خواص چهل گیاه


خواص دارویی چهل گیاه که اثر درمانی بسیار قوی دارند 
البته قابل ذکر است که گیاهان دارویی فقط جنبه درمان ندارند و یکی از مصارف اصلی آنها برای پیشگیری می باشد .

کانوعلمی پژوهشی
ابن الحیدر علیه السلام

‌آويشن : (‌طبيعت گرم و خشك) تقويت بدن و معده ، ضد نفخ ، ضد صرع ، دم كرده آن براي درمان‌سرفه ، تنگي نفس ، ذات الريه ، سياه سرفه و بيماريهاي كليه و مثانه ، معالجه درد مفاصل ، نقرس ، ‌سياتيك ، خونريزي مفيد است. مصرف بي رويه آن باعث تضعيف عضله قلب و ايجاد سرگيجه‌مي‌شود. 

‌اسطوخودوس : (‌طبيعت گرم) 6 تا 15 گرم آن در آب جوشانده براي معالجه امراض عصبي ، ‌سردرد ، ضربه مغزي ، رعشه ، فلج ، غش ، امراض طحال ، درد مفاصل ، نقرس ، بيماريهاي كليه ، كبد ، ‌معقد ، نفخ روده و اعصاب و عضلات و سرفه و آسم مفيد است. 

کینوا


کینوا

دانه‌های کینوا دانه‌های گرد و ریزی مانند برنج و قدمتی بیش از 5000 ساله دارد. پرورش این دانه‌های گیاهی در آمریکای جنوبی بوده و بنیاد مواد غذایی مردم کلمبیا محسوب می‌شوند.

کینوا به عنوان پروتئین گیاهی علاوه بر کمک به رشد ارگانیسم بدن، گرما و انرژی بدن را حفظ می‌کند و یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای همه به خصوص برای گیاه‌خواران است و همچنین به علت دارا بودن فیتواستروژن از ایجاد سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
امروزه مصرف کینوا در کشورهای دیگر جهان نیز بسیار مرسوم شده و ما امیدواریم این ماده‌ی غذایی نیز خیلی زود وارد برنامه‌ی غذایی ایرانیان شود.
کینوا سرشار از پروتئین و یک جایگزین عالی برای برنج محسوب می‌شود. این غله‌ی کامل باعث ایجاد سیری طولانی مدتی می‌شود.
یک فنجان کینوا حاوی حدود 4 میلی گرم آهن می‌باشد. از این گذشته کینوا حاوی اسیدآمینه‌ای به نان لیزین lysine است که در ذرت، گندم یا غلات دیگر وجود ندارد.


منبع :http://ma-cuisine.over-blog.fr/article-20216043.htm

خواص تیغ توراغ


 از نظر طب قدیم گرم است  ( گیاه خوش عطر - خار عطری )

باد شکن است - ضد نفخ معده - آرام بخش معده - درمان درد مفاصل - طعم  دهنده غذا ( داخل خورشت
قرمه سبزی بریزید و از خوردن این غذا بسیار لذت ببرید) طعم دهند ه  دوغ - طعم دهند ه  ماست و خیار -
طعم دهنده سالاد شیرازی ( این سالاد را با نعناع و این گیاه مخلوط فرمایید و با آب گوشت میل کنید خواهید دید چه طعمی دارد نوش جانتان باد )
امید وارم در زمان شناسایی و برداشت این گیاه خوش عطر و مفید دقت لازم را بعمل آورید انشاء الله .
این گیاه در قیاس با گیاه شنبلیله از طعم وبوی بهتری بر خوردار است .
این گیاه در شهرستان همدان از جایگاه خاصی برخوردار است .


منبع: http://tebbehirani.blogfa.com/post-650.aspx

خواص سنجد


خواص سنجد
میوه سنجد از زمانهای گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجهی خاص مبذول شده است. امروزه از درخت سنجد ....
میوه سنجد از زمانهای گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجهی خاص مبذول شده است. امروزه از درخت سنجد و میوه آن در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و صنایع چوب استفاده می‌شود. نام علمی سنجد «Elaeagnusan gastifolial» است و رویشگاه این درخت بدلیل سازگاری آن با محیط‌های مختلف در اغلب نقاط كره زمین از جمله آمریكای شمالی، اروپای شرقی و غربی، آسیای مركزی و شمالی و … است.

خواص گل زفا و ریشه زفا

گل زوفا با نام علمي Hyssopus officinalis



گل زفا و یا ریشه زفا طبیعت گرم دارد

گل زوفا با نام علمي Hyssopus officinalis
زوفا از كلمه يوناني آزوب به معناي گياه مقدس گرفته شده است و يكي از مهمترين ۱۳۰ گونه گياهي است كه براي معطر كردن نوشابه ها در قديم بكار مي بردند . زوفا يكي از مهمترين گياهان دارويي و ادويه اي به شمار مي رود . در اكثر فارماكوپه هاي معتبر از پيكر رويشي زوفاي به عنوان دارو ياد شده است .
از دم كرده پيكر رويشي اين گياه براي درمان بيماريهاي مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه ، سياه سرفه ، برونشيت و آسم استفاده مي شود . مواد موثرة اين گياه سبب افزايش فشار خون ، هضم غذا و همچنين كاهش تورم مي شود . زوفا اگر چه كمي تلخ مزه است ولي به عنوان طعم دهندة مواد غذايي و همچنين در تهيه تهية سس مورد استفاده قرار مي گيرد .
اسانس زوفا خاصيّت ضد قارچي و باكتريايي دارد . اين اسانس در صنايع كنسرو سازي ، نوشابه سازي و همچنين در صنايع آرايشي و بهداشتي كاربرد فراواني دارد .به علت نوش فراواني كه در گلهاي اين گياه به وجود مي آيد در رديف گياهان مولّد عسل قرار دارد . عسل حاصله از آن كيفيت بسيار مطلوبي برخوردار است .
زوفا در سطوح وسيعي در مركز و جنوب اروپا عمدتاً در روسيه ، بلغارستان ، مجارستان ، ايتاليا ، اسپانيا ، فرانسه و در كشمير هند كشت مي شود . بقراط آن را براي پلوپزي تجويز مي كرد . ديوسكوريدس آن را همراه با سداب براي آسم و آبريزش مفيد مي دانست .

خواص قره قاط



نقش بلوبری یا قره قاط در کاهش وزن
مصرف گیاه قره قاط سیاه میزان قند خون و عوارض قلبی را در مبتلایان به دیابت کاهش می دهد.
دو تن از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تاثیر مصرف خوراکی گیاه قره‌قاط سیاه را بر موش های دیابتی بررسی کردند.

بر پایه این بررسی که مشروح آن در فصلنامه کومش منتشر شد، مصرف خوراکی گیاه قره‌قاط سیاه به مدت 6 هفته ، میزان قند خون را به میزان درخور توجهی کاهش می دهد.

این بررسی همچنین نشان می دهد، تجویز خوراکی و دراز مدت قره قاط سیاه با تغییر تولید و آزاد‌سازی عوامل موثر بر رگ ها و با اثر مستقیم بر عضله صاف جدار رگ های خونی و کاهش پاسخ انقباضی، عوارض قلبی عروقی دیابت را کاهش می دهد. 

فواید دانه بارهنگ


فواید دانه بارهنگ

دانه بارهنگ در درمان یبوست کاربرد زیادی دارد؛ به عبارتی اثر اصلی آن برای همین درد است و به‌عنوان داروی ضد‌التهاب دستگاه گوارش نیز مصرف می‌شود.
 دانه بارهنگ، داروی ضد‌التهاب و درمان یبوستبارهنگ گیاهی است چندساله، علفی و تا ارتفاع 70سانتی‌متر رشد می‌کند. ساقه این گیاه بیشتر ایستاده و گاهی به طرف زمین متمایل شده است، همچنین فاقد شیار بوده و به تعداد فراوان است و تقریبا در تمام نقاط ایران می‌روید. برگ‏‌های بارهنگ بیضی‌شکل و دارای دمبرگ‏‌های بلندی است که از این گیاه خارج می‌شود. این برگ‏‌ها 3 تا 9 رگبرگ مشخص و برجسته دارد. گل‌هایش کوچک و به‌صورت اجتماع سنبله استوانه‏‌ای در انتهای ساقه‏ قرار گرفته‌‏اند و به رنگ سبز متمایل به قهوه‏‌ای هستند.‌ قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و دانه‏ آن است و دانه‌های آن کوچک، تخم‌‏مرغی و به رنگ قهوه‌‏ای تیره است.

خواص بی اندازه روغن کرچک



خواص بی اندازه روغن کرچک
روغن کرچک از دانه های کرچک گرفته می شود و در سراسر دنیا به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش «ehow» مصرف دانه خام کرچک که بومی مناطق گرم هند است، می تواند بیماری زا باشد و توصیه نمی شود. روغن کرچک که غنی از آنتی بادی است، می تواند به بدن در مقابله با رادیکال های مضر آزاد کمک کند. در این مطلب به چند خواص این روغن اشاره خواهیم کرد که خواندن آن می تواند برای شما مفید باشد.
▪ افرادی که مژه ها و ابروهای خیلی نازک دارند، برای پر کردن آن ها هر شب قبل از خواب کمی روغن کرچک بمالند.
▪ این روغن که خاصیت رونده دارد، برای برطرف کردن یبوست و در درمان سندروم روده تحریک پذیر موثر است.
▪ روغن کرچک خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد.
▪ این تنها روغنی است که منبع اسید چربی اشباع نشده به نام ricinoleic acid است که خاصیت درمانی فوق العاده ای دارد.

خواص گیاه شنگ


شنگبرگ های گیاه شنگ از خونریزی معده جلوگیری می‌ كند. اگر مسموم شدید از ریشه‌ این گیاه استفاده كنید. برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می ‌برد. برای مسلولین نفع بسیار دارد. گل این گیاه را بر روی محل سوختگی قرار دهید تا از قدرت التیام آن برای سوختگی پی ببرید!
فارسی این گیاه شنگ است، در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله و در خراسان ریش بز خالدار خطاب می ‌کنند. به این گیاه قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج و اسفلنج هم می‌ گویند. در عربی نوع چمنی این گیاه که برگ های آن باریک ‌تر از شنگ می ‌باشد، لحبه النبس و زنب الخیل است. ولی در عراق و شامات به آن اذناب الخیل می‌ گویند.
شنگ در چمنزارهای نمناک شمال ایران، عمارلو، بین کبوترچای و زردچین، ایسپیلی ییلاق دامنه البرز، مخصوصا افجه و نارون می ‌روید و نوع چمنی این گیاه در مغرب ایران، تفرش، اراک، کوه شاهو و کردستان زیاد است، و در اروپا به علت زیبایی گل این گیاه، شنگ پرورش می‌ دهند. گیاه‌ شناسان قدیم نوع حقیقی شنگ را نر و نوع چمنی را ماده می ‌دانستند، و در زبان فرانسه به شنگ یارب دوشوو گویند و در فاصله اردیبهشت تا تیرماه ظاهر می‌ شود.

خواص اکلیل کوهی



rozmaari.jpgاز برگهای تازه و خرد شده اکلیل کوهی به دلیل وجود اسانس معطر و روغن فرار و همچنین تانن در سالاد و در تهیه خوراکهای مرغ و ماهی استفاده می شود. پودر برگهای خشک شده اکلیل کوهی به تنهایی یا همراه با سایر ادویه جات به عنوان چاشنی جهت خوش طعم نمودن غذاها به خصوص سس سالاد به کار می رود.
  
از نظر خواص طبی و دارویی اکلیل کوهی اثر ضدعفونی کننده و معرق داشته و جریان خون را در اندامهای شکمی افزایش می دهد و در تحریک میزان ترشح شیره های گوارشی و صفرا بسیار مفید است. این گیاه شفا بخش برای معالجه رماتیسم، فلج، سستی اعضاء، تشنج، اختلالات عصبی و تنفسی و همچنین نارسایی کبد و کیسه صفرا مفید و موثر است. این گیاه و سبزی در ایران کمتر مورد توجه طباخان و بانوان آشپز ایرانی قرار گرفته ولی در کشورها ارو.پایی جایگاه ممتازی در آشپزخانه داشته و در تهیه سسها و هنگام خوردن گوشت کباب وجود آن ضروری است.
افردادی که موهای کم پشت دارند می توانند از روغن این گیاه استفاده نمایند.
اگر ریزش مودارید روغن این گیاه را به صورت ماساژ استفاده کنید و پوست سر خود را سالم نگه دارید.

خیار چنبر


خیار چنبر از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است . و تنها عیبش این است که کمی دیر عضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند ویکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد ُ بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود و چنانچه دیدید ُ پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیرو شیما در اثر بمب اتمی دراراضی دهات آن شهر خیار چنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت .
برای جلو گیری از نفخ خیار چنبر می توانید از نبات داغ ُ عسل ُ عرق نعناع استفاده نمایید.
خیار چنبر دارای ویتامین ٍ - ب - آ - می باشد .
خواص خیار چن بر: حل کننده اورات و اسید اورویک است و نقرس را درمان می کند.
ادار آور است و برای رفع سوزش ادار بسیار مفید است
خون را تصفیه می کند - ملین است - چین و چروک صورت را از بین می برد.

خواص گل مصفا





گیاه دائمی به بلندی ۷۵ - ۶۰ سانتی متر است دارای ریشه خزنده و برگهای بیضی تا سر نیزه ای پهن بوده و گل های زرد طلایی کمرنگ آن از اواخر تابستان تا اواسط پاییز ظاهر می شود
  ( از طریق کاشت بذر و تقسیم گیاه در پاییز و بهار امکان پذیر است .
نیازها ی این گیاه : به مکان نیمه سایه و خاک غنی و مرطوب با زهکش خوب نیاز دارد و حداقل دمای تحمل آن ۱۵ - درجه سانتی گرد می باشد.
 خواص دارویی : تصفیه خون - تقویت کننده کبد - علاج کننده بیماری های پوستی 

خواص گیاه جینسینگ


محل اصلی این گیاه در چین است ( شمال چین -و شمال کره و وییتام و همچنین شرق سیبری است )

این گیاه ۳ نوع دارد - نوع وحشی و قرمز و آسیایی
اگر قوای بدن شما کم است ( جنسی ) و اگر ضعف قوا جنسی در اثر اعصاب دارید از این گیاه ( پودر) استفاده نمایید ) و حتماْ پودر این گیاه را با عسل مخلوط نموده و مصرف نماییدو مزه و طعم خوش آیند و
ذائقه پسندی دارد.( اگر عسل با آویشن بتوانید تهیه نمایید بسیار مفید خواهد بود )
این گیاه در چین قدمت ۴۰۰۰ هزار ساله دارد ودر آن کشور مصرف این گیاه بخاطر کهولت جنسی استفاده می شده و می شود ُتداوم استفاده از جینسینگ در طی هزاران سال نشانهای است بر صحت خواص معجزه آسای این گیاه در تقویت پایه ای بدن از تمامی جهات .

این گیاه اکسیر جوانی است . این گیاه در تقویت پایه ای بدن از تمامی جهات آزمایشگاه های معتبر اروپا به تحقیق و بازشناسی خصوصیات جینسینگ پرداختند و بعد از اثبات ادعاهای طب چینی ُ مصرف مکمل جینسینگ یک گیاه کا ملاْ انحصاری و گران قیمت است .

خواص چای کوهی




چای کوهیچاي كوهي St.johns Wort
نام علمی Hypericum perfratum
گياه شناسي
چاي كوهي بمقدر زياد در آمريكا و اروپا پرورش مي يايد و معمولا بصورت خودرو در ميان مزارع گندم و ذرت يافت مي شود . چاي كوهي در اروپاو آمريكا بنام سنت جونز شهرت دارد و مدتي است كه بسيار معروف شده است .
جالب است بدانيد كه روغن چاي كوهي براي مدت سه قرن در انگلستان تنها داروي زخم ها بوده است .
چاي كوهي در ايران در دامنه كوههاي البرز ،‌كرج ،‌چالوس و مازندران و نقاظ غرب ايران به حد زياد مي رويد .
در اروپا نانوائيها اين گياه را خوب مي شناسند زيرا كمي از آنرا به در اضافه مي كنند كه نان را بهتر و خوش طعم تر مي كند .
گلهاي چاي كوهي برنگ سفيد يا زرد مي باشند كه در بالاي ساقه بصورت مجتمع بچشم مي خورد . اين گلها كمي معطر و داراي بوي مخصوصي مي باشد . ميوه چاي كوهي بشكل كپسول است .

موفقیت شیردهی درزنان باردارباوزن بيش ازحدكمتراست/زنان بارداراز سرخ کردن غذاهاخودداري كنند


عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سينا:

7c99e129ef5d484bfa785141265226a7.jpgیک عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران بارداری گفت: هدف از رژیم غذایی در دوران بارداری، تأمین نیاز مادر، جنین و کنترل سطح قند خون در این دوره است.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دکتر لادن گیاهی با اشاره به اینکه پایه و اساس تمام توصیه‌های تغذیه‌ای رعایت تعادل، تنوع و اندازه در استفاده از تمام گروه‌های غذایی برای تأمین انرژی و سلامت مادر و رشد و تکامل جنین است، گفت: در تمام طول بارداری مادر و جنین در هر آنچه می‌خورند، می‌نوشند و تنفس می‌کنند با یکدیگر مشترک هستند و به همین علت دوران بارداری و شیردهی از دوره‌های آسیب پذیر زندگی به شمار می‌آید.

4 ماده غذایی برای پیشگیری از کم‌خونی



برای آنکه دچار فقر آهن نشوید قرار دادن برخی مواد غذایی در برنامه غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.  
۱) موادغذایی غنی از ویتامین B۱۲ : 

ویتامین B۱۲ به ویژه در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، میوه‌های دریایی و درصد کمتر در تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد.

گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم‌خونی می‌شوند چون از منابع ویتامین B۱۲ استفاده نمی‌کنند. از جمله نشانه‌های کم‌خونی، تنگی نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و... است اگر فکر می کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل B۱۲ تجویز کند. 

استفاده از رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی،راهکار مناسبی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش است


پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه نیوکاسل و منچستر دریافتند که استفاده از رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی روزانه، راهکار مناسبی برای محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  طی این تحقیق که بر روی دو گروه ۱۰ نفره انجام شد به ۱۰ نفر اول، روزانه ۱۰ گرم روغن زیتون و ۵۵ گرم رب گوجه‌فرنگی داده شد و به ۱۰ نفر دیگر تنها روغن زیتون داده شد.
پس از سه ماه نمونه‌های پوستی گروهی که علاوه بر روغن زیتون گوجه‌فرنگی مصرف کرده بودند، نشان داد که پوستشان ۳۳ درصد بیشتر نسبت به آفتاب‌سوختگی مقاومت کرده است.
محققان طی این بررسی همچنین دریافتند مقدار پروکلاژن پوست – مولکول ساختاردهنده پوست – در این گروه بیشتر شده بود.

رژیم غذایی صحیح، ورزش و مصرف دارو به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند


پژوهشگران علوم پزشکی تاکید می کنند که  رژیم غذایی صحیح، ورزش و مصرف دارو به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. آنان می گویند با این وجود  نباید در این بین از تاثیر مثبت برخی مواد غذایی بر پایین آوردن کلسترول غافل ماند. همیشه هنگام مصرف مواد غذایی علاوه بر میزان کلسترول به چربی اشباع شده موجود در آنها نیز توجه کنید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  یکی کلسترول LDL یا (  لیپوپروتئین با تراکم پایین  )  که اغلب کلسترول “بد” نامیده می‌شود زیرا میزان‌های بالای این کلسترول با افزایش خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد.

ارزش غذایی و خواص درمانی ذرت


ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یک ساله و یک پایه دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده که مرکب از سنبل های قرمز روشن می باشد . گل های ماده آن از ۲ تا ۴ گل تشکیل شده که در کنار برگ های ذرت قرار دارد .
غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .
رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد .
ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می کنند .

ارزش غذایی و خواص درمانی جو


جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد. این ماده غذایی دارای خواص دارویی فراوانی است که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  برگ‌های آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره است. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می‌شود، جو بهاره و جو پائیزه.
جو بهاره در بهار کشت می‌شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می‌دهد در حالی که جو پائیزه در پائیز کشت می‌شود و محتاج سرمای زمستان است.
خاستگاه واقعی جو هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند.
بر پایه نظریه والیوف، مبداء جوی ریشک دار و غلاف دار، کشور اتیوپی و شمال آفریقا و مبداء نوع بدون ریشک، ریشک کوتاه و کلاهک دار، آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، ژاپن و تبت است.

غنی سازی غذا با ” فولیک اسید ” خطرابتلا به تومور ‘ویلمز’ و تومور ‘PNET’ در کودکان را کاهش می دهد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی های آنان نشان داده است که غنی سازی غذاها با فولیک اسید خطر بروز رایج ترین نوع سرطان ها در کودکان یعنی سرطان کلیه و نوعی تومور مغزی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  اسید فولیک یک ویتامین گروه B است که مصرف آن به خصوص برای زنانی که قصد باردار شدن دارند، یا باردار هستند، اهمیت دارد.اسید فولیک به عنوان مکمل برای پیشگیری و درمان حالت‌های بیماری ناشی از کمبود این ویتامین مصرف می‌شود. اسیدفولیک از دسته داروهای گروه ویتامین B است.  ماده مغذی فولیک اسید احتمال بروز تومور ‘ویلمز’ که نوعی سرطان کلیه و همچنین تومور ‘PNET’ که نوعی سرطان مغز است، در کودکان کم می کند .
دکتر ‘کیمبرلی جانسون ‘ استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: نتایج تحقیقات نشان می دهد ماده مغذی فولیک اسید احتمال بروز سرطانهای خاص کودکی را در آمریکا کاهش داده است .
محققان در این بررسی میزان بروز سرطانهای کودکی را در قبل و بعد از غنی سازی غذا با فولیک اسید بررسی کردند . آنها دریافتند میزان بروز تومور ولیمز از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ افزایش و پس از آن کاهش یافته است که این امر نشان دهنده تاثیر مثبت غنی سازی غذا با فولیک اسید است.

نوشیدن حداقل چهار فنجان چای در روز خطر پیشرفت دیابت را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد


پژوهشگران علوم پزشکی در کشور آلمان می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که بهترین و موثرترین شیوه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوشیدن حداقل چهار فنجان چای در روز است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  این پزشکان عادت های نوشیدن چای را در بیش از ۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم در سراسر اروپا، ارزیابی کرده و دریافتند که نوشیدن حداقل چهار فنجان چای در روز خطر پیشرفت دیابت را در این بیماران تا ۲۰ درصد کاهش داد که این میزان، برای مبتلایان به دیابت رقم قابل ملاحظه ای است.
این تحقیقات را پژوهشگران دانشگاه هنریش هین در آلمان انجام داده و دریافتند: خطر ابتلا به دیابت در کشورهایی که ساکنان آن چهار فنجان چای در روز می نوشتند به میزان ۲۰ درصد کمتر بود.
میانگین مصرف در اروپا از صفر تا چهار فنجان چای در روز است به گونه ای که این میانگین در اسپانیا صفر و در انگلیس چهار است.

مصرف رژیم غذایی غنی از سیلیسیوم، کلسیم و آهن، ریزش مو را کاهش می دهد


مطالعات نشان داده اند که مصرف رژیم غذایی غنی از سیلیسیوم، کلسیم و آهن، ریزش مو را کاهش می دهد. سبزیجات برگی سبز به خصوص سبزیجات دریایی، منابع غنی از مواد معدنی هستند و جو می تواند سیلیسیوم موردنیاز را تامین کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  میوه های خشک و آب آلبالو، یکی از منابع غنی آهن هستند. در خانم ها ریزش مو می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل در لوله گوارشی و یا نتیجه ناکافی بودن اسید معده و یا کمبود پروتئین، روی و یا دیگر مواد مغذی باشد.
برای مردان ریزش مو می تواند با پیروی از یک رژیم کم چربی کاهش یابد.
برخی از دانشمندان معتقدند که مساله ریزش مو در مردان با افزایش سطح هورمون تستوسترون در دوران بلوغ ارتباط مستقیمی دارد یک رژیم غذایی پرچرب و رژیمی که عمدتا از گوشت تهیه شده است با افزایش سطح تستوسترون در خون باعث افزایش ریزش مو می شود. برای مثال در زمان جنگ جهانی دوم که ژاپنی ها از رژیم غذایی فاقد چربی اشباع استفاده می کردند مشاهده شد که در این افراد ریزش مو بسیار کم است ولی درحال حاضر که رژیم غذایی ژاپنی ها به رژیم غذایی غربی ها شبیه شده، ریزش مو درمردان ژاپنی افزایش یافته است مصرف رژیم غذایی کم چربی ریزش مو را متوقف نمی کند، ولی می تواند سرعت ریزش مو را کاهش دهد.

گنجاندن غذاهای دریایی در برنامه غذایی هفته می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را ۵۰ درصد کاهش دهد


پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج  تحقیقات حاکی از آن است گنجاندن غذاهای دریایی در برنامه غذایی هفته می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را ۵۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  دانش پژوهان سیستم درمان انگلیس می گویند انواع مختلف غذاهای دریایی دارای ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی برای انسان هستند. غذاهای دریایی حاوی اسید چرب امگا ۳ هستد که به سلامت قلب کمک می کند.
امگا-۳ گروهی از روغنهای اشباع نشده چند ظرفیتی هستند که دارای دو ترکیب اصلی DHA  و  EPA بوده و در بسیاری از غذاهای دریای یافت میشود .
اسیدهای چرب امگا-۳ در ماهی-ها به ویژه انواع ماهی-های چرب مانند ماهی خال مخالی، ماهی-های خاویاری، سالمون و… به مقدار زیاد وجود دارد. سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی می باشد.

تاثیر روغن چای در افزایش خطر باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك ها



تاثیر روغن چای در افزایش خطر باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك هانتایج یك مطالعه جدید در ایرلند نشان داده است كه تماس مداوم با مقادیر اندك روغن چای، خطر ابتلا به نوعی عفونت ناشی از باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك را افزایش می دهد.
به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، روغن چای فرد سازنده بسیاری از محصولات زیبایی است. متخصصان دانشكده الستر می گویند تماس با مقادیر اندك این روغن ممكن است باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك نظیر MRSA، ایكولی و سالمونلا را تولید كند.
به گزارش سایت اینترنتی هلت ایریش، این متخصصان در آزمایش اخیر دریافتند استفاده عمومی از روغن چای با غلظت پایین عامل افزایش مقاومت این باكتری های خطرناك در برابر آنتی بیوتیك ها است. بنابراین استفاده مداوم از این روغن در محصولات زیبایی باعث می شود این قبیل باكتری ها را بیش از گذشته در برابر داروهای آنتی بیوتیك مسلح كنیم.

۵ دلیل شگفت انگیز برای خوردن شکلات بیشتر!



۵ دلیل شگفت انگیز برای خوردن شکلات بیشتر!مطالعات اخیر نشان می دهند که خوردن شکلات می تواند مزایای زیادی برای سلامت شما داشته باشد از سلامت قلبتان گرفته تا لاغر نگه داشتن شما.
به گزارش سرویس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بسیاری از فواید شکلات نظیر تقویت روحیه، کاهش استرس و کمک به رفع علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) به خوبی شناخته شده اما برخی خواص آن کمتر شناخته شده اند.
بث ریردون، مدیر قسمت تغذیه منسجم از مرکز پزشکی دوک، بخشی از نظام سلامت دانشگاه دوک می گوید: شکلات سزاوار لقب بهترین ماده غذایی برای سلامت است البته این امر برای همه ی شکلات ها یکسان نیست.

رژیم های تک غذایی و خطرات آن



رژیم سوپ کلم نیز با داشتن فهرستی از ترکیبات از جمله میوه، سبزیجات ( بجز سیب زمینی ) و حتی مقداری گوشت گوساله، به مدت هفت روز، سالم به نظر می رسد، اما افراد با پیروی از این رژیم، دچار سرگیجه می شوند.
رژیم های تک غذایی و خطرات آنرژیم تک بعدی، عبارت است از مصرف اشکال مختلف یک ماده غذایی خاص در کوتاه مدت که افرادی به کار می برند که می خواهند سریعا به کاهش وزن دست یابند، انواع این رژیم ها، شامل رژیم مایعات، رژیم های کم کربوهیدرات یا با پروتئین و چربی بالا هستند یا از مواد غذایی ای تشکیل شده اند که کالری منفی ایجاد می کنند که در آنها به جای دریافت کالری از مصرف غذا، کالری بیشتری سوزانده می شود.
از جمله رژیم مایعات، رژیم با آب ساده، آب سبزیجات و میوه جات یا آبگوشت است.

کمبود خواب باعث چاقی می‌شود


ارسال به دوستان
محققان هشدار دادند

خبرگزاری فارس: محققان بر اساس تازه ترین تحقیقات خود هشدار دادند که کمبود خواب احتمال ابتلای افراد به چاقی را افزایش می‌دهد.
خبرگزاری فارس: کمبود خواب باعث چاقی می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات جدید حاکی است که محرومیت از خواب یا نداشتن خواب کافی بر سلامت انسان نتایج منفی دارد و احتمال ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن عوارض یائسگی را کم می کند


ارسال به دوستان
محققان آمریکایی دریافتند
خبرگزاری فارس: محققان آمریکایی براساس جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که کاهش وزن می تواند به کم شدن عوارض یائسگی از جمله گرگرفتگی کمک کند.
خبرگزاری فارس: کاهش وزن عوارض یائسگی را کم می کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، این تحقیقات جدید حاکی است: پیروی زنان در دوره یائسگی از یک رژیم غذایی کم چرب و سرشار از میوه و سبزیجات و درنتیجه کاهش وزن چه بسا گرگرفتگی و تعرق شبانه را در این دوره کاهش داده یا کاملا برطرف کند.

مصرف کافئین در بارداری بر رفتار کودک تاثیر منفی ندارد


محققان هلندی دریافتند
خبرگزاری فارس: محققان هلندی دریافتند که مصرف کافئین در دوره بارداری بر رفتار کودک در زندگی آینده تاثیر منفی ندارد.
خبرگزاری فارس: مصرف کافئین در بارداری بر رفتار کودک تاثیر منفی ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان هلندی در تحقیقات خود دریافتند: ارتباطی بین مصرف کافئین در دوره بارداری با مشکلات رفتاری کودکان در زندگی آینده آنها وجود ندارد.
محققان دانشگاه تیلبرگ در هلند تحقیقات خود را روز تعدادی از زنان در هفته شانزدهم بارداری انجام دادند و از آنها درباره مواد غذایی که در طول دوره بارداری مصرف می کنند و آیا اینکه نوشیدنیهای حاوی کافئین نظیر قهوه، چای یا کولا مصرف می‌کنند، سوال کردند.

آیا از پرخوابی رنج می‌برید؟


آیا از پرخوابی رنج می‌برید؟
در حالی كه پزشكان معتقدند هر فردی به طور متوسط روزانه به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد، افرادی هستند كه از پرخوابی رنج می‌برند.
 پرخوابی یك اختلالی است كه باعث می‌شود فرد علی‌رغم خواب كافی در طول شب، هنگام صبح به سختی از خواب بلند شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از دیگر علائم پر خوابی می‌توان به اضطراب، تحریك‌پذیری، كاهش سطح انرژی، احساس كسالت،‌ كاهش تمركز و كم‌اشتهایی اشاره كرد.به گفته پزشكان هندی، افراد افسرده تمایل دارند زمان بیشتری را در خواب بگذرانند. همچنین مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلی یا یكسری داروها باعث می‌شود در فرد احساس خواب‌آلودگی ایجاد شود.
افرادی كه از پرخوابی رنج می‌برند می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی تا حدودی بر احساس خواب‌آلودگی خود غلبه كنند.از عوارض عدم درمان بیماری پرخوابی می‌توان به دیابت، بیماری‌های قلبی، افسردگی، سردرد و كمر درد اشاره كرد.

چه کار کنیم تا در طی تعطیلات چاق نشویم؟


چه کار کنیم تا در طی تعطیلات چاق نشویم؟

مقصد سفرتان هر جا از کشور خودتان یا کشورهای دیگر که باشد، با دام هایی که برای اضافه شدن وزن تان پهن شده، برخورد خواهید کرد.
خنثی کردن دام های اضافه وزن در تعطیلات!
چه کار کنیم تا در طی تعطیلات چاق نشویم؟
مقصد سفرتان هر جا از کشور خودتان یا کشورهای دیگر که باشد، با دام هایی که برای اضافه شدن وزن تان پهن شده، برخورد خواهید کرد. 

رازهایی درباره نوشابه های گازدار و «کولا»دار


طبق بعضی از آمارها در جهان روزانه 1.6میلیارد قوطی نوشابه گازدار کوکاکولا مصرف می شود. در سال ۱۸۸۶ این نوشیدنی مضر تحت عنوان تقویت کننده مغز، درمان سردرد، دردهای عصب، هیستری و مالیخولیا ساخته شد. «آسا چندلر» سازنده فرمول نوشابه که یک داروساز آمریکایی بود از ترس این که دستور تهیه آن لو برود، هرگز آن را جایی ننوشت.

امروزه نیز، تنها ۲ نفر این فرمول را می دانند و برای امنیت بیشتر وحفظ شدن این فرمول هرگز با یک هواپیما سفر نمی کنند. به نقل از سایت «نیوزویک» به تازگی فاش شده است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده میزان استفاده از ماده سرطان زا را در تولید نوشابه کاهش داده است. این ماده شیمیایی متیل میدازول ۴ (۴-MI) است که به این نوشیدنی رنگ می دهد. مقامات بهداشت کالیفرنیا این ماده را ماده سرطان زای بالقوه اعلام کرده اند. شرکت پپسی تنها در آمریکا فرمول خود را تغییر داده است و حاضر نیست این کار را در کشورهای دیگر انجام دهد.در نتیجه پپسی که در سراسر جهان به فروش می رسد نسبت به پپسی که در آمریکا عرضه می شود، سرطان زاتر است.

بشقاب این رنگی شما را لاغر‌ می​کند


افرادی كه تمایل ‌ دارند به سادگی می‌توانند با تغییر رنگ بشقاب خود لاغر شوند.

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:  افرادی كه تمایل ‌ دارند به سادگی می‌توانند با تغییر رنگ بشقاب خود لاغر شوند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، زمانی كه غذا هم رنگ بشقاب باشد، شما بیشتر از مواقع دیگر غذا می‌خورید. در حقیقت هنگامی كه غذا در بشقاب هم‌رنگ با خودش قرار می‌گیرد، میزان غذا خوردن بیش از 02درصد بیشتر از مواقعی است كه مواد خوراكی در ظرفی با رنگ متفاوت قرار می‌گیرد. محققان معتقدند، هم رنگ بودن غذا و بشقاب سبب می‌شود شما بدون توجه به حجم غذا بشقاب خود را پر كنید اما زمانی كه رنگ‌ها متفاوت باشند شما در پر كردن بشقاب خود دقت بیشتری دارید.

مطالعات قبلی هم ثابت كرده بود انتخاب بشقاب‌های كوچك برای غذا خوردن می‌تواند به افراد چاق كمك كند. با این كار اندازه غذا روی بشقاب بیشتر به‌نظر می‌رسد و به این ترتیب فرد تصور می‌كند حجم غذای بیشتری را خورده است. با این كار افراد چاق به‌طور ناخودآگاه سعی می‌كنند غذای كمتری بخورند. شما می‌توانید تعدادی بشقاب با رنگ روشن و تیره خریداری كرده و سعی كنید بسته به نوع غذای خود بشقابی با رنگ متضاد برای سرو غذا انتخاب كنید. یکی از راه‌هایی كه می‌توان کودکان را به سبزیجات بیشتر تشویق كرد، این است كه سبزیجات را در بشقاب‌های سبز رنگ قرار داد.

تا می‌توانید لیموترش بخورید


 لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلول‌های سرطانی است، و 10000 بار قویتر از شیمی درمانی عمل می‌کند. چرا ما چیزی درباره آن نمی‌دانیم؟ زیرا آزمایشگاه‌ها در ساختن ترکیبات آن سود بسیار زیادی کسب می‌کنند. آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است. طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ لیمو ترش را می‌توان به صورت‌های متفاوت مصرف کرد. قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود، به صورت شربت و یا صورت‌های دیگر. جالب‌ترین خاصیت آن اثرش برروی کیست‌ها و تومورهاست. ثابت شده است که این گیاه درمان گر همه انواع سرطان است.همچنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت‌ها و کرم‌ها محسوب می‌شود. فشار خون بالا را تنظیم می‌کند و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می‌کند. منبع چنین اطلاعاتی بسیارجالب است، یکی از بزرگترین تولید کننده‌های دارو در دنیا.این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشات آزمایشگاهی که ازسال 1970 انجام شده است نشان می‌دهد کـه لیمو ترش سلول‌های سرطانی را در 12 نوع سرطان از جمله سرطان روده، سینه، پروستات، ریه و پانکراس نابود می‌کند.


چگونه می توان کم خونی را درمان کرد؟



كم‌خونی یك بیماری(یا یك حالت) شایع است كه ممكن است هركسی دچار آن شود اما این بیماری در زنان و دختران بیشتر دیده می‌شود. در كم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز كمتر از میزان طبیعی است یا شكل آنها و عملكردشان دچار مشكل است.


برترین مجله اینترنتی ایران

برترین ها:  كم‌خونی یك بیماری(یا یك حالت) شایع است كه ممكن است هركسی دچار آن شود اما این بیماری در زنان و دختران بیشتر دیده می‌شود. در كم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز كمتر از میزان طبیعی است یا شكل آنها و عملكردشان دچار مشكل است كه در نتیجه میزان رسیدن اكسیژن به بافت‌ها كاهش می‌یابد و علائم آن بروز می‌كند

مواد غذایی سرشار از آب را دریابید

9-304.jpg
تمام غذاهایی که مصرف می‌کنیم کمابیش حاوی آب هستند، البته برخی بیشتر از بقیه آب دارند و برای هیدراته‌شدن بدن یعنی تأمین آب آن لازم و ضروری‌اند.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت تبيان، بدن انسان از 50 تا 65 درصد آب تشکیل شده و باید هر روز آب آن تأمین شود. دهیدراته شدن بدن یعنی از دست رفتن آب بدن مشکلات زیادی به بار می‌آورد از جمله اضافه وزن (به دلیل احتباس آب) و ضعف اعضای بدن. این مشکلات با مصرف مواد غذایی سرشار از آب به وجود نخواهند آمد. حالا هم که فصل تابستان است و گرمای بی‌امان آب بدن را کاهش می‌دهد لازم است بیش از هر زمان دیگر به فکر تأمین آب بدنتان باشید.

پشت پرده صدای معده

digestion.jpg
حتما شما هم با این مشکل مواجه شده اید که گاه معده تان سروصدا یا به اصطلاح غرغر می کند. این صداها اغلب نامحسوس است و مشکلی ایجاد نمی کند ولی گاه صدای آن به حدی بلند می شود که اطرافیانمان هم متوجه آن می شوند که در این صورت می تواند، آزاردهنده و ناراحت کننده باشد. به گزارش ايسنا روزنامه جام جم نوشت: اما سؤالی که پیش می آید، این است که این صداها طبیعی است یا باید نگران آن باشیم و مساله را با مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار دهیم؟

باید گفت سروصدای درون معده بخش عادی فیزیولوژی معده و روده محسوب می شود و اغلب حتی خود شما هم آن را نمی شنوید، ولی هنگام گرسنگی یا پس از غذا خوردن، این صداها ممکن است توسط خودتان یا اطرافیان شنیده شود. صداهای تولید شده در شکم، بیشتر به دلیل حرکت غذا در مسیر روده ایجاد می شود.

مصرف هندوانه،خربزه،كشمش و خرما براي تابستان توصيه مي‌شود


چگونه از تابستان و گرمای آن جان سالم به در ببریم؟

333-1.JPGیک متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی معتقد است: در فصل تابستان همه افراد جامعه به خصوص کودکان و سالمندان در معرض گرمازدگی هستند بنابراين باید دقت بیشتری در انتخاب غذا و خوراکی‌های مصرفی داشته باشیم.
دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر لزوم مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در فصل تابستان اظهار کرد: در فصل تابستان باید بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد و به دلیل این که بیش از 85 درصد بدن از آب است، تغییر میزان آب بدن می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد.

كاهش مصرف برنج در كنترل علائم باليني آرتريت روماتوئيد موثر است


romatoeed.jpg
يك فوق تخصص روماتولوژي با اشاره به نقش تغذيه در كنترل و بهبود بيماري آرتريت روماتوئيد گفت: كاهش مصرف برنج در كنترل علائم باليني آرتريت روماتوئيد موثر است.
دكتر محمدمهدي امام در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تعريف بيماري آرتريت روماتوئيد گفت: آرتريت روماتوئيد يك بيماري خودايمن است كه مشخصه عمده آن درگيري مفاصل به صورت تورم، درد و سفتي مفاصل درهنگام صبح است.
وي با بيان اين‌ كه آرتريت روماتوئيد علاوه برمفاصل ممكن است ارگان‌هاي ديگري نظير چشم، قلب و ريه را نيز درگير كند، گفت: اين بيماري شايع‌ترين علت تورم مفصلي تلقي مي‌شود.

زنان سه برابر بيشتر به آرتريت روماتوئيد مبتلا مي‌شوند

به گفته امام، اين عارضه در يك درصد افراد جامعه ديده مي‌شود اما در زنان سه برابر بيشتر است و در اغلب موارد در دهه دوم تا چهارم عمر تظاهر مي‌كند.
اين فوق تخصص روماتولوژي درباره علت ابتلاي سه‌ برابري زنان در مقايسه با مردان توضيح داد:‌ علت آن هنوز شناخته نشده است اما عنوان مي‌شود فاكتورهاي هورموني زنانه در ايجاد آن دخالت دارند.
امام در توضيح عوامل دخيل در بروز آرتريت روماتوئيد اظهار كرد:‌ فاكتورهاي ژنتيكي عمدتاً در ايجاد اين بيماري نقش دارند. امروزه ژن‌هاي ويژه‌اي را شناخته‌اند كه مي‌گويند با شدت يا ضعف بيماري در ارتباط هستند. علاوه بر آن عوامل محيطي بويژه عفونت‌ها، استرس و مصرف سيگار مي‌توانند تأثيرگذار بوده و منجر به بروز اختلال در سيستم ايمني بدن فرد شوند.
وي ادامه داد: به همين علت شيوع اين بيماري در بستگان يك فرد مبتلا بيشتر مشاهده مي‌شود و همچنين دردوقلوهاي تك تخمكي احتمال ابتلا تا 40 درصد افزايش مي‌يابد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، درد و تورم مفاصل را از جمله شايع‌ترين تظاهرات اين بيماري دانست و عنوان كرد: اين درد و تورم عمدتاً در مفاصل انگشتان دست احساس مي‌شود كه با سفتي صبحگاهي همراه است و با فعاليت بهتر و با استراحت تشديد مي‌شود. غالب بيماران از خستگي، كوفتگي و درد پراكنده در نواحي مختلف بدن گلايه مي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌ كه با پيشرفت بيماري، درد در مفاصل گسترش مي‌يابد، اظهار كرد: در اين صورت بيماري، مفصل زانو، مچ پا، آرنج و شانه را نيز درگير مي‌كند. اگر در طول بيماري و بيش از شش ماه متوالي يك مفصل متورم باقي بماند به تدريج تخريب مي‌شود. به همين علت تشخيص و درمان به هنگام بسيار حائز اهميت است.
اين فوق تخصص روماتولوژي اضافه كرد: قرمزي و تاري ديد نتيجه درگير شدن چشم در اين بيماري است. علائم آرتريت روماتوئيد در فرم‌هاي شديدترعلاوه بر چشم درارگان‌هاي ديگري نظير پوست، ريه و قلب نيز تظاهر مي‌يابد.
امام در خصوص راهكارهاي تشخيصي آرتريت روماتوئيد توضيح داد: تشخيص بر پايه علائم باليني و يافته‌هاي آزمايشگاهي و پاراكلينيكي است. در تشخيص آزمايشگاهي نكته مهم مثبت بودن فاكتور روماتوئيد و آنتي‌بادي جديدي تحت عنوان «Anti ccp» است.
وي ادامه داد: فاكتور روماتوئيد ممكن است در بسياري از بيماري‌ها نيز مثبت باشد اما فاكتور «Anti ccp» در موارد محدودي مثبت مي‌شود. مثبت بودن هر دو فاكتور در يافته‌هاي آزمايشگاهي قوياً خبر از ابتلا به آرتريت روماتوئيد مي‌دهد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اين ‌كه به علت راهكارهاي درماني موجود، در كمتر مواردي پيش مي‌آيد كه كار مفصل به تخريب بيانجامد، اظهار كرد: تشخيص زودهنگام پيش از هر اقدام ديگري در درمان اين بيماري حائز اهميت است. زيرا آرتريت روماتوئيد با بيماري‌هاي ديگري تشخيص افتراقي دارد و با ناراحتي‌هايي چون لوپوس، پسوريازيس، عفونت‌ها و التهابات عروقي اشتباه گرفته مي‌شود به همين علت مراجعه به متخصص روماتولوژي براي جلوگيري از به‌كارگيري روش‌هاي درماني غيرصحيح ضروري است.
به گفته امام، هرچه درمان زودتر آغاز شود، كنترل بيماري آسان‌تر و عوارض آن براي بيمار كمتر خواهد بود.
اين فوق‌تخصص روماتولوژي با اشاره به تصويب پوشش بيمه‌اي 202 قلم داروي گرانقيمت عنوان كرد: يكي از داروهاي بيولوژيك كه براي درمان آرتريت روماتوئيد پيشرفته و مقاوم مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز در اين فهرست قرار دارد. هزينه ماهيانه خريداري و استفاده از اين دارو به يك تا يك و نيم ميليون تومان در ماه مي‌رسد كه پرداخت آن از عهده بسياري از بيماران خارج است. تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين دارو به بيماران كمك مي‌كند.
امام درباره ارتباط تغذيه با آرتريت روماتوئيد نيز توضيح داد: رژيم‌هاي غذايي غني از امگا 3 مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد. همچنين ثابت شده است مصرف كمتر برنج مي‌تواند در كنترل علائم باليني بيماري مفيد فايده واقع شود.
وي اضافه كرد: كمبود ويتامين «دي» نيز مي‌تواند تشديد علائم اين بيماري را در پي داشته باشد، به همين علت توصيه مي‌شود سطح اين ويتامين دربدن متعادل نگه داشته شود.
اين فوق تخصص روماتولوژي در پايان درباره راه‌هاي پيشگيري از بروز اين بيماري عنوان كرد: با توجه به اين‌ كه ژنتيك در بروزاين بيماري نقش دارد و شايد كنترل آن ازعهده بيمار خارج باشد، اما مي‌توان عوامل محيطي را كنترل كرد. مهم‌ترين عامل محيطي دخيل، استعمال دخانيات است به همين علت تاكيد مي‌شود از مصرف سيگار اجتناب شود. همچنين پرهيز از مصرف فست‌فودها و دوري از استرس و تنش مي‌تواند در اين راستا موثر واقع شود.

عسل، موثر در درمان اضطراب و تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن


1-1.gif
اكثر ما در زندگي روزمره براي رفع مشكلاتي چون گلودرد و يا سوختگي‌هاي مختصر، فورا از عسل به عنوان يك درمان خانگي استفاده مي‌كنيم.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علاوه بر موارد فوق اين محصول معجزه‌گر زنبورهاي عسل، كاربردهاي درماني بيشتر و فوق‌العاده‌اي دارد.
به نوشته روزنامه «اكسپرس»، برخي از مهم‌ترين خواص درماني معجزه‌كننده عسل عبارتند از:
• درمان اضطراب و عصبانيت: اگر به دنبال روش طبيعي براي كاهش سطح استرس خود هستيد، مي‌توانيد روزانه مقداري عسل خالص مصرف كنيد. مواد مغذي موجود در عسل خالص، تاثير آرام‌بخش دارند.

زعفران در درمان اختلالات مغزی موثر است

   
زعفران در درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مثل  آلزايمر و پارکينسون موثر است.
به گزارش وب دا، عضو مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یزد ضمن بیان این مطلب متذكر شد: اثر زعفران در مطالعات امروزی هم به اثبات رسیده و مصرف آن در این موارد بسیار گسترده و مورد تائید مراجع علمی معتبر است.
دكتر علی بابایی اظهارداشت: زعفران گياهي علفي، چند ساله، بدون ساقه و پيازدار است. پياز زعفران از نوع توپر و تقريبا كروي شكل با قطر 3 تا 5 سانتي متر و پوششي قهوه اي رنگ مي باشد كه در زير خاك قرار مي گيرد. هر پیاز 6تا 9 برگ باریك، نظیر برگ علفهای چمنی تولید می کند.
وی ادامه داد: ریشه های زعفران ازنوع افشان هستند كه از قــاعده پیازها و از روی دایــره محیطی آن می رویند. گل زعفران اولین اندامی است كه در اوایل پاییز ظاهر می شود. در سال اول كشت، به علت ضعف پیازهای زعفران و عدم استقرار كامل آنها در خاك و كشت عمقی، جوانه های گل زعفران توان كافی برای رویش ندارند و حتی برگها در سال اول دیرتر از معمول ظاهر می شوند.