چشالو

http://www.montosogardens.com/longan_E_Wai_small.jpgنام علمی : Dimocarpus longan


چشالو میوهٔ گیاهی ، از تیرهٔ ناترکیان (Sanidaceae)و راستهٔ ناترک‌سانان است که شفت و دارای آرایشی خوشه‌ای است
هستهٔ سیاهرنگ آن را گوشته‌ای شفاف احاطه کرده که به آن نمایی چشم مانند داده است.
شکل این میوه کروی و به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا قرمز و بومی هند و سریلانکاست.


فواید نارنج

فواید نارنج
پوست نارنج ، داخل نارنج دارای فواید بسیار زیادی می باشد ، آیا از این فواید اطلاعی دارید؟

امروزه قسمت‌های مختلف درخت نارنج مصارف فراوانی در پزشكی یا علم تغذیه دارد. به علاوه، استفاده از آن در زیبایی نیز جایگاه ویژه‌ای یافته است.
دكتر مهرانگیز توتونچی عضو گروه درد جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: در پوست نارنج انواع ویتامین‌های A ،B ،C و كاروتنوئید و پكتین و مواد دیگر وجود دارد و از پوست تازه آن اسانس نارنج به دست می‌آورند.

ترنج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 
ترنج (Citrus bergamia Risso) گیاهی از خانواده مرکبات است که میوه آن به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی و خوش و عطر و بو است. مزه میوه ترنج اندکی تلخ‌تر از گریپ‌فروت است ولی ترشی آن از لیمو کمتر است. گرچه خاستگاه این گونه روشن نیست ولی این گیاه در مناطق مدیترانه‌ای می‌روید و در کشورهای ایتالیا و فرانسه به صورت تجاری کشت می‌شود[۱]. از اسانس ترنج برای مزه دادن به انواع چای و شیرینی استفاده می‌شود. درخت ترنج تا اندازه‌ای به یخبندان حساس بوده و در مناطق با یخبندان و سرمای کم به خوبی می‌روید. ترنج را می‌توان با پیوند زدن و یا از طریق رویش دانه تکثیر کرد.

«ترگیل» سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند


«ترگیل» سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند










ترگیل به میوه گیاهی به نام لاتین منگوستین (Mangosteen) گفته می شود که گرد و کوچک است. گاه بنفش مایل به قرمز و بخش خوراکی آن نرم و سفیدرنگ است. گیاه این میوه استوایی سیستم دفاعی را تقویت می کند و در سراسر کشورهای گرمسیر قاره آسیا از جمله تایلند، برمه، ویتنام، هند، چین، اندونزی، کامبوج و فیلیپین می روید. در این مطلب از «Ask.com» به چند خاصیت این میوه اشاره می کنیم.
این میوه خاصیت طبیعی آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده، ضدویروسی، ضدمیکروبی، ضد التهابی و ضد حساسیت دارد.
پوست ترگیل، برای درمان اسهال، عفونت مثانه ای، کیست سوزاک و جوش های پوستی بسیار موثر است.
سلول هایی را که توسط رادیکال های آزاد آسیب می بینند درمان می کند و مانع وخیم تر شدن بیماری ها می شود.
حاوی ماده ای به نام Xanthones است که برای بیماری های قلبی، عروقی مفید است.
جوشیده تهیه شده از برگ و پوست درخت این میوه، اختلال ادراری را درمان می کند.
عصاره آن، برای درمان آسم و اگزما مفید است. تعدادی از خوانندگان عزیز خواسته بودند که بگوییم این گیاهان را از کجا تهیه کنند. تا جایی که ما می دانیم این گیاه در ایران وجود ندارد و قصد ما از بیان خواص چنین گیاهانی آشنایی با گونه های مختلف گیاهی است که در سرتاسر جهان یافت می شود. 

خواص آناناس

خواص آناناس

آناناس یک منبع عالی برای ماده معدنی منگنز می‌باشد، که ماده ای بسیار عالی برای تواید انرژی و مقابله در برابر آنتی اکسیدانها می‌باشد.
 
آناناس میوه نواحی گرمسیری محسوب می‌شود و مزه آن چیزی بین شیرین و ترش است. آناناس جسمی بیضی شکل است که در اطراف آن گلهایی جمع شده اند که این گلها هیچ میوه ای نمی‌دهند. آناناس از خانواده بروملیاسه می‌باشد که گیاهانی غالباً علفی و تقریباً درختچه مانند هستند. این خانواده حاوی یک ماده بسیار مهم برای سلامت به عنوان آنزیم بروملین می‌باشند.

کام کوات


کام کوات که آن را کین کان هم می نامند، میوۀ درختی همیشه سبز است که ارتفاع آن تقریبا به 10 فوت می رسد. درختان کام کوات اغلب بومی آسیا هستند و به ویژه در چین و اندونزی به وفور یافت می شوند. این درختان همچنین در ژاپن و ایالات گرم امریکا مثل فلوریدا و کالیفرنیا کاشته می شوند. اگرچه بسیاری از درختان کام کوات را به خاطر میوه های خوراکی و شیرین آن می خورند ولی به خاطر ظاهر زیبا، برگهای براق و شکوفه های سفید رنگ آن که در تابستان جوانه می زنند، عده ای تمایل به نگه داری آن در خانه دارند. علاوه بر این از شاخه های آن برای کارهای تزئینی نیز استفاده می شود. میوه های شیرین و آبداری داشته و بسته به این که در کجا کشت شده باشند، به شکل های گرد، بیضی و در رنگ های زرد و نارنجی یافت می شوند. اندازه ی این میوه یک تا یک و نیم اینچ است و از ماه دسامبر، یعنی اواسط آذر ماه تا ماه ژوییه یعنی اواخر خرداد ماه، در بازار یافت می شوند. شما می توانید این میوه را برای مدت دو هفته در ظرفی پلاستیکی و در یخچال نگه دارید. از این میوه می توان ژله، مربا و مارمالاد تهیه کرد و در سالاد و غذا هم از آن استفاده نمود.

منبع:http://negah.irib.ir/media/show_pic/6469

نسخه هاي شفا بخش پاپاءو (خربزه درختي)

نويسنده:حسين غفراني

(خربزه درختي)نسخه هاي شفا بخش پاپايااين ميوه گرمسيري بسيار مقوي است درون آن تو خالي و دانه هاي گرد سياه دارد.ازنظر شکل،رنگ تقريباً شبيه کدوي حلوايي است.پاپايا در بسياري از کشورهاي جهان افريقاي،امريکايي و بعضي کشورهاي آسيايي مثل هند،مالزي، سيلان و ...توليد مي شود.قسمت بيروني پوست خربزه درختي وقتي که رسيده باشد زرد يا نارنجي است و قسمت گوشتي آن نرم وشيرين است.فقط قسمت گوشتي آن آب گرفته مي شود و پوست و دانه ي آن دور ريخته مي گردد.پاپايا به جهت داشتن دو ماده فراوان مشهور است اين دو ماده پايين و آنزيمها هستند.پايين هضم کننده ي بسيار قوي پروتئين است.پاپايا وقتي رسيده باشد داراي مقدارزيادي شکرهاي طبيعي است که انرژي توليد مي کند.عصاره ي پاپايا خون سازي را تقويت مي کند،توانايي انعقاد خون را بالا مي برد.ملين بسيارخوبي است، اشتها را تحريک نموده و کليه ها،کبد،روده ها را شستشو مي دهد.جهت آب گيري خربزه هاي به رنگ طلايي تيره با نارنجي يا زرد که زياد نرم نشده باشد انتخاب شود.

منبع:خواص ميوه ها و گياهان در درمان بيماريها

خرمالو

Persimmon

خرمالو یک میوه خوشرنگ و زیبای پاییزی است .
خرمالو احتمالا بومی چین بوده وبعد وارد ژاپن شده و سپس به کشورهای دیگر نیز وارد شده.
خرمالو میوه ملی ژاپن است.
نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو.
از لحاظ طعم دو نوع گس و غیر گس دارد.
در جنگل های شمال ایران این میوه می روید.
چوب درخت خرمالو به نام آبنوس شناخته می شود که سنگین و محکم است.

خواص دارويي كيوي و مضرات آن

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this page

خواص دارويي كيوي و مضرات آن كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A‘E‘كلسيم‘آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

خواص کیوی

کیوی، یکی از میوه‌های فصل سرد سال است که در میان میوه‌های موجود، به‌عنوان منبع غنی ویتامین C به شمار می‌‌آید.
این میزان از ویتامین C به حدی است که بعضی از محققان مقدار آن را بیشتر از میزان ویتامین C موجود در مرکبات ترش می‌دانند.
آشنایی با خواص کیویهنگام خرید این میوه‌، نوع نیمه‌سفت و سالم را تهیه کنید. کیوی ازجمله میوه‌هایی است که حالت نارس آن در دمای اتاق و به مرور زمان رسیده و قابل خوردن می‌شود؛ این روند درصورت مجاورت با سیب خوراکی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.
بنابراین اگر مقدار زیادی کیوی نارس خریده‌اید و می‌خواهید تا چند روز آینده برای پذیرایی از مهمانان‌تان برسد، حتما در پلاستیک آن یکی دو عدد سیب خوراکی قرار دهید.
یکی دیگر از خواص جالب‌توجه کیوی، تاثیر آن روی گوشت قرمز است. شما می‌توانید از کیوی به عنوان نرم‌کننده گوشت نیز استفاده کنید ولی مراقب باشید برای این منظور تنها چند دقیقه کافی است، زیرا از این بیشتر باعث غیرقابل استفاده‌شدن گوشت می‌شود.
کیوی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی مثل ویتامین A، E، C، آهن، اسید فولیک و پتاسیم است؛ البته پتاسیم موجود در آن تا حدی کمتر از مقدار موجود در موز است.
باتوجه به اینکه این میوه منبع مهمی از ویتامین C به شمار می‌آید، برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، چند عدد از آن را در رژیم غذایی روزانه‌تان جای دهید. جالب‌تر آنکه بعضی‌ها کیوی را با پوست می‌خورند و می‌گویند خوردن 4 عدد کیوی در روز، مشکل داشتن استرس و بی‌خوابی را نیز از بین می‌برد.

یک عدد کیوی متوسط 75 گرمی چه دارد؟
انرژی پروتئین هیدرات کربن چربی فیبر ویتامین c
46 کیلو کالری 0.75 گرم 11.3 گرم 0.33 گرم 2.6 گرم 74.5 میلی‌گرم

فواید تغذیه ای زغال اخته


گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می روید و از گروه گیاهان گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود و در زبان انگلیسی به آن CORNELIAN CHERRY گویند.
گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل  دارد . برگ های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه ی آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه ی آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد. رنگ میوه ی آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد .
درختچه ی زغال اخته حدود 300 سال عمر می کند و در حدود 25 سالگی تا 8 متر می رسد. این درخت به طور کلی ارتفاعی حدود 8-4 متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد.
زغال اخته در منطقه ی وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه ی الموت، کوهین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان می باشد.
منطقه ی قزوین و رودبار به ویِژه در حاشیه البرز، بیش ترین تولید کننده و صادر کنندگان زغال اخته ی کشور محسوب می شوند. میوه ی زغال اخته در اواخر تابستان آماده ی چیدن است.

تمشک سیاه - سرطان کولون

تمشک سیاه و پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون

تمشک سیاه و پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون
سرطان روده سومین سرطان شایع و دومین نوع سرطان موجب مرگ در زنان و مردان آمریکا است. تعامل بین عوامل ژنتیکی و تغذیه در بروز سرطان روده نقش دارند. پژوهش های اخیر نشان داده است تمشک سیاه حاوی آنتی آکسیدان، ترکیبات ضد سرطان و ضد التهابی است. مطالعات اخیر نشان داده است که تمشک سیاه به عنوان یک محصول طبیعی در پیشگیری از این سرطان مهلک شناخته شده است.
در این مطالعه، محققان از موشهای آزمایشگاهی که هر کدام دارای یک ژن مغلوب بودند که باعث می شد تومور روده یا کولیت بگیرند، استفاده شد. هر دو گروه موشهای مورد مطالعه به طور تصادفی تحت رژیم غذایی غربی که پرچرب و حاوی مقادیر اندک کلسیم و ویتامین Dبود و یا همین برنامه غذایی که با 10 درصد پودر یخ زده و خشک شده تمشک سیاه غنی شده بود، طی 12 هفته قرار گرفتند تا تاثیر این ماده غذایی در بروز سرطان روده مورد بررسی قرار گیرد.نتایج این مطالعه نشان داد که موشهایی که این ماده به غذای آنها اضافه شده بود به طور معنی داری در مقابل سرطان روده بزرگ و کوچک محافظت شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع بروز تومور روده و کولون در هر دو گروه موش مورد مطالعه با داشتن زمینه ژنتیک ابتلا به سرطان روده و یا التهاب گسترده روده استفاده از رژیم غذایی حاوی مکمل تمشک سیاه بین 45-60 در صد کاهش یافت. پژوهشگران این مطالعه همچنین دریافتند که تمشک سیاه با سرکوب نوعی پروتئین موسوم به بتا کاتنین (beta-catenin) مانع گسترش تومور می شود.

نکته عملی: با توجه به اهمیت پیشگیری سرطان روده ، مطالعه اخیر نشانگر فواید تمشک سیاه در پیشگیری از این سرطان بود. محققان امید دارند این تحقیق سرآغازی برای انجام آزمایشهای بالینی دیگر بر روی انسان باشد.زیرا تمشک سیاه نه تنها از بروز سرطان  می تواند جلوگیری کند، بلکه با پیشگیری از بروز التهاب می تواند از بروز بیماریهای قلبی نیز پیشگیری نماید.

خواص توت سیاه

  شاه توت سرشار از گلوکز و ماده قندی است و دارای ویتامینهای A - C (که در رفع خستگی ناشی از فعالیتهای فکری مفید است) - املاح معدنی و تانن است .

شاه توت میوه ای مغذی و تصفیه کننده خون است .
میوه نرسیده شاه توت   اثر قابض (ضد اسهال) دارد ولی رسیده آن  ملین و نرم کننده است .
شاه توت  قند خون را می کاهد و جوشانده برگ درخت شاه توت در معالجه بیماری قند (دیابت) بسیار موثر است .
غرغره کردن و مضمضه آب شاه توت نرسیده برای درمان برفک ـ آنژین ـ ورم دهان ـ درد گلو ـ ج.شهای دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است .
مالش درخت شاه توت   رنگ حاصله از شاه توت را از بین می برد .
اگر شاه توت را با شکم پر بخورید  تولید گاز و نفخ خواهد کرد و اگر بعد از  ماست خورده شود  باعث اسهال می شود .
شاه توت  طبیعتی سرد دارد که صفرا و گرمی را از بین می برد .
اگر شیره شاه توت کاملا نرسیده را در هر صبح و ظهر و شب  بمقدار یک استکان بخورند  اسهالهای ساده و اسهال خونی را معالجه می کند .
اگر ۱۵ گرم پوست ریشه درخت شاه توت را در ۲۵۰ گرم آب بجوشانند و هر صبح  ناشتا میل کنند  برای دفع انگل روده  مفید است .
شاه توت  ضد عفونی کننده و میکروب کش است .
جوشانده برگ شاه توت به مقدار ۶۰ گرم در یک لیتر آب  درد دندان را تسکین می دهد . لذا جوشانده را باید در حالیکه مقداری گرم است در دهان نگه داشت و بیرون ریخت و این کار را چند بار تکرار نمود .
قند توت برای بیماران قندی بسیار مفید است .

ترکیبات غذایی در یک فنجان شاه توت

انرژی
پروتئین
چربی
کلسیم
آهن
ویتامینA
ویتامینB1
ویتامینB2
ویتامینC
۵۷کالری
۱ گرم
۱میلی گرم
۳۲میلی گرم
۹/۰میلی گرم
۲۰۰واحد
۰۴/۰میلی گرم
۰۴/۰میلی گرم
۲۱میلی گرم
 

میوه به

به              Quince
نام علمی     Cydonia




به درخت كوچكي است كه پوست ساقه و تنه آن قهو هاي بوده و در اكثر نقاط اروپا ، نواحي مديترانه ، آسيا و آفريقاي شمالي مي رويد .
برگهاي آن پوشيده از كرك و صاف است . گلهاي آن درشت ، برنگ سفيد و يا صورتي و داراي پنج گلبرگ مي باشد . ميوه رسيده زردرنگ ، گرد و يا بشكل گلابي است و در سطح آن پوشيده از كرك بوده و دريا طعمي مطبوع ، شيرين و يا كمي ترش است .
تركيبات شيميايي:در 100 گرم ميوه به مواد زير مواد زير وجود است :

خوراکی با خاصیت ضد عفونی کننده

خوراکی با خاصیت ضد عفونی کننده
این خوراکی ضمناً به خاطر فوایدش بر سیستم قلبی عروقی، به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد

سیر: ضد عفونی کننده و روان کننده

سیر تأثیر ضد عفونی کنندگی بر روی سیستم گوارشی و تنفسی دارد. ضمناً به خاطر فوایدش بر سیستم قلبی عروقی، به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، این ایده که سیر میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد، هنوز به اثبات نرسیده است.

20 عادتی که شما را چاق می کند

20 عادتی که شما را چاق می کند
آیا فکر می‌کنید تنها خوردن چربی چاقتان می‌کند؟ پس لازم است برای آشنایی با عادات چاق‌کننده مقاله زیر را مطالعه کنید.

اول/ خوردن محصولات کم چرب
خوردن چربی چاقتان نمی‌کند، همانطور که خوردن پول، پولدارتان نمی‌کند. سی سال پیش آمریکایی‌ها آمدند و براساس همین فکر که چربی عامل چاقیست، غذاهای خود را کم چرب یا بدون چربی درست کردند. اما آمارها امروز نشان از دوبرابر شدن چاقی بزرگسالان و سه برابر شدن چاقی کودکان دارد. چرا؟
چون:
۱- اکثر غذاهای کم چرب و یا بدون چربی برای حفظ طعم خود از افزودنی‌ها و شکر استفاده می‌کنند که در نتیجه کالری برابر همان غذاهای پرچرب پیدا می‌کنند. در نتیجه این کالریها هستند که چاقتان می‌کنند. یعنی غذاهای پرکالری! حالا فرقی نمی‌کند غذاهای پرکالری پر چرب باشند یا پرکربوهیدرات یا پرپروتئین! بنابراین کالری غذاهای خود را محدود کنید.

عسل شهد معطّر گلها


نوشته  : دكتر فاطمه فلا|ح، دكتر عبدالله كریمی، معصومه نویدی نیا 
عسل یک واژه عربی است كه در فارسی آن را انگبین می‌ گویند و عبارت است از شهد گل‌ ها كه زنبور عسل توسط خرطوم كوچک خود آن را مكیده و از راه دهان به كیسه بسیار كوچک خود موسوم به كیسه عسلی وارد می‌ كند. وقتی میزان شهد جمع‌ آوری شده به حدود <۴۰> میلی‌ گرم رسید، گل‌ ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز می‌ كند. جالب اینكه برای تهیه یک كیلو عسل، زنبورها باید شهد <۲۰> میلیون گل را جمع و به كندو حمل كنند. جالب‌ تر این است كه زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی كه مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ ها نمی‌ نشیند.
درباره فواید عسل چه می‌ دانیم؟ 


خواص و مواد موجود در عسل
همانطور كه می‌ دانید عسل از قدیمی‌ ترین و نخستین شیرین كننده‌ هایی است كه انسان استفاده كرده و حاوی قندهایی چون گلوكز، فروكتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، كلسیم، كلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینكه ویتامین‌ هایی همچون۱ا، ۲ا، ۶ا،  ۵ا  ۳او  ٴنیز براساس كیفیت و نوع عسل به نسبت‌ های متفاوت در آن دیده می‌ شود.

انگور،میوه»بهشتی


نوشته  : دكتر محمد حسين صالحي سورمقي 
گیاه شناسی:
مو، درختچه ای است بالا‌ رونده كه توسط پیچک‌ هایی كه در طول ساقه ایجاد می‌ كند، از درختان و بسیاری از تكیه گاه‌ ها بالا‌  رفته و تا ارتفاع یا شعاع زیادی رشد می‌ كند. ساقه‌ ها گره دار و بر حسب سن گیاه دارای قطرهای مختلف هستند. برگ‌ های مو بزرگ و به طور متناوب به روی ساقه قرار گرفته و دارای ۵ لوب دندانه دار می‌ باشند. پهنگ برگ دارای دم‌ برگ دراز بوده، كه در سطح بالا‌ یی به رنگ سبز تیره و در سطح زیرین به صورت مات دیده می‌ شود. گل‌ ها كوچک و به صورت گل آذین خوشه می‌ باشند. میوه مو به صورت دسته و گوشت‌ دار است ابتدا سبز رنگ و پس از رسیدن بسته به انواع مختلف به رنگ‌ ها و اندازه‌ های مختلف درآمده و همگی شیرین مزه هستند. قسمت‌ های مورد استفاده مو عبارتند از: برگ، میوه و هسته آن. در سال‌ های اخیر استفاده از روغن هسته انگور مورد توجه قرار گرفته و از مصرف بالا‌ یی برخوردار شده است.

خواصّی بزرگ نهفته در گردو یی كوچک


 ترجمه و گردآوری: آرزو حقیقیان رودسری 
درخت گردو   یكی از انواع گونه‌ های خانواده گردوست كه دارای انواع مختلفی می‌ باشد. محل اصلی رویش این درخت اروپای شرقی است ولی در حال حاضر در آمریكای شمالی، اروپا، آفریقای شمالی و سایر مناطق معتدل دنیا كشت می‌ شود. گردو دارای ۳ گونه اصلی است كه معروفترین آن گردوی انگلیسی بوده كه گردوی ایرانی نیز نام دارد. این گردو بومی‌ آسیا و اروپاست و پوسته آن نسبتا به راحتی قابل جدا شدن می‌ باشد. این نوع گردو بطور وسیعی در دسترس بوده و به اشكال مختلف (با پوست، بدون پوست و خرد شده) به فروش می‌ رسد.
غلظت زیاد (بیش از ۱۰ درصد) تركیباتی مانند تانن‌ ها در برگ درخت گردو آن را مورد توجه گیاه‌ شناسان قرار داده است. تانن‌ ها سبب استحكام بافت‌ ها شده و به آن‌ ها قابلیت حفاظت از پوست و كنترل التهاب و خارش را می‌ دهد. طبق تحقیقات انجام شده، برگ‌ های درخت گردو خواص ضد باكتریایی و ضد انگلی دارند و بیشتر در مواردی مثل از بین بردن حشرات و درمان عفونت‌ های انگلی به كار می‌ روند.

كاكائو، دوست همه» قلبها!


نوشته  : دكتر رضا امانی دانشیار و مدیر گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز 
با نگاهی به تاریخچه كاكائو، در می‌ یابیم كه از كاكائو به اشكال مختلفی استفاده می‌ شده است، به طوری كه در گذشته به عنوان دارو و روشی برای درمان استفاده می‌ شده و امروزه نیز، كاربرد آن در برخی بیماری‌ های مزمن مطرح شده است.تركیبات كاكائو كه ایجاد كننده اثرات بیولوژیک هستند در درجه اول اهمیت شامل فلا‌ ونوئید‌ ها و در درجه دوم اسید استئاریک می‌ باشند. فلا‌ ونوئیدها متعلق به خانواده پلی فنول‌ های گیاهی هستند كه نقش‌ های متعددی همچون توان آنتی اكسیدانی، مهار تجمع پلا‌ كت‌ ها، ضد التهاب، اثر سودمند بر پروفایل لیپیدی وكاهش فشار خون را دارا هستند و خود به گروه‌ های مختلفی تقسیم می‌ شوند كه مهمترین آن‌ ها شامل: فلا‌ وانون، فلا‌ وانول، فلا‌ ونول، آنتوسیانین، پرو آنتوسیانین و فلا‌ ون می‌ باشد.
كاكائو و مشتقات آن از نظر فلا‌ وانول‌ ها نظیر كاتچین، اپی كاتچین و پرو آنتوسیانین (پلی مری از كاتچین و اپی كاتچین) غنی هستند.
اسید استئاریک موجود در كاكائو، با اینكه یک اسید چرب اشباع است به عنوان یک عامل سودمند در میان چربی‌ های اشباع رژیم غذایی مطرح است.این اسید چرب در كاهش فشار خون و تجمع پلا‌ كت‌ ها نقش بسزایی داشته، اثرات سودمندی بر پروفایل لیپیدی دارد.

تغذیه با عشق مادر و محبت پدر!


نوشته  : ركسانا خوشابي 
عشق مادری، محبتی است كه از ته دل آرزو دارم هر كودكی، لا‌ اقل ذره‌ ای از آن را تجربه كرده باشد، عشقی كه قابل مقایسه با هیچ عشق زمینی دیگری نیست. هر چند كه بیشتر كودكان، آن را چنان بدیهی دریافت می‌ كنند كه تصوری از فقدان آن ندارند، مثل ما كه تصوری از فقدان نورآفتاب، آفتاب گرم و زندگی بخش نداریم!
مادر كودكش را دوست دارد، چون <هست>، نیازی نیست كودک برای محبوب بودن كوشش كند، چون مادر، به هر حال او را دوست دارد، دست‌ هایش گرم و مهربان است، آغوشش امن و پرمحبت است و همین كه كودكش را می‌ بیند، زیباترین عشق عالم در نگاهش موج می‌ زند.
متاسفانه كودكانی كه از عشق اصیل مادری محروم بوده‌ اند، هرگز تصوری از بعد زیبای زندگی پیدا نمی‌ كنند. به همین دلیل چنین فقدانی در برخی از این كودكان  زمینه‌ ساز اختلا‌ لا‌ ت و بیماری‌ های روانی و انواع جرم‌ ها و بزهكاری‌ هاست. فقدانی، كه زندگی را زشت و دنیا را جایگاهی ناامن و ترسناک جلوه می‌ دهد.

سالم شروع كنید، سالم بمانید


نوشته : سالومه آرمین كارشناس ارشد علوم تغذیه 
از كجا شروع كنیم؟
به محض تصمیم شما و متخصص تغذیه یا اطفال برای شروع آموزش غذاهای جامد به كودكتان; با یک نوع ماده غذایی (ترجیحا غلا‌ ت نوزاد همراه با پوره گوشت) شروع كنید و هر بار یک نوع را به كودک معرفی كنید. برای شروع غذای جدید، بین ۲ تا ۴ روز فاصله بگذارید. این امر به شناسایی حساسیت غذایی كمک می‌ كند. در صورتی كه به یک واكنش به غذا مانند قرمزی پوست یا ناراحتی معده شک كردید، دادن آن غذا را متوقف و با متخصص تماس بگیرید.
كوچک فكر كنید
نوزادان معده كوچكی دارند و نیاز به تغذیه مكرر و كوچک دارند. با یک قاشق مرباخوری غذا شروع كنید و تدریجا با افزایش پذیرش كودک آن را زیاد كنید و مراقب باشید چه موقع او احساس سیری را نشان می‌ دهد. توجه به این كه اشتهای كودک ممكن است از روزی به روز دیگر تغییر كند به منظور تطبیق اندازه هر وعده با آن مهم است.

نوجوان تغذيه را جدي بدان

نوشته  : برليانت بزرگمهر 
نوجوانی دورانی بسیار خاص و مخاطره‌ آمیز است. تغذیه و سلا‌ مت نوجوانان به دلا‌ یل مختلف از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا:
— نوجوانان گروه كثیری از جامعه ما را تشكیل می‌ دهند زیرا جمعیت كشور ما جمعیتی جوان است. حداكثر افراد جامعه را كودكان و نوجوانان در برمی‌ گیرند.
— نوجوانان در مرحله رشد سریع هستند و برای تامین آهنگ سریع رشد، نیازهای تغذیه‌ ای آنان باید حتما به مقدار كافی تامین شود.
— این گروه سنی، در مرحله انتقال از دوران كودكی به دوران جوانی هستند به همین دلیل تغییرات وسیع و گسترده‌ ای در وضعیت روحی و شخصیتی آنان رخ می‌ دهد كه این امر تاثیرات مهم و قابل توجهی بر تغذیه و سلا‌ متشان به جا می‌ گذارد.
— به علت تغییرات هورمونی كه در بدن نوجوانان رخ می‌ دهد دگرگونی‌ های شخصیتی و خلقی در آنان بروز می‌ نماید و به همین علت تغییرات وسیعی در انتخاب الگوی غذایی و رفتارهای تغذیه‌ ای این گروه ایجاد می‌ شود.

از امنیت غذا چه می دانیم؟


نوشته  : فریبا ابراهیمی، فوق لیسانس سم شناسی و دكتر پیمان غلام نژاد 
مقدمه:
امروزه مهم‌ ترین مسئله‌ ای كه برای مصرف كنندگان مواد غذایی حاصل از چرخه‌ های تولید در سطح جهان مطرح می‌ باشد، برقراری یک سیستم فراگیر كنترل عوامل آلوده‌ كننده و یاخطر زا در كالا‌ های غذایی می‌ باشد.به عبارت دیگر كسب اطمینان از سلا‌ مت غذا یكی از با اهمیت‌ ترین دغدغه‌ های فكری خریداران است، این مهم از طریق اجرای یک سیستم واحد در صنایع غذایی مختلف تحت عنوان  تٴٴابمیسر گردیده است.
این سیستم ابزاری برای بازرسی و كنترل بهداشتی مواد غذایی و شناسایی، ارزیابی وكنترل عوامل خطرزا برای سلا‌ مت در چرخه تولید و همچنین معیاری برای مبادله كالا‌ های غذایی در تجارت جهانی است.
بعد از بهره گیری چرخه تولید یک فراورده غذایی از اجرای این سیستم، مصرف كننده میتواندبا اطمینان كامل از سلا‌ مت غذا در تمام مراحل تولید وعرضه محصول و قابل پیگرد قانونی بودن هر نوع خطا و نقص احتمالی در تولید كه برای سلا‌ متی مخاطره آمیز باشد اقدام به خرید و مصرف كالا‌  نماید و این امر در عین جلب اعتماد بیشتر برای فروش و افزایش درآمد برای تولید كننده، سبب جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه نیز می‌ گردد.

تندرستی با انتخاب غذای سالم


نوشته  : دكتر محمد رضا وفا متخصص تغذیه، استادیار دانشگاه علوم پزشكی ایران 
شناخت عوامل موثر بر سلا‌ مت تغذیه‌ ای به منظور تنظیم برنامه غذایی متعادل و متناسب، انتخاب غذاهای متنوع از گروه‌ های غذایی مختلف و اطمینان از دریافت كالری، ویتامین‌ ها و املا‌ ح مورد نیاز، مورد توجه تمامی‌ افراد دست‌ اندركار امر سلا‌ مت و افراد جامعه است. هدف از نگارش این مطلب افزایش توجه شما نسبت به انتخاب آگاهانه غذا  می‌ باشد و نتیجتا ایجاد انتظار منطقی كه این انتخاب باعث ارتقاء شانس شما برای برخوردار بودن از سلا‌ متی و فعالیت كافی در هر سنی كه هستید، بشود.
مطالعات مختلف نشان داده‌ اند كه انتخاب برنامه غذایی سالم همراه با ورزش منظم و پرهیز از مصرف سیگار، می‌ تواند باعث حذف ۸۰ درصد موارد بیماری قلبی و ۷۰ درصد برخی از انواع سرطان‌ ها شود. از طرفی، مصرف مقادیر زیاد از انواع غذاهای نامناسب، و مصرف زیاد غذا، باعث افزایش شانس بروز سرطان، چاقی، بیماری‌ های قلبی، دیابت، اختلا‌ لا‌ ت گوارشی و كاهش قدرت بینایی در ارتباط با روند سالمندی می‌ شود.

كلید سلامت قلب در سفره» ما


نوشته  : زهرا فرهناك دانشجوي كارشناسي ارشد بهداشت در تغذيه 
شیوع بیماری‌ های قلبی _عروقی در بین مردم كشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه روبه افزایش است. عوامل مختلفی در ایجاد بیماری‌ های قلبی _ عروقی موثرند شامل: چاق بودن، افزایش غیر طبیعی چربی‌ های خون ( كلسترول، تری گلیسرید، ...)، بالا‌  بودن فشار خون، دیابت، رژیم غذایی نادرست، ‌ عدم تحرک و بسیاری از موارد دیگر كه بارها از طرف متخصصین و كارشناسان به آن‌ ها اشاره شده است. باتوجه به شیوع بالا‌ ی بیماری قلبی در تمام دنیا، در این شماره و شماره‌ های بعدی سعی شده است از بین عواملی موثر بر وضعیت قلبی _عروقی، به نقش مهم رژیم غذایی پرداخته شود چرا كه آگاهی از رژیم غذایی صحیح برای بیماران قلبی و همچنین افراد سالم جامعه به جهت پیشگیری از بروز بیشتر بیماری، بسیار ضروری می‌ باشد. همچنین به دلیل ارتباط نزدیک بین پرفشاری خون (فشار خون بالا‌ ) و بروز بیماری‌ های قلبی در آینده،  تا حد امكان به این مورد نیز پرداخته می‌ شود.

آلزایمر، دزد حافظه


نوشته  : منیره دادخواه كارشناس ارشدتغذیه، انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور 
در كشور ما جوانان بخش قابل ملا‌ حظه ای از هرم جمعیتی را تشكیل می‌ دهند، این جمعیت جوان در آینده‌ ای نه خیلی دور به سالمندانی با مشكلا‌ ت، بیماری‌ ها و مسائل خاص خود تبدیل می‌ شوند. در ضمن بخش كوچكتری از جمعیت كشور در زمان حال را نیز سالمندان عزیز تشكیل می‌ دهند. بیماری آلزایمر یكی ازمشكلا‌ ت خاص دوران سالمندی است، كه متاسفانه در حال حاضر كمتر به این بیماری و معضلا‌ تش پرداخته می‌ شود، حتی بسیاری از خانواده‌ ها با آن آشنا نیستند و اغلب بر این تصورند كه فراموشی و اختلا‌ ل حافظه یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر در سالمندان است و به طبع آن را جدی نمی‌ گیرند. به همین دلیل این بیماری معمولا‌  در مراحل پیشرفته شناسایی می‌ گردد و مشكلا‌ ت و دشواری‌ های خاصی را برای اطرافیان بیمار ایجاد می‌ كند .
بیماری آلزایمر چیست؟
آلزایمر یک نوع اختلا‌ ل مغزی و زوال عقلی پیشرونده است كه در اثر تخریب سلول‌ های عصبی در مركز حافظه مغز بوجود می‌ آید. در اثر این بیماری توانایی‌ های ذهنی، حافظه و شخصیت افراد به آهستگی به یغما می‌ رود و در نهایت بیمار قدرت مراقبت از خود را از دست می‌ دهد. مرگ سلول‌ های عصبی در یک دوره زمانی طولا‌ نی ایجاد می‌ شود و فعالیت‌ های مغزی و فكری افراد مبتلا‌ ، به تدریج كاهش می‌ یابد. این مشكل اغلب با یک اختلا‌ ل جزیی در حافظه شروع شده و به دنبال آن توانایی بیماران برای حفظ تعاملا‌ ت اجتماعی، انجام فعالیت‌ ها و كارهای روزمره و ارتباط برقرار كردن با اطرافیان تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. سالمندان مبتلا‌  به آلزایمر اجبارا برای ادامه زندگی به خانواده یا مراقبین بهداشتی حرفه‌ ای وابسته هستند.اطلا‌ عات در دسترس دررابطه با علت ایجاد این بیماری و اینكه در مغز فرد مبتلا‌ ، چه اتفاقی رخ می‌ دهد كه موجب فقدان حافظه و سایر مشكلا‌ ت شخصیتی می‌ شود بسیار اندک است.
بیماری آلزایمر به چند شكل دیده می‌ شود؟

سرطان معده از دیدگاه تغذیه

نوشته  : زیر نظر دكتر سعید حسینی پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی از آمریكا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی 
میزان بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان معده در طی ۶۵ سال اخیر، به دلا‌ یل نامعلوم كاهش یافته است، با این وجود سرطان معده، همچنان یكی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.شایع‌ ترین نوع سرطان معده، آدنوكارسینوم می‌ باشد كه حدود ۹۵ درصد موارد را شامل می‌ شود و در كشورهای در حال توسعه، شایع‌ تر از جوامع صنعتی است. میزان بروز آن با افزایش سن، بیشتر شده و به ندرت قبل از ۴۰ سالگی رخ می‌ دهد. علا‌ وه بر این در مردان، شیوع بیشتری دارد.به نظر می‌ رسد كه عواملی مانند شرایط نامناسب نگهداری غذا و مصرف طولا‌ نی مدت مواد غذایی حاوی نیترات بالا‌  مانند غذاهای دودی و یا نمک سود شده نیز موجب افزایش احتمال بروز گردند. همچنین عفونت مزمن با هلیكوباكترپیلوری، ممكن است در پیدایش سرطان معده، موثر باشد.

سلامت پوست با مصرف ميوه

جام جم آنلاين: پوست وسيع‌ترين عضو بدن است بنابر اين ترديدي نيست كه رژيم غذايي بتواند پوستتان را تحت تاثير خود قرار دهد.
افزودن ميوه‌هاي مغذي به برنامه غذايي روزانه، راهكار مناسبي براي كاهش علائم پيري در سطح پوست، روشن شدن و همچنين افزايش استحكام بافت پوست است.
ويتامين‌هاي ضروري كه در ميوه‌ها وجود دارد، در ديگر قسمت‌هاي بدن نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شاتوت، توت‌فرنگي، تمشك و آلو قرمز حاوي آنتي‌اكسيدان هستند. آنتي‌اكسيدان‌ها و بويژه نوعي از آنها كه فلاونوئيد نام دارد، راديكال‌هاي آزادي را كه به پوست آسيب مي‌رساند، خنثي مي‌كند. گيلاس، انگور قرمز، پرتقال و همچنين ليمو نيز از جمله ميوه‌هاي حاوي آنتي‌اكسيدان هستند.
انبه ميوه‌اي است كه نه تنها مي‌توانيد از طعم آن لذت ببريد، بلكه موادي كه در اين ميوه وجود دارد، استحكام پوست را افزايش داده و مانع از شل شدن و افتادگي پوست مي‌شود.
اين ميوه كه در نواحي گرمسيري پرورش داده مي‌شود، علاوه بر اين‌كه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست، داراي مقادير زيادي بتاكاروتن، ويتامين C، فلاونوئيد، پتاسيم، منيزيم و فيبر است.

علائم پوكي استخوان و شيوه‌هاي مقابله با آن

جام جم آنلاين: استخوان‌ها با بافت كلسيم و فسفر، زنده و در حال تغيير هستند و مغز آنها، سلول‌هاي خوني توليد مي‌كند. بعضي بيماري‌هاي استخوان نظير استئوپروز (پوكي استخوان) شايع و بقيه نادر هستند.

مجمع ملي استئوپروز تخمين‌زده است كه حدود 44 ميليون نفر بالاي 50 سال در ايالات متحده آمريكا به پوكي استخوان مبتلا هستند يا در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
اگرچه 68 درصد اين افراد را زنان تشكيل مي‌دهند، اما اين تعداد هم در زنان و هم در مردان در حال افزايش است.
براساس آنچه در وبسايت webmed‌ آمده ويژگي استئوپروز يا پوكي استخوان، كاهش تراكم و مقاومت استخوان‌هاست كه با شكستگي آنها همراه مي‌شود.
در عمل، استئوپروز موجب مي‌شود استخوان‌ها به ظاهر سوراخ‌ سوراخ (اسفنجي) به نظر رسيده و از استحكام و قوام آنها كاسته شده و در نتيجه نتوانند فشارهاي وارد بر خود را تحمل كنند.
شكستگي‌ها مي‌توانند به صورت ترك‌خوردگي (مانند شكستگي گردن استخوان ران)‌ يا خردشدگي (مانند خردشدگي‌هاي مهره‌هاي ستون فقرات در نتيجه تحمل وزن) باشند.
ستون فقرات، سر و گردن استخوان ران، دنده‌ها و مچ دست‌ها از جمله مكان‌هاي شايع اين‌گونه شكستگي‌ها به شمار مي‌روند.

تخم‌مرغ در برابر غلات

جام جم آنلاين: پژوهشي جديد نشان مي‌دهد شروع روز با تخم‌مرغ، شايد بيشتر بتواند جلوي گرسنگي شما را بگيرد.
دانشمندان دريافتند افرادي كه در وعده صبحانه تخم‌مرغ مي‌خورند، ديرتر از كساني كه يك كاسه غلات مي‌خورند، گرسنه مي‌شوند.
دانشمندان حدس مي‌زنند پروتئين موجود در تخم‌مرغ، بيشتر از پروتئين موجود در گندم، افراد را سير نگه‌مي‌دارد.
شايد براي افرادي كه مي‌خواهند مقداري از وزن خود را بكاهند، تغيير نوع پروتئين رژيم غذايي، به جاي كم كردن مقدار حجم غذا، مطلوب‌تر باشد لذا پژوهشگران بر اين باورند كه پژوهش‌هاي بيشتري بايد در اين باره انجام شود تا اين روش، به عنوان يك راهبرد براي كاهش وزن مورد استفاده قرار گيرد.
يكي از پژوهشگران مي‌گويد: «اين مطالعه نشان مي‌دهد رژيم غذايي‌اي كه پروتئين آن بيشتر است، شايد كيفيت سير شدن از غذا را افزايش دهد و لذا امكان موفقيت رژيم لاغري افزايش يابد.»
يك تخم‌مرغ بزرگ حدود 70 كالري انرژي، 6 گرم پروتئين و 5گرم چربي و 186 ميلي‌گرم كلسترول دارد.

۵ نوع روغن که باید در هر آشپزخانه ای باشد



 با تنوع روغن های آشپزی، انتخاب روغن مناسب تا حدی سخت شده است. انواع روغن های سرخ کردنی و مخصوص سالاد در بازار موجود است اما کدام یک از آن ها سالم تر است؟ به نوشته سایت «هلث نیوز»، هر آشپزخانه باید ۵ نوع روغن داشته باشد.

روغن کانولا؛

این روغن که به میزان پایین چربی دارد، یکی از سالم ترین روغن ها برای پخت و پز به حساب می آید. علاوه بر آن حاوی مقدار زیادی امگا۳ است که مو و پوست را تغذیه می کند. جالب است که بدانید گیاهی که برای تهیه این روغن استفاده می شود، از خانواده کلم است. مصرف این روغن میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و منبع غنی ویتامین E است. این روغن که اغلب برای سرخ کردن به کار برده می شود، حالت ترد به غذا می دهد.

غذا‌های مطبوع با رنگ‌های فریبنده



اکرم فراهانی کار‌شناس آزمایشگاه اسانس در سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه کنترل اسانس‌های وارداتی گفت: کل اسانسهای وارداتی که وارد آزمایشگاه می‌شود روند مشخصی را طی می‌کنند تا به مرحله مصرف برسند این اسانس‌ها از استاندارد‌های بین المللی تبعیت می‌کند یعنی هنگام ورودشان به کشور با مدارک و مستنداتی همراه هستند که توسط معاونت سازمان غذا و دارو کنترل می‌شود.

وی افزود: مدارک آنالیز به همراه نمونه وارد آزمایشگاه می‌شود مثلا اسانس موز که طعم دهنده مواد غذایی است کنترل می‌شود و پس از ان که بو، طعم و با ویژگی‌های آن با کاغذ و مستندات نامبرده شده مطابقت داشت مورد تایید قرار خواهد گرفت. فراهانی در خصوص میزان مصرف هر نوع اسانس در مواد غذایی و نحوه کنترل ان گفت: کیفیت این محصولات توسط ازمایشگاه اسانس سنجیده می‌شود و بنا بر کیفیت و دزی که دارند میزان ان در ماده غذایی خاص تعیین می‌شود. بحث‌های میکروبی آلاینده‌ای اگر فلز سنگین داشته باشد به بخش‌های مربوطه می‌رود و آنجا کنترل می‌شود در ‌‌نهایت جواب نهایی از بخش ما صادر می‌شود.

کودکان در خوردن از بزرگ ترهاي خود الگو می گیرند

کودکان در خوردن، مانند بقیه کارها از بزرگ ترهاي خود الگو می گیرند.

دکتر سعید خزاعی فوق تخصص بیماری های کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از مشکلات شایع جامعه امروزی افزایش بی رویه وزن است،  به طوری که به ویژه در شهر های بزرگ شیوع چاقی در کودکان، والدین را به یافتن راهی برای حل این معضل ترغیب کرده است.
وی گفت: در سنین پایین بسیاری از والدین کودکان خود را به خوردن بیشتر تشویق می کنند بسیاری از کودکان کم سن و سال در مورد غذا ایراد گیر و به عبارتی بد غذا هستند و اشتهای کمی و به طبع آن کمبود وزن نیز دارند.
 خزاعی تصریح کرد:.والدین باید توجه داشته باشند که همواره کودک را به غذا خوردن صحیح و خوب تشویق کنند و این به معنای تشویق کودک به پرخوری نیست.
 این فوق تخصص بیماری های کودکان اظهار کرد: والدین باید مراقب سبک تغذیه کودک خود باشند و به طور معقول غذا بخورند چرا که کودکان درخوردن نیز مانند بقیه کارها از بزرگترهای خود الگو برداری می کنند.

در زمان امتحانات چه مواد غذايي را بيشتر مصرف كنيم؟

تغذیه مناسب که شامل مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و پرچرب در زمان امتحانات موجب کارایی و عملکرد بهتر مغز می شوند.
محمد علیمی متخصص تغذیه در گتفگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در زمان امتحانات وعده های غذایی را افزایش داده و در هر وعده غذایی حجم غذايتان را كاهش دهيد، از مصرف غذاهای مانده و گرم کردن دوباره آنها بپبرهیزید چون این عمل موجب از بین رفتن خاصیت مواد مغذی می شود که در نتیجه  ترکیبات گوگردی نامطبوعی را آزاد می کند که منجر به تولید گاز می شود.
 وی ادامه داد:  با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و آبدار که حاوی مواد مغذی می توانید از احساس خستگی، بی حالی و خواب آلودگی در زمان امتحانات جلوگیری کنید.

مصرف جوانه ها، نقش مؤثري در حفظ و سلامت پوست دارد

ويتامين E موجود در جوانه ها، نقش موثري در حفظ و سلامت پوست و پيشگيري يا كندي روند پيري سلول ها دارد.
به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ سعيده معاني، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ جوانه‌ها به طور كلي، در گروه سبزيجات قرار دارند اما تركيبات بسيار بهتر و بيشتري نسبت به اين گروه دارند و معمول‌ترين جوانه‌ها جوانه گندم، عدس و ماش است.

سعيده معاني افزود: در روند جوانه زدن، ميزان ويتامين‌ها و پروتئين‌ها افزايش پيدا كرده و ميزان انرژي و كربوهيدرات موجود در آنها كاهش مي يابد، كه اين نكته مي تواند براي كساني كه به كاهش وزن فكر مي كنند مفيد باشد.

فيبر غذايي و اثرات آن

فيبر جزوي از گياهان است. سلولز، پکتين و پلي ساکاريد نمونه هايي از فيبر داخل گياهان هستند. فيبر در بدن ما هضم نمي شود.
به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ فيبر در جلوگيري از بي نظمي روده بزرگ (کولون) نقش مهمي را ايفا مي کند، بنابراين براي سلامتي بدن لازم است.

بزرگ ترين نقش روده بزرگ، تکميل عمل هضم مواد غذايي مي باشد. غذاهاي غيرقابل استفاده در بدن به سرعت از روده کوچک مي گذرند. همانطور که مي دانيم غذاها داراي آب مي باشند و اگر آب غذاها گرفته نشود، موجب بروز مدفوع آبکي يا اسهال مي گردد.

وبا در 90 درصد موارد بدون نشانه یا علامت بروز می کند

آشامیدن آب آلوده و رعایت نکردن بهداشت از عوامل موثر در ابتلا به بیماریهای عفونی روده ای از جمله التور (وبا) است.
به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران  به نقل از وب­دا؛ دکتر محمد رضا جویا، مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب، خاطر نشان کرد: این بیماری یکی از مهمترین بیماری های منتقله از آب و غذا به شمار می رود و  همواره عاملي تهديد كننده براي جامعه است.

وی افزود: التور يك بيماري اسهالي و واگيردار است كه توسط ميكروبي به نام ويبريوكلرا ايجاد مي‌شود و در نود درصد موارد مي‌تواند به صورت خفيف يا بدون علامت باشد ولي در ده درصد موارد به صورت شديد و خطرناك ظاهر مي‌شود.

فواید خوردن ویتامین ث

ویتامین ها و مینرال های دو جزء لازم و غیر قابل اجتناب برای بدن هستند.آیا می دانید در چه موادی بهترین نوع و بالاترین درجه ی ویتامین ث وجود دارد؟
به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ یک سری از نیازهای بدن هستند که از قزص های و ویتامین های شیمیائی دریافت نمی شود بلکه باید به صورت مواد و خوراکی های مصرفی جذب بدن شود.

 ویتامین سی یا اسید اسکوربیک :
ویتامین سی یکی از موادی است که بدن باید از طریق مواد غذایی که می خورد جذب کند.برعکس حیوانات و گیاهان،که بدنشان قادر است بعضی از مواد غذایی را که جذب می کنند،تغییر شکل دهد و آنها را سنتز کند،اما بدن انسان دارای چنین عملکردی نمی باشد.و باید تمام مواد لازم را از غذاهایی که می خورد جذب کند در غیر این صورت و عدم دریافت مواد غذایی لازم،قادر نخواهد بود کمبود این مواد را به گونه ای دیگر جبران کند.

كلم قرمز بخوريد تا پوستي سالم داشته باشيد

236-5.jpg
جدا از اهميت كلم قرمز به عنوان ماده اصلي سالاد، اين گياه به دليل دارا بودن تركيبات آنتي اكسيدان در سلامت پوست بسيار مفيد است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، كلم قرمز منبع غني از ويتامين C و ويتامين k است و رنگ قرمز آن موجب مي‌شود تا نسبت به كلم سبز اثرات درماني بيشتري داشته باشند.
مطالعات انجام شده در مورد خواص اين گياه نشان مي‌دهد كه «آنتوسيانين» موجود در آن مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي مفرط قلبي- عروقي، ديابت و انواع خاصي از سرطان را كاهش دهد. همچنين مصرف اين گياه به دليل تركيب آنتي اكسيدان‌هاي موجود در آن به شفافيت و لطافت پوست كمك شاياني خواهد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، براي نگه داشتن كلم قرمز آن را داخل كيسه پلاستيكي نگه داريد و داخل يخچال قرار دهيد كه اين كار مي‌تواند اين گياه را مدت دو هفته تازه نگه دارد.

اقدام زودهنگام می تواند مانع از بروز مرض قند شود


کاهش زودهنگام قند خون می تواند احتمال بروز دیابت را نصف کند
برخورد زودهنگام و تهاجمی با علائم اولیه بروز بیماری دیابت نوع دوم می تواند در پیشگیری از آن مفید باشد.
محققان آمریکایی در گزارشی که در نشریه علمی لانست منتشر شد، نوشته اند که کنترل میزان قند خون در افرادی که علائم اولیه دیابت نوع دوم را نشان می دهند، می تواند احتمال ابتلای آنها را ۵۰ درصد کاهش دهد.

گفته می شود که ۷۹ میلیون نفر در آمریکا در این وضع قرار دارند.افرادی علائم اولیه دیابت نوع دوم را بروز می دهند که میزان قند خون آنها از حد طبیعی بیشتر و از میزان لازم برای ابتلای به این بیماری کمتر است.