس موثر است . دكتر رضا غفوري در گفت و گو با ايرنا گفت : بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان خارجي ، استفاده روزانه مبتلايان به ام . اس از گياه شاهدانه موجب كاهش لرزش هاي ناشي از اين بيماري مي شود و اثرات درماني نسبتا مفيدي دارد .
(MS) Multiple Sclerosis ماده سفيد مغز و نخاع را درگير مي كند كه باعث التهاب و نسج اسكلروز در ماده سفيد مي شود و محل شايع بروز اين التهاب در ماده سفيد نخاع ساقه مغز و مخچه است . دكتر غفوري به بيماران توصيه كرد كه اين گياه را بو نداده با آب مخلوط كرده و مصرف كنند . وي افزود : درمان لرزش هايي كه در ام . اس وجود دارد ، خيلي مشكل بوده و شاهدانه يكي از موداي است كه مي تواند در كاهش آن موثر باشد .

خواص رازیانه




رازیانه را بادایان هم می گویند . به رازیانه شمار . شمره . سنف  و بسباس هم می گویند .
رازیانه (بادیان)زادگاه اولیه این گیاه در ایران و سر تا سر دریای مدیترانه و حبشه بوده است . 
رازيانه گياهي است معطر ، علفي و دوساله كه ارتفاع آن تا 2 متر مي رسد ساقه آن داراي شيارهاي هم دريف و موازي مي باشد برگهاي آن نازك و نخي مانند شوید است گلهاي رازيانه زرد و بصورت خوشه در انتهاي ساقه ظاهر مي شود . ميوه رازيانه كوچك و بطول حدود 8 ميليمتر و عرض 3 ميليمتر بوده و داراي بوئي معطر و طعمي شيرين مي باشد .
رازيانه درمناطق مديترانه اي بخوبي رشد مي كند و در ايران در مناطق شمالي كشور در دامنه هاي كوههاي البرز بطور خورد مي رويد .
رازيانه از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است . ريشه رازيانه گرمتر از بقيه قسمت هاي گياه است .

سبوس گندم كلسترول خون را كاهش ميدهد


خواص سبوس گندم



نان سنگک یک معجون است .( بخاطر سبوسی که در آن است )

سبوس یکی از مواد بسیار مفید کندم است و عده ای به غلط شهرت داده اند که سبوس در معده هضم نمی شود و باید آرد را الک کرد و آن را گرفت .
تجربیات علمی دانشمندان و غذا شناسان عکس این موضوع را ثابت کرده و حتی اخیراْ ثابت شده است که عصیر روده ها ( شیره روده ) قسمت زیادی از سلولز را حل می کند و بقیه آن به مصرف پاک کردن و جارو کردن روده به کار می رود.
درست است که سلولز سبوس تا اندازه ای دست نخورده با مدفوع خارج می شود اما این دلیل آن نیست که در قضاوت عجله کنیم و بگوییم این مواد برای انسان قابل جذب نیستند و باید خارج شوند وحتی عده ای بدون جهت این مواد را متهم سازند که در معده تولید خراش کرده و زخمهای ناسوری ایجاد می نماید .
در این اینجا حقیقت چیز دیگری است و آنچه غذاشناسان می گویند چنین است .
سلولزهایی که ما می خوریم  مخصوصاْ سبوس نان تا  اندازه ا ی قابل هضم نیستند و مخصوصاْ از معده دست نخورده خارج می شوند ولی این قسمتها ی هضم نشده دارای فواید دیگری هستند که از جماه آنها یکی ایجاد حرکات دودی معدی است .
این حرکات دودی ظا هراْ اثر مفید و مطبوعی نیستند ولی در حقیقت بسیار مهم و ضروری می باشند .
معده را تحریک می کنند و این تحریکات فواید زیادی دارند و سبب تقویت معده می شوند .
از طرف دیگر مشاهده می کنیم که موادی که با الک از آرد خارج می شوند از قبیل سبوس - کلوتن و نطفه دارای فواید زیادی می باشد .

خواص میخک




میخکدرخت ميخك بومي جزائر اندونزي و اقيانوسيه است و بعلت زيبايي خاصي كه دارد امروز در بيشتر نقاط دينا بعنوان درخت زينتي پرورش داده مي شود . البته در مناطق سردسير اين گياه در گلخانه و گرم خانه نگهداري مي شود .در قديم الايام ميخك ادويه اي گران قيمت بوده كه تنها پادشاهان و ثروتمندان مكي می توانستند از آن استفاده كنند
ميخك درختي است كوچك و مخروطي شكل كه برگهاي آن هيچ وقت زرد نمي شود ودر تمام طول سال سبز است . ارتفاع اين درخت تا 10 متر مي رسد . برگهاي آن نوك تيز و بيضوي و دم برگهاي آن قرمز رنگ است و به درخت زيبايي مخصوصي مي دهد
گلهاي ميخك كوچك و مجتمع بصورت خوش هايي شامل 10 تا 25 گل مي باشد .
وجه تسميه اين درخت بدين دليل است كه غنچه هاي خشك شده آن كه كوچك و بطول يك سانتي متر است بشكل ميخ كوچك مي باشد .

خواص گل همیشه بهار


مشخصات گياه شناسي :
گياهي است با برگ هاي تحتاني قاشقي شکل و برگ هاي فوقاني سرنيزه اي،. گل ها همواره زرد تا نارنجي رنگ بوده و ميوه هاي فندقي آن خميده و قلابي شکل مي باشند.
انتشار جغرافيايي :
اين گياه خاستگاه مديترانه دارد ولي در ايران در نقاط مختلف کشور به عنوان يک گل زينتي کاشته مي شود.
ترکيبات شيميايي :
ترکيب شيميايي موسوم به کالاندولين ،اسيد ساليسيک : صمغ و اسيدهاي آلي عمدتاً ترکيبات شيميايي گل هميشه بهار را تشکيل مي دهند.
قسمت مورد استفاده :
گل ها و همچنين سرشاخه گل دار گياه مصرف دارويي دارد.

خواص هلیله


هلیله تقویت کنندهدستگاه گوارش


برباله1. مزاج این گیاه گرم وخشک است و شهرت دارد
2. تقويت كننده حافظه مي‌باشد روزي يك عدد مصرف شود.
3. براي تقويت بينايي روزي يك عدد ميل شود.
4. براي درمان جذام مفيد مي‌باشد.
5. تقويت معده مي‌باشد.
6. ضد سودا مي‌باشد.
7. براي جلوگيري از سفيدشدن مو به مدت يك سال روزي يك عدد كوبيده با كمي آب ميل شود يا اين كه روزي يك عدد داخل دهان گذاشته بمكيد.
8. براي رفع سوءهاضمه هر شب يك عدد ميل شود.
9. براي درمان بواسير و يبوست شب قبل از خواب يك كپسول از پودر آن ميل شود.
10. مصرف زياد آن باعث زردي چهره و تورم غدد لنفاوي مي‌گردد.11. براي رفع سوءهاضمه به مدت چهل شب هر شب يك عدد هليله سياه ميل شود.

خواص پنیرک



پنيرك و خواص متعدد آنپنيرك در شيراز «خطمي»، «نان كلاغ» و در گيلان «پين ديره» ناميده مي‌شود. در كتب طب سنتي انواع آن را با نام «خبازي»، «خيرو» و «ملوخيا» ذكر مي‌كنند. به هندي نيز برخي گونه پنيرك را «خبازي» و «خباجي» مي‌نامند. به فرانسوي به انواع آن noegamarF و evuaM و به انگليسيwollaM گويند. در ايران دو گونه از آن مي‌رويد پنيرك كبير و پنيرك صغير.
پنيرك كبير
در فارسي پنيرك و در كتب طب سنتي به آن «خطمي» گويند. گياهي است علفي پايايا دوساله، بلندي آن 08 -04 سانتي‌متر و گل‌هاي آن درشت است.
در ماه‌هاي ارديبهشت تا تير ماه به رنگ قرمز مايل به بنفش ظاهر مي‌شود. ريشه‌هاي آبدار و سفيدرنگي دارد و ساقه آن استوانه‌اي شكل و راست است. برگ‌هاي بزرگ و داراي دم برگ است. گل‌هاي آن پس از خشك شدن به رنگ آبي درمي‌آيند.

مصرف فست فودها باعث تشدید رفلاکس می شود



نتایج تحقیقات نشان می دهند که فست فودها به علت اینکه پنیرهای پرچرب و ادویههای زیادی در آنها به کار می روند از جمله عوامل شایع تشدید رفلاکس هستند.
دکتر دریانی متخصص گوارش با بیان اینکه رفلاکس یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی میان مردم است در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: رفلاکس بر اثر شل شدن دریچه ای به نام کاردیبا که بین معده و مری قرار دارد ایجاد می شود که این شل شدن دریچه باعث ورود اسید معده از داخل معده به داخل مری می شود.
وی به عمده ترین عوامل تشدید کننده رفلاکس در افراد اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف بیش از حد فست فودها ، استعمال دخانیات، مصرف چربی ها، انواع ترشی، خوابیدن بلافاصله بعد از غذا و استفاده از داروی تئوفیلین از جمله عواملی هستند که در تشدید رفلاکس موثر هستند.
دریانی اضافه کرد: برای جلوگیری و کاهش اثرات ناشی از این بیماری استفاده از یک برنامه غذایی صحیح که تا حد امکان عوامل تشدید کننده رفلاکس از آن حذف شود به افراد توصیه می شود.

از مرغ بدون مصرف آنتی بوتیک برای تغذیه بیماران استفاده کنید



در دومین سمیناری که در محل سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی خراسان رضویدر خصوص توسعه و ترویج تولید و مصرف مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک برگزار شد بر استفاده از این محصول برای بیماران مراکز درمانی توصیه شد.
به گزارش فودنا ، در این سمینار که بیش از 150 نفر از مدیران و کارشناسان کشتارگاه های طیور، انجمن های صنفی کشتارگاه ها و بسته بندی گوشت، اتحادیه صنف رستوران داران، اتحادیه هتل داران، فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، تعاونی های مصرف، کارخانجات خوراک طیور و همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد، نمایندگان تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نهاد ها و تشکل های وابسته شرکت داشتند در خصوص راهکارهای ترویج و توسعه تولید و مصرف مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در طول دوره پرورش مطالبی عنوان شد.

معجون های طبیعی برای درمان معده درد



معده درد یک ناراحتی بسیار شایع است که در همه افراد از هر جنسیت و در هر گروه سنی ممکن است بروز کند.معمولا خوردن چیزی در خارج از برنامه غذایی، موجب بروز معده درد می شود. به گفته متخصصان تغذیه و گوارش، زمانی که دستگاه گوارش بدن نمی تواند غذایی را هضم کند، فرآیند هضم غذا کامل نمی شود و در نتیجه درد معدهبروز می کند. هرچند این قبیل معده دردها ممکن است مشکل جدی و مزمن نباشند اما در هر حال موجب ناراحتی می شوند و آزاردهنده هستند. روزنامه ایندیا اکسپرس در مقاله جدیدی به چند راه کار موثر و طبیعی برای کاهش درد معده اشاره کرده است که می توان برای درمان معده درد آنها را جایگزین قرص ها و داروهای شیمیایی کرد. این گزینه های طبیعی به قرار زیر است: - اگر درد معده شما ناشی از اسیدی شدن معده است، یک لیوان آب سودادار بنوشید. - یک نوشیدنی انرژی زا که درعین حال تاثیر شگفت انگیز در تسکین معده درد دارد، مخلوط یک لیوان آب با نصف یک لیموترش و یک قاشق غذاخوری عسل است. - یک میان وعده سالم برایتسکین درد معده، مقداری دانه انار همراه با کمی نمک و فلفل است. - همچنین یک راه کار موثر برای تسکین فوری و سریع درد معده مصرف ترکیبی از نعنا، زنجبیل و آب میوه همراه با مقدار اندکی نمک سیاه در یک لیوان آب است. نوشیدن این شربت درد معده را به سرعت کاهش می دهد. - جویدن دانه رازیانه نیز در درمان معده درد موثر است. برای این که بهتر نتیجه بگیرید یک قاشق چای خوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب ریخته و از شب تا صبح بگذارید تا خیس بخورد. صبح روز بعد تخم های رازیانه را بخورید و آب این شربت را نیز بنوشید. 

کاهش چربی های بد خون با مصرف گوشت سفید



مصرف گوشت های کم چربی به خصوص گوشت سفید برای کاهش چربی های بد خون موثر است.انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: گوشت های قرمز و سفید تامین کننده پروتئین و آهن مورد نیاز بدن هستند ولی حاوی مقداری چربی نیز هستند که این میزان در گوشت قرمز بیشتر است. مصرف گوشتهای کم چربی به خصوص گوشت سفید برای کاهش چربی های بد خون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بعضی سرطان ها و نقرس توصیه می شود. این گزارش می افزاید: افراد باید در هفته 2 تا 3 بار غذای حاوی گوشت یا مرغ در برنامه خود بگنجانند و هنگام آماده کردن انواع گوشتبرای پختن، چربی و پوست آن را دور بریزند همچنین گوشت، مرغ و ماهی را با روش های سالم مانند بخارپزکردن، آب پز کردن و تنوری کردن طبخ کنند. براساس اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، ماهی سرشار ازچربی های مفیدی است که در گوشت های دیگر وجود ندارند بنابراین حداقل هفته ای 2 بار ماهی بخارپز، تنوری یاکباب شده مصرف کرده و تا حد امکان ماهی های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد را انتخاب کنند و مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و کنسروهای گوشت (مانند تن ماهی) را محدود کنند. 

ویتامین ب12 وگیاهخواران

ویتامین ب12 وگیاهخواران

دکترزرین آذر ، داراي بورد تخصصی در دستگاه گوارش، کبد و بیماريهاي داخلی

متخصص تغذیه ، کالیفرنیاي جنوبی
هرگاه فردي اعلام میکند که رژیم غذای گپاهخواری ( وگن) را انتخاب کرده و از هیچگونه مواد حیوانی استفاده نمی کند بلافاصله نتیجه گیري میشود که سرنوشت محتومش دچارشدن به کمبود ویتامین ب 12 می باشد. شاید بتوان گفت در این ادعا حقیقتی هر چند بسیار ناچیز نهفته است ولی چنانکه در ادامه مقاله خواهیم دید این حقیقت بیشتر به دلیل روشهاي مدرن کشاورزي، سترون کردن و فرسودن خاك و تهی نمودن آن از بسیاري مواد و همچنین باکتريهاي مفید است تا در اثر رژیم گیاهخواري.
خطر ایجاد کمبود بیماريزاي ویتامین ب 12 در افرادي که رژیم درست و اصولی گیاهخواري را دنبال کرده به مقدار فراوان از ریشه ها و غدد گیاهی، سبزیجات و میوه جات، مغزهاي و دانه هاي خام استفاده می کنند بسیار بسیار اندك بوده، به یک در میلیون هم نمی رسد. حال آنکه جالب است بدانیم که کمبود ویتامین ب 12 در گوشتخواران می تواند بیش از گیاهخواران باشد . در ادامه مقاله به این مسئله اشاره بیشتري خواهد شد.

فقر يد و اهميت آن


دکتر زهرا عبداللهی

كارشناس ارشد اداره تغذيه وزارت بهداشت 
فقر يد و اهميت آنيد يكي از ریزمغذی های ضروری است که بدن براي ساختن هورمون هاي تيروئيد به آن نياز دارد. تيروئيد غده اي است با ساختماني شبيه پروانه كه در قسمت جلوي گردن قرار گرفته ومسئول ساختن هورمون های تیروئید است. این غده از دو لوب تشكيل شده كه در دو طرف ناي قرار گرفته اند، اين دو لوب توسط پلي به نام ايستموس با يكديگر ارتباط دارند. هورمون هاي تيروئيد پس از ساخته شدن ازطریق جريان خون در سراسر بدن حركت كرده و بسياري از فعل و انفعالات شيميايي قسمتهاي مختلف بدن را كنترل مي نمايند. اين هورمون ها براي تكامل و عملكرد طبيعي بدن، مغز و دستگاه عصبي، حفظ گرماي بدن و تولیدانرژي ضروري هستند.
فقر يد چه عوارضی دارد؟
وقتي يد به اندازه كافي به بدن نرسد، تيروئيد نمي تــــواند به اندازه كافي هورمون بسازد. اين كمبود پـــي آمــــدهاي بهـــداشــتي مهـــمي دارد كه مـــجمـوعه آنها را "اختلالات ناشي از فقر يد يا Iodine Deficiency Disorders و يا به اختصار IDD" مي نامند. اين پي آمد ها عبارتند از:

نان، بركت سفره


دكتر ربابه شيخ الاسلام

متخصص اپيدميولوژي تغذيه
در کشور ما نان یکی از پرمصرف ترین ماده هاي غذایی است. مواد غذایی پر مصرف همیشه نقش مهمتری در وضعیت سلامت دارند و بیشتر از سایر مواد غذایی باید از نظر ایمنی و سلامت بخشی مورد توجه قرار گیرند . بالابردن کیفیت نان در گرو نگاه همه جانبه به چرخه تولید گندم از مزرعه تا سفره ( نوع خاک کشاورزی ،واریته گندم، آسیابانی ، میزان سبوس گیری ، ونهایتا چگونگی تولید نان) دارد همانطور که ملاحظه مي‌کنید عوامل متعددی باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند و آآسیب شناسی تولید نان باید از مزرعه شروع شود و نهایتا فرهنگ مصرف نان ،سلیقه و ذایقه مردم و کاربردهای نان مورد توجه قرار گیرد
الگوی سنتی غذای ما ایرانیان بر عکس تصور همگانی بسیار خوب بوده است . ما در پنجاه سال پیش نان بهتری نسبت به حالا داشتیم .نانوا صبح خیلی زود با وضو برای خمیر گیری آماده بود و خمیر ور آمده تبدیل به نان مي‌شد .عوامل زیادی در طول زمان ما را از داشتن نان خوب محروم کرد شاید یکی از مهمترین ها افزایش جمعیت و دادن یارانه برای ا ینکه مردم مورد حمایت تغذیه ای قرار گیرند وتبعات ناشی از آن بود سفره ایرانی همیشه سبزی خوردن ،ماست و انواع خورشت هایی راد اشته که اغلب با حداقل یک نوع سبزی و یا صیفی همراه با حبوبات پخت مي‌شده و نانمان سبوس بیشتری نسبت به امروز داشته است. البته با صنعتی شدن و شهر نشینی شیوه زندگی ما هم دچار تغییر شده و برای همین شیوع بعضی بیماریها روند روبه گسترشی پیدا کرده است و متاسفانه سن ابتلا به این بیماریها هم کاهش یافته است .

تغذیه پیشگیر؛ سدی در برابر زیانهای بخش سلامت

تغذیه پیشگیر؛ سدی در برابر زیانهای بخش سلامت


دکتر ربابه شیخ الاسلام ، دکتر زهرا عبدالهی
برآورد زيانهاي مالي ناشي از عمراز دست رفته (YLL)[1] منتسب به هريك از عوامل خطردر ايران بر اساس ثبت مرگ در سال 80 نشان داد هر ساله518600 سال تنها به دلیل افزایش فشار خون 201300 سال بعلت کلسترول بالا 187000 سال بدلیل مصرف کم میوه و سبزی 180600 سالبدلیل اضافه وزن جمعا معادل 2175 میلیون دلار هزینه برای کشور در بر داشته است . اگر سوئغذیه کودکان زیر 5 سال را نیز دراین طیف حساب کنیم69900 سال یا مبلغ 139800000 دلا ر به این ضرر مالی افزوده می‌شود.
در سال 1381مطالعه دیگری برای برآورد زيان ناشي از سکته قلبی درايران ( بفرض[2]GNP=2000$ ونرخ تورم زیر ده در صد ) نشان داد که سالهای از دست رفته این بیماری یا YLL بعلت مرگ 851627 سال[3]YLD سالهای از دست رفته به دلیل معلولیت 98964 سال و جمعا[4]DALY آن معادل950591 سال و ضرر مالی ناشی از آن 5703 میلیون دلار است (1)
ضرر هایی که معمولا سیاستگذاران در دولت وبعضا در بخش سلامت به آن توجه ندارند بهمین دلیل اعتبارات معمولا در بخش درمان صرف میشود و اگر چه شعار جهانی پیشگیری برتر از درمان بر همه جا بکار میرود ولی نبود این نگاه پیشگیرانه موجب میشود که کشور با شیوع بیماریهای مزمن تحلیل برنده روبرو شود و سن ابتلا به دلیل غفلت از آموزش ها و مداخله های موثر مورد نیاز ، روز بروز کمتر شود. در این شرایط افراد با بروز بیماری متوجه مشگل خود میشوند واجبارا جراحی ها و درمانهای گران رو میاورند که ممکن است مرگ و معلولیت هم در پی آن رخ دهد ،در این شرایط کسانیکه از نظر مالی بضاعت کافی برای پرداخت هزینه های درمانی ندارند دچار مرگ زود رس و یا معلولیت و ناتوانی میشوند و یا مجبور میشوند هزینه های سرسام آور درمانی را بافروش مایملک خود تقبل کرده و بقیه عمر خود را با فاجعه ناداری و فقر سرکنند .

آیا سلامت غذا و تغذیه در محیط کار از طرف متولیان سلامت پایش مي‌شود

آیا سلامت غذا و تغذیه در محیط کار از طرف متولیان سلامت پایش مي‌شود


دكتر ربابه شيخ الاسلام 

سند آرمانی چشم انداز توسعه کشور خواسته هایی را برای ملت ایران تعریف کرده است که نشان از عشق و تعهد نویسندگان آن به مردم و کشور دارد بنابراین لازم و ضروریست که اقداماتی هماهنگ ، سریع برای رسیدن به این آرمانها توسط جامعه علمی و مجریان کشور صورت گیرد
در این سند آرمانی ،چشم اندازکشور در افق 1404هجري شمسي چنين ويژگي‌هايي خواهد داشت:
برخوردار از سلامت ، رفاه، امنيت غذايي ، تامين اجتماعي ، فرصتهاي برابر ، توزيع مناسب در آمد، نهاد مستحكم خانواده به دور از فقر ، فساد، تبعيض و بهره مند از محيط زيست مطلوب .
توانمندی و کارایی جامعه یکی از پیش نیاز های اصلی دستیابی به اهداف سند چشم انداز است و برای تحقق آن پرورش نسلی سالم و توانا که بتواند در دنیای امروز با تولید دانش فنی در عرصه رقابت جهانی به نیاز های جامعه پاسخ دهد ضروری است . در حقیقت سلامت یکی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه پایدار است و .این امر مستلزم فعالیت مستمر و هماهنگ بخش های مختلف مي‌ باشد.

منشور پیشگیری و کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای در زنان

منشور پیشگیری و کنترل بیماری‌های تغذیه‌ای  در زنان

دكتر سيد ضياء الدين مظهري 


هر روزی که می‌گذرد تحت‌تاثیر عوامل متعدد و مختلف بروز و شیوع بیماری‌های غیرعفونی در جهان و همچنین کشور عزیز و پهناور‌مان ایران رو به گسترش است و آمار مبتلایان به اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، اختلالات چربی خون، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی و بیماری‌های مزمن دستگاه تنفس، پوکی‌استخوان و تحلیل مفاصل حرکتی و سرطان‌های مختلف و بیماری‌های خودایمنی افزایش یافته و به سرعت از بیماری‌های عفونی پیشی می‌گیرد. سال‌های ناتوانی و سال‌های از دست رفته زندگی همراه با ناتوانی تحت‌تاثیر انواع بیماری‌های نام برده شده در همه افراد و از جمله زنان به نحو چشم‌گیری رو به افزایش است.

بیماری‌های غذا‌زاد (ناشی از غذا) و پی‌آمد‌های آنها در جامعه


دکتر ابولقاسم جزایری

بیماری‌های غذا‌زاد (‌‌‌‌‌‌‌‌‌food born diseases) یا مسمومیت‌های غذایی (food poisoning) در اثر مصرف غذا‌های آلوده به میکروار‌گانیزم یا مسموم آنها پدید می‌‌آیند. علایم بهداشتی-درمانی عبارتند از: تهوع، استفراغ، اسهال و تب. در بیشتر موارد علایم شدید نیست و بیمار به مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه نمی‌کند. از این‌رو، فقط تعداد کمی از این مسمومیت‌ها گزارش می‌شوند.
بیماری‌های غذا‌زاد یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان و واحد‌ها و سازمان‌های مسوول سلامت غذا و سلامت جامعه از نظر پی‌آمدهای نامطلوب تغذیه‌ای، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی است.

خوردن هویج و تقویت حافظه در پیری



کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز از تاثیر مثبت خوردن هویج بر عملکرد مغز خبر داد و گفت: هویج منبع غنی از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و دراین میان هویج‌هایی که دارای رنگ تیره‌تری هستند، مقادیر بتاکاروتن آن‌ها نیز بالاتر است. 
 سارا حکیم افزود: بر اساس یافته‌های محققان مصرف یک روز درمیان ۵۰ میلی‌گرم بتاکاروتن به مدت ۱۵ سال موجب افزایش قدرت حافظه و تاخیر در زوال عقل می‌شود. 

راهكارهاي خريد مواد غذايي براي كاهش وزن



اضافه وزن و چاقي يكي از معضلات انسان امروزي است. تغيير شيوه زندگي از يكسو و تغيير عادات غذايي و تمايل به مصرف غذاهاي آماده و فوري (فست‌فودها)، غذاهاي خياباني و پركالري روند اضافه وزن و چاقي به موازات آن بيماري‌هاي ناشي از چاقي و اضافه وزن مانند ديابت، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي - عروقي و ... روند رو به افزايشي دارد و هزينه‌هاي درمان و مراقبت از اين بيماري‌ها بار مالي زيادي را بر دوش دولت و خانواده‌ها خواهد گذاشت.
به گزارش ايسنا، يكي از راهكارهاي مبارزه با چاقي و اضافه وزن انتخاب درست مواد غذايي است.

نكات مهم قبل از خريد مواد غذايي

- هنگامي كه گرسنه هستيد خريد نكنيد؛ چرا كه ممكن است مواد غذايي غيرضروري و يا پركالري خريد كنيد. -هنگامي كه خسته هستيد خريد نكنيد؛ چرا كه ممكن است توان طي مسافت براي خريد اقلام غذايي مناسب را نداشته باشيد. - با برنامه و هدف براي خريد از منزل خارج شويد. - پول به اندازه ليست خريد و نه بيشتر همراه داشته باشيد. - فريب ظاهر و بسته‌بندي برخي اقلام مواد غذايي پر كالري را نخوريد. - هنگام خريد مواد غذايي بسته‌بندي شده به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تاريخ توليد و انقضاء آن توجه كنيد. - به تركيبات و ميزان كالري ماده غذايي خريداري شده توجه كنيد. - هميشه به اندازه نياز خريد كنيد و از انبار كردن مواد غذايي در منزل خودداري كنيد. - هنگام خريد اقدام به خوردن مواد غذايي خصوصا اسنك‌ها و ساير تنقلات بي‌ارزش مانند چيپس و پفك نكنيد. - اگر مدت زمان خريد شما به طول انجاميد حتما مقداري آب سالم و بهداشتي بنوشيد؛ چرا كه بعضا احساس تشنگي با احساس گرسنگي اشتباه گرفته مي‌شود و شما به تصور اينكه گرسنه‌ايد مقدار زيادي غذا مي‌خوريد. - سعي كنيد مواد غذايي تازه خريداري كنيد و از خريد مواد غذايي كنسرو شده و غذاهاي آماده كه معمولا كالري بالا دارند، اجتناب كنيد. - سهم بيشتري از خريد خود را به ميوه و سبزي اختصاص دهيد. - حجم‌هاي كوچك مواد غذايي را خريد كنيد. براي مثال غذاهاي نيم‌پرس و يا ساندويچ‌هاي كوچك را انتخاب كنيد.

نكاتي كه بايد در هنگام خريد مواد غذايي گروه متفرقه به آن توجه داشت:

گروه متفرقه شامل انواع سس‌ها، روغن‌ها، نوشابه‌هاي گازدار و آب‌ميوه‌هاي صنعتي و ... هستند كه به دليل داشتن كالري بالا بايد در مصرف آن جوانب احتياط را رعايت كرد.
- سعي كنيد تا حد امكان از انواع روغن‌ها كم خريداري كنيد و روغن‌هاي خريداري شده براي مصارف مختلف متفاوت باشد. (روغن مايع سرخ‌كردني، روغن زيتون و ...) - روغن زيتون، روغن هسته انگور و ... مانند ساير روغن‌ها داراي انرژي بالايي است. اگرچه اين روغن‌ها در مقايسه با ساير روغن‌ها خواص بيشتري دارند اما در مصرف اين روغن‌ها هم بايد احتياط كرد؛ چرا كه از نظر ميزان كالري با ساير روغن‌ها تفاوتي ندارد. - از خريد انواع سس‌ها بويژه سس‌هاي پرچرب خودداري‌ كنيد. سس‌هاي كم‌چرب كالري كمتري دارند. - به جاي خريد انواع نوشابه‌هاي گازدار و آبميوه‌هاي صنعتي دوغ كم‌ نمك و بدون گاز خريداري كنيد. - به جاي خريد انواع چيپس و پفك و پاستيل و ساير تنقلات بي‌ارزش مقداري آجيل كم‌ نمك و يا بي‌نمك خريداري كنيد. - خريد انواع شيريني، كيك، شيريني‌هاي خامه‌اي، شكلات و آبنبات را محدود كنيد. - در صورت تمايل به خريد انواع شيريني بهتر است از انواع شيريني بدون خامه، كم‌چرب و كم شيرين با سايز كوچك استفاده كنيد. - خريد و مصرف قند و شكر را كاهش دهيد. - استفاده بي‌رويه از كشمش و خرما به جاي قند هم مي‌تواند كالري زيادي به بدن شما وارد كند. - انواع پيراشكي، باقلوا و سمبوسه داراي كالري زياد است. خريد و مصرف آن با احتياط باشد.

نكاتي كه بايد هنگام خريد گروه نان و غلات به آن توجه داشت:

- بهتر است نان‌هاي سبوس‌دار مانند سنگك و نان جو خريداري كنيد. - خريد انواع نان‌هاي سفيد مانند نان‌هاي فانتزي، باگت و نان لواش را محدود كنيد. - به جاي ماكاروني‌هاي ساده بهتر است از انواع سبوس‌دار وغني‌ شده با آهن و ويتامين‌ها خريداري شود. - از خريد انواع ماكاروني و رشته‌هاي فله خودداري كنيد.

نكاتي كه بايد هنگام خريد گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ رعايت كرد:

- قسمت‌هايي از گوشت كه داراي استخوان هستند مانند قلوه‌گاه و گردن داراي چربي زياد است بنابراين خريد و مصرف آنها را محدود كنيد. - توصيه مي‌شود چربي‌هاي قابل رويت گوشت را قبل از مصرف جدا كنيد. - از خريد گوشت‌هاي چرخ شده و پرچرب خودداري كنيد و ترجيحا گوشت لخم را در منزل چرخ كرده تا اطمينان حاصل كنيد كه چربي اضافه ندارد. - به جاي خريد انواع گوشت قرمز بهتر است ماهي و مرغ و ماكيان خريداري كنيد. - سعي كنيد گوشت‌هايي خريد كنيد كه چربي قابل رويت آن كم باشد؛ چرا كه گوشت‌ها معمولا مقدار زيادي چربي غيرقابل رويت هم دارند. - از خريد انواع همبرگرهاي آماده خودداري كرده و خريد سوسيس و كالباس را بسيار محدود كنيد. - خريد امعاء و احشاء، مغز و زبان و كله‌ پاچه را به دليل داشتن چربي زياد محدود كنيد. - حبوبات را در اولويت خريد خود قرار دهيد. - مرغ‌هاي بسته‌بندي، بهداشتي و بدون پوست خريداري كنيد.

نكاتي كه بايد در هنگام شير و لبنيات رعايت كرد:

- خريد شيرهاي ساده بر شيرهاي طعم‌دار اولويت‌ دارد. - شير و ماست كم‌چرب خريداري كنيد. - بهتر است از انواع دوغ ساده و بدون گاز مثل دوغ كفير خريداري كنيد. - از خريد انواع پنيرهاي پرچرب، خامه‌اي و پنير پيتزا خودداري كنيد. - مصرف بستني را به حداقل برسانيد و در صورت تمايل بستني‌هاي ساده و پاستوريزه و بدون شكلات را انتخاب كنيد. بستني‌هاي سنتي معمولا چربي و قند بيشتري دارند.

نكاتي كه بايد هنگام خريد گروه ميوه‌ها و سبزي‌ها در نظر گرفت:

- تا حد امكان در خريد روزانه سبزي‌هاي تازه، كاهو، كرفس، كلم، گل‌كلم و ... را بگنجانيد. - ساير سبزي‌ها و صيفي‌جات را با توجه به فصل آن خريداري كنيد. - اندازه و سايز ميوه‌ها اهميتي ندارد؛ چرا كه همه آنها ارزش غذايي يكساني دارند. - مصرف انواع سبزي‌ها شامل سبزي خوردن، كاهو، كرفس محدوديتي از جهت ميزان دريافت كالري ندارد؛ اما ساير سبزي‌ها شامل هويج، سيب‌زميني، لبو و ... بايد به ميزان توصيه شده استفاده شود. مصرف زياد اين نوع سبزي‌ها كالري دريافتي را بالا مي‌برد. - مصرف ميوه‌ها به خصوص ميوه‌هاي پركالري و شيرين مانند موز، انگور، خربزه، انجير بايد به ميزان توصيه شده باشد.

زندگی سالم ” حتی اگر از میانسالی شروع شود، خطر مرگ زودهنگام را کاهش دهد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک تحقیق نشان داد زندگی سالم حتی اگر از میانسالی شروع شود، ظرف چند سال می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و مرگ زودهنگام را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  افراد میانسالی که خوردن پنج بار یا بیشتر میوه و سبزی در روز، ورزش به میزان حداقل ‪ ۲/۵‬ساعت در هفته، پایین نگاه داشتن وزن و سیگار نکشیدن را شروع کنند، ظرف چهار سال پس از شروع این برنامه زندگی، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را ‪ ۳۵‬درصد و خطر مرگ خود را ‪ ۴۰‬درصد کاهش می‌دهند.
دکتر “دانا کینگ” در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی که راهنمای این طرح پژوهشی بوده است، گفت افرادی که یک روش زندگی سالم را برمی‌گزینند، ظرف چهار سال به کسانی می‌رسند که از ابتدا به همین شیوه زندگی کرده‌اند.
البته وی اضافه کرد که این بدان معنا نیست که مردم برای شروع زندگی سالم و درست، باید تا چهل، پنجاه سالگی صبر کنند. مساله این است که میانسالان باید بدانند اگر تاکنون زندگی سالمی نداشته‌اند، دیر نشده است و با تصحیح روش زندگی می‌توانند به سرعت نتیجه بگیرند.

کمبود خواب عمیق، موجب فشارخون بالا می شود


پژوهشگران علوم پزشکی اعلام کردند بررسی ها یمتعدد نشان داده است که کمبود خواب عمیق یکی از دلایلی است که باعث می شود مردم مبتلا فشارخون بالا بشوند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  متخصصان دریک تحقیق یافتند کسانی که خواب عمیق خیلی کمی دارند، نسبت به کسانی که خواب طولانی تر و بدون وقفه دارند، ۸۰درصد بیشتراحتمال دارد که مبتلا به فشارخون بالا بشوند.
محققان حدود ۸۰۰نفر مرد بالای ۶۵ سال را که درابتدای تحقیق فشارخون بالا نداشتند را مورد بررسی قرار دادند. محققان روی این افراد درخانه تست های خواب انجام دادند و الگوی خوابشان را مورد بررسی قرار دادند و خواب بدون حرکت سریع چشم هایشان را که به خواب با نوسان آرام یا به خواب عمیق (non rem) هم معروف است را اندازه گیری کردند. محققان بیش از سه سال تغییرات فشارخون مردان را زیر نظرگرفتند.

نحوه مراقبت از پاها در افراد دیابتی


زخم های پا در افراد دیابتی شایع است. اگر این زخم ها بدون کنترل یا بدون درمان به حال خود رها شوند می توانند منجر به قطع پا گردند.  افراد مبتلا به دیابت به طور ویژه در معرض آسیب‌های پا هستند، بنابراین مهم است که مراقبت مناسبی از پاهای‌شان به عمل آورند و آنها را به طور مرتب معاینه کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  اگر مبتلا به دیابت هستید، برای مراقبت از پاهای‌تان این نکات را در نظر داشته باشید:
پاهای‌تان را روزانه با آب و صابون بشویید، و به دقت آنها را پس از آن خشک کنید.
از یک کرم مرطوب‌کننده برای پوست پای‌تان استفاده کنید، اما آن را بین انگشتان پا نزنید.
ناخن‌های پای‌تان را کوتاه نگهدارید، اما آنها در خط مستقیم بگیرید. گرفتن گوشه‌های ناخن ممکن است به عارضه “ناخن فرورفته” بینجامد.
از استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها، ابزارهای تیز یا بالشتک‌های گرم‌کننده روی پاها خودداری کنید.

بوتولیسم چیست ؟


بیماری بوتولیسم یک بیماری کشنده و بسیار جدی است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. سه نوع عمده بوتولیسم عبارتند از: بوتولیسم غذایی که با خوردن غذاهای حاوی سم ایجاد می‌شود. بوتولیسم زخم که حاصل عفونی شدن زخم با باکتری کلستریدیوم بوتولینم است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  بوتولیسم نوزادان که با خورده شدن ذرات حاوی باکتری ایجاد می‌شود. این ذرات در روده رشد و سم آزاد می‌کنند. تمام اشکال بوتولیسم کشنده‌است
عامل بیماری :
بوتولیسم به وسیله سم باسیل کلستریدیم و بوتولینوم که یک باسیل بی هوازی اجباری و هاگ گدار است ،‌ ایجاد می شود . مقدار بسیار کمی از این سم قادر است بیماری را ایجاد کند .
راه انتقال بیماری

قرص آهن با تجویز پزشک احساس خستگی را 50 درصد کم می‌کند



خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که مصرف قرص آهن با نظر پزشک احساس خستگی را به میزان 50 درصد در زنان کاهش می‌دهد.
خبرگزاری فارس: قرص آهن با تجویز پزشک احساس خستگی را 50 درصد کم می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات پزشکی حاکی است: مصرف منظم قرص های آهن به کاهش 50 درصدی احساس خستگی و ضعف در زنان به ویژه زنان مبتلا به کم خونی کمک می‌کند.
در این تحقیقات آمده است: مصرف مکمل‌های غذایی حاوی آهن به مدت 12 هفته به کاهش احساس خستگی و ضعف به میزان 50 درصد به ویژه در بین زنان و خصوصاً زنان مبتلا به کمبود سطح آهن در خون کمک می‌کند.

توت فرنگی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند


خبرگزاری فارس: توت فرنگی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند
خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی در آمریکا نشان داد که مصرف توت فرنگی می‌تواند از ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت پیشگیری کند.
ب گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این تحقیقات پزشکی حاکی است: توت فرنگی فواید زیادی برای سلامت انسان دارد که مهمترین آن پیشگیری از بیماریهای قلبی است.
محققان دانشگاه نیویورک بر اساس تحقیقات خود گفتند: توت فرنگی خواص مهم و طبیعی دارد که از سلامت عملکرد قلب محافظت می‌کند و از ابتلای آن به بیماریها محافظت می‌کند.

پرورش اندام ورزش دارویی نیست/غذاهای ایرانی بهترین مکمل هستند


ارسال به دوستان
قهرمان ایرانی بدنسازی مسترالمپیا:

خبرگزاری فارس: قهرمان ایرانی‌ مسترالمپیا با اشاره به لزوم ارتقا علم پرورش اندام در ایران گفت: پرورش اندام یک ورزش دارویی نیست و ورزشکاران باید از مصرف مواد نیرو‌زا پرهیز کنند زیرا غذاهای ایرانی از جمله بهترین مکمل‌ها به حساب می‌آیند.
خبرگزاری فارس: پرورش اندام ورزش دارویی نیست/غذاهای ایرانی بهترین مکمل هستند
 گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ در مراسمی که در باشگاه فرهنگی و ورزشی یزدان‌راد، قهرمان پرورش اندام بین‌المللی ایران برگزار شد شهریار کمالی از قهرمانان جهان و مسترالمپیا که جزو 10 قهرمان پرورش اندام دنیا به حساب می‌آید در جمع ورزشکاران اظهار داشت: علم بدنسازی در ایران باید ارتقاء یابد. پرورش اندام به این نیست که ورزشکاران فقط برای قهرمانی از دارو استفاده کنند بلکه باید با ارتقاء دانش پرورش اندام ورزشکاران بتوانند به مرحله قهرمانی ارتقاء داد.

آب بخور، هموطن!



تحقیقی در انستیتو تحقیقات تغذیه کشور نشان می دهد که ایرانی ها کمتر از حد استاندارد مایعات می نوشند

آب بخور، هموطن!همیشه یک پارچ شربت خاکشیر و آبلیموی تازه در یخچال مادربزرگم آماده بود. هر وقت از راه می رسیدیم، آن را در کاسه چینی های گل قرمزش می ریخت و دستمان می داد و می گفت حتما در فصل تابستان شربت خاکشیر و آبلیمو بخوریم نه نوشابه...
در حیاط خلوت خانه اش هم پر بود از انواع عرقیات گیاهی که برایمان از خواص آنها می گفت. آن زمان نوشیدنی هایی که بین مردم مرسوم بود، هم متنوع تر بودند و هم پرخاصیت اما حالا دوای تشنگی مان شده ماءالشعیر، نوشابه و آبمیوه های صنعتی. اخیرا تحقیقی در انستیتو تحقیقات تغذیه کشور انجام شده که وضعیت مصرف مایعات را در کشور نشان می دهد. دکتر عصمت ناصری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، مسوول این تحقیق هستند که ما با ایشان در این باره گفت وگو کرده ایم.

غذاهای حساسیت‌زا را می شناسید؟


غذاهای حساسیت‌زا را می شناسید؟

آلرژی‌غذایی، همان پاسخ ناخواسته دستگاه ایمنی به پروتئین موادغذایی است. این واکنش‌ها ممکن‌است با یا بدون واسطه ایمونوگلوبولین E رخ دهند.
 
دیروز صبح مشغول کار بودیم که منشی رییس خبر داد باز هم رییس دچار حمله‌های آسمی شده و باید ایشان را هرچه سریع‌تر به بیمارستان برسانیم....
وقتی سرآسیمه وارد اتاقش شدیم، دیدیم به سختی نفس می‌کشد و تقریبا صورتش کبود شده است؛ انگار راه‌های تنفس‌اش بسته شده و فقط راه بسیار کوچکی باقی مانده بود. من که خیلی ترسیده بودم به همکاران پیشنهاد دادم او را به بیمارستان برسانیم. آقای رییس در بیمارستان با اقدام‌های پزشکی آرام گرفت و به نظر می‌رسید که خطر برطرف شده است. پزشک معالج می‌گفت علت این اتفاق ناپرهیزی و مصرف مواد‌غذایی آلرژی‌زا بوده است.

کدام عصاره ها برای گوارش خوبند؟


کدام عصاره ها برای گوارش خوبند؟
نفخ، تنبلی دستگاه گوارش، گرفتگی شکمی، بازگشت اسیدها، ترشی معده و... مشکلات گوارشی بسیار شایعی هستند.
 چه طور می‌توان از عصاره های گیاهی برای از بین بردن این مشکلات استفاده کرد؟
عصاره های گیاهی برای رفع مشکلات گوارشی
الساندرو مورو بورُنزو، متخصص و نویسندۀ کتاب «راهنمای بزرگ عصاره های گیاهی»، به ما کلیدهای برای رهایی از مشکلات گوارشی به کمک عصاره های گیاهی می‌دهد.

توصیه هایی برای از بین بردن چربی های بدن


توصیه هایی برای از بین بردن چربی های بدن

راه حل های موجود به هیچ وجه راه حل های طولانی مدتی نیستند. با این حال تعداد راه حل هایی که، پیشنهاد می‌شوند، بسیار زیاد است!
درمان های ضد سلولیت
متأسفانه، درمان های مؤثر و خیلی سریعی برای از بین بردن سلولیت ها وجود ندارد. راه حل های موجود به هیچ وجه راه حل های طولانی مدتی نیستند. با این حال تعداد راه حل هایی که، پیشنهاد می‌شوند، بسیار زیاد است! مسلماً طبقه بندی کردن این راه حل ها بسیار مفید خواهد بود.

درمان تبخال با برگهای زیتون/ تولید پماد "زیتونکس" توسط محققان کشور


محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری لرستان، با استفاده از برگهای درخت زیتون، نوعی پماد را برای درمان تبخالهای نوع یک و دو عرضه کردند که این دارو با عنوان "زیتونکس" نامگذاری شده است.
بهرام دلسان- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، به خاصیت برگ درخت زیتون اشاره کرد و توضیح داد: از 3 قسمت درخت زیتون استفاده می شود. بخشی از آن میوه زیتون است که به شکل فرآوری شده استفاده می شود به این معنا که با استخراج ماده تلخ که ماده موثره زیتون محسوب می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
وی قسمت دیگر این محصول را روغن زیتون دانست و ادامه داد: اگر چه روغن زیتون خواص مناسبی برای حفظ سلامت دارد اما به دلیل حساسیت بالا و پایداری کم در برابر نور و حرارت به سرعت خراب می شود.
 
دلسان قسمت سوم مورد استفاده درخت زیتون را برگ زیتون ذکر کرد و ادامه داد: بیشترین خاصیت دارویی درخت زیتون در برگ آن نهفته است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

غذاهایی كه شما را از درون پیر می‌كنند


بدن واقعاً در حال ساخت و ساز است و در واقع بسیاری از سلول‌های بدن هراز چندگاهی نو می‌شوند و سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قدیمی می‌گردند. كیفیت نوسازی بدن و ترمیم ارگان‌ها و بافت‌ها و DNA است كه سن شما را بر روی سطح سلولی تعیین می‌كند. زمانی كه بدن برای ترمیم به مواد جدید نیاز دارد. شما هستید كه باید مواد اولیه این تعمیرات را در اختیار آن قرار دهید و این مواد اولیه چیزی جز غذا نیستند و كیفیت غذاها، كیفیت این بازسازی و ترمیم را تعیین می‌كنند. اگرچه ممكن است كیفیت بد غذایی كه امشب شام میل كرده‌اید شما را نكشد، ولی سرعت پیری داخلی سلول‌های بدن را كاهش و یا افزایش می‌دهد. غذاهای سالم صدها نوع تركیبات شیمیایی را در اختیار بدن قرار می‌دهند كه بدن برای بازسازی سلول‌ها به آن نیاز دارد. غذاهای ناسالم و یا كمی سمی روند پیری را تسریع می‌بخشند. البته هرازگاهی خوردن یك همبرگر به معنای لغزش از عادات خوب زندگی نیست و در صورتی كه این رژیم ناسالم غذایی به یك عادت تبدیل شود، می‌تواند فرد را از داخل پیر كند و خیلی زود این پیری به بیرون نیز راه می‌یابد.

کاهش وزن با 10 خوردنی معجزه گر



اگر می‌خواهید وزنتان را كاهش دهید بهتر است بدانید كه فقط با كم خوردن این كار میسر نمی‌شود بلكه می‌توانید با افزودن برخی از مواد خوراكی موثر، وزن خود را بیشتر و سریعتر كم كنید.

كارشناسان تغذیه در این مقاله جدید 10 ماده خوراكی را معرفی كرده‌اند كه اگر آنها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه كنید موفق می‌شوید تا چند كیلو اضافه وزن خود را كاهش دهید و زودتر لاغر شوید.

در این مقاله كه در مجله تغذیه به چاپ رسیده فهرست این 10 ماده معجزه‌گر منتشر شده است:

-‌ فلفل تند:افزودن مقداری فلفل تند به غذای روزانه به كم كردن وزن كمك می‌كند. مطالعات نشان می‌دهد كه اگر در هنگام صبح یك صبحانه تند و فلفلی را انتخاب كنید در وعده ناهار حجم غذای كمتری را تهیه كرده و می‌خورید. به نظر می‌رسد ماده موجود در فلفل تند و قرمز موسوم به «كاپسایسین» این تاثیر را بر جای می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه این ماده در واقع اشتها را كاهش می‌دهد. به گفته كارشناسان؛ تخم مرغ فلفلی در وعده غذایی صبحانه می‌تواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد.

-‌ گریپ فروت:كارشناسان در آزمایشات خود دریافته‌اند كه خوردن نصف میوه گریب فروت قبل از هر وعده غذایی و یا نوشیدن آب این میوه سه نوبت در روز می‌تواند به كاهش وزن كمك كند. این میوه سحرآمیز حاوی فیتو موادشیمیایی است كه باعث كاهش میزان انسولین می‌شوند و بدن را ترغیب می‌كنند كه به جای ذخیره چربی، كالری‌ها را سوزانده و به انرژی تبدیل كند.

-‌ دارچین:این ادویه مفید و بی‌نظیر نه تنها به كاهش وزن كمك می‌كند بلكه خواص بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارد. این ادویه روی ترشحات انسولینی تاثیر می‌گذارد. بعلاوه برای بهره‌مندشدن از مزایای دارچین نیازی به مصرف مقدار زیاد آن نیست بلكه با خوردن مقادیر بسیار كمی می‌توان از این خواص سودمند بهره‌مند شد. مطالعات نشان می‌دهد كه مصرف فقط یك چهارم قاشق چایخوری دارچین در روز برای پایین آوردن قندخون، كلسترول و چربی تری گلیسیرید كافی است.

-‌ چای رازیانه:رازیانه نیز علاوه بر كمك به كاهش وزن مزایای بسیاری برای بدن دارد. رازیانه نیز علاوه بر كمك به كاهش وزن مزایای بسیاری برای بدن دارد. این گیاه منبع غنی از املاحی چون پتاسیم، منگنز و كلسیم و همچنین ویتامین‌های B و C است. اما در مورد كاهش وزن این گیاه تاثیردوگانه دارد به طوری كه هم اشتها را كاهش می‌دهد و هم متابولیسم و سوخت وساز مواد غذایی را در بدن افزایش می‌دهد كه هر دو فرآیند برای از دست دادن وزن اضافی مفید هستند.

- سالاد:مصرف سالاد حاوی كالری اندك قبل از خوردن هر وعده غذایی به كاهش وزن كمك می‌كند. در واقع سالاد پیش از غذا حجم زیادی از معده را پر می‌كند و باعث می‌شود كه زودتر احساس سیری كنید كه به این ترتیب از حجم غذایتان كاسته می‌شود.

- چای سبز:این نوشیدنی اثرات مطلوب چندگانه روی بدن دارد. مطالعات نشان می‌دهد كه نوشیدن 5 فنجان چای سبز در روز كمك می‌كند كه وزنتان را به میزان زیادی كم كنید و نكته جالب اینكه بیشتر این كاهش وزن در ناحیه دور شكم اتفاق می‌افتد.

- كرفس:این سبزی منبع غنی از فیبر خوراكی و فولیت است كه مصرف آن به همراه سالاد یا بعنوان میان وعده برای كم كردن وزن توصیه می‌شود.

- عدس:این ماده غذایی در عین حال كه شما را خوب سیر می‌كند اما معده‌تان را انباشته از كالری نخواهد كرد و البته ارزش غذایی بالایی نیز دارد. اغلب اوقات می‌توان عدس را جایگزین گوشت گرد. عدس هم مانند كرفس حاوی فیبر و فولیت زیاد است كه احساس سیری را در مصرف كننده ایجاد می‌كند.

- شكلات تلخ:شكلات تلخ برخلاف سایر انواع شكلات هم كالری پایین و هم چربی اندكی دارد لذا مصرف آن در طولانی مدت می‌تواند به كاهش وزن كمك كند. بعلاوه شكلات تلخ حاوی مقدار زیادی از انواع آنتی اكسیدان‌هاست كه برای بدن مفید هستند. شما می‌توانید از شكلات تلخ بعنوان زرهی برای كاهش وزن در برابر میل شدید به خوردن شكلات و هر نوع شیرینی استفاده كنید.

- كونیوآ:این خوردنی نوعی غلات اصلی و بومی كشور پرو است. این غلات حاوی پروتئین بالا است و به همین خاطر می‌تواند تا مدت طولانی احساس سیری را در شما نگه دارید. همچنین كربوهیدرات‌های موجود در آن به كندی در بدن آزاد می‌شوند و در نتیجه انرژی را تا مدت طولانی برای بدن تامین می‌كند. با توجه به این مزایا به عنوان یك خوراكی مناسب برای كاهش وزن توصیه می‌شود.

منبع: مجله پزشکی مادر