تلخ و شيرين‌هاي پرطرفدارترين نوشيدني جهان

نوشته  : آسیه محمدزاده کارشناس ارشد تغذیه 
بعد از آب، چاي پرمصرف‌ترين نوشیدنی در دنياست. حال ببینیم چای چیست، از کجا آمده و انواع و خواص آن كدامند؟
تاريخچه چاي
پيشينه استفاده از چای (به علت قدمت آن) مشخص نیست، ولی اصل این گیاه به چین، برمه و تونکن برمي‌گردد. این گیاه علاوه بر چین در هند، سیلان، ژاپن، اندونزی، ویتنام، تبت، قفقاز و ایران كشت مي‌شود. در قرن هفدهم، اولین بار، چای توسط هلندی‌ها به اروپا آورده و بلافاصله مصرف آن همگانی شد و به سایر نقاط جهان رسید. در میان اروپاییان، انگلیسی‌ها از طرفداران پر و پا قرص این نوشیدنی شرقی هستند.
گیاه چای
گیاه چای به ‌صورت بوته، درختچه یا درختی است با نام علمی «THEA SINENSIS» یا «CAMELIA» که از خانواده چای می‌باشد. چون در سه فصل از سال (بهار، تابستان و پاییز) برگ‌‌های چاي برداشت می‌‌شود، بنابراين در بيشتر نقاط، به صورت بوته وجود دارد؛ اما اگر هیچ برداشتی از آن صورت نگیرد، کم کم مرتفع شده و به ‌صورت درختچه یا درخت در می‌‌آید. قسمت اصلی و قابل استفاده‌ بوته چای، برگ آن است که به ‌صورت‌های مختلف تبدیل به انواع چای می‌‌شود. چیدن برگ‌های سبزو جوان گیاه به وسیله دست انجام می‌گیرد و سپس برای آماده‌سازی به کارخانه تحویل داده شده و در کارخانه طی عملیاتی، برگ‌ها تبدیل به چای می‌شوند. لازم به ‌ذکر است که گیاه چای سبز و سیاه یکی است، ولی نوع عمل آوردن آنها متفاوت است. برای تهيه چای سبز برگ‌ها را بخار داده، گرد كرده و سپس آن را خشک می‌كنند؛ ولی برای تهيه چای سياه برگ‌ها تخمير شده، برخی اوقات مواد و رنگ‌های شیمیائی به آن اضافه و در نهايت خشك می‌شود؛ يعنی فرايند بيشتری بر روی چای صورت می‌گيرد.

غذاهاي موثر در بازيابي نيرو و افزايش توان

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
گوشه‌اي تنها نشسته ام. دست‌ها روي سر، شانه‌ها افتاده، چهره‌اي پر از استرس و تشويش. در تنهايي خويش زانوي غم بغل گرفته‌ام؛ چرا كه امروز آخرين روز تعطيلات است. قبلا برنامه‌ريزي كرده بودم كه بعد از تمام شدن تعطيلات سال نو، با يك عمل جراحي، خال گوشتي بزرگي را كه روي شانه‌ام به وجود آمده بود، بردارم. تنها چيزي كه احتياج داشتم، نيروي از دست رفته جواني‌ام بود تا با آن دوباره احساس شور و حرارت كنم و دوباره تازه شوم. پزشكم مي‌گويد: بدن شما موقع درگيري با عامل استرس‌زا، هورمون استرس ترشح مي‌كند تا در هنگام نياز با استرس مقابله كنيد. اما وقتي ترشح آنها ادامه يابد و بدون آنكه مورد استفاده بدن قرار گيرند، مرتبا روي هم انباشته شوند، نتيجه عكس مي‌دهند و موجب تحليل رفتن انرژي بدن و تضعيف سيستم ايمني و آسيب رسيدن به برخي ارگان‌ها مي‌شوند. در چنين مواقعي شما مي‌توانيد ترشح اين هورمون‌ها را كاهش دهيد و با حفظ آرامش خود، از اثرات منفي استرس روي جسم و ذهن‌تان بكاهيد. براي رسيدن به چنين هدفي بايد حتما خود را با يك برنامه غذايي سالم و مغذي تقويت كرده و در كنار آن ورزش كنيد. ورزش كمك مي‌كند با تنش‌هاي زندگي مقابله كنيد، وزن خود را تحت كنترل داشته و همواره پر انرژي و پرنشاط باشيد. پروتئين‌ها، كالري‌ها، اسيدهاي چرب امگا3، آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني، كليدهاي طلايي تغذيه مناسب هستند. وقتي نياز به يك عمل جراحي ساده و كوچك داشته باشيد، داشتن چنين رژيم غذايي به درمان شما كمك بسياري مي‌كند و جداي از بهبودي زخم و التيام درد، خستگي و كوفتگي پس از عمل جراحي را نيز بسيار كاهش مي‌دهد.

نكات كليدي در تغذيه كودكان

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت )
در آمريكا، كودكان بسياري هستند كه كلسترول بالا دارند يا از چاقي زياد در عذابند. اين شرايط مشكلات بسياري به همراه دارد و ممكن است كودك‌تان در آينده به بيماري ديابت يا فشارخون بالا دچار شود. شما مي‌توانيد به كودك خود كمك كنيد تا رژيم غذايي سالمي داشته باشد و مرتب ورزش كند تا خطر ابتلا به اين بيماري‌ها به حداقل برسد.

چطور مي‌توانم به تغذيه كودكم كمك كنم؟
اگر شما براي خودتان و ساير افراد خانواده غذاهاي مغذي و سالم درست كنيد و در واقع غذاهاي سالم بخوريد، كودك‌تان هم سالم‌تر غذا مي‌خورد. البته هرگز نبايد تنوع غذايي را فراموش كنيد تا تمام ويتامين‌ها و املاح مورد نياز خانواده تامين شود.

برخي از غذاهاي سالم:
صبحانه: اولين وعده غذايي روزانه و بهترين زمان براي صرف غذاهاي پرفيبر است. نان، غلات، ميوه‌ها، پنيرهاي كم چرب و ماست، غذاهاي مناسب صبحانه هستند. از شيرهايي كه چربي‌شان بيش از 2 درصد نيست نيز حتما استفاده كنيد. آبميوه‌ها معمولا كالري بالا و نسبت  به خود ميوه‌هاي تازه، مواد مغذي كمتري دارند.

غذاهاي ويژه براي سلامت موها

نوشته  : انسيه كريمي
وقتي براي خريد شامپو به داروخانه يا سوپرماركت مي‌رويم، با ديدن انواع و اقسام آنها به قدري گيج مي‌شويم كه انتخاب برايمان مشكل مي‌شود. ويتامينه، پروتئينه، نرم‌كننده، داراي ويتامين‌هاي B، روغن نارگيل، حنا و سدر، تقويت‌كننده ريشه مو، رشد سريع، داراي مواد مغذي و ... اما واقعا اين شامپوهاي حاوي مواد مغذي و ويتامين، براي رشد موها مفيدند يا رشد و تقويت موها به اين عوامل بستگي ندارد و موها از مواد مغذي و ويتامين‌هاي موجود در خون تغذيه مي‌شوند. خوب است بدانيد كه موها هم مانند ساير اعضاي بدن از خون تغذيه مي‌كنند و براي اينكه همه مواد مفيد به موها برسد و موها رشد خوبي داشته باشند، بايد تغذيه مناسبي داشته باشيم. كمبود بسياري از ويتامين‌ها و مواد معدني در بدن ما موجب تغييرات ظاهري و حتي ريزش موها مي‌شود. موها علاوه بر شستشو و رعايت نكات بهداشتي و استفاده از شامپوهاي مناسب، بايد تغذيه مناسبي هم داشته باشند و اين به عادات غذايي ما مربوط مي‌شود و اينكه چه نوع غذايي مصرف مي‌كنيم. آيا به اندازه كافي آب مي‌نوشيم و يا مواد حاوي ويتامين و پروتئين و مواد معدني لازم از طريق تغذيه مناسب به بدن ما مي‌رسد؟
شامپوها، نرم‌كننده‌ها و حالت‌دهنده‌هاي حاوي ويتامين و پروتئين، تنها براي داشتن موهاي سالم كافي نيستند؛ علاوه بر استفاده از اين شامپوها لازم است سري هم به آشپزخانه بزنيد. موها هر ماه حدود 5/3 سانت رشد مي‌كنند و ساختمان موها، پوست و رشد ناخن‌ها به آنچه مي‌خوريم، بستگي دارد.

تغذيه و سيستم ايمني بدن

نوشته  : دكتر سيد ضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم‌درماني از دانشگاه آلمان دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران
سيستم ايمني و دفاعي هر فردي با تشكيلات ساختاري شگفت‌انگيز و تجهيزات فوق مدرن و ميليون‌ها نيروي جنگنده و اطلاعاتي و دفاعي و تخصصي از بدن در مقابل ميلياردها عوامل بيماري‌زاي مختلف ويروسي، ميكروبي – قارچي و مواد شيميايي و راديكال‌هاي آزاد و حتي دفاع در قبال طغيان‌هاي سلول‌هاي خودي و انحرافي سرطاني و يا خيانت پيشه و مخرب و مهاجم بافت‌ها و ارگان‌هاي حساس حفاظت مي‌كند. تي‌سل‌هاي كمكي (TH) و مهاركننده (TS) و كشنده (TK)  لنفوسيت‌ها يا سلول‌هايي هستند كه بعد از ساخته شدن در مغز استخوان در ايام نوزادي به غده تيموس مهاجرت نموده و در اين پادگان دفاعي به سه گروه متخصص فوق‌الذكر تبديل مي‌شوند. دسته ديگري از سلول‌هاي سفيد خوني (WBC) با كمك مغز استخوان و سيستم لنفي رشد كرده و به حد بلوغ رسيده وظايف معين و مشخص را در دفاع كلي بدن به عهده دارند. ماكروفاژ‌ها يا بيگانه‌خواران گرچه بدون كمك و وابستگي به محل خاص رشد مي‌كنند، ولي اغلب تمايل دارند در مسير جريان خون به هر گوشه و كناري حركت نموده و با ايست و بازرسي و كنترل سلول‌هاي مختلف بدن جهت شناسايي و تفكيك سلول‌هاي خودي و غيرنفوذي از عوامل بيگانه سركشي به عمل ‌آورند. از ديگر وظايف آنها سالم‌سازي محيط و حذف مواد زائد و بيگانه در زماني است كه بدن به حالت آماده‌باش نيست. كار اصلي ماكروفاژها يا بيگانه‌خواران گشت و كنترل عوامل خودي و شناسايي سلول‌ها با تركيبات بيگانه مي‌باشد. اين سلول‌ها نه تنها ويروس‌ها و باكتري‌ها و سلول‌هاي خودي طغيان‌گر سرطاني را با پاهاي كاذب خود به درون خود كشيده و از بين مي‌برند،همچنين وظيفه پاك‌سازي محيط بافت‌ها و ارگان‌ها از مواد زائد، سلول‌هاي مرده و مواد پخش شده از فعل و انفعالات ناشي از جنگ و گريز با عوامل غيرخودي را نيز برعهده دارند. اين سلول‌هاي دفاعي با آگاهي و هوشياري و با ابزارهاي شناسايي خود، سلول‌هاي مختلف را تشخيص مي‌دهند و تفكيك مي‌كنند، ولي هنگامي كه در شناسايي دقيق دچار ترديد مي‌گردند، سلول‌هاي كمك‌كننده TH را به كمك مي‌طلبند.

بيراهه نرويد؛ لاغري راهكار دارد



نوشته  : آذين صحابي
شما از رژيمي پيروي مي‌كنيد كه چربي بسيار كمي دارد، سرشار از ميوه‌ها و سبزي‌هاست و پروتئين بدون چربي در خود دارد. با پيروي از اين رژيم بسيار خوش‌هيكل هم شده‌ايد و از وضع و تركيب بدني‌تان خيلي راضي هستيد. ولي ناگهان يك روز پس از گذراندن روز كاري سخت و پرتنش كه انرژي بسياري از شما گرفته است، مي‌بينيد كه در رستوران فست فود نزديك محل كار مشغول خوردن يك پيتزاي بزرگ با نوشابه و سيب‌زميني هستيد، به خود مي‌آييد و مي‌بينيد در كمال تأسف رژيم خود را زير پا گذاشته‌ايد و همين وقت است كه شديدا احساس گناه مي‌كنيد. خيلي از اين افراد با خود مي‌گويند: «خب رژيم امروز كه خراب شد، پس بقيه روز را به همين روش ادامه دهم؛ فردا دوباره رژيمم را رعايت مي‌كنم». آن وقت است كه به خانه مي‌روند و همان‌طور كه برنامه‌هاي تلويزيون را تماشا مي‌كنند، بشقاب بزرگ چيپسي را كه روي آن سس گوجه بسياري ريخته شده در بغل مي‌گيرند و باز هم با احساس گناه رژيم خود را زير پا مي‌گذارند. اين حالت براي بسياري از ما آشناست؛ نه؟ ما دوست داريم خوش‌هيكل باشيم و همه از ما تعريف كنند؛ ولي بايد راه سختي را طي كنيم. ما سعي مي‌كنيم بهترين غذاهايي كه بيشترين خواص تغذيه‌اي را دارند بخوريم؛ ولي اشكال اينجاست كه انجام اين كار در همه اوقات ممكن نيست و ايده‌آل نگاه كردن به اين مقوله جز اينكه خودمان را آزار دهد، فايده ديگري ندارد. بخشي از راهي كه براي داشتن اندام و وزني مناسب و بدني سالم مي‌پيماييم، آگاهي از موانعي است كه سر راه رسيدن به اين هدف قرار دارند. در اينجا درباره خطاهايي كه همه ما در رژيم گرفتن انجام مي‌دهيم، مي‌خوانيد و ياد مي‌گيريد چه كار كنيد كه در اين دام‌ها نيفتيد و در صورت گرفتاري چطور شرايط را به نفع خود و سلامتي‌تان تغيير دهيد.

افزايش وزن درد‌سر دوران يائسگي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
يائسگي زماني رخ مي‌دهد كه بدن يك زن، ديگر تخمك‌گذاري نمي‌كند و قاعدگي او متوقف مي‌شود. يائسگي معمولا به معني آخرين قاعدگي يك زن است. سن متوسط آن 51 سال است، ولي مي‌تواند بسيار زودتر يا بسيار ديرتر هم باشد. اگر يائسگي پيش از 45 سالگي روي دهد، آن را يائسگي زودرس مي‌گويند. پس از يائسگي و در يك دوره معمولا ده ساله يا بيشتر، فرد شاهد تغييراتي در پوست خود نيز خواهد بود. خشكي پوست افزايش مي‌يابد، چروك مي‌خورد و در بافت مو نيز تغييراتي به وجود مي‌آيد. همچنين ديواره واژن نازك‌تر و خشك‌تر مي‌شود، سينه‌ها نيز سفتي گذشته خود را از دست مي‌دهند و تراكم توده استخواني به سرعت كاهش مي‌يابد. در اين سنين است كه زنان در معرض ابتلا به پوكي استخوان قرار مي‌گيرند. به خاطر داشته باشيد كه يائسگي يك تجربه شخصي است و هر زني ممكن است در اين دوران حالات متفاوتي داشته باشد. ممكن است بعضي افراد همه علائم بالا و بعضي ديگر فقط تعدادي از آنها را تجربه كنند. بهترين كار در هنگام مشاهده اين علائم مشورت با پزشك متخصص است.

افزايش وزن
در اين دوران تقريبا دو زن از هر سه زن افزايش وزن خواهند داشت كه بيشتر آنها بين 5 تا 5/7 كيلوگرم وزن‌شان اضافه مي‌شود. اين افزايش وزن بيشتر در محدوده شكم بروز پيدا مي‌كند كه به اين نوع چاقي، چاقي سيبي شكل گفته مي‌شود. پيش از يائسگي اضافه وزن خودش را در اطراف ران‌ها، باسن و بازوها نشان مي‌داد، ولي در دوران يائسگي در اطراف شكم بيشتر بروز مي‌يابد.

توت‌فرنگي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
توت‌فرنگی وحشي از دیرباز مصرف دارويي داشته است. به عنوان مثال برگ و ریشه آن كه حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن مي‌باشد براي درمان اسهال و به عنوان داروي ادرارآور مصرف مي‌شده است. پرورش توت‌فرنگي از قرن چهاردهم در فرانسه شروع شد و سپس به ايران انتقال يافت. توت فرنگی به صورت خام، جوشانده، مربا، شربت و بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 خواص تغذیه‌ای توت فرنگی
توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامینC، فولات، پتاسیم و آنتی‌اكسیدان‌هاست كه باعث افزایش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاي سلامتی مي‌شود. همچنین حاوی املاح كلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. از مواد موثر و مهم آن می‌توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات‌ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد. توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و كالری كمی دارد. یك واحد توت فرنگی معادل 8 عدد مي‌باشد كه 50  كيلو كالری انرژی دارد. توت فرنگی مانند سایر توت‌ها (شاه‌توت، توت سفید و تمشك) پاك‌كننده روده و مثانه است. املاح معدنی موجود در آن خاصیت مسهلی به آن بخشیده است؛ زیرا این املاح عضلات روده را به حركت وادار می‌كنند. به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است. پژوهش‌هاي اخیر نشان داده است، مصرف روزانه یك واحد توت‌فرنگی ميزان فولات خون را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش و فشار خون و همچنين مقدار هموسیستئین خون را كاهش می‌دهد. هموسیستئین اسیدآمینه‌ای است كه مقدار زياد آن باعث مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود. همچنین توت‌فرنگی دارای مقادیر بالایی آنتی‌اكسیدان‌ها مانند الاژیك اسید و آنتوسیانین (رنگدانه قرمز) است كه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقي موثرند.

طعم ســـلامــت در غذاهاي بـــهاري

نوشته : مترجم: اعظم اسلامي مجد 
امروزه، با آنكه خوردن غذاهاي فصلي همچنان در ميان مردم رايج است، اما مفهوم واقعي خود را از دست داده.
با شيوه‌هاي جديد و پيشرفته پخش و توزيع غذاها، انواع و اقسام خوردني‌ها در سرتاسر جهان مورد استفاده عموم قرار مي‌گيرد و به سختي مي‌توان غذاهاي هر فصل را جدا كرد. اما به هر حال، خريدن محصولات غذايي فصل از سوپرماركت‌ها و بقالي‌هاي محلي، نه تنها به تقويت كشاورزي منطقه كمك مي‌كند، بلكه اين اطمينان را نيز به شما مي‌دهد كه بهترين مواد غذايي با بالاترين كيفيت و طعم و تازگي را مصرف مي‌كنيد. چنين محصولاتي عاري از هرگونه مواد نگهدارنده هستند. علاوه بر اين، خوردن غذاهاي فصلي و منطقه‌اي يكي از سالم‌ترين روش‌ها براي ايجاد تعادل بدن در گردش فصل‌ها و تغييرات آب و هوايي است.

پيش به سوي غذاهاي سبز
فصل بهار با خود گرما و روشني مي‌آورد و به ما فرصتي مي‌دهد تا كمي از غذاهاي سنگين زمستان فاصله بگيريم. بهار فصل رشد و جوانسازي دوباره است. اغلب مردم در اين فصل با هم پيمان پاكسازي مي‌بندند؛ اما مهم‌تر از همه، بهترين زمان براي استراحت دادن به سيستم گوارش بدن است. پس چرا طراوت بهار را به آنچه مي‌خوريم تعميم ندهيم. در زير 10 مورد از تازه‌ترين و سالم‌ترين غذاهاي مربوط به اين فصل آمده است:

غذاهايي كه دوستدار زيبايي‌اند





نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تغذيه مناسب يكي از عوامل مؤثر در حفظ سلامتي است كه بر زيبايي و سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و چشم‌ها  تاثير بسزايي دارد. رژيمي كه از لحاظ تركيبات گياهي غني باشد، ترميم DNA را تحريك مي‌كند، باعث توليد بيشتر كلاژن مي‌شود، التهاب را كاهش مي‌دهد و پوست را براي مدت طولاني‌تري جوان نگه مي‌دارد. كرم‌ها و لوسيون‌ها به بهبود وضعيت پوست كمك مي‌كنند؛ ولي چيزي كه بيش از همه تعيين‌كننده است، رژيم غذايي شماست. زيبايي پوست به سلامت عمومي بدن بستگي دارد. براي داشتن پوستي سالم و درخشان، بايد يك زندگي سالم داشته باشيد و يكي از مهم‌ترين گام‌ها در جهت رسيدن به اين هدف، داشتن يك رژيم غذايي سالم و اصولي است. بنابراين اگر مي‌خواهيد پوستي سالم و زيبا داشته باشيد، بايد در رژيم غذايي‌تان تغييراتي اعمال كنيد. اگر غذاهاي زير را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد، در جهت حفظ و ارتقاي سلامتي و زيبايي پوست خود گام مثبتي برداشته‌ايد.

برخي از انواع توت‌ها
توت‌ها يكي از موثرترين موادي هستند كه در جلوگيري و به تعويق انداختن پيري پوست موثرند. اين ميوه به حفظ خاصيت ارتجاعي پوست، تقويت لثه‌ها و سلامت چشم‌ها كمك مي‌كند.

توت فرنگي
توت فرنگي از ساختار كلاژن پوست محافظت مي‌كند. كلاژن همان چيزي است كه پوست را مستحكم نگه مي‌دارد. زماني كه سطوح كلاژن در پوست افت مي‌كنند و تحليل مي‌روند، پوست چروك مي‌خورد.

در مورد رژیم گــیـاهـخـواری چه می‌دانید ؟


نوشته  : آسیه محمدزاده کارشناس ارشد تغذیه 
گیاهخواری با پیدایش انسان بر روی زمین آغاز شده است. انسان‌های اولیه در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کردند و خوراك آنها میوه درختان بود. اما به دليل پیشامدهای ناگهانی مانند زمین‌لرزه، سیل و غیره به نواحی دیگری كوچ کردند و به علت تغییرات آب و هوایی، كمیاب شدن میوه‌ها و گرسنگی مجبور شدند از گوشت جانورانی كه برای دفاع از خود می‌كشتند، بخورند و پس از كشف آتش این عادت را حفظ نمودند. بودا، زرتشت، فیثاغورث، سقراط، افلاطون، مولانا و عطار نیشابوری از جمله افراد گیاهخواري بودند كه به شاگردان و پیروان خود نيز این شیوه را توصیه مي‌كردند.
گیاهخواری چیست؟
در مقابل رژیم همه چیزخواري (Omnivorous Diet) كه شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی می‌شود، رژيمي به نام رژیم گیاهخواری(Vegetarian Diet)  وجود دارد كه محدود به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشت‌ها و محصولات حیوانی است.
انواع رژیم گیاهخواری
Lacto-vegetarian Diet: در اين رژيم، افراد علاوه بر غذاهای گیاهی، فرآورده‌های لبنی به جز بستنی را  نیز مصرف می‌کنند.
Ovo-vegetarian Diet: در اين رژيم، افراد علاوه بر غذاهای گیاهی مي‌توانند تخم‌مرغ نیز مصرف کنند.
Lacto-ovo-vegetarian Diet: در اين رژيم، علاوه بر غذاهای گیاهی، از شیر و تخم مرغ نيز استفاده می‌شود. اين رژيم متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.

پُرخوري عوارض و راهكارها

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
همه ما دوست داريم جسم و رواني سالم داشته باشيم، ولي اين امر به راحتي ميسر نيست. براي داشتن بدني سالم، رعايت يك رژيم غذايي صحيح و علمي لازم است و مراقبت از سلامت روان هم قواعد خاص خودش را دارد. ما سعي مي‌كنيم در حد امكان غذاهاي سالم بخوريم و حجم غذاي خود را كاهش دهيم. ميزان موفقيت در اين كار براي افراد مختلف يكسان نيست. بعضي افراد مي‌توانند اين برنامه تغذيه صحيح و به اندازه را دقيقا رعايت كنند و بسياري هم پس از مدتي رعايت كردن رژيم غذايي، تحمل خود را از دست مي‌دهند و به شدت پرخوري مي‌كنند. اين افراد پس از اين اتفاق به شدت احساس گناه مي‌كنند و نمي‌دانند كه آيا مي‌توانند  همان روند سالم قبلي را ادامه دهند يا  خير. بايد ديد دليل اين شكست و رو آوردن به پرخوري چيست. عوامل گوناگوني مانند عوامل رواني، جسمي و محيطي در اين موضوع دخيل هستند. در زير تعدادي از اين عوامل را مي‌خوانيد.

استرس و كورتيزول
1-يكي از دلايل پرخوري فشارهاي عصبي و استرس است. وقتي شما به طور مزمن استرس داشته باشيد، بدن‌تان هورمون‌هايي مانند كورتيزول را به مقدار زياد ترشح مي‌كند كه به مرور باعث افزايش اشتها و در نتيجه پرخوري مي‌شود. دكتر اليسا اپل، دانشيار دانشگاه كاليفرنيا در سان فرانسيسكو و دپارتمان روانپزشكي، مي‌گويد: «كورتيزول باعث مي‌شود ما به غذاهايي كه چربي، قند و نمك آنها زياد است، تمايل پيدا كنيم.» سلول‌هاي چربي هم كورتيزول توليد مي‌كنند. اگر هم چاق باشيد و هم زندگي پر استرسي داشته باشيد، سطح خوني اين هورمون در بدن‌تان بالا خواهد رفت.

توصيه‌هاي مهم براي حفظ وزن دلخواه

نوشته  : دكتر بهمن محمدي 
فرقي نمي‌كند كه هميشه وزن مناسبي داشته‌ايد و يا مدتي است كه وزن خود را كاهش داده و مي‌خواهيد وزن دلخواه خود را حفظ كنيد. با رعايت توصيه‌هاي زير بدون نياز به رژيم غذايي وزن خود را كنترل كرده و اندام متناسب خود را حفظ كنيد:
از استراحت و خواب زياد بپرهيزيد. عموما هشت ساعت خواب در شبانه‌روز كافي است.
سر ساعت معيني بخوابيد و غذاي خود را هر روز در وقت مشخصي صرف كنيد. داشتن نظم در تغذيه و استراحت به كنترل وزن كمك مي‌كند. زندگي كم‌تحرك عامل چاقي است. روزانه نيم تا يك ساعت فعاليت جسماني مانند پياده‌روي داشته باشيد و در زمان پياده‌روي و تا دو ساعت پس از آن به جز آب هيچ غذايي نخوريد (نوشيدن آب مفيد است و توصيه مي‌شود). خوردن ته‌ديگ، شربت، نوشابه، غذاهاي چرب، شيريني، شكلات، تنقلات و نظاير آنها چاق‌كننده است از مصرف آنها بپرهيزيد يا به مقدار كم بخوريد. آبميوه، بيسكوئيت، نان خشك و نان سوخاري نيز وزن را افزايش مي‌دهد؛ اما مي‌توانيد در حد متعادل از اين موادغذايي استفاده كنيد. خوردن نوشابه‌هاي رژيمي و آجيل و بستني به مقدار متعادل و گاه به گاه بلامانع است. لبنيات مصرفي نظير ماست، پنير و شير بايد كم‌چرب (چربي كمتر از 5/2 درصد) باشد. از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كنيد. اين روغن‌ها حاوي اسيدهاي چرب ضروري هستند و براي سلامت قلب و عروق مفيدند. بهترين روغن‌ها به ترتيب: روغن زيتون، كانولا، سويا، آفتابگردان، هسته انگور و ذرت مي‌باشند. سعي كنيد همه روزه از انواع ميوه‌جات به مقدار متعادل بخوريد. خوردن قند و شكر و ساير مواد قندي توصيه نمي‌شود. مصرف آنها را كاهش دهيد. مواد قندي و ميوه را در طول روز تقسيم كرده و از مصرف آنها در يك نوبت خودداري كنيد.

فلفل دلمه‌اي بخوريد تا جوان بمانيد.

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
يكي از بهترين سبزيجاتي كه مي‌تواند با چين و چروك پوست مبارزه كند، فلفل دلمه‌اي است. فلفل دلمه‌اي انواع مختلفي دارد و به رنگ‌هاي زرد، قرمز، سبز و نارنجي موجود مي‌باشد. اما رنگ قرمز آن اثر بيشتري بر روي چين و چروك‌هاي پوست دارد. انواع فلفل دلمه‌اي منبعي غني از ويتامين A و C مي‌باشد. ويتامين  A از ويتامين‌هاي محلول در چربي بوده و مي‌تواند به راديكال‌هاي آزاد موجود در سلول‌هاي چربي كه براي بدن مضر هستند حمله كرده و آنها را از بين ببرد. ويتامين C نيز از ويتامين‌هاي محلول در آب است و به راديكال‌هاي آزاد كه در بخش مايع سلول‌ها وجود دارند حمله كرده و آنها را از بين مي‌برد. بنابراين، فلفل دلمه‌اي با از بين بردن راديكال‌هاي آزاد و مضر كه به نوعي موجب تضعيف كلاژن مي‌گردند از پوست دفاع مي‌كند و پوستي سالم با بافتي محكم و چين و چروك كمتر به شما هديه مي‌دهد.
پوستي سالم و شاداب و رگ‌هايي سالم!
آيا مي‌دانيد راديكال‌هاي آزاد يكي از عوامل مهم ايجاد كلسترول در رگ‌هاي خوني بدن هستند؟ كلسترول موجود در خون به عروق خوني و سلول‌هاي عصبي آسيب مي‌رساند. از طرفي لازمه داشتن پوستي جوان، سالم، زيبا، عروق خوني و سلول‌هاي عصبي سالم است، زيرا در صورت عدم سلامت رگ‌هاي خوني مجاور پوست، پوست نمي‌تواند مواد مغذي و مبارزه كننده با چين و چروك را از رگ‌هاي خوني دريافت كرده و علائم پيري پوست را به تأخير بيندازد. انواع فلفل دلمه‌اي با رساندن ويتامين A و C لازم به بدن (دو ويتامين مبارزه كننده با راديكال‌هاي آزاد) نه تنها با نابود كردن راديكال‌هاي آزاد از پيري پوست جلوگيري مي‌كند، بلكه سبب بهبود عملكرد عوامل غذا رساندن به پوست (رگ‌هاي خوني) نيز مي‌گردد.

رژيم غذايي براي نوجوانان

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تغذيه يك كودك از زمان تولد تا بزرگسالي روي سلامت او تاثير بسزايي داشته و حتي از بسياري مشكلات از جمله اضافه وزن، استخوان‌هاي ضعيف و ديابت پيشگيري مي‌كند. از آنجا كه هر مرحله از زندگي نيازهاي تغذيه‌اي متفاوتي دارد، لازم است تمام گروه‌هاي غذايي متناسب با اين نيازها در رژيم غذايي گنجانده شود. اگرچه تغذيه در رده‌هاي مختلف سني از كودكي تا پيري بسيار مهم است، اما تغذيه نوجوانان اهميت بيشتري داشته و تاثير بسزايي در سلامت آينده آنها دارد. براي سلامت نوجوانان به توصيه‌هاي غذايي زير توجه كنيد:
 مصرف انواع غذاها
 داشتن رژيم غذايي متعادل همراه با فعاليت فيزيكي
 انتخاب رژيم غذايي سرشار از حبوبات، سبزي و ميوه
 پيروي از رژيم غذايي كه كمتر در آن چربي‌هاي اشباع‌شده و كلسترول وجود داشته باشد

 انتخاب رژيم غذايي با نمك و قند متوسط
 رژيم غذايي سرشار از كلسيم و آهن كافي براي تامين نيازهاي بدن در دوران رشد يافته
چه خوب است عادات سالم صحيح خوردن و ورزش منظم در برنامه زندگي نوجوانان قرار گيرد و خانواده براي اين عادات، برنامه منظم داشته باشد. بهتر است والدين خود نيز از اين برنامه‌ها پيروي كرده و بيشتر از محصولات كم كالري و كم چربي استفاده كنند. هرم غذايي نوجوانان بايد به گونه‌اي باشد كه در آن پنج وعده غذايي و هر آنچه براي سلامت لازم است، گنجانده شود. همچنين غذاهايي كه حاوي ميزان بالايي چربي، روغن و قند هستند، بايد كمتر استفاده شود. تعداد وعده‌هاي غذايي به اندازه غذايي كه نوجوان مصرف مي‌كند، بستگي دارد. غذاهايي در حجم زياد به عنوان بيش از يك وعده غذايي شناخته مي‌شوند و غذاهايي با حجم كم، جزئي از يك وعده كامل هستند.

آلـوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
شايد درباره خواص دارويي و درماني گياه آلوئه‌ورا بسيار شنيده‌ايد، اما در شماره‌گذشته و در ادامه اين شماره به تفضيل خواص مفيد و توانايي‌هاي درماني آن برايتان خواهيم گفت.
شيره آلوئه‌ورا
شيره اين گياه داراي خواص مفيد و متعددي است. اگر مي‌‌خواهيد از فوايد اين گياه پرخاصيت بهره‌مند شويد، روزانه 60 تا 120 گرم از شيره آلوئه‌ورا بنوشيد. اگر هر روز اين كار را بكنيد، جريان خون‌تان بهتر مي‌شود، هضم غذاي‌تان بهتر انجام مي‌گيرد و روده‌هاي‌تان پاك مي‌شود. اين گياه داراي خواص سم‌زدايي است و مي‌تواند سموم را از جريان خون پاك كند. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شيره آلوئه‌ورا ضد باكتري و ضد قارچ بودن آن است. به همين دليل استفاده از شيره اين گياه موجب حفظ سلامتي مي‌شود.
شيره آلوئه‌ورا و كاهش وزن
يكي از مفيدترين خواص اين گياه كمك به كاهش وزن است. آلوئه‌ورا در واقع با تحريك متابولسيم موجب مي‌شود كه بدن كالري بيشتري بسوزاند. انرژي لازم براي اين كار از چربي و كربوهيدارت‌ موجود در بدن به دست مي‌آيد. نوشيدن شيره‌ آلوئه‌ورا به صورت روزانه با چند بار ورزش در هفته برابري مي‌كند. آلوئه‌ورا داراي مقادير زيادي پروتئين كلاژن است و زماني كه شما شيره آن را مي‌نوشيد، بدن بايد براي جذب پروتئين انرژي بيشتري مصرف كند و همين موجب كاهش وزن مي‌شود. به علاوه، با مصرف روزانه شيره اين گياه حجم كمتري از غذا در روده باقي مي‌ماند و به اين ترتيب انرژي كمتري از غذاها جذب مي‌گردد.

ميخواهم چاق شوم چه كار كنم؟

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
اين روزها همه جا صحبت از افراد چاقي است كه مي‌خواهند لاغر شوند و براي كاهش وزن‌شان به انواع و اقسام روش‌ها متوسل مي‌شوند. به طور قطع شما هم در راديو و تلويزيون و مجلات و روزنامه‌ها و وب سايت‌هاي گوناگون درباره اين مقوله چيزهاي زيادي شنيده‌ايد و خوانده‌ايد. چاق‌ها از اينكه لاغر شدن خيلي سخت است، هميشه شكايت دارند و بعضي‌ها هم مي‌گويند كه به هيچ وجه لاغر نمي‌شوند و اگر آب هم بخورند چاق مي‌شوند، ولي گروه ديگري هم هستند كه درست عكس دسته اول دوست دارند چاق شوند و به جاي اندامي تركه‌اي و ظريف، عضلاتي ستبر و حجيم داشته باشند. لاغري بيش از اندازه هم خطراتي به دنبال دارد كه افزايش خطر ابتلا به پوكي استخوان و طولاني شدن دوران نقاهت بعد از بيماري‌ها از جمله آنهاست. خوشبختانه مي‌توان با يك رژيم غذايي صحيح و برنامه ورزشي منظم و علمي وزن اين افراد را افزايش داد و حجم عضلات‌شان را هم بيشتر كرد. برخي از افراد لاغر كه دوست دارند چاق شوند، به طور طبيعي لاغر هستند و چه خيلي غذا بخورند و چه كم، باز هم همچنان لاغرند. اين عده هميشه باعث حسرت گروه اول هستند. شايد فكر كنيد كه كار اين دسته راحت است و فقط كافي است حسابي بخورند تا چاق شوند و شايد هم آرزو كنيد جاي آنها باشيد؛ ولي كار لاغر‌هايي كه مي‌خواهند چاق شوند هم خيلي آسان نيست. آنها هم بايد از رژيم غذايي مناسبي پيروي كنند و به طور منظم و علمي تمرينات ورزشي انجام دهند تا به تدريج بر وزن‌ و حجم عضلات‌شان افزوده شود. در اينجا درباره اين روند و چگونگي موفقيت در انجام آن مي‌خوانيد.اگر بخواهيد هفته‌اي نيم كيلو وزن اضافه كنيد، بايد 3500 كيلو كالري مصرف نماييد، يعني براي اينكه وزن‌تان درهفته نيم كيلو افزايش يابد، بايد هر روز 500 كيلوكالري اضافه‌تر دريافت كنيد.

آجيل و مغزها

نوشته  : مينا ميران 
بر اساس شواهد میوه‌های مغزدار از 10000 سال قبل از میلاد مسیح به عنوان منبع غذایی انسان بوده‌اند. اين میوه‌ها حاوی مواد مغذی و ارزشمندی هستند که در حفظ و سلامت بدن نقش دارند. امروزه بیش از 25 نوع از آنها در سراسر دنیا می‌روید. این گروه از مواد غذیی سرشار از پروتئین، مواد معدنی و بسیاری از ریزمغذی‌ها می‌باشند. بر اساس آخرین پژوهش‌ها، افرادی که روزانه 5/42 گرم خشکبار در روز مصرف می‌کنند، بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها کاهش مي‌يابد. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارند. پژوهشگران اعلام کردند، مصرف روزانه يك مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم، سرطان پروستات، ریه و روده را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد و از میزان ابتلا و پیشرفت سرطان سینه در زنان جلوگیری می‌کند. آنها همچنین اعلام کردند، افرادی که میوه‌های مغزدار را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند، دو تا سه سال بیشتر عمر می‌کنند. خشکبار سرشار از اسید‌های چرب لینولنیک و لینولئیک است که برای رشد فیزیکی وذهنی ضروری است و به دلیل داشتن اسید‌های چرب غیراشباع، کلسترول خون را بالا نمی برد. فسفر و کلسیم موجود در خشکبار به ساخت استخوان و دندان و منیزیم آن به تعادل و عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب کمک می‌کند. خشکبار سرشار از چربی و پروتئین می‌باشد، به همين دليل احساس سیری طولانی مدتی به شخص دست می‌دهد و دیرتر گرسنه مي‌شود.
در ذیل به برخی خواص میوه‌های مغزدار اشاره شده است.

خواص گريپ فروت

نوشته  پژوهشگر دكتر فاطمه باقري 
گريپ فروت ميوه‌اي تو پُر، خوش‌طعم و مغذي است كه:
- سرشار از ویتامین C و پتاسیم مي‌باشد.
- منبعی غنی از فولات، آهن، كلسیم و سایر مواد معدنی است.
- انواع سرخ و صورتی آن  سرشار از بتاكاروتن است كه بدن آن را به ویتامین A تبدیل مي‌كند.
- فیبر گیاهی گريپ فروت، فراوان است، ولی كالری كمي دارد.
- دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است كه از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جلوگيري مي‌كند.
نكته:
 گريپ فروت ممكن است در افراد حساس به مركبات، واكنش حساسیت‌زا ایجاد كند. نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده حاوي ویتامین C، 325 گرم پتاسیم، 25 میكروگرم فولات، 40 میلی‌گرم كلسیم و 1 میلی‌گرم آهن است. یك فنجان گریپ فروت شیرین‌نشده( بدون شكر) حاوي مقدار 95 میلی‌گرم ویتامین C و بیش از 150 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده مي‌باشد. همچنین بسیاری ديگر از مواد مغذی در آن وجود دارد. در گذشته، بسیاری از افراد از خوردن گریپ فروت بدون شكر، به دليل عصاره تلخ و ترش آن، خودداری می‌كردند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه شیرین حاصل می‌شود. اگر آب پرتقال و گریپ فروت را با هم تركيب كنيد، نوشابه نیروبخشی به دست می‌آید كه نیاز به شیرین كردن ندارد. براساس برنامه‌های رژیم غذایی كه طی سال‌ها از سوی سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا تنظیم شده، معلوم شده است كه گریپ فروت قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها دارد.گریپ فروت، میوه‌ای مفید برای متعادل ساختن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می‌نشاند.

دیابتی‌ها باید ماهانه ویزیت شوند


خبرگزاری فارس: دیابتی‌ها باید ماهانه ویزیت شوند
 یک فوق تخصص غدد به بیماران دیابتی توصیه کرد که ویزیت‌ ماهانه خود را فراموش نکنند و به صورت مرتب قند خون خود را آزمایش کنند. البته بیمه‌ها نیز باید هزینه ویزیت ماهانه، آموزش و مشاوره این بیماران را بپردازند تا از عوارض شدید بعدی جلوگیری شود.

ایرج حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: اگر فرد مبتلا به دیابت نوع یک باشد ممکن است که هر دو هفته یکبار به معاینه پزشکی احتیاج داشته باشد اما اگر دیابت وی پایدار و از نوع 2 باشد معمولاً هر 3 ماه یکبار توصیه می‌شود که قند خون خود را کنترل کند.
وی ادامه داد: مراجعه بیماران دیابتی به چشم پزشک سالی یکبار از بدو تشخیص بیماری لازم است و این امر باید سالانه تکرار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: عوارض کلیوی از دیگر عوارضی است که بیماران مبتلا به دیابت را درگیر می‌کند بنابراین از بدو تشخیص این بیماری سالانه باید به پزشک معالج مراجعه کنند و تست ادرار بدهند.
حیدری گفت: زخم پا و عوارض پا از شایع‌ترین بیماریهای دیابتی هاست که بیماران دیابتی را مبتلا می‌کند بنابراین توصیه می‌شود که این بیماران روزانه پای خود را چک کنند و هر ماه برای معاینه به پزشک مراجعه کنند تا با دستگاهی ویژه اختلال حس را در پاهایشان تشخیص دهند.
حیدری معاینه سالانه قلب و انجام نوار قلب را از دیگر توصیه‌های ضروری به بیماران دیابتی عنوان کرد و گفت: از مقوله‌های دیگری که باید در این زمینه به آن توجه شود آموزش است که هر سال باید این آموز‌ش‌ها به بیماران داده شود و چنانچه تکراری هم بود به صورت مداوم  وجود داشته باشد.

نشانه‌های گرسنگی کاذب را بشناسید

گرسنگی

وقتی معده شما شروع به سروصدا می‌کند، معمولا این سر و صداها به این معنی است که شما گرسنه هستید و بدنتان به مواد غذایی نیاز دارد.
 
به گزارش ایسنا، گرسنگی روشی است که بدن به واسطه آن به شما اعلام می‌کند به مواد مغذی احتیاج دارد تا بتواند به کارها و فعالیت‌های خود بهتر ادامه دهد. اما گاهی اوقات نشانه‌ها و واکنش‌های دیگری در بدن وجود دارند که اگر آنها را به درستی درک نکنید ممکن است به هله هوله‌خوری و مصرف تنقلات ترغیب شوید.
به گزارش سایت اینترنتی هلث دی نیوز، آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده در این مقاله علائم «گرسنگی کاذب» را منتشر کرده که به قرار زیر است:
1-  گاهی تشنگی موجب می‌شود بی‌دلیل کالری وارد بدن خود کنید. برای ارضای این حس کافی است یک لیوان آب بنوشید تا به مصرف نوشابه‌های مضر نیاز پیدا نکنید.

چطور باهوش، خوشحال، سبک و عضلانی باشید؟


ظرفیت‌های آشپزخانه‌تان را بشناسید و برای همه نیازهای خود غذای مناسب را انتخاب كنید
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: ظرفیت‌های آشپزخانه‌تان را بشناسید و برای همه نیازهای خود غذای مناسب را انتخاب كنید

پیاز

محققان پیشنهاد می‌كنند پیاز را برای طراوت ذهنی خود استفاده كنید. محققان ژاپنی دریافته‌اند محتوای سولفور باعث خنثی شدن سمومی می‌شوند كه عملكرد ادراكی مغز را با محدودیت مواجه می‌كنند.پیشنهاد:می‌توانید پیاز را با ادویه كاری بخورید.
ساردین

ماهی‌های چرب به ویژه ساردین و سالمون را به دلیل ویتامین D آ‌نها در برنامه غذایی خود بگنجانید. 80 گرم ماهی ساردین نیمی از ویتامین D مورد نیاز روزانه شما را تامین ‌می‌كند. ویتامین D با محافظت از مسیرهای مغزی به تقویت حافظه كمك می‌كند. پیشنهاد: ماهی  با نان تست داغ.

افراد مبتلا به پوکی استخوان بدون مشورت پزشک مکمل غذایی استفاده نکنند


پوکی استخوان روندی که به چند فاکتور فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب در معرض آفتاب قرار گرفتن بستگی دارد.
دکتر اکبری فیزیوتراپیست در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  پوکی استخوان روندی است که به چند فاکتور بستگی دارد؛ فعالیت فیزیکی، تغذیه مناسب، قرار نگرفتن درمعرض آفتاب بستگی دارد.
 وی در ادامه عنوان کرد: اگر بدن کمبودی از این سه عامل در خود احساس کند فرد در معرض ابتلا  به پوکی استخوان قرار می گیرد.
 دکتر اکبری در مورد مقاوت فرد در برابر هورمونهای بدن بیان داشت: در دوران مونوپوز که در سن 45 تا 50 سالگی که فعالیت ماهیانه در زنان کمتر می شود ترشح و هورمونهای کاهش پیدا می کند و فرد به این بیماری دچار می شود.
 وی افزود: همچنین در آقایان بالای 50 سال وقتی که فعالیت فیزیکی با کاهش روبرو می شود،
شرایط برای پوکی استخوان یا Osteoprosis ایجاد می شود.
 وی تاکید کرد:  بهتر است افراد مبتلا به پوکی استخوان بعد از ثابت شدن Osteoprosis از قرص های مکمل به صورت مرتب استفاده کنند در غیر این صورت مصرف خود سرانه این داروها به سیستمهای گوارشی و کلیوی فشار غیر متعارف وارد می کند.
 دکتر اکبری در پایان افزود: سنجش استخوان محدودیت خاصی ندارد و فرد مراجعه کننده به پزشک علامتهایی را ذکر می کند و با تشخیص پزشک بیمار به تراکم استخوان رجوع می کند.

خوردن مواد غذايي خشك در پيشگيري از تهوع صبحگاهي زنان باردار مؤثر است

  حدود نيمي از زنان حامله در طي حاملگي دچار تهوع و استفراغ مي شوند و خوردن مواد غذايي خشك در پيشگيري از تهوع صبحگاهي زنان باردار مؤثر است.
به گزارش خبرنگار وب دا، متخصص زنان و زايمان با بيان اين مطلب گفت: تهوع و استفراغ يكي از شكايت هاي شايع زنان در نيمه اول حاملگي است و معمولا بين اولين و دومين عادت ماهانه فراموش شده، آغاز مي شود  تا حدود هفته 14 تا 16 بارداري ادامه مي يابد.
دكتر فرناز اهدايي وند با بيان اين كه اين حالت در ابتداي صبح بيشتر است،‌تصريح كرد:‌ تهوع صبحگاهي درمان قطعي ندارد و علت آن احتمالا تغييرات هومرموني و مشكلات روحي است.
وي ابراز داشت: خانم هاي باردار مي توانند جهت كاهش و كنترل اين عارضه صبح ها قبل از برخاستن از رختخواب مقداري مواد عذايي خشك مانند يك تكه نان، بيسكوييت يا كلوچه مصرف كنند.
اين متخصص زنان و زايمان به زنان باردار توصیه کرد: تا آنجا كه ممكن است معده در هيچ زماني خالي نباشد يعني به مدت طولاني گرسنه نمانند و از مصرف غذاهاي چرب، سرخ كرده و پر ادويه خودداري كنند.
دكتر اهدايي وند يادآور شد: دوره هاي استراحت در روز را افزايش داده و از مايعات بين وعده هاي غذايي استفاده نكنيد همچنين در زمان بروز اين عارضه حمايت روحي و رواني همسر نيز كمك كننده است.
وي خاطرنشان كرد: در صورت عدم بهبودي زير نظر پزشك تجويز ويتامين B6 در درمان تهوع و استفراغ مؤثر است و در موارد شديد و غير قابل كنترل نياز به بستري و تجويز داروي ضد استفراغ است.

25 ميليون نفر از ايرانيان، چاق هستند

یک متخصص تغذیه گفت: 1/1 ميليارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاق هستند كه 25 ميليون نفر از آن‌ها را ايرانيان تشكيل مي‌دهند.
به گزارش وب دا، دکتر محسن تقی زاده با اشاره به اینکه 30 تا 50 درصد افراد بالاي 20 سال و  60درصد از افراد بالاي 30 سال در ايران دچار افزايش وزن و چاقي هستند، افزود: همچنين 12 تا 18 درصد از نوجوانان ايراني اضافه وزن دارند که مستعد چاق شدن در آینده هستند. 
وی تصریح کرد: زندگی ماشینی در شهرها باعث شده است که اکثر شهرنشینها خوردن غذا در رستوران ها و نيز خوردن غذاهای پرکالری و چرب مانند فست فودها را به عنوان تفریح در برنامه زندگی خود قرار دهند و به دلیل کمبود وقت و بی حوصلگی ناشی از سختی کار، تفریحات با فعاليت زياد بدني را کنار بگذارند.
این متخصص با بیان اینکه کمبود وقت برای پختن غذا نیز به تدریح باعث تغییر عادات غذایی مردم کشور شده است، اذعان داشت: مصرف غذاهای نیمه آماده و آماده، انواع سوسیس، کالباس و فست فودها، انواع سس های چرب و مواد خوراکی سیر کننده و پر کالری بیش از پیش بین خانوادهای ایرانی رواج یافته است و می توان گفت الگوی غذایی مردم ایران تا حدود زیادی تغییر کرده است.
وی افزود: متاسفانه مصرف لبنیات، سبزیجات و ميوه ها که نقش مهمی در کنترل وزن و رساندن مواد لازم به بدن را ایفا می کنند از سبد تغذیه خانواده ها کنار گذاشته شده است.
به گفته وی، رواج بازیهای کم تحرک به ویژه بازیهای کامپیوتری بین گروه سنی کودک، نوجوان و حتی جوانان و کنار گذاشتن بازیهای پرتحرک و تفریحات دسته جمعي باعث افزایش چاقی در این گروه سنی شده است و این روند همچنان رو به افزایش است.
دکتر تقی زاده در پایان یادآور شد: انجام فعاليت‌‏هاي بدني و ورزش از مهمترين عوامل تسهيل كننده كاهش وزن در افراد چاق است و مهمترين نقش را در پيشگيري از افزايش وزن افراد و  بهبود وضعيت چربي‌‏هاي خون دارد.