گياه “گزنه” براي معالجه ريزش مو مفيد است

استاد گروه فارماكوگنوژي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: گزنه، خارخاسك و پرسياوشان، گياهان معالج “ريزش مو” هستند. دكتر “فريبرز معطر” روز سه‌شنبه اين مطلب را در كارگاه آموزشي گياهان دارويي در تهران عنوان كرد. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، وي كه موضوع سخنراني خود را “گياه درماني اختلالات پوستي” انتخاب كرده بود، همچنن از نعناع، فلوس، شاه تره و تاجريزي به ترتيب براي معالجه خارش‌هاي پوستي، برفك دهان و اگزما نام برد.
وي ادامه داد: همچنين گياهان موثر بر عفونت‌هاي قارچي‌پوست شامل “حنا”، “آويشن شيرازي”، “سير”، زردچوبه” و “سدر” است.
به گفته وي، “بابونه شيرازي”، “بنفشه سه رنگ”، “هميشه بهار” و “پوست گردو” نيز از گياهان موثر براي آكنه (جوش) محسوب مي‌شوند.

“گياه قاصدك” ممکن است به برطرف شدن ضايعات كبدي کمک کند.

يك دكتراي داروسازي در خوزستان گفت: طبق نتايج بررسيهاي انجام شده، “گياه قاصدك” به عنوان برطرف‌كننده ضايعات كبدي شناخته شد. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرزبه نقل از ایرنا ، “حسين برزگر”  افزود: بررسي اثرمحافظت كبدي عصاره هيدروالكلي گل قاصد در مسموميت حاد كبدي ايجاد شده توسط تتراكلريد كربن در موش نشان داد كه بهترين اثر محافظت كبدي در دوز‪ ۷۰۰mg/kg‬قابل مشاهده است.
برزگراظهارداشت: پس از تزريق اين مقدار دوز، علائمي مانند خونريزي، سلولهاي التهابي و تغييرات چربي كه در كبد دچار ضايعه مشهود بود، مشاهده نشد.
وي گفت: اگر چه همزمان با بررسي اثرات محافظتي گل قاصد، اثرات گياهان زرشك و تاجريزي نيز مورد بررسي قرار گرفت اما نتايج قطعي به دست آمده از گياه قاصد قابل مقايسه با ساير گياهان نبود.

زردچوبه ممكن است به درمان برخي بيماري‌هاي استخواني كمك كند.

یك بررسي جديد نشان مي‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌هاي غذايي آن ممكن است به پيشگيري و  درمان برخي بيماري‌هاي استخواني كمك كنند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرزبه نقل از يونايتدپرس يك بررسي بر روي حيوانات كه نتايج آن در شماره نوامبر “نشريه آرتريت و روماتيسم” به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌هاي غذايي حاوي آن ممكن است از آرتريت روماتوئيد و پوكي استخوان پيشگيري كند.
ريشه زردچوبه در طب سنتي آسيا براي قرن‌ها به عنوان درماني براي التهاب مفاصل يا آرتريت كاربرد داشته است. داروهاي ضدالتهابي نوين كه براي درمان آرتريت به كار مي‌روند، عوارض جانبي بسياري دارند، بنابراين پزشكان و پژوهشگران به دنبال شيوه‌هاي درماني جايگزين براي اين بيماري بوده‌اند.

گياه ” خار مريم ” در پيشگيري و درمان بيماري ” هپاتيت ” موثر است

يك متخصص گياه دارويي گفت : استفاده از گياه ” خار مريم ” با نام علمي ” ‪ ” Silybum Mariaum‬به شكل دم كرده در درمان انواع مختلف بيماري ويروسي ” هپاتيت” موثر است.  در همايش “گياه درماني” كه در تالار ” زيتون ” دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد،عنوان شد که:بيماري هپاتيت ، يك بيماري عفوني كبدي است و گياه” خار مريم ” داراي خاصيت ضد عفوني كبدي است و مصرف آن باعث دفع سموم كبد و روده به شكل ادرار مي‌شود.  ”خار مريم” داراي آنتي اكسيداني است كه علاوه بر محفاظت از كبد ، باعث ترميم ضايعات سلولهاي كبد ، افزايش پروتئين خون مي‌شود و چربي خون را كاهش مي‌دهد و مصرف آن با دستور پزشك براي بيماران مبتلا به صرع نيز توصيه مي‌شود.

مصرف سبوس گندم در كاهش كلسترول خون موثر است


روابط عمومي جهاد دانشگاهي با ارسال نمابري  با اعلام اين خبر افزود:در تحقيقي محققان پژوهكشده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي تاثير گياهان دارويي بر درمان چربي بالاي خون را مورد بررسي قرار دادند. محققان پژوهشكده گياهان دارويي جهاددانشگاهي در اين مطالعه اثر ‪ ۶‬گياه دارويي كنگرفرنگي،يونجه،شنبليله،سير،سويا،خارمريم و داروهاي گياهي نظير مخمر قرمز برنج،مقل ازرق،فيبرهاي خوراكي،پسيليوم،گوراگام و سبوس گندم را بر درمان چربي بالاي خون مورد بررسي قرار دادند.
نتايج اين تحقيق نشان داد،تركيبات موجود در مكمل‌هاي غذايي و گياهان دارويي از جمله فيبرهاي غذايي،ويتامين ها،فلاوونوييدها،استرول‌ها و ديگر تركيبات آنتي اكسيداني مي‌تواند با تاثير بر واكنش‌هاي متابوليسمي بافت‌هاي مختلف بر متابوليسم چربي‌ها تاثير گذار باشد.

میخک

(clove)
یکی از ادویه های غذایی و دارویی بوده وغنچه درخت بزرگی می باشد که زادگاه اولیه ان جزایر “ملوک”در اقیانوسیه است و اکنون در زنگبار ماداگاسکار و جزایر انتیل ان را می کارند و چون پس از خشک شدن یک قیه و بدنه ای شبیه به میخ دارد به این جهت در فارس به ان میخک می گویند.نباید این گیاه را با گل گلدانی میخک که این روزها در گل فروشی ها وجود دارد اشتباه گرفت .هیچگونه نسبت و شباهتی به ان ندارد فقط بوی گل انها کمی شبیه بوی ان است .قرنفل نام گلی است که خوشه ای بوده و قد ان کوتاهتر از گل میخک می باشد به ان حسن یوسف قرنفل باغی و قرنفل شاعر هم می گویند و یک نوع وحشی وخودرو هم دارد و فرنجمشک نوع بستانی ان است .باری این توضیحات فقط برای این داده شد که میخک دارویی با گل میخک گلدانی و هر دوی ان ها را با گل قرنفل اشتباه نفرمایید .میخک یا قرنفل سیاه و تند با عطریت قوی وتلخ در طبیعت گرم و خشک است.
میخک مقوی عقل و حافظه و مسکن اعصاب می باشد هوش را زیاد میکند و برای رفع سر درد مفید است .برای درمان فلج و سکته ناقص تجویز شده و می گویند از سکته مغزی جلوگیری می کند


منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-20.aspx

كیوى و پیشگیرى از سرماخوردگى

kiwifruit
میوه كیوى به سبب برخوردارى از ویتامین هاى آ، گروه ب، اسیدفولیك، املاح روى، فسفر، سدیم، پتاسیم، كلر، منیزیم، كلسیم و سولفورات، رقیق كننده خون تشخیص داده شده است. ضمن اینكه مصرف این میوه براى پیشگیرى از چربى بالا و فشارخون، سرماخوردگى و ورم لوزالمعده مؤثر است.
درخت زیتون دارای برگ های باریک دراز و گل های خوشه ای است.میوه ان بیضوی شکل بوده و هسته ان در مناطق معتدل کاشته میشود و سپس چندین سال میوه می دهد .در خت زیتون در منطقه شمال ایران نواحی شهرستان رودبار و منجیل و زنجان فراوان دیده میشود و هرگاه از سرما و یخبندان محفوظ بماند تا دو هزار سال عمر میکند

خواص توت فرنگی


(Strawberry)
گیاهی است با نام علمی Fragaria Vesca از خانواده گل سرخ كه دو نوع ساقه راست و خوابیده دارد‌. گل‌های آن منظم و به رنگ سفید می‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراكی توت فرنگی در حقیقت نهنج گل آن است كه به تدریج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان میوه توت فرنگی معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران وجود دارد و بعضی اوقات به دلیل خوش طعمی‌، میوه آن را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از دیرباز همه قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن كه حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده می‌شده است‌. توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی كمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریك و خزنده است كه روی زمین می خوابد و ریشه می دواند.

انجیر

(Figs)
درخت انجیر از زمانهای بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادی می شده است . در تورات از این درخت نام برده شده و اشعیای نبی یكی از انبیای بنی اسرائیل خرقیا پادشاه آن زمان را در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد با انجیر مداوا كرده است .درخت انجیر بومی آسیای غربی و كشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و اسرائیل برده شده است .درخت انجیر در نزد یونانیان مقدس و محترم بوده بطوریكه صدرات ان ممنوع اعلام شده بود .

انار

(Pomegranate)

میوه ای است سرشار از ویتامین وبه علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دی هضم می باشد .خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب اناراست . انار میوه ای است كه به آن خون ساز می گویند و به همین
علت بهترین موقع برای مصرف آن صبح وقبل از صبحانه است . انار مقوی قلب ، مفرح ، دفع كننده چربی ، رفع كننده سموم اغلب عفونتهای داخلی ، دافع حرارت می باشد و خوردن انار با پرده های سفید آن شكم را دباغی میكند ، رب انار ، برگ انار در ضعف معده ، كمی اشتها ، تهوع ، ضعف عمومی ، تصفیه خون ، و دررفع میگرن بسیار مفید است.دانه های میوه ی جنگلی انار كه به (نار دان)شهرت دارد در معالجه اسهال بسیار موثر است . اب انار شیرین باشكر ونشاسته برای درد سینه وسرفه توصیه می شود


منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-20.aspx

شلغم

(TURNIP)
گیاهی از خانواده شب بو برگ های ان دارایی بریدگی و محوری که گل ها بر ان ظاهر می شوند و بافاصله از برگ ها قرار می گیرند ریشه ان متورم و حاوی مواد اندوخته ای است که به مصرف می رسد. شلغم گیاهی است زراعی که در غالب مزارع پرورش داده میشود.
شلغم دارای قند طبیعی و منیزیم زیاد می باشد و از همین جهت اسکلت را محکم می کند و فسفر ان مغزو اعصاب را تقویت می کند.خوراک مغز است و تسکین میدهد و تقویت می نماید .شلغم باعث درمان تشنج و گواتر میشود اما شلغم برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن ان ممکن است که باعث شود نفخ کنندچون دارای مقداری سلولز است و کمی سنگین است .لذا برای این اشخاص بهتر است اولا از شلغم های کوچکتر و لطیف تر استفاده کنند دوما برای خنثی کردن زیان های احتمالی همراه ان از زیره و فلفل و شیرینی استفاده کنید مفید خواهد بود
.

منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-20.aspx

کنجد

(sesame)
گیاهی است یکساله از تیره چلیپائیان به ارتفاع ۰/۵ تا ۰/۷ سانتی متر و طول ان تا یک متر هم می رسد .دارای برگ هایی به صورت متقابل در سمت انتهای ساقه و گل های منفرد به رنگ سفید یا سرخ میوه ان شبیه کپسول و محتوی دانه های ریز به رنگ سفید و قهوهای یا سیاه است.دانه های کنجد را به صورت بو داده یا خام می خورند و روی نان هم می ریزند و بسیار مقوی است .
روغنی که از کنجد گرفته می شود طعم ان شیرین است و در پختن غذا و شیرینی به کار می رود .دانه کنجد دارای مواد معدنی مانند مس منیزیم کلسیم الومینوم کرم کلرورسدیم سیلیس اهن فسفر نیکل و ماده پروتئینی مهم لیزین و هورمون نباتی (لیستسن)و چربی و ۶۰ درصد روغن می باشد.این گیاه بسیار مفید میتواند خستگی فکری را کاهش دهد

هل

(Cardamom)
درختی است از خانواده زنجبیل به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می روید.ارتفاع درخت ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر و بعصی ها دارای اعضاء چوبی تا ۳ متر ارتفاع و شاخه های هوایی و برگ های متناوب نوک تیز با گل های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه ان کوچک ناشکوفا (پوشینه دار ) بقدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه های متعدد می باشد.هل انواع مختلفی دارد :هل سفید و هل سیاه و هل سبز و هل رسمی .که طبیعت همه ان ها گرم و خشک و نوع سبز ان تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است.دانه های هل بویی قوی و طعمی مطبوع دارد از مغز و پوستش برای درمان و معطر ساختن غذاها و پختن شیرینی استفاده می شود.

خواص میوه موز

نام علمی Musa sapientumموز گیاهی است علفی كه مانند درختچه است . برگهای آن بسیار بزرگ و پهن و گاهی تا ۲ متر می رسد . گلهای آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می شود .موز را هنگامیكه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

به بچه‌ها التماس نكنيد



پدر و مادر هر كدام بشقابي در دست گرفته‌اند و التماس مي‌كنند كه يك قاشق بيشتر بخورد، مادر، صداي هواپيما در مي‌آورد، پدر خم مي‌شود تا سواري بدهد و نهايتاً كودك فراري از غذاخوردن به خواسته آنها توجهي نمي‌كند و زير چشمي اوضاع را مي‌پايد و شايد در دلش به اين كارها مي‌خندد.
مشكل كم غذايي يا بد‌غذايي كودكان، اغلب يكي از بزرگترين دغدغه‌هاي والدين، به خصوص آنها كه اولين تجربه بچه‌داري را از سر مي‌گذرانند است.
بسياري از آنها با صرف وقت و هزينه زيادي تلاش مي‌كنند تا مشكل بدغذايي كودكشان را به هر طريق برطرف كنند، در حالي كه به نظر دكتر سيدضيا‌ءالدين مظهري- متخصص تغذيه و رئيس انجمن تغذيه ايران- اكثر خانواده‌ها، برداشت‌هاي نادرستي از روند رشد كودكشان دارند و توقعات آنها در بسياري از موارد نابجاست. گفت‌وگوي ما با دكتر مظهري را بخوانيد.

كودكان در گروههاي دستجمعي تغذيه بيشتري مصرف مي‌كنند


براساس مطالعات انجام شده ، كودكان در گروه‌هاي بزرگ تقريبا يك سوم بيشتر از زماني كه با دو يا سه دوست خود هستند علاقه به استفاده از مواد غذايي و خوردن تغذيه دارند.
به گزارش يونايتدپرس از آن آربور آمريكا ، محققان رفتار تغذيه ‪۵۴‬ كودك دو تا شش ساله را در زماني كه در يك گروه ‪ ۹‬نفري بسر مي‌بردند و زماني كه در يك گروه سه نفره بودند، را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.
در اين مطالعه محققان به هر كودك يك تغذيه استاندارد دادند و ميزان مصرف را در هر وضعيت ارزيابي كردند. همچنين زمان غذا خوردن كودك نيز محاسبه شد.
براساس اين مشاهدات كه در كلاس درس صورت گرفت. هنگاميكه زمان تغذيه كمتر از ‪ ۱۱‬دقيقه بود كودكان در گروه‌هاي بزرگتر اندكي بيشتر غذا مي‌خوردند.
اما طبق مطالعه محققان كه در مجله "آرشيو بيماري در كودكان" به چاپ رسيده است، زمانيكه مدت تغذيه طولاني‌تر مي‌شد كودكاني كه در گروه‌هاي بزرگتر قرار داشتند ‪ ۳۰‬درصد بيشتر از كودكاني كه در گروه‌هاي كوچك قرار داشتند، تغذيه مي‌خوردند.

تخم مرغ؛ خوب یا بد؟

تخم مرغ؛ خوب یا بد؟
حتماً شما شنیده‌اید که محتوای کلسترول تخم مرغ بالاست و می‌تواند سطوح کلسترول خونمان را بالا ببرد، از طرفی گفته می‌شود که کلسترول یک منبع پروتئینی مغذی و مفید است، بالاخره چه باید کرد؟ پوست ظریف تخم مرغ را بشکنیم و آن را در رژیم غذایی خود استفاده کنیم یا نه؟ 
برای مدتی کوتاه متخصصین تغذیه چنین می‌پنداشتند که محتوای بالای کلسترول موجب افزایش سطوح کلسترول خون می‌گردد که افزایش خطر بیماری قلبی در افراد را به دنبال دارد. ولی این تصور برای افراد بزرگسال سالم عادی مصداق نداشته و مورد تایید قرار نگرفته است. در حقیقت مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف تخم مرغ با سطوح کلسترول خونی بالاتر همراه نیست در حالی که با افزایش محتوای مواد مغذی دریافتی در ارتباط است.

4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن

4 راهکار برای شروع موفق در رژیم کاهش وزن بی شک داشتن یک شروع خوب و صحیح در میزان موفقیت نهایی موثر است. طبق همان ضرب‌المثل قدیمی خودمان که می‌گوید: سنگ اول چو نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج؛ می‌بایست کارها را از روش صحیحشان شروع نمود. اما سنگ‌های اول در کاهش وزن تعیین اهداف مناسب و انتخاب مسیر صحیح می‌باشند، که در ادامه‌ی آن با رعایت الگوی صحیح به سر منزل مقصود خواهید رسید.
واژه‌ی رژیم در کل یک واژه‌ی ناخوشایند است و ما را یاد محرومیت و دردهای گرسنگی می‌اندازد؛ لذا برای پیشگیری از درد و رنج همراه با رژیم لاغری باید از یک برنامه صحیح پیروی نمود. آیا شما نیز خواهان یک شروع بهتر در برنامه کاهش وزنتان هستید؟ می‌توانید در این راستا از توصیه های ذیل کمک بجویید.


چربی دریافتی و سرطان سینه

چربی دریافتی و سرطان سینه سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در زنان است. هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.  رژیم غذایی سالم در پیشگیری از بسیاری بیماریها از جمله سرطان سینه موثر شناخته شده است،  چربی رژیم غذایی نیز یکی از ارکانی است که ممکن است  بر شانس ابتلا به بیماریها موثر باشد. لذا تعدادی از دانشمندان به بررسی ارتباط بین چربی غذایی با سرطان سینه پرداخته اند:  اما شواهد علمی اخیر ارتباطی بین چربی رژیم غذایی با سرطان سینه را  نیافته اند.
در راستای این موضوع مطالعه ای جدید در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا در سال 2011 به چاپ رسیده است. در این مطالعه ارتباط چربی با خطر بروز سرطان سینه از طریق ارزیابی میزان چربی دریافتی حاصل از تقویم غذایی و پرسشنامه بسامد خوراک بررسی شده است.

تاثیر سزارین بر تغذیه با شیر مادر

تاثیر سزارین بر تغذیه با شیر مادر شروع تغذیه با شیر مادر ظرف یک ساعت اول تولد و تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول میتواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ نماید. تغذیه انحصاری با شیرمادر در بسیار از کشورها کاهش یافته است. علاوه بر آن، سزارین در جهان رو به افزایش است و همین موضوع باعث کاهش موفقیت در شیردهی  می شود. یافته‌های پژوهشگران حاکی است که زایمان به روش سزارین علاوه بر خطراتی که برای مادران دارد، بر الگوی شیردهی مادر پس از زایمان هم اثرات منفی گذاشته و سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متخصصین توصیه می نمایند  که تغذیه با شیر مادر را باید بلافاصله بعد از زایمان (و یا بلافاصله بعد از بهوش آمدن در سزارین) شروع کرد. هر چه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، شانس موفقیت شیر دهی بیشتر است.

روغن حیوانی و کلسترول

روغن حیوانی و کلسترول در حالی که تاثیرات منفی اسید های چرب ترانس به خصوص در روغن های گیاهی هیدروژنه شده بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی به اثبات رسیده است،  ولیکن تاثیر اسیدهای چرب ترانس با منبع حیوانی بر بیماری قلبی به خصوص در میان جامعه ی زنان  هنوز به اثبات نرسیده و مشخص نشده است.
در این مطالعه که اخیرا انجام شده است به بررسی تاثیر کره غنی شده با روغن حیوانی (که ایزومر غالب آن vaccenic اسید می باشد) بر غلظت لیپیدهای پلاسما در میان زنان سالم پرداخته شده است.
در این بررسی که به صورت دوسوکور، تصادفی و متقاطع انجام شد 61 زن سالم بین سنین 19-70 سال انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند و به مدت 4 هفته هر دو گروه رژیم هایی با کالری یکسان دریافت کردند.

تاثیر ایزوفلاون در پیشگیری از ریسک بیماری قلبی در دیابتی ها

   
تاثیر ایزوفلاون در پیشگیری از ریسک بیماری قلبی در دیابتی ها ایزوفلاون، از طبقه فیتواستروژن هاست که با مصرف آن بدن نوعی ماده شیمایی می سازد که همان تاثیر هورمون استروژن در بدن انسان را دارد. ماده شیمیایی ایزوفلاون، که در دانه های سویا و نخود یافت می شود به بهبود جریان خون در شاهرگ ها و نیز کاهش خطر بیماریهای قلبی کمک می کند چرا که مانع رشد سلول هایی می شود که به بسته شدن شاهرگ ها کمک می کنند. با توجه به اینکه دیابت از عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی است و معمولاٌ با عوامل خطر دیگر همراهی دارد و گاهی شاید ایجاد کنندة آنها باشد، مبتلایان به دیابت باید بیش از دیگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که تاثیر ماده شیمیایی ایزوفلاون با تاثیر داروهای حاوی استاتین که برای کاهش کلسترول از آن استفاده می شود قابل مقایسه است.

مبارزه با افسردگی با کمک اسید فولیک!

  
مبارزه با افسردگی با کمک اسید فولیک! افسردگی یکی از عارضه های روانی است که از ویژگی های آن می توان به احساس کسالت، غمگینی، نا امیدی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش تحرک و انگیزه برای انجام امور زندگی و غیرهرا نام برد. مراحل شدیدتر این بیماری می توانند خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی افراد مبتلا  باشند.  این در حالیست که افسردگی با تغذیه ارتباط دارد و به نظر می رسد که برخی از  کمبودهای غذایی می توانند در ابتلا به این بیماری موثر باشند.  برای مثال برخی از شواهد علمی اخیر حاکی از آنند که کمبود فولات ممکن است با اختلالات افسردگی مرتبط باشد.

در همین راستا یک مطالعه اخیر به هدف ارزیابی تاثیر فولات رژیم غذایی بر علایم افسردگی، بر روی جمعی از  زنان جوان ژاپنی  (واقع در سنین باروری)  انجام گرفت. این مطالعه در ژاپن روی 141 خانم ژاپنی سن 18 تا 28 سال انجام گرفت.

میان وعده برای کنترل وزن مفید و یا مضر؟

میان وعده برای کنترل وزن مفید و یا مضر؟
این تفکر غلط وجود دارد که خوردن میان وعده از نظر تغذیه ای صحیح نیست و موجب افزایش وزن می شود ، در صورتیکه خود میان وعده به تنهایی مضر نیست بلکه نوع ماده غذایی انتخابی به عنوان میان وعده در سالم بودن یا نبودن آن نقش دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف میان وعده‌ها از ولع غذایی افراد جلوگیری می‌کند و افزایش تعداد وعده‌های غذایی با حجم کم در افراد چاق مانع از پرخوری آنها می‌شوددر واقع اگر شما در وعده های اصلی در حد نیاز غذا بخورید نه به اندازه ای که احساس سیری بیش از حد داشته باشید، گنجاندن یک میان وعده سبک و مناسب در برنامه غذایی می تواند انرژی مورد نیاز را تا وعده غذایی اصلی بعدی فراهم کند . نکته قابل توجه اینجاست که شما باید میان وعده را در صورت نیاز و داشتن  احساس گرسنگی آن هم به مقدار کم دریافت کنید.
اما توجه به نکات ذیل می تواند شما را در انتخاب میان وعده مناسب کمک نماید:

مکمل‌های مفید در درمان کبدچرب


اسیدهای چرب امگا-3 : شایع ترین مکمل‌ در درمان کبدچرب هستند. این مواد در برخی چربی‌های گیاهی مانند کانولا و روغن‌کتان و بعضی منابع دریایی مانند ماهس سالمون یافت می‌شوند.

فواید این مکمل به شرح زیر است:
1.     گسترش بیاری‌های قلبی را کم می کند.
2.     فعالیت انسولین را افزایش می‌دهد.
3.     التهاب را کاهش می دهد.
4.     برای افرادی که در کارکرد سیستم عصبی مرکزی مشکل دارند مفید است.
بسیاری از تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شده است نشان داده‌است که استفاده از مکمل‌های حاوی امگا-3 که حاوی مقادیر بالای PUFA هستند چربی کبد را کاهش می‌دهد.

رژیم‌ غذایی در کبدچرب


1.     خودداری از پرخوری بین وعده‌های غذایی

2.     نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب خالص و تصفیه شده

3.     محدودکردن دریافت شکر و عدم استفاده از شکرهای مصنوعی

4.     استفاده نکردن از غذاهای پرکالری


1.     عدم استفاده از غذاهای آماده یا دوباره گرم‌شده

2.     عدم استفاده از غذا هنگام افسردگی و ناراحتی

3.     استفاده از حبوبات به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی

4.     استفاده از نان غلات کامل

5.     استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه

6.     استفاده کمتر از غذاهای حاوی اسیدهای چرب‌اشباع

نویسنده مطلب :رضا دهقان 

کاهش چربی رژیم غذایی و کاهش خطر دیابت

پژوهشگران علوم تغذیه می گویند بررسی های جدید نشان می دهد، رژیم غذایی حاوی چربی اندک، خطر ابتلا به بیماری دیابت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  در یک پژوهش جدید، ۶۹ فرد سالم و یا مبتلا به اضافه وزن که هیچ کدام بیماری دیابت نداشتند، اما در خطر ابتلا بودند، بررسی شدند. از این افراد خواسته شد رژیم‌های غذایی را دنبال کنند که به تدریج از مقدار چربی و کربوهیدرات‌ آنان در مدت هشت هفته کاسته شود.
استاد دپارتمان علوم تغذیه دانشگاه آلاباما گفت: در مدت این هشت هفته معلوم شد، در گروهی که مقدار چربی مصرفی را در رژیم غذایی خود کاهش داده بودند، تحمل گلوکز و حساسیت انسولینی بهبود پیدا کرد و در صورتی که این فاکتور بهبود پیدا کند، در واقع خطر ابتلا به دیابت در فرد کاهش می‌یابد.

رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات

كربوهيدرات‌ها در واقع مهمترين منبع توليد انرژي در بدن هستند و قسمت اعظمي از انرژي روزانه بدن را تامين ميكنند.

كربوهيدرات‌ها مي‌توانند بصورت گليكوژن در كبد و ماهيچه‌ها ذخيره شده و به عنوان منبعي مناسب در تامين انرژي بدن در هنگام انجام ورزش سنگين يا طولاني مدت مورد استفاده قرار گيرند.
به دلايل ذكر شده بايد گفت كه كربوهيدرات مهمترين ماده غذايي در آماده سازي به منظور رسيدن به اوج توانايي در مسابقات است.
رژيم غذايي غني از غلات و سبزيجات نشاسته اي و ميوه‌ها و مواد لبني كم‌چربي و نوشيدني‌هاي حاوي كربوهيدرات به همراه كاهش دريافت غذاهاي حاوي چربي از رئوس رژيم غذايي ذخيره كربوهيدرات است.


قبل از بارداري

اگر قبل از بارداري از بيماري هايي مانند ديابت و فشار خون بالا رنج مي بريد بايد بدانيد كه عدم رعايت نكات تغذيه اي كه منجر به عود كردن عوارض نامطلوب اين بيماريها ميشود 

به فاصله كمي قبل از بارداري و همچنين در اوايل بارداري ميتواند بر سلامتي جنين شما تاثير منفي بگذارد. اگر از داروهاي جلوگيري از بارداري استفاده ميكنيد بعد از پايان دادن به مصرف شان و همچنين در اوايل دوران بارداري با تجويز پزشكتان مي توانيد از قرص هاي مولتي ويتامين استفاده نماييد. اين قرص ها بخصوص حاوي فوليك اسيد ميباشند كه در تكامل و رشد مغري جنين شما نقش مهمي را ايفا خواهد نمود.

نویسنده مطلب :رضا دهقان 

آشنايي با ويتامين B3


نياسين هم مانند بقيه ويتامين هاي گروه ب جزو ويتامين هاي محلول در آي ميباشد.

اين ويتامين در ساختمان كوآنزيمهاي NAD وNADP نقش دارد و ميزان مورد نياز روزانه أن براي بالغين ٢٠-١۴ ميلي گرم در روز ميباشد.
كمبود اين ويتامين مي تواند منجر به پلاگر, زخم بر روي زبان, آمينواسيداوري و زوال شديد مغزي گردد.


نویسنده مطلب :رضا دهقان 

غذاي شب قبل از مسابقه

 بسياري از ورزشكارانمعتقدند كه شب قبل از مسابقه بايد مقادير زيادي كربوهيدرات مصرف نمايند. اينكه چه مدت بتوانيد ورزش كنيد بستگي به اين امر دارد كه ماهيچه هاي شما بتوانند چه مقدار گيكوژن را در خود ذخيره نمايند.
هنگامي كه ذخيره گيكوژني ماهيچه پايان بپذيرد كنترلش سخت شده و ادامه ورزش به آن آسيب ميرساند. بنابراين اگر ديديد ورزشكاري شب قبل از مسابقه مشغول خوردن نان قندي و كلوچه است زياد تعجب نكنيد چون او فكر ميكند اين امر باعث افزايش ذخيره گلوكز در ماهيچه هايش ميشود. فرداي آن روز البته بهاي مصرف اين رژيم پر كربوهيدرات وكم فيبر را به زحمت و مشقت مي پردازدد چون نتيجه اين رژيم قبل از مسلبقه چيزي نيست جز: يبوست
مناسبترين غذا براي شب قبل از مسابقه غذاي پرفيبر است. بجاي مصرف كلوچه و نان قندي شب قبل از مسابقه را با سالاد سبزيجات و دانه هاي كامل غلات و حبوبات و مغزها و دانه ها جشن بگيريد. گوشت و مرغ و ماهي و ديگر غذاهاي پرچربي و پر پروتئين هم براي كسب انرژي مفيدند و مطمئنا به هنرنمايي زيباي شما در ميدان مسابقه ياري خواهند رساند.

نویسنده مطلب :رضا دهقان 

علت بروز سردرد هنگام استفاده از رژیم لاغری


هنگامی که شما از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده میکنید طی یک دوره بسیار کوتاه گرسنگی – بالاخص اگر تحرک هم داشته باشید- مثلا طی 3 ساعت میزان زیادی از قند های ذخیره شده در بدن شما مصرف میشود.

از آنجایی که حدود 95% انرژی مورد نیاز مغز از قندها تامین میشود بدیهی است که مکانیسم خاص جلوگیری از مصرف بیش از اندازه قند ها در بدن فعال شده و از اتمام ذخیره این منبع انرژی جلوگیری به عمل آورد.
در نتیجه فعال شدن این مکانیسم بدن از دیگر منابع انرژی نظیر چربی ها و نهایتا پروتئین ها برای تامین انرژی استفاده میکند. مقداری از این مواد را هم از طریق واکنش های خاصی به قند تبدیل مینماید تا بدن دچار کمبود این ماده مهم انرژی ساز نشود. 

آيا سركه سيب موجب لاغري ميشود


سركه سيب موجب كاهش وزن و جلوگيري از ايجاد سرطان و سكته هاي قلبي و پايين بردن فشار خون و هرگونه فايده بهداشتي ديگري نميشود.

اين ماده غذايي يك افزودني خوب براي سالاد و همچنين افزودني مورد علاقه بسياري از افراد است اما هيچ اثر دارويي ندارد. در بعضي از كتابها بيان شده است به علت حل شد، چربي ها در اسيد ها اين ماده چربي هاي اضافي بدن را از بين مي برد و به شما در كاهش وزنتان ياري خواهد رساند.
اين ماده غذايي حاوي 95% آب و تنها 5% اسيد استيك ميباشد. در شرايط آزمايشگاهي اين ماده به علت خاصيت اسيدي خود منجر به جلوگيري از رشد باكتري ها ميشود