ماست و کلم بروکلی علیه پوکی استخوان



زنان و مردان بزرگسال نسبت به پوکی استخوان یا نازک شدن و از دست دادن توده استخوانی آسیب پذیرند. 
 پوکی استخوان به جهت کاهش جذب کلسیم توسط بدن صورت می‌گیرد. تحقیقات می‌گوید با خوردن کلم بروکلی و ماست می‌توان به روند تشکیل استخوان سرعت بخشیده و از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

بروکلی دارای ویتامین C، K و نیز سرشار از پتاسیم و کلسیم بوده و مانند شیر و پنیر از مواد غذایی استخوان ساز هستند. طبق نتایج حاصله از تحقیقات، مصرف ویتامین C و k موجب تقویت و افزایش تراکم استخوان می‌شوند. پتاسیم اثر اسیدهای متابولیک را که موجب از دست دادن استخوان می‌شوند، کاهش می‌دهد.

ماستی که از شیر گاو تهیه شده باشد سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و عامل مهمی در استخوان‌سازی محسوب می‌شود.

همچنین افرادی که دارای پوکی استخوان هستند نباید به مقدار زیاد قهوه مصرف کنند چرا که قهوه مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود و این امر احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هفته سه بار کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود جای داده ولی ماست را هر روز مصرف کنید.

همشهري آنلاين

۱۰ ماده غذایی برای تامین پروتئین بدن


۱۰ ماده غذایی برای تامین پروتئین بدناگر در فکر سوزاندن چربی های اضافه بدن و کاهش وزن خود هستید و یا در صدد تقویت و یا افزایش عضلات خود می باشید، باید بدانید که بدون مصرف پروتئین موفق نخواهید شد. پروتئین ها یکی از اصلی ترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن ساختار بدن می باشند و مصرف آنها برای کنترل سوخت و ساز و پروسه های حیاتی بدن، لازم و ضروری است.
امروزه با تاکید متخصصان رژیم های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین نیز که یکی از عناصر اصلی در کاهش وزن می باشد، از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است. مطالعات نشان می دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می گردد. علاوه بر این مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.
اگر می خواهید یک برنامه غذایی سالم داشته باشید، در نظر بگیرید که ۱۰ تا ۳۵ درصد از غذای دریافتی روزانه شما را بایستی پروتئین ها تشکیل دهند. این میزان برای خانم ها روزانه ۴۶ گرم و برای آقایان ۵۶ گرم است. اگر انتخاب های غذایی درستی در طول روز داشته باشید، به راحتی می توانید مقدار پروتئین لازم را دریافت نمائید. به این منظور ادامه این مقاله را که به ۱۰ ماده غذایی خوشمزه و سرشار از پروتئین اشاره می کند، از دست ندهید.

رژیم غذایی جدید برای کاهش سرطان لوزالمعده



خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید نشان داد: یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C ،E و سلنیوم معدنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.
خبرگزاری فارس: رژیم غذایی جدید برای کاهش سرطان لوزالمعده

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری تاپ نیوز، گروهی از محققان دانشگاه ایست آنجیلا در انگلیس با انجام این تحقیقات دریافتند که ماهی، انواع مغزها و سلنیوم معدنی می‌توانند به میزان 67 درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.
محققان برای دسترسی به نتایج اعلام شده، سوالاتی را از۲۴ هزار مرد و زن که سن متوسط آنها بین 40 تا 74 سال بود پرسیدند.

مصرف انگور قبل از تمرین ورزشی مفید است



خبرگزاری فارس: تحقیقات پزشکی نشان داد که مصرف انگور قبل و در جریان تمرینهای ورزشی برای افراد مفید است.
خبرگزاری فارس: مصرف انگور قبل از تمرین ورزشی مفید است

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان در تحقیقات خود دریافتند که مصرف انگور قبل و در جریان تمرین های ورزشی در سالن‌های ورزشی انرژی لازم را به افراد برای انجام این تمرین‌های سخت می دهد.
محققان تحقیقات خود را درباره فواید غذایی و کالری مصرف انگور در جریان تمرین‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی زا و تولید غذایی انرژی زا انجام دادند.

رهايي از افسردگي با تغذيه سالم


جام جم آنلاين: براساس آمارهاي ارائه شده 33 درصد افراد جامعه از بيماري افسردگي رنج مي‌برند و نگران‌كننده‌تر از اين آمار اين كه معمولا براي درمان آن به پزشك متخصص هم مراجعه نمي‌شود.اما بسياري از متخصصان تغذيه ضمن تاكيد بردرمان افسردگي با مراجعه به روانپزشك، براين باورند كه با اصلاح الگوي تغذيه و مصرف برخي خوراكي‌ها مي‌توان شادي را جايگزين افسردگي كرد.متخصصان تغذيه معتقدند كه داشتن تغذيه مناسب يكي از مهم‌ترين راه‌هايي است كه مي‌تواند فرد را از بروز واكنش‌هاي عصبي در طول روز دور كند.
تحقيقات جديد هم نشان مي‌دهد هر چه سبد غذايي روزانه افراد طي روز غني‌تر و پر محتواتر باشد، به همان اندازه مي‌توان احساس شاد بودن و دوري از تنش و بي‌حوصلگي را تجربه كرد.‌ اما چه بخوريم تا شاد شويم؟ يا به عبارت بهتر چه بخوريم تا كمتر افسرده شويم؟ دكتر سيد ضياءالدين مظهري، رييس انجمن تغذيه ايران در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: ثابت شده است كه نوع تغذيه، كيفيت تغذيه و نوع برنامه غذايي روزانه با تامين ويتامين‌ها، مواد معدني، اسيدهاي چرب و‌ آمينه ضروري مي‌تواند از كج‌خلقي و افسردگي جلوگيري كند.

استخوان‌هاي سالم با پياز


جام جم آنلاين: محققان سوئیسی در تحقیقات جدید خود دریافتند كه مصرف پیاز از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری می‌كند.
محققان دانشگاه برن در سوئیس براساس تحقیقات خود گفتند كه مصرف مداوم پیاز برای پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان بوی‍ژه در زنان سالمند مفید است. آنها در جریان آزمایش‌ها دریافتند كه یك تركیب طبیعی موجود در پیاز نقش موثری در تقویت استخوان و كاهش خطر ابتلای آن پوكی ایفا می‌كند.
به گفته پژوهشگران مصرف نصف یك پیاز متوسط در روز از مقدار كلسترول بد خون به میزان 30 درصد می‌كاهد و به جای آن كلسترول خوب را افزایش می‌دهد. پیاز سرشار از ویتامین C، كلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید فولیك، مقدار كمی آهن، مس، روی و انواع و یتامین‌های B است.
 پیاز تاثیر شفابخشی روی قلب دارد و یكی از مهم‌ترین خواص آن به شمار می‌رود. همچنین فشار خون و قندخون را تنظیم می‌كند و مانند سیر، یك آنتی ‌بیوتیك طبیعی و قوی است و طیف وسیعی از عفونت‌ها و میكروب‌ های بیماری‌زا از اسهال گرفته تا بیماری سل را درمان می‌كند.

حساسیت غذایی كودكان


حساسیت غذایی كودكان

حساسیت غذایی در كودكان عارضه‌ای است كه به گفته كارشناسان طی 20 سال اخیر به دلیل تنوع غذاهای صنعتی، دو برابر شده است.

حدود شش درصد كودكان در سه سال ابتدایی زندگی این نوع حساسیت را تجربه می‌كنند، حساسیت بیشتر این كودكان به پروتئین شیر گاو، سپس تخم مرغ و بادام‌زمینی است.
دكتر فریبا شیروانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی اطفال در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: حساسیت به شیر و تخم‌مرغ در 50 درصد از كودكان طی سه تا پنج سالگی از بین می‌رود، اما حساسیت به برخی مواد غذایی چون ماهی و بادام زمینی می‌تواند تا پایان عمر باقی بماند.

رازهای سرکه سیب



سرکه سیب است به دلیل خواص فراوانی که دارد، از چند سال پیش جای خود را در سفره ایرانی ها باز کرده است. این سرکه، از عصاره طبیعی میوه سیب به دست می آید و ویژگی اصلی آن سم زدایی از بدن است.

برترین مجله اینترنتی ایران
هفت صبح: چاشنی ها جدایی ناپذیرترین خوراکی ها از وعده های غذایی اند و بسیاری از غذاها طعم و رنگ خوبشان را مدیون این چاشنی ها هستند. البته شیرین یا ترش بودنشان فرقی ندارد و ذائقه افراد درمورد آنها تصمیم می گیرد.

یکی از خوش خوراک ترین و مفیدترین این چاشنی ها سرکه سیب است که به دلیل خواص فراوانی که دارد، از چند سال پیش جای خود را در سفره ایرانی ها باز کرده است. این سرکه، از عصاره طبیعی میوه سیب به دست می آید و ویژگی اصلی آن سم زدایی از بدن است.

آب را به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنید


کودکان را به سختی می توان به خوردن آب کافی ترغیب کرد؛ از این رو که آن ها ترجیح می دهند به جای آب از آب میوه یا نوشابه استفاده کنند.از آن جا که نوشیدنی غیر از آب طعم بهتری دارد، بچه ها بیشتر به آن رو می آورند و والدین مجبورند به خواسته آن ها گوش دهند. اما بدن کودکان به آب معمولی نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ از سوی دیگر یکی از علل افزایش آمار چاقی مفرط در کودکان، جایگزین کردن نوشیدنی های مختلف به جای آب است که جای نگرانی دارد. به گفته متخصصان، برای هر نیم کیلوگرم وزن بدن، روزی ۲۸ گرم آب باید مصرف کرد. یعنی یک کودک ۲۰کیلوگرمی باید ۵ لیوان آب مصرف کند. کودکان زیر یک سال باید شیر بخورند و آنها نیاز به آب ندارند اما دادن مقدار کمی آب از همان ابتدا، می تواند به یک عادت تبدیل شود.


مصرف گیلاس در درمان نقرس موثر است


تهران - كارشناس تغذیه گفت : مصرف گیلاس باعث كاهش اسید اوریك خون می شود و در درمان نقرس موثر است .

1391/05/09 - 14:21
'هدی طاووس نژاد' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : اسید اوریك اضافی در خون فرد به شكل كریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و خطر بروز بیماری نقرس را افزایش می دهد.
به گفته وی یكی از عوامل افزایش دهنده اسید اوریك خون ، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی 'پورین' است.
این كارشناس تغذیه اظهار داشت : پس از اینكه اسید اوریك اضافی در خون به شكل كریستال هایی در مفاصل ته نشین شده باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یك یا چند مفصل می گردد كه بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزك پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.

دود سیگار موجب پوكی استخوان می شود



 نتایج یك مطالعه كه به تازگی انجام شده است، نشان می دهد كه دود سیگار موجب تولید مقادیر بیش از حدی از دو پروتئین می شود كه تولید آنها در بدن موجب شكستن استخوان ها و یا همان پوكی استخوان می شود.

1391/05/09 - 14:21
به گزارش زینیوز، محققان می گویند: سموم موجود در دود سیگار با تاثیر بر فعالیت 'استئو بلاست ها' (سلول هایی كه استخوان جدید می سازند) و 'استئو كلاست ها' (سلول هایی كه استخوان های پیر را جذب می كنند و می شكند) موجب تضعیف استخوان ها می شوند.
تضعیف استخوان ها كه به پوكی استخوان معروف است می تواند خطر شكستگی ها را افزایش دهد .
در حال حاضر پوكی استخوان یك عامل عمده ناتوانی در میان افراد مسن تر به شمار می رود.
برای درك این موضوع كه چگونه دود سیگار موجب تضعیف استخوان ها می شود، دانشمندان عوامل مختلفی را در ارتباط با فعالیت ژنتیكی در سلول های مغز استخوان افراد سیگاری و غیر سیگاری تجزیه و تحلیل كردند.
محققان كشف كردند كه بدن سیگاری ها در مقایسه با غیر سیگاری ها به طور غیر معمولی مقادیر زیادی از دو پروتئینی كه تولید استئوكلاست های جاذب استخوان را افزایش می دهد، تولید می كند.
آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی نیز این یافته را تایید می كند.
این مطالعه در مجله Proteome Research منتشر شده است.

رژیم غذایی كم پروتئین در دوران بارداری، خطر ابتلا به پرفشاری خون را در كودك افزایش می دهد



تهران- نتایج تحقیقات جدید حاكی از آن است كه فرزندان مادرانی كه در دوران بارداری تحت رژیم غذایی كم پروتئین قرار داشته اند، احتمالا در بزرگسالی دچار پر فشاری خون می شوند.

1391/05/09 - 14:21
به گزارش هلث دیلی، محققان پزشكی دانشگاه تكزاس با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها می گویند كه میزان زیاد هورمون مادری تستوسترون با رژیم غذایی كم پروتئین مادر مرتبط است . میزان زیاد هورمون تستوسترون در مادر موجب كاهش فعالیت در آنزیمی می شود كه تستوسترون را غیر فعال می كند.
وقتی میزان زیادی از هورمون تستوسترون به جنین می رسد احتمال ابتلای فرزند به پرفشاری در بزرگسالی افزایش می یابد.
محققان می گویند افزایش میزان تستوسترون می تواند موجب افزایش فعالیت آنزیمی شود كه تستوسترون را تولید می كند و یا اینكه می تواند موجب كاهش فعالیت آنزیمی شود كه تستوسترون را كاهش می دهد، به ویژه آنزیم Hsd17b2 كه تستوسترون را به اندروژن ضعیف تری موسوم به آندروستندیون تبدیل می كند.
پژوهشگران دریافتند تولید آنزیم Hsd17b2 در موش ها به دلیل محدودیت پروتئین در دو بخش از جفت صورت می گیرد.
پیشنهاد محققان این است كه كاهش آنزیم Hsd17b2 می تواند موجب شود تستوسترون بیشتری به جنین برسد.
نتایج این تحقیقات قرار است در نشست سالانه تولید مثل در آمریكا ارایه شود.

12 منبع مفيد دريافت ويتامين D


54-20.jpg
اشعه فرابنفش خورشيدي كه امروزه به عنوان مهم‌ترين عامل بروز سرطان پوست شناخته شده است، درعين حال منبع اصلي دريافت ويتامين D براي بدن به شمار مي‌آيد.
به گزارش سرويس سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بدن ما براي دريافت مقادير كافي ويتامين D بايد به اندازه نيازش در معرض تابش نور خورشيد قرار بگيرد. به همين دليل هر گونه افراط و تفريط در تماس با اشعه فرابنفش خورشيدي مي‌تواند موجب بروز سرطان پوست و يا مواجهه با بحران كمبود ويتامين D شود.

احساس سوزش در اطراف دهان نشانه افت قند خون است


چگونه افت قند خون را پيش‌بيني كنيم؟


diabet1.jpg
هيپوگليسمي يا افت شديد قند خون از مشكلات شايع در بيماران ديابتي است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين مشكل حتي در بيماراتي هم كه قند خون خود را به خوبي تحت كنترل دارند، بروز مي‌كند. هر چند پيشگيري از اين عارضه هميشه امكان‌پذير نيست اما كارشناسان انجمن ديابت آمريكا تاكيد دارند كه بيماران ديابتي و اطرافيان و اعضاي خانواده آنها بايد از علائم هشداردهنده افت شديد قند خون، مطلع باشند.

تغذيه انحصاري با شير مادر طي چند سال اخير رشد صعودي داشته است


مدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

7468.jpgمدير گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به شعار امسال روز جهاني شير مادر تحت عنوان «مرور اقدامات گذشته براي برنامه‌ريزي آينده»، ضمن توضيح فعاليت‌هاي انجام شده توسط اين دانشگاه به منظور ترويج تغذيه با شير مادر، عنوان كرد: ترويج تغذيه انحصاري با شير مادر طي چند سال اخير سير صعودي داشته است.
دكتر فرناز اهدايي‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با توجه به فرا رسيدن هفته جهاني شير مادر، تشويق مادران به تغذيه بر حسب ميل و تقاضاي نوزادشان را از جمله اقدامات در حال اجرا در بيمارستان‌هاي دوستدار كودك دانست و گفت: بر اين اساس توصيه نمي‌شود شيردهي به نوزاد حتما در ساعات مشخصي صورت پذيرد، بلكه هر گاه نوزاد به شير مادر احتياج داشته باشد بايد در اختيارش قرار بگيرد.

هفت ماده غذایی برای کاهش وزن


3234.jpgمتخصصان معتقدند برای کاهش وزن نیازی به کم خوردن نیست بلکه لازم است غداهای مناسب بخورید.
به گزارش سرويس سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارشناسان می‌گویند باید این ایده را فراموش کنید که برای کم کردن وزن، غذا دشمن شماست در واقع دقیقا برعکس است، با غذاهای سالم دوست شوید زیرا در صورت استفاده از آنها کاهش وزن شما نسبت به زمانی که سعی دارید کل چربی‌ها را از برنامه‌ی غذایی‌تان حدف کنید بیشتر است.
در اینجا، هفت ماده غذایی شناخته شده برای متخصصان تغدیه معرفی می شود که پتانسیل چربی سوزی بدن شما را افزایش می‌دهد:

فوق تخصص بیماری‌های کلیوی: مصرف آب هندوانه برای بیماران سنگ کلیه مفید است


وق تخصص بیماری‌های کلیوی گفت: درمان‌های سنتی از جمله آب هندوانه که سبب افزایش حجم ادرار می‌شود برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مفید است.

2-505.jpgبه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، بهکام رضایی مهر صبح امروز 9 مرداد ماه 91 در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب که آب و هوا روی بیماری سنگ کلیه تاثیر می‌گذارد اظهارداشت: افرادی که در مناطق و نواحی خشک زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کلیه قرار دارند.
وی ادامه داد: افرادی که سابقه بیماری کلیه دارند مصرف فراوان مایعات که سبب افزایش میزان دفع ادرار شود ضروری است.
فوق تخصص بیماری‌های کلیوی یادآور شد: مصرف زیاد آب در هنگام خواب یکی از راه‌های درمان‌های بیماران کلیوی است.

نگرش کودک به غذا با وعده جایزه تغییر می‌کند


دکتر جعفریان با بیان اینکه والدین نباید کودک را وادار به غذا خوردن کنند گفت: «دادن جایزه در قبال خوردن غذا نگرش کودک به اهمیت تغذیه را از بین می‌برد.»

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره به مشکلات تغذیه‌ای کودکان بیان کرد: «استفاده ابزاری از غذا مشکل امروزه والدین با کودکانشان است. در بسیاری از مواقع مشاهده می‌کنیم که جامعه پیشرفت کرده و والدین هر دو شاغل هستند که این عامل باعث شده توجه به کودکان کمتر از قبل شود.» 
وی ادامه داد: «از طرفی فاصله میان دو فرزند در یک خانوده بسیار زیاد است. در گذشته کودکان به دلیل فاصله کم باهم غذا می‌خوردند به طوری که اشتهاء آنان به غذا زیاد می‌شد ولی در حال حاضر این فاصله به ۱۵ سال هم رسیده است و از آنجایی که این کودکان تنها هستند بر روح و روان آن تاثیر گذاشته و به دنبال جلب توجه والدین خود هستند.» 
متخصص تغذیه ادامه داد: «در این صورت کودکان از غذا به عنوان ابزار استفاده کرده و والدین هم به این موضوع دامن می‌زنند و کودکی که از خوردن غذا امتناع می‌کند با اصرار ورزی به غذا خوردن وادار می‌کنند که این فشار و اجبار اثرات منفی بر کودکان می‌گذارد.» 
دکتر جعفریان به والدین توصیه نمود و تاکید کرد: «والدین نباید به هیچ عنوان کودک را به غذا خوردن مجبور کنند همچنین وعده غذایی کودکان باید منظم باشد و از دادن میان وعده در صورتی که وعده‌های غذایی اصلی را نمی‌خورند امتناع نمایند و در قبال غذا خوردن نباید به کودک جایزه بدهند چرا که در این صورت دید کودک به خوردن غذا تغییر می‌یابد.» 
به گفته وی، وظیفه پدر و مادر فراهم کردن غذای سالم، زمان و شرایط مناسب برای غذا خوردن است و باید میزان غذا خوردن را بر عهده خود کودک قرار دهند چرا که دراین صورت کودک نحوه صحیح غذا خوردن را خواهد آموخت. 
متخصص تغذیه در پایان تاکید کرد: «البته بررسی و مطمئن شدن از سلامتی کودک به طوری که مشکل سوء جذب مواد غذایی نداشته باشد نیز از جمله مسائلی است که والدین باید به آن توجه کنند.»

اسیدهای چرب شیر مادر باعث تکامل سیستم عصبی می‌شود


فردا روز جهانی تغذیه با شیر مادر است/(1)

بالابودن هوش انسان به دلیل لاکتوز موجود در شیر مادر است

لیلا شاهی

دکتر ناصر کلانتری با اشاره به اهمیت شیر مادرگفت: «پیشگیری از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان و دیابت و تکامل سیستم عصبی از فواید شیر مادر است.»

دکتر ناصر کلانتری، دبیر انجمن علمی ترویج تغذیه باشیرمادر و متخصص کودکان به مناسبت روز جهانی شیر مادر در گفتگو با خبرنگار سینانیوز بیان کرد: «دربین مسلمانان، مسیحیان و سایر ادیان الهی به چگونگی رشد کودکان توصیه و تاکید بسیاری شده است به عبارتی همه ادیان الهی راه و رسم زندگی را به بشر آموخته‌اند تا ادامه نسل و بقاء آنان باشند.» 
وی ادامه داد: «خداوند در قرآن کریم توصیه بسیاری به تغذیه نوزاد با شیر مادر داشته با طوری که در بیش از ۹ آیه در ۹ سوره قرآن و حتی احادیث و روایات به اهمیت تغذیه با شیر مادر تاکید شده است.» 
دکتر ناصر کلانتری اظهار کرد: «هدف اصلی همه کار‌شناسان و متخصصین تغذیه این است که به هر انسانی رژیم غذایی توصیه کنند که بتواند فرد را متعادل کند. شیر مادر از نظر پروتئین، کربوهیدرات، چربی، املاح و ویتامین‌ها دقیقا‌‌ همان چیزی را فراهم می‌کند که نوزاد انسان نیازمند آن است.» 

شیر مادر عصاره زندگی‌ست


گزارش سینانیوز/ فردا روز جهانی تغذیه با شیر مادر است/(2)

۱۰ تا ۱۷ مرداد ماه در ایران هفته ترویج تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است. سازمان جهانی بهداشت نهم مرداد را با شعار «تغذیه با شیر مادر در ساعات نخست زندگی از یک میلیون مرگ نوزاد در سال می‌کاهد» نامگذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار سینانیوز، برابر با آماری که یونیسف در بیانیه امسال خود درباره تغذیه با شیر مادر آورده، هم اکنون میزان جهانی تغذیه با شیر مادر نزدیک به ۳۸درصد است و تلاش بیشتری نیاز است تا کشور‌ها به اهمیت تغذیه با شیر مادر پی برده و برای آن برنامه ریزی کنند.
پس از جنگ جهانی دوم استفاده از شیر خشک و غذاهای کودک بصورت گسترده جایگزین شیر مادر گردید، این امر در کشورهای توسعه یافته رشد بیشتری داشت که باعث نگرانی جوامع جهانی گردید. 
ترویج تغذیه با شیر مادر و افزایش آگاهی عمومی از خواص منحصر به فرد این شیر، در سلامتی کودک و حفظ و تداوم شیردهی مادران، نیازمند گامی بزرگ و اساسی است. بر این اساس در اول اوت ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی با همکاری یونیسف طی اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا، بیانیه‌ای را در تداوم، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر به امضا رساند. در این بیانیه بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و تاثیر آن برتندرستی کودک و مادر تاکید شده است. 

تغذیه اصولی عوارض جانبی شیمی درمانی را كاهش می‌دهد


تغذیه متعادل و مناسب برای افزایش قدرت بدنی بیماران، عوارض جانبی شیمی درمانی را كاهش می‌دهد.
به گزارش وب دا، كارشناس دفتر پرستاری دانشگاه علوم پزشكی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: منظور از شیمی درمانی، درمان بیماری از طریق به كار بردن داروهای گوناگون است و در معنای خاص آن كه امروزه به كار برده می‌شود ،‌به درمان دارویی تومورهای گوناگون ( یا به اصطلاح سرطان ) اطلاق می‌شود.
الهه سوری اظهار داشت: استفاده از داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی یكی از چند راه درمان این گونه تومورها است و می‌توان آن را با روش‌های دیگری مثل جراحی و پرتو درمانی همراه كرد.
وی ادامه داد: شیمی درمانی در معالجه تومورها بسیار موثر است و امروزه با كشف داروهای جدید ضد تومور این تأثیر رو به افزایش است.

مصرف غذاهاي سرخ شده در ماه رمضان باعث افزايش چربي خون مي شود


مصرف غذاهاي سرخ شده علاوه بر افزايش چربي هاي خون، موجب سوء هاضمه،‌ورم معده و اختلال در وزن خواهد شد.
سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، اظهار داشت: روزه داري بدون رعايت اصول صحيح تغذيه نه تنها ضامن سلامت انسان نيست بلكه مي تواند سلامت وي را به مخاطره بيندازد.
سعيده معاني افزود: برخي از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضي مانند افزايش وزن، افزايش سطح چربي هاي خون، از كنترل خارج شدن بيماري ديابت و نيز فشاز خون،‌ مشكلات گوارشي و يا اختلالاتي در ساير اعضاي بدن مي شوند.
وي تصريح كرد: غذاي مصرفي در ماه رمضان بايد ساده باشد و نبايد خيلي با غذاي روزمره فرد روزه دار تفاوت كند و در ماه رمضان نيز بايد همانند ساير اوقات سال، سه وعده غذايي داشته باشند.
اين كارشناس تغذيه گفت: يك فرد روزه دار بايد حداقل 20 درصد كمتر از ماه هاي ديگر سال غذا بخورد زيرا اين موضوع موجب مي شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربي هاي اضافي را بيابد.
معاني ابراز داشت: در فاصله افطار تا سحر آب و مايعات فراوان بنوشيد اين كار براي جلوگيري از يبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظيم سوخت و ساز بدن، خصوصا در بيماراني كه كليه هاي سنگ ساز دارند مهم و مورد نياز است. 

آب زیاد ننوشید

 توصیه به روزه داران؛
با توجه به امکان اختلال در هضم غذا به هنگام مصرف زیاد آب پس از وعده سحری و افطار، توصیه می شود روزه داران برای داشتن شرایط مناسب در روزه داری، از این کار بپرهیزند.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: بهتر است برای تامین آب موردنیاز بدن پس از صرف افطار و قبل از خواب شبانه، مصرف آب، انواع میوه، آب میوه طبیعی، چای کمرنگ و سایر مایعات به تدریج در برنامه غذایی افراد گنجانیده شود.
سمانه عزیزی ادامه داد: استفاده از مواد غذایی آبكی مثل سوپ و آش رقيق، لبنیات به خصوص شیر کم چرب و گرم و هم چنین شیر برنج به هنگام افطار و سحر، موجب حفظ تعادل آب و املا‌ح فرد روزه دار می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سبزی ها و میوه ها، منابع مناسبی از فیبر بوده و این ماده می تواند آب را در درون خود نگه داشته و به تدریج آزاد کند، استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر توصیه می شود.
عزیزی ضمن تاکید بر پرهیز از مصرف مایعات به همراه غذا، یادآور شد: نوشیدنی‌های بسیار خنک به خصوص نوشابه گازدار و چای داغ عطش فرد روزه دار را بیشتر می‌کند.

هنگام سحر غذاهاي پرادويه نخوريد


هنگام سحر از خوردن غذاهاي پرادويه خودداري كنيد زيرا باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.

كارشناس آموزشي مركز پيشگيري از حوادث و فوريت هاي پزشكي اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌با بيان اين مطلب اظهار داشت: افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید زخم و التهاب معده می شود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر شده و می تواند به طرف حلق گسترش یابد . همچنين غذاهای تند ، قهوه  و نوشابه های سیاه  این حالت را بدتر می کنند .

آرزو دهقاني افزود:‌ افراد هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل کباب، جوجه‌کباب و ماهی خودداری کنند این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند.

روزه گرفتن موجب تنظیم چربی اضافی خون می شود


بر اساس تحقیقات، روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا سودمند بوده و سبب تنظیم چربی نامطلوب موجود در خون می شود.
به گزارش وب دا، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع)، یاسوج با بیان اینکه افراط در مواد نشاسته ای مانند نان، ماکارونی و سیب زمینی به افزایش تری گلیسیرید خون می انجامد، افزود: لازم است افراد مبتلا به چربی خون بالا از افراط در مصرف مواد نشاسته ای پرهیز کرده و غذاهای حاوی فیبر مانند غلات سبوس دار، حبوبات و سبزیجات را جایگزین کنند.
سمانه عزیزی ادامه داد: گاهی مشاهده می شود بسیاری از افراد، پس از ماه مبارک رمضان دچار افزایش چربی خون شده و یکی از مهم ترین علل آن، زیاده روی در مصرف  زولبیا، بامیه و شیرینی هایی از این قبیل است که تنها حاوی کالری بوده و ارزش غذایی ندارند.
وی توصیه کرد: بهتر است قندهای طبیعی مانند خرما و کشمش، جایگزین این شیرینی ها شده، از مصرف فست فودها و مواد غذایی تهیه شده از روغن های نباتی جامد پرهیز کرده و استفاده از غذاهای بخارپز، آب پز و کباب شده را در اولویت قرار داد.

افطار کردن با آب جوشيده ولرم موجب سرحالي فرد روزه دار مي شود


افطار کردن با آب جوشيده ولرم به دفع مواد سمي از ادرار و دستگاه تنفس كمك كرده و موجب سرحالي و سرزندگي فرد مي شود.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين كه خوردن شير گرم و مقداري نان به همراه پنير و سبزي و نيز سوپ يا آش رقيق بهترين غذا براي افطار است،‌ اظهار داشت: بدن انسان در زمان افطار نياز به يك منبع انرژي به شكل گلوكز دارد كه سريعا انرژي لازم را در اختيار بافت هاي بدن و خصوصا سلول هاي بافت هاي عصبي و مغز قرار دهد.
دكتر فروزان صالحي افزود:‌ خرما يكي از بهترين مواد غذايي است كه فرد روزه دار مي تواند با آن روزه خود را بگشايد و منبع عالي از قند و املاحي چون پتاسيم و منيزيوم است.
وي تصريح كرد: شخص روزه دار بايد با غذايي سبك و در عين حال پر انرژي افطار كند و از مصرف غذاهاي حجيم،‌ برنج و غذاهاي سرخ كردني و غذاهاي آماده اجتناب كنند تا بدن آرام آرام خود را آماده شام كند.
اين كارشناس تغذيه ادامه داد:‌ افطار را با آب، خرما، كشمش، عسل و به طور كلي با يك قند طبيعي آغاز كنيد. خورن چاي كم رنگ، شير گرم، فرني و شير برنج و حليم كم روغن نيز مي تواند در آغاز افطار مناسب باشد.