هوممم ...چه تلخ و خوشمزه!


شکلات تلخ دارای بیش از ۱۰۰ نوع ماده شیمیایی مغذی است که اگر به اندازه کافی خورده شود مزایای فراوانی دارد

«هوممم ...به به!»
هوممم ...چه تلخ و خوشمزه!این آوا به گوشتان آشناست، نه؟! شنیدنش نشان می دهد یک خوردنی خوشمزه و دهان آب انداز و احتمالا شیرین، دل و هوش کسی را برده! تعجب خواهید کرد اگر بشنوید برخی افراد این صوت را پس از دیدن اغذیه ای تلخ به کار می برند. درست است... شکلات تلخ!
افراد بسیاری هستند که تاب و تحملشان را در برابر درصدهایی از آن از کف می دهند و یک بند انگشت از این شکلات تلخ لذتی شیرین و وافر به آنها می دهد. بررسی های متخصصان تغذیه مشخص کرده است که با در نظر گرفتن استثنائاتی چند، قرار دادن مقداری شکلات تلخ در سبد غذایی هفتگی برای رسیدن به تغذیه ای سالم مفید است. اگر می خواهید درباره این ماده خوراکی بیشتر بدانید، این نوشتار را بخوانید.

مادران عصبی با غذا دادن اجباری، کودک را بی‌اشتها و لجباز می‌کنند



 یک فوق تخصص تغذیه گفت: مادران افسرده، عصبی و عجول سعی می‌کنند با کتک زدن و به زور به کودک غذا دهند و نتیجه این می‌شود که کودک لجباز شده و به خاطر لجبازی هم که شده غذا نمی‌خورد.
خبرگزاری فارس: مادران عصبی با غذا دادن اجباری، کودک را بی‌اشتها و لجباز می‌کنند
احمد خداداد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: غذا نخوردن کودکان دلایل مختلفی دارد، گاهی کالری مورد نیاز بنا به شرایط خانواده در دسترس نیست و غذا به اندازه کافی به کودک داده نمی‌شود و در نهایت او عادات بد غذایی پیدا می‌کند. 

مصرف زیاد نوشابه باعث فلج عضلانی می‌شود


ارسال به دوستان

 محققان هشدار دادند که مصرف زیاد نوشابه باعث می‌شود که افراد دچار فلج عضلانی شوند.
خبرگزاری فارس: مصرف زیاد نوشابه باعث فلج عضلانی می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات پزشکی حاکی است: زیاده روی در مصرف نوشابه به علت کاهش دادن سطح پتاسیم در خون می‌تواند عوارض منفی زیادی از خستگی و ضعف استخوانها گرفته تا فلج عضلات را به همراه داشته باشد.

زيتون؛ دشمن پوكي استخوان


جام جم آنلاين: محققان اسپانيايي دريافتند كه زيتون مي‌تواند از ابتلا به پوكي استخوان پيشگيري كند و سطح قند خون را پايين بياورد.
به گزارش فارس، تحقيقات گروهي از محققان اسپانيايي نشان مي‌دهد؛ افرادي كه از رژيم غذايي مديترانه‌اي يعني رژيم غذايي سرشار از ميوه و سبزي‌ها به همراه زيتون و روغن زيتون به مدت دوسال استفاده كردند، از استخوان‌هاي قوي‌تري برخوردار بودند و احتمال ابتلاي آنها به پوكي استخوان كاهش يافت.
محققان گفتند، پيروي از اين رژيم غذايي موفق شد تا سطح پروتئين osteocalcin و بسياري از فاكتورهاي رشد استخوان در خون را افزايش دهد و اين امر تاثيري پيشگيرانه بر استخوان‌ها داشت و قدرت و استحكام آنها را افزايش داد.

خواص درماني كاكائو


جام جم آنلاين: از دانه‌هاي جمع‌آوري شده درخت كاكائو، پودر كاكائو تهيه مي‌شود كه به عنوان ماده دارويي و غذايي، نوشيدني، شكلات، و...، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كاكائو را بيشتر مردم تحت عنوان شكلات كاكائويي مي‌شناسند.
كره كاكائو نيز در شيريني‌پزي، پردازش توتون، صابون و فرآورده‌هاي آرايشي استفاده مي‌شود و گران‌ترين چربي جهان است.
كاكائو به عنوان دارويي انرژي‌بخش، شادي‌آفرين و تقويت‌كننده قلب شناخته مي‌شود.
در بعضي از مطالعات ثابت شده است كاكائو باعث كاهش فشار خون و تنظيم كلسترول بد در خون مي‌شود.
اين گياه به عنوان ضدعفوني‌كننده و انگل‌كش نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
از خواص ديگر كاكائو مي‌توان به خاصيت ادرارآوري، قاعده‌آوري و سقط‌كنندگي آن اشاره كرد.
در بعضي از نقاط دنيا از كاكائو براي درمان طاسي، سوختگي، سرفه، خشكي لب‌ها و چشم استفاده مي‌كنند.

منفعت انسان در جنگ پنير و گردو


جام جم آنلاين: نون و پنير و گردو را يادتان است؟! مي‌دانيد چرا پنير را با گردو مي‌خورند؟مشخص شده خوردن گروه لبنيات با مقداري ريزمغذي خشكباري مانند بادام يا گردو علاوه بر تامين بخشي از نياز بدن به فسفر، جذب كلسيم را نيز بهتر و راحت‌تر مي‌كند، اما نكته جالب‌تر قضيه اين است كه پنير، حاوي ماده‌اي به نام تيرامين است.
گفته شده تجمع اين ماده در مغز باعث كندي ذهن مي‌شود، ولي در فعاليت‌هاي شيميايي، بدن آنزيمي توليد مي‌كند كه از اين امر جلوگيري مي‌كند.
با اين حال آنزيم مذكور فعاليت اندكي دارد و وقتي پنير مي‌خوريد و تيرامين افزايش مي‌يابد، آنزيم نمي‌تواند چنان كه بايد آن را بشكند.
اينجاست كه گردو با منبعي حاوي مقداري مس به كمك توليد و فعاليت بيشتر آنزيم ياد شده رفته، تعادل برقرار مي‌شود.
گردو افزون بر اين سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 است و خوردن تنها دو عدد از آن در هر وعده صبحانه مقدار كلسترول بالاي خون را كاهش مي‌دهد.

دفع سموم از بدن با این میوه تابستانی


دفع سموم از بدن با این میوه تابستانی

هیچ میوه‌ای مثل هندوانه شیرین در فصل تابستان نمی‌تواند عطش انسان را برطرف كند.

 اگرچه این میوه در فصول دیگر سال نیز وجود دارد، اما هندوانه شیرین و رسیده فقط در فصل تابستان یافت می‌شود.
هندوانه می‌تواند گرد، بیضی شكل و یا حتی مستطیل باشد و خال خال یا ساده باشد. این میوه خوشمزه سرشار از آنتی‌اكسیدان و منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 ،B3 ،B2 ،B1 ،C و A است. همچنین حاوی كاروتنوئید و لیكوپن می‌باشد. آنتی‌اكسیدان، باعث خنثی‌سازی رادیكال‌های آزاد می‌شود. 

چطور غذاهايمان را از اين ميكروب‌هاي خطرناك پاك كنيم؟


مسمومیت‌های غذایی مشكل شایعی است كه همه ما در بخشی از زندگی‌مان با آنها مواجه می شویم، البته معمولا این مسمومیت‌ها را جدی نمی‌گیریم، اما باید بدانید كه گاهی این بیماری‌های به ظاهر ساده می‌تواند موجب مشكلات زیادی شود.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: مسمومیت‌های غذایی مشكل شایعی است كه همه ما در بخشی از زندگی‌مان با آنها مواجه می شویم، البته معمولا این مسمومیت‌ها را جدی نمی‌گیریم، اما باید بدانید كه گاهی این بیماری‌های به ظاهر ساده می‌تواند موجب مشكلات زیادی شود. اما راه جلوگیری از این بیماری‌ها چیست؟ خیلی ساده این که مواد غذایی‌تان را از آلودگی‌ها دور كنید. تنها 10 روز پیش بود که جورج كلونی در بیمارستان بستری شد، قهرمان فیلم‌های اكشن كه در اینگونه فیلم‌ها همه دشمنان را حریف است نتوانست حریف ویروس‌هایی كه به چشم نمی‌آیند شود و كارش به بیمارستان كشید. او پس از آنكه شامی در رستورانی در كومودر ایتالیا صرف كرد دچار مسمومیت غذایی شد  و مجبور شد یك روز كامل را در بیمارستان بگذراند، یعنی حتی ستاره‌ها هم نمی‌توانند از میكروب‌ها و مسمومیت فرار كنند.

چه مواد رنگی به شما كمك می‌كند تا لاغر شوید؟


محیط، پر از عاملی برای شادابی است، اگر بشقاب غذای شما رنگی باشد بدن شما هم شاداب و سلامت خواهد بود پس بروید سراغ رنگ‌های طبیعی

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:  همه می‌گویند رنگ سیاه آدم را لاغرتر نشان می‌دهد اما برخی رنگ‌ها هستند كه واقعا انسان را لاغر می‌كنند نه اینكه چاقی را استتار كنند. خیلی راحت رنگ‌های قرمز، سبز و زرد را امتحان كنید تا لاغر شوید.

آخرین تحقیقات نشان داده، یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش وزن و بهبود سلامت مصرف انواع رنگ‌هاست(البته میوه و سبزی‌های رنگی!) مشكل اینجاست كه در بسیاری از كشورهای دنیا از هر 01 نفر، 8 نفر به اندازه كافی میوه و سبزی‌های رنگی مصرف نمی‌كنند. 

تأثیر شیوه‌های طبخ گوشت قرمز در ابتلا به سرطان

محققان دانشگاه کالیفرنیا جنوبی و موسسه پیشگیری از سرطان کالیفرنیا دریافتند که طبخ گوشت قرمز با دمای بالا به ویژه در ماهیتابه های مخصوص گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 40 درصد افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماریانا استرن استاد یار پزشکی پیشگیری در دانشکده کک از دانشگاه پزشکی کالیفرنیا جنوبی ریاست این تحقیقات را با عنوان " گوشت قرمز و گوشت ماکیان، شیوه های طبخ، آمادگی ژنتیکی و خطر سرطان پروستات: نتایج تحقیقات مرکز سرطان پروستات کالیفرنیا" را برعهده داشت.
این تحقیق در مجله تولید سرطان منتشر شده و شواهد مهم و جدیدی درباره اینکه چگونه گوشت قرمز و شیوه های طبخ آن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، ارائه کرده است.

مصرف زياد فيبر موجب سوء تغذيه مي شود


با توجه به اينكه فيبرها انرژي توليد نمي كنند و موجب جذب نشدن موادي همچون آهن و كلسيم مي شوند لذا مصرف زياد آنها سوء تغذيه افراد را در پي دارد.
دكتر كيمياگر، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در واقع فيبرها دسته اي از كربوهيدرات ها هستند كه به دليل پيوندهاي شيميايي آنها قابل هضم و جذب نيستند.

وي ادامه داد: فيبرها را مي توان به دو دسته محلول و غير محلول تقسيم كرد و اين درحاليست كه فيبرهاي محلول در آب به طور عمده در ميوه و سبزيجات و فيبرهاي نامحلول در غلات مانند جو و گندم وجود دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای محافظت از استخوانها


مصرف روغن زیتون با هورمون استئوکلسین بالا به قدرت و استحکام استخوان کمک می کند.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علمی-پزشکی،  رژیم غذایی مدیترانه ای برای محافظت از استخوان های شما در سن پیری مورد استفاده قرار می گیرد.
 
به دنبال دو سال تحقیق، محققان پی بردند که رژیم  براساس روغن زیتون از استخوان های شما در سن پیری محافظت کرده و امکان پوکی استخوان را کاهش می دهد./

برای پیشگیری از بی خوابی این ویتامین را مصرف کنید


بی خوابی در سراسر جهان یکی از جدیدترین بیماری‌هایی است که به عوامل متعدد بستگی دارد.
به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگارانبه نقل از بيترين؛ آهن ضروری برای بدن در گیاهان نیز وجود دارد، منابع گیاهی آهن شامل :سیب زمینی پخته با پوست ، جوانه گندم برشته ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج تازه و جعفری ، نان گندم و انواع خشکبار .

 ویتامین C موجود در مرکبات می تواند جذب آهن را چهار برابر افزایش دهد .

افزایش حجم غذا پس از ماه رمضان منجر به اضافه وزن ناگهانی می شود


 كارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت :بدن در طول ماه رمضان سوخت وساز خود را بسته به شرایط كاهش می دهد بنابراین نباید بعد از ماه رمضان غذای فراوانی مصرف كرد زیرا افزایش وزن ناگهانی را به دنبال دارد.

افزایش حجم غذا پس از ماه رمضان منجر به اضافه وزن ناگهانی می شود
به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ،دكتر' زهرا اباصلتی ' در مورد لزوم رعایت اصول تغذیه مناسب پس از ماه مبارك رمضان افزود : رعایت اصول تغذیه پس از ماه مبارك رمضان به منظور پیشگیری از مشكلات گوارشی ضروری است. از این رو نباید پس از یك ماه روزه داری غذاهای چرب و درحجم بالا و پر ادویه استفاده كرد زیرا به دستگاه گوارش صدمه می زند بهتر است صبحانه در حد مناسب و در وعده ناهار وشام غذاهای كم چرب و سبك و حاضری مانند ماست و خیار ، نان و پنیر و هندوانه استفاده كرد.

نحوه استفاده از ظروف چدن در آشپزخانه

3-607.jpg
کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد، توصیه کرد: بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه يزد، "ناهید برخورداری" اظهار كرد: استفاده از ظروف مختلف برای پخت غذا بسیار اهمیت دارد و افرادی که کیفیت وطعم غذا برای آن‌ها مهم است، باید به کیفیت ظرفی که درآن غذا تهیه می‌شود نیز اهمیت بدهند. جنس ظرف و روکش آن در پخش گرما و سرعت پخت غذا تأثیر دارد.

افزايش كلسترول خون در كودكان هيچ علامتی ندارد


اگر چربی یاقندخونتان بالاست از دوسالگی مواظب کودکانتان باشيد

triglycerides-diet.jpgيك متخصص اطفال گفت: در صورت وجود سابقه‌ي خانواگي چربی بالای خون (هيپركلسترولمي) يا بيماري ديابت، كودكان بايد از سن 2 تا 10 سالگي از نظر ميزان كلسترول مرتبا مورد بررسي قرار گيرند.
دكتر مسعود عزيزي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه افزایش کلسترول خون یا هيپركلسترولمي در كودكان عامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي در بزرگسالي است، گفت: افزايش كلسترول خون در كودكان ممكن است هيچ نوع علامت باليني نداشته باشد ولي به تدريج موجب گرفتگي شريان‌ها مي‌شود.

مصرف غذاهاي خانگي طول عمر را افزايش مي‌دهد

NewsImage.jpg
پزشكان استراليايي مي‌گويند اگر خود را به خوردن غذاهاي خانگي عادت دهيد، عمرتان طولاني‌تر مي‌شود.

به گزارش سرويس سلامت ايسنا، كارشناسان بهداشت عمومي در دانشگاه استراليايي موناش، مركز پزشكي ملي استراليا و انستيتو مطالعات ملي سلامت در تايوان در مطالعات مشترك خود دريافته‌اند افرادي كه حداقل پنج نوبت در هفته غذاي خانگي طبخ و مصرف مي‌كنند، حداقل 10 سال به طول عمرشان افزوده مي‌شود.

مصرف سویا، آناناس و سیب جهت جذب آهن در سیستم گوارشی


جهت پیشگیری و درمان بهتر است از رژیم غذایی خاصی که سرشار از فاکتورهای حاوی آهن باشد، مصرف شود.


شایع‌ترین نوع آنمی در جامعه آنمی فقر آهن و کمبود ویتامین B۱۲ است

مقاله‌ای تحت عنوان «نقش فاکتورهای فیزیولوژی درآنمی و تغذیه درمانی» در دومین همایش کشوری هماتولوژی ارائه شد که نتیجه آن نشان داد سویا، آناناس و سیب جهت جذب آهن در سیستم گوارشی بهتر است.

محمد توشیح مجری این بررسی ضمن تشریح چکیده مقاله خود در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار سینانیوز در یزد اظهار داشت: «امروزه مکانیسم‌های فیزیولوژی و فرآیندهای بیوشیمایی در مباحث تغذیه‌ای کاربرد فراوانی دارند. با توجه به آن‌ها می‌توان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات متابولیکی را از راه رژیم غذایی درمان نمود.» 
وی با ذکر مثالی گفت: «در بیماران کم خون(آنمی) که فاکتور‌ها و مکانیسم‌های متعددی در ایجاد این بیماری در ان‌ها نقش دارند می‌توان علاوه بر درمان دارویی، از رژیم غذایی و توصیه‌های خوراکی کمک گرفت.» 


مصرف شير در كاهش چربي هاي شكمي مؤثر است

 اگر روزانه يك ليوان شير با 5/2 درصد چربي را در برنامه خود بگنجانيد در دراز مدت از چربي هاي شكمي كاسته مي شود.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،  با اشاره به اين كه قبل از 30 سالگي بهترين زمان براي مصرف شير و لبنيات است، افزود: اگر قبل از اين سن افراد به اندازه كافي اين فرآورده ها را مصرف كنند مي توانند در آينده از بيماري هاي پوكي استخوان پيشگيري كنند.
دكتر فروزان صالحي با بيان اين كه شیر حاوی بعضی از ویتامین ها مانند آ، ب12، ب2 ، ب 1 است، افزود:‌ هنگام خرید شیر بايد به تاریخ انقضای آن توجه كرده و از در معرض نور قرار دادنشیر خودداری کنند زیرا باعث نابودی ویتامین «ب2» آن و نیز بد طعمی شیر می شود.

لزوم رعایت اصول تغذیه مناسب پس از ماه رمضان

 رعایت اصول تغذیه پس از ماه مبارک رمضان به منظور پیشگیری از مشکلات گوارشی را ضروری است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بدن در طول روزه داری سوخت وساز خود را بسته به شرایط کاهش داده پس نباید بعد از ماه رمضان غذای فراوانی مصرف کرد که باعث افزایش وزن ناگهانی می شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: تغذیه بعد از ماه رمضان نباید بطور ناگهانی و با حجم بالا و غداهای چرب و پر ادویه باشد که به دستگاه گوارش صدمه می زند بهتر است صبحانه در حد مناسب و ناهار غذاهای چرب و سنگین نباشد و شام غذاهای سبک و حاضری مانند ماست و خیار و نان و پنیر و هندوانه باشد.

رژیم غذایی برپایه گروه خون، علم یا خرافه؟



بسیاری از مردمان آسیای شرقی به تاثیر گروه خونی در زندگی روزانه خود باور دارند. برخی از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم رژیم غذایی خود را با توجه به گروه خونی تنظیم می‌کنند. اما هیچکدام از این تئوری‌ها پایه علمی ندارند.
فیلم کمدی−عاشقانه ساخت کره‌جنوبی با نام "کمک، دوست پسرم گروه خونی B دارد" بر اساس این اعتقاد ساخته شده بود که شخصیت و رفتار انسان‌ها با گروه خون آن‌ها مرتبط است. این فیلم چند سال پیش میلیون‌ها بیننده را به سینما‌ها کشاند. دختر جوانی که عاشق پسری غیر‌عادی و البته باهوش می‌شود، دلیل تمام بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های پسر را گروه خونی او می‌داند.