نکات مولتی ویتامینی!

مصرف روزانه ی انواع ویتامین ها به صورت مکمل به صورت یک عادت برای خیلی از افراد در آمده است. امروزه حتی با داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه ای روزانه تأمین می شود و از طرفی در شرایطی همچونرژیم های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه ای، مصرف مولتی ویتامین هاضرورت پیدا می کند. ضرورت مصرف مولتی ویتامین یک برنامه غذایی صحیح بیشتر نیاز تغذیه ای فرد را از بهترین منابع تأمین می کند. اما برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین ها و املاح بسیاری از افراد مولتی ویتامین مصرف می کنند. البته باید توجه داشت که مولتی ویتامین ها هرگز جایگزین گروه های غذایینیستند و نباید به دلیل استفاده از آن ها مصرف مواد غذایی تازه را از برنامه غذایی خود حذف کرد بلکه مکمل ها تنهابرنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی تر می کنند.

پیروی از رژیم کم‌کالری، ذهن را جوان نگه می‌دارد


تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است، داشتن رژیم غذایی با کالری محدود، با افزایش سن از پیری و کم‌توانی ذهن پیشگیری می‌کند.
به گزارش برنا به نقل از رویترز، بر اساس نتایج دانشمندان ایتالیایی، خوردن اندک، کمک به جوان ماندن ذهن می‌کند.
پیروی از رژیم کم‌کالری، ذهن را جوان نگه می‌دارد بر اساس گزارش، محققان بر این باورند تبعیت از یک رژیم کم‌کالری که در آن جذب کالری تا 30 درصد کاهش یافته باشد، مغز را از آسیب‌های ناشی از افزایش سن نجات می‌دهد.
 رژیم غذایی مدیترانه‌ای مغز را سالم‌تر نگه می‌دارد
محققان با مطالعه بر موش‌ها دریافتند، رژیم غذایی که دارای کالری محدود است سبب عملکرد مولکول پروتئینی به نام CREB1 می‌شود که نقش مهمی در فعال‌سازی ژن‌های مربوط به عمر طولانی و عملکرد بهتر مغز دارند.
محققان در حال حاضر به دنبال فعال کردن این پروتئین در بدن از طریق دارو و بدون استفاده از رژیم‌های سخت هستند.
طبق تحقیقات، موش‌هایی که تحت رژیم کم کالری بودند، توانایی‌های شناختی و حافظه‌ای بهتر و حالت تهاجمی کمتر بودند.
CREB1 که در تنظیم عملکرد مغز همچون یادآوری، آموزش، کنترل نگرانی نقش مهمی دارد فعالیتش با افزایش سن کم می‌شود.
بر اساس این تحقیق، افرادی که چاقند ، مشکلات فراموشی در آنها شایع‌تر است.


تغذیه > رژیم  - همشهری آنلاین

توصیه‌های تغذیه‌ای مفید برای روزه‌داران


ماه مبارک رمضان یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است، روزه گرفتن تنها امساک از خوردن و نوشیدن نیست و می‌تواند فرصت مناسبی برای ترک رفتارهای نامناسب باشد.
توصیه‌های تغذیه‌ای مفید برای روزه‌دارانبه گزارش ایسنا، در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل و مصرف همه گروه‌های غذایی ضروری است. برنامه غذایی باید به گونه‌ای باشد که وزن بدن چندان تغییرنکند، هرچند که این ماه فرصت مناسبی برای رسیدن به وزن مناسب و از بین بردن چربی‌های اضافه بدن است.
روزه داری موجب استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن مخصوصاً سیستم عصبی می‌شود. البته باید گفت روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای نه تنها ضامن سلامت انسان نیست، بلکه می‌تواند سلامت فرد را به مخاطره بیندازد و وی را دچار عوارضی مانند افزایش وزن، افزایش سطح چربی‌های خون، افت یا افزایش قند خون در افراد دیابتی و مشکلات گوارشی نماید.

شکلات علیه سکته مغزی


شکلات علیه سکته مغزی


شکلات نه تنها خوشمزه است بلکه یک پژوهش جدید نشان داده که برای سلامتی نیز مفید است. 
به گزارش برنا به نقل از یورونیوز، پیش‌تر تاثیر مثبت شکلات خالص بر کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی ثابت شده بود. ولی بر اساس یک پژوهش جدید در کشور سوئد، شکلات خالص یا سیاه باعث کاهش بروز سکته مغزی می‌شود.
پژوهشگران این تاثیر را به ماده‌ای به نام فلائونوئید موجود در کاکائو خالص نسبت می‌دهند.
شکلات ترشح هورمون آندروفین در بدن را تحریک می‌کند که باعث احساس شادی و سرحالی می‌شود.
مقدار مناسب مصرف شکلات برای تاثیرات مثبت در بدن، هفته‌ای 45 گرم است.


تغذیه > شیرینی‌ها  - همشهری آنلاین

میز غذای هوشمند


میز غذای هوشمند

به نظر شما با رشد و توسعه فناوری عصر حاضر، میز غذای فردا چه شکلی خواهد بود؟آنچه که در خصوص فناوری‌های عصر حاضر و آینده، بسیار مورد توجه و مد نظر است، طراحی مدرن، یکپارچگی لوازم، حجم کم و افزایش میزان و تنوع کارایی در یک وسیله است.
میز ناهارخوری هوشمند، نمونه‌ی از این طراحی‌های مدرن برای آینده بسیار نزدیک است. این میز‌های جالب با اشغال فضای کم از یکپارچگی درونی بسیار زیبا برخوردار هستند.
طراح این میز مدرن و هوشمند،"پتر کوبیک" طراح برجسته کشور چک است او طراحی مفهومی خود را "میز ناهار‌خوری در آینده" نامیده است. 

شکلات؛ جدید‌ترین ضدآفتاب


شکلات؛ جدید‌ترین ضدآفتابمحققان می‌گویند:‌ در روزهای آفتابی برای پیشگیری از مضرات تابش اشعه UV، خوردن شکلات، موثرتر از کرم و لوسیون‌های ضدآفتاب عمل می‌کند.

تقریبا همگی ما این ضرب‌المثل را که خوردن یک سیب در روز، دکتر را از خانه دور می‌کند شنیده‌ایم. اما آیا می‌دانستید خوردن یک تکه شکلات در روز باعث حفظ زیبایی شما می‌شود؟
طبق نتایج حاصله از تحقیقات اخیر که در مجله تغذیه نیز منتشر شده، شکلات به نحو شگفت‌انگیزی می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب عمل کند. برای این کار نیازی به پخش کردن شکلات بر روی پوستتان ندارید، بلکه تنها یک تکه از آن را در دهان خود گذاشته و از خواص مفید آن که داشتن پوستی نرم و بدون چین و چروک است بهره‌مند شوید.

۱۵ نکته تغذیه ای در ماه رمضان



رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

۱۵ نکته تغذیه ای در ماه رمضانهدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است اما با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچگونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.
رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

تغذیه سالمندان را جدی بگیریم



تغذیه سالمندان را جدی بگیریماقدس خانم وقتی همسرش مرد، انگار اعتصاب غذا کرد. نه این که واقعا این کار را کرده باشد، ولی به خاطر افسردگی و شوک ناشی از تنهایی و زندگی بدون همسرش کاملا اشتهایش را از دست داد. او روزبه روز لاغرتر می شد و بچه ها واقعا نگرانش شده بودند.
همین نخوردن ها زمینه بیماری های آینده را فراهم کرد و وقتی چند سال بعد، او را می دیدی محال بود بشناسی. او کاملا فرتوت و تکیده شده بود.
به عقیده کارشناسان تغذیه، در سالمندی رعایت اصل تنوع در برنامه ریزی غذایی و در عین حال توجه به عادات غذایی و شیوه زندگی فرد سالمند بسیار اهمیت دارد.
رژیم غذایی سالمند باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین ها و املاح بویژه کلسیم و آهن باشد. بی دلیل نیست که در برنامه غذایی سالمندان باید لبنیات ، غذاهای گوشتی، سبزی ها و میوه ها گنجانده شود.

پیاده روی تمایل به خوردن شکلات را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد


پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه اگزستر می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که  انجام پیاده‌روی ولع افراد برای مصرف شکلات را کاهش می‌دهد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این محققان عنوان کرده اند حتی در مواقع پرتنش و استرس زا، کارمندان می‌توانند پس از یک تحرک بدنی کوتاه مدت مثل پیاده روی تمایل خود را به خوردن شکلات تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
این مطالعه روی ۷۸ شرکت کننده انجام گرفته که به طور معمول عادت به شکلات خوری در محیط کاری دارند.
در زمانی که فردی تحرک ندارد، سوخت و سازش به کندی صورت می‌گیرد و در نتیجه کالری کمتری مصرف می‌شود. به این ترتیب پیاده‌روی تند نه فقط موجب سوزاندن کالری‌ها حین پیاده‌روی، بلکه بعد از آن هم می‌شود. با خم و راست کردن عضلات در ورزش منظم، میزان سوخت و ساز فزونی می‌گیرد؛ به‌ویژه اگر بکوشید از طریق کاهش جذب کالری وزن بدنتان را کم کنید.

فواید پروبیوتیک ها برای بدن


فواید پروبیوتیک ها برای بدن
پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که در بدن ما (عموماً در روده ها) زندگی می‌کنند. آنها موادی را که ما نیاز داریم، تولید می‌کنند،

با به پایان رسیدن تابستان، همه چیز برای آغاز اپیدمی سرماخوردگی شروع می‌شود. اگر شما هم رفت و آمدهای زیادی دارید و امکان دارد سرما بخورید، می‌توانید به کمک فرآورده های پروبیوتیک از خودتان محافظت کنید.
پروبیوتیک برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند

اصول غذا خوردن در سال 2012


می‌دانید چه غذاهایی تناسب‌اندام و نشاط از دست‌رفته را به شما بازمی‌گرداند؟!



انتخاب درست غذاها یکی از سخت‌ترین کارهایی است که سلامت جسمی و روحی شما را تعیین می‌کند

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:  هرروز تعداد افراد چاق بیشتر و بیشتر می‌شود و حتی از آن به عنوان یک اپیدمی جهانی یاد می‌شود که چندان هم بیراه نیست و نشان از شدت وخامت این مشكل، در سطح جهانی دارد. براساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۰۵ از سوی سازمان جهانی بهداشت، 6/1 میلیارد بزرگسال (بالای ۱۵ سال) در جهان اضافه وزن دارند وحداقل ۴۰۰ میلیون نفراز آنان به‌طور بالینی، چاق هستند. براساس آخرین آمار ارائه شده از طرف سازمان بهداشت جهانی، از هر 3 نفر یکی از افراد جهان دچار اضافه‌وزن و در مقابل یکی از 10 نفر آنها مبتلا به چاقی هستند. با توجه به این آمار پیش‌بینی می‌شود بیش از 3/2 میلیارد نفر از مردم جهان، معادل مجموع جمعیت فعلی چین، اروپا و ایالات متحده تا سال 2015 به اضافه وزن مبتلا شوند. با این اوصاف مروری بر اصول تغذیه در دنیای امروز بر مبنای آخرین یافته های محققان ضروری است. 

چه کنيم تا چربی‌ها زود برنگردند؟


وقتی پای كاهش وزن به میان می‌آید، خیلی‌ها فقط به سختی‌های رعایت رژیم غذایی فكر می‌كنند، در صورتی ‌كه نگهداری از وزن كاهش یافته بعد از رژیم گرفتن هم سخت‌ است!

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: وقتی پای كاهش وزن به میان می‌آید، خیلی‌ها فقط به سختی‌های رعایت رژیم غذایی فكر می‌كنند، در صورتی ‌كه نگهداری از وزن كاهش یافته بعد از رژیم گرفتن هم سخت‌ است! شاهد این ادعا هم تعداد افرادی است كه با موفقیت وزن كم می‌كنند اما بعد از مدتی دوباره همان مقدار وزنی كه كم كرده‌اند یا حتی بیشتر از آن، سراغشان می‌آید! 

8 نوشیدنی شفابخش


 میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی مورد نیاز بدن ماست و خیلی ساده می‌توان با كمك یك دستگاه آبمیوه‌گیری، یك داروخانه طبیعی در منزل ایجاد كرد.

برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها:  همه ما از خاصیت میوه‌ها زیاد شنیده‌ایم و حتی ترجیح می‌دهیم برای درمان بیماری‌هایی كه هر از گاهی سراغ‌مان می‌آید ‌از میوه‌ها استفاده كنیم. طبیعتا عصاره میوه‌ها هم سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی مورد نیاز بدن ماست و خیلی ساده می‌توان با كمك یك دستگاه آبمیوه‌گیری، یك داروخانه طبیعی در منزل ایجاد كرد. 

راه هایی برای جبران آب از دست رفته بدن در ماه رمضان


حتی اگر میزان آب از دست رفته کم باشد، باز هم عملکرد شما در طول روز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و خستگی، سرگیجه، سردرد و عدم تمرکز به سراغتان خواهد آمد.

مجله اینترنتی برترین ها
 
 
 
 
برترین ها: غالبا تحمل گرسنگی در ماه رمضان آسان تر از تحمل تشنگی است. از دست دادن آب بدن، به خصوص در مناطق گرم و خشک، می تواند خطرناک باشد.

از آنجایی که حدود 70 درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده است، نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. بدن ما برای همه فعالیت های خود به آب نیاز دارد: هضم غذا، سلامت پوست، دفع ضایعات و  غیره.

آب‌معدنی هم سرطان‌زا می‌شود


کلمن‌های پر از یخ و دستگاه‌های آبخوری برقی به دلایل مختلف بهداشتی و مالی جای خود را به بطری‌های آب معدنی داده که فروشگاه‌ها یخ زده آن را با عزت و منت به مشتری‌های همیشگی‌شان می‌فروشند.

آبی که عموما به آن معدنی می‌گویند درحالی‌که برخی از آنها فقط آشامیدنی است.رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده آب معدنی در ایران به‌طور واقعی اقدام به تولید آب معدنی نمی‌کنند و در این میان شاید بین آب معدنی‌های تولید‌شده در کشور دو تا سه شرکت آب معدنی تولید کنند.

تاثیر چای معادل آنتی بیوتیک است


سلامت نیوز: نتایج تحقیقات محققان دانشگاه کاردف بویلز نشان داد که مصرف روزانه چای به کاهش خطر ابتلا به اسهال و بیماریهای دستگاه گوارش کمک می‌کند.
محققان در جریان تحقیقات خود تاثیر 33 نوع چای سیاه را آزمایش کردند و دریافتند که ماده پولی فنول "polyphenols موجود در چای باکتریهای زیان بار "Clostridium difficile" را از بین می‌برد.پروفسور لس بایلی ناظر بر این تحقیقات گفت: من ویژگی‌های چای را از سال 2008 میلادی بررسی می‌کنم و چای سبز موثرتر از چای سیاه در از بین بردن باکتریهای "Clostridium difficile" است که در برابر آنتی بیوتیکها مقاوم هستند.

پیاز شادی آور است


سلامت نیوز: پیاز یکی از سبزیهایی است که احساس لذت و شادی زیادی را به همراه می‌آورد و هویچ، لوبیا، موز و سیب زمینی در رتبه های بعدی قرار دارند.
محققان تحقیقات خود را روی یکصد نوع مواد غذایی اساسی ارزان قیمت انجام دادند تا میزان شادمانی و خوشبختی انسان بعد از مصرف آنها را دریابند.بر پایه این گزارش، این باور رایج وجود دارد که شکلات رمز شادمانی است اما این تحقیقات پیاز را فراتر از آن می داند زیرا در صدر تمایل افراد شرکت کننده در این تحقیقات نسبت به دیگر مواد غذایی نظیر شکلات و کیک قرار داشت که بر اساس باور رایج، باعث شادمانی می‌شوند.
پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسید فولیک، مقدار کمی آهن، مس، روی و انواع و یتامین‌های B است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پیاز تاثیر شفابخشی روی قلب دارد و یکی از مهم ترین خواص آن به شمار می‌رود.به گفته پژوهشگران مصرف نصف یک پیاز متوسط در روز از مقدار کلسترول بد خون به میزان 30 درصد می‌کاهد و به جای آن کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.پیاز همچنین فشارخون و قندخون را تنظیم می‌کند و مانند سیر، یک آنتی ‌بیوتیک طبیعی و قوی است و طیف وسیعی از عفونت‌ها و میکروبهای بیماری‌زا از اسهال گرفته تا بیماری سل را درمان می‌کند.
مصرف پیاز به صورت پخته همچنین برای جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش سرفه و رفع مشکلات مجاری تنفسی مفید است.پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است و قادر است روند تغییر شکل سلول‌ها را که به سرطانی شدن آنها منجر می‌شود، متوقف کند و گوگرد موجود در پیاز برای رشد مو مفید است.مصرف پیاز برای درمان یبوست، بی‌ خوابی، میگرن، چاقی، ورم گلو، پروستات، بواسیر، یرقان و بیماری بسیار دیگر مفید است.


آنتي‌اكسيدان‌ها خطر بروز سرطان پانكراس را كاهش مي‌دهند


8-236.jpg
در يك مطالعه جديد تاييد شد مصرف مواد غذايي سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها شامل سلنيوم و ويتامين‌هاي C و E خطر بروز سرطان پانكراس را تا دو سوم كاهش مي‌دهد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، هر چند اين مطالعه يك بررسي مشاهده‌اي است و نمي‌تواند ارتباط علت و معلولي اين تاثير را تشريح كند، اما متخصصان انگليسي معتقدند چنانچه در آزمايشات بعدي وجود اين رابطه مستقيم تاييد شود، اين نوع رژيم غذايي مي‌تواند از هشت درصد موارد ابتلا به سرطان پانكراس پيشگيري كند.

براي پيشگيري از سرطان معده كمتر نمك بخوريد


98399.JPG
صندوق جهاني مطالعات سرطان (WCRF) در گزارش جديدي تاكيد كرد: كاهش نمك مصرفي موجود در مواد غذايي مختلف شامل گوشت و نان و غلات خطر ابتلا به سرطان معده را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين سازمان جهاني از مردم خواست تا كمتر نمك مصرف كنند و از كارخانجات مواد غذايي نيز درخواست كرده است كه مقدار دقيق نمك مصرفي در محصولات خود را روي بر چسب محتويات آن درج نمايند.

پيشگيري از مسموميت‌هاي غذايي در روزهاي گرم تابستان


209-10.jpg
گاهي ممكن است براي خوردن يك ظرف سالاد آماده كه چند ساعتي در آفتاب مانده ترديد كنيد و نگران باشيد كه با خوردن آن بيمار شويد.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارشناسان سازمان غذا و داروي آمريكا هشدار دادند كه هواي گرم به معني رشد و تكثير سريع‌تر باكتري‌ها بر روي مواد غذايي بوده و تهديد جدي براي سلامت انسان محسوب مي‌شود.
به گزارش سايت اينترنتي هلت دي نيوز، هم‌زمان با رسيدن فصل گرما و مسافرت، اين كارشناسان توصيه‌هاي مفيد و كاربردي را براي پيشگيري از مسموميت‌هاي غذايي در مواقع سفر و پيك نيك ارائه كرده‌اند كه عبارتند از:

افزایش تشنگی با مصرف غذاهای پر ادویه در وعده سحری

 مصرف غذاهای پر ادویه در وعده سحری موجب افزایش تشنگی در طول روز می شود.
به گزارش وب دا، مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: مصرف مواد غذایی همچون بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیش‌تر، برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.
دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می كند و برای جبران كمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده كرد.
وی با اشاره به اینکه روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری كنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد افزود: همچنین باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده كرد.

لاغرها در سحر، شیر و ماست بخورند

 براي پيشگيري از تشنگي در روزهاي گرم و طولاني تابستان، روزه‌داران در وعده سحري غذاهاي چرب و شور مصرف نكنند.
به گزارش وب دا، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: مصرف غذاهاي چرب و شور در وعده سحري موجب ايجاد احساس تشنگي شديد در افراد روزه‌دار مي‌شود و در مقابل، مصرف ميوه و سالاد در وعده سحري از تشنگي در طول روز پيشگيري مي‌كند.
 دكتر دردانه حسين‌ با بيان اينكه افرادي كه اضافه وزن دارند بهتر است در وعده سحري از مصرف غذاهاي پركالري خودداري كنند، افزود: افراد كم‌وزن مي‌توانند در اين وعده از غذاهاي پركالري استفاده كنند،‌ ولي اين افراد نيز بايد از خوردن غذاهاي چرب و شور خودداري كنند.

تاثير مواد غذايي پرچرب بر كاهش احساس طعم مواد غذايي

 وردن مواد غذايي پرچرب ميزان تشخيص در طعم و مزه غذاها را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه اشپرينگر، محققان دانشگاه ناتينگهام و شركت مواد غذايي يونيلور دريافتند كه چربي موجود در غذاها مي‌تواند فعاليت قسمتي از مغز را كه مسئول پردازش و پاسخ‌دهي به طعم و مزه غذاهاست را مختل ‌كند.
براساس اين گزارش محققان طي يك دوره سه ساله با بررسي واكنش مغزي گروهي از افراد به چشيدن محتواي چربي چهار امولسيون از ميوه‌هاي مختلف تحت نظر يك اسكنر MRI، مشاهده كردند كه قشرهاي سوماتو سنسوري و قدامي، اينسولاي خلفي و مياني كه مسئول درك طعم غذاها در مغز هستند را در مقايسه  با خوردن نمونه‌هاي چرب، فعال‌تر مي‌كند.

روزه داران برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبيعي استفاده کنند


افراد روزه دار برای رفع تشنگی از آب لیموی تازه و طبيعي استفاده کنند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، با بیان اینکه بیماریهای قلبی عروقی و سرطان در جوامع به دلیل نوع تغذیه و شیوه زندگی رو به افزایش است، گفت: تصور اینکه روزه داری حذف یک وعده غذایی است اشتباه است و در این ماه تنها 20 درصد كمتر نسبت به روزهای عادی کالری دریافت می کنیم.
مهندس حسین مکرمی رستمی با اشاره به اینکه در روزهای عادی سال، هنگام صرف غذا قند و چربی در بدن از جمله کبد و عضله ذخیره می شود و  فرصتی برای سوزاندن آنها وجود ندارد، تصریح کرد: در زمان روزه داری بدن فرصت می یابد چربی و قند  ذخیره شده را مصرف نماید که این امر درکاهش بیماریهای قلبی، دیابت و چاقی موثر است.

افراد چاق ميزان دريافت مواد غذايي در ماه رمضان را 20 درصد كاهش دهند


در ماه رمضان افرادي كه اضافه وزن دارند و يا چاق هستند بهتر است ميزان دريافت مواد غذايي را نسبت به ساير ايام تا 20 درصد كاهش دهند.
دكتر احمد پورآرام متخصص تغذيه،‌ در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: افراد چاق و داراي اضافه وزن در صورت پيروي از يك برنامه غذايي صحيح و كنترل شده، با سوزاندن و حذف چربي هاي اضافه در بدن سبب كنترل اضافه وزن و چاقي شده و در نهايت سبب بالابردن سطح سلامت در اين افراد مي شود.
وي افزود: چاقي و اضافه وزن منشاء اصلي بسياري از بيماري هاي متابوليك و غيرواگير است كه مرگ ومير بالايي را به خود اختصاص مي دهد كه اين خود از فوايد و تاثيرات مهم روزه داري در كنترل بيماري ها است.

خوردن چند نوع غذا در افطار مضر است


افطار را باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل کرد و هر یک از لقمه‌های غذا باید کاملا جویده شوند و این طور نباشد که هنوز لقمه در دهان در حال جویدن است، لقمه بعدی را وارد دهان کنیم.
به گزارش وب دا، یک متخصص طب سنتی، راز ماندگاری طب سنتی ایران، را عقلانیت منطبق بر اخلاق و ادب موجود در این مکتب طبی دانست و اظهار داشت: تمام مواردی که به عنوان الگوی صحیح، قابلیت ماندگاری در ذهن تاریخی بشر را دارند تابع همین دو قاعده کلی هستند. وقتی که از این دو قاعده به عنوان اصل مهم و اساسی در طب سنتی ایران زمین نام برده می‌شود، موجودیت آن را در تمام موارد و مبانی این مکتب طبی پویا می‌توان مشاهده کرد. به طوری که در مباحث پیشگیری و درمان صحیح بیماری‌ها هم این دو قاعده کلی به طور کامل رعایت شده است.

تعريق زياد و تپش قلب از علائم كاهش قند خون در ماه رمضان است

 ضعف ، سرگیجه، خستگی،‌ کاهش تمرکز،‌ تعریق زیاد، لرزش بدن، عدم توانائی برای انجام فعالیت های بدنی، سردرد و تپش قلب از علائم كاهش قند خون در ماه رمضان است.
معاون آموزش اورژانس كشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: مصرف زیاد قند مثل کربوهیدرات های تصفیه شده مخصوصاً در هنگام سحر باعث می شود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون شود .
دكتر فرهاد رضواني افزود: افراد هنگام سحر حتما غذا بخورند و مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند را کاهش دهند.
وي تصريح كرد: افراد روزه‌دار همانند زمانی که روزه‌ دار نیستند، باید سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است البته مصرف غذا در دو وعده(سحری و افطار) نیز اشکالی ندارد.

كاهش وزن با ميوه‌هاي استوايي


ميوه‌هاي استوايي مانند انبه مي‌تواند نقش مهمي در كاهش وزن و چربي داشته باشند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين تحقيقات تغيه دوله محققان دانشگاه كاروليناي شمالي با بررسي اثر ميوه انبه روي موش‌هاي آزمايشگاهي مشاهده كردند كه اين ميوه مي‌تواند به طور چشمگيري در مسدود كردن اثرات زيان‌آور رژيم‌هاي غذايي سرشار از چربي موثر باشد.
براساس اين گزارش محققان با قرار دادن موش‌هاي آزمايشگاهي در معرض رژيم غذايي سرشار از چربي به مدت 2 ماه و تجويز انبه براي آنها در مقايسه با گروه شاهد، دريافتند كه موش‌هاي تغذيه شده با انبه به ميزان 84 درصد چربي كمتري نسبت به بقيه موش‌ها دارند.

بیماران تالاسمی از طبخ غذا در ظروف آهنی خودداری كنند

 بیماران مبتلا به تالاسمی، از طبخ غذا در ظروف آهنی خودداری كنند.
به گزارش وب دا، مسئول واحد بیماری های خاص مركز پزشكی، آموزشی و درمانی اخوان كاشان با اشاره به اینكه تالاسمی نوعی بیماری ژنتیكی است، افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی به علت دریافت خون های مكرر، كمبود هموگلوبین با درجاتی از هیپوكسی(كمبود اكسیژن) و جذب آهن بیشتر از مواد غذایی برای تولید سلول های خونی، نه تنها دچار كمبود آهن نیستند بلكه در معرض مسمومیت نیز قرار دارند.
دکتر جواد الماسی تصریح کرد: استفاده از ظروف آهنی برای پخت غذا، احتمال ورود مقداری از آهن را به مواد مصرفی افزایش می دهد.

مصرف میوه را در هنگام سحر فراموش نکنید

 مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشكل یبوست نیز می شود.
به گزارش خبرنگار وب دا، صدیقه پیروان کارشناس نظارت بر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره روزه داری و رفع تشنگی گفت: نوشیدن آب همراه با غذای سحر به خصوص  مابین غذا  نه تنها عطش را رفع نمیکند بلکه باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم غذا می شود.
وی ادامه داد: روزه داران باید در ماه مبارك رمضان سدی در بدن خود بسازند كه بتوانند آب و مواد غذایی را كه در سحر مصرف شده است، به صورت یكنواخت و دائم در طول روز به قسمت های مختلف بدن برسانند که این امر تنها با مصرف مواد غذایی غنی از فیبر شامل سبزیجات و میوه ها، امكان پذیر است
وی افزود: مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشكل یبوست نیز می شود. میوه ها سرشار از فیبر هستند و قند موجود در آنها در حالت خالص و بدون فیبر دیرتر از قندهای ساده جذب می شود تا فرد دیرتر احساس گرسنگی كند.
مهندس پیروان بیان کرد:  مصرف سالاد كاهو نیز به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان و برای كاهش احساس تشنگی بسیار موثر است. مصرف هندوانه و شربت خاک شیر هم به میزان زیادی از تشنگی جلو گیری میکند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: روزه داران باید به اندازه كافی چای كم رنگ،  شیروآب میوه مصرف كنند تا در طول روز دچار كم آبی نشوند. 

حافظه با خوردن ماهي قوی می شود

 نوعي اسيد چرب امگا 3 موجود در ماهي به نام DHA‌ باعث بهبود حافظه و قوي‌تر شدن آن مي‌شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه فيزيولوژي، تغذيه و متابوليسم، محققان مركز علوم اعصاب دانشگاه آلبرتا با تجويز يك رژيم غذايي سرشار از DHA‌ در مدل حيواني دريافتند كه اين اسيد چرب مي‌تواند نقش مؤثري در بهبود حافظه و وضوح آن داشته باشد.
براساس اين گزارش: مصرف ماهي و ديگر مكمل‌هاي غذايي حاوي DHA  بالا، مي‌تواند منجر به برقراري ارتباط و رله كردن بهتر پيام‌ها توسط سلول‌هاي حافظه در هيپوكامپوس مغز شود.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: مصرف مداوم ماهي‌ها مي‌تواند از كاهش سطوح DHA در مغز افراد حتي با بالا رفتن سن نيز جلوگيري كند.
به گفته محققان، پيش‌تر نيز اثرات مثبت DHA‌ در جلوگيري از تجمع مولكول‌هاي سمي در پشت چشم كه با افزايش سن باعث افت ديد و از دست دادن بينايي مي‌شود، به اثبات رسيده بود. 

کاهش مصرف نمک می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد


بنا به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF)، کاهش مصرف غذاهای پر نمک مانند نان می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.
این صندوق از افراد می خواهد تا کمتر نمک مصرف کنند و از شرکتهای تولیدات مواد غذایی می خواهد برچسبهای مشخص تری با محصولات ارایه کنند.