نوشیدن 6 فنجان قهوه در روز و کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه هاروارد در یک آزمایش جدید دریافته‌اند زنانی که روزانه بین 4 تا 6 فنجان کوچک قهوه می‌نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند.
به گزارش ایسنا،‌ این متخصصان هم چنین یادآور شدند مردانی هم که همین میزان قهوه در روز می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. این یافته حاصل مطالعه روی 117 هزار زن و مرد داوطلب است که در یک مطالعه 20 ساله شرکت کرده بودند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، به گفته پزشکان، این تاثیر حتی در صورت مصرف قهوه فاقد کافئین در شرکت کنندگان مشاهده شد و همین امر تایید می‌کند که تاثیرات ضد سرطانی قهوه ارتباطی با کافئین موجود در این نوشیدنی ندارد.
بنابراین گزارش، در حالی که بسیاری از مردم مقدار مصرف روزانه قهوه را محدود می‌کنند چون این نوشیدنی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود اما از سوی دیگر گروهی از مطالعات نشان می‌دهند که قهوه، مزایای قابل توجهی برای سلامتی دارد.
آزمایش‌ها هم چنین نشان می‌دهد در افرادی که به طور مداوم قهوه مصرف می‌کنند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، سرطان روده و حتی بیماری پارکینسون کاهش می‌یابد. در مطالعه جدید نیز معلوم شد زنانی که روزانه چهار فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند 25 درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان آندومتر (پوشش داخلی رحم) مواجهند.
این متخصصان درعین حال تاکید کردند که مصرف چای تاثیر مشابه ندارد. این آزمایشات در عین حال نشان داد مردانی هم که در طول روز شش فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، 18 درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجه می‌شوند و همچنین در مردان مبتلا به این سرطان نیز نوشیدن قهوه احتمال پیشرفت بیماری را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

خوردن دستکم پنج وعده سبزی ها و میوه ها در روز می تواند ما را در برابر بسیاری از بیماری ها مصون کند

پژوهشگران علوم پزشکی توصیه می کنند برای داشتن سلامت جسمی و روانی بهتر است سهم روزانه سبزی و میوه ها را به هفت تا هشت عدد رساند (هر سهم هشتاد گرم است).
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز،  مصرف این مواد غذایی به داشتن سلامت روانی افراد کمک زیادی می کند؛ یک نتیجه جالب از این مطالعات علمی حاکی است که برای داشتن احساس شادی و سلامت روان خوردن پنج وعده میوه و سبزی کافی نیست بلکه مصرف ۷ تا ۸ وعده غذایی از میوه ها و سبزی ها در هر وعده معادل ۸۰ گرم در روز برای این منظور توصیه می شود.
مصرف کافی انواع سبزی و میوه ها، حس شادابی و سرزندگی در زندگی ایجاد، و از افسردگی و خطر زوال عقل پیشگیری می کند.
مطالعه پژوهشگران روی ۸۰ هزار انگلیسی در خصوص ارتباط میان مصرف میوه و سبزی و حس سرزندگی و سلامت روانی نشان می دهد بین مصرف روزانه میوه و سبزی و سلامت جسمی روانی افراد، ارتباطی قوی وجود دارد.
شرکت کنندگان در این مطالعه به پرسشنامه ای در مورد عادات خوردن، سلامت و احساس خود از شادی یا افسردگی پاسخ دادند.
در این مطالعه ارتباط خاصی میان مصرف میوه ها و سبزی ها و داشتن احساس شادی و بهداشت روانی در افراد شرکت کننده از تمام سنین و بدون درنظرگرفتن عوامل دیگری همچون عوامل جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی دیده شد.
به گفته پروفسور’ سارا استوارت براون ‘ یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه وارویک، طبق آمار به دست آمده از این مطالعه، اثر میوه ها و سبزی ها بر سلامت روح و جسم افراد بسیار شگفت انگیز بوده است.
البته باید توجه داشت که این نتایج تنها کافی نیست و مطالعات کامل تری برای تایید قطعی آن لازم است.
پیش تر نیز محققان اعلام کرده بودند مصرف پنج وعده میوه و سبزی در روز، خطر ابتلا به زوال عقل را در سالمندان کاهش می دهد.

تغذيه صحيح براي استحكام استخوان‌ها

جام جم آنلاين: استحكام استخوان در انسان تا حد زيادي به ذخيره كلسيم در اسكلت بدن بستگي دارد. بدن از دوره جنيني تا حدود 30 سالگي در حال ذخيره كلسيم در استخوان و سفت و محكم كردن اسكلت است.
تغذيه نادرست، كاهش فعاليت بدني، افزايش عمر و جنسيت زنانه سرعت ابتلا به پوكي استخوان را افزايش مي‌دهد، اما اگر مي‌خواهيد اين روند كندتر طي شود، آگاهي‌هاي ذيل ممكن است مفيد باشد:
تقريبا نيمي از زنان در صورت شكستگي لگن و بي‌توجهي به اقدامات پيشگيرانه نخواهند توانست حالت ايستاده قبل را بازيابند.
به طور منظم، حتي اگر شده سه تا چهار ساعت در هفته پياده‌روي كنيد. پياده‌روي گاهي از مصرف بهترين داروها براي پيشگيري از ابتلا به پوكي استخوان بهتر و موثرتر است.
از مصرف روزانه ميوه و سبزيجات تازه غافل نشويد. سيگار نكشيد. زنان بيش از مردان در معرض ابتلا به پوكي استخوانند و سيگار يكي از عواملي است كه روند تخريب استخوان و سير به سوي پوكي را در آنها افزايش مي‌دهد. شير، ماست و لبنيات منابعي سرشار از كلسيم به شمار مي‌رود.

بهترین نوشیدنی پس از تمرینات ورزشی

شیر شکلات
شیر شکلات می‌تواند بهترین نوشیدنی پس از انجام تمرینات سخت ورزشی باشد
 
به گزارش ایسنا، شیر شکلات بهترین انتخاب برای زمانی است که شما تمرین‌های سخت ورزشی را انجام داده‌‌اید. شیر شکلات پس از تمرین مفید است زیرا حاوی پروتئین می باشد. هر فنجان از این نوشیدنی بین 8 تا11  گرم پروتئین دارد.

همچنین، یک مطالعه که در مجله Clinical Nutrition انجام شده، نشان داده است زمانی که بلافاصله پس از تمرین، این نوشیدنی مصرف می شود، در بدن اثرات مفیدی خواهد داشت.

منبع : pezeshkan.org

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟
امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر کرده است. برای مدت‌ها رژیم کم کربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور کاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتکینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین کم کربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر  عبارتند از: رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ‌فروت.

نکته قابل اشاره این است که اگر یک رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر کوتاه مدت این رژیم‌ها کاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان کاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی کاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی کم حجم است.


تنوع مواد غذایی کلید یک رژیم غذایی سالم است

برای تناسب اندامتان پیاده روی را جدی بگیرید


برای تناسب اندامتان پیاده روی را جدی بگیرید
پیاده روی یکی از مفیدترین اشکال ورزش و فعالیت بدنی است. این فعالیت بدنی تقریبا در هر جایی قابل انجام است و هزینه ای را در بر ندارد.
پیاده روی به ارتقای سلامت کلی و تناسب اندامتان کمک می نماید و راهی عالی برای کاهش وزن، تقویت عضلات و تقویت قلبتان است و موجب بهبود احساس و اعتماد به نفستان می گردد.
مطالعات نشان داده اند افرادی که تناسب اندام دارند، تقریبا دو برابر افرادی که تناسب اندامشان حفظ نمی شود، پیاده روی دارند. لذا به همگان توصیه می شود که پیاده روی منظم را وارد الگوی زندگی شان نمایند.
مزایای پیاده روی
  • - کالری می سوزاند.
  • - می تواند به حفظ یک وزن متعادل کمک کند.
  • - می تواند متابولیسم بدن را ارتقاء بخشد.
  • - می تواند به کاهش چربی بدن کمک نماید.
  • - می تواند سطوح انرژی روزانه تان را ارتقاء بخشد.
  • - می تواند موجب تقویت پاهای شما گردد.
  • - می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند.
  • - می تواند گردش خون بدنتان را بهبود بخشد.
  • - می تواند به پیشگیری و کنترل دیابت کمک نماید.

شیر مادر و میزان چربی بدن نوزاد

شیر مادر و میزان چربی بدن نوزاد
از بدو تولد تا 6 ماهگی، شیر مادر بهترین غذا برای رشد و نمو جسمی و روانی نوزاد است و به علت وجود آنتی‌بادی‌ها در شیر مادر، او را در مقابل بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، استفراغ و عفونت‌های تنفسی ویروسی واکسینه می‌شود و از بروز بیماری‌های عفونی نیز جلوگیری می‌شود. البته بهتر است که شیر مادر تا 2 سالگی ادامه یابد.
در عین حال تغذیه در دوران نوزادی می تواند بر روی ترکیب بدن نوزاد در دوران های بعدی زندگی اش نیز تاثیر گذار باشد، اما هنوز تاثیرات تغذیه با شیر مادر و یا شیرخشک به طور کامل مشخص نشده است.
در مطالعه ای که اخیرا در مجله نغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است، تاثیر تغذیه با شیر مادر و یا شیر خشک را در ترکیب بدن نوزادان سالم و کامل مورد ارزیابی قرار دهیم. در این مطالعه توده­ی بدون چربی بدن و نیز توده چربی و یا درصد چربی بدن نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند و نوزادانی که شیرخشک خورده اند برآورد شد و داده های به دست آمده مورد بررسی قرار گرفت.
در بررسی انجام شده مشخص شد در کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده بودند، توده بدون چربی بدن در 3 -4 ماهگی، 8-9 ماهگی و نیز در 12 ماهگی بیشتر بوده و توده ی چربی بدن این نوزادان نیز در 3-4 ماهگی و 6 ماهگی نسبت به نوزادانی که شیر مادر خورده اند کمتر بوده است. برعکس، توده چربی بدن نوزادانی که شیر خشک خورده اند در 12 ماهگی بیشتر بوده است. در نهایت نتایج این مطالعات نشان داد که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده اند در مقایسه با نوزادانی که شیر مادر خورده اند، ترکیب بدنی آنان متفوت می باشد، به طوری که در یک سالگی میزان بافت چربی بدن در شیرخواران از طریق شیرخشک بالاتر می باشد..
نکته عملی: با توجه به بررسی انجام شده، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شده اند، ترکیب بدنی متفاوتی را داشته باشند. به طوری که میزان بافت چربی بدن آنان در پایان نوزادی می تواند از نوزادان تغذیه شده با شیر مادر بیشتر باشد.
منبع:Am J Clin NutrFeb 2012

کنترل چربی خون با مصرف پنیر به جای کره

کنترل چربی خون با مصرف پنیر به جای کره
چربی خون به دو صورت کلسترول و تری گلیسیرید وجود دارد. یکی از انواع کلسترول LDL   می باشد که افزایش سطح آن در خون موجب عوارض بسیاری می شود که از مهمترین آنها می توان عوارض قلبی و عروقی را نام برد. تحقیقات نشان می دهد که بالا بودن میزان چربی خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری گرفتگی عروق کرونر و بروز سکته های قلبی است. تحقیقات انجام شده بیان می کند که با وجود مقادیر بالای اسید چرب اشباع در پنیر به نظر می رسد که پنیر کلسترول تام و کلسترول  LDL پلاسما را در مقایسه با دریافت همان میزان چربی از کره بالا نمی برد. این اثر ممکن است به دلیل چگالی بالای کلسیم پنیر باشد که موجب دفع بیشتر چربی باشد.
در راستای این موضوع مقاله ای اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این مطالعه مقایسه اثر رژیم غذایی حاوی پنیر، کره و معمولی ( با میزان چربی یکسان ) بر فشار خون ، پروتئین C-reactive ،گلوکز ، انسولین و چربی خون  ناشتا  می باشد. در این مطالعه همچنین میزان چربی دفع شده از طریق مدفوع در هریک از انواع رژیم ها بررسی شد.
این مطالعه مداخله گر شامل 2 دوره 6 هفته ای و یک دوره 14 روزه ما بین دو دوره بود که شرکت کنندگان در طی آن 14 روز رژیم معمول خود را داشتند. در این مطالعه 49 مرد و زن شرکت داشتند که بخشی از مصرف چربی در رژیم غذایی همیشگی خود را با 13 درصد از انرژی بدست آمده از پنیر یا کره جایگزین کردند.
بعد از 6 هفته در افرادیکه مداخله پنیر انجام شده بود( نسبت به مداخله با کره ) میزان کلسترول تام، LDL و  HDL  سرم کاهش و میزان گلوکز افزایش یافته بود. دریافت پنیر سطح کلسترول تام یا LDL سرم را در مقایسه با دورهبا رژیم غذایی معمول (دوره 14 روزه که دریافت چربی کل و اشباع پایین بود)  بالا نبرده بود. از دیگر نتایج این بود که دفع چربی در 2 مداخله مصرف پنیر و کره تفاوتی نداشت.
نکته عملی : بالا رفتن سطح کلسترول LDL  که با عوارض فراوان از جمله با عوارض قلبی و عروقی همراه است، با رژیم غذایی مرتبط می باشد. جایگزین نمودن مصرف کره با پنیر می تواند از افزایش میزان این نوع چربی در خون پیشگیری نماید.
منبع:Am J Clin Nutr December 2011 vol. 94 no. 6 1479-1484

کاهش ویتامین D و افزایش شیوع دیابت

کاهش ویتامین D و افزایش شیوع دیابت
 آمارها گزارشگر این مطلب هستند که در کشور فنلاند عدم کفایت ویتامین D و بیماری دیابت هردو در سطوح بالا وجود دارند و این موضوع مطرح است که غلظت کم ویتامین D عامل خطری در افزایش احتمال ابتلا به دیابت شناخته شده است .
در مطالعه ای که اخیرا انجام شده است به بررسی ارتباط بین 25 هیدروکسی ویتامین D (شاخص وضعیت ویتامین D در بدن) ، وضعیت هموستاز گلوکز و میزان ابتلا به دیابت پرداخته شده است. این بررسی به صورت مقطعی انجام شد که 850 مرد و 906 زن در آن شرکت کردند و متوسط سنی آنها 53-73 بود.
بررسی داده ها نشان داد متوسط غلظت 25 هیدروکسی ویتامین D 4/43 نانو مول در لیتر در جمعیت مورد بررسی  است.  به علاوه غلظت 25 هیدروکسی ویتامین D سرم در 5/65 در صد از جمعیت مورد بررسی کمتر از 50 نانو مول در لیتر بود. پس از تجزیه و تحلیل آماری و تعدیل عوامل مداخله گر مانند سن و جنس مشاهده گردید که غلظت 25 هیدروکسی ویتامین Dسرم ارتباط معکوسی با انسولین ناشتا، گلوکز ناشتا و تست تحمل گلوکز 2 ساعته(OGTT) داشت . نتایج بیانگر این مطلب هستند که سطوح پایین 25 هیدروکسی ویتامین D سبب نقص در متابولیسم انسولین و گلوکز خواهد شد.
نکته عملی: با توجه به وجود ارتباط معکوس بین سطوح پایین ویتامین D  و افزایش میزان ابتلا به دیابت و نقص در متابولیسم انسولین و گلوکوز،  پیشنهاد می شود که این افراد به خصوص کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند به بررسی سطوح این ویتامین در بدن خود پرداخته و کمبود آن را برطرف سازند و از نور خورشید که بهترین راه دریافت آن است غفلت نکنند.
منبع:Diabetes Metab Res Rev. 2012 Feb 8

شیوع دیابت در مبتلایان به کبد چرب

شیوع دیابت در مبتلایان به کبد چرب
مطالعات نشان دهنده آن است که کبد چرب تنها شاخصی برای چاقی نیست، و بتدریج می تواند نقش مستقلی در ایجاد بیماری دیابت نوع دوم داشته باشد.پژوهشگران دریافتند مبتلایان به بیماری کبد چرب پنج برابر بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع دوم مواجه هستند. برای تائید این نظریه مطالعات چندانی صورت نگرفته است. این موضوع دانشمندان را بر آن داشت تا مطالعه ای را جهت بررسی این امر انجام دهند.
در این مطالعه محققان شیوع پره دیابت و دیابت نوع دوم را در 118 بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی مورد بررسی قرار دادند. گروه کنترل متشکل از 20 فرد سالم بود. در این مطالعه گلوکز پلاسما، انسولین و غلظت اسیدهای چرب آزاد از طریق تست تحمل گلوکز خوراکی ، چربی کبد از طریق MRIو حساسیت انسولین درکبد و ماهیچه ها ، اندکس مقاومت به انسولین در سطح کبد و نیز بافت چربی اندازه گیری شد.
در پایان مطالعه، شیوع پره دیابت و دیابت نوع دوم در 85% از بیماران مبتلا به کبد چرب تشخیص داده شد، در حالی که این میزان درگروه کنترل تنها 30% بود. در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی مقاومت به انسولین در بافت چربی ، ماهیچه و کبد مشاهده شد. همچنین حساسیت انسولینی ماهیچه ها و کبد به میزان قابل توجهی دچار اختلال شده بود، که این نوع از اختلالات متابولیک در پره دیابت و دیابت نوع دوم به طور مشابه وجود داشت. اما مقاومت به انسولین در بافت چربی فقط در مبتلایان به دیابت که از کبد چرب رنج می بردند، مشاهده گردید، که با شدت مقاومت به انسولین در عضلات و کبد و نیز میزان چربی در بافت کبدی در ارتباط بود.
نکته عملی: بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی باید از نظر ابتلا به دیابت نوع دوم غربالگری شوند چرا که شیوع متابولیسم غیرطبیعی گلوکز پیش از آنکه علائمی داشته باشد، در این افراد زیاد است. جدا از متابولیسم غیر طبیعی گلوکز، مقاومت به انسولین نیز در این افراد شدیدتر است. در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم مشاهده مقاومت انسولین در بافت چربی، نقش اصلی در شدت کبد چرب غیرالکلی دارد.
منبع:Diabetes Care April 2012 vol. 35 no. 4 873-878

نگهداری مواد غذایی در یخچال

كارشناسان می‌گویند برای اینكه از سالم بودن مواد غذایی اطمینان حاصل كنیم همیشه نباید به برچسب‌های روی آنها كه توضیحاتی در مورد تاریخ مصرف داده است اطمینان كرد. اگرچه بعضی از مواد غذایی دارای چنین برچسب‌هایی هم نیستند. سایر مواد خوراكی دیگری كه دارای چنین توضیحاتی هستند هم ممكن است گاهی اوقات مصرف كننده را گیج و سرگردان كند.

بیشتر مردم به محض اینكه درب قوطی كنسروها و مواد غذایی را باز می كنند، نمی‌توانند تشخیص بدهند كه آیا آنها تازه و قابل مصرف هستند یا خیر. بنابراین بسیار مهم است كه بدانیم كدام یك از مواد غذایی و خوراكی به محض آنكه در یخچال قرار می‌گیرند، ماندگاری و طول عمر كمتری دارند و سریع‌تر فاسد می‌شوند.

اگر مواد خوراكی كه برای تهیه غذا در یخچال نگهداری می‌شوند، پس از گذشت یك مدت طولانی مورد مصرف قرار بگیرند، می‌توانند موجب فاسد شدن غذایی كه ما مصرف می‌كنیم شوند و در نهایت خطرات و مشكلات بسیار جدی برای سلامت ما ایجاد می‌كنند.

بطری‌های حاوی آب میوه كه مخصوص كودكان است از زمانی كه درب آن باز می‌شود، به مدت یك تا سه روز در یخچال قابل استفاده و نگهداری هستند و تازه می‌مانند. گوشت و سبزیجات تازه‌ای كه برای كودكان تهیه می‌شود هم باید پس از یك تا دو روز نگهداری در داخل یخچال، دور ریخته شوند. این یك اصل است: هرگز غذای كودكان را بیشتر از سه روز در داخل یخچال نگهداری نكنید.

لطفا وزن کم کنید

 آیا می‌دانستید با تغییر جزیی در برخی عادات روزانه خود می‌توانید حتی بدون رژیم به کاهش وزن و تناسب اندام برسید؟ برای از دست دادن نیم کیلو از وزن‌تان باید حدود ۳۵۰۰ کیلوکالری بسوزانید. اگر هر روز ۵۰۰ کیلوکالری کمتر مصرف کنید یا بسوزانید، در عرض یک هفته نیم کیلو وزن کم خواهید کرد. استراتژی‌های زیر همگی توسط متخصصان تغذیه بررسی و تایید شده و شما با عمل به آنها می‌توانید در عین حال که تغذیه صحیح دارید، کالری بسوزانید و وزن کم کنید.

صبحانه را فراموش نکنید:
اکثر کسانی که وزن متعادلی دارند یا بعد از رژیم، وزن‌شان ثابت می‌ماند یک عادت خوب غذایی دارند و آن هم خوردن صبحانه است. یک باور اشتباه رایج بین کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند این است که صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند تا کالری کمتری به بدن‌شان برسد، در حالی که این اقدام سبب گرسنه شدن و بیشتر خوردن در طول روز و به ویژه در شب می‌شود. تحقیقات بسیاری روشن کرده‌اند افرادی که صبحانه می‌خورند در مقایسه با آن دسته که این عادت خوب را کنار گذاشته‌اند، بیشتر دچار اضافه ‌وزن و چاقی شده و در محل کار یا مدرسه تمرکز حواس کمتری دارند.

نکات مهم برای کاهش سریع چربی

بسیاری از مردم ، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را دشمن خود می دانند. با افزایش سن ، این خصومت زیاد می شود و کوشش برای کاهش وزن را دشوار می سازد.
به باور دانشمندان راههایی است که با پیمودن آنها می توان کار سوخت و ساز را افزون ساخت. درواقع آماده سازی مواد غذایی که انسان مصرف می کند بیانگر 10 درصد مجموع کالری هایی است که او روزانه مصرف می کند.
فعالیت های هوازی همچون پیاده روی و دوچرخه سواری ، سوختن چربی ها را سرعت می بخشد. نه تنها به هنگام پرداختن به دو ورزش یاد شده ، بلکه یک ساعت بعد از آن هم این سوختن ادامه می یابد.
برای سوزاندن چربیها، حتما لازم نیست ورزش کنید. هرگونه حرکتی مثل بالا رفتن از پلکان هم همین اثر را دارد. سلولهای عضلانی خیلی بیش از سلولهای چربی ، کالری مصرف می نمایند.
یک پوند بافت عضلانی روزی 35 تا 45 کالری به کار می گیرد این بدان معناست که هر چه مقدار ماهیچه هایتان بیشتر باشد، در هر دقیقه از روز کالری بیشتری مصرف می کنید خواه در حال راه رفتن باشید یا فقط تلویزیون تماشا کنید.
در زیر 12 شیوه ساده برای سوزاندن سریع چربی بدن ذکر شده است که امیدواریم برایتان مفید باشد.

نقش بی اشتهایی روانی در حاملگی های ناخواسته

متخصصان می گویند زنانی که دچار بی اشتهایی روانی هستند بیشتر با بارداری های ناخواسته مواجه هستند.

معصومه دادخواه، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اینکه ارتباط بی اشتهایی روانی با حاملگی ناخواسته چیست گفت:متخصصان می گویند زنانی که دچار بی اشتهایی روانی هستند بیشتر با بارداری های ناخواسته مواجه می شوند.

وی در ادامه مطلب خود افزود: احتمال سقط جنین در این زمان بیشتر از کسانی است که با این اختلالات تغذیه ای جدی مواجه نیستند.

دادخواه تصریح کرد: بی اشتهایی عصبی عبارت است از امتناع کردن از داشتن یک وزن سالم و طبیعی برای بدن به طوری که بدن دائما ترس از چاق شدن دارد و علت آن تصویر اشتباهی است که از تناسب اندام خود در ذهن ممکن است داشته باشد.

وی اظهار داشت: این ارتباط می تواند به دلیل باور اشتباه عموم باشد که معتقدند زنان مبتلا به بی اشتهایی روانی نمی توانند باردار شوند،چون دوره های عادت های ماهانه منظمی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: بی اشتهایی روانی روش ضد بارداری خوب و قابل اطمینانی نیست و نامنظم شدن عادت ماهانه ناشی از آن نمی تواند مانع از بارداری شود.


به آجیل "نه" نگویید

مغزها از جمله گردو، بادام، فندق و ... به عنوان یک میان وعده سالم به حفظ سلامتی شما کمک می کنند. شرایط نگداری این گروه از مواد غذایی آسان بوده و به راحتی در محیط کار، دانشگاه و مدرسه قابل مصرف هستند.

مصرف متعادل آجیل و مغزها به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی موجب کاهش کلسترول خون و کمک به سلامت قلب می شود.

چرا مغزها برای قلب مفیدند؟

مصرف متعادل مغزها به کاهش کلسترول بد خون  (LDL) کمک می کند و از آنجایی که افزایش LDL یکی از دلایل عمده در بروز بیماری های قلبی- عروقی به شمار می رود، می توان گفت که مغزها در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی نقش دارند.
همچنین مغزها خطر تشکیل لخته های خونی و حملات قلبی مرگبار را کاهش داده و موجب حفظ سلامت قلب و عروق می شوند.

چه مواد مغذی مفیدی در مغزها وجود دارد؟

حمله قلبی با نخوردن صبحانه

تازه ترین پژوهش‌های محققان دانشگاه ناتینگهام انگلستان حاکی از آن است که نخوردن صبحانه باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود و احتمال بروز حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

با وجود اطلاع‌رسانی گسترده درباره اهمیت خوردن صبحانه باز هم بسیاری از  افراد به بهانه‌های مختلف از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند و این در حالی است که صبحانه وعده غذایی اصلی در روز به حساب می‌آید. تازه‌ترین پژوهش‌های محققان دانشگاه ناتینگهام انگلستان حاکی از آن است که نخوردن صبحانه باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود و احتمال بروز حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

 از طرفی مصرف صبحانه سالم بهترین راه پیشگیری از چاقی مفرط است، چرا که هم اشتها را کنترل می‌کند و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد و هم باعث سرعت بخشیدن به سوخت‌و‌ساز و افزایش سوخت چربی در بدن می‌شود. از طرفی این پژوهشگران بر این باورند با صرف این وعده علائم شایع استرس کاهش و توانایی یادگیری، عملکرد شناختی، تصمیم‌گیری، حافظه و میزان تمرکز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. البته یادتان باشد نباید دیرتر از ساعت ۱۰ صبحانه بخورید و این وعده غذایی باید ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری مورد نیاز روزانه شما را تشکیل دهد.


منبع: همشهری تندرستی


مصرف غذاهای حاوی ویتامین آ و ث روند درمان را کوتاه می‌کند

مسعود کیمیاگر در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه غذاهایی برای مصرف در فصل سرما توصیه می‌شود گفت: ما طبقه‌بندی مشخصی برای مصرف غذا در فصل تابستان و زمستان نداریم و نباید این گونه تعبیر کرد که اگر در فصل زمستان غذاهای با طبع گرم مانند گردو بخورم گرم‌مان می‌شود یا اگر بستنی بخوریم سردمان می‌شود.
به گفته این متخصص تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی در فصول سرد سال باید مصرف غذاهای حاوی ویتامین آ و ث را بیشتر کنیم.
وی گفت: مرکبات، سیب، طالبی و خربزه، سبزیجات مختلف به ویژه جعفری و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین های آ و ث هستند و در کنار آن مصرف پروتئین هم می‌تواند کمک کننده باشد اما نباید فراموش کرد که این موارد باید در طی زمان مصرف شوند نه فقط در یک زمان خاص.
این متخصص تغذیه تاکید کرد: اما از نظر روانی مردم در فصول سرد سال به غذاهایی با طبع گرم، سوپ، آش و حلیم بیشتر علاقه نشان می‌دهند ولی این بدان معنا نیست که این غذاها بدن را گرم نگه می‌دارند یا غذاهای سرد اثر معکوس دارند.
کیمیاگر ادامه داد: پیشگیری از سرماخوردگی در فصل سرما فقط با خوردن غذا اتفاق نمی‌افتد ولی با مصرف غذاهای حاوی ویتامین ث می‌توان دوره درمان بیماری را کوتاه کرد؛ به همین دلیل به افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند توصیه می‌کنیم آب طبیعی مرکبات که کالری بسیار پایینی دارند را هم بسیار مصرف کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی به دلیل کمبود وقت از آبمیوه‌های صنعتی و بسته‌بندی استفاده می‌کنند و تاثیر این آبمیو‌ه‌ها نسبت به آبمیوه طبیعی چقدر است گفت: آبمیوه‌های بسته‌بندی دو دسته هستند که شامل صنعتی( حاوی شکر) و نکتارها تقسیم‌بندی می‌شوند‌. نکتارها شبیه به آبمیوه‌های طبیعی هستند و خواص آن بیشتر به آبمیوه‌های طبیعی نزدیک است.


دستورالعمل های ویژه رژیم غذایی در یائسگی

یکی از زمانهای حیاتی در کنترل وزن و نیز رژیم غذایی خانمها زمان یائسگی است. خیلی از خانمها می خواهند بدانند چه نکات تغذیه ای را در میانسالی باید رعایت کنند تا زندگی سالمتری داشته باشند. برخی از فاکتورهای خطر وعلائم مرتبط با سن ویائسگی تغییر ناپذیرند. اما به هرحال تغذیه خوب می تواند به پیشگیری وکاهش برخی شرایط  که ممکن است در طول یائسگی یا بعداز آن پیشرفت کند,کمک کند.

 دستورالعملهای اصلی رژیم غذایی یائسگی چیست؟

متخصصین تغذیه معمولا توصیه می کنند تا در دوران یائسگی غذاهای متنوع برای دریافت همه مواد مغذی مورد نیازتان بخورید. از آنجا که رژیم خانمها اغلب ازنظر آهن وکلسیم  دچار کمبود است، تامین این عناصر دارای اهمیت ویژه می باشد.

•   بر همین اساس توصیه می شود که کلسیم کافی دریافت کنید.خوردن ونوشیدن 2-4واحد لبنیات وغذاهای غنی ازکلسیم در روز میتواند کمک کند که مطمئن شوید کلسیم کافی در رژیم روزانه دریافت کردید.کلسیم در محصولات لبنی، ماهی با استخوان مثل ساردین وسالمون وبروکلی وحبوبات یافت می شود توصیه برای دریافت کلسیم برای زنان 51ساله وبالاتر1200میلیگرم درروز است.                                                                  
•خانمها در سنین یائسگی باید آهن مصرفیشان را افزایش دهند. خوردن حداقل 3واحد از منابع غنی از آهن در روزکمک می کند که مطمئن شوید آهن کافی در رژیم غذایی روزانه دریافت کردید. آهن درگوشت قرمز, مرغ, ماهی, تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز,مغزها ودانه های غنی شده یافت می شود مقدار توصیه شده برای آهن در زنان پیرتر8میلیگرم درروز است

پیامدهای ناشی از سوء تغذیه در کودکان جدی گرفته شود

یک متخصص تغذیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سوء تغذیه بزرگترین عامل مرگ و میردر کودکان است، گفت: پیامدهای ناشی از سوء تغذیه در کودکان باید جدی گرفته شود.
دکتر زهرا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا ؛ افزود: سوء تغذیه نوعی بیماری به شمار می آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازهً یک یا چند ماده غذایی بروز می‌کند.وی گفت: سوءتغذیه در همه کشورهای جهان با نمودهای گوناگون از جمله؛ چاقی، بدخوری یا کم خوری دیده می‌شود.
دکتر اصغری در خصوص مهم ترین علل سوء تغذیه نیز عنوان کرد: از مهم‌ترین دلایل سوء تغذیه می‌توان به کمبود مواد غذایی و رژیم غذایی نادرست، قحطی‌ها، کمبودآب، جمعیت بسیار و گسترش فقردر ایجاد سوء تغذیه اشاره کرد.وی بیان کرد: سوء تغذیه با عث بروز بیماری و اختلالاتی در سیستم گوارشی و ایمنی بدن می شود که جذب بعضی مواد غذایی لازم برای متابولیسم، بدن را دچار مشکل می کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به تاثیرات سوء تغذیه در افراد، اظهار کرد: سوءتغذیه موجب بیمارهایی از جمله آنمی کواشیورکور، راشیتیسم ویا کوری می شود و کمبود آهن برای نوزادان شش تا24 ماه 40 تا60 درصد و کمبود ید 10 تا 15 درصد بر رشد مغز و هوش تاثیر می گذارد.

چه بخوریم تا خوب بخوابیم؟

یک کار‌شناس تغذیه مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که شام را باید قبل از ساعت ۹ شب صرف کرد، تاکید کرد: هنگام صرف شام باید از مصرف زیاد غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات خودداری شود.


ناهید برخورداری در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به این که به هر نوع اختلال خواب در طول شب، بی‌خوابی اطلاق می‌شود، گفت: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشکلات تیروئید، دیابت، وجود افسردگی، عفونت و همچنین سطح هموگلوبین خون بررسی شود چرا که وجود هر یک از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.وی با بیان اینکه تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد، خاطرنشان کرد: در این بین زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.
برخورداری تصریح کرد: با توجه به ریتم‌های زیستی و فعالیت‌های هورمون‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اختلال در روند سوخت چربی‌ها در وهله اول باید شام قبل از ساعت ۹ شب مصرف و از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به خوردن سبزی‌های پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.به گفته این کار‌شناس تغذیه، انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن به آرامی هضم و سوخته می‌شود.
برخورداری با بیان این که موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند، گفت: تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین است به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.