مصرف شکر تیغال تب را کاهش می دهد

شکر تیغال از خانواده خارخسک و دارای ترکیبات ضد حساسیت است. از این گیاه برای درمان سرفه و سوزش مری استفاده می شود.این گیاه در اروپا، آسیا و آفریقا می روید و بیش از ۱۲۰ نوع دارد. گل های شکر تیغال به شکل گلوله خاردار و آبی رنگ در انتهای ساقه دیده می شود. به نقل از سایت خواص گیاهان دارویی
* شکر تیغال تقویت کننده عضلات است.* برای پایین آوردن تب به کار می رود.* انعطاف پذیری ستون مهره ها را افزایش می دهد.* به عنوان ملین و متعادل کننده دستگاه گوارش از این گیاه استفاده می شود.* در قدیم از این گیاه برای درمان فشار خون بالا و تصلب شرایین و سکته قلبی استفاده می شد.* برای درمان تکرر ادرار مفید است.در کتاب قانون ابن سینا از شکر تیغال با طبیعت گرم و خشک یاد شده است.

منبع: http://www.takbanoo.ir/archives/24505

بید خشت

بید خشت مادۀ شیرینی است که هنگام گرمای تابستان از تنۀ درخت بید تراوش می کند و به صورت چکّه های بی رنگ چسبیده دیده می شود .
بید خشت دارای خاصیّت نرم کنده است . اغلب آن را به جای شیر خشت بکار می برند. دکتر صادق مقدم رسالّ پایان نامۀ تحصیلی خود را به فرانسه در موضوع مانهای ایران نوشته و در مقدمۀ کتاب شرح مفصلی از قول دانشمندان و حکماء و اطبای قدیم داده « مان همان «منّ» است که از ترشح سفید و یا زردۀ مادۀ طبّی که در اثر تغییرات جوّی و گرمی هوا بر روی برگ ، تنه ، شاخۀ درختان و گیاهان پیدا می شود . بنابراین بید خشت نیز یکی از مانهاست » .
در خاتمه یاد آور می شویم که پوست درخت بید هم بصورت جوشانده و یا دم کرده به مقدار  20  گرم در یک لیتر آب برای رفع تب نوبه و مالاریا بکار می رود.    

خواص شیر خشت



شیر خشت بسیار سرد است و در خوردن آن باید رعایت کرد ( بخصوص کودکان خورد سال )
درمان کننده زونا ( ابله مرغان ) ضد  گرمی ملین کننده خوبی است . این گیاه چند برادر بشرح ذیل دارد .
۱ - بید خشت . ۲ - ترنجبین . ۳ - ون انگبین . ۴ - شکر تیغال و یا شکر تیغاله .



نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد استفاده از عصاره گیاه دارویی شیرخشت اثر مطلوبی بر بهبود نوزادان مبتلا به زردی دارد.


خواص سقز

9 هزار سال آدامس جویدن!

بسیاری از انسان‌های فعال اعم از نوجوان یا كهنسال در حین كار و تلاش معمولا از یك تفریح همراه با لذت و بدون توقف در كار، مطالعه، تولید یا خدمات و بدون محدود كردن آزادی یا دخالت در كار دیگران به نام آدامس جویدن بهره‌ می‌برند.
شیرینی اولیه‌ی آدامس، آرامش هنگام جویدن، جلوگیری از خشكی‌ دهان، معطر و خوشبو شدن دهان، جلوگیری از انتشار بوی سیگار یا غذاهای بودار خورده شده، نوعی انرژی گرفتن از این ورزش ملایم فك و دندانها و عضلات صورت و ... همگی اجازه می‌دهند تا انسانها در هر سن و موقعیت و مقامی كه هستند، بتوانند از این تفریح با نشاط لذت ببرند.

گیاه لگجی، ناشناخته ترین ثروت منطقه



گیاه لگجی(کبار) گیاهی بومی منطقه ما که ثروتی ناشناخته است، بی اختیار از کنار آن می گذریم و برایمان جز زینت فصلی سفره هایمان ارزش دیگری ندارد. و نمی دانیم که این گیاه ناشناخته در داخل کشورمان چه طرفدارانی در خارج از کشور و به خصوص در مناطق مدیترانه ای نظیر مراکش، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان دارد.



از این گیاه در اسپانیا نوعی سس به نام سس کبار تهیه می‌شود که بسیار خوش عطر و طعم است و کمی به سس خردل همراه با فلفل سیاه شباهت دارد. غنچه آن به عنوان ادویه در تهیه سس، کره، پنیر و در تزیین غذا و سالاد به مصرف می‌رسد.

خواص مخمر آبجو














خواص مخمر آبجو












مخمر آبجو و یا مخمر تغذیه ای سلولهای خشک شده و غیر فعال مخمری بنام SACCHAROMYCES CEREVISIAE میباشد. منظور از غیر فعال اینست که خاصیت تخمیر کنندگی خود را از دست داده است. مخمر ها جزو قارچهای تک سلولی میباشند.

خواص آندیو









 
سبزى كه كشت آن تازه در ایران معمول شده است سالاد این سبزى كبد، كلیه و معده را تقویت مى كند.
خواص آندیو ENDIVE
این سبزى براى كبد و تصفیه خون بسیار مفید است . طعم و مزه آن كمى تلخ و شبیه به مزه ساقه كرفس است .

تلخی اندک این سبزی به علت وجود ماده ای شیمیایی که برای سلامت چشمها بسیار مفید است .

این سبزی چربی اشباع شده و کلسترول بسیار اندکی دارد و مصرف آن برای بیمارانی که رژیم کم کلسترول دارند مانند بیماران مبتلا به سکته قلبی جایز است از طرف دیگر چربی اندک آن تبدیل به انرژی میشود لذا در بیماران فوق برای تولید انرژی مناسب است .

خواص لایچی



لایچی میوه بومی چین است و در اغلب
کشورهای آسیای چنوب شرقی مانند کشور
های هند ،پاکستان،مالزی ،اندونزی ،سنگاپور و
حتی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا کشت می شود.
اندازه این میوه در حدود 3-4 سانتی متر  است و
توسط پوسته ای خارمانند به رنگ قرمز یا صورتی
پوشیده شده است.داخل این پوسته که به
 راحتی جدا می شود،میوه سفید رنگ و بسیار لذیذ لایچی قرار دارد.مزه این
میوه تقریباشبیه مزه انگور است.
 از میوه لایچی در تهیه کیک و بستنی و شربت استفاده های فراوانی می شود .

خواص گواوا



 ميوه گياه گواوا كه به شكل زيتون است  و جنوبي‌ها آن را با نام زيتون محلي مي‌شناسند.

در نگاه اول شايد به خاطر عطر و طعم زيادي كه دارد نتوان آن را تحمل كرد، اما وقتي ذائقه با اين طعم آشنا مي‌شود ، به عنوان يك ميوه خوش طعم كه اتفاقا كلي خواص دارويي هم دارد ، مورد قبول مي‌افتد. البته اين ميوه معمولا در ميوه فروشي‌ها به همين راحتي پيدا نمي‌شود.

شايد معدود ميوه‌فروشي را بتوان در شهر‌هاي بزرگ پيدا كرد كه نام آن را شنيده باشد، اما مردم جنوب كشور با آن انس و الفتي باور نكردني دارند و اين شايد به خواص دارويي و غير دارويي بي‌شمار آن بر‌مي‌گردد.

خواص دستنبو


طالبي و گرمك از انواع خربزه هستند كه خواص دارويي آن‌ها تقريباً مشابه يكديگر است. نوع ديگر از اين ميوه «دستنبو» نام دارد كه معطر مي‌باشد. در يك تحقيق علمي كه پژوهشگران آرژانتيني و آلماني انجام داده‌اند، نشان داده شده است كه طالبي از نظر خاصيت ضد انعقاد خون در رديف «سير»، «پياز» و «زنجبيل» قرار دارد ... محققان براي آزمايش، مقداري از پلاكت‌هاي خون را گرفته، با مقدار كمي عصاره يا آب طالبي شيرين مخلوط كردند و مشاهده نمودند در طالبي عاملي وجود دارد كه به شدت مانع از انباشته شدن غير طبيعي پلاكت‌ها مي‌شود و در نتيجه از انعقاد و لخته‌شدن خون در رگ‌ها - كه عامل حمله‌هاي قلبي است - جلوگيري مي‌شود. بنابراين، طالبي يكي ديگر از خوراكي‌هايي است كه براي رقيق‌شدن خون و كاهش خطر حمله‌هاي قلبي مي‌تواند مفيد باشد. البته اگر طالبي و آسپرين با هم خورده شود،

خواص گرمک


من گرمک هزار و یك خاصیت دارم كه از آن جمله دوست كبد هستم و كلیه ها را از سنگ پاك مى كنم
من داراى اكسیر جوانى هستم و اگر خانمها مرا به شكل ماسك به چهره بگذارند چین و چروك و لكهاى سیاه صورتشان برطرف خواهد شد و...
من ((گرمك )) غذاى مطلوب بیماران مى باشم . با این كه از خانواده ى خربزه هستم معذلك این مثل ایرانى كه مى گوید ((هر كس خربزه مى خورد باید پاى لرزش بنشیند)) در حق من صدق نمى كند. هر چند كه من هم مانند سایر اقسام خربزه مثل شهرى ، شخته و غیره امراض خفته و نهفته مخصوصا تب و نوبه را زنده و آشكار مى كنم ، ولى آن قدرت و توانایى را دارم كه این امراض را قبل از ظاهر شدن درمان نموده و جلوگیرى كنم . چون میزان قند در من خیلى كم ، بلكه نزدیك به هیچ است . مبتلایان به مرض قند كه از خوردن انواع خربزه محروم مى باشند، مى توانند با خیال راحت مرا نوش جان كنند و از منافع سرشار من استفاده نمایند. من بهترین دارو براى درمان یرقان و استسقاء هستم و خوردن من شیر، عرق و ادرار را زیاد مى كند و از نقرس و روماتیسم جلوگیرى مى نماید.

خواص درماني و كاربرد كنار

Ziziphus spina-christ
ميوه كنار سرد و خشك است. ميوه نارس آن قابض و نافخ و رسيده آن دير هضم و خوردن ۲۰۰ گرم آن مسهل صفرا از معده و روده هاست و حرارت را فرو مي نشاند. خوردن ميوه رسيده ترش آن باز كننده گرفتگي هاي مجاري و كشنده كرم معده و روده است. براي سرد مجازان مضر است و بايد با سكنجبين خورده شود. ميوه خشك آن قابض است و آرد آن را كه از سائيدن كنار رسيده بدون هسته حاصل مي شود با كمي آب مخلوط كرده و با انواع شربتهاي مناسب مي خورند. سرخ كرده و بو داده ميوه كنار خيلي قابض است و براي اسهال و زخم روده ها و تبهاي گرم مناسب است. خوردن شيره مغز هسته آن تبهاي گرم خوني و صفراوي را دفع مي كند و براي آبله، سرخجه، و سرخك نافع است و عطش را تسكين مي دهد.

خواص طالبی

خواص طالبی
طالبی (cantaloupe) نام خود را از روستای ایتالیایی کانتالوپ (cantalup) گرفته است، روستایی که برای اولین بار در سال 1700 بعد از....

هیچ جای تعجبی نیست که طالبی با آن بوی مطبوع و طعم دلپذیر و موادی که دارد یکی از پرطرفدارترین انواع خربزه باشد.
طالبی (cantaloupe) نام خود را از روستای ایتالیایی کانتالوپ (cantalup) گرفته است، روستایی که در سال 1700 بعد از میلاد در آن برای اولین بار طالبی کشت شده است. طالبی از خانواده خیار و کدو تنبل است و مانند بسیاری از آنها روی زمین رشد می‌کند.

فواید خوردن شلیل

فواید خوردن شلیل
شلیل میوه آب‌دار تابستانی بوده و دارای خواص فراوانی است.


خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال‌ها مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل‌ها ناشی از وجود لوتئین در آن‌ها است.

قره قات


*قره قات*

قره قات ؛ ضد میکروبی قوی


Bilberry

قره قات (قره قاط) یا سیاه گیله درختچه ی کوچکی است به ارتفاع تا 60 سانتی متر که دارای برگ هایی بیضوی و به رنگ سبز روشن است. برگ های این گیاه بادوام بوده ولی در زمستان بر روی گیاه باقی نمی مانند. گل ها که در کنار برگ ها می روید سفید مایل به سبز و یا گلی رنگ است. میوه ی این گیاه از نوع سته است و پس از رسیدن کامل به اندازه ی نخود شده و حاوی آب بنفش رنگی می باشد.
میوه ی نارس آن کمی ترش و میوه رسیده کمی شیرین است. میوه ها از غباری سفید رنگ پوشیده شده اند. قسمت مورد استفاده ی قره قاط شامل برگ، ریشه و میوه است. البته مهم ترین مصرف دارویی، مربوط به میوه ی آن می باشد. میوه ها پس از رسیدن کامل اکثراً آبی مایل به سیاه هستند. قره قات در اکثر نواحی جنگلی آسیای صغیر، قفقاز، سیبری، آمریکای شمالی و به خصوص اروپا یافت می شود. این گیاه در ایران رویش ندارد؛ ولی گونه ی دیگری  که شرح داده شده است در سرزمین ایران وجود دارد.

ترکیبات مهم:

دانه ی قره قات حاوی حدود 88 درصد آب است. بقیه مواد شامل آنتوسیانین که در میوه های تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولی در عصاره غلیظ شده ی این میوه، 25 درصد می باشد.

خواص درمانی انگور فرنگی



انگور فرنگی بوته بادوامی است که طول آن به دو متر می رسد. گیاه شاخه های چوبی دارد و بدون ساقه مرکزی است. برگ های آن معطر و رنگ سبز تیره دارند و بر روی شاخه های بلند گیاه به صورت یک درمیان جفت یا خوشه بیرون میآیند. در بهار گل های سفید مایل به سبز از محور خوشه ها آویزان شده و بعدا به میوه ارغوانی تیره انگور فرنگی تبدیل می شوند. به فارسی «انگور فرنگی» و به ترکی «فرنگ اوزومی» گفته می شود. در اصطلا ح مازندران در نور و کجور «گالش انگور» و «گالش انگورک» و در رودسر «دیوانگوری» نامیده می شود. گیاه شناسان هندی نام اصلی این گیاه را grossularia.R و سایر نام ها را نام های مترادف ذکر می کند. این گیاه بومی مناطق شمال و مرکزی اروپا و غرب آسیاست و به صورت خودرو در خاک های مرطوب در جنگل های شمال می روید.

۷ ماده غذایی مفید تابستانی

۷ ماده غذایی مفید تابستانی
همه فصول میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و خوشمزه مخصوص به خود را دارند.


 اما اگر بخواهیم از بهترین و مقوی ترین آنها یاد کنیم، نباید از محصولات باغ ها و کشتزارها، در این روزهای گرم غافل شویم. مصرف میوه های خوشمزه و خوش آب و رنگی که با پایان بهار و آغاز تابستان وارد بازار می شوند، می توانند سلامتی و انرژی ما را در این روزهای طولانی و گرم تامین کنند.

اصول فريز كردن مواد غذايي


نوشته  : مهندس مسيح انصاري كارشناس ارشد صنايع غذايي 

فريز كردن، يكي از آسان‌ترين، سريع‌ترين و بهترين روش‌هاي نگهداري مواد غذايي است. غذاهاي فريز شده بيشتر از ساير روش‌هاي نگهداري مواد غذايي، رنگ، مزه، بافت، طعم و به طور كلي مواد مغذي را حفظ مي‌كنند.
قبل از فريز كردن مواد غذايي، بايد نكات زير را مد نظر قرار داد.
الف: فريزرتان را در يك مكان خنك، خشك و جايي كه درجه‌ي حرارت ثابت باشد، قرار دهيد.
ب: براي كارايي بالاتر و بهتر، كمتر از سه‌چهارم حجم فريزرتان را پر كنيد.
ج: غذاهاي فريز شده را به موقع مصرف كنيد و از نگهداري طولاني‌مدت آنها خودداري نماييد.
د: درب فريزر را فقط در موارد لزوم باز كنيد.
هـ: نسبت به برچسب انرژي بر روي فريزرتان دقت كنيد.
و. از بسته شدن درب فريزر، مطمئن شويد.
ز: چنانچه فريزر شما، يخ مي‌زند، يخ‌هاي آن را مرتبا خارج كنيد.

ظروف تفلون


نوشته  : محمد حضوري دانشجوي دكتراي تغذيه 

مقدمه:


نام ظروف تفلون به ظروفي اطلاق مي‌شود كه در آنها سطح داخلي كه در تماس با ماده غذايي است، با يك ماده پليمري پوشانده ‌شود تا از چسبيدن مواد غذايي به ظرف در حين پخت جلوگيري شود. تاريخچه پيدايش اين ظروف به حدود 70 سال قبل بازمي‌گردد كه در آن زمان يك شركت آمريكايي ماده‌اي پليمري به نام پلي‌تترافلوئوراتيلن(PTFE) را كشف و نام تجاري تفلون را بر آن نهاد. دو خصوصيت ويژه‌اي كه اين پوشش را در مقابل ساير پوشش‌ها برتري مي‌بخشد عبارتند از: مقاومت حرارتي بالا و مقاومت زياد در برابر اسيدها و قليا‌ها.

محصولات پاستوريزه به دور از تب مالت

نوشته  : دكتر دبيريان مدير تضمين كيفيت شركت صنايع شير ايران 
با توجه به نزديك شدن فصل تابستان و گزارش‌هاي ارايه شده توسط مراكز بهداشتي مبني بر افزايش بروز تب مالت يا بروسلوز، بر آن شديم كه گفتگويي با آقاي دكتر دبيريان مدير تضمين كيفيت شركت صنايع شير ايران (پگاه) كه دكتراي بهداشت موادغذايي با گرايش شير دارند، در ارتباط با راههاي انتقال تب مالت و نحوه مقابله با آن داشته باشيم.


آقای دکتر دبيريان لطفا در مورد بيماری  تب مالت ؛نحوه انتقال وعلائم آن  توضيحاتی را بفرماييد؟

تب مالت يا بروسلوز يکی از مهمترين بيماری‌های مشترک بين دام و انسان است.
عامل بيماری اولين بار توسط دکتر بروس در سال 1887 ميلادی  از طحال سربازان انگليسی در جزيره مالت جدا گرديد و به افتخار کشف اين باکتری  توسط دکتر بروس به اين بيماری بروسلوز اطلاق مي‌شود.


انواع مختلف اين باکتری عبارتند از:

بروسلا ملی تنسيس(درگوسفند و بز)؛بروسلا آبورتوس (در گاو)؛ و... که مهمترين باکتری از نظر انتقال به انسان در ايران ، بروسلا ملی تنسيس می‌باشد که عمدتا از طريق مصرف  شير و فرآورده‌های خام گوسفند و بز به انسان سرايت می‌نمايد . اين بيماری در گاو معمولا موجب سقط جنين گرديده وليکن در گوسفند تقريبا فاقد علامت مشخصه می‌باشد .
شيوع اين بيماری در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زايش افزايش می‌يابد .
اين بيماری در انسان در سنين 30-20 سالگی  وفور بيشتری دارد.همچنين جنس مذکر 58 درصد و جنس مونث 42 درصد مبتلايان را به خود اختصاص مي‌دهد. درصد آلودگی اين بيماری در جوامع روستايی 79 درصد و مناطق شهری 21 درصد گزارش گرديده است.
مهمترين راههای انتقال اين بيماری  به انسان عبارتند از:
1- تماس مستقيم (از راه ملتحمه چشم؛ از طريق جراحات سطحی پوست و خراش‌های جلدی)
2- مصرف بافت‌های آلوده؛ شير خام و فراورده‌های لبنی


3- انتقال تنفسی  

انتقال اين بيماری به ندرت از انسان به انسان صورت می‌گيرد.
علائم اين بيماری به سه فرم حاد؛ تحت حاد و مزمن ديده می‌شود.
در فرم حاد، لرز ناگهانی؛ درد عمومی بدن و تعريق شديد و تب ديده مي‌شود و در فرم تحت حاد، ضعف و خستگی و در فرم مزمن بعد از يک دوره تب دار، برای سالها باقی مي‌ماند.
دوره نهفتگی اين بيماری بين 3-1 هفته مي‌باشد.


آقای دکتر دبيريان تشخيص اين بيماری و درمان آن به چه صورت است؟

تشخيص اين بيماری با روش‌های مختلف از جمله جدا کردن باکتری از نمونه در محيط‌های کشت؛ آزمايش کومبس رايت و .. و درمان آن نيز توسط دارو‌ها و آنتی‌بيوتيک‌هايی نظير ريفامپسين و تتراسيکلين صورت مي‌گيرد. معمولا از چند نوع دارو همزمان استفاده مي‌شود.


آقای دکتر دبيريان عمل پاستوريزاسيون در کارخانه‌هاي تابعه صنايع شير ايران (پگاه) به چه صورت انجام مي‌گيرد؟

پاستوريزاسيون معمولا عملی ترکيبی بين حرارت و زمان مي‌باشد.
معمولا پاستوريزاسيون شير به چند روش انجام مي‌شود. که متداول‌ترين روش در کارخانه‌های شير روش سريع  (HTST) مي‌باشد.  در اين روش برای پاستوريزاسيون شير از حرارت 75-72 درجه به مدت 20-15 ثانيه ؛ خامه 90-85 درجه به مدت 15 ثانيه؛ ماست (شير ماست) 90 درجه به مدت 5 دقيقه و انواع پنير (الپما؛ اولترافيلتره و خامه ای) با دمای 78 درجه و به ترتيب در زمان

20-15 ثانيه؛ 60-30 ثانيه و 15 ثانيه استفاده مي‌گردد. که در اين دما‌ها کليه ميکروب‌های بيماريزای شير منهدم مي‌گردند.


آيا با توجه به شبهه بوجود آمده اين باکتری مي‌تواند از طريق خوردن شير و محصولات پاستوريزه به انسان سرايت کند؟

به هيچ وجه امکان ندارد اين باکتری در محصول پاستوريزه وجود داشته باشد چرا که هدف اصلی از عمل پاستوريزاسيون از بين بردن کليه ميکروب‌های بيماريزا بوده و به دنبال آن انهدام اکثريت قريب به اتفاق باکتری‌های غير بيماريزا (5/99 درصد به بالا) و همچنين حفظ کيفيت شير (ارزش غذايی) مي‌باشد.


اطمينان  پاستوريزه شدن شير و ساير فرآورده‌ها در کارخانه‌های پگاه به چه صورت انجام مي‌گيرد؟

در شركت‌هاي تابعه صنايع شير ايران از چندين روش همزمان  جهت اطمينان از پروسه پاستوريزاسيون استفاده مي‌شود.
اين روش‌ها شامل:
1- وجود والو اضطراری در دستگاه پاستوريزاسيون ؛ (در صورتی که شير در طی مسير در دستگاه پاستوريزاتور دمای لازم را نبيند اين والو به صورت اتوماتيک بسته شده و از ادامه جريان شير به مرحله بعدی جلوگيری شده و  شير به سيکل قبلی (بالانس تانک) جهت حرارت ديدن مجدد برمي‌‌‌گردد)
2- وجود گراف‌ها جهت ثبت لحظه ای دما در پاستوريزاتورها
 3- تست‌های آنزيمی: (که در مورد شير تست فسفاتاز و در مورد خامه تست پراکسيداز حائز اهميت است. اين آنزيم‌ها به دليل اينکه در کليه شير‌های خام وجود دارند و مقاومت حرارتی آنها نسبت به مقاوم‌ترين ميکروب بيماري‌زاي شير و خامه بيشتر است در صورت عدم وجود اين آنزيم‌ها شير و خامه  کاملا پاستوريزه است و هيچ ميکروب بيماری‌زا در آن وجود ندارد. انجام اين آزمون در کليه شرکت‌های لبنی الزامی است.
4- افزايش بار ميکروبی به تعداد زياد (درصورت پاستوريزه نشدن شير نتايج  کشت‌های ميکروبی  به سرعت بالا رفته و توليد کننده در مدت زمان کوتاهی پی به آلوده بودن شير مي‌برد.)
ضمنا نمونه برداری‌های تصادفی  هر ماهه از طرف سازمان‌های نظارتی نظير موسسه استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذايی از محصولات کارخانه‌های لبنی صورت مي‌گيرد؛ همچنين نمونه‌برداری از سطح بازار نيز انجام شده و تا به حال هيچ گزارشی مبنی بر جداسازی اين باکتری توسط سازمان‌های ذيصلاح ارسال نشده است.


آقای دکتر دبيريان برخی از مردم شير خام را از بيرون خريداری و در منازل خود اقدام به جوشاندن و به اصطلاح پاستوريزه کردن مي‌نمايند آيا اين عمل از نظر شما مورد قبول است؟

اين عمل اصلا توصيه نمي‌شود چرا که اين باکتری در صورت وجود مي‌تواند از خراش‌های سطحی پوست نيز جذب (در صورت تماس شير با دست) و سبب ايجاد بيماری شود. ضمنا شير خام که به طريق جوشاندن پاستوريزه شود خواص تغذيه‌اي خود را تا حد قابل توجه از دست مي‌دهد. لازم به ياد آوری است برخی از افراد تصور مي‌کنند با جوشيدن اوليه شير (بالا امدن و کف کردن آن) ميکروب‌ها از بين مي‌روند در صورتی که برای اطمينان از سلامت شير حداقل 15-10 دقيقه عمل جوشيدن شير به همراه هم زدن آن بايد ادامه داشته باشد.


آقای دکتر دبيريان با مصرف چه فرآورده‌هايی امکان ابتلا به اين بيماری وجود دارد؟ و آيا توصيه به خوردن پنير و ساير فرآورده‌های سنتی مي‌شود يا خير؟

راه اصلی ورود اين باکتری به بدن و ابتلای اشخاص از طريق دهان مي‌باشد. و شير خام و فرآورده‌های غير پاستوريزه (خامه و بستنی و پنير غيرپاستوريزه) از مهمترين عواملی هستند که اشخاص با مصرف آنها در صورت وجود ميکروب آلوده می‌شوند.
در فرآيند صنعتی توليد پنير، شير تحت عمليات حرارتی پاستوريزاسيون کامل قرار می‌گيرد. وليکن در فرآيند توليد پنير به روش سنتی معمولا شير تحت عمليات حرارتی  بالايی قرار نمی‌گيرد. (حداکثر 38-37 درجه) و در صورت وجود اين ميکروب پنير آلوده مي‌گردد. غلظت زياد نمک و ماندگاری پنير به مدت زياد (چندين ماه) احتمال از بين بردن اين باکتری را بالا مي‌برد.
کلام آخر اينکه مردم اطمينان داشته باشند که با مصرف شير و فرآورده‌های آن که بطور کامل و صحيح تحت عمليات پاستوريزاسيون قرار گرفته باشند  به هيچ عنوان مبتلا به تب مالت و ساير باکتری‌های بيماری‌زا  نخواهند گرديد و هر ادعايی در اين زمينه که حتی بعضا از سوی برخی از کارشناسان گروه پزشکی صورت مي‌پذيرد غيرقابل قبول مي‌باشد.

منبع: دنیای تغذیه  ش 74

رژيم غذايي در نقرس

نوشته  : عسل عطايي كارشناس ارشد تغذيه 
نقرس از قديمي‌ترين بيماري‌ها در تاريخ پزشكي و در واقع شكلي از آرتريت (التهاب مفاصل) به شمار مي‌رود. درد مفاصل در اين بيماري ناشي از مقادير بيش از حد اسيداوريك در خون است. كريستال‌هاي سوزني شكل نمك‌هاي اسيداوريك يعني اورات سديم به صورت سنگ‌هاي آهكي در مفاصل به جا مي‌ماند و موجب قرمزي، تورم و درد شديد به‌خصوص در نقاط انتهايي بدن مثل پا، انگشتان پا و آرنج مي‌شود.
در حالت عادي، اسيداوريك در خون حل مي‌شود، اما در شرايط زير، اين روند دچار اشكال مي‌گردد:

- افزايش توليد اسيداوريك
 -عملكرد ناكافي كليه به منظور دفع اسيداوريك
 -مصرف بالاي غذاهاي حاوي پورين
پورين يكي از تركيبات موجود در پروتئين‌ها و اسيدهاي آمينه است كه در ساختمان DNA و RNA وجود دارد. بدن مي‌تواند با استفاده از آنزيم گزانيتن اكسيداز، پورين را متابوليزه كند.

نقش تغذيه در كنترل عوارض ناشي از درمان سرطان


نوشته  : نازلي سيدخوئي- دانشجوي كارشناسي ارشد علوم بهداشتي در تغذيه، دانشگاه علوم پزشكي تهران

رژيم غذايي مناسب براي فردي كه تحت درمان سرطان مي باشد، بسيار مهم است، زيرا در اين هنگام، نياز بدن بسيار بالا مي‌رود. 3 هدف تغذيه‌اي عمده براي فردي كه دچار سرطان است وجود دارد:
1) حفظ وزن در محدوده‌ي طبيعي 2) انتخاب و مصرف غذاهاي سالم، به نحوي كه مواد مغذي لازم براي ترميم سلول‌ها را تامين نمايد. 3) جلوگيري از عود سرطان و بدخيمي‌هاي ثانويه.




چگونه سرطان روي نيازهاي تغذيه‌اي اثر مي‌گذارد؟

در فردي كه دچار سرطان است عادات و رفتارهاي غذايي و نيز چگونگي مصرف مواد مغذي توسط بدن تغيير مي‌كند





تغذیه‌ی كودك، اسیر اشتباهات بزرگ!


نوشته  : دكتر سید ضیائ الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آ‌لمان دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران 
گرچه تغذیه‌ی مناسب، متعادل و متنوع كودكان از جمله اقدامات قابل تقدیر از طرف مادران در جهت سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند در قبال تامین سلامتی جسم و ذهن فرزند آ‌نها در زمان حال و آ‌ینده تلقی می‌شود ولی گاهی مادران جوان به‌خصوص آ‌نهایی كه تنها یك فرزند دارند، باورهای غلطی از سلامتی، روند رشد، میزان نیاز و اشتهای كودك خود دارند. گاهی در قبال نوسانات طبیعی اشتهای كودك خود، چنان دچار دلهره، نگرانی و اضطراب می‌گردند كه ناخودآ‌گاه اقدامات زیان‌بار و رفتارهای نابجایی را در قبال خورد و خوراك غنچه‌های زندگی به‌عمل می‌آ‌ورند كه عواقب ناگوار و صدمات جبران‌ناپذیری را در زمان حال و به‌خصوص آ‌ینده‌ی آ‌نها رقم می‌زند. روی سخنم با شما مادر گرانقدر می‌باشد; آ‌یا شما هم از جمله مادرانی می‌باشید كه چاقی كودكتان را دلیل سلامتی و زیبائی او می‌دانید و در راستای افزایش روزافزون وزن بچه‌تان مشتاقانه هر روز با ترفند جدیدی تلاش می‌كنید تا چند لقمه‌ای غذای بیشتر و جرعه‌ای افزون‌تر از آ‌نچه كه بچه خود می‌خواهد و میل دارد به او بخورانید و بنوشانید؟

عدم تحمل فروكتوز


نوشته  : علی شفیعی كارشناس تغذیه 
• تعریف
عدم تحمل فروكتوز، یک بیماری ارثی است كه طی آ‌ن، بدن توانایی تولید برخی تركیبات شیمیایی لا زم جهت تجزیه ی فروكتوز (قند میوه) را ندارد.
• توصیف بیماری
فروكتوز قندی است كه به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، عسل و شیرین كننده ها وجود دارد. بیشتر فروكتوزی كه از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می گردد، طی مراحلی در كبد به گلوكز تبدیل می شود. این قند درگروه مونوساكاریدها قرار داشته و تنها در یک مورد، مستقیما مورد استفاده بدن قرار می گیرد. (فروكتوز در مردان مستقیما در فرآ‌یند اسپرماتوژتز یا اسپرم سازی دخالت می كند.)

تغذيه و سندرم تخمدان


نوشته  : لادن گیاهی دانشجوی دکترای تغذیه دانشگاه وین 

سندرم تخمدان پلی كیستیک  كه یكی از مهم ترین دلایل نازایی محسوب می شود، اختلا ل شایع مربوط به غدد درون ریز است كه در ۶ تا ۱۰ درصد دختران و زنان سنین باروری مشاهده می شود. از آ‌نجا كه این اختلا ل مجموعه گسترده ای از علا ئم را در بر می گیرد، واژه ی سندرم برای آ‌ن به كار برده می شود. پرمویی (هیرسوتیسم)، آ‌كنه، تخمک گذاری نامنظم و غیرطبیعی، آ‌منوره ( قطع قاعدگی)، الیگو منوره (قاعدگی نامنظم)، هیپر آ‌ندروژنیسم (ترشح بیش از حد هورمون های مردانه)، به هم خوردن نسبت هورمون های موثر در تخمک گذاری، درد در ناحیه  كمر، مقاومت به انسولین یعنی عدم پاسخ دهی مناسب سلول ها به انسولین، هیپر انسولینمی (افزایش سطح هورمون انسولین)، دیابت نوع دو، اختلا ل چربی های خون و فشار خون بالا  به همراه افزایش وزن از علا ئم مهم این سندرم هستند. افزایش وزن در این افراد، خود باعث تشدید سایر علا ئم ذكر شده می شود، به طوری كه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلا یان به  ثتٴت چاق هستند. این اختلا ل می تواند از زمان بلوغ آ‌غاز شود اما اغلب در دوره جوانی مشاهده می شود. علت اصلی بروز ثتٴت مشخص نیست و برای آ‌ن درمان قطعی وجود ندارد.

ارزش‌های غذایی رنگارنگ


نوشته  : مریم سالك زمانی كارشناس ارشد تغذیه اداره كل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان آ‌ذربایجان شرقی 
شاید به نظر شما ارتباط رنگین كمان با تغذیه، عجیب به نظر آ‌ید. اما با كمی توجه به رنگ‌های میوه‌ها و سبزی‌های موجود در طبیعت، تعجب شما رفع می‌شود. شاید از خودتان پرسیده باشید كه چرا میوه‌ها و سبزی‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلف یافت. رنگ‌دانه‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، این محصولات را رنگین می‌كنند. وجود رنگدانه‌ها فقط برای رنگی كردن میوه‌ها و سبزی‌ها نیست. آ‌ن‌ها دارای نقش‌های بسیار مهمی می‌باشند. این رنگدانه‌ها در حقیقت آ‌نتی اكسیدان‌های بسیار قوی هستند. 

لیكوپن ، آ‌نتی اكسیدانی قوی در میوه‌ها و سبزی‌های قرمز و صورتی رنگ مانند گوجه فرنگی و گریپ فروت صورتی رنگ، است كه خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

روزی چند وعده بخوریم؟


نوشته  : برليانت بزرگمهر محقق و مشاور تغذيه و رژيم درماني 
بسیاری از خوانندگان عزیز  كه دارای اضافه وزن هستند و یا بیم چاق شدن دارند، از برخی عادات غذایی خاص پیروی می‌كنند كه ممكن است از نظر سلامت مفید نباشد، یكی از این عادات معمول، حذف بعضی از وعده‌های اصلی غذایی است. بهتر است در این مقوله به بررسی این موضوع بپردازیم و دریابیم كه آ‌یا این عمل مفید است یا خیر و آ‌یا اصولا تاثیری در پیشگیری یا درمان چاقی دارد و یا كاری عبث و بیهوده است و مهم‌تر از همه اینكه به سلامت افراد لطمه وارد می‌سازد یا به حفظ سلامت آ‌نان كمك می‌كند.
به طور معمول برنامه غذایی افراد شامل سه وعده‌ی اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده یعنی میان‌وعده‌ی صبح (بین صبحانه و ناهار) و عصرانه (بین ناهار و شام) است.

ظروف فلزی، خواص و محدودیت‌ها


نوشته  : محمد حضوری دانشجوی دكترای تغذیه
ظروف فلزی


 از زمان‌های بسیار دور به چرخه تهیه، پخت و مصرف مواد غذایی وارد شده‌اند. این ظروف به دلایل متعددی نظیر انتقال حرارت سریع و مقاومت بالاتر آ‌نها در مقابل عواملی نظیر صدمه و ضربه‌ها از جایگاه ویژه‌ای در آ‌شپزخانه‌ها برخوردار می‌باشند. لازم به ذكر است كه انتقال حرارت سریع در این ظروف، به پخت سریع‌تر مواد غذایی منجر می‌شود. توجه عمومی به ظروف فلزی ادامه یافت تا اینكه ظروفی با فن آ‌وری جدید به بازار عرضه شدند كه علاوه بر انتقال حرارتی مناسب، سبك و قابل استفاده برای پخت در وسایل جدیدی نظیر مایكروویو بودند. از طرف دیگر بررسی‌های علمی در خصوص تاثیرات ظروف مواد غذایی بر حفظ كیفیت غذا و سلامتی افراد جامعه افزایش یافت و این تحقیقات نشانگر آ‌ن بود كه بیشتر ظروف فلزی می‌تواند بر كیفیت مواد غذایی تاثیراتی بر جای گذارند. البته این امر در طی سالیان نه چندان دور به اثبات رسیده بود. به عنوان مثال در دوران گذشته در حین پخت غذاهایی نظیر آ‌ش و سوپ، یك تكه آ‌هن را به یك تكه نخ وصل نموده و درون غذای در حال پخت قرار می‌دادند كه بر اساس برخی شواهد این امر موجب افزایش ذخایر آ‌هن در بدن افراد مصرف‌كننده آ‌ن ماده غذایی می‌شد.

تاثیر پروتئین های سویا بر چاقی


نوشته : دكتر پیمان غلام نژاد دامپزشک، كارشناس آ‌زمایشگاه كنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشكی ایران 
مقدمه:
امروزه مشكل چاقی به عنوان یك همه‌گیری جهانی مطرح است و پیشگیری از آ‌ن در تمام جوامع و سنین مختلف به شدت اجرا می‌شود. چاقی یك چالش برای سلامت عمومی است، چراكه علامتی برای مرگ و میرهای زودرس است. همچنین معمولا به همراه عوامل خطرزای قلب و عروق مثل دیابت‌، فشارخون و اختلالات چربی دیده می‌شود. افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در چند دهه گذشته تا حدی به دلیل تغییر در شیوه زندگی و نوع تغذیه می‌باشد. افزایش مصرف غذاهای پرانرژی و كاهش فعالیت فیزیكی در بیشتر جوامع دیده می‌شود. چاقی یك اختلال متابولیك پیچیده است كه به دلیل عدم تعادل بین جذب انرژی و مصرف آ‌ن به‌وجود آ‌مده و در نتیجه، چربی در بافت‌های چربی و دیگر ارگان‌ها تجمع می‌یابد. ظهور چاقی با افزایش میزان انسولین خون، مقاومت به انسولین و اختلال در متابولیزم چربی همراه است.

ماست و عملكرد دستگاه گوارش


نوشته شده توسط : دكتر محمد رضا وفا متخصص تغذیه و رژیم درمانی استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران ( 23 فروردين 1390 )
كمبودلاكتاز و سوء هضم لاکتوز

كمبود لاكتاز در بین افراد بزرگسال شایع ترین نوع كمبود آ‌نزیمی محسوب می شود. بالغ بر نیمی از بزرگسالان در دنیا به عدم تحمل لاكتوز مبتلا  هستند. از دیدگاه تكاملی، این شرایط به عنوان ناهنجاری شناخته نمی شود. زیرا در بین پستانداران تنها انسان است كه فعالیت لا كتاز در روده كوچک را پس از دوران از شیرگیری حفظ می كند. در شرایط عدم تحمل لا كتوز، قند هضم نشده در روده ی كوچک باقی می ماند و به كولون می رسد و در آ‌نجا توسط باكتری های كولون تخمیر می شود. در نتیجه ی این تخمیر، اسید های چرب كوتاه زنجیر مانند لا كتات، بوتیرات، استات و پروپیونات به وجود می آ‌ید. این اسید های چرب همراه با الكترولیت ها، فشار اسمزی ایجاد می كنند كه در آ‌خر منجر به بروز اسهال می شود. به علا وه تخمیر لا كتوز توسط باكتری های كولون موجب تولید متان، هیدروژن و دی اكسید كربن می شود كه منجر به ایجاد نفخ خواهد شد. برای بسیاری از افرادی كه دچار عدم تحمل لا كتوز هستند، فرآ‌ورده های لبنی تخمیری نسبت به انواع غیر تخمیری بسیار راحت تر تحمل می شوند. دلا یل بسیاری برای این تفاوت وجود دارد. به هنگام تخمیر شیر، لا كتوز تا حدودی هیدرولیز می شود. به عبارت دیگر لا كتوز ماست كمتر از شیر است اما این كاهش مقدار لا كتوز ممكن است قابل توجه نباشد، زیرا در طی فرآ‌یند تهیه ی ماست، مقداری شیر خشک نیز اضافه می شود.

كوآ‌نزیم T10 محافظ پوست، حامی قلب


نوشته  : تهیه و تنظیم: مسعود نصیری كارشناس تغذیه، دانشگاه رازی كرمانشاه 
مقدمه

این كوآنزیم، ماده ای ویتامینی یا شبه ویتامینی است كه در دامنه ی وسیعی از غذاها یافت شده و علا وه بر آن در بدن نیز سنتز می شود. كوآنزیم  ۱۰تتنها آنتی اكسیدان محلول در چربی است كه در بدن ما سنتز می شود.
بیوسنتز  ۱۰ت طی چندین مرحله ( ۱۷ مرحله) با كمک حداقل ۸ ویتامین و چندین عنصر معدنی از اسید آمینه ی تیروزین انجام می شود. كوآنزیم ۱۰ت در مركز زنجیره ی تنفسی در بخش جدار داخلی میتوكندریایی سلول (در واقع مركز ثقل جمع آوری الكترون های احیاء كننده در كمپلكس ها) حضور دارد. عملیات انتقال الكترون و پروتون توسط حلقه ی كینون، اصل حیاتی در كلیه اشكال حیات است، كه در حیوانات و جانداران به شكل یوبی كینون میتوكندریایی و در گیاهان تحت عنوان پلا ستوكینون در كلروپلا ست و مونوكینون در باكتری هاست. واژه ی بیوانرژیتیک توصیف كننده ی محدوده ی خاصی از تولید انرژی سلولی در بیوشیمی سلول زنده است.


# كمبود كوآ‌نزیم  ۱۰ت
محققین فراوانی تا به حال این كوآ‌نزیم را در خون و بافت های افراد مختلف ارزیابی نموده اند. مقادیر كاسته شده ی آ‌ن در بدن حین بیماری های گوناگون در انسان و حیوان مورد بررسی قرار گرفته است. كمبود این فاكتور معمولا  به سه شكل خود را نمایان می سازد. ابتدا كمبود این عامل در رژیم غذایی افراد، دوم نقص در بیوسنتز كوآ‌نزیم در بدن و در نهایت مصرف بیش از حد كوآ‌نزیم توسط سلول ها یا عواملی كه سبب دفع یا مهار آ‌ن از بدن شوند. بدیهی است در برخی موارد تركیبی از عوامل فوق می توانند نقش داشته باشند.
در برخی موارد، افراد دچار سوء تغذیه یا افراد كاشكتیک، كمبود كوآ‌نزیم ۱۰ت را تجربه می كنند و در بعضـی مـوارد برخـی تركیبات دارویی مهاركننده، با مهار برخی آ‌نزیم ها می تواند بیوسنتز ۱۰ت-رٴ را نیز مهار نماید. بنابراین در چنین شرایطی بایستی برای دوری از اثرات مضر، مصرف خوراكی ۱۰ت-رٴ به شكل مكمل توصیه شود.
گاهی شرایط خاص مثل شوک حاد و وضعیت بیش متابولیكی برای بدن می تواند مقادیر قابل توجه  ۱۰ت-رٴرا از بدن دفع نماید.


# ژن، آ‌نزیم، بیوسنتز  ت
امروزه تمركز اصلی تحقیقات بر نقش های فیزیولوژیک ت در سطوح مولكولی است. در بررسی های انجام شده مشخص شده كه ژنی كه منجر به افزایش طول عمر می شود در بیوسنتز  تضروری است و در واقع روند افزایش سن با سطوح  تبدن مرتبط است. همچنین اثـرات قطعی آ‌نتی اكسیدان بودن  ۲بت/تدر مطالعه روی مخمرها مشخص شد. 


# نقش كوآ‌نزیم  ۱۰ت در بیماری های قلبی
با توجه به ماهیت سلول های قلبی و مصرف انرژی فراوان توسط آ‌نها مقادیر تغلیظ یافته ی كوآ‌نزیم ۱۰ت در ماهیچه های قلبی قابل شناسایی است. بطور كلی در ۱۴ سال گذشته حجم بالا ی آ‌زمایشات كلینیكی روی اثر كوآ‌نزیم ۱۰ت در بیماری های قلبی تمركز داشته است. بطور خاص نارسایی احتقانی قلب بطور قابل ملا حظه ای با سطوح پایین كوآ‌نزیم ۱۰ت همبستگی دارد. در واقع این نقصان می تواند به عنوان اولین فاكتور علت شناسی در انواع مشكلا ت عملكردی قلب نمایان شود. در عین حال در صورت عدم پیگیری علل كاهش این فاكتور روند رو به رشد نارسایی قلبی ادامه خواهد داشت. اولین گروه بیماران، افرادی بودند كه تاٴثیر كمبود كوآ‌نزیم ۱۰ت را روی نارسایی قلبی خود به دلیلـی نامشخـص به شكـل ضعـف ماهیچه ی قلب  )شخژچررشذرخحزچٴ ححژچدخح حخخژچررخحخ( تجربه نموده بودند.
چندین آ‌زمایش عملی با كمک مكمل  ۱۰ت-رٴو دارونما  )رچححچدر(بر عملكرد قلبی بیماران و پایش همزمان اكوكاردیوگرافی در آ‌نها صورت گرفت. ۱۰ت-رٴ داده شده به شكل خوراكی در مقادیر تقسیم شده در طول روز بشكل قرص جویدنی همراه یک وعده غذای چرب یا یک كپسول روغنی ژلا تینی مورد استفاده قرار گرفت. شاخص های قابل توجه بهبودی در علا ئم این بیماران از جمله خستگی، تنگی نفس، درد قفسه ی سینه و تپش قلب مشاهده گردید. در عین حال اغلب این موارد بطور چشمگیری در افرادی كه مدت كوتاهی پس از عارضه ی نارسایی احتقانی قلب شروع به مصرف ۱۰ت نموده بودند قابل توجه تر بود. در بسیاری از تحقیقات، تاثیر مطلوب و موöثر كوآ‌نزیم ۱۰ت در درمان اشكال اولیه و ثانویه كاردیومیوپاتی نارسایی قلبی شناخته شده است.
در ارتباط با مقادیر مصرفی كوآ‌نزیم ۱۰ت می توان گفت آ‌زمایشات كلینیكی طی ۲۰ سال گذشته مقادیر مصرف آ‌نرا به میزان كم (۴۵- ۳۰ میلی گرم در روز) و ارزیابی عكس العمل كلینیكی آ‌ن پس از مصرف در بیماران با نارسایی قلبی توصیه می كند.
توجه اخیر محققین به طور خاص بر نقش كوآ‌نزیم ۱۰ت در تبدیل انرژی (جفت نمودن جریان الكترون ها و پروتون ها) در بخش داخلی جدار میتوكندریال سلول ها و خواص آ‌نتی اكسیدانی آ‌ن تمركز یافته است. 


# كوآ‌نزیم ۱۰ت، محافظت كننده پوست در مقابل انواع رادیكال ها
بدون شک با افزایش سن، پوست دچار تغییراتی در سطح سلولی شده كه با تخلیه انرژی همراه است . از طرفی محافظت پوست در مقابل رادیكال های آ‌زاد و استرس  های اكسیدكننده نیاز واقعی آ‌ن را در دریافت تركیبی منحصر به فرد در ارتقاء تولید انرژی سلولی مشهود می سازد.
بدیهی است كه عملكرد مناسب مواد تشكیل دهنده پوست ضامن سلا مت و زیبایی آ‌ن خواهد بود به همین دلیل حفظ و نگهداری طراوت آ‌ن و كند نمودن روند پیری از مهمترین مراقبت   های آ‌ن محسوب می شود. در این راستا فرآ‌یند مكمل رسانی و ویتامینه كردن پوست در جهت محافظت آ‌ن ضروری است.
با توجه به ناپایدار بودن رادیكال  های آ‌زاد، واكنش  های مضر فراوانی در سطح پوست انجام گرفته كه منجر به پیر شدن آ‌ن در قالب پدیدار شدن چین و چروک، تیرگی و لكه دار شدن پوست می گردد.
بدون شک پوست سالم نیازمند انرژی كافی جهت مبارزه با روند پیری است. به همین دلیل بیشتر شركت  های تولید كننده مواد بهداشتی در پی به كارگیری محصولا تی با قدرت ضد پیری بالا  حاوی كوآ‌نزیم ۱۰ت می باشند. اخیرا تركیب بخصوصی از یک سرم محافظت كننده حاوی كاروتنوئید های بدون رنگ و ویتامین ٴ و ئ به همراه شكل فعال كوآ‌نزیم ۱۰ت فرمولا سیون بهینه ای را در جوان ماندن پوست ارائه نموده است. 


 # نقش كوآ‌نزیم  ۱۰تدر انواع بیماری  ها
نتایج تحقیقات از چندین مركز علمی‑پژوهشی نشان داد كه تجویز كوآ‌نزیم  ۱۰تدر بهبود و كاهش روند از بین رفتن سلول   های عصبی مغز یعنی پاركینسون، با بهبود بخشیدن عملكرد میتوكندریال سلولی در تنظیم انرژی موöثر واقع شد. از طرفی تحقیقات امیدواركننده ی دیگری در مطالعات انسانی در خصوص كاهش علا ئم بیماری آ‌لزایمر و به تعویق انداختن آ‌ن دیده شد. در مطالعاتی دیگر كاهش خفیف فشارخون در افراد مبتلا  به پرفشاری خون با مصرف مكمل كوانزیم مشخص شد، همچنین در تحقیقات دیگر مبنی بر ارتباط مصرف مكمل كوآ‌نزیم  ۱۰تو بهبود یا به تاٴخیر انداختن برخی بیماری  ها از جمله لثه و دندان، كاهش عوارض حاصل از دارو  های شیمی درمانی، كاردیومیوپاتی، نارسایـی قلبـی، حمایت قلب حین جراحـی، ایدز، نارسایی كلیه ها، افزایش شمارش اسپرم   ها، میگرن، بیماری  های میتوكندریال سلول، دیستروفی ماهیچه   ها، دیابت، بیماری   هانتینگتون نقش خـود را نشان داده است. همچنین كـوآ‌نزیم  ۱۰تدر بـدن زنانی كه مبتلا  به سرطان سینه بود ه اند كاهش یافته و مصرف مكمل آ‌ن حین بیماری موöثر شناخته شده است.



منبع: دنیای تغذیه ش 73

تغذیه در دام بلایای طبیعی

نوشته  : دكتر محمد انصاری پور مسئول واحد آموزش و پژوهش مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی استان اصفهان گیت 
بحران دوره  ای موقتی است كه زندگی و سلا مت مردم در این شرایط به خطر افتاده و آنها نیازمند كمک های فوری می  شوند. بیشتر بلا یا در كشورهای در حال توسعه رخ می دهد. كشور ایران جزو ده كشور بلا خیز جهان است و در قاره آسیا از نظر بروز بلا یای طبیعی مقام چهارم را داراست. یكی از مهم ترین محدودیت ها در شرایط بحران و بلا یا محدودیت منابع غذایی است. تخریب منابع تولید مواد غذایی، اختلا ل در روند تولید غذا، از بین رفتن مراكز ذخیره مواد غذایی، از بین رفتن وسایل نگهداری مواد غذایی، آلوده شدن آب های لوله كشی و آشفته شدن وضع مالی خانواده ها از عوارض زیان بار بلا یا در روند تغذیه ی جوامع می باشد.

عادت‌های زندگی سوز در تغذیه كودک


نوشته  : دكتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه آ‌لمان دانشیار دانشگاه علوم پزشكی ایران 
حتم دارم شما مادر عزیز نیز مثل هزاران مادر دیگر در برابر عكس‌العمل‌های طبیعی فرزند دلبندتان در قبال عدم رغبت به میل كردن غذایی كه با ذوق و شوق برایش تهیه كرده‌اید، سوالات زیادی در ذهن خود ساخته و پرداخته‌اید. به خصوص مادران جوان در مورد كاهش میل و رغبت فرزند دو یا سه ساله‌ی خود نگرانی عمیقی پیدا كرده و تعجب می‌كنند چرا بچه این چنین بی‌اشتها شده و مثل سابق، با میل غذا نمی‌خورد; اغلب بدون اتمام غذای اختصاص داده شده، از ادامه‌ی خوردن سر باز می‌زند و تلاش و تقلای طاقت‌فرسای مادر را عقیم و بی‌اثر می‌سازد; باور اشتباه مادران در مورد بی‌اشتهایی فرزندان، چنان آ‌نها را نگران و هراسناك می‌سازد كه گاهی دست به اقداماتی می‌زنند كه نه صلاح است و نه راه‌گشا، چرا كه این كاهش طبیعی مقدار غذای دریافتی كودك كه ناشی از كندتر شدن روند سرعت رشد می‌باشد را حمل بر بیماری یا اختلالات ایجاد شده، می‌دانند و به شدت دل‌نگران سلامتی و رشد فرزندان شده و دست به اقداماتی می‌زنند كه اثرات زیان‌بار و عوارض جبران‌‌ناپذیری را در جسم، روح، فكر و اندیشه‌ی كودك موجب می‌شود. هر گونه اقدام احساسی شما در قبال وادار كردن بچه به خوردن غذای بیشتر یا مواد خاص كه فكر می‌كنید بسیار مفید و ارزشمند می‌باشد نتیجه‌بخش نبوده و اثر عكس دارد.

بيماران کليوي با احتياط آلبالو بخورند

نگاه متخصص تغذيه و رژيم درماني/ دكتر محمدحسن انتظاري/ دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان


آلبالو يكي از ميوه‌هاي فصل تابستان است که هم تازه خورده مي‌شود و هم از آن در تهيه انواع دسرها، شربت و شيريني‌ها و غذاها استفاده مي‌كنند و غني از ويتامين‌ها به‌خصوص ويتامين C، انواع آنتي‌اكسيدان‌، منيزيم، پتاسيم و مس است...
از آنجا كه انواع ميوه و سبزي‌هاي رنگي، به‌خصوص به رنگ‌هاي قرمز، بنفش يا حتي سبزتيره مانند آلبالو، انگورسياه و قرمز، آلوسياه، توت‌فرنگي، كلم‌قرمز، برگ تربچه و اسفناج، آنتي‌‌اكسيدان‌هاي فراواني دارند، مصرفشان به خصوص در فصل خود، در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف از جمله بيماري‌هاي قلبي – عروقي و انواع سرطان‌ها موثر است.
آلبالو ارزش غذايي فراواني دارد و ميزان قند آن پايين است و مصرفش به تمام گروه‌هاي سني، به‌خصوص افراد مبتلا به چاقي، چربي و فشارخون بالا توصيه مي‌شود زيرا كاهش‌دهنده چربي و فشارخون است و اشتها را کم مي‌کند. البته بهترين زمان مصرف آلبالو قبل از غذا يا همراه با غذاست.
گرچه تاكيد متخصصان بر مصرف انواع ميوه و سبزي‌هاي تازه است، اما به افرادي كه از بيماري كليوي رنج مي‌برند و بايد از يک رژيم غذايي کم‌پتاسيم پيروي كنند، توصيه مي‌شود در مصرف ميوه‌هايي مانند آلبالو جانب احتياط را رعايت كنند و از زياده‌روي در خوردن اين ميوه بپرهيزند.
البته نبايد فراموش کرد که با توجه به آبدار بودن آلبالو، مصرف اين ميوه براي دفع سنگ كليه و رفع مشكل سنگ كيسه صفرا سودمند است.
با آنكه تاكيد همه متخصصان تغذيه بر اين است كه ميوه‌ها به صورت تازه مصرف شوند و از آنها در تهيه مربا استفاده نشود، اما اگر به هر دليلي قصد داريد از اين ميوه‌ در تهيه مربا استفاده كنيد، بهتر است مقدار كمي شكر به آن بيفزاييد تا هم از ارزش غذايي آن کاسته نشود و هم بيش از اندازه انرژي به بدن نرساند.
با اينكه هنگام پختن ميوه‌ها مقداري از ويتامين C موجود در آنها كاهش مي‌يابد، استفاده از اين ميوه در آلبالوپلو باعث افزايش ارزش غذايي برنج مي‌شود و كاهش اشتها را نيز براي مصرف‌کننده به دنبال دارد.

منبع: هفته نامه سلامت

غـلـظـت خـون داريـد؟ گـيـاهـخـوار شـويـد!

 دکتر محمدرضا وفا/متخصص تغذيه و رژيم درماني/ دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران


از نظر پزشکي، دلايل متعددي در افزايش غلظت يا رقت خون موثر هستند که بخشي از آنها ژنتيکي و بخشي ديگر به علت ابتلاي فرد به بيماري‏هاي گوناگون است...
 افزايش غلظت خون زماني بروز مي‌کند که سطح هموگلوبين و هماتوکريت خون بالا مي‌رود، بنابراين کساني كه غلظت خونشان بالاست، درواقع هموگلوبين و هماتوکريت خونشان از افراد عادي بيشتر است. كاهش هموگلوبين و هماتوکريت خون باعث کم‏خوني مي‏شود كه مردم به اشتباه از آن به عنوان «رقت خون» ياد مي‌كنند. علل متفاوتي در بروز کم‏خوني موثر هستند که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به دلايل تغذيه‌اي اشاره کرد. مثلا شايع‌ترين نوع کم‏خوني در تمام دنيا و به خصوص در كشور ما، كم‌خوني فقر آهن است كه در زنان و دخترانمان شيوع دارد.

عادت به خوردن ماهي، سرطان روده بزرگ را كاهش مي‌دهد


مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف ماهي به طور مداوم مي‌تواند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگيري كند.

به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي، با انجام عملكردهاي ساده در رژيم غذايي مانند خوردن ماهي مي‌توان از سرطان پيشگيري كرد و به بهبودي رسيد.
براساس گزارشي كه دانشمندان روي 41 مطالعه در مورد مصرف ماهي و ابتلا به سرطان كولوركتال انجام دادند، مصرف ماهي عاملي براي پيشگيري از سرطان است.
اين گزارش مي‌افزايد كه اثر حفاظتي مصرف ماهي در سرطان ركتوم بيشتر از سرطان روده بزرگ است. با توجه به آمار به دست آمده از اين گزارش، خوردن ماهي خطر ابتلا به سرطان ركتوم را 21 درصد كاهش مي‌دهد و اين در حالي است كه با مصرف ماهي سرطان روده بزرگ 4 درصد كاهش مي‌يابد.
شايان ذكر است كه سرطان كولوركتال، سومين علت عمده مرگ ناشي از سرطان در جهان غرب است.