خرما ....




خرما در دوران كهن به كثرت حوالي رود نيل و فرات وجود داشته، مورخين معتقدند پيش از تاريخ، سنگال تا مناطق ايندوس در شمال هندوستان را دربرمي‌گرفت.
طبق شواهد موجود خرما در شبه جزيره عربستان 4000 سال پيش از ميلاد مسيح بوده و حضرت عيسي (ع) زير نخل آن از مادر متولد شده و خداوند به حضرت مريم امر فرمود از ميوه آن بخورد.
اعراب خرما را نماد باروري و زايش مي‌دانند. آنان خرما را به اسپانيا برده و به تدريج به استراليا، امريكا معرفي شده بطوريكه ايالت كاليفرنيا امروز يكي از توليدكنندگان خرما مي‌باشد.
خرما ميوه نخل خرما از خانواده پالماسه بوده و بيش از 300 نوع خرما در جهان شناخته شده است. اين درخت معمولاً در جائي ميوه مي‌دهد كه سرش در آتش و پايش در آب باشد در ايران در خرمشهر، آبادان، اهواز، جهرم، بم، بلوچستان بعمل آمده و بيش از 000/000/30 نخل در كشور وجود دارد اين درخت از نر و ماده تشكيل شده كه درخت نر فقط شكوفه مي‌دهد. 

دارچین و خواص آن



•مصرف یک الی دو قاشق چایخوری دارچین سبب کنترل قند خون و بهبود عدم تحمل به انسولین شده و از اضافه وزن جلوگیری می کند و همینطور احتمال پیدایش بیماریهای قلبی را پایین می آورد.
•حدود چهار تا پنج قاشق چایخوری از دارچین می تواند قند خون را ۱۸ تا ۲۹ درصد کاهش دهد و استفاده از دو قاشق چایخوری دارچین در روز می تواند یک سوم منیزیم مورد نیاز بدن را رفع کند.

مشخصات گياه شناسي :
دارچین با نام علمی Cinnamomum verum و همچنین Cinnamomum zelanicum، درختچه‌ای از راسته لورالس (Laurales) و از تیره برگ بوها (Lauraceae) می باشد. اسم دارچین Cinnamon از کلمه عربی Kinnamon مشتق شده است.
درختچه دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. برگ این درخت سبز تیره و گلهای سفید مایل به زرد آن در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. تکثیر این گیاه بسهولت با کاشتن دانه یا به طریقه قلمه زدن صورت می گیرد.

امگا 3 وبهداشت ماهی


ماهی و سایر آبزیان از نظر ارزش غذائی بسیار مهم میباشند علاوه بر وجود پروتئین های با کیفیت بالا چربی آنها که متشکل از اسید های چرب غیر اشباع ) ( unsaturated fatty acid هستند برای انسان لازم و ضروری میباشند. در بین این چربی ها امگا3 از ارزش بسیار برتری بر خوردار است . دانشمندان در بررسی نقش تغذیه در سلامت افراد ملل مختلف ملاحظه نمودند که در اسکیموها و ژاپنی ها مرگ و میر یا عوارض ناشی از بیماریهای عروق کمتر از افراد سایر ملل میباشد بررسی رژیم غذائی ایشان حاکی از آن بود که مصرف ماهی در بین این مردم بیشتر از افرادی است که در برنامه غذائی آنه ماهی و سایر آبزیان نقش قابل توجهی ندارد. 

گوشت قرمز ؛ خوب یا بد ؟


سالهای سال است که محققان علوم تغذیه، در خصوص مفید و یا مضر بودن گوشت قرمز مجادله می کنند. برخی از آنها معتقدند که گوشت قرمز حاوی ویتامین ها و پروتئین هایی است که وجودشان برای بدن ما ضروری اند و گروه دیگر بر این باورند که مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اما حق با کدام دسته است؟ گوشت قرمز چه تاثیری بر سلامتی ما دارد؟

آبمیوه، چربی شکلات را کاهش می دهد


ارسال به دوستان
محققان انگلیسی دریافتند

محققان انگلیسی در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که اضافه کردن اندکی آبمیوه به شکلات می‌تواند میزان چربی آن را تا نصف کاهش دهد.
خبرگزاری فارس: آبمیوه، چربی شکلات را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس؛ محققان دانشگاه وارویک درتحقیقات خود مقدار کره کاکائو و چربی شیر مورد استفاده در صنعت ورقه های شکلات را کاهش داده و قطرات کوچکی از آب میوه را به میزان 30 میکرون برای هر قطره را جایگزین آن کردند.

اگر احساس چاقی کنید عملا در آینده چاق می‌شوید



تحقیقات جدید نشان می‌دهد 59 درصد نوجوانان دختر و 63 درصد نوجوانان پسری که وزن طبیعی دارند اما احساس چاقی می‌کنند در مرحله بعدی اضافه وزن پیدا می‌کنند.
خبرگزاری فارس: اگر احساس چاقی کنید عملا در آینده چاق می‌شوید

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، محققان دانشگاه علوم و فناوری نروژ دریافتند نوجوانانی که فکر می‌کنند سنگین وزن هستند عملا بیشتر در معرض ابتلا به چاقی در آغاز سن رشد خود قرار دارند.

تأثیر شیوه‌های طبخ گوشت قرمز در ابتلا به سرطان

محققان دانشگاه کالیفرنیا جنوبی و موسسه پیشگیری از سرطان کالیفرنیا دریافتند که طبخ گوشت قرمز با دمای بالا به ویژه در ماهیتابه های مخصوص گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 40 درصد افزایش دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماریانا استرن استاد یار پزشکی پیشگیری در دانشکده کک از دانشگاه پزشکی کالیفرنیا جنوبی ریاست این تحقیقات را با عنوان " گوشت قرمز و گوشت ماکیان، شیوه های طبخ، آمادگی ژنتیکی و خطر سرطان پروستات: نتایج تحقیقات مرکز سرطان پروستات کالیفرنیا" را برعهده داشت.
این تحقیق در مجله تولید سرطان منتشر شده و شواهد مهم و جدیدی درباره اینکه چگونه گوشت قرمز و شیوه های طبخ آن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، ارائه کرده است.

چای سبز از درد و رنج مبتلایان به هپاتیت C می کاهد


گروهی از محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به اطلاعات تازه و قابل توجهی درباره چای سبز و شکلات و نقش آن در کاستن از درد و رنج بیماران مبتلا به هپاتیت C دست یافتند.
محققان توانستند ترکیبات جدیدی را در چای سبز و شکلات کشف کنند که چه بسا به کاستن از شدت مشکلات و عوارض عصبی مرتبط با بیماری هپاتیت C کمک می کند.محققان گفتند: شیوه های درمانی کنونی هپاتیت C قادر نیست که به طور کامل تکثیر ویروس در داخل مغز را کنترل کند و در نتیجه نمی تواند از عوارض عصبی و اختلال در عملکرد مغز ناشی از این بیماری کم کند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ به گفته محققان؛ چای سبز و شکلات حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات epicatechin است که قدرت زیادی برای محافظت از سلولهای عصبی در داخل مغز دارد و همچنین سطح یکی از پروتئین ها به نام (BDNF) را در داخل مغز بالا می برد که نقش آن در حمایت از رشد سلول‌های عصبی درون مغز و محافظت از آنها در برابر مرگ وفعال بودن آن در درون مغز شناخته شده است.

از نوشابه به جز خوردن در چه کارهایی استفاده می شود؟


کم و بيش شنيده ايم که نوشابه‌هاى گازدار براى سلامتي زيان آور هستند، گرچه کمتر به اين هشدارها توجه مي کنيم اما تاکنون به استفاده هاى گوناگون آنها يا مزاياي شان هم فکر کرده ايد؟
 به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران، جهان تاپسگلوب سايت استفاده‌هاي گوناگون و بعضاً عجيبي از "کوکاکولا" را ذکر نموده که مطالعه آن خالي از لطف نيست. به نوشته اين سايت مهمترين عناوين استفاده هاي گوناگون کوکاکولا بشرح زير است : 

چگونه از افزایش وزن مجدد پیشگیری کنیم؟


هر هفته خودتان را وزن كنید.سر ساعات معین غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان تنظیم شود.
به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛تا جایی كه امكان دارد راه بروید و تحرك داشته باشید. بیشتر پیاده‌روی كنید و كمتر تلویزیون ببینید.هر زمان که می توانید پیاده روی تند داشته باشید. مثلا در چند صد متری محل کار یا مرکز خرید از اتوموبیل خود ،تاکسی ویا اتوبوس پیاده شویم و بقیه مسیر را پیاده طی نماییم. 

عصاره های شفا بخش تابستانی


عصاره های طبیعی مفید و معطر هستند، آنها هم ردیف گیاهانی هستند که از آنها حاصل می شوند و خواص محافظت کننده و ترمیم کنندۀ بی شماری دارند.
به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،این داروهای خوشبو و لطیف می توانند به عنوان سرمایه های زیبایی خدمات بسیار زیادی برای ما داشته باشند.
همچنین با فرارسیدن تابستان، زمانی که دمای هوا شروع به بالا رفتن می کند، و خورشید خودش را با سخاوت عرضه می دارد، ناراحتی های کوچکی (تعرق، کم آب شدن بدن، احتباس آب) که تغییر فصل به ما تحمیل می کند، می توانند درمان خود را از این اکسیرهای گران بها بیابند.

مسمومیت غذایی، بیماری تابستانی


گرفتگی و دردهای روده ای، اسهال، استفراغ و... علائمی هستند که باید شما را دربارۀ تازگی یا مناسب بودن شرایط نگهدای بستنی ای که در ساحل دریا از فروشندۀ محلی خریده اید، نگران کنند.
به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛اگر زمستان برای عفونت های ویروسی مناسب است، تابستان مسمومیت های غذایی و در نتیجه اسهال و استفراغ را با خود به همراه خواهد داشت.

عفونت ها در این فصل زیبا به دلایل مختلفی پدید می آیند: 

منظور از اكسيده شدن مواد غذايي چيست؟


مراقب اکسیده شدن مواد غذایی باشید زیرا اکسیده شدن آنها برای سلامتی بدن مضر است و به توصیه هایی در این رابطه توجه کنید.
دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: باید مراقب باشیم که از تماس مواد غذایی حساس مثل میوه ها، آب میوه ها، روغنها با هوا اجتناب شود.

وی گفت: به دلیل این که اکسیژن هوا سبب از بین رفتن برخی ویتامین ها مانند ویتامین C میوه ها و آب میوه ها می شود. 

چگونه به حفظ سلامت کبد کمک کنیم؟


بررسي ها نشان مي دهند رعایت نکاتی ساده، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب ضروري است.
دکتر ناصری مقدم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در بیماری کبد چرب سلامت عمومی فرد در خطر است گفت: این بیماری به علت تجمع چربی زیاد در کبد ایجادمی شود و این عارضه نشان دهنده این است که چربی در مغز، عروق قلب و کلیه هم تجمع یافته است.
 
وی در ادامه افزود: در این بیماری، آنزیم های کبدی افزایش می یابد و در صورتی که مقدار آنزیم ها از 135 بالاتر رود، موجب ایجاد التهاب دریافت کبد شده، فرد را مستعد نارسایی کبدی و سیروز کبد می کند.