جوهر لیمو



اسید سیتریک یا جوهر لیمو یکی از اسیدهای آلی است که در لیموترش و پرتقال وجود دارد. فرمول شیمیایی آن C6H8O7 می‌باشد. و نام آیوپاک آن 2hydroxypropane-1,2,3-tricarboxylic acid است. یکی از ساده‌ترین روش هایی که برای تولید آن بکار می‌رود استفاده از قارچ آسپرژیلوس نایجر است.
کاربردهای ویژه
اسید سیتریک عمدتا به عنوان ماده محافظ مواد غذایی و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمکهای سیترات با فلزات گوناگون در افراد مریض به عنوان کمکهای غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص بافری سیتراتها در کنترل PH در مواد تمیز کننده خانگی استفاده می شود.

لیمو ترش و فواید آن


این مقاله به برخی از فواید بسیار لیموترش پرداخته است          
    لیموترش نورچشم را زیاد می‌كند، از طاسی سرجلوگیری می‌كند، موهای سر را تقویت می‌كند. لیموترش میوه‌ایست، كاملا سالم در عین حال كه مقوی است می‌تواند به تمام باقت‌های عضلانی بدن غذا بدهد بدین سبب به آن عال تندرستی بدن نام داده‌اند.
لیموترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، ترنج، بالنگ، لیمو عمانی، توسرخ، نارنج، دارابی و ده نوع دیگر از این نوع میوه است و شبیه هم بوده و دارای خواص مشابه هستند، میوه و گل، برگ، شكوفه، ساقه و درختان كه همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولی دارای منافع مشترك بوده و و میتوان آنها را به هم پیوند زد حتی میتوان روی یك درخت پیوند درختهای دیگر را زد و انواع میوه‌های این تیره و نوع را از یك درخت بدست آورد.
● میوه‌های پیوندی از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ویتامینهای موجود در لیموترش: لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، كلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد كه از همه مهمتر اسید سكوربیك و اسید سیتریك است كه از بین برنده اسیداوریك است.

خواص لیمو شیرین

ليمو شيرين ميوه‌اي سرشار از كلسيم است كه مي‌تواند در جلوگيري از پوكي استخوان به خصوص در زنان نقش موثري ايفا كند.
يوسف نقيايي در گفت وگو با ايسنا ، اظهار داشت: ‌ليمو شيرين ميوه‌اي است كه در حدود 28 كيلو كالري انرژي دارد و در مقايسه با بعضي از ميوه‌ها انرژي كمتري دارد.
وي ضمن اشاره به مهمترين تركيبات قابل توجه ليمو شيرين از جمله، اسيد سيتريك و ويتامين C اظهار داشت: نقش پيشگيري كننده ويتامين C موجود در اين ميوه از بروز سرماخوردگي و سرطان‌ها به اثبات رسيده است.
وي افزود: در صورت مصرف ميوه ليموشيرين با پوست داخلي، مقدار 77 ميلي گرم ويتامين C به بدنمان مي‌رسد؛ در حالي كه مصرف آن بدون پوست داخلي، فقط داراي 53 ميلي گرم ويتامين C است.

لیمو عمانی و خواص آن


Citrus aurantifolia

لیمو عمانیلیموعمانی یا لیمو امانی، لیمو ترش شیسه یا تغن از میوه‌ هایی است که خشک شده ی آن را معمولا به عنوان چاشنی در طبخ خورش ‌های ایرانی چون قورمه ‌سبزی و قیمه استفاده می‌ کنند.
در لغتنامه ی دهخدا از این محصول با نام لیمو عمانی یاد شده و آن را "لیمویی ترش که از عمان آرند" معنا کرده، اما شهرت آن احتمالا به غلط "عمانی" ذکر شده است، چرا که کشور عمان فاقد مرکباتی معروف بوده و احتمالا نام درست لیمو "امانی" است، به دلیل این که شهر امان پایتخت کشور اردن از لحاظ محصول لیمو همچون کشورهای لبنان و فلسطین سرشناس است.
معمولا لیمو عمانی خشک شده را پیش از ریختن در غذا سوراخ، شکسته یا خرد می‌ کنند یا در کشورهای دیگر گاهی آن ها را کوبیده و به صورت گرد به خوراک‌ های برنجی یا در خوراک‌ های خلیجی پُرادویه با نام بهارات یا کبسا می ‌ریزند.

خواص لیمو عمانی

لیمو عمانی خیلی ترش است . خنک کننده است . اشتها آور است . ضدعفونی کننده . مقوی معده و موثر و دارای کمی ویتامیت C
limooلیمو بهترین هدیه برا بیماران  فشار خون می باشد . ( به صورت دم کرده )
با کمک رادیو اکتیو ی که در لیمو و جود دارد جلوی پیری را خواهد گرفت . ترشی لیمو نه تنها
برای مبتلایان به زخم معده مضر نیست بلکه صد رد صد مفید هم هست و از فلج کودکان عزیز جلو گیری خواهد کرد و ضد سر طا ن هم  می باشد .
در شبه جزیره ما لا یا برگ های لیمو عمانی را له کرده و برای سر درد روی پیشانی می گذارند تا سردرد خود را خوب کنند.
 یک تجربه : چنانچه دندان درد داشتید یک مقدار کم جوهر لیمو روی دندان  خود بگذارید بعد چند ثانیه اثر خوب و رفع دندان درد خود را تجربه فرمایید( جوهر لیم ضد دندان درد است )




فواید آبغوره

فواید آبغورهمرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: آبغوره تقویت كننده كبد است و قرقره كردن آن نیز برای برطرف كردن ورم گلو مفید است.
این متخصص تغذیه  افزود: غوره میوه نارس انگور است كه طعم ترشی دارد و برای درست كردن سركه استفاده می‌شود و از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است. سركه حاصل از تخمیر دانه‌های انگور در تسكین خارش‌های پوستی و جلدی مؤثر است.

خواص غوره و تهیه چاشنی هایی با آن

غوره میوه نارس انگور  است كه دارای طعم ترشی می باشد . غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوكسینیک ، اسید اگزالیک ، اسید گلوكولیک و قند می باشد .
غوره برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و ضد عفونی كننده بدن نیز هست . همچنین اگر با سالاد میل شود ، برای لاغر كردن سودمند است .
هرگز غوره را با معده خالی نخورید ، چون روی معده اثر سوء می گذارد. همچنین خانم های باردار  از خوردن زیاد غوره خودداری كنند ،‌ چون غوره ادرارآور است و ممکن است موجب سقط جنین شود .

خواص درمانی غوره :

غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است .
1- در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است .
2- آب غوره برای درمان چاقی  مفرط مفید است .

خواص شگفت انگیز آب هویج


       
آیا می‏دانید که یک لیوان آب هویج (۲۴۰سی سی)، بیش از ۸ برابر نیاز روزانه‏ی افراد به ویتامین A را تامین می‏کند؟!
ویتامین A برای رشد اندام‏ها به‏خصوص استخوان‏ها لازم و ضروری است. همچنین برای حفظ قدرت بینایی خیلی مهم است.
اینکه از قدیم گفته می‏شد خوردن هویج باعث می‏شود بهتر ببینید، صحیح است، زیرا کمبود ویتامین A باعث بروز مشکلات بینایی مثل شبکوری می‏شود.
اسفناج نیز دارای مقدار زیادی ویتامین A است. مخلوط آب هویج و آب اسفناج، نوشیدنی را به وجود می‏آورد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است.
ویتامین A همچنین برای ماداران باردار و جنین خیلی مهم است. (البته خانم‏های باردار درمورد مصرف آب هویج باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دریافت اضافی ویتامین A ممکن است باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود.)
هر چند که ویتامین A برای حفظ سلامت بدن خیلی ضروری است، ولی باید در حد متعادل مصرف شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A باعث مسمومیت کبدی و سایر مشکلات سلامتی می‏شود.

خواص هویج

خواص هویجهویج حاوی ویتامینهای بسیار و خواص بیشماری است و از خواص دارویی آن می توان در موارد زیادی استفاده کرد.

هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی كرك كه نوع پرورش یافته آن در اكثر نقاط زمین كشت می شود . قسمت مورد استفاده گیاه هویج ،‌ریشه ،‌میوه و تخم آن است .
تركیبات شیمیایی: هویج دارای 87% آب ، 1/5 مواد ازته ، 0/02 % چربی ، 8% مواد گلوسیدی ، حدود 1/5% سلولز و مقداری ماده رنگی كاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E می باشد .

خواص و كاربردهاي گياه آلوورا

اين گياه امروزه در صنايع داروسازي، لوازم آرايشي و بهداشتي استفاده فراوان دارد. در آمريكا از اين گياه در تهيه لوازم آرايشي، لوسيون‌ها، شامپو‌ها و براي شكل دادن موها و رشد موها استفاده دارد.
قسمت مورد استفاده گياه شيره برگ‌هاي آن است. در سال 1935 استفاده باليني از اين گياه براي درمان التهاب‌هاي پوستي (درماتيت) ناشي از اشعه x ثابت شده است. در آن سال نشريه راديولوژي آمريكا استفاده از اين گياه را براي اين منظور توصيه كرد. هربرت نستي از شيره اين گياه براي درمان زخم‌ها، اگزما، بواسير و حتي نابينائي استفاده مي‌كردند اما امروزه در تحقيقات باليني مستمري كه بر روي اين گياه انجام شده است تنها بعضي از اثرات آن اثبات شده است.
در كاهش درد سوختگي و ترميم ناحيه سوختگي البته در سوختگي‌هاي درجه دوم و سوم مانند آفتاب زدگي و ناشي از اشعه x مؤثر است. مصرف خوراكي آن به‌عنوان مهسل كاربرد دارد.

صبر زرد - آلوورا


دکتر محمد علر نیلفروشان
سوال : در يك متن علمي فوايد صبر زرد يا آلوئه ورا را مطالعه كردم و اتفاقا در بازار كرمهاي حاوي آلوئه ورا را مي بينم. لطفا فايده هاي اين گياه در سلامت پوست و مو را بيان كنيد تا با آگاهي بدانم اين مواد را خريداري كنم يا از آن امتناع كنم ؟
جواب : نام گياهي است از راسته مارچوبه اي ها (Asparagales)، تيره سريشيان (Asphodelaceae) اين گياه بومي آفريقاي شمالي است. صبر زرد بي ساقه است البته برخي از آنها داراي ساقه اي بسيار كوتاه هستند. اين گياه 80 تا 100 سانتي متر رشد مي كند و از طريق پاجوش تكثير مي شود.
برگهاي آن نيزه اي كلفت و گوشتي بالبه هاي دانه دار است و رنگ آن سبز خاكستري مي باشد. گلهاي آن بر روي
سنبله اي مي رويد كه گاه تا 90 سانتي متر درازا دارد.
هر كدام از گلهاي آن آويخته است و داراي لوله اي 3-2 سانتي متري مي باشد. صبر زرد را از ديرباز در مناطق خشك- گرمسيري و نيمه گرمسيري جهان، هم به عنوان گياه زينتي و هم گياه درماني كشت مي كنند.
مصارف عمومي آلوئه ورا غالبا در تهيه كرمهاي موضعي است و در حفظ رطوبت پوست در پوستهاي خشك كمك كننده است. بعلاوه تركيبات آن در بهبود آثار سوختگي، اثرات ضد التهابي و كاهش اسكار ناشي از زخمها مفيد است.

آلــوچـه




 نویسنده : حسین محمدی



 درمان بیماری شبكوری ، رشد بدن ، درمان بیماری ضعف اعصاب.


    


درمان بیماری شبكوری - رشد بدن - درمان بیماری ضعف اعصاب - درمان بیماری كم خونی - درمان بیماری نقرس - مدر - دفع كرم معده - قطع ترشحات سفید رنگ خانمها و ...

آلوچه یا گوجه سبز

گوجه سبز یا آلوچه به میوهٔ درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNUS ازخانوادهٔRosaceae هستند، اطلاق می‌ شود.
بر پایهٔ نوشته‌ های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و چینی‌ ها او لینکسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. گفته می‌ شود که این گیاه از طریق سوریه یا ایران بهیونان آورده شده ‌است.


درخت گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌ های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌ آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه ‌ای و ظاهر نا مطلوب میوهٔ گوجه سبز می ‌شود. این میوه به سرعت می‌ رسد و مدت نگهداری آن در یخچال
۴ روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش ‌ها مصرف می‌ شود. این میوه غنی ازویتامین C، اسیدمالیک، اسیدسیتریک است. مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می ‌شود. این میوه طعمی تر شدارد و سفت و ترد است و در میان ایرانیان اغلب با نمک به عنوان تنقلات مصرف می ‌شود.

ویرایشارزش غذایی۱۰۰گرم گوجه سبز:
کربوهیدرات۵۱/۸گرم ، چربی۸۴/۲گرم ،پروتئین۶/۱گرم ، فیبر خام۵/۰درصد.
با مصرف۱۰۰ گرم گوجه سبز ،۵ درصد ویتامین،۱/۲  درصدویتامین B۱ (تیامین)،۹/۱ درصدویتامین  B۲ ریبوفلاوین) ،۸/۲ درصد نیاسین ،۱۳ درصد ویتامین C،۵/۱درصد کلسیم ،۲/۲ درصدفسفر،۵ درصدآهن و۶/۳ پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می ‌شود.

خواص درمانی ازگیل


azgil.jpgميوه مؤثر در تقويت خون بدن
ازگيل، ميوه درختي است كه در اواخر پاييز و اوايل زمستان مي رسد.گل هاي درخت ازگيل، سفيد و ميوه‌آن شبيه زالزالك است، با اين تفاوت كه ميوه ازگيل درشت تر و قهوه اي رنگ و طعمش شيرين و كمي گس است. هسته آن را مي كارند و درخت ازگيل را به درخت گلابي نيز پيوند مي زنند.
قسمت هاي مورد استفاده درخت ازگيل، برگ و ميوه آن است. اسم فارسي ازگيل «اردف» و «گيل»بوده است.
خواص ازگيل :
ازگيل سرشار از ويتامين هاي «ب» و «ث» و قند، تانن و سلولز و اسيد سيتريك است.
ازگيل داراي مقدار زيادي هيدرات كربن است كه مولي انرژي است .
ازگيل داراي ماده اي به نام تانن است كه بهترين دارو براي درمان عفونت هاي روده بزرگ است.

کلم پیچ سفید

کلم پیچ سفید از انواع سبزی است.

فواید
منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. تجمع پلاک‌های چربی بر دیواره رگ‌ها به صورت یکنواخت انجام نمی شود و احتمال تجمع چربی در نواحی که رگ‌ها خم می شوند یا به چند شاخه تقسیم می شوند، بیشتر است. تحقیقات ایمپیریال کالج لندن نشان می دهد پروتئین که از تجمع پلاک‌های چربی در دیواره عروق ممانعت می کند، در این نواحی فعال نیست. این تحقیقات نشان می دهد مواد شیمیایی موجود در سبزیجات تیره کلمیان مانند گلم کلم و بروکلی پروتئین را در نواحی پرخطر رگ‌ها فعال می کند. دکتر پل اوانز، سرپرست محققان در این تحقیق می گوید یک ماده شیمیایی به نام سولفوروفان در سبزیجات وجود دارد که این را فعال می کند. پروفسور پیتر وایسبرگ، مدیر امور پزشکی بنیاد قلب بریتانیا می گوید نتیجه این تحقیق نشان می دهد که امکان محافظت در برابر بیماری‌های قلبی از طریق خوردن سبزیجات وجود دارد.

گل کلم

خواص گل کلمگل کلم و سایر گیاهان هم خانواده ‌او ‌مانند بروکلی، کلم و کلم پیچ حاوی موادی هستند که از مبتلا شدن به سرطان جلوگیری می‌نماید.

گل کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ از خانواده گیاهان (Crucifrous) می‌باشد. گل کلم سری به هم پیوسته دارد که از گلچه‌های کوچکی تشکیل شده و اندازه آن 15 سانتیمتر استاین گیاه بر خلاف سایر گیاهان خانواده (Crucifrous) که حاوی کلروفیل هستند بدلیل دوری گلچه‌های آن از تابش نور خورشید بوسیله برگهایش، فاقد کلروفیل می‌باشد.

کلم برکسل



كلمها انواع زيادى دارند كه با اغلب آنها مانند كلم قمرى, كلم پيچ, كلم گل و امثال آن آشنايى داريد. اما بعضى از آنها مانند كلم بروكسل كمتر شناخته شده اند. كشاورزي بي تا كشت كه در زمينه كشت اين نوع كلم نيز فعاليت دارد ، با بهره گيري از منابع علمي و پشتيباني چهل سال تجربه در كشت كلم بروكسل يا كلم دكمه اي توانسته بهترين محصول را باكيفيت عالي روانه بازار نمايد .اميد است شما مصرف كنندگان عزيز از مزايا و خواص اين محصول عالي كه در زير به بخشي از آن اشاره شده آگاهي پيدا كنيد و استفاده از آن را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.
مشخصات كلم بروكسل
بطور كلى گياهى است از تيره (كروسى فر)ها CRUCIFERAE از جنس براسيكاBRASSICA يكى ديگر از نامهاى اين كلم در فارسى كلم تكمه اى است. تيپ ظاهرى آن درست مانند كلم پيچ اما خيلى كوچكتر از آن و به اندازه يك گردو است. روى يك ساقه كلم بروكسل دهها كلم كوچك ظاهر مى شوند. اين كلمها هرقدر كوچكتر باشند خوشخوراكتر خواهند بود. كلم بروكسلهاى درشت تلخ و بى مزه هستند.كلم بروكسل ظاهرى فانتزى دارد و امروزه مصرف آن در تهيه ى انواع سالاد، ترشى و غذا در ايران رواج يافته است.

کلم بروکلی



کلم بروکلی گیاهی با هزاران خاصیت

کلم بروکلی در درمان بیماری های سرطانی و دیابت و مشکلات پوستی تاثیر به سزایی دارد.
به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران”ایسکانیوز”: بروکلی از خانواده کلم هاست و سرشار است از ویتامین های A و D.بروکلی در فصلهای خنک بهترین و بیشترین محصول می دهد .
قسمت خوراکی بروکلی “سر” نامیده می شود . سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده می شود .
وقتی سر اصلی برداشته و قطع شود , سرهای جانبی شروع به رشد کرده , ظاهر می شوند در بیشتر مناطق آمریکا در فصلهای بهار و پائیز دو بار محصول بدست می آید بروکلی از سبزیهایی است که بهترین فصل آن پاییز و زمستان است و منبع خوب ویتامین c و فیبر است.
ساقه بروکلی باید سفت بوده و سر آن بنفش یا سبز تیره باشد. غنچه های آن بایدبه صورت بسته باشد و گلهای آن زرد نشده باشد.
بروکلی را می توانید ۳ روز یا بیشتر در یخچال نگهداری کنید. قبل استفاده از بروکلی آن را خوب با آب بشویید و برگها و ساقه های سفت آن را جدا کنید و ساقه های نازک و گلهای کوچک آن را خرد کرده و استفاده کنید .فصل زمستان مناسبترین زمان برای کاشت مستقیم بذر این گیاه در زمین می باشد.

خواص کلم سنگ(قمری)!!



«کلم سنگ» مانع گرفتگي رگ هاي خون مي شود
کلم سنگ، گياهي متعلق به خانواده کلم، بومي کشور بلژيک است. اين گياه که در تمامي سال کشت مي شود، ارزش غذايي بالايي دارد و سرشار از ويتامين C، A فيبر و فوليک اسيد است.
* به نوشته «ehow» ، کلم سنگ با تقويت سيستم دفاعي بدن، عملکرد قلب و مويرگ ها را بهبود مي بخشد و از گرفتگي رگ ها جلوگيري مي کند و علائم آسم را کاهش مي دهد.
* يکي از ويژگي هاي مهم اين گياه کاهش خطر بروز انواع مختلف سرطان از جمله ريه، روده بزرگ، پروستات و سينه است.
* رژيم غذايي سرشار از آن مانع سکته و آب مرواريد مي شود و خطر بروز بيماري ام اس، فشار خون بالا و ديابت را نيز کاهش مي دهد.

خواص کلم برگ

خواص کلم برگ
مطالعات نشان داده است، افرادی که کلم برگ مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات و سرطان ریه در آنها نسبت به افرادی ....
کلم، گیاهی گرد و لایه لایه می باشد که برگهای درونی به دلیل اینکه از تابش نور خورشید دور هستند، معمولاً روشن تر از برگهای بیرونی می باشند.
فواید کلم برگ
 دفع سموم از سلولها
به مدت 20 سال، عملکرد فیتونوترینتها بعنوان آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مشخص شده اند.

خواص درمانی و غذایی پیاز

پیاز نوعی گیاه غده‌ای گوشتی و زیرزمینی از خانواده لاله است و نام علمی آن ALLIUM CEPA L می باشد. عموماً، پیاز به بخشی از گیاه اطلاق می شود كه هر گیاهی از طبقه آلیوم ها دارای آن است. اما معمولاً منظور از پیاز، گیاه تند مزه ای است كه بوی تندی هم دارد و در تهیه انواع غذاها به عنوان نوعی ماده ی طعم دهنده از آن استفاده می كنیم.
به كرات مشاهده شده كه هرچه پوست پیاز، زیادتر و كلفت تر باشد، زمستان طولانی تر و سخت تر خواهد بود. این امر نشان دهنده این است كه طبیعت برای حفظ گیاه پیاز از سرمای سخت زمستان، از پوشش های ضخیم برای پوشاندن پیاز استفاده می نماید.
پیاز یكی از قدیمی ترین گیاهان زراعی بوده كه از هزاران سال قبل، به عنوان طعم دهنده ی غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می شده است.

سیب زمینی شیرین


سیب زمینی شیرین: این سبزیجات ریشه ای گرمسیری جزء موادغذایی بسیار مفید به شمار می رود. سیب زمینی شیرین منبع بسیار غنی از ویتامین C، فولات، ویتامین B6، و فیبر رژیمی می باشد.

سیب زمینی شیرین را به صورت تازه خریداری کنید. گرچه این ماده به هر شکلی که خورده شود فواید بسیار زیادی برای شما خواهد داشت، اما سیب زمینی شیرین تازه بسیار بهتر از نوع کنسرو شده آن است که بیشتر موادمغذی مفید آن از جمله ویتامین B و C گرفته می شود.
سیب زمینی شیرین را در محلی تاریک، خشک و خنک، ترجیحاً بین دمای 55 تا 60 درجه، نگهداری کنید، اما نه در یخچال. دمای سرد یخچال باعث سخت شدن سیب زمینی می شود و برخی از خواص غذایی آن را از بین می برد.
سیب زمینی پخته را با پوست آن مصرف کنید که منبعی بسیار غنی از مواد مغدی و فیبر می باشد. پس از پختن آن را با کمی کره، روغن و کمی نمک و فلفل مصرف کنید.

خواص شگفت‌انگیز سیب‌زمینی

آشنایی با خواص شگفت‌انگیز سیب‌زمینیسیب‌زمینی‌، دارای خواص فراوانی است و کمک خوبی برای درمان بسیاری ازبیماری‌ها محسوب می‌شود.سیب‌زمینی‌ها سرشار از مواد مغذی هستند ولی متاسفانه بسیاری از افراد از این منبع غذایی به اشکال ناسالم مانند سیب‌زمینی‌سرخ کرده و یا چیپس سیب‌زمینی استفاده می‌کنند و حتی اگر آن را به صورت پخته نیز مصرف می‌کنند آن را با مواد چربی مانند پنیر و کره و خامه مخلوط کرده و می‌خورند.
این افراد بهتر است بدانند که استفاده از این روش‌ها و تکرار آن، ‌نتیجه‌ای جز افزایش احتمال بروز نارسایی‌های قلبی را در آنان به همراه نخواهد داشت.
اگر به روش صحیح از سیب‌زمینی‌ها استفاده شود مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر محسوب شده که موجب سلامت بدن می‌شوند.
برخی از خواص سیب‌زمینی‌عبارتند از:
1- موجب افزایش وزن می‌شوند.
سیب‌زمینی‌ها حاوی مقدار فراوانی کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین هستند. مصرف سیب‌زمینی برای آنان که لاغر هستند و می‌خواهند وزن، اضافه کنند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی دارای ویتامین‌های سی و ب ‌کمپلکس است.

خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه گیاه «بادرنجبویه» سالهاست كه توسط پزشكان مشرق زمین، برای درمان مشكلات خلقی استفاده می‌شود؛ همچنین مصرف آن جهت سردرد با منشاء عصبی، ضعف حافظه و خستگی روحی مفیدست.
دكتر علی زرگری در خصوص فواید این گیاه می‌گوید: «وارنگ بو» یا «بادرنجبویه» در طب عوام برای مصارفی از قبیل رفع دل پیچه ناشی از نفخ و تقویت معده به كار می‌رود و از مصارف اصلی و ویژگی‌های خاص آن، آرام كردن اعصاب و تقویت قلب است.
و ادامه می‌دهد: این گیاه به اشكال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، كمپرس و دم كرده استفاده می شود. اسانس این گیاه در آرام كردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یك طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی‌خوابی، استفراغهای دوران بارداری، كم خونی دختران جوان، درد عصبی دندان و رفع تندخویی در دختران جوان و زنان بسیار مؤثرست.