عکس آب پز کردن تخم‌مرغ بدون آب!

اگرچه تخم‌مرغ در این شیوه پس از دو دقیقه پخته می‌شود، اما فرایند گرمایشی درون این بسته‌بندی تا سه دقیقه بطول می‌انجامد. کاربران بر اساس تمایل خود برای مصرف تخم‌مرغ به شکل اصلی یا کاملا پخته می‌توانند با برداشتن سر جعبه از آن استفاده کنند.
عصرایران: طراحان روسی، جعبه کاغذی هوشمندی را ابداع کرده‌اند که تخم‌مرغ را بدون آب درون خود می‌پزد.

این بسته‌بندی شامل یک لایه شیمیایی است که در زمان تحریک به تولید حرارت پرداخته و تنها در دو دقیقه تخم‌مرغ خام را می‌پزد.

آب پز کردن تخم‌مرغ بدون آب! +عکس

«Gogol Mogol» که نام خود را از یک غذای تخم‌مرغی روسی گرفته، توسط گروه کیان ساخته شده است.

استقبال از فصل سرد با نوشیدنی داغ

چای، همان برگ‌های سبز و براق كه بعدا تبدیل به چای سبز، قرمز و سیاه می‌شوند نوشیدنی داغ اغلب ما ایرانی‌هاست، اما تنها چیزی نیست كه می‌توانیم در روزهای سرد پاییز و زمستان بنوشیم. در شماره‌های قبل چند نوع نوشیدنی گرم و خواص آن را به شما معرفی كردیم. در این شماره به تعداد دیگری از این دمنوش‌های گیاهی می‌پردازیم.

یك لیوان ویتامین با شلتوك
شلتوك برنج طبیعت گرم دارد و سرشار از ویتامین‌های B است. این بخش از برنج برای تقویت مغز، اعصاب و قلب مفید است و شما را از شر تنبلی روده و یبوست مزمن راحت می‌كند. مهم‌تر این‌كه جلوی ریزش و سفید‌شدن مو را نیز می‌گیرد. برای تهیه آن كافی است یك قاشق غذا خوری شلتوك را در دو لیوان آب‌جوش با شعله مستقیم پنج دقیقه بجوشانید و سپس با شعله غیرمستقیم یك ساعت دم كنید.

گلپر بنوشید
اغلب ما گلپر را به عنوان ادویه همراه با باقالی پخته به كار می‌بریم اما این دانه‌های پهن و معطر می‌تواند دمنـــــوش پر خاصیتی باشد. نوشیدنی گلپر، طبیعت گرم و خشك دارد و به طرز شگفت انگیزی حافظه،قوای جنسی و قلب و عروق را تقویت می‌كند. این نوشیدنی اشتها‌آور است و به هضم غذا كمك می‌كند. كبد را پاكسازی می‌كند و تداوم در مصرفش ضمن صفرا بر بودن، چربی‌سوز نیز است. ضد صرع است و برای تنبلی معده، جوش و دمل خاصیتی شفابخش دارد.
یك قاشق مربا خوری گلپر را در یك لیوان آب‌جوش بریزید و در آن را بگذارید و 15 دقیقه صبر كنید تا آب جوش به رنگ زرد درآید.

منبع : جام جم


کاهو با طراوت و آرام‌بخش


  کاهو سرشار از ویتامین‌های A، B1، C و E است و از سبزی‌های مملو از آب و مواد معدنی به شمار می‌رود که مهم‌ترین آنها کلسیم، فسفر و آهن است.متخصصان تغذیه می‌گویند کاهو حاوی ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، اسیدفولیک و بسیاری دیگر از املاح معدنی است و یکی از مهم‌ترین نتایج گنجاندن این سبزی باطراوت در رژیم غذایی، حفظ سلامت چشم‌ها و بینایی است.کاهو دارای مقدار زیادی الیاف است که دفع پسماندهای غذایی را از روده آسان می‌سازد. این سبزی حاوی کلسیم، فسفر، آهن، چربی به میزان خیلی کم، سدیم، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C، آرسنیک و اسید اگزالیک است. همچنین به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، کاهو دارای مواد معدنی مانند نیکل، کبالت، سولفور و مس بوده و به دلیل داشتن ماده‌ای موسوم به «لاکتوکروم» خاصیت خواب‌آور و مسکن دارد. به گفته پزشکان، از لاکتوکروم به عنوان داروی خواب‌آور و مسکن و نیز در چشم‌پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ کاهو همچنین آرام‌بخش است، برای ضعف اعصاب مفید بوده، ملین و ادرار آور است، زخم‌های مجاری ادرار و مثانه را درمان می‌کند، اثر ضد‌تشنج دارد و بالاخره اینکه درد معده را تسکین داده و ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند.به علاوه مصرف کاهو به هنگام شیردهی مقدار شیر مادر را افزایش می‌دهد. کاهو برای درمان سیاه‌سرفه، روماتیسم، برونشیت، تشنج، تپش قلب، یرقان، انسداد مجاری طحال و کبد مفید بوده و همچنین تصفیه‌کننده خون است. مصرف کاهوی پخته برای رفع سرفه و درد سینه نیز مفید است.

مصرف چای و عسل برای مقابله با باکتری‌های مقاوم موثر است


پزشکان انگلیسی در یک مطالعه جدید تاکید کردند روش‌های سنتی مثل خوردن چای و عسل برای مقابله با میکروب‌های بیماری زای قوی موثرتر هستند چون میزان مقاومت باکتری‌ها در برابر داروهای آنتی بیوتیک همچنان رو به افزایش است و به تدریج این داروها تاثیر درمانی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان همواره هشدار می‌دهند آنتی بیوتیک‌ها کم کم بی اثر می‌شوند و هرچه بیشتر مصرف شوند سطح مقاومت باکتری‌ها در برابر آنها افزایش می‌یابد.

متخصصان دانشگاه کاردیف در یک مطالعه جدید روی تاثیر چای و عسل بعنوان یک روش درمانی قدیمی و البته موثر برای مقابله با میکروب‌های قوی و در عین حال کنترل بیشتر مصرف آنتی بیوتیک‌ها آزمایش کردند. آنها می‌گویند اگر قرار باشد برای مقابله با فرآیند افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری‌ها، مصرف این داروها را کاهش دهیم باید جایگزینی برای آنها پیدا کنیم که ظاهرا چای و عسل برای این منظور مفید است.

به گفته پزشکان؛ چای حاوی ترکیباتی موسوم به پلی فنول است که برای سلامتی مفید هستند و می‌توانند میکروارگانیزم‌ها را نابود کنند.


خواص تخم کرفس

تخم کرفس،که طعم تند و نشاط آور آن را می‌توانید هنگام مصرف انواع ترشی یا کلم شور بچشید،داروی گیاهی مفیدی نیز محسوب می‌شود. تخم کرفس در طول قرنهای متمادی،در سرتاسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است. بررسی‌های اخیر علمی نشان داده است که برخی مواد شیمیایی موجود در تخم کرفس واقعا می‌تواند در درمان مشکلاتی نظیر فشار خون بالا،ورم مفاصل و اضطراب موثر واقع شود.تخم کرفس در پیشگیری از سرطان نیز موثر است. تخم کرفس از دیر باز برای درمان ورم مفاصل و اسپاسم عضله مورد استفاده بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ وجود چندین عنصر شیمیایی در تخم کرفس از التهاب جلوگیری می‌کند ودرد را تسکین می‌بخشد.سایر مواد شیمیایی موجود، عضلات موجود در اسپاسم را آزاد می‌کند. علاوه بر این تخم کرفس حاوی کلسیم بالا است که نقش در کاهش فشار خون بالا نیز دارد.برخی مواد شیمیایی موجود در تخم کرفس خاصیت ضد باکتری دارد در حالی که برخی دیگر ادرار آور است،بدین معنی که به تخلیه آب بدن در قالب ادرار کمک می‌کند.این کار باکتریها و مواد معدنی را که سبب تشکیل انواع سنگ‌های مثانه و کلیه می‌شوند، شستشو می‌دهد. مصرف این گیاه در طب سنتی برای درمان نقرس و سنگهای کلیه سابقه طولانی دارد.این ماده میزان اسید اوریک بدن را کاهش می‌دهد. تحقیقات به عمل آمده روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که تخم کرفس از آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی سمی پیشگیری می‌کند.

چاقی 3 برابر بیشتر از سوء تغذیه قربانی می گیرد


تعداد تلفات چاقی هم اکنون 3 برابر بیشتر از تلفات سوء تغذیه است که سالانه بیش از 3 میلیون نفر را می کشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز عواقب جهانی بیماری ها که در مجله معتبر لنست منتشر شده است به جز در منطقه صحرای آفریقا هم اکنون در سایر نقاط جهان خوردن بیش از حد تهدیدی جدی تر برای سلامت مردم است.

در سراسر جهان موفقیت جالب توجهی در مبارزه با سوء تغذیه بوده است و میزان مرگ و میر ناشی از آن از سال 1990 تا 2010 با نزدیک به دو سوم کاهش به کمتر از یک میلیون نفر رسیده است.

اما این موفقیت منجر به افزایش تغذیه و فعالیت بدنی و ورزش کمتر و در نتیجه افزایش قطر کمر مردم بسیاری کشورها از کلمبیا تا قزاقستان شده است.

یکی از دست اندرکاران این تحقیق به دیلی تلگراف گفت: ما از دنیای 20 سال پیش که در آن اکثر مردم غذای کافی برای خوردن نداشتند فاصله گرفته ایم و امروزه غذای زیاد و ناسالم برای مردم حتی در کشورهای در حال توسعه در دسترس است که مردم را بیمار کرده است.

اصول تغذيه در فصول سرد


سميه مقصودعلي/توصيه‌ها و هشدارهاي دكتر سعيد حسيني متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

هوا که سرد مي‌شود بوي لبو و باقلاي پخته در کوچه و بازار آدم را از خود بيخود مي‌کند، سوپ و آش بيشتر مي‌چسبد و دوست داري دائم شكلات و انواع مغز بخوري...

نمي‌دانم چرا مدام به مادرم مي‌گويم مامان باقلاپلو و ماکاروني و لوبيا پلويت را چرب‌تر کن! سرکار ميلم بيشتر به چاي مي‌کشد تا آب و با اينکه در زمستان و تابستان ديگر در ميوه‌فروشي‌ها تفاوت چنداني بين انواع ميوه‌ها وجود ندارد، تنها دوست دارم نارنگي و پرتقال بخورم. برخي عادت‌هاي غذايي‌مان در اين فصل‌ها مناسبند اما برخي ديگر باعث مي‌شوند نزديك به سال نو، عزا بگيريم که حالا اين همه اضافه وزن را چطور مي‌خواهيم کم کنيم. در گفت‌وگويي با دکتر سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران از اصول تغذيه صحيح در فصل‌هاي سرد سال پرسيديم.

سلامت: مصرف چه نوع موادغذايي را بايد در فصل سرما افزايش دهيم؟
رژيم‌غذايي در فصل‌هاي مختلف سال تغيير چنداني نمي‌کند. به‌طور کلي، افراد بايد براي دريافت تمام موادمغذي، در همه فصول 5 گروه‌ غذايي را به‌طور متناسب و کافي دريافت کنند اما در فصل سرما، مصرف خوراکي‌هايي که بتواند سيستم ايمني را تقويت کند اهميت بيشتري دارد. وقتي در معرض سرما قرار مي‌گيريم، مژک‌هاي مجاري تنفسي‌مان کارايي خود را تا حدي از دست مي‌دهند و با قرارگرفتن در معرض عوامل ميکروبي نمي‌توانند مقاومت بالايي نشان دهند و آنها را دفع کنند. از سوي ديگر، چون در فصل‌هاي سرد معمولا در فضا‌هاي بسته قرار داريم اگر فردي مبتلا به آلودگي ميکروبي يا ويروسي باشد به سرعت به آن مبتلا مي‌شويم، پس تقويت سيستم ايمني در اين فصل اهميت بالايي دارد. از جمله مواد غذايي که سيستم ايمني‌مان را تقويت مي‌کنند، مي‌توان به ميوه و سبزيجات تازه (به‌ويژه مرکباتي مثل ليموشيرين، پرتقال، هندوانه و گوجه‌فرنگي) به دليل داشتن ويتامين C، ماهي به دليل داشتن امگا 3 و گوشت و حبوبات به دليل داشتن روي اشاره کرد. غير از اين، مصرف آب و مايعات به‌ويژه مايعات حاوي ويتامين C مثل آب ليمو و آب تازه مرکبات نيز توصيه مي‌شود زيرا هرچه ترشحات درون بدن در اين فصول رقيق‌تر باشد و زودتر از بدن تخليه شوند، بهتر است.
سلامت: اما در فصول سرد سال، افراد ميل کمتري به نوشيدن آب يا مايعات خنک دارند و ميزان مصرف نوشيدني‌هاي گرم مثل چاي، قهوه و شير بيشتر مي‌شود. آيا مصرف اين مايعات هم مفيدند؟

چگونه نمک کمتری بخوریم؟

 98399.JPG
سدیم و پسر عمویش کلر سدیم (نام دیگر نمک) از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد موجود در دنیا و برنامه‌ی غذایی ما محسوب می‌شوند. بیش از دو سوم کره‌ی زمین پوشیده از آب و دریای شور است. در طول تاریخ نمک نقش مهمی در اقتصاد، سیاست و تغذیه ایفا کرده است. حتی امپراتوری رم حق و حقوق سربازان خود را به نمک پرداخت می‌کرد. با وجود این که همه ما به نمک نیاز داریم تا بدنمان عملکرد نرمالی داشته باشد اما میزان زیاد آن می‌تواند اثرات منفی روی سلامت ما بگذارد و یکی از اثرات منفی مصرف بیش از اندازه‌ی نمک ابتلا به فشار خون بالاست."

به گزارش ایسنا به نقل از سایت تبیان، متخصصان توصیه می‌کنند در برنامه‌ی غذایی روزانه میزان مصرف نمک کاهش داده شود. به عقیده‌ی آن‌ها مصرف روزانه 2.4 گرم سدیم کافیست اما متأسفانه مردم سرتاسر دنیا بیشتر از این‌ها نمک مصرف می‌کنند. باید بدانید 2.4 گرم برابر است با حدود یک قاشق چای‌خوری نمک در روز. اگر شما هم به دنبال راه‌هایی برای کاهش نمک روزانه می‌گردید این مطلب به دردتان می‌خورد. با ما همراه باشید.



به جای نمک زیاد از سبزیجات معطر استفاده کنید

به جای این که ماشین‌وار نمکدان را داخل غذایتان خالی کنید از سبزیجات معطر یا ادویه‌ها استفاده کنید. سبزیجات معطر به غذا طعم دلچسبی می‌دهند و خواص غذا را نیز بالا می‌برند.

آلودگی هوا با پوست چه می‌کند؟

77-4.JPG
داستان آلودگی هوا در شهری مانند تهران که فشار جمعیت و خودروها بر آن بیش از توان و تحمل شهر شده است،پایانی ندارد؛ پس باید تا زمانی که راهکارهای عملی و موثر از سوی دولتمردان و با همکاری عموم مردم برای کاهش و رفع این معضل بزرگ زیست‌محیطی به اجرا درآید با بهره‌گیری از روش‌هایی اثرات منفی ناشی از آلاینده‌های موجود در هوا را بر بدن و سلامت عمومی آن کاهش دهیم.

برای حفاظت از پوست و مو در برابر آلاینده‌هایی چون سرب، گوگرد، آرسنیک و ریزگردها باید گفت که متخصصان پوست و مو دریافته‌اند رابطه مستقیمی میان شیوع بیماری‌ها و بخصوص اگزماهای (حساسیت) پوستی در شرایط اضطراری که میزان سرب موجود در هوا افزایش می‌یابد، دیده شده است.


به گزارش ایسنا دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم می‌گوید: هوای آلوده دارای ذرات هیدروکربن، گوگرد و ذرات معلق است که مخاط تنفسی و پوست را تحریک می‌کند و از آنجا که پوست سر، صورت، بخصوص دور چشم‌ها و دست‌ها در تماس مستقیم با هواست، بیشتر از سایر نقاط بدن آسیب می‌بیند و دچار حساسیت‌های اگزمایی می‌شود. البته کودکان و افراد مسن که پوست آسیب‌پذیرتری دارند، در چنین شرایطی بیشتر آسیب می‌بینند.

متخصصان پوست تاکید می‌کنند در هوای آلوده برخی از مشکلات پوستی که از قبل وجود داشته است نیز تشدید می‌شود و برخی ناراحتی‌ها هم بدون سابقه قبلی به وجود می‌آید. البته افرادی که سابقه حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی دارند، در این شرایط مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند؛ به بیان دیگر، چنین افرادی بیشتر دچار سرخی پوست، پوسته‌پوسته‌شدن کنار بینی، گونه‌ها و سوزش و خارش دور چشم می‌شوند. همچنین خستگی و پف کردن دور چشم‌ها نیز از عوارضی است که معمولاً در چهره این افراد دیده می‌شود.

اختلال خوردن، نوعی سبک رویارویی با مشکلات زندگی است

44-160.jpg
نتایج یک پژوهش جدید نشان داد: سبک مقابله اجتناب اجتماعی رفتاری با اختلال خوردن و زیر مقیاس‌های آن یعنی رژیم غذایی، پرخوری و مهار دهانی رابطه مثبت معنی‌داری دارد.


به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشی با هدف بررسی رابطه سبک‌های مقابله‌ای شناختی رفتاری و انواع اختلال خوردن در دانشجویان دانشگاه توسط سودابه بساک‌نژاد، استادیار گروه روان شناسی بالینی از دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز و همکارانش انجام شد.

در این پژوهش توصیفی همبستگی، 200 نفر دانشجو از میان دانشکده‌های مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند و به‌منظور سنجش انواع سبک‌های مقابله اجتنابی از مقیاس سبک‌های مقابله اجتناب اجتماعی شناختی و برای سنجش اختلال خوردن از آزمون بازخورد اختلال خوردن استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام انجام شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که سبک مقابله اجتناب اجتماعی رفتاری با اختلال خوردن و زیر مقیاس‌های آن یعنی رژیم غذایی، پرخوری و مهار دهانی رابطه مثبت معنی‌داری دارد و همچنین مقابله اجتناب رفتاری با مشکل پرخوری نیز رابطه مثبت معنی داری داشت. مقابله اجتناب اجتماعی شناختی با اختلال خوردن کلی و دو زیرمقیاس مهار دهانی و پرخوری رابطه دارد اما با رژیم غذایی رابطه معنی‌داری نداشت.

سبوس برنج از بروز سرطان جلوگیری می‌کند


محققان آمریکایی دریافتند مصرف سبوس برنج می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ در افراد جلوگیری کند.
 
آفتاب: محققان مرکز سرطان کلرادو با بررسی بر روی فواید سبوس برنج دریافتند خواص موجود در این ماده غذایی می‌تواند در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ موثر باشد.

یکی از محققان ارشد این مطالعه گفت: مواد موجود در سبوس برنج این ویژگی را دارد تا خاصیت ضد سرطانی داشته باشد به طور مثال از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا،این مطالعه همچنین نشان می‌دهد: مواد موجود در سبوس برنج نه تنها از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند بلکه در ارتقاء کارایی سلول‌های سالم نیز کمک کننده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، گفته شده از آنجایی‌ که برنج در بیشتر نقاط جهان در دسترس است گنجاندن سبوس آن در وعده‌های غذایی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر سلامتی بخش اعظمی از جمعیت جهان داشته باشد.

چیلی، موثر برای رشد موها


فلفل قرمز یا تند که به نام چیلی معروف است با افزایش جریان خون به پوست سر در رشد موهای سر موثر است
به گزارش ایرنا، دکتر نسرین حاجی سید جوادی افزود: این سبزی مانند سیر و پیاز بیشتر به عنوان عامل پیشگیری از بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود و اغلب همراه آنها مصرف می‌شود .
وی ادامه داد: برخی از گیاه شناسان عقیده دارند که گیاهان گرم نظیر فلفل تند، دارچین و زنجبیل انرژی را افزایش می‌دهند و از طرفی گر گرفتگی دوران یائسگی را زیاد می‌کند.
به گفته وی خواص ضد میکروبی این ماده خوراکی نیز کاملا مشخص شده است و از رشد بسیاری از میکروب‌ها می‌تواند جلوگیری کند.
حاجی سید جوادی خاطر نشان کرد: ماده موثر در فلفل تند می‌تواند در کاهش دردهای مفاصل به ویژه آرتریت انگشتان دست نویسندگان موثر باشد.
وی اظهار داشت :به همین دلیل استعمال پماد خارجی این ماده درد ناشی از التهاب آرنج و التهاب در بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد.
حاجی سید جوادی گفت: فلفل قرمز می‌تواند در تومورهای سرطانی نیز موثر باشد، با این حال این مسئله کاملا ثابت نشده است.
وی افزود: نتیجه تحقیقی که در مرکز تحقیقات سرطان شناسی آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد که ماده موثر موجود در فلفل مانند تیغ دولبه عمل می‌کند و اثر سرطان زایی یا ضد سرطانی آن به میزان مصرف آن بستگی دارد.
وی یاد آور شد: اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند اثرات ضد سرطانی خود را نشان دهد.
کارشناس تحقیقات میکرو بیولوژی مواد غذایی با بیان اینکه همه چیز در حد تعادل مناسب است افزود :فلفل قرمز بهترین داروی ریه و خلط آور قوی است وبرای پیشگیری و تسکین برونشیت مزمن مفید است.
وی اضافه کرد: این سبزی ضد احتقان بوده و برای بازشدن لخته‌های خون کمک می‌کند .همچنین مسکن درد است و مصرف فلفل قرمز لذت و نشاط را به دنبال دارد .

سبوس سرشار از ويتامين


جام جم آنلاين: سال‌ها پيش كارشناسان اتفاق نظر داشتند كه سبوس گندم مانع عمل آوري آرد شده و اسيد فتيك موجود در آن مانع جذب املاحي چون كلسيم، آهن، روي و منيزيم مي‌شود.
از اين رو هنگام آسياب، دانه‌هاي گندم، سبوس‌گيري و آرد سفيد حاصله براي تهيه نان و انواع شيريني‌ها به كار مي‌رفت اما بعدها متوجه شدند كه با حذف سبوس قسمت اعظم ريزمغذي‌ها (املاح و ويتامين‌ها) از دانه جدا و غذاي اغلب مردم بي‌ارزش مي‌شود.
بر اين اساس براي رفع سوء‌تغذيه، استفاده از سبوس خام در ماست، سالاد، سوپ و ساير غذاها توصيه شد.
اما مشكلاتي چون التهاب روده، نفخ معده و جذب‌نشدن كلسيم و آهن شايع‌تر شد تا اين‌كه تحقيقات نشان داد، حرارت پخت و مخمرهاي طبيعي كه براي عمل‌آوري به آرد نان افزوده مي‌شود، بخش عمده‌اي از اسيد فتيك سبوس را از بين برده و از اثرات مخرب آن مي‌كاهد و در ضمن باعث سنتز ويتامين‌هاي گروه B مي‌شود، اما سبوس در چه دانه‌هايي وجود دارد و خواص بارز آن كدام است؟
سبوس غلاف نازكي است كه در زير پوسته زبرغلاتي چون گندم، جو، چاودار، برنج و... وجود دارد و بخش اعظم مواد مغذي دانه در آن نهفته است.

خواص بادمجان

بادمجان

هرچند ممکن است بادمجان غذای چندان اشتها برانگیز و وسوسه کننده‌ای نباشد اما در عوض سرشار از فیبر خوراکی و منبع غنی از ویتامین‌های گروه B است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رنگ ارغوانی تیره پوست بادمجان نشان می‌دهد که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و برای حفاظت از سلول‌های مغزی و کنترل سطح چربی ها دربدن تاثیر دارد. پس دفعه بعد که بادمجان را در مغازه سبزی فروشی دیدید نگویید که «بادمجان دوست نداریم و نمی‌خوریم‌» چون این نوع از صیفی جات برای سلامتی بدن مفید است و خواص زیر را دارد.
- خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. بادمجان اگر به روش صحیح طبخ شود خواص بسیاری دارد و برای پیشگیری و حتی درمان سرطان مفید است. بادمجان به دلیل ذخیره فیبر زیادی که دارد در پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر است. این خوردنی هنگام عبور از روده‌ها مواد سمی و شیمیایی را جذب می‌کند و روده را از این مواد سرطان‌زا پاکسازی می‌نماید.

آنچه در مورد خواص پسته نمی دانید

پسته

بر اساس تحقیقی که توسط انجمن تغذیه امریکا در سال 2012 انجام شد، پسته تنظیم کننده ترکیب میکروبی دستگاه گوارش است.
 
این مطالعه نشان داد که پسته سطح باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش را تغییر داده و از این طریق سلامت این سیستم را بهبود می بخشد.
میکروب های مجرای گوارش نقش مهمی در سلامت میزبان یعنی انسان ایفا می کنند. اصلاح این محیط میکروبی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و همچنین سلامت کلی بدن ضروری است و بر اساس مطالعات، پسته با این مکانیسم به سلامت دستگاه گوارش کمک قابل توجهی می کند.

پسته ترکیبات ضروری مورد نیاز دستگاه گوارش را تامین می کند
پسته دارای خواص پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها ترکیبات غذایی غیر قابل هضم مانند فیبرهای غذایی هستند که در مجرای گوارش باقی مانده و به عنوان منبع غذایی باکتری های روده به مصرف می رسند.
غذاهای با خواص پری بیوتیک رشد و یا فعالیت باکتری های سودمند دستگاه گوارش را افزایش داده و با بهبود تعادل میکروبی روده بزرگ، تاثیرات مثبتی بر سلامت بدن دارند. پسته همچنین حاوی ترکیبات شیمیایی ویژه ای است که تعادل میکروبی روده را بهبود می بخشند.
برای بررسی ارتباط بین ترکیبات پری بیوتیک موجود در پسته و سیستم گوارش، تحقیقی انجام شد که در آن 16 فرد سالم به صورت تصادفی انتخاب شدند و به 3 گروه تقسیم گردیدند. رژیم غذایی گروه اول فاقد پسته، گروه دوم حاوی روزانه 1.5 انس (42.5 گرم) و گروه سوم حاوی 3 انس (85 گرم) پسته یا بادام بود.

این ماده التهاب لثه را بهبود می دهد

لثه

مصرف مکمل های روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا- 3) به درمان بیماری های لثه کمک می کند.
 
بیماری های لثه به ویژه التهاب بافت های اطراف دندان ها در بیش از نیمی از بزرگسالان مشاهده می شود. این بیماری خطر سکته و سایر مشکلات قلبی را افزایش می دهد.
محققان استرالیایی اثر مکمل های روغن ماهی را به عنوان یک درمان کمکی در بیماری های لثه مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که  مصرف روغن ماهی موجب بهبود علایم بالینی بیماران مبتلا به التهاب لثه می شود.
محققان توصیه می کنند که برای برخورداری از اثرات سودمند اسیدهای چرب امگا- 3 از جمله سلامت قلب و عروق، سلامت روان و همچنین کمک به درمان بیماری های لثه، از ماهی های چرب در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
 میزان امگا- 3 توصیه شده برای بزرگسالان 500 میلی گرم در روز می باشد و این مقدار امگا- 3 از طریق مصرف ماهی های چرب  (مانند سالمون و قزل آلا)  دو بار در هفته تامین می شود.
در صورتی که ماهی نمی خورید، می توانید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید.
مصرف روغن ماهی عوارض خطرناکی به همراه ندارد. امگا- 3 در دوزهای بسیار بالا و بیش از نیاز روزانه ممکن است موجب تاخیر در زمان انعقاد خون و گاهی نیز احساس ناراحتی در معده شود.
افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین استفاده می کنند، بهتر است قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی با پزشک مشورت کنند.

خوردن غذاهاي كم چرب به جاي رژيم‌هاي افراطي به كاهش وزن كمك مي‌كند

 جايگزين غذاهاي كم چرب به جاي غذاهاي پرچرب در كاهش وزن مؤثر است. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه پزشكي انگلستان محققان با بررسي نتايج حاصل از داده‌هاي 73589 فرد شامل مردان، زنان و كودكان دريافتند كاهش وزن بدون تلاش خاص و گرفتن رژيم‌هاي سخت تنها با انتخاب فرآورده‌هاي غذايي كم چرب ميسر است.
نتايج حاصل ازاين گزارش حاكي است در مقايسه با بقيه، افرادي كه چربي كمتري مصرف كردند پس از گذشت 6 ماه، 6/1 كيلوگرم در وزن، 56.0 در ميزان BMI (شاخص توده بدني) و نيز 5/0 سانتي‌متر در دور كمر آنها كاهش حاصل شد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: گونه‌هاي مختلف چربي در اين مطالعه در نظر گرفته نشده است اما بديهي است كه كاهش در ميزان مصرف چربي‌هاي اشباع شده باعث كاهش چربي، فشارخون و وقوع بيماريهاي قلبي عروقي مي‌شود، به طوري كه سالم‌ترين راه براي كاهش چربي، كاهش چربي‌هاي اشباع است.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود: حفظ سلامتي فقط خوردن غذاهاي كم چرب مانند ماست و شير كم چرب و قطع مصرف كره نيست اما كاهش چربي به ويژه چربي‌هاي اشباع، شروع بزرگي است.
به گفته محققان انجام فعاليت‌هاي فيزيكي بيشتر، عدم مصرف دخانيات و مصرف مقادير زياد ميوه و سبزيجات به جاي تنقلات چرب مانند بيسكويت، كيك و چيپس به نگهداشتن سلامتي كمك مي‌كند اما در اين ميان، هم چنان آزمايشات بيشتري براي بررسي اثر كاهش مصرف چربي در وزن بدن به ويژه در كودكان لازم است.

معتادان در حال درمان، سبزیجات و میوه های تازه بخورند

 بیمارانی که دچار اعتیاد هستند و در حال درمان می باشند، باید حتما سبزیجات ومیوه های تازه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.
به گزارش وب دا، روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب، گفت: براساس تشخیص پزشک برخی از معتادان برای درمان باید از متادون استفاده کنند که هدف اساسی درمان نگهدارنده بامتادون کاهش آسیب ناشی ازمصرف موادمی باشد و همین که بتوانیم بیمار را از تزریق به سمت مصرف متادون خوراکی یاحتی مصرف خوراکی موادببریم خودش موفقیت بزرگی است.
دکتر سید محمد علی علوی افزود: در درمان بامتادون محدودیت زمانی وجودندارد و گاهی تا یک سال و حتی تا آخر عمر می تواند ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: چنین بیماری اگر حداقل یک سال پاک باشد و تستهای  وی منفی باشد، رفتارهای وی کاملا متعادل و منطقی باشد، شغل هم داشته باشد و توانایی سرکار رفتن و اداره زندگی مستقل  نیز داشته باشد، می تواند اقدام به ازدواج کند.
دکتر علوی گفت: معتادان در زمان ترک باید از مصرف غذاهای پرچرب، شور، حاوی شیرینی زیاد، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای و نسکافه و بعضی شکلات ها پرهیز کنند و در رژیم غذایی روزانه حتما سبزیجات و میوه های تازه وجود داشته باشد و روزانه یک عدد مولتی ویتامین مصرف کنند.
وی بیان کرد: یکی از علت های گرفتارشدن در دام اعتیادنداشتن و ندانستن مهارت های لازم زندگی ازجمله مهارت قاطعیت، حل مسئاله و مهارت "نه گفتن" می باشد که اگر شخص این مهارت ها را یاد بگیرد در مقابل وسوسه ی دوستان به مصرف مواد، مقاومت می کند و در صورت بروز مشکل، به روش صحیح آن را حل می کند که امیدوارم با آموزش به موقع این مهارت ها به روزی برسیم که معتادی در هیچ خانواده ای وجود نداشته باشد.

مصرف قهوه ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان دهان و حلق را كاهش مي‌دهد

نوشيدن قهوه كافئين‌دار، ميزان وقوع مرگ و مير ناشي از سرطان مرگبار دهان و حلق را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آمريكايي اپيدميولوژي، نتايج يك تحقيق توسط انجمن سرطان آمريكا با بررسي اثرات مصرف قهوه كافئين‌دار، قهوه بدون كافئين و چاي در افراد مبتلا به سرطان كشنده دهان و حلق طي يك دوره 26 ساله نشان داد نسبت به كساني كه قهوه نمي‌نوشند مصرف بيش از 4 فنجان قهوه كافئين‌دار در روز با كاهش 50 درصدي مرگ و مير حاصل از اين سرطان همراه است.
نتايج حاصل از اين گزارش با مشاهدات بيشتر مي‌افزايد كه احتمال نسبي وقوع اين خطر به طور وابسته به دوز مصرف قهوه با نوشيدن هر فنجان در روز كاهش يافته و اين ارتباط مستقل از جنس، وضعيت استعمال دخانيات و مصرف الكل بوده است.
به گفته محققان قهوه يكي از گسترده‌ترين نوشيدني‌هاي مصرفي در جهان است و حاوي انواع مختلفي از آنتي‌اكسيدان‌ها، پلي فنول‌ها و ساير تركيبات بيولوژيكي فعال است كه مي‌تواند به محافظت در برابر توسعه و يا پيشرفت سرطان‌ها كمك كند.
گفتني است: سرطان دهان و حلق يكي از 10 سرطان شايع جهان بوده و مطالعات قبلي نيز نشان داده‌اند كه مصرف قهوه با كاهش خطر ابتلا به اين سرطان ارتباط دارد كه در اين ميان يافته‌هاي حاصل از اين مطالعه شواهد مبتني بر اثر محافظتي قهوه كافئين دار را بر علت و يا پيشرفت سرطان دهان و حلق تقويت مي‌كند.

خانم های چاق حداکثر 8 کیلو اضافه وزن داشته باشند

 در زمان بارداری؛
 
خانم هایی که خیلی لاغر هستند در طی حاملگی تا 18 کیلوگرم می توانند اضافه وزن داشته باشند و خانم هایی که چاق هستند در طی حاملگی نباید حداکثر بین 6 تا 8 کیلوگرم بیشتر اضافه وزن داشته باشند.
به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر مریم کاشانیان  متخصص زنان و زایمان با بیان این مطلب گفت: قبل از حاملگی خیلی خوب است که خانم ها مطمئن شوند که وزن ایده آل دارند خانم هایی که وزن نرمال دارند که با میزان توده ی بدنی آنها سنجش می شود وقتی که وارد حاملگی می شوند، تقریباً ده تا دوازده کیلوگرم از ابتدای حاملگی می توانند اضافه وزن داشته باشند.
وی افزود: این میزان به صورت یکنواخت در تمام طول حاملگی پخش نمی شود سه ماه اول مجموعاً یک کیلو، سه ماه دوم ماهی یک کیلوگرم و سه ماه سوم ماهی یک کیلو و نیم می توانند وزن اضافه کنند و این اضافه وزن مربوط به خانم هایی است که وزن نرمال دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مهم است که خانم ها قبل از این که شروع به حاملگی کند سعی کند که وزن ایده آل داشته باشد بنابراین توصیه می شود که خانم هایی که چاق هستند رژیم گرفته و خود را لاغر کنند.
وی با بیان این که برای خانم های چاق یک سری خطرات وجود دارد، خاطرنشان کرد: ریسک دیابت حاملگی،  فشار خون حاملگی و احتمال نوزاد پر وزن که صدمات زایمانی را به همراه دارد در خانم های چاق بیشتر است بنابراین خیلی مهم است که خانم ها قبل از شروع برای بارداری به وزن نرمال برسند.

مصرف تخم مرغ در کودکی از ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی جلوگیری می کند

  كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: ‌خوردن يك عدد تخم مرغ در روز با 18 درصد كاهش احتمال سرطان سينه همراه است به ويژه وقتي كه همراه با ميوه و سبزيجات مصرف شود.
دكتر پريسا ترابي افزود: به دليل اهميت ماده كولين در ساختمان بدن، عدم مصرف آن در گروه هاي خاص به ويژه زنان باردار و شيرده مي تواند آثار سوء قابل توجهي داشته باشد زيرا اين ماده در به هم پيوستگي ساختماني غشاي سلول ها نقش دارد.
وی تصریح کرد: تخم مرغ پس از جگر گاو دومين منبع مهم و غني از كولين مي باشد كه به خصوص بايد در زنان باردار و شيرده به مصرف برسد. كولين تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده اي به نام لسيتين يافت مي شود.
وي با اشاره به اين كه 2 عدد تخم مرغ با تامين حداقل 250 ميلي گرم كولين حدود 50 درصد نياز روزانه يك خانم باردار و شيرده را تامين مي كند، تصريح كرد: كولين نقش بسيار مهمي در تكامل مغز جنين دارد و اين ماده مناطقي از مغز را كه مسئول برقراري حافظه هستند تحت تاثير قرار داده و توانايي يادگيري در دوران زندگي را تقويت مي كند.
اين كارشناس تغذيه ادامه داد: دريافت كولين توسط جنين از مادر نه تنها باعث رشد و تكامل مناسب مغزي او مي شود بلكه باعث مي شود كه سطح ماده هموسيستئين در خون مادر در حد متعادل حفظ شودو همچنين مادران بارداري كه در رژيم غذايي خود فقر كولين دارند، 4 برابر بيشتر احتمال دارد كه جنين آنها دچار ضايعات لوله عصبي از جمله كانال مغزي نخاعي شود.

خوردن غذاهاي چرب و شيرين وابستگي مي‌آورد

تغيير رژيم غذايي پس از مصرف غذاهاي چرب و شيرين، احساسي مشابه قطع مصرف برخي داروها را ايجاد مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان با قراردادن گروهي از موش‌هاي آزمايشگاهي تحت تغذيه با رژيم‌هاي غذايي پرچرب و قرار دادن گروهي ديگر در معرض رژيم‌هاي غذايي كم چرب براي بيش از 6 هفته  و ارزيابي وضعيت مغزي و علائم رفتاري آنها مشاهده كردند غذاهاي چرب و شيرين باعث ايجاد يك سري تغييرات شيميايي در مغز مي‌شود كه با نمايش علائم اضطرابي مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان با بررسي بيشتر حيوانات مورد مطالعه افزودند تغيير رژيم غذايي پس از داشتن يك رژيم غذايي سرشار از چربي و قند با علائم ترك همراه بوده و حساسيت بيشتري را نسبت به شرايط استرس‌زا ايجاد مي‌كند.
نتايج حاصل از اين مطالعه با تمركز محققان بر روي هورمون مغزي دوپامين كه مغز را هنگام داشتن احساسات خوشايند قادر به واكنش‌دهي مي‌كند، مولكول CREB كه در توليد ژن‌هاي دخيل در مغز از جمله دوپامين نقش دارد در موش‌هاي قرار گرفته تحت رژيم‌هاي غذايي پرچرب افزايش يافته و اين موش‌ها نهايتاً هورمون كورتيكوسترون بيشتري را كه با استرس مرتبط است توليد مي‌كنند.
به گفته محققان وقوع اين رخدادها قبل از بروز چاقي درك ما را از رابطه بين رژيم غذايي، بدن و ذهن به چالش مي‌كشد و اين مواد غذايي ممكن است براي انديشه در حمايت رواني افراد هنگام تلاش براي پايه‌ريزي عادات غذايي سالم بدون در نظر گرفتن جريان چاقي مؤثر واقع شود.