«آلوئه ورا»، ورم معده را برطرف می کند

آلوئه ورا، گیاه بومی آفریقاست که خواص درمانی متعددی دارد و از آن در سراسر دنیا استفاده می شود. در این مطلب به خواص مهم این گیاه اشاره شده است.
*اسیدیته و ورم معده را برطرف می کند، التهاب و زخم روده را درمان می کند.
*فیبرهای طبیعی موجود در آن، یبوست را از بین می برد و سیستم گوارشی را تقویت می کند.
*این گیاه منبع عالی ویتامین، اسید آمینه و آنتی اکسیدان است. از این رو نشاط آور و تنظیم کننده سیستم دفاعی است.
*التهاب داخلی پوست را کاهش می دهد.
*باعث جوان سازی پوست می شود.
*با مواد حساسیت زا مقابله می کند.
*خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده آن در درمان زخم و گزیدگی حشرات موثر است.
*روشن کننده پوست است و لکه های پوستی را کم رنگ می کند.
*رطوبت موجود در آن، پوست را مرطوب و انعطاف پذیر می کند.
*از چین و چروک و خشکی پوست پیشگیری می کند.
*مسهل است.
*ناراحتی های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش و ... را برطرف می کند.

منبع : خراسان

برای لاغر شدن آستین های تان را بالا بزنید!

  اصلاً بهترین روش برای لاغری این است که خودتان دست به کار شوید و آشپزی کنید. در این صورت نه تنها خود و فرزندانتان را از چاقی و اضافه وزن در امان نگه می‌دارید بلکه به اقتصاد خانواده هم کمک می‌کنید.

بهترین روش برای لاغری این است که خودتان دست به کار شوید و آشپزی کنید.
می‌خواهید لاغر شوید اما می‌ترسید وسط کار کم بیاورید، تنبلی کنید و نتوانید ادامه دهید؟ همش می‌گویید سخت است و نمی‌شود تا آخرش رفت؟ نگران نباشید.

با چند ترفند ساده می‌توانید به راحتی برنامه‌ غذایی درستی را دنبال کنید و رژیمتان را درست ادامه دهید. برای این که بدون سختی و عذاب لاغرتر شوید این مطلب را از دست ندهید.

لقمه‌های‌تان را به درستی بجویید
این چه عادتی است که بعضی‌ها دارند؟ انگار خودشان با خودشان مسابقه گذاشته‌اند. به قدری تند تند غذا می‌خورند که گویا دنبالشان کرده‌اند. زمانی که تند غذا می‌خورید و  لقمه‌ها را یکی پس از دیگری و بدون جویدن می‌بلعید، بدن حساب و کتاب سیری و جذب مواد مغذی مورد نیازش را از دست می‌دهد. این گونه می‌شود بدون توجه به این که سیر شده‌اید باز هم غذا می‌خورید. پس نباید انتظار داشته باشید که قلمی و خوش اندام باشید.

اگر از لاغری رنج می برید بخوانید!

اولین اقدامی که افراد لاغر و کم‌اشتها باید انجام دهند، این است که به یک متخصص گوارش مراجعه کنند تا مشخص شود چرا این‌قدر بی‌اشتها هستند. در بعضی از مواقع مشکلات گوارشی و اختلال در هضم و جذب غذا فرد را بی‌اشتها می‌کند.

اگر علت بی‌اشتهایی فیزیولوژیک نباشد، می‎توان با تمهیداتی وزنشان را بالا برد؛ به عنوان مثال نوشیدن یک تا سه لیوان آبمیوه در طول روز خیلی به اشتها ربطی ندارد؛ در حالی که نوشیدن هر لیوان آن حدود 130 تا 160 کالری دارد. از طرفی آبمیوه‌ها علاوه بر افزایش اشتها، باعث تأمین ویتامین‌های مورد نیاز ما می‌شوند و با بهبود سوخت‌وساز بدن، میزان جذب کالری مورد نیاز بدن را به بیشترین حد ممکن می‌رسانند. به همین دلیل نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی در وعده صبحانه توصیه می‌شود.

از طرفی انجام تمرین‌های ورزشی باعث افزایش اشتها، ایجاد بافت عضلانی می‌شود و از این طریق وزن چند کیلوگرم بالا می‎رود. البته در چند هفته اول تغییر وزن ممکن است در حد نیم کیلوگرم باشد اما فرد باید با حوصله ورزش را ادامه دهد، صبور باشد و با گذشت زمان به وزن ایده‌آل برسد اما توقع بیجا و انتظارهای غیرواقعی (مثلا 8 کیلو اضافه وزن) برای افراد مبتلا به لاغری مفرط، همیشه در حد آرزو باقی خواهد ماند. در عین حال برای جبران کمبود وزن باید به طریق صحیح و اصولی وزن اضافه کرد نه از طریق خوردن شکلات، کیک، شیرینی و غذاهای حاوی چربی‌های اشباع بالا و انواع نوشابه‌ها چراکه این کار باعث افزایش توده چربی بدن می‌شود نه توده ماهیچه‌ای.
منبع: همشهری تندرستی


به علت عدم تحمل لاکتوز، مصرف مواد لبنی را کنار نگذارید!

 کارشناسان می گویند که اگر شما تحمل مصرف لاکتوز را ندارید، نیاز نیست به طور کامل نوشیدن شیر را متوقف کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی برای افرادی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند و نمی‌خواهند مصرف مواد لبنی را نیز کنار بگذارند، این پیشنهادات را ارائه می دهد:

- سعی کنید از مقدار کمی از مواد غذایی حاوی لاکتوز استفاده کنید. اگر شما آنها را تحمل کردید، می‌توانید به تدریج میزان آن را افزایش دهید.

- از محصولاتی که تماما از شیر تهیه شده‌اند، استفاده کنید که می‌تواند به کاهش سرعت فرآیند هضم کمک کند.

- سعی کنید از ماست یا دوغ کفیر استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا بهتر لاکتوز را هضم کنید.

- اگر شما از محصولات لبنی استفاده نمی‌کنید، حتما غذاهای غنی از کلسیم از جمله برگ سبز تیره سبزیجات و غلات و نان غنی شده بخورید.


غذاهای دریایی منابع غنی از ید

مصرف غذاهای دریایی به علت دارا بودن منابع غنی از ید در جلوگیری از بروز بیماری های تیروئیدی همچون گواتر نقش مهمی دارند.

دکتر فریبا محسنی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: از شایعترین بیماری های مربوط به غدد تیروئید، بزرگی آن موسوم به گواتر که مهمترین علت آن کمبود مصرف منابع ید است که به عنوان عنصری مهم در تنظیم کارکرد تیروئید در بدان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نمک تنها منبع ید نیست تاکید کرد: اغلب افراد نمک را به عنوان مهمترین و یا تنها منبع غنی از ید محسوب می کنند و این در حالی است که برخی از افراد به علت وجود برخی بیماری ها از مصرف نمک نیز خودداری می کنند، اما در این میان غذاهای دریایی همچون ماهی، میگو و صدف سرشار از ید هستند که مصرف آنها به عموم افراد برای تامین این عنصر حیاتی در بدن توصیه می شود.

این فوق تخصص غدد همچنین گفت: متاسفانه بیشتر افراد غذاهای دریایی را فقط در ایام خاصی از سال استفاده می کنند در صورتیکه مصرف این منابع غذایی ارزشمنمد به میزان 2 الی 3 وعده در طول هفته بویژه در کودکان و افراد مسن تاکید می شود.

وی تصریح کرد: مصرف غذاهای دریایی بویژه در دوران کودکی و زمانیکه الگوهای غذایی کودکان شکل می گیرد و به طور منظم، به طرز قابل ملاحظه ای از بروز بیماری های غدد تیروئید بویژه بزرگی آنها در بزرگسالی جلوگیری می کند.

افراد دارای اضافه وزن در مصرف خرمالو زیاده‌روی نکنند


کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: افراد به ویژه کسانی که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.


یوسف نقیایی در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان این که برخی از میوه‌ها مانند موز و خرمالو وقتی به صورت کال چیده می‌شوند بعد از مدتی می‌رسند، افزود: میوه خرمالو دارای 80 کیلو کالری انرژی است، این میوه جزو ‌میوه‌های پرانرژی محسوب می‌شود بنابراین افرادی که دارای اضافه وزن هستند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.وی با اشاره به مقدار قابل توجه پتاسیم موجود در خرمالو اضافه کرد: این میوه دارای 271 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم است. این در حالی است که پتاسیم بالا برای بیماران قلبی عروقی حائز اهمیت است.


نقیایی با اشاره به اینکه خرمالو دارای مقدار قابل توجه پکتین است، اضافه کرد: پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که سبب کاهش چربی‌های بدن و چربی‌های محلول در خون می‌شود و هرچه خرمالو بیشتر رسیده باشد، پکتین آن کمتر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده بیشتر از پکتین نباید خرمالو بیش از اندازه برسد.این کارشناس تغذیه در خصوص ترکیبات خرمالو عنوان کرد:‌ مقدار سدیم این میوه می‌تواند برای افرادی که دارای فشار خون هستند مفید باشد بدون این که روی فشار خون این افراد تاثیری بگذارد. همچنین وجود رنگدانه‌های پلی فنولیک در میوه خرمالو خاصیت ضد سرطانی دارد.



وی بیان کرد: ‌وجود اسیدهایی که در خرمالو وجود دارد خاصیت این میوه را به صورت اسیدی درمی‌آورد که سبب هضم غذا و همچنین جذب بهتر بعضی از ترکیبات غذایی مثل آهن و روی ‌می‌شود.نقیایی با اشاره به مقدار بتاکاروتن به عنوان پیشتاز ویتامین A در این میوه گفت: میزان بتاکاروتن در این میوه بستگی به حالت مصرف خرمالو دارد.وی افزود: بیماران دیابتی به دلیل دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند.


مصرف پسته و رفع کم‌خونی

سلامت نیوز : دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مغز پسته دارای مقدار زیادی پروتئین گیاهی و مواد نشاسته‌ای است و این دانه کوچک سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، روی و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تامین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ وی افزود: روی موجود در پسته، در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن بسیار مؤثر است و وجود کلسیم و آهن در پسته به استحکام بخشیدن به استخوان و دندان‌ها همچنین درمان بیماری‌هایی مثل کم‌خونی‌های ناشی از فقرآهن کمک می‌کند.

دکتر حسینی تصریح کرد: پسته دارای مقدار زیادی پروتئین است آن قدر که می‌توان آن را در کنار گوشت و حبوبات به عنوان یکی از منابع غنی پروتئین به شمار آورد همچنین خوردن پسته برای بالا بردن حافظه و تقویت ذهن هم مفید است.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: پسته همچنین منبع غنی فیبر و ویتامین 6 B نیز هست و میزان پتاسیم موجود در هر 30 گرم پسته با پتاسیم موجود در یک عدد پرتقال برابر است.


مصرف یک فنجان حبوبات؛ مطلوب برای بیماران دیابتی

  پزشکان کانادایی در یک مطالعه جدید تاکید کردند مصرف یک فنجان حبوبات شامل عدس و لوبیا در روز برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ این پزشکان می‌گویند: مصرف یک فنجان حبوبات در روز به کنترل فشار خون و در پی آن کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی در مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک می‌کند.متخصصان علوم پزشکی بیمارستان «سنت میشل» در تورنتو به سرپرستی دکتر دیوید جنکینز در این مطالعات دریافتند در مقایسه با یک رژیم غذایی غنی از غلات سبوس دار، مصرف دوز روزانه حبوبات و بنشن‌ها تا حدودی‌ منجر به افت شاخص مهم قند خون و همچنین کاهش فشار خون و کلسترول در این بیماران می‌شود.

به گفته این متخصصان، پس از سه ماه مطالعه روی رژیم غذایی غنی از حبوبات معلوم شد که با دنبال کردن این رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در مبتلایان به دیابت نوع دوم از 10.7 درصد به 9.6 درصد کاهش می‌یابد.دیوید جنکینز از متخصصان ارشد تغذیه و سلامت در این بیمارستان خاطرنشان کرد: حبوبات و بنشن‌ها منابع مرغوب پروتئینی هستند و پروتئین‌ها نیز در کاهش قند خون و پایین تر آوردن فشار خون تاثیر سودمندی دارند. این گروه از مواد غذایی هم چنین منبع غنی از فیبرهای خوراکی هستند به همین خاطر در پایین آوردن سطح کلسترول خون موثرند.

به گفته دکرت جنکینز، مصرف حبوبات از جمله لوبیا، عدس و لوبیا چیتی هم اکنون برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود چون این مواد غذایی شاخص گلیسمیک پایینی دارند شاخص گلیسمیک مقیاسی است که نشان می‌دهد پس از صرف غذا تا چد حد و با چه سرعتی قند خون بالا می‌رود.این مطالعه در نشریه آرشیو طب داخلی منتشر شده است.


چرا مصرف پفک مضر است؟

مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفك داراي اثرات جبران‌ناپذيري است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفك به مقادیر زیاد، سبب آسیب به كلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

در مراحل تهيه پفک پودر ذرت پرس می شود و در حرارت بسيار بالا قرار می گيرد تا پر حجم شود و در چنين شرايطی روغن موجود در پفک ميسوزد و پر اکسيد توليد ميکند که در مقابل حرارت و نور ميزان آن زياد می شود و درنتيجه خوردن آن سلامت افراد را تهديد می نمايد .

 استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین استفاده از روغن هایی كه چندین بار برای سرخ كردن استفاده می شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناك‌ترین مواردی است كه می تواند منجر به مسمومیت و سرطان‌زا شدن  چیپس شود.نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود .

هردانه ی انار یک درد را دوا می کند

بیماران دیابتی برای کاهش عوارض قلبی انار بخورند

کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «نتایج پژوهش‌ها نشان داد که انار با وجود ده درصد قند نه تنها موجب افزایش قند خون در بیماران دیابتی نمی‌شود، بلکه در بهبود وضعیت قلبی آنها مفید است.»

زینب یزدان پناه کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت یزد در گفتگو با خبرنگار سینا نیوز در این استان در خصوص خواص انار اظهار داشت: «انار یک میوه خوش ‌آب و رنگ و شفابخشی است که هر دانه ی آن دوای دردها است.
وی افزود: «این میوه سرشار از ویتامینهای A، B، C، E و انواع مختلف آهن و فلزات مفید است که در مبارزه با تصلب شرائین، سرطان و همچنین در کند کردن واکنش‌های مربوط به پیر شدن سلول‌ها (Cellular aging process) مؤثر است.»
یزدان پناه از انار به عنوان میوه اشتهاآور نام برد و افزود: «انار علاوه بر اینکه می‌تواند پیش‌غذای خوبی سر سفره خانواده‌ها باشد، همچنین برطرف کننده عطش نیز هست.»

مبتلایان به یبوست از مصرف انار بپرهیزند
وی با اشاره به اینکه آب انار شیرین برای بیماری‌های مجاری ادرار مفید است، تصریح کرد: «انار، در درمان اسهال، آرتریت، زردی و بواسیر هم به کار می‌رود از طرف دیگر، افرادی که با مشکل یبوست دست به گریبان هستند، نباید زیاد انار بخورند.»
این کار‌شناس تغذیه عنوان کرد: «آب انار به علت دارا بودن پلی فنل‌های موجود در آن، اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را نیز کاهش می‌دهد.»

كاهش كلسترول خون با مصرف پسته

پسته سرشار از ماده‌اي به نام فيتوسترول است كه سطح كلسترول خون را پايين مي‌آورد.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر سعيد حسيني متخصص تغذيه و رژيم درماني ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مغز پسته داراي مقدار زيادي پروتئين گياهي و مواد نشاسته‌اي است و اين دانه كوچك سرشار از مواد معدني مانند پتاسيم، كلسيم، روي و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تامين مي‌كند.
وي افزود: روي موجود در پسته، در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است و وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن به استخوان و دندان‌ها همچنين درمان بيماري‌هايي مثل كم‌خوني‌هاي ناشي از فقرآهن كمك مي‌كند.
دكتر حسيني تصريح كرد: پسته داراي مقدار زيادي پروتئين است آن قدر كه مي‌توان آن را در كنار گوشت و حبوبات به عنوان يكي از منابع غني پروتئين به شمار آورد همچنين خوردن پسته براي بالا بردن حافظه و تقويت ذهن هم مفيد است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: پسته همچنين منبع غني فيبر و ويتامين 6 B  نيز هست و ميزان پتاسيم موجود در هر 30 گرم پسته با پتاسيم موجود در يك عدد پرتقال برابر است.

وزن، تحرك و تغذيه عوامل مؤثر در ايجاد پوكي استخوان

وزن، تحرك و تغذيه از عوامل مؤثر در ايجاد پوكي استخوان بوده و اين عوامل قابل كنترل و پيشگيري است.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ معاون مركز تحقيقات استئوپروز با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ شيوع پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان و شكستگي ناشي از آن نيز در زنان تقريبا 4 برابر مردان است.
دكتر حميدرضا آقايي ميبدي افزود:‌ روند كاهش تراكم استخوان در مردان از سرعت كمتري برخوردار است اما پس از سنين 65 تا 70 سالگي اين روند در زنان و مردان برابر مي شود.
وي يائسگي را از عواملي برشمرد كه قابل كنترل و پيشگيري نيست، و تصريح كرد:‌ در هنگام يائسگي تولد هورمون استروژن از تخمدان متوقف مي شود بدين ترتيب پس از يائسگي، سرعت كاهش توده استخوني بالا مي رود زناني كه قبل از 45 سالگي يائسه مي شوند يا كساني كه تخمدان هايشان با جراحي برداشته مي شود بيشتر در معرض پوكي استخوان هستند.
معاون مركز تحقيقات استئوپروز ادامه داد: بيماري هايي نظير بيماري  غده تيروئيد (پركاري تيروئيد)، بيماري غدد پاراتيروئيد (پركاري يا كم كاري) بيماري غدد جنسي و بيماري غدد فوق كليوي مي توانند فرد را در معرض ابتلا به پوكي استحوان قرار دهند.
دكتر ميبدي،‌ وزن و تحرك را از عوامل قابل كنترل و پيشگيري در ابتلا به پوكي استخوان عنوان كرد و گفت: كم بودن وزن بيش از حد طبيعي سبب كاهش استحكام استخوان ها مي شود و عدم تحرك و فعاليت، روند كاهش توده استخوان ها را تسريع مي كند.
وي خاطرنشان كرد:‌ استفاده طولاني مدت از برخي داروها نظير كورتون، كاربامازپين (داروي ضد تشنج) و هپارين(جهت رقيق كردن خون و جلوگيري از تشكيل لخته به كار مي رود) سبب كاهش تراكم استخوان مي شوند.

بهترين زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و يا شب قبل از خواب است

 به منظور جلوگيري از اختلالات گوارشي در زنان باردار؛
 براي كاهش اختلالات گوارشي و جذب بهتر آهن، بهترين زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و يا شب قبل از خواب است.
به گزارش خبرنگار وب دا، يك متخصص زنان و زايمان اظهار داشت:‌ مصرف مواد غذايي حاوي آهن مانند گوشت، مرغ،‌ماهي، جگر،‌حبوبات و سبزي هاي سبز تيره مثل جعفري در برنامه غذايي از نكات تغذيه اي براي پيشگيري از كم خوني دوران بارداري است.
دكتر فرناز اهدايي وند افزود: مصرف منابع غذايي سرشار از آهن مثل انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشكبار مانند برگه ها،‌توت خشك،‌كشمش و خرما به عنوان ميان وعده توصيه مي شود.
وي تصريح كرد: بهتر است زنان باردار به منظور تأمين آهن صرف مواد غذايي حاوي ويتامين C  كه جذب آهن را افزايش مي دهد مثل سبزي هاي تازه و سالاد شامل گوجه فرنگي،‌كلم، گل كلم، فلفل دلمه اي و هچنين چاشني هايي مثل آب ليمو و آب نارنج تازه را به همراه غذا مصرف كنند.
مدیر گروه بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: خودداري از مصرف چاي، قهوه و دم كرده هاي گياهي يك ساعت قبل از غذا و حداقل دو ساعت پس از غذا براي جذب بهتر آهن غذا توصيه مي شود.

اوقات غذا خوردن بايد براي كودك شاد و نشاط انگيز باشد

اوقات غذا خوردن بايد براي كودك شاد و نشاط انگيز باشد و از جر و بحث هاي خانوادگي در اين زمان اجتناب شود.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ با بيان اين مطلب اظهار داشت: بهتر است والدين كودك را تشويق كنند كه خودش غذا بخورد زيرا كمك بيش از حد براي غذا خوردن منجر به امتناع كودك از غذا خوردن مي شود.
سعيده معاني افزود:‌ زمان غذا خوردن كودك بايد كافي باشد ولي نبايد بيش از 30 دقيقه طول بكشد اگر چه امروزه امكان غذا خوردن همه افراد خانواده بر سر يك سفره كمتر شده اما توصيه مي شود كه حداقل يك نفر همراه با كودك غذا بخورد.
وي تصريح كرد: در هر وعده،‌ نبايد بيش از حد به كودك غذا داد و از شيريني ها به عنوان جايزه استفاده كرد همچنين والدين بايد كثيف شدن لباس و ميز را به عنوان بخش طبيعي از فرآيند تغذيه كودك بپذيرند. همچنين بدانند بازي كردن كودك با غذا، زمان غذا خوردن را براي او شاد و دلپذير مي كند.
به گفته اين كارشناس تغذيه، غذاهاي مصرفي كودكان نه تنها بايد از نظر تغذيه اي كنترل شده و حاوي مواد مغذي مناسب و متعادل باشد بلكه بايد از نظر ظاهر جذاب بوده، به روش صحيح تهيه شوند و با نياز هاي رشدي و فرهنگي كودك نيز هماهنگي داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: بريدن تصوير غذاها از مجلات، ساختن اشكالي با مواد غذايي از قبيل ميوه هاي خشك،‌ انواع تخمه ها،‌آجيل ها و ماكاروني،‌ساختن شكل با سبزي ها مانند هويج، سيب زميني و مسابقه حدس زدن نوع غذاها از روي طعم آنها از جمله فعاليت هايي است كه عادات غذايي مثبت را در كودكان به وجود مي آورد.

غذای گیاهی بخورید

استفاده از رژيم‌هاي غذايي بر پايه گياهان تا حد زيادي مي‌تواند موجب اصلاح و دفع بيماري‌هاي مزمن در بدن شود.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي اكتشافات اخير محققان در ژنتيك تغذيه‌اي نشان مي‌دهد كه تركيبات زيست فعال موجود در گياهان نقش مهمي در كنترل عوامل ژنتيكي و بيولوژيكي كه منجر به ايجاد بيماري‌هاي مزمن در بدن مي‌شود. دارد. 
براساس اين گزارش محققان افزودند: آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در غذاهاي گياهي با راديكال‌هاي آزاد كه مي‌توانند باعث ايجاد التهابات مزمن و صدمه به سلول‌هاي بدن شوند، مبارزه مي‌كنند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است تركيبات گياهي و گياهان دارويي مي‌توانند به كنترل ژن‌هاي مرتبط با بيماري‌هاي مزمن مانند بيماري‌هاي قلبي – عروقي، سرطان‌ها، ديابت نوع 2، چاقي و تجمع پلاك در سرخرگ‌ها كمك كرده و با ديگر اجزاي سلولي كه باعث شكل‌گيري و بقاي تومورها مي‌شوند مقابله نمايند.
به گفته محققان افراد مي‌توانند با تغييرات رژيم غذايي خود و سوق دادن آن به سمت بهره بردن از غذاهاي سالم و مبتني بر خواص دارويي گياهان مانند استفاده از كنگر فرنگي يا آرتيشو، زيتون، دارچين، فلفل سياه، آويشن و بسياري ديگر از مواد غذايي كه خاصيت درماني و آنتي‌اكسيداني دارند، از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن در خود پيشگيري كنند چرا كه پيشگيري هميشه بهتر از درمان است.

مصرف غذاهاي كلسيم دار و ورزش كردن دو اصل مهم در پيشگيري از پوكي استخوان

مصرف غذاهاي حاوي كلسيم و ويتامين د و انجام حركات ورزشي به منظور حفظ سلامت و استحكام استخوان ها دو اصل مهم در پيشگيري از پوكي استخوان است.
به گزارش خبرنگار وب دا، دبير مركز تحقيقات استئوپروز با بيان اين كه سه دسته فعاليت ورزشي براي بيماران مبتلا به پوكي استخوان توصيه مي شود،‌ گفت:  ورزش هاي تحمل وزن كه در اين ورزش ها، عضلات و استخوان ها بر خلاف جهت نيروي جاذبه فعاليت مي كنند در اين نوع ورزش ها، پا و ساق پا وزن بدن را تحمل كرده و فشار بدن بر روي استخوان هاي مركزي، يعني مهره ها و لگن وارد مي شود.
دكتر پاتريشيا خشايار افزود: از جمله اين ورزش ها مي توان به دويدن آهسته، پياده روي، بالا رفتن از پله ها، ورش هاي هواي، والبال، بسكتبال و راه رفتن در آب اشاره كرد.
وي تصريح كرد: ورزش هاي مقاومتي فعاليت هايي هستند كه با استفاده از كشش عضلات، به تقويت توده عضلاني و استحكام استخوان كمك مي كند اين ورزش ها شامي وزنه برداري، ژيمناستيك، شنا، دوچرخه سواري و كار با دستگاه هاي ورزشي ثابت است.
دكتر خشايار يادآور شد: فعاليت هايي كه وضعيت قرار گيري بدن در حلت نشسته و ايستاده را تصحيح مي كند براي بيماران مبتلا به پوكي استخوان بسيار مفيد است.
وي بيان كرد: فعاليت هاي روزانه واكثر ورزش هاي تركيبي از هر دو نوع حركت هاي تحمل كننده و مقاومتي است و داشتن يك شيوه زندگي سالم و انجام فعاليتهاي جسمي مختلف به تقويت عضلات و استحكام بخشيدن استخوان ها و در نتيجه پيشگيري از پوكي استخوان منجر خواهد شد.

"گلوکزآمین" را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید

گلوکزآمین نوعی مکمل دارویی است که برای درمان بیماری آرتروز  کاربرد داشته و با توجه به امکان تداخل دارویی، لازم است تنها با تجویز پزشک مصرف شود.
به گزارش وب دا، دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به خطر افزایش مقاومت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خون و تشدید برخی علائم مبتلایان به آسم در اثر مصرف گلوکزآمین، لزوم در نظر گرفتن عوارض جانبی مصرف این دارو ضروری است.

هیچ منابع غذایی عمده از گلوکوزامین وجود ندارد
دكتر سيد عقيل عابدي با بیان اینکه هیچ منابع غذایی عمده از گلوکوزامین وجود نداشته و لازم است  آن را از مکمل ها دریافت کرد، افزود: غالبا این مکمل دارویی از پوسته بیرونی سخت میگو و خرچنگ تولید می شود.
عابدی تصریح کرد: در گذشته، بسیاری از مردم استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن  را برای کاهش درد آرتروز مصرف می کردند که عوارضی مانند ناراحتی معده، یبوست، اسهال و در برخی از موارد، زخم معده و ناباروری را به همراه داشت.
گفتنی است: گلوکوزامین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و نقش کلیدی را در ساختمان غضروف، بر عهده داشته و اگرچه در برخی مطالعات، تاثیر مثبت مکمل گلوکوزامین در کاهش درد مفاصل به اثبات رسیده است، اما برخی دیگر از مطالعات علمی  هیچ اثر مثبتی در این زمینه گزارش نداده اند.

کنسروهای ناسالم و غیر بهداشتی عامل مهم بروز بوتولیسم

مصرف مواد غذایی آماده و کنسروی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده است عامل مهم در بروز بوتولیسم به شمار می رود.
به گزارش وب دا ، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، ذرت، لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده ایجاد می شود.
دکتر محمد رضا صابری با اشاره به اینکه علائم و نشانه های بوتولیسم به صورت تاخیری (12 تا 24 ساعت پس از مصرف مواد غذایی آلوده به باکتری) در فرد ظاهر می شود، خاطر نشان کرد: تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکت، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست از جمله علائم این بیماری به شمار می رود.
دانشیار گروه شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسمومیت با مواد غذایی می تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و نگهداری آنها ایجاد شود، تصریح کرد: افراد باید از مصرف کنسروهایی که در قوطی آنها آثار نشت، برآمدگی و یا فررفتگی مشاهده می شود خودداری کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مسمومیت با گیاهان سمی نیز یکی از شایعترین مسمومیتهای اتفاقی به ویژه در کودکان به شمار می رود، خاطر نشان کرد: برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه ها می توانند موجب بروز مسمومیت شود و در صورت بلعیدن قسمتهای یک گیاه مانند میوه، دانه و برگ، می توان برای کسب اطلاعات با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با شماره 1490 تماس حاصل کنند.

بادام زميني خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد


مصرف حدود 50 تا 100 گرم بادام زميني خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 30 درصد و مصرف حدود 5 قاشق چاي خوري كره بادام زميني خطر ابتلا به ديابت را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.
به گزارش خبرنگار وب دا،‌ دكتر سعيد حسيني متخص تغذيه و رژيم درماني با اشاره به اين كه بادام زميني، يك منبع خوب انرژي است، اظهار داشت: 100 گرم بادام زميني داراي 50 گرم چربي و 16 گرم كربوهيدرات است و در بين همه مغزهاي آجيلي، بادام زميني بيشترين مقدار پروتئين را دارد.
وي افزود: چربي‌هاي بادام زميني از نوع چربي‌هاي مفيد براي بدن يعني چربي‌هاي غيراشباع هستند و به طور كلي مصرف بادام زميني براي سلامت عمومي بدن به خصوص مغز، بسيار مفيد است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اين كه مصرف بادام زميني از لخته شدن خون و سكته مغزي جلوگيري مي كند، گفت: بادام زميني موجب گشاد شدن رگ‌هاي بدن و تسهيل جريان خون مي‌شود ضمن اينكه از لخته شدن خون و سكته مغزي جلوگيري مي‌كند.
وي تاكيد كرد: اگر افراد حساسيت غذايي دارند در مصرف بادام زميني زياده روي نكنند همچنين اگر سابقه تيروئيد كم كار يا پركار در خانواده وجود دارد بايد در مصرف بادام زميني دقت كرد زيرا اين دانه آجيلي داراي ماده‌اي است كه غده تيروئيد را تحريك مي‌كند.
دكتر حسيني خاطرنشان كرد: افت ناگهاني فشار خون و سرگيجه از نشانه‌هاي بارز حساسيت به بادام زميني هستند.

رهايي از خستگي با مصرف آهن

مصرف قرص آهن در زنان مي‌تواند عاملي براي رفع خستگي مزمن در آنها باشد. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه CMAY، محققان با انجام تحقيقات خود روي زناني كه كم خوني ندارند ولي قرص آهن مي‌خورند نسبت به گروهي كه دارونما يا پلاسبو مصرف مي‌كنند دريافتند مكمل‌هاي آهن مي‌توانند باعث بهبود خستگي مزمن در آنها شوند.
براساس اين گزارش محققان با مشاهده نتايج افزودند: مصرف 80 ميلي‌گرم آهن به صورت روزانه در زنان مورد مطالعه با كاهش 48 درصدي شدت خستگي مزمن همراه بوده و اين در حاليست كه گروهي كه تحت تجويز دارونما بودند با كاهش 29 درصدي در خستگي مواجه بودند كه مصرف آهن نتايج بهتري را نشان داد.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است در صورت ايجاد تغييراتي در زندگي مانند بيشتر خوابيدن، مصرف غذاهاي مغذي، ويتامين‌ها و مايعات بيشتر اگر همچنان احساس خستگي كرديد بايد به پزشك متخصص مراجعه كرده و دلايل آن را بررسي كنيد.
البته به گفته محققان احساس خستگي هميشه نمي‌تواند ناشي از بروز بيماري خاصي در افراد باشد و ممكن است جزئي از شخصيت آنها باشد با اين حال در صورت بروز خستگي و نداشتن هيچ بيماري خاصي لازم است ميزان فريتين كه ذخيره آهن را در بدن نشان مي‌دهد نيز چك شود.
گفتني است نتايج اين مطالعه زنان و دختران را حتي اگر كم‌خوني ندارند براي داشتن شادابي و سرحالي بيشتر به مصرف قرص آهن تشويق مي‌كند.

داشتن یک پیری سالم، با الگوهای صحیح تغذیه ای

 از همین لحظه آغاز کنید؛
تقويت رفتارهاي سالم  در دوران ميانسالي، شانس داشتن يك پيري موفق را افزايش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه انجمن پزشكي كانادا، محققان كالج لندن با بررسي رفتار و شيوه زندگي گروهي از افراد 42 تا 63 ساله طي 16 سال مطالعه و ارزيابي بروز بيماري‌هاي مختلف از جمله بيماري‌هاي سرطاني، قلبي – عروقي و سكته مغزي در آنها دريافتند رعايت رفتارهاي سالم فردي در حد اعتدال با داشتن يك پيري موفق در آينده همراه است.
براساس اين گزارش محققان افزودند در مقايسه با افرادي كه الگوهاي سالمي در زندگي خود ندارند، بهره‌گيري از رفتارهاي زيستي صحيح مانند عدم مصرف دخانيات و نوشيدني‌هاي الكلي، خوردن ميوه‌ها و سبزيجات و انجام فعاليت‌هاي ورزشي در دوران ميانسالي، احتمال بروز بيماري‌ها در دوران پيري را به شدت كاهش مي‌دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش يك پيري موفق را به داشتن توانايي لازم براي تحرك، مهارت‌هاي شناختي و رواني مطلوب، عملكردهاي تنفسي خوب و بدون داشتن بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت، سرطان، بيماري‌هاي قلبي – عروقي و از كارافتادگي در سن 60 سالگي و يا مسن‌تر در هر فرد مي‌داند.
به گفته محققان رسيدن به دوران پيري جاي نگراني ندارد اما آنچه مهم است داشتن يك پيري سالم است كه تضمين آن تحت كنترل خود افراد مي‌باشد.

مسمومیت با قارچ های سمی یکی از مسمومیت های خطرناک

به گزارش وب دا، کارشناس امور دارو و تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: حتی برخی از قارچ های سمی در صورت مصرف خوراکی می توانند باعث نارسایی حاد کبدی و مرگ شوند. که لازمه پیشگیری از آن عدم مصرف قارچ هایی است که نوع آنها را نمی شناسیم .
خدیجه کدیور افزود : خوردن یا دست زدن به قسمت های مختلف برخی از گل ها و گیاهان آپارتمانی می تواند در فرد مسمومیت ایجاد کند. از جمله این گیاهان دیفن باخیا، داوودی ، شوکران ، کرچک و آزالیا است.
وی در خاتمه گفت: در صورت بروز مسمومیت با گیاهان سمی بیمار باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود و از انجام اقدامات بدون هماهنگی با کارشناسان اورژانس یا واحد اطلاع رسانی داروها و سموم باید پرهیز شود.
گفتنی است: هفته پیشگیری از مسمومیت ها اول تا هفتم آبان ماه در سراسر کشور برگزار می شود

خواب ناکافی منجر به چاقی می شود



محروميت از خواب يا برهم زدن تعادل انرژي، از داشتن وزن ايده‌آل جلوگيري مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آكادمي تغذيه و رژيم غذايي، نتيجه يك مطالعه با بررسي مقالات منتشر شده در سال‌هاي 2011 تا 1996 به منظور ارزيابي تأثيرات كم‌ خوابي بر تعادل انرژي و تنظيم وزن بدن، و نيز اندازه‌گيري هورمون‌هاي مرتبط با چاقي نشان داد در حالي كه تمركز بر رژيم غذايي و ورزش مي‌تواند باعث لاغري شود انجام تغييراتي در الگوهاي زندگي روزمره از جمله خواب به كنترل وزن كمك مي‌كند.
نتايج حاصل از اين گزارش با تجزيه و تحليل افراد مورد مطالعه افزود: كمبود خواب مي‌تواند باعث تغييراتي در مجموعه‌اي از الگوهاي بدن شامل كاهش حساسيت به انسولين، افزايش هورمون گرلين و كاهش هورمون لپتين در بخش عمده‌اي از افرادي كه خواب كافي ندارند، شود.
براساس اين گزارش محققان افزودند:  تغييرات در هورمون‌هاي گرلين و لپتين، مصرف انرژي در ميان افراد مورد مطالعه را تحت تأثير قرار داده و حتي توانسته باعث تقويت گرسنگي شود.
به گفته محققان، اين مطالعه بيش از 35 درصد از بزرگسالان آمريكايي چاق هستند و بيش از 28 درصد آنها خوابي كمتر از 6 ساعت در شب دارند و اين مقاله با ارزيابي الگوهاي خواب فردي نشان مي‌دهد كه داشتن يك خواب كافي به طور منظم باعث كنترل وزن شده و اثرات زيادي در مديريت وزن بدن دارد.

مصرف زياد مكمل‌هاي غذايي باعث آسيب كبد مي‌شود

علاوه بر استامينوفن، استفاده از دوزهاي بالاي مكمل‌هاي غذايي نيز تأثير زيادي در ايجاد بيماري‌هاي كبدي دارد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي متخصصين كبد لويولا در تحقيقات خود بر روي داروها دريافتند استامينوفن فقط يكي از داروهاي زيادي است كه تأثير منفي بر سلامت كبد دارد.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است: مصرف كاوا، كمفدي، والرين، ويتامين A‌، نياسين و حتي چاي سبز در دوزهاي بالا مي‌توانند فاكتورهايي جدي براي افزايش بروز بيماري‌هاي كبدي محسوب شوند.
نتايج ديگر اين مطالعه ضمن بيان اين كه بيماري‌هاي كبدي وابسته به دوز استامينوفن علت 50 درصد وقوع نارسايي حاد كبد در آمريكاست، مي‌افزايد: در حالي كه آگاهي از خطرات ناشي از مصرف زياد استامينوفن افزايش يافته است اما بسياري از متخصصان و مصرف‌كنندگان از خطرات مصرف زياد بسياري از مكمل‌هاي محبوب گياهي و تغذيه‌اي كه مي‌توانند باعث مسموميت‌هاي كبدي شوند، ناآگاهند.
به گفته محققان، شناسايي، تشخيص و درمان آسيب‌ها و بيماري‌هاي كبدي ناشي از مصرف داروها اغلب دشوار بوده است و بهترين راه پيشگيري از وقوع اين بيماري، استفاده از مقادير پايين اين داروها در مواقع لزوم است .

مضرات نخوردن صبحانه را بدانید


شاید این نظر درست باشد که ناآگاهی، عادات فردی و خانوادگی، زندگی ماشینی، شغل‌های خاص و کمبود وقت بخصوص در شهرهای بزرگ معمولا به حذف صبحانه می‌انجامد.
اما باور کنید حتی پرندگان ناآگاه و بی‌سواد هم صبحشان را با جستجوی صبحانه شروع می‌کنند!
عادت به خوردن صبحانه ندارید؟ شاید آگاهی‌های پی‌آمده نظرتان را عوض کند:
خوب است بدانید بسیاری از افرادِ همچنان سرحال در سنین بالا و دارای طول عمر بیشتر، کسانی‌اند که خوردن صبحانه را فراموش نکرده‌اند. کسانی که از صبحانه رویگردانند بیشتر از دیگران با افت فشار خون در ساعات اولیه روز مواجه می‌شوند.
قند خون آنها پایین‌تر است و در صورت بروز حادثه‌ای حتی کوچک مثل ضرب‌دیدگی، گرمازدگی ساده و… به حالت غش و بیهوشی می‌افتند و گاه کارشان به بیمارستان و سرم می‌کشد.
دریافت تحلیلی و آموختنی مغز در دانش‌آموزان، کارمندان و شاغلان در فعالیت‌های فکری که صبحانه می‌خورند بهتر، سریع‌تر و بیشتر است.
واکنش رانندگان، کارگران صنعتی و… آنها که باید دقت بیشتری داشته باشند و صبحانه نمی‌خورند، دیرتر، بدتر و حادثه‌سازتر است.

منفعت انسان در جنگ پنیر و گردو


nan panir
خوردن و پنیر و گردو را یادتان است؟!


می‌دانید چرا پنیر را با گردو می‌خورند؟مشخص شده خوردن گروه لبنیات با مقداری ریزمغذی خشکباری مانند بادام یا گردو علاوه بر تامین بخشی از نیاز بدن به فسفر، جذب کلسیم را نیز بهتر و راحت‌تر می‌کند، اما نکته جالب‌تر قضیه این است که پنیر، حاوی ماده‌ای به نام تیرامین است. گفته شده تجمع این ماده در مغز باعث کندی ذهن می‌شود، ولی در فعالیت‌های شیمیایی، بدن آنزیمی تولید می‌کند که از این امر جلوگیری می‌کند.
با این حال آنزیم مذکور فعالیت اندکی دارد و وقتی پنیر می‌خورید و تیرامین افزایش می‌یابد، آنزیم نمی‌تواند چنان که باید آن را بشکند.
اینجاست که گردو با منبعی حاوی مقداری مس به کمک تولید و فعالیت بیشتر آنزیم یاد شده رفته، تعادل برقرار می‌شود.
گردو افزون بر این سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و خوردن تنها دو عدد از آن در هر وعده صبحانه مقدار کلسترول بالای خون را کاهش می‌دهد.
کمتر بخر، تازه‌تر بخور
سبزیجات و برخی میوه‌ها زود فاسد می‌شود و سریع‌ مواد مفید و مغذی خود را از دست می‌دهد. برای آن‌که پولتان را بابت خرید موادی کم‌ارزش از نظر غذایی هدر نداده باشید، قانون «کمتر بخر، تازه‌تر بخور» را رعایت کنید.
قانون کمتر بخر در مورد سبزیجات باعث می‌شود وقت‌تان هم برای پاک کردن آنها کمتر گرفته شود. همچنین از آنجا که قابلیت نگهداری خانگی این دسته مواد طولانی نیست، حتی در صورت به کار بردن بهترین شیوه نگهداری، باز هم برخی مواد مغذی و مفیدشان از بین می‌رود بنابراین خرید کمتر سبب می‌شود همواره از سبزیجات و میوه‌های تازه‌تری استفاده کنید.

منبع:  http://drsalamati.ir

گزارش لحظه به لحظه از حرکت نوشابه در بدن

محدوده: قدرت اسیدی نوشابه به قدری بالاست که برخی ها برای باز کردن واشرهای شیرآب از آن استفاده می کنند و برخی مکانیک ها از آن برای شستن سیلندر خودروها.بسیاری از پزشکان مردم را از مصرف نوشابه بر حذر می دارند که البته کمتر به به تبعات آن اشاره می شود. در این گزارش به اتفاقات پس از مصرف نوشابه در بدن انسان اشاره می شود. ۱۰ دقیقه بعد: ۱۰ قاشق چای خوری شکر وارد بدنتان می شود، می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می گیرد و شیرینی اش را خنثی می کند.
۲۰ دقیقه بعد: قند خونتان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین می شود، کبدتان شروع می کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.
۴۰ دقیقه بعد: حالا دیگه جذب کافئین کامل شده، مردمک های چشم گشاد می شود، فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.
۴۵ دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می کند و مراکز خاصی در مغز حالت سرخوشی ایجاد می کنند، تحریک می شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.