۷ ماده غذایی نفاخ


۷ ماده غذایی نفاخمشکلات گوارشی در انواع مختلف در افراد دیده می شوند و یکی از این مشکلات، نفخ معده است. تولید بیش از حد گاز در معده و یا روده ها ممکن است به دلایل مختلفی پیش آید و موجبات ناراحتی فرد شود. مشکلات گوارشی یا مصرف برخی مواد غذایی از عوامل بروز این مشکل به حساب می آیند. اما اگر دستگاه گوارشی شما حجم زیادی از گاز را تولید می کند، می توانید با کاهش مصرف این مواد غذایی، تا حدود زیادی از بروز نفخ معده جلوگیری کنید.
۱ سبزیجات
قند موجود در برخی از سبزیجات موجب بروز نفخ، پس از مصرف آنها می شود. پیاز و کنگر که حاوی فروکتوز هستند، به همراه کلم، مارچوبه و کلم بروکلی که حاوی قند رافینوز هستند، پس از فعل و انفعالات شیمیایی در دستگاه گوارش، منجر به تولید گاز در معده می شوند.
همچنین سبزیجاتی همانند نخود فرنگی که فیبر آنها قابل حل است، موجب تولید گاز در روده بزرگ می گردند. آن دسته از سبزیجات که فیبر موجود در آنها حل نمی شود، منجر به بروز نفخ نخواهند شد.

روزانه چقدر آب بنوشیم؟

روزانه چقدر آب بنوشیم؟همه ما می دانیم که آب یکی از فاکتورهای اساسی تامین سلامتی افراد است. اما اینکه هر فرد روزانه به چه میزان آب و مایعات نیاز دارد اغلب متفاوت است. مطالعات مختلف نتایج متفاوتی را درباره میزان مصرف روزانه آب و مایعات منتشر کرده اند؛ در حالی که در واقع این میزان به فاکتورهای متعددی همچون محل زندگی، سلامتی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد. گرچه نمی توان یک فرمول مشخص برای همه افراد ارائه کرد، اما در این مقاله سعی داریم به مواردی اشاره کنیم که به شما کمک کند تا مقدار مایعات مورد نیاز روزانه تان را تخمین بزنید.

کاهش مصرف گوشت در بارداری باعث فشار خون فرزند می‌شود



خبرگزاری فارس: تحقیقات تازه علمی نشان می‌دهد که کاهش مصرف گوشت و پروتئین در دوره بارداری باعث می‌شود که فرزند در معرض ابتلا به بیماری فشار خون مزمن قرار بگیرد.
خبرگزاری فارس: کاهش مصرف گوشت در بارداری باعث فشار خون فرزند می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از "Biology of Reproduction"، محققان دانشگاه تکزاس در آمریکا در تحقیقات خود به نتایج جدید و قابل توجهی درباره مرحله بارداری رسیدند که برای هر مادر بارداری مهم است.

کمبود ویتامین D احتمال مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد



خبرگزاری فارس: محققان در تازه‌ترین تحقیقات علمی خود دریافتند که کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد.
خبرگزاری فارس: کمبود ویتامین D احتمال مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه  "European Journal of Clinical Nutrition"، محققان دانشگاه اورگان آمریکا در تحقیقات خود دریافتند که کمبود سطح ویتامین D در بدن به ویژه در بدن سالمندان احتمال وقوع مرگ را بالا می برد.

تغذيه با شير مادر


آميخته‌اي از آگاهي، عشق و آينده‌نگري
جام جم آنلاين: تماشاي به آرامش رسيدن نوزاد تازه متولد شده در آغوش مادر، مشاهده لبخندي كه با شنيدن صداي قلب مادر بر چهره فرشته‌گونه او نقش مي‌بندد و جستجوي غريزي انسان كوچكي كه تازه نگاهش با دنياي ما پيوند خورده است، براي يافتن مايه حياتي كه از جسم و روح مادر طعم مي‌گيرد؛ لذت بي‌انتهايي است كه هيچ مادري از آن سيراب نمي‌شود.
شير دادن به كودك اتفاقي نيست كه نياز به دفاع داشته باشد. شير مادر در ساعات يا روزهاي نخستين پس از تولد نوزاد در سينه هر مادري جاري مي‌شود، حتي اگر براي برخي مادران در بارداري نخست با تاخير اتفاق بيفتد.
اين روزها با اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته اغلب مادران مي‌دانند شيري كه كودك براي حفظ حياتش به طور طبيعي خواستار آن است، حاوي مواد مفيد و ارزنده‌اي است كه اولين و مهم‌ترين اقدام ايمن‌سازي بر ضد بسياري از بيماري‌ها و مرحله تعيين‌كننده‌اي براي حفظ سلامت جسمي و رواني كودك در سال‌هاي بعدي زندگي تلقي مي‌شود.
تغذيه با شير مادر، يك اقدام صرفا حياتي و فيزيولوژيكي نيست، بلكه رابطه‌اي عاطفي ميان مادر و فرزند است كه امنيت رواني شگرفي را براي زيباترين پيوند احساسي عالم بشر به همراه مي‌آورد.

دربارۀ پروبیوتیک ها چه فکر می‌کنید؟


دربارۀ پروبیوتیک ها چه فکر می‌کنید؟
فرآورده های پروبیوتیک بخشی از مواد خوراکی را شامل می‌شوند که در سال های اخیر، زیاد درباره شان صحبت شده است....

مطالعات متعددی، که کیفیت خود آنها جای بحث دارد، به فرآورده های پروبیوتیک پرداخته اند.
امروزه، از نظر آگاهی دربارۀ پروبیوتیک ها، در چه جایگاهی قرار داریم؟

امروزه نقش پروبیوتیک ها در سلامت ما شناخته شده است

راههای تشخیص روغن زیتون اصل



مقداری از آن را روی زبانتان بگذارید و بدون بستن دهان، به مزه و نحوه پخش آن روی زبانتان دقت كنید. اگر بسرعت پخش شد و در انتهای زبانتان مزه‌ای تند حس نكردید، خوب است و در صورت احساس مزه تندی علامت كال و نارس بودن زیتون هنگام برداشت محصول است. البته مزه تلخ هر چه بیشتر باشد، نشانه مرغوبیت و حفظ خواص آنتی‌اكسیدان روغن زیتون است.

در بررسی مرغوبیت زیتون به رنگ اعتماد نكنید زیرا عوامل زیادی در رنگ زیتون دخیل‌اند، اما روغن زیتون طبیعی و بكر بیشتر رنگی سبز و مایل به زرد دارد.اگر شامه خوبی دارید، از بوی روغن زیتون هم می‌توانید پی به كهنگی یا تازگی آن ببرید. بوهایی تند شبیه علف، سبزی، سیب ‌و گوجه‌فرنگی از جمله بوهایی‌ است كه افرادی با شامه خوب در توصیف روغن زیتون اصل به كار می‌برند. در صورتی كه روغن بوی فلز یا زنگ آهن بدهد نشانه بی‌كیفیتی و تحلیل رفتن خواص یا حتی فاسد شدن آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ از نگهداری و بخصوص خرید روغن‌هایی كه در شیشه‌های شفاف یا معرض نور یا از آن بدتر پشت ویترین و در برابر حرارت و پرتو آفتاب بوده‌ است، خودداری كنید وگرنه پولتان را بابت خرید روغنی بی‌خاصیت دور ریخته‌اید.روغن زیتون را در جای خشك، تاریك و دور از گرما نگهداری كنید. به مقدار لازم برای مصارف هفتگی در ظروف سرامیك یا پلاستیكی تیره بریزید.در آن را حتما محكم كنید تا با اكسیژن هوا تماس زیادی نداشته باشد وگرنه علاوه بر این كه خواص مفید خود را از دست می‌دهد، بزودی فاسد نیز خواهد شد.


محققان درباره زیاده‌روی در مصرف ید هنگام بارداری هشدار دادند



سلامت نیوز :تحقیقات پزشکی حاکی است: زیاده روی در مصرف مکمل های غذایی خطر ابتلای نوزادان کمبود هورمون و کم کاری غده تیروئید را به همراه مشکلات عصبی افزایش می‌دهد.

در این تحقیقات آمده است: با وجود توصیه سازمان بهداشت جهانی درخصوص ضرورت این نکته دوزهای مکمل های غذایی حاوی ید باید بین 200 تا 300 بین IU باشد اما جدیدترین گزارش های انستیتوی پزشکی آمریکا امنیت دوز تا 100،1 IU را تایید می‌کند که این میزان بسیار بیشتر از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این تحقیقات حاکی است: کودکان متولد شده از مادرانی که 5،12 میلی گرم مکمل‌های ید را به عنوان دوزهای روزانه دریافتند کردند به میزان 11 برابر بیشتر در معرض ابتلا به کم کاری غده تیروئید بود به گونه‌ای درصدی از این دوز از طریق جفت و خون به جنین منتقل می‌شود و بعد از آن نیز از طریق شیر دهی به وی منتقل می‌شود.محققان هشدار دادند که زیاده روی در مصرف ید فعالیت و ترشع غده تیروئید در کودکان را ضعیف می‌کند.


تغذيه با شير مادر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را کاهش می دهد


رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: تغذيه با شير مادر نوزاد را در برابر بيماري ها ايمن مي كند.
دكتر سيد حامد بركاتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ ساير بيماري هاي واگير، مانند بيماري هاي اسهالي،‌ تنفسي، ‌آسم در بين شيرخواراني كه با شير مادر تغذيه مي شوند كاهش مي يابد.

وي افزود: بيماري هاي غير واگيري كه در سنين 40 به بالا خودشان را نشان مي دهند و بيماري هاي قلبي عروقي، در شيرخواراني كه شير مادر مي خورند كمتر ديده مي شود. 

یكی از مهمترین مواد غذایی تقویت‌كننده سیستم ایمنی بدن شناخته شد

تهران – محققان تغذیه امروز اعلام كردند كه ماست یكی از مهمترین مواد غذایی است كه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

1391/05/11 - 07:48
به گزارش 'نوتریشن'، این ماده غذایی گلبول‌های سفید ضد عفونت در سلول‌های خونی را تحریك می كند و از این طریق موجب افزایش سیستم دفاعی بدن می‌شود. هنگام بروز عفونت‌های حاد می‌توان از ماست استفاده كرد چون این ماده مغذی آنتی‌بیوتیك طبیعی است.
بعضی افراد در هضم شیر مشكل دارند؛ بنابراین می‌توانند به راحتی ماست را جایگزین شیر كنند چون هضم ماست به مراتب راحت‌تر از شیر است. برخی از فواید ماست در ادامه بیان شده است

در طول سفر 2 تا 3 ليوان شير مصرف كنيد

MilkGlass.png


یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: در طول سفر حتما دست‌هاي خود را قبل از صرف غذا و ميان وعده كاملا با آب و صابون شستشو دهيد و از خوردن غذا در رستورانهاي غير بهداشتي و غير مطمئن اجتناب كنيد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه يزد، درباره توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی هنگام سفر، گفت: در طول سفر مانند ساير مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه‌هاي غذايي استفاده كنيد.
وی ادامه داد: بهتر است در رستوران‌هاي بين راهي در زمان سفر از خوردن سالاد و سبزي به صورت خام به دليل احتمال آلودگي خودداري كنيد.

معده خالي تحمل غذاي سنگين را ندارد


4555.jpg
يك کارشناس تغذیه گفت: خوردن غذاهای سبک و سهل الهضم، کم حجم، پرکالری و تقریباً نرم برای افطار مناسب‌تر است.
مسعود فیروزکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم مانند آب ولرم، نبات داغ، چای یا شیر افطار نمایید و افطاری را به اندازه مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد در افطار باعث می‌شود به یکباره معده حجیم شده و موجب فشار و خلق تنگی فرد روزه‌دار گردد.
وی ادامه داد: در هنگام افطار از خرما، پنیر(لبنیات کم چرب)، نان و سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ، شله زرد، آش، حلیم یا فرنی استفاده نمایید.

توصيه‌هايي براي پيشگيري از سوء تغذيه در سالمندان


5906.jpgسالمندان به ميزان چشمگيري در معرض ابتلا به سوء تغذيه هستند بنابراين افرادي كه از آنها نگهداري و پرستاري مي‌كنند بايد مطمئن شوند كه هر روز به اندازه كافي از انواع كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها، ويتامين‌ها و املاح معدني به بدن آنها برسد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا به نقل از سايت اينترنتي هلت دي نيوز، آكادمي آمريكايي پزشكان خانواده در اين مقاله چند توصيه مفيد براي پيشگيري از بروز سوء تغذيه در سالمندان ارائه كرده كه عبارتند از:
- حتما به اندازه كافي از مواد غذايي سالم و ميان وعده‌هاي مقوي و مناسب با رژيم غذايي دوران سالمندي در اختيار آنها قرار دهيد.

عطري براي لاغر شدن


يك روش عجيب براي كاهش وزن

010-27.jpg
اين بار وسيله كمكي براي لاغر شدن به شكل يك عطر، توليد شده است.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، "Prends-moi"، نخستين عطر لاغري در جهان است كه توسط يك شركت فرانسوي عطرسازي، توليد شده است.
به نوشته روزنامه ديلي ميل، توليدكنندگان اين عطر خوشبو ادعا كرده‌اند كه محصول جديد به لاغر شدن همراه با احساسي خوشايند كمك مي‌كند و بر اساس مطالعات و اصول «رايحه درماني» و «طب زيبايي عصبي» تهيه شده است.
اين عطر حاوي موادي است كه از خود هورمون آندروفين – B ترشح مي‌كنند. اين هورمون با پاشيدن عطر به روي پوست جذب بدن مي‌شود و باعث انتقال پيغام خوشايندي به مغز مي‌شود كه حاصل آن ايجاد احساس خوب در انسان و كاهش تمايل به پرخوري است.
آزمايش باليني روي گروهي از زنان 18 تا 70 سال كه رژيم لاغري نداشتند نشان داد استفاده از اين عطر ميل به خوردن تنقلات و هله هوله را تا 75 درصد كاهش مي‌دهد.

بيماري ام اس با تغذيه صحيح قابل کنترل و درمان است


53-53.jpg
يك متخصص آسيب شناسي با بیان اینکه راه درمان بيماري ام اس، تجويز داروهاي سرکوبگر سيستم ايمني با مهارکننده‌هاي اين سيستم نيست، گفت: بايد با تغذيه صحيح سلولهاي ايمني مجدداً قدرت تشخيص پروتئين‌هاي خودي از غيرخودي و همچنین اين تحمل به خود را که از دست رفته است به اين سلول‌ها بازگردانده شود.
دکتر حسن اکبري در گفت وگو با خبرنگار سلامت ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه بيماري ام اس جزو بيماريهاي خودايمني است، گفت: اين بيماري دراثر اختلال عملکرد سلول‌هاي ايمني بدن بوجود آمده، سلولها قادر به تشخيص خودي از غيرخودي نيستند و دراين بيماري آنتي بادي‌ها برعليه سلول‌هاي شوان دور اعصاب غلاف دار ساخته مي‌شوند و با تخريب اين غلاف‌ها عبور پيام‌هاي عصبي از رشته‌هاي اعصاب مختل شده و علائم بيماري ظاهر مي‌شود.

تغذيه با شير مادر نوزاد را در برابر بيماري ها ايمن مي كند

 رييس اداره سلامت كودكان:
 
رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: تغذيه با شير مادر نوزاد را در برابر بيماري ها ايمن مي كند.
دكتر سيد حامد بركاتي در گفت وگو با خبرنگاران وب دا، با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ ساير بيماري هاي واگير، مانند بيماري هاي اسهالي،‌ تنفسي، ‌آسم در بين شيرخواراني كه با شير مادر تغذيه مي شوند كاهش مي يابد.
وي افزود: بيماري هاي غير واگيري كه در سنين 40 به بالا خودشان را نشان مي دهند و بيماري هاي قلبي عروقي، در شيرخواراني كه شير مادر مي خورند كمتر ديده مي شود.