خشك ‌كردن سبزی و میوه

 استفاده از سبزی و میوه‌های خشك قطعا به زمانی برمی‌گردد كه این محصولات مدت محدودی در بازار بوده و وسایلی مانند فریزر وجود نداشته، پس تنها راه نگهداری از سبزی‌ها خشك‌كردن آنها بوده است؛ اما در این دوره هم با این‌كه سبزی در تمام ایام سال وجود دارد و انواع مختلف یخ‌زده و آماده پختش هم در فروشگاه‌ها یافت می‌شود ولی باز سبزی خشك جایگاه خودش را در خانواده‌های ایرانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ روش خشك‌كردن هم البته در طول زمان تغییرات بسیاری یافته ولی خشك‌كردن سبزی به روش‌های قدیمی هنوز متداول است. پهن كردن روی پارچه‌ای تمیز یا درون سینی‌های بزرگ و بقیه ماجرا.

میوه‌های خشك؛ تابستانه و زمستانه

میوه تازه، هم خوشمزه است و هم خواص بسیاری دارد. اما تمام میوه‌ها در همه فصول یافت نمی‌شود. پس طبیعی است​انسان‌ها به فكر بیفتند تا میوه‌هایی را كه دوست دارند، خشك كنند تا در طول سال از آنها استفاده شود.امروزه از میوه خشك به عنوان میان وعده‌ای مقوی و مناسب هم یاد می‌شود كه بچه‌ها چه در خانه و چه در مدرسه می‌توانند از آن استفاده كنند. برای تهیه میوه خشك مناسب باید از هنگام خرید به فكر بود.

مراقب تشنگی باشید!


هر فرد باید سعی کند در طول روز، حس تشنگی خود را به کم‌آبی بدن حساس نگه دارد. به عبارت ساده‌تر حتی کمترین حالت دهیدراتاسیون (کم‌آبی) در بدن اتفاق نیفتد.اولین نشانه کم‌آبی، خشکی دهان است بنابراین اگر به خشکی دهان توجه کافی داشته باشید و با نوشیدن آب حتی در حد یکی، دو جرعه تشنگی‌تان را رفع کنید، دیگر برای رفع آن به نوشیدن حجم زیادی آب نیاز نیست.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اینکه گفته می‌شود باید 30 دقیقه قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا آب نوشید، براساس این باور است که مصرف آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن اسید معده و در نتیجه ابتلا به سوءهاضمه و مشکلات هضم و جذب غذا می‌شود اما واقعیت این است که نتایج مطالعه‌های فراوان نشان می‌دهد غلظت اسید معده زیاد و pH اسیدی آن حدود 8/0 است بنابراین نوشیدن آب روی رقیق شدن اسید معده و ایجاد سوءهاضمه تأثیر زیادی ندارد مگر در مواردی که فرد بی‌رویه و بیش از یک لیوان آب بخورد. بنابراین با پاسخ به حس تشنگی و توجه به میزان مصرف آب هنگام غذا خوردن، رابطه‌ای بین نوشیدن آب، سوءهاضمه و مشکلات بعد از آن نخواهد بود و دیگر نوشیدن آب نیم ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا توصیه نخواهد شد. البته اگر کسی در طول روز به اندازه کافی آب ننوشد و در معرض تعریق زیاد هم باشد و بخواهد هنگام غذا خوردن، تشنگی خود را برطرف کند، قطعاً دچار سوءهاضمه می‌شود. پس توصیه می‌شود در تمام طول روز به حس تشنگی‌تان توجه کنید،‌ حتی با نوشیدن یکی، دو جرعه آب. در ضمن، همیشه بطری آب همراه داشته باشید تا به درستی به نیاز بدنتان پاسخ دهید.

خواص درمانی کرفس


 كرفس سلطان سبزی‌هاست و تمام بخش‌های این گیاه مفید و شفابخش است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ دانشمندان بر این عقیده‌اند كه:
* كرفس بهترین ماده غذایی برای برطرف كردن عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق ضدعفونی مجاری ادراری است، همچنین وجود روغن‌های فرار در كرفس علاوه بر ایجاد عطر خوشایند این گیاه، باعث گشاد شدن مجاری كلیه می‌شوند و دفع اسید اوریك را تسهیل می‌كند.
* تجربه نشان داده است كه كرفس و غذاهای حاوی آن بوی بد دهان را از بین می‌برد كه احتمالاً به دلیل تركیب موادی كه در معده تولید می‌شوند با مواد معطر كرفس است.این گیاه حاوی ویتامین (ث) زیادی است و به همین دلیل مصرف آن به تقویت لثه‌ها كمك كرده و از بروز بیماری اسكوربوت پیشگیری می‌كند.مصرف كرفس همچنین به افراد كم خون، توصیه می‌شود.
* اسیدهای چرب فرار موجود در این گیاه، محرك اشتها است.
* پتاسیم موجود در كرفس علاوه بر تحریك ادرار باعث كاهش فشار خون می‌شود و به همراه گوگرد موجود در آن بیش از همه برای بیماران مبتلا به نقرس و افرادی كه از دردهای مفصلی و روماتیسم رنج می‌برند، توصیه می‌شود.
* این گیاه دارای خاصیت ضدمیكروبی است و در بهبود آسم و سرماخوردگی‌های ریوی مناسب است.آب كرفس به صورت غرغره برای رفع گلو دردهای خشك به دلیل خاصیت ضدعفونی كننده‌اش مفید است.همچنین آلودگی میكروبی ضعیف در روده نیز در اثر تریپین از بین می‌رود.
* این گیاه حاوی درصد بالایی فیبر است، بنابراین ملین بسیار مناسبی به شمار می‌آید و مصرف برگ و ساقه‌های كرفس در مورد كسانی كه از ناراحتی‌های گوارشی نظیر یبوست رنج می‌برند بسیار نافع است.

غـذاهایی كه با خستگی می‌جنگند

  اگر همیشه پس از خوردن غذا احساس خستگی می‌كنید، مطمئن باشید كه در انتخاب موادغذایی دچار اشتباه شده‌اید. شادی و سبکی دائمی پس از صرف غذا، تنها یک راز دارد: غذاهایی را انتخاب كنید كه به مرور انرژی آزاد می‌‌‌كنند و در نتیجه قادرند به مدت طولانی قند خون شما را ثابت نگه دارند. مهم نیست كه استرس و خستگی شما از نوع فیزیكی، ذهنی و یا عاطفی است، در هر صورت ماده غذایی مورد انتخابتان در رفع خستگی شما اهمیت بسیار دارد. اگر با نادیده گرفتن خستگی، آن را به خستگی مزمن تبدیل کنید، به‌سادگی خود را در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها قرار داده‌اید. شما به راحتی می‌توانید با خستگی مبارزه كنید، فقط كافی است غذاهایی را انتخاب كنید كه به راحتی هضم می‌شوند و سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. در ادامه چند ماده مغذی که قادرند خستگی شما را از بین ببرند معرفی خواهیم کرد:

جو دو سر

 این ماده غذایی برای وعده صبحانه بسیار مناسب است؛ چرا كه خستگی را از بدن، ذهن و روح دور می‌كند. این ماده غذایی موجب سلامت دستگاه گوارش می‌شود و به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف این ماده غذایی را به بیماران دیابتی توصیه می‌‌‌کنند؛ جوی دو سر، قند خون را به‌طور طبیعی تنظیم می‌كند. این ماده غذایی كربوهیدراتی مدت زمان طولانی در معده باقی می‌ماند و بسیار آهسته به انرژی تبدیل می‌‌‌شود، بنابراین برعكس غلات فرآوری شده شیرین، جوی دوسر باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود و فیبر زیاد آن دانه‌ باعث می‌شود در طول روز احساس سیری كنید؛

نکات کلیدی در کاهش وزن مطلوب

 رژیم حاوی پروتئین زیاد و چربی متعادل، احساس گرسنگی را به تاخیر می اندازد.
دکتر مینو فروزانی، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه کاهش وزن مطلوب با افزایش دفعات وعده های غذایی امکان پذیر است گفت: موفقیت و کاهش وزن با کاهش ذخایر چربی و افزایش مصرف دفعات غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده میسر می شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه کاهش وزن معادل نیم کیلوگرم در هفته مقداری قابل قبول است گفت: کاهش 500 کیلوکالری در روز با کاهش 3500 کیلوکالری در هفته و کاهش وزن مطلوب همراه است.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: در رژیم غذایی جانشین شدن آب به جای چربی به طور موقتی چربی از دست رفته را نشان نمی دهد ولی موجب تشویق فرد به کاهش وزن می شود.

كاهش خطر بيماري هاي مفصلي با شير دادن مادر به نوزاد

مادراني كه به نوزاد خود شير داده و اين عادت را تا زمان مشخصي حفظ مي‌كنند، بسيار كمتر از ساير مادران دچار بيماري هاي مفصلي به ويژه روماتيسم مفصلي مي شوند.
رحمان پرتوزاده، متخصص بهداشت مادر و كودك در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: شير مادر تا يكسالگي براي نوزاد بهترين تغذيه است و در واقع جايگزين مناسبي براي شير مادر وجود ندارد.

وي با بيان اينكه تغذيه كودك با شير مادر هم براي نوزاد و هم براي مادر داراي فوايد بسيار زياد است تصريح كرد: بيماري هاي زيادي وجود دارد كه در صورت شير دادن مادر به نوزاد، احتمال بروز آن هم براي مادر و هم براي كودك كاهش مي‌يابد كه مشكلات مفصلي يكي از مهمترين آنها است.

پرتوزاده تاكيد كرد: مادراني كه به نوزاد خود شير داده و اين عادت را تا زمان مشخصي حفظ مي‌كنند، بسيار كمتر از ساير مادران دچار بيماري هاي مفصلي به ويژه روماتيسم مفصلي مي شوند.

کاهش باروری مردان با مصرف زیاد چربی های اشباع شده

مصرف زیاد چربی های اشباع شده باعث آسیب رساندن به سلول های جنسی مردانه می شود و توان بارورسازی مردان را کاهش می دهد.
معصومه دادخواه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مصرف زیاد چربی های اشباع شده باعث آسیب رساندن به سلول جنسی مردانه و توان بارورسازی مردان را کاهش می دهد.

ی در ادامه افزود: مردانی که مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده مصرف می کنند مانند آنچه در سوسیس و کره یافت می شود با مشکل کاهش تعداد اسپرم ها مواجه خواهند شد.
ا
ین متخصص تغذیه تصریح کرد: از طرف دیگر مردانی که رژیم غذایی آنها سرشار از چربی های سالم مثل امگا 3 مانند چربی های موجود در ماهی و مغز خشکبار است اسپرم های فعال و سالم تری دارند.

وی در پایان گفت: چربی های اشباع شده در گوشت و مواد فرآوری شده مثل سوسیس و همبرگر، لبنیات و کره یافت می شوند.

علت بالا رفتن قند خون بعد از ورزش چیست؟

افزایش قند خون بعد از ورزش های بسیار شدید رخ می دهد به خصوص اینکه قند خون قبل از ورزش بالا باشد.
دکتر داوود امیری، فوق تخصص غدد و بیماری های متابولیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در پاسخ به اینکه علت بالا رفتن قند خون بعد از ورزش چه می تواند باشد گفت: ورزش به شما کمک می کند که از نظر جسمی و روحی شاداب تر شوید.

وی در ادامه مطلب خود افزود: افزایش قند خون بعد از ورزش های بسیار شدید رخ می دهد به خصوص اینکه قند خون قبل از ورزش بالا باشد.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: ورزش های بسیار شدید می تواند سبب تولید هورمون های استرس شده و باعث آزاد شدن قند از کبد به خون می شوند.

نوشابه خطر سکته مغزی را در زنان تا 80 درصد افزایش می‌دهد


خبرگزاری فارس: نوشابه خطر سکته مغزی را در زنان تا 80 درصد افزایش می‌دهد
 محققان ژاپنی هشدار دادند مصرف نوشابه‌های گازدار خطر ابتلا به سکته مغزی را در زنان بیش از 80 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه تغذیه بالینی آمریکا، این تحقیقات جدید حاکی است: مصرف روزانه نوشابه های گازدار توسط زنان ممکن است خطر ابتلای آنها به سکته های مغزی را افزایش دهد.
محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن گفتند: مصرف روزانه نوشابه های شیرین شده خطر ابتلای زنان به لخته های خونی در مغز را به میزان بیش از 80 درصد افزایش می‌دهد اما خطر ابتلا به این لخته ها در مردانی که از این نوشیدنی ها استفاده می کنند؛ بسیار ناچیز است.
بسیاری از تحقیقات در گذشته اشاره کرده بودند که مصرف زیاد نوشابه های گازدار می تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دوم را افزایش دهد که اینها عوامل خطرساز سکته های مغزی هستند.
این سکته ها روزانه نزدیک به 200 نفر را در انگلیس می کشد و هزینه درمان این افراد سالیانه 2 میلیارد و 300 پوند برآورد می شود.
محققان در جریان تحقیقات خود نزدیک به 40 هزار مرد و زن 40 تا 59 ساله را در طول 18 سال زیر نظر گرفتند و عادت های غذایی آنها از جمله مصرف نوشابه های گازدار را ثبت کردند.
در طول این دوره، دو هزار نفر از شرکت کنندگان در تحقیقات دچار سکته های مغزی شدند.

شكر قهوه‌اي رژيمي نيست

 درگذشته شكر قهوه‌اي يا همان شكر سرخ را براي درمان برخي بيماري‌ها استفاده مي‌كردند، اما بعدها متوجه شدند كه اين شكر به دليل وجود برخي ناخالصي‌ها به طور نسبي سمي بوده و براي سلامت مضر است. از اين‌رو عرضه و تقاضاي آن به طور چشمگيري كاهش يافت.
اما جالب آن‌كه اين روزها دوباره اين محصول در برخي مغازه‌ها در حال عرضه است و برخي افراد با اين تصوركه شكرقهوه‌اي ارزش تغذيه‌اي و درماني بالا و كالري كمتري دارد آن را يك شيرين‌كننده مغذي و رژيمي مي‌دانند و متاسفانه به وفور در رژيم غذايي مبتلايان به ديابت و افراد با اضافه‌وزن بالا راه يافته است، اما براستي ارزش تغذيه‌اي شكر قهوه‌اي بالاتر از شكر سفيد است؟ كالري آن چه ميزان است؟ آيا مي‌توان آن را جايگزين شكر سفيد كرد؟
بيشتر شكرهايي كه اين روزها با نام شكر قهوه‌اي در بازار عرضه مي‌شود، همان شكر سفيد تصفيه ‌شده به اضافه مقدار معيني ملاس است.
ملاس محصول جانبي كارخانجات توليد قند و شكر و حاصل پساب سوم پخت است كه بسيار چسبناك و قهوه‌اي‌رنگ بوده و به صورت لايه‌اي نازك روي ذرات كريستالي شكر سفيد را مي‌پوشاند و سرخ مي‌كند.
كيفيت رنگ ملاس بستگي به نوع فرآيند دارد و از قهوه‌اي روشن تا تيره دسته‌بندي مي‌شود، گرچه ملاس حاوي مقاديري كلسيم، منيزيم، سديم و پتاسيم است، اما به دليل آن كه شكر، محصول مضري بوده و نمي‌توان از آن به مقدار زيادي استفاده كرد اين محصول كاربرد تغذيه‌اي و درماني قابل توجهي ندارد.

دارچين ادويه‌اي پرخاصيت

 در طول تاريخ، دارچين يكي از ادويه‌هاي محبوب و پرمصرف بوده است. افزون بر اين، پژوهش‌هاي دانشمندان در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد اين ادويه فوايد بسيار زيادي نيز دارد؛ فوايدي كه اطلاع از آنها مطمئنا شما را قانع مي‌كند دارچين را به برنامه غذايي‌تان بيفزاييد.
پايين آورنده كلسترول: پژوهش‌ها نشان مي‌دهد تنها نصف قاشق چايخوري دارچين در هر روز مي‌تواند پايين آورنده كلسترول LDL خون باشد.
تنظيم‌كننده قندخون: مطالعات انجام شده گوياي آن است كه دارچين مي‌تواند تنظيم‌كننده قندخون، بويژه براي افرادي كه ديابت نوع دوم دارند، باشد.
ضدعفوني‌كننده: برخي پژوهش‌ها از توانايي شگفت‌انگيز دارچين در متوقف كردن مقاومت دارويي در برخي از انواع عفونت‌ها حكايت دارد.
پيشگيري‌كننده از سرطان: برخي از دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه دارچين مي‌تواند از پيشرفت سرطان خون و سلول‌هاي غدد لنفاوي جلوگيري كند.
ضد انعقاد خون: جلوگيري از لخته شدن خون نيز يكي ديگر از خواص دارچين است.