رژيم غذايي زنان در دوران شيردهی

رژيم غذايي زنی که شير می دهد بايد غنی از پروتئين ، کلسيم ، آهن و ويتامين باشد. يک سوم نياز برای ترشح شير از ذخاير چربی بدن که در سه ماهه ی سوم تشکيل شده است، تامين می شود و دو سوم ديگر بايد از طريق تغذيه بر آورده شود.
مادری که شير می دهد ، هر روز بايد حداقل ، مواد زير را مصرف کند:
1) نيم ليتر شير کامل + 60 گرم پنير
2) 30 گرم کره ( دارای ويتامين A)
3) 150 تا 200 گرم گوشت بدون چربی ، مرغ يا ماهی
4) 2.3 ميوه در روز
5) سبزی های برگ سبز
6) گاهی يک وعده ی غذايي دارای حبوبات

برای يک زن شير ده ، 2500 تا 2700 کالری انرژی لازم است که بايد در 4 وعده ی کوچک غذايي معادل هم به اضافه ی دو ميان وعده تامين شود .

تغذيه پس از زايمان

بعد از وضع حمل تمام خانم‌ها تمايل دارند كه به وزن قبل از حاملگي خود برگردند و نگران هستند كه اين مورد چه مدت طول خواهد کشید بلافاصله بعد از زايمان به دنبال تخليه محتويات رحم و خونريزي طبيعي حدود 5 تا 6 كيلوگرم، وزن كاهش مي‌‌يابد.
در طول 6 هفته اول بعد از زايمان 2 تا 3 كيلوگرم ديگر وزن كاهش پيدا مي‌‌كند كه اين كاهش وزن به علت از دست دادن مايع از طريق ادرار است. اكثر خانم‌ها در طي 6 ماه بعد از زايمان به وزن قبل از حاملگي خود مي‌‌رسند. از عواملي كه بر روند كاهش وزن بعد از زايمان تاثير دارند: حاملگي اول،‌ شيردهي، برگشت زود هنگام به كار خارج از خانه و … مي‌‌باشند.
در طي 6 هفته اول بعد از زايمان نبايد محدوديت انرژي داشته باشيد. زيرا بدن نيازمند است تا آنچه در زمان تولد نوزاد ازدست رفته است بازيابد و نياز كودك تامين شود. در انجام كارهاي منزل كمك كرده و احتمالا كار خود را شروع كنيد. تغذيه با شير مادر به طور معجزه‌آسا باعث كاهش وزن نمي‌‌شود ولي به كاهش وزن كمك مي‌‌كند.
خانمي كه زايمان كرده است در واقع مسئول تغذيه خود و نوزادش مي‌‌باشد، پس بايد رژيم غذايي خود را با دقت انتخاب كند. رژيم بعد از زايمان بايد با دقت دوران بارداري رعايت شود. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌هاي مغذي، ميوه‌هاي تازه، سبزيجات و غذاهايي كه پروتئين و كلسيم و آهن را به فراواني فراهم مي‌‌كنند بايد مورد توجه قرارگيرد.

تغذيه تکميلی شيرخواران

شير مادر بهترين و كاملترين غذا براي شيرخواران زير 6 ماه مي‌باشد و در اين دوران شير مادر به تنهايي به علاوه قطره مولتي ويتامين (از 15 روزگي) كليه نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار را تامين مي‌كند.
 غذاي كمكي براي شيرخوار بايد پس از 6 ماهگي شروع شود، زيرا بعد از6ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي‌شود و لازم است علاوه بر شير مادر، تغذيه كودك با غذاهاي نيمه جامد نيز شروع شود. تغذيه تكميلي علاوه بر تامين انرژي، دوران بسيار حساسي براي ايجاد عادات صحيح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده است. 

تغذیه زنان باردار


بدون شك يكي از بزرگترين آرزوهاي تمامي‌زنان، داشتن نوزادي سالم و تندرست است. به اين جهت تمامي‌مادران سعي بر آن دارند تا عوامل مؤثر بر بهبود روند بارداري و نتيجه آن را مورد بررسي قرار دهند و تا جاي ممكن از عوامل زيان‌آور دوري جويند. تغييرات زيادي در اثر بارداري در بدن مادر به وجود مي‌آيد و عوامل زيادي در تعيين روند صحيح بارداري و نتيجه بارداري موثر هستند. يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين نكات، تغذيه مادر باردار مي‌باشد. زيرا رشد و نمو كامل جنين رابطه تنگاتنگي با تغذيه مادر داشته، تامين نيازهاي او با دريافت مواد مغذي مادر عجين شده، تنها راه برآوردن نيازهاي انرژي و ساختاري او به واسطه جفت است. به علاوه تغييرات فيزيولوژيك خاص اين دوران را نيز بايد مد نظر داشت چرا كه متابوليسم موادغذايي و حتي نياز به آنها در اين مدت تغيير مي يابد. بنابراين توجه به اين تغييرات وتنظيم يك برنامه غذايي متناسب با آن در اين دوران ضروري به نظر مي رسد.

تغذیه در نوجوانان

































دوره نوجواني دوره انتقال از كودكي به جواني است كه با جهش رشد جسمي‌و بلوغ توام است. بنابراين تغذيه اين دوران از نظر رشد اهميت زيادي دارد. از آنجايي كه يكي از مشكلات عمده تغذيه‌اي  در اين دوران وجود باورهاي غلط غذايي است، لذا اصلاح باورهاي غذايي آن‌ها از طريق رسانه‌هاي گروهي از اهميت بسزايي برخوردار است. براي دستيابي به جامعه‌اي سالم و خلاق و پويا بايد آموزش تغذيه‌اي در همه ابعاد آن صورت گيرد. در موارد فردي بايد از طريق مشاوره با متخصصان تغذيه، رژيم‌هاي غذايي اصلاح شوند و در موارد گروهي توصيه مي‌شود كه نوجوانان براي پيشگيري از سوءتغذيه از راهنماي غذايي ذيل كه تمامي گروه‌هاي غذايي را دارد، در برنامه غذايي روزانه خود استفاده نمايند

تغذيه سالمندان

با توجه به پيشرفت‌هاي علم پزشكي و بهداشتي متوسط عمر انسان افزايش يافته و در كشورهاي پيشرفته، اين ميزان افزايش بيش‌تر است. پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماريهاي مزمن همراه مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از اين مشكلات پيشگيري كند و يا آن‌ها را تخفيف دهد. به همين دليل يكي از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشكي و بهداشتي از جمله وضعيت تغذيه آنهاست. با افزايش سن، نياز آنها به انرژي كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر مي‌شود. در اين حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگيرد، ميزان دريافت مواد مغذي ضروري در آن‌ها پايين‌تر از حد مطلوب خواهد بود. در اين بحث به بررسي بعضي از مشكلات تغذيه‌اي سالمندان و نيز نيازهاي تغذيه آنها خواهيم پرداخت.

عوامل مؤثر در ايجاد مشكلات تغذيه‌اي سالمندان

1 ـ عوامل جسماني: مانند كاهش كل انرژي مورد نياز، بيماريهاي مزمن، بي‌اشتهايي، تغيير حس چشايي، خرابي دندان‌ها، بي‌تحركي، ناتواني جسمي‌، مشكلات گوارشي، تداخلات دارويي و يا تداخل غذا و داروها
2 ـ مشكلات روحي و رواني: افسردگي، تنهايي، از دست دادن همسر
3 ـ مشكلات اقتصادي: درآمد كم، كمبود امكانات براي تهيه و طبخ غذاي مناسب و زندگي در آسايشگاه

رژیم غذایی در لاغری

1ـ لاغري يك مكانيسم مزمن است و درمان آن مثل هر پروسة مزمن ديگري نياز به زمان دارد.
2ـ هرگز در درمان لاغري خود از دارو استفاده نكنيد، چرا كه دارو غذا نيست و در هر حال داراي عوارضي مي‌باشد. (به استثناي داروهاي اشتهاآور و تقويتي كه توسط پزشك تجويز مي‌شود)
3ـ در درمان لاغري خود هيچگاه عجله نداشته باشيد، يادتان باشد كه رژيم غذايي با افزايش وزن تدريجي علاوه بر اينكه قابل تحملتر است، عوارضي نداشته، تقريباً غير قابل بازگشت مي‌باشد.
 
4ـ علل لاغري :
الف) فشارهاي دروني، استرسها و افسردگيها
ب) ثانويه به بيماريهايي ازقبيل : هيپرتيروئيديسم (پر‌كاري تيروئيد)، ديابت (بيماري قند خون بالا)، بيماري‌هاي انگلي،
بيماري‌هاي گوارشي و …
ج) اختلال تغذيه‌اي (دريافت كم كالري و زيادي فعاليت)
د) ژنتيك

رژيم غذايي درسرطان ها

زماني تصور مي‌شد كه رژيم‌هاي غذايي نقشي در مرگ‌هاي ناشي از سرطان ندارند. امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه رژيم غذايي روزانه افراد نقش مهمي‌‌ در پيشگيري، بروز و درمان انواع سرطان‌ها ايفا مي‌كند. با پذيرش اين حقيقت كه انسان هر روزه ملزم به مصرف غذا مي‌باشد و به دليل تعداد و تنوع سرطان‌هايي كه بطور بالقوه با رژيم غذايي در ارتباط هستند، مي‌توان گفت كه در حدود يك سوم سرطانهايي كه در نهايت منجر به مرگ مي‌شوند با آنچه كه مي‌خوريم در ارتباط هستند. تاثير تحولاتي كه امروزه در نوع زندگي و عادات غذايي مردم صورت گرفته است را نمي‌توان در ايجاد چنين بيماري‌هايي ناديده گرفت.

رژیم غذایی درچاقــــی

1ـ چاقي يك بيماري مزمن است و مثل هر بيماري مزمن ديگري  درمان آن نياز به زمان دارد.    
2ـ هرگز در درمان چاقي خود از دارو استفاده نكنيد، چرا كه دارو غذا نيست و در هر حال داراي عوارضي مي‌باشد.
3ـ در درمان چاقي خود هيچگاه عجله نداشته باشيد، يادتان باشد كه رژيم غذايي با كاهش وزن تدريجي علاوه بر اينكه قابل تحملتر است، عوارضي نداشته، تقريباً غير قابل بازگشت مي‌باشد.
4ـ چاقي با بسياري از بيماريها چه مستقيم و چه غيرمستقيم ارتباط دارد مانند: هيپرتانسيون (افزايش فشار خون)، آترواسكلروز (سخت‌شدن جدار رگها)، بيماريهاي كبدي و صفراوي (بيشتر سنگ كيسة صفرا)، آرتريت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهاي هر شخص براي وزن سلامت او طراحي شده است)، اختلالات تنفسي، نقرس، واريس، نازايي، مسموميت حاملگي، هيرسوتيسم (پرمويي زنان)، چربي بالاي خون، فتق و از همه مهمتر احساس محروميت اجتماعي و حقارت (البته در چاقيهاي شديد)

رژيم غذايي درفشار خون بالا

چاقي و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شيوع اين مشكل در افراد جوان دچار اضافه وزن دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بيشتر از افراد داراي وزن طبيعي است. در مردان به ازاي هر 10 درصد افزايش وزن، فشار خون 6/6 ميليمترجيوه بالاتر مي‌رود.
اكثر افراد مبتلا به پرفشاري علايمي ‌ندارند، اما اين مشكل  مي‌تواند سبب آسيب حاد يا مزمن به بخش‌هاي مختلف بدن شود. در مغز اين مشكل به مويرگ‌هاي خوني آسيب مي‌رساند، در نتيجه سكته مغزي بروز مي‌كند. در چشم‌ها، پرفشاري سبب آسيب به مويرگ‌هاي خوني و بروز اختلال بينايي و در كليه‌ها نيز سبب نارسايي كليه مي‌شود. ممكن است علايمي‌‌ از قبيل سردرد، دردهاي قفسه سينه و تنگي نفس نيز بروز كند.
مواردي از پرفشاري كه در حد مرزي هستند، اغلب بدون درمان باقي مي‌مانند. درمان غيردارويي شامل: ‌كاهش نمك در رژيم غذايي، ترك سيگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌هاي شل‌كردن عضلات است. داروهاي ضد فشارخون نيز ممكن است تجويز شوند.

رژیم غذایی در بیماران قلبی































بيماري كرونر قلبي به صورت مشكلاتي از قبيل دردهاي آنژيني و انفاركتوس (حمله قلبي) بروز مي‌كند. آنچه كه سبب بروز بيماري قلبي مي‌شود، تشكيل تدريجي رسوب‌هاي چربي يا پلاك‌ها در لايه داخلي ديواره سرخرگ‌ها مي‌باشد. اين رسوب‌ها سبب محدودكردن عبور خون مي‌شوند كه اين پديده را تصلب شرايين يا سخت شدن رگ‌ها (آترواسكلروز) مي‌نامند.
در اين بيماري هيچ علامت واضحي وجود ندارد‌‌، اما اين تا هنگامي‌ است كه آسيب به سرخرگ‌ها آنقدر جدي شود كه جريان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن كامل يك سرخرگ خون‌رسان به قلب، منجر به حمله قلبي ناگهاني و كشنده مي‌شود. روش‌هاي متداول جهت پيشگيري از تصلب شرايين شامل كاهش فشارخون، دريافت رژيم غذايي كم‌چربي، كاهش وزن اضافي و ترك سيگار مي‌باشد. به برخي افراد نيز جهت كاهش كلسترول خون، دارو داده مي‌شود.

رژيم غذايي درکم خونی و فقرآهن

































 كم‌خوني وضعيتي است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول‌هاي قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و تبادل اكسيژن و دي‌اكسيدكربن بين خون و سلول‌هادچار اختلال مي‌شود. از علل ايجادكننده كم‌خوني مي‌توان كمبودهاي تغذيه‌اي، خونريزي، ناهنجاري‌هاي ژنتيكي، بيماري‌هاي مزمن و يا مسموميت‌هاي دارويي را نام برد. منظور از كم‌خوني‌هاي تغذيه اي كم‌خوني‌هايي است كه در اثر دريافت ناكافي مواد مغذي ايجاد مي‌شوند.
از مهم‌ترين مواد مغذي جهت خون‌سازي كه كمبود آن‌ها موجب بروز كم‌خوني مي‌شود مي‌توان به آهن،‌ ويتامين ب 12 و اسيدفوليك اشاره كرد. از بين آن‌ها كم‌خوني ناشي از فقر آهن يكي از شايع‌ترين كم‌خوني‌هاي تغذيه‌اي است.

رژيم غذايي درنقرس GOUT

نقرس  بيماري است كه خود را با علايم افزايش اسيداوريك خون، التهاب مفصلي دردناك و رسوب كريستال‌هاي کلیوی نشان میدهد  اورات سديم و سنگ‌هاي  
طبق آمار موجود از هر هزار مرد حدود 7  نفر و از هر هزاران زن حدود يك نفر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. ميزان بروز اين بيماري در مردان با ميزان اسيداوريك خون ارتباط دارد، بطوري كه در اسيد اوريك كم‌تر از 7 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر، اين ميزان 1/0 و در اسيد اوريك بالاي 9 ميلي‌گرم در دسي‌ليتر، ميزان بروز اين بیماری به 5 درصد مي‌رسد  
میزان طبیعی اسید اوریک در خانمها۶ تا۲.۶ ودر آقایان ۷.۲ تا ۳.۵ میلی گرم در دسی لیتر است 

رژيم غذايي درکلسترول بالا

  1. خطر ابتلا به بيماري قلب و عروق و بروز حمله قلبي را مي‌توان با بوجود آوردن تغييراتي كه ميزان كلسترول را پايين بياورد كاهش داد. توجه به اين نكته ضروري است كه به ازاي هر 1 درصد كاهش در مقدار كلسترول خون درصد خطر كاهش مي‌يابد. براي مثال پايين آوردن كلسترول خون به ميزان دو تا پنج درصد مي‌تواند خطر حمله قلبي را براي شما سي درصد كاهش دهد. اكثر افراد مي‌توانند مقدار كلسترول خون خود را تا ميزان مطلوب پايين بياورند. مقدار كلسترول خون اساسا تحت تاثير مواد غذايي مصرفي و زمينه ارثي مقدار كلسترول خون مي‌باشد. خوردن غذاهايي كه چربي‌هاي اشباع شده زيادي دارند بيش از هر چيز شما را در خطر بالا رفتن كلسترول خون قرار مي‌دهند. كاهش كلسترول خون با كاهش دريافت كلسترول و چربي رژيم (مخصوصا چربي اشباع شده)، افزايش مصرف فيبرهاي غذايي محلول و ثابت نگه‌داشتن وزن در حد ايده‌آل امكان‌پذير است

رژيم غذايي درسرما خوردگی و آنفلوآنزا





















  سلامتي مجاري تنفسي وابسته به دريافت هواي فاقد ميكروب و آلودگي است. بيش از 200 نوع ويروس شناخته شده است كه به دستگاه تنفسي فوقاني اثر گذاشته و باعث سرماخوردگي مي‌شوند. در اغلب موارد سرماخوردگي‌ها خفيف بوده و به طور معمول براي حدود يك هفته باقي مي‌مانند. آنفلوانزا نامي‌است كه به عفونت ويروسي بسيار شديد نسبت داده مي‌شود و اين عفونت نيز بر دستگاه تنفسي فوقاني تاثير مي‌گذارند. نام آنفلوانزا از اين باور قديمي ‌منشاء مي‌گيرد كه اين بيماري را ناشي از تاثيرات ماوراالطبيعه مي‌دانسته‌اند.

تغذيه در بيماران مبتلا به واريس

  1. واريس بيماري است كه در طي آن ديواره وريدها دچار تورم و برآمدگي پياز مانند مي‌شوند. اين مشكل به طور عمده در ديواره وريدهاي قسمت تحتاني ساق پا ديده مي‌شود. هر وريد يا سياه‌رگ داراي دريچه‌هاي كنترل كننده جريان خون است. واريس هنگامي ‌رخ مي‌دهد كه اين دريچه‌ها دچار نارسايي شده باشند و به فعاليت طبيعي خود ادامه ندهند. يكي از علل به وجود آورنده اين حالت، فشارهاي درون لوله گوارشي مثلا به دليل ابتلا به يبوست است. بعضي از سياه‌رگ‌هاي واريسي به طور عميقي درون ساق پا قرار داشته و قابل مشاهده نيستند.
  2. واريس مي‌تواند منجر به كاهش تامين مواد مغذي براي پوست و ماهيچه شود و در نتيجه قانقاريا و زخم ايجاد كند.

تغذیه در مبتلایان به استئوپروز یا پوكي استخوان

 پوكي استخوان حالتي است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگي با ضربات كوچك افزايش مي‌يابد. پوكي استخوان از گرفتاري‌هاي بسيار شايع جوامع بشري است كه بعد از سن 35 سالگي روند آن در انسان آغاز مي‌شود. حدود نيمي‌از زنان مسن‌تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن‌تر از 75 سال به بيماري پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند. مردان مسن نيز به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند كه البته ميزان ابتلاي آنان كمتر از زنان است. به طور تقريبي از هر سه زن يك نفر و از هر دوازده مرد يك نفر به پوكي استخوان مبتلا مي‌شوند و اين امر در سال منجر به ده هزار شكستگي ناتوان كننده در مبتلايان مي‌شود كه متاسفانه تعداد اندكي از مبتلايان به پوكي استخوان مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده با نوشیدن قهوه



 کارشناسان نوشیدن چندین فنجان قهوه را در روز برای جلوگیری از سرطان روده توصیه کردند.
خبرگزاری فارس: کاهش خطر ابتلا به سرطان روده با نوشیدن قهوه

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری تاپ نیوز، کارشناسان توصیه کردند که با نوشیدن جندین فنجان قهوه در روز از خطر سرطان روده کاهش می‌یابد.

شير را با شيره خرما ميل كنيد


جام جم آنلاين: اگر اين روزها به يكي از شهرها يا استان‌هاي جنوبي كشور سفر كنيد و سري به بازارهاي محلي آن بزنيد، خواهيد ديد كه برخي اهالي محلي در حال فروش يكي از محصولات جانبي خرما به نام دوشاب هستند. مي‌پرسيد دوشاب چيست؟ به شيره خرما، انگور يا هر شيره خوراكي ديگر در اصطلاح محلي دوشاب مي‌گويند.
معمولا نخل‌كاران، دوشاب خرما را به يكي از روش‌هاي سنتي تهيه مي‌كنند. برخي خرما را با آب مخلوط كرده و مي‌جوشانند.
جوشانده غليظ شده را در كيسه ريخته و شيره را از تفاله جدا مي‌كنند. اگرهم غلظت شيره پايين بود دوباره آن را مي‌جوشانند تا به غلظت معيني برسد؛ اما روش ديگري كه به حفظ بيشتر مواد مغذي شيره خرما كمك مي‌كند، روشي است كه در آن از حرارت خبري نيست. در اين روش تلي از خرما، درون حصيرهايي از جنس برگ خرما ريخته مي‌شود.
خرماها در اثر نيروي وزن برهم فشار آورده و شيره آن از ميان منافذ حصير خارج مي‌شود. اين شيره كاملا طبيعي و سرشار از مواد مغذي است و تمام فوايد خرما را در بر دارد. البته شيره‌گيري از خرما در شهرهاي مختلف كشور، روش‌هاي متفاوتي دارد.

خواص درمانی كاكائو


خواص درمانی كاكائو

از دانه‌های جمع‌آوری شده درخت كاكائو، پودر كاكائو تهیه می‌شود كه به عنوان ماده دارویی و غذایی، نوشیدنی، شكلات، و...، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

كاكائو را بیشتر مردم تحت عنوان شكلات كاكائویی می‌شناسند.
كره كاكائو نیز در شیرینی‌پزی، پردازش توتون، صابون و فرآورده‌های آرایشی استفاده می‌شود و گران‌ترین چربی جهان است.

آیا غذاهای تند به لاغری كمك می‌كنند؟


نتایج مطالعات جدید می‌تواند همه آدم‌هایی را كه دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند لاغر شوند خوشحال كند.شاید آنها خیلی راحت بتوانند با پیاز، فلفل و هرچیزی كه غذاهایشان را تند كند، كمتر غذا بخورند و در نتیجه لاغر شوند

برترین مجله اینترنتی ایران


 برترین ها: نتایج مطالعات جدید می‌تواند همه آدم‌هایی را كه دچار اضافه‌وزن هستند و می‌خواهند لاغر شوند خوشحال كند.شاید آنها خیلی راحت بتوانند با پیاز، فلفل و هرچیزی كه غذاهایشان را تند كند، كمتر غذا بخورند و در نتیجه لاغر شوند اما آیا این واقعا كلید مشكل جهانی چاقی است؟

12 نوشیدنی که شما را سرحال می آورد


زمانی كه چند برش لیمو ترش و چند پر از گیاهان معطر را برای ساعتی یا بیشتر در 1 لیوان آب بریزید و بگذارید برای ساعتی یا بیشتر بماند آب طعم فوق العاده ای پیدا می كند و از نوشیدن آن بسیار لذت خواهید برد .

با این نوشیدنی ها كه شامل مخلوط میوه ها یا تغییر خلاقانه لیمونادهای سنتی می باشد سر حال شوید .

1 - شربتی خنك كنند
نعنای تازه و آبلیمو این معجون  معطر را سر حال می آورد . استفاده از لیمو و نعنا در تركیب این نوشیدنی  باعث تازگی و طروات بخشی آن را افزایش می دهد . نعنا و لیمو را با مقداری آب گازدار مخلوط كنید .

منابع امگا 3 در تکامل مغز جنین مفید و موثر است


از جمله منابعی که در رشد مغز و سیستم عصبی جنین موثر و مفید است منابع امگا 3 می باشد.
میترا زراتی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ثابت شده است رژیم غذایی ما در دوران بارداری و حتی قبل از بارداری در ضریب هوشی فرزند در آینده موثر است.

مصرف زیاد نمک بروز سکته های قلبی را تا 2 برابر تشدید می کند


مصرف زیاد نمک با ایجاد زمینه های فشار خون و تورم عروق بروز سکته های قلبی را تا 2 برابر تشدید می کند.
دکتر عبداللهی، رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاراناظهار داشت: متاسفانه فرهنگ غلط استفاده از نمک زیاد زمينه ساز بروز بسیاری از ناراحتی های قلبی، ناراحتی های گوارشی چاقی و فشار خون در کشور شده اما هنوز این مشکل به طور جدی پیگیری نشده است.

چند توصیه به افراد در رابطه با مصرف سیر


سیر دارای خواص بسیار مفیدی بوده که بهتر است افراد در این مورد به چند توصیه توجه کنند.
دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: سیر از گروه خانواده پیازها بوده و خواص سیر به خاطر ترکیبات گوگردی آن است که سر دسته آن آلیسین است.

وی تصریح کرد: آلیسین دارای خواص ضد عفونی کنندگی در دستگاه گوارش داشته و همچنین باعث می شود که سیر خاصیت پایین آورنده چربی خون داشته باشد و همچنین سیر خاصیت ضد سرطانی دارد.

چاقی شکمی، خطر مرگ را تشديد مي‌كند


getty01-87.jpgطبق تحقیق انجام شده از سوی کلینیک دانشگاهی "میو" آمریکا، افرادی با وزن طبیعی که دچار تجمع چربی در شکم هستند به نسبت به افراد چاق در خطر بیشتری از مرگ قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه اصفهان و به نقل از پایگاه خبری کلینیک میو، بررسی‌های این مطالعه حاکی از آن است که افراد دارای شاخص توده بدن طبیعی که دچار چاقی مرکزی (چاقی شکمی) هستند، از بیشترین میزان خطر مرگ به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و یا ابتلا به سایر بیماری‌ها برخوردار هستند.

برای کاهش چربی خون تغذیه خود را اصلاح کنید!


راهكار درست شدن اختلال افزايش چربي خون، مصرف داروهاي گياهي يا شيميايي براي کاهش ظاهري چربي خون نيست بلكه بايد تغذيه بيمار اصلاح شود.

triglycerides-diet.jpgدکتر حسن اکبري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ـ منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه افراد درک صحيحي از بالا بودن چربي خون ندارند گفت: درمان ها و راهکارهاي ارايه شده براي تصحيح چربي خون اساسي نيست و نه تنها مشکلي را حل نمي کند، بلکه موجب تشديد اختلالات متابولسيم يا سوخت و ساز چربي ها در سلول ها و بروز عوارض خطرناك مانند افزايش خطر ابتلا به سرطان‌ها مي شود.

تاثير آجيل خوردن در کاهش بيماري‌هاي قلبي


خوردن آجيل باعث کاهش خطرات بيماري قلبي مي‌شود.

untitled (5 of 5).jpgبه گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خراسان و به نقل از Zee News، محققان اظهار کردند: خوردن آجيل کمک مي‌کند تا خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در افراد مبتلا به سندرم متابوليک(MetS) و يا کساني که با چربي اضافي شکم، قند خون بالا و فشار خون بالا مواجه هستند کاهش يابد.
با استناد به بيانيه‌اي از دانشگاه بارسلونا، چاقي در سراسر جهان در حال پيشرفت است.
مصرف اين دانه‌ها باعث کاهش بيماري‌هاي قلبي و ناراحتي‌هاي مرتبط با آن مي شود.

تناسب اندام در ميانسالي و کاهش بروز بيماريهاي مزمن


918-1.jpg
تناسب اندام در ميانسالي موجب کاهش بروز بيماري‌هاي مزمن در اواخر عمر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خراسان و به نقل از فاکس نيوز، محققان موسسه کوپر اعلام کردند: داشتن تناسب اندام در طول سنين 30 ،40 و 50 سالگي نه تنها به طول عمر بيشتر کمک مي‌کند بلکه به داشتن زندگي سالم نيز منجر مي‌شود.

رابطه تخم‌مرغ با لاغر شدن


2-431.jpg
مطالعات جديد حاکي از اين است که براي کم کردن وزن مي توانيد در وعده صبحانه تخم مرغ بخوريد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خراسان، مدتها قبل مردم از خوردن تخم مرغ براي ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول دوري مي‌کردند اما در حال حاضر، متخصصان در دانشگاه سوري دريافته‌اند خوردن تخم‌مرغ براي صبحانه مي‌تواند به کاهش کالري در ناهار و شام کمک کند.

تند غذا خوردن چاقتان مي‌كند


به سرعت غذا خوردن منجر به چاقي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خراسان و به نقل از Zee News، مطالعات جديد حاکي از اين است که با شتاب غذا خوردن مي تواند منجر به چاقي شود.
910108_Obesity_Cognition.jpgديلي ميل به نقل از انجمن تغذيه آمريکا گزارش کرد محققان دريافته‌اند که زنان در سنين بين 40 تا50 سال تمايل به غذا خوردن سريع دارند و احتمال زيادي براي ابتلا به اضافه وزن نسبت به کساني که آهسته غذا مي‌خورند را دارند.
بر اساس اين مطالعه، به سرعت غذا خوردن مي‌تواند خطر ابتلا به اضافه وزن را تا دو برابر افزايش دهد.
ايان مک دونالد ـ پژوهشگر در دانشگاه ناتينگهام اظهار کرد: خوردن بيش از حد سريع مي تواند منجر به چاقي شود. خوردن سريع منجر به فرستادن مقادير زياد هوا به معده و ايجاد ناراحتي‌هاي گوارشي مي‌شود.

عوارض فقرآهن و كم‌خوني چيست؟

88-47.jpg
کم خونی در دو سال اول زندگی، اثرات غیر قابل جبرانی بر رشد و تکامل مغزی کودک دارد و موجب کاهش ضریب هوشی کودک می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، زهرا عبداللهي ، با اشاره به اينكه ضعف و خستگی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی در نوجوانان از جمله مهم‌ترین عوارض فقرآهن است، اظهارکرد:‌ عوامل متعددی از جمله استفاده از غذاهای غیرخانگی و فست فودها مانند سوسیس و کالباس موجب فقر آهن می‌شود.

نوع تغذیه مادر تاثیری در شیردهی ندارد

 عضومرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :‌ نوع تغذیه مادر به طور کلی در شیردهی تاثیری ندارد.
 به گزارش وب دا ، دکتر رضا سعیدی افزود: استثناهایی پیرامون تاثیر نوع تغذیه مادر در شیردهی وجود دارد، به طوریکه مادرانی که سوء تغذیه شدید دارند و یا رژیم های غذایی پرچرب دارند، ممکن است در ترشح شیر با مشکل مواجه شوند.
این پزشک فوق تخصص بیماریهای نوزادان اظهار داشت: یکی از اجزای شیر مادر تری گلیسریدها و چربی های خاص هستند که در شیر وجود دارند و رژیم های غذایی پرچرب نیز حاوی تری گلیسرید است و می تواند باعث پرچرب شدن شیر مادر و افزایش کالری و در نتیجه احساس سیری بیشتر در کودک شود.

شکلات ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند



محققان در عین حال، نسبت به قند و چربی زیاد در شکلات هشدار داده اند
شکلات ممکن است برای لاغری، چندان مناسب نباشد ولی تحقیقات تازه نشان می دهد که ممکن است بتواند از سکته مغزی جلوگیری کند.
بر اساس تحقیقی که روی بیش از ۳۷هزار مرد سوئدی انجام گرفته، کسانی که بیشتر از همه شکلات می خورند، کمتر از همه در معرض خطر سکته قرار دارند.

با این حال، هم این محققان و هم "انجمن سکته"، هشدار داده اند که این تحقیقات نباید بهانه ای برای خوردن بیش از حد شکلات شود.به تازگی نیز نتایج تحقیق دیگری منتشر شده بود که بر اساس آن، خوردن شکلات ممکن است وضعیت قلب را بهبود ببخشد.