نکاتی تغذیه ای در سالمندان

نکاتی تغذیه ای در سالمندان
استفاده از یك رژیم غذایی سالم و داشتن عادات غذایی صحیح، به همان اندازه كه برای كودكان و نوجوانان مهم است، برای افراد مسن و سالمند نیز اهمیت بسیاری دارد
این نکات را درباره تغذیه سالمندان راعایت کنید
 پیری یك انتخاب نیست، بلكه دستور و فرمانی است كه به ناچار و بدون استثنا همه باید آن را بپذیرند!.شما در حالی كه زندگی می‌كنید، در واقع هر روز به سن پیری نزدیك‌تر و پیرتر می‌شوید. البته با پیشرفت‌هایی كه در زمینه سلامت و بهداشت عمومی و درمان‌های پزشكی صورت گرفته، طول عمر افراد بسیار بیش‌تر از قرون گذشته شده است.
گذشت زمان، خواه ناخواه از نظر بیولوژیكی بر روی بدن، از جمله قلب، ریه، گوش، چشم و مغز تاثیر می‌گذارد و هر چه پیرتر می‌شویم، هر یك از اعضای بدن به‌طور بالقوه از نظر عملكرد و كارایی ضعیف‌تر می‌شود. از طرفی، هر فرد مسنی می‌تواند با داشتن یك تغذیه مناسب و سالم، نشانه‌های پیری را چه از نظر ظاهری و چه از نظر اندام‌های بدن كاهش داده و طوری برنامه‌ریزی كند كه آنها در دوران پیری بهتر كار كنند.

پیشگیری از سنگ کلیه با روش های سنتی

ابتلا به سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری میان مردان میانسال در سراسر جهان است که به دلیل غلیظ شدن و رسوب کردن موادی از قبیل کلسیم در کلیه‌ها و مجاری ادراری به وجود می آید.
برترین مجله اینترنتی ایران
برترین ها: ابتلا به سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری میان مردان میانسال در سراسر جهان است که به دلیل  غلیظ شدن و رسوب کردن موادی از قبیل کلسیم در کلیه‌ها و مجاری ادراری به وجود می آید. تشکیل سنگ‌ها، بلورها و کریستال‌ها در دستگاه ادراری با درد و بی‌قراری زیادی همراه است. این درد به ویژه در شرایطی که سنگ‌ها و کریستال‌ها درون کلیه و مجاری ادراری حرکت‌کنند چند برابر می‌شود و عوارضی نظیر دل درد، تهوع، استفراغ و تب و لرز را نیز به همراه دارد. 
برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در طب سنتی و مکمل شیوه‌های درمانی مختلفی وجود دارد؛ شیوه‌هایی که بدون نیاز به داروهای شیمیایی و روش‌های تهاجمی می‌توانند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کنند.

اگر مبتلا به آپنه هستيد چاي سبز بخوريد!

آپنه اختلالی است که مشخصه اصلی آن وقفه تنفسی هنگام خواب است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ آپنه خواب  يكي از شايع ترين اختلالات خواب است كه بطور واضح و مشخصي با خرخركردن ارتباط نزديك دارد. اين اختلال در مردها شايع تر است ولي در زنان نيز در سنين بالاي 50 سال افزايش مي يابد.

مصرف چای سبز در پیشگیری از نارسایی های عصبی هنگام خواب موسوم به آپنه خواب موثر است، آپنه خواب معمولا بر اثر ناهنجاری در برخی ماهیچه های حنجره پیش می آید و برای مدتی راه تنفسی فرد در زمان خواب بسته می شود که افزایش فشار خون یا نقصان حافظه از جمله پیامدهای این ناهنجاری است.

چگونه عادت غذايي کودک را تغيير دهيم؟

کارشناسان تغذيه معتقدند ذائقه افراد در كودكی و به طور كلی در سنین زیر پنج سال شكل می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ ذائقه سازی در کودکان از جمله کارهایی است که والدین باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ چون کودک به تدریج با طعم مواد غذایی مختلفی که در اختیار او قرار می‌گیرد، انس گرفته و به آنها عادت می‌کند.

درواقع ذائقه بچه ها به دوران جنینی آنها و زمانی که در رحم مادر بودند، برمی گردد و اگر می خواهیم کودک مان همه گروه های غذایی را بخورد بهتر است که در طول دوره بارداری همه این گروه های غذایی را مصرف کنیم.

در یک تغذیه مناسب و متعادل، می‌توانیم 30 درصد از کل نیاز انرژی خود را از چربی‌ها دریافت کنیم. تنها استثنایی که وجود دارد این است که نوزادان حتی تا 60 درصد انرژی خود را می‌توانند از چربی‌ بگیرند، چون در این سنین سلول‌های مغزی در حال رشد هستند و غلاف تمام رشته‌ه‌ای عصبی نیاز به چربی دارد.

مصرف زنجبیل، قند خون را کنترل می کند

زنجبیل با استفاده از سلول های عضلانی قدرت کنترل قند خون را دارد.
صابر حبیبی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  زنجبیل با استفاده از سلول های عضلانی قدرت کنترل خون را دارد.

وی تصریح کرد: عصاره ی زنجبیل می تواند در افزایش جذب گلوکز در سلول های عضلانی و به طور وابسته از انسولین نقش داشته باشد.

حبیبی خاطر نشان کرد: این فرایند به کنترل قند خون که عامل بروز دیابت و بیماری های مرتبط با آن است کمک می کند.

افسردگی در کمین مصرف کنندگان غذاهای آماده




 افسردگی بیماری ناتوان‌کننده و شایع در سراسر دنیا است و شامل کاهش قدرت تفکر، کاهش اعتماد به‌نفس و علاقه به فعالیت‌های طبیعی زندگی است. افزایش شیوع افسردگی در کودکان و بزرگسالان در سال‌های اخیر زنگ‌خطری برای جوامع است. حدود 121 میلیون نفر در سراسر دنیا دچار این اختلال هستند. داروهای ضد‌افسردگی نیز غالبا تاثیر چندانی نداشته و تنها علائم بیماری را می‌‌پوشانند و با وجود استفاده گسترده از این داروها، هنوز شیوع این بیماری در حال افزایش است.

فست‌فودها و خطر افسردگی

محققان دریافتند که خوردن فست‌فودها خطر افسردگی را بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد. غذایی که ما می‌‌خوریم، مواد لازم برای متابولیسم، ساخت و ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، بویژه در مغز را تامین می‌‌کند. بخش خاکستری مغز عمدتا از اسیدهای چرب امگا- 3 ، DHA و EPA تشکیل می‌‌شود و این اسیدهای چرب فراوان‌ترین اسیدهای چرب با چند باند دوگانه در بافت‌های عصبی هستند.

آنچه درباره خواص بامیه نمی دانید!

بامیه با نام علمی Hibiscus به خانواده پنیرک یا Malvaceae تعلق دارد. میوه بامیه، شامل غلاف گوشتی است که دارای مقطعی 5 یا 6 ضلعی بوده که از قاعده به طرف رأس به تدریج باریک و نوک تیز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان روابط عمومی  طول میوه به 3 تا 7 سانتیمتر می‌رسد.درون میوه در چند ردیف،‌ دانه‌های سفید رنگ و نرمی قرار دارد که پس از رسیدن به رنگ سبز کم‌رنگ تغییر یافته و سفت می‌شوند.بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های C ,A و گروه B از جمله: اسیدفولیک B5، B2، B6 و عناصری از قبیل: منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج، اثرات مثبت فراوانی بر سلامت انسان دارد. این گیاه از نظر اقتصادی نیز ارزان و در دسترس همه افراد است.

مفید برای دیابتی‌ها
فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می‌دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می‌کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

بخور، نخورهای بارداری


  تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری، در سلامت مادر و نوزاد تا سالها پس از تولد تاثیر دارد. در حقیقت یكی از فاكتورهای سلامت رشد كودك، تغذیه مادر در دوران بارداری و پیش از دوران بارداری است. بهتر است تا مادران باردار بدانند، غذائی كه در دوران بارداری مصرف می شود نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنین را تامین می كند. جنین برای تكثیر سریع سلول های خود نیاز ویژه ای به انواع مواد مغذی دارد كه باید از طریق تغذیه مناسب مادر در طول این دوره تامین شود.

تغذیه مناسب در دوران حاملگی:

چهل هفته از آخرین روز دوره قاعدگی زمانی است كه زنان به عنوان دوران حاملگی بایستی سپری نمایند . در این دوران تغییرات مختلفی در سیستم های هورمونی ایجاد می‌شود .
تهوع در سه ماهه اول حاملگی ، مشكلات دستگاه گوارش و یبوست در سه ماهه سوم حاملگی و كمر درد و تورم اندامهای تحتانی در نتیجه رشد جنین ، تغییر وزن و تغییر پوزیشن عادی علایمی‌هستند كه به علت این تغییرات هورمونی ایجادمی‌شوند .

با مواد غذایی کپک زده چیکار کنیم؟

نان، پاستا و غلات پخته شده نیز در صورت كپك‌زدگی، باید دور ریخته شوند، چراكه مواد غذایی نفوذپذیر می‌توانند در زیر سطح نیز آلوده شوند.

1 - گوشت، سوسیس، کالباس و مرغ
در صورت كپك زدن گوشت‌های كنسروی، ژامبون‌ها و هات‌ داگ‌ها، از آنجا كه این مواد غذایی رطوبت زیادی دارند و می‌توانند علاوه بر سطح، به طور عمقی نیز آلوده شوند و امكان رشد باكتری‌های دیگر نیز همراه با كپك‌ها وجود دارد، باید دور ریخته شوند، همچنین در مورد باقیمانده گوشت و مرغ پخته‌شده نیز باید این‌گونه عمل كرد، اما در مورد سالامی و سایر كالباس‌های خشك عمل‌آوری شده، می‌توان كپك را از سطح آنها جدا كرده و بقیه آن را مصرف كرد.

2 - ماست، پنیر، خامه
ماست، خامه‌ترش، پنیر خامه‌ای و پنیرهای نرم، به دلیل رطوبت زیاد و نیز پنیرهای خرد شده و برش‌خورده (كه می‌توانند با ابزار برش آلوده شود)‌، باید دور ریخته شود، اما در مورد پنیرهای سخت، می‌توانید حداقل 2 سانتی‌متر از اطراف و زیر محل كپك‌زدگی را جدا كنید و باقیمانده پنیر را برای مصرف دربسته جدیدی بپوشانید.

16 روش جهانی برای لاغر شدن

 این مطلب، شما را با عادت‌های غذایی مۆثر در گوشه و کنار دنیا برای دستیابی به اندامی متناسب آشنا می‌کند.

داشتن تناسب اندام یکی از عوامل لازم زندگی سالم است. البته همیشه از سوی متخصصان تغذیه تاکید می‌شود که باید در طول سال‌ها وزن مناسبتان را حفظ و از کاهش و افزایش‌های متناوبی وزن خودداری کنید.  بنابراین داشتن عادت‌های غذایی مناسب و موثری که باعث رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شوند، اهمیت بسیار دارد. این مطلب، شما را با عادت‌های غذایی مۆثر در گوشه و کنار دنیا برای دستیابی به همین هدف آشنا می‌کند.

روس‌ها و باغبانی
بیشتر روس‌ها اوقات فراغت خود را در باغچه سپری می‌کنند. آن‌ها میوه و سبزی‌های مورد نیازشان را خودشان می‌کارند و به این ترتیب مواد غذایی تازه و مغذی‌تری را در سبد غذایی روزانه‌شان جای می‌دهند و داشتن این عادت غذایی را یکی از بهترین عادت‌های خود عنوان می‌کنند.

پروتئین شیر سرعت رشد سلول‌های سرطانی را كاهش می‌دهد

  در یك آزمایش جدید معلوم شد پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را كاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشكان سوئدی در یك آزمایش جدید متوجه شدند نوعی پروتئین موجود در شیر به دلیل تاثیرات مفیدی كه روی سلامتی دارد به میزان چشمگیری در كاهش سرعت پیشرفت سرطان روده بزرگ موثر است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، متخصصان علوم پزشكی دانشگاه لوند در سوئد خاطرنشان كردند: پروتئین لاكتوفریسین 4-14 (Lfcin4-14) می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را به مرور زمان كاهش دهد. در این آزمایشات معلوم شد كه این پروتئین قادر است از آسیب DNA در سلول‌های سرطان روده را كه در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرند، بكاهند.

پزشكان امیدوارند در آینده با بهره‌گیری از این یافته به پیشرفت‌های سودمندی در زمینه كنترل و درمان این سرطان دست پیدا كنند.


هورمون‌درمانی در باشگاه‌های بدنسازی، معجزه یا تقلب؟


سلامت نیوز: 15عدد تخم‌مرغ نیمرو یا آب‌پز، 5 عدد سفیده تخم‌مرغ، 4 لیوان شیر، 5 عدد موز، 250 تا 400 گرم گوشت قرمز، مکمل‌های پروتئینی و اسید آمینه.
این رژیم غذایی روزانه‌ای است که در برخی باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به ورزشکاران جوانی که بیشتر آنها زیر 20 سال سن دارند، توصیه می‌شود.
اما آیا واقعاً پیروی از رژیمی با این مقدار پروتئین و کالری توصیه شده به جوانان از روی اصول تغذیه و ورزش است یا نه؟ این سؤالی است که دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این گفت‌وگو به آن پاسخ می‌دهد.

آقای دکتر، دلیل اینکه برخی از افراد خیلی لاغر هستند، چیست؟

 افراد لاغر بر چند دسته هستند: برخی از این افراد به‌طور سرشتی لاغرند و ژن لاغری دارند یعنی در خانواده آنها بستگان نزدیکشان لاغر بوده‌اند. این افراد چاق شدنشان دشوار است چون کارخانه چربی‌سازی‌ بدنشان خوب کار نمی‌کند و در بسیاری از موارد شاید به زحمت بتوان وزن آنها را افزایش داد.

مصرف سنگ نمك و نمك دریا تهدید جدی برای سلامت مردم است

  متاسفانه تبلیغات نا آگاهانه و وسیع انواع نمك های سنگ و نمك دریا با انواع نمك های طبیعی و داشتن خواص درمانی و عدم تاثیر مصرف در بیماران دارای فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار و هزار و یك خاصیت غیر واقع، غیر منطقی و غیر علمی به عنوان یك تهدید جدی برای سلامت مردم شده است.

كارشناس تغذیه گروه سلامت خانواده مركز بهداشت استان هرمزگان در گفتگو با ایلنا با اشاره به این مقوله كه ید یكی از ریز مغذیهای اساسی است كه در تولید هورمون تیروئید نقش مهمی دارد، اظهار كرد: این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان در دوران جنینی، كودكی و بلوغ سهم به سزایی دارد، كمبود ید سبب بروز اختلال های وسیعی می شود كه مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی‌هایی ذهنی و جسمی افراد جامعه و بخصوص كودكان و نوجوانان است.

" لادن صدیق " در ادامه توضیح بیشتر به نقش ید در زندگی اشاره كرد و گفت: بدون شك كمبود ید مهمترین عامل عقب افتادگی رشد ذهنی بشر است كه البته قابل پیشگیری است.

"كوري تدريجي" در کمین قهوه‌خورها

getty-489.jpg
پژوهش محققان دانشگاه هاروارد حاکی از آن است افرادی که روزانه حداقل سه فنجان قهوه و به ویژه نوع کافئین‌دار آن را می‌نوشند ممکن است در خطر بالایی از ابتلا به آب سیاه (کوری تدریجی) قرار داشته باشند.

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، به‌منظور انجام این پژوهش، محققان 79 هزار زن و 41 هزار مرد که سابقه ابتلا به گلوکوم را نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. طی این مطالعه میزان قهوه مصرفی توسط افراد شرکت‌کننده نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، طی مطالعه‌ای جداگانه که بر گروهی از اسکاندیناوی‌ها صورت گرفت، مشخص شد که با مصرف هرچه بیشتر کافئین، احتمال ابتلا به گلوکوم 66 درصد افزایش می‌یابد. بالاترین میزان ابتلا به گلوکوم و همچنین بالاترین میزان مصرف قهوه کافئین‌دار در جهان متعلق به اسکاندیناوی‌هاست.

محققان با مقایسه نتایج مطالعه حاضر و تحقیقی که بر اسکاندیناوی‌ها انجام دادند، دریافتند افرادی که روزانه حداقل سه فنجان قهوه کافئین‌دار می‌نوشند در مقایسه با اشخاصی که اصلا قهوه مصرف نمی‌کنند، در خطر بالایی از ابتلا به آب سیاه قرار دارند. علاوه بر این، زنان با پیشینه خانوادگی ابتلا به آب سیاه نیز در خطر بیشتری قرار داشتند.

تمايل به لاغري در زنان ژنتيكي است؟

getty-606.jpg

تصاوير مدل‌ها و بازيگران لاغر اندام تنها دليل تلاش خستگي‌ناپذير زنان براي لاغري نيست بلكه پژوهش جديد دانشگاه ميشيگان از يك ژن لاغري در زنان خبر داده كه تمايل آنها براي يك بدن ظريف‌تر را كنترل مي‌كند.


به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين پژوهش كه نتايج آن در مجله Eating Disorders منتشر شده، از 300 جفت خواهر دوقلو در مورد چگونگي مقايسه بدن خود با زنان خوش‌اندام و لاغر و همچنين ميزان تمايل آنها براي لاغر شدن كه دانشمندان آن را «آرمان‌گرايي لاغري» خوانده‌اند، پرسش كردند.


دوقلوهاي همسان كه تمام ژنهاي آنها مشابه است، از سطوح آرمانگرايي لاغري مشابهي برخوردار بودند حتي اگر تجربيات زندگي آنها بسيار متفاوت بود. براي مثال اگر يكي از اين دوقلوها مدل لباس بود كه در آن لاغري مسأله مهمي محسوب مي‌شود، و خواهر وي اين گونه نبود، آنها هنور سطوح مشابهي از فشار را براي لاغر به‌نظر رسيدن داشتند.

تغذیه با شیر مادر، نیاز به اعمال دندانپزشکی را کاهش می دهد

شیر خوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر دچار مشکلات ناشی از پستانک و تغذیه مصنوعی می‌شوند و در آینده کمتر نیاز به اعمال دندان پزشکی به ویژه ارتودنسی خواهند داشت.

آغوز واکسنی برای بیماری‌های عفونی

مسئول بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: «شیر خوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر دچار مشکلات ناشی از پستانک و تغذیه مصنوعی می‌شوند و در آینده نیز کمتر نیاز به اعمال دندان پزشکی به ویژه ارتودنسی خواهند داشت.»

لیلا خدادادی مسئول بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز در این استان گفت: «شیر مادر به تنهایی می‌تواند از ابتدای تولد تا پایان ۴ ماهگی، کلیه نیازهای غذایی شیرخوار را برای رشد طبیعی تامین کند. در هفته اول تولد که هنوز جریان عادی شیر برای نوزاد برقرار نشده است، نوزاد نیاز به آشامیدنی‌های دیگری ندارد و‌‌ همان شیر مادر برای رشد طبیعی او کافی است.»

كمبود روي و بروز بيماري‌هاي متعدد به ويژه در سالمندان مسن

   كمبود روي با ضعيف كردن سيستم ايمني بدن مي‌تواند باعث بروز سرطان و بيماري‌هاي اتوايميون به ويژه در افراد مسن شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه بيوشيمي تغذيه، محققان مؤسسه لينوس پائولينگ در دانشگاه ايالتي اورگان و دانشگاه بهداشت عمومي OSU‌ با بررسي‌هاي خود روي مدل‌هاي حيواني و انساني دريافتند كه كمبود روي مي‌تواند با بالا رفتن سن توسعه يابد و منجر به انحطاط سيستم ايمني بدن و افزايش التهابات وابسته به آن شود كه در نهايت باعث بروز بيماري‌هاي مختلف از جمله سرطان، بيماري‌هاي قلبي – عروقي، خود ايمن و ديابت مي‌شود.
نتايج حاصل از اين گزارش و مطالعات حيواني و انساني قبلي همچنين نشان داده است كه كمبود روي مي‌تواند باعث آسيب DNA‌ و نهايتاً منجر به بروز التهابات سيستميك شود كه اين يافته‌ها به خصوص براي افراد مسن مهم است چرا كه توانايي آنها باافزايش سن براي جذب روي كاهش يافته و به دريافت رژيم‌هاي غذايي با مقادير كافي روي بيشتر نياز پيدا مي‌كنند.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است با توجه به اين كه جابجايي مقادير روي با تغييرات اپي‌ژنتيكي وابسته به سن دچار اختلال مي‌شود و اين پديده باعث افزايش متيلاسيون DNA‌ و تغييرات هيستون كه مربوط به فرآيند بيماري‌ها به ويژه سرطان است مي‌شود. بنابراين وجود روي براي محافظت بدن در برابر استرس اكسيداتيو و كمك به ترميم آسيب DNA  ضروري است.

خوردن روزانه يك سيب، شما را از مراجعه به متخصص قلب و عروق دور نگه مي‌دارد


مصرف روزانه سيب با كاهش سطح LDL‌ اكسيده شده، تأثير بسزايي در كاهش بروز بيماري تصلب شرايين دارد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان دانشگاه ايالتي اوهايو با تجويز يك عدد سيب به طور روزانه درافراد بزرگسال 40 تا 60 ساله سالم و غيرسيگاري كه كمتر از 2 بار در ماه سيب مي‌خورند و مكمل‌هاي غذايي حاوي پلي فنول هم مصرف نمي‌كردند دريافتند كه خوردن روزانه يك عدد سيب به مدت 4 هفته حدود 40 درصداز سطح موادي در خون كه باعث تصلب شرايين يا سخت شدن رگ‌ها مي‌شود را كاهش مي‌دهد.
براساس اين گزارش محققان با مقايسه 16 نفر از افراد مورد مطالعه كه تحت تجويز روزانه يك عدد سيب بزرگ قرمز و يا زرد در اين مدت قرار گرفتند و 17 نفر كه كپسول‌هاي حاوي 194 ميلي‌گرم پلي فنول دريافت كردند و نيز 18 نفر كه از دارونماي بدون تركيبات پلي فنولي بهره بردند، افزودند كه مصرف يك سيب در روز به مدت 4 هفته اثر فوق‌العاده‌اي عليه LDL اكسيدشده خون دارد و گرفتن كپسول‌هاي حاوي پلي فنول هم در برخي موارد و شايد در دوزهاي بالاتر از اين مطالعه و يا براي كساني كه اصلاً سيب نمي‌خورند بتواند مؤثر باشد و اثرات مشابهي داشتهب اشد ولي اين اثرات به مراتب كمتر از خود سيب است.

تاثیر کپسول گياهي ممورال برای درمان اضطراب یا افت حافظه

 کپسول گياهي ممورال برای درمان اضطراب یا افت حافظه موثر است.
به گزارش وب دا، دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشكي ياسوج، با تاکید بر لزوم تجویز پزشک برای مصرف کپسول ممورال، گفت: این ترکیب با پایه ی گیاهی، حـاوی كندر و پودر ریشه زنجبیل بوده که پزشکان از آن برای در درمان اضطراب یا افت حافظه استفاده می کنند .
دكتر مهسا عباسي نيا افزود: موارد تجویز اين كپسول برای درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی مانند كم شدن حافظه یا اختلالات ادراكی، آلزایمر و درد پشت بوده، هم چنین علاوه بر خواص ضد روماتیسمی و ضد التهابی، روند  پیشرفت بیماری ام.اس را با کندی مواجه می سازد.
 وي بيان كرد: اسانس های موجود در كندر، دارای اثر شل كنندگی بر روی عضلات عروق، به ویژه عروق مـغـزی بوده و با رفع اسپاسم و تنگی عروق، سبب خون رساني  بهتر به سلـول ها می شوند.

کودک را وادار به غذا خوردن نکنید

 در هیچ شرایطی کودک خود را وادار به غذا خوردن نکنید.
به گزارش وب دا، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به هفته کودک در خصوص تغذیه در کودکان پیش دبستانی اظهار کرد: تغذیه مناسب و کافی مهم ترین شرط لازم برای رشد کودک است، با این که در تمام دوران کودکی تغذیه اهمیت دارد، ولی در طی پنج سال ابتدایی که رشد سریع است و کودک برای دریافت غذا کاملاً وابسته به مادر و خانواده اش می باشد، امری حیاتی است.
علی اکبر کمالی افزود: غذای ناکافی منجر به کمبود تغذیه ای و تاخیر در رشد می شود و در نتیجه تجزیه و شکستن پروتئین در برابر عفونت را تسریع می کند.
وی با اشاره به نیاز غذایی کودکان خردسال تصریح کرد: کودکان به علت تحرک زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند که باید از منابع غذایی تامین شود به عبارت دیگر؛ کودک خردسال روزانه 1300 تا 1600 کیلوکالری انرژی نیاز دارد.
کمالی با اشاره به این که پروتئین جزء اصلی ماهیچه ها، بافت ها و مایعات بدن (خون) است، افزود: پروتئین همچنین به سیستم دفاعی بدن کمک می کند.

تاخیر سالمندی در محيطي عاري از آلودگي و دخانيات


مي توان دوران سالمندي را با رعايت رژيم غذايي سالم، تحرك و ورزش در محيطي عاري از آلودگي و دخانيات به تأخير انداخت.
به گزارش وب دا، مسئول واحد بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به رشد صعودي جمعيت سالمندي و افزايش اميد به زندگي در كشور پيش بيني مي شود تا سال 1400 تعداد سالمندان به 10 ميليون نفر يعني 10 درصد جمعيت كشور برسد.
مهربانو رهبري افزود: بر اين اساس برنامه ريزي براي اين جمعيت كاملاً‌ ضروري است. سالمندي برهه اي از زندگي و جزء لاينفك زندگي هر فرد است و مهم داشتن سالمندي سالم يا به اصطلاح سالم پير شدن است.
وی گفت: مي توان دوران سالمندي را با رعايت رژيم غذايي سالم، تحرك و ورزش در محيطي عاري از آلودگي و دخانيات به تأخير انداخت و دوران سالمندي را به دوران نشاط و لذت تبديل كرد و از يك زندگي اجتماعي مؤثر و مفيد و همراه با حضور در اجتماع برخو ردار بود.