روغن ماهی برای بیماران کلیوی مفید است







پزشکان کانادایی در یک مطالعه جدید تاکید کردند که مصرف کپسول‌های روغن ماهی می‌تواند به بهبود نتایج دیالیز در بیماران کلیوی کمک کند.

به گزارش ایسنا، پزشکان انستیتو مطالعات سلامت لوسان در کانادا تصریح کردند که روغن ماهی با کاهش مشکلات قلبی و عروقی در این بیماران به بهبود حال آنها به ویژه پس از انجام دیالیز کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دکتر لوئیس مویست و دستیاران وی در این انستیتو با مطالعه روی گروهی از بیماران کلیوی که دیالیز می‌شدند، پس از 12 ماه متوجه شدند مصرف روغن ماهی مانع از بسته شدن عروق مصنوعی می‌شود که برای انجام همودیالیز به سیاهرگ بیماران، متصل می‌شوند.

بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!

استفاده مناسب و کافی از این مواد یکی از اولین، راحت‌ترین، بی‌ضررترین و اقتصادی‌ترین روش‌های کاهش چربی و قند خون در افراد است.

امروزه استفاده مناسب و کافی از فیبرهای غذایی یکی از اولین، راحت‌ترین، بی ضررترین و اقتصادی‌ترین روش‌های کاهش چربی و قند خون در افراد می‌باشد.

فیبر یا الیاف موادی هستند که در دیواره سلولی گیاهان یافت می‌شوند و قابل گوارش درمعده انسان نیستند و قادرند بدون آنکه جذب شوند از دستگاه گوارش عبور کنند.

انواع نان و خواص آن

نان به ماده‌ای غذایی که از خمیر نمودن ماده اصلی آرد و مایهٔ خمیر و آمیزش آنها با آب یا روغن و گاه نمک و شکر و پخت خمیر در تنور یا فر بدست می‌آید.
نان (نان تخت و نازک) از آسیای مرکزی و از کشورهای پارسی‌زبان چون ایران، افغانستان و تاجیکستان سرچشمه گرفت و سپس به کشورهای جنوب آسیا چون هند و پاکستان رفت. در زبان فارسی به همهٔ نان‌ها نان گفته می‌شود، ولی در کشورهای هند و پاکستان منظور از نان، نان تنوری است.
نانها انواع مختلفی دارند که بر اساس آداب اقوام و ملل مختلف متفاوتند و هریک به تناسب و فراخور اقلیم مردم منطقه طبخ می‌شوند. به عنوان نمونه در مناطق سردسیر در ترکیب خمیر نان از چاشنی‌های گرم نظیر زنجبیل و یا حتی فلفل استفاده می‌شود. همچنین در مناطق استوایی در ترکیب آرد و یا خمیر نان از خرما استفاده می‌گردد.

نقش و اهمیت فیزیولوژی تغذیه نان و سایر محصولات صنایع پخت (کیک و کلوچه و ...):


نان غذای اصلی و پایه مردم بسیاری از کشورهای جهان را تشکیل داده و روزانه قسمت اعظمی از انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامین های گروه B مورد نیاز آن ها را تأمین می نماید. در ایران نیز حدود 65-60% پروتئین و کالری و حدود 3-2 گرم املاح معدنی و قسمت اعظم نمک طعام مورد نیاز روزانه از خوردن نان تأمین می گردد.

نقش و اهمیت فیزیولوژی تغذیه نان

کربو هیدرات وارد شده در بدن قسمت اعظمش از پلی ساکارید نشاسته تشکیل شده است. تجزیه آنزیماتیکی پلی ساکارید ابتدا در اثر فرآیند جویدن و تماس آنزیم شروع شده و به محض تماس اسید معده با آن قطع می گردد.

10 پرسش و پاسخ کاربردی درباره تغذیه

در این مطلب به 10 سوال رایج درباره‌ی مواد غذایی مختلف و گیاهان دارویی پاسخ داده شده است؛ با ما همراه باشید.
1- روغن زیتون چه رنگی بهتر است؟

روغن زیتونرنگ روغن زیتون بستگی به میزان کلروفیل موجود در آن دارد که می‌تواند از زرد تا سبز و سبز زیتونی بر حسب غلظت آن متفاوت باشد و در خواص آن تأثیرگذار نیست.

همچنین روغن زیتون در سرما کدر شده و ممکن است در دمای حدود صفر درجه توده‌های ابر مانند در آن ایجاد شود که بعضی به اشتباه فکر می‌کنند مربوط به تقلبات یا فساد آن است. در صورتی که این مسئله مربوط به جامد شدن اسیدهای چرب اشباع شده آن است و این مسئله در گرما از بین می‌رود و روغن به حالت عادی بر می‌گردد. این مسئله اکثراً در فصل زمستان و یا در صورتی که روغن را در یخچال بگذارند رخ می‌دهد.

کلید سلامت خانواده در دست مادران



نکاتی که مادران باید در انتخاب مواد غذایی مدنظر داشته باشند

انتخاب غذا
تحقیقات علمی گسترده در کشورهای مختلف جهان، این واقعیت را به اثبات رسانده که تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت، پیشگیری از بیماری ها و طول عمر انسان دارد. البته عوامل دیگری هم در این مورد موثر هستند، ولی تغذیه در این ارتباط از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نقش آب در تندرستي

آب نقش انكارناپذيري در تندرستي دارد و به طور ميانگين 60 درصد از وزن بدن را تشكيل مي دهد و عملكرد تمام سيستم هاي بدني به وجود آب بستگي دارد. نبود آب مي تواند سبب خشكي بدن شود و اين در حالي رخ مي دهد كه در بدن براي كاركردهاي عادي به اندازه كافي آب موجود نيست، حتي تحليل رفتن آب به مقدار كم - به اندازه يك تا 2 درصد از وزن بدن - نيز مي تواند از انرژي شما كاسته و خسته تان كند.
ميزان تحليل آب، مشخصه بسيار مهمي براي تعيين وضعيت تندرستي پير وجوان است.
پيامدهاي تحليل رفتن آب بدن عبارتند از:
- عطش و خشكي دهان
- خستگي و سردرد
- كم بودن يا قطع شدن ادرار
- ضعف در ماهيچه ها
- گيجي و سرگيجه
وضعيت بيماري و تندرستي
علائمي از قبيل تب، اسهال و استفراغ كه بعضا نشانگر بيماري ها هستند، سبب مي شوند بدن، مايعات بيشتري از دست بدهد. بنابراين براي جبران آن بايد مايعات را دو برابر مصرف كرد. مصرف زياد آب، بيشتر به كساني توصيه مي شود كه مشكل سنگ مثانه يا كليه (اورولوژي) دارند، اما كساني كه مشكل نارسايي كليه دارند و نيز بيماران قلبي و تيروئيدي بايد مصرف آب را محدود كنند.


منبع: http://www.taamasrar.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1614%3A1390-10-03-12-51-05&catid=71%3Awater-a-nutrition&Itemid=281

10توصیه غذایی برای داشتن خوابی خوش

 مصرف یک خوراک مختصر کم کالری (حدود 200 کیلوکالری) تقریبا 90 دقیقه پیش از خواب می تواند به داشتن خوابی آرام کمک کند. این اسنک باید سبک بوده و حداقل یک یا دو مورد از لیست غذایی زیر در آن گنجانده شود. این مواد غذایی باعث تحریک تولید هورمون های خواب و آرامش (سروتونین و ملانین) شده که نتیجتا ریلکس شدن ماهیچه ها و آرامش حین خواب را به همراه دارد. 

نقش نمک در بدن


این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

چه مقدار نمک بخوریم؟

در حال حاضر مصرف نمک که خصوصاً در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور ما بالا است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم می‌باشد.این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 3 - 2 برابر این مقدار برآورد شده است.

اين‌ كپك‌هاي پرخاصيت

جام جم آنلاين: اين روزها انواع پنير، طيف وسيعي از فرآورده‌هاي لبني را به خود اختصاص داده است. اصيل‌ترين پنير ايراني، پنير ليقوان، محلي، سفيد و تبريز است.

البته پنيرهاي ديگر هم به سفره ايراني‌ها اضافه شده مانند گودا، پارمسان، چدار و بخصوص نسل جديد آنها كه حاوي كپك‌هاي سفيد، آبي و خاكستري است.

سوال اينجاست، ارزش تغذيه‌اي پنير محلي چه ميزان است و چه تفاوتي با پنيرهاي كپك‌دار دارد؟

گياهان دارويي ضد آلرژي

نوشته: دكتر محمدحسين صالحی سورمقی


گياهان دارويي ضد آلرژيافراد زيادي در جهان داراي حساسيت (آلرژي)‌هاي مختلفي هستند كه از مواد بسياری ناشی می‌شود كه در اطرافشان وجود دارد. يكي از گسترده‌ترين انواع حساسیت مربوط به گرده‌هاي گياهان، به‌خصوص در فصل بهار است كه با توجه به فصل گرده‌افشاني و وجود بادهاي فصلي در هوا پراكنده شده و باعث حساسیت می‌شود. گرچه بسياري از افراد بايد زير نظر پزشك از داروهاي ضدحساسيت استفاده نمايند، ولي بعضي از گياهان كه به صورت غذا و يا دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند، داراي خاصيت ضدحساسيت بوده و مي‌توانند در كاهش علائم و عوارض حساسيت‌ها نقش داشته باشند. در زير به چند مورد از آنها اشاره مي‌شود:

تغذيه سالمندان

با توجه به پيشرفت‌هاي علم پزشكي و بهداشتي متوسط عمر انسان افزايش يافته و در كشورهاي پيشرفته، اين ميزان افزايش بيش‌تر است. پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماريهاي مزمن همراه مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از اين مشكلات پيشگيري كند و يا آن‌ها را تخفيف دهد. به همين دليل يكي از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشكي و بهداشتي از جمله وضعيت تغذيه آنهاست. با افزايش سن، نياز آنها به انرژي كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر مي‌شود. در اين حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگيرد، ميزان دريافت مواد مغذي ضروري در آن‌ها پايين‌تر از حد مطلوب خواهد بود. در اين بحث به بررسي بعضي از مشكلات تغذيه‌اي سالمندان و نيز نيازهاي تغذيه آنها خواهيم پرداخت.

تغذیه دوران بارداری و شیر دهی

 دوران بارداری تغییرات فیزیولوژیک زیادی را در بدن مادر بوجود می آورد. عوامل متعددی در شکل گیری روند تغذیه صحیح بارداری و شیردهی و نتیجه آن موثر هستند. یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل، تغذیه مادر باردار است زیرا رشد و نمو جنین با تغذیه مادر ارتباط تنگاتنگ دارد. در این دوران رعایت برنامه غذایی مناسب و متعادل برای ترمیم و تکامل بافت های نادر که عهده دار تغذیه و رشد جنین است بسیار مهم می باشد. بحث مشاوره تغذیه دوران بارداری باید با توجه به وضعیت سلامت خانمها قبل از بارداری و ادامه آن در دوران بارداری و شیردهی صورت گیرد.  

تغذیه معلولین ذهنی

معلول ذهنیمعلولین ذهنی به علت مشكلات مختلفی كه در غذاخوردن دارند و همچنین به دلیل داروهای مورد استفاده در آنها یا وجود اختلالات متابولیك، در معرض كمبودهای تغذیه ای قرار دارند.

مشكلات تغذیه ای :

در این افراد، معمولاً مشكلات تغذیه ای شامل:
- مشكل در جویدن، بلعیدن، مكیدن و كنترل زبان،
- دچار فساد دندانی هستند،
- به علت بی اشتهایی ، تمایل به مصرف غذا ندارند،
- عموماً مشكلات مختلفی در زمینه كنترل وزن دارند و از اضافه وزن رنج می برند.

کمبود مواد نشاسته ای در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود

یک متخصص تغذیه گفت: مواد نشاسته ای همچون نان و غلات حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین ها هستند و کمبود این مواد در رژیم های غذایی موجب ریزش مو می شود.
دکتر احمد رضا درستی مواد نشاسته ای را اصلی ترین گروه هرم غذایی دانست و تاکید کرد: تمام افراد ملزم به استفاده از این مواد در رژیم غذایی روزانه خود هستند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مواد نشاسته ای شامل نان، برنج، ماکارونی، جو، سیب زمینی غنی از انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این متخصص تغذیه ریزش مو را از عوارض ناشی از رژیم های غذایی سخت و کمبود مواد معدنی ویتامین ها دانست و گفت: این مشکل بر اثر حذف مواد نشاسته ای و عدم مصرف برنج، نان و غلات ایجاد می شود. دکتر درستی حداقل مواد نشاسته ای مورد نیاز بدن در طی روز را 5 تا 11 سهم عنوان کرد و افزود: این میزان بر اساس نیاز و سن افراد متفاوت است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادی که تمایلی به افزایش وزن نداشته و فعالیت بدنی زیادی ندارند، مصرف 5 سهم کفایت می کند که این مقدار شامل دو برش نان در وعده صبح، 5 تا 6 قاشق غذا خوری برنج هنگام ظهر و شب نیز دو برش نان است که هر برش باید به اندازه یک کف دست بدون انگشتان باشد. دکتر درستی در پایان با اشاره به اندازه های یک وعده غذایی کامل خاطرنشان کرد: افراد باید روزانه 3 تا 5 واحد سبزیجات هر واحد به اندازه یک بشقاب کوچک 2 تا 4 واحد میوه، 3 تکه گوشت و 3 واحد لبنیات مصرف کنند.

منبع:شاسته.worldfood.ir/T_23509_____کمبود-مواد-نشاسته-ای-در-رژیم-غذایی-باعث-ریزش-مو-می-شود.htm

فواید روغن ماهی

  روغن ماهی برای بهبود بیماری قلبی بسیارمفید است . روغن ماهی حاوی نوعی چربی بنام چربیهای امگا 3 با خاصیت پائین آوردن تری گلیسیرید خون است . از اینرو توصیه می شود روغن ماهی به رژیم غذایی بیماران قلبی اضافه شود . برخی از خاصیتهای چربیهای امگا 3 عبارتند از:

-        رقیق کردن خون : این ویژگی روغن ماهی در درمان لختگی خون به کار می آید . به همین دلیل درمیان اسکیموها که غذای اصلی آنها ماهی است ، بیماری قلب و عروق کمتر دیده می شود.

لوبیا قرمز

 لوبیا قرمز

Kidney bean

نام علمی  Phasaeolous vulgaris

لوبيا گياهي است از تيره بقولات ، علفي وب الا رونده كه بدور درختان و يگاهان ديگر مي پيچد . برگهاي آن سبز رنگ ، پهن ، بزرگ و نوك تيز است كه شامل سه برگچه بشكل قلب مي باشد .
گلهاي آن سفيد مايل به زرد يا بنفش و ميوه آن باريك و غلاف مانند است كه دانه هاي لوبيا در آن قرار درد .
از پوست و دانه هاي لوبيا هنگامكيه لوبيا سبز است استفاده مي شود كه بنام لوبياي سبز معروف است ولي هنگاميكه پوست غلف سفت مي شود دانه هاي داخل آن بصورت لوبياي خشك كه برنگ قرمز يا سفيد مي باشد مورد استفاده غذايي قرار مي گيرد .

خواص دارويي گل گاو زبان

نام فارسي: گل گاوزبان 
نام علمي: Borago officinalis
نام انگليسي: Borage
نام عمومي: oxtongue flower, common borage
نام عربي: لسان الثور
نام فرانسوي: Bourrache

نام آلماني: Boretsch
خانواده: Boraginaceae(خانواده گل گاو زبان)
گياه شناسي
گل گاو زبان گياهي است علفي، يک ساله و به ارتفاع تا 70 سانتي متر. ساقه هاي اين گياه منشعب و پوشيده از تارهاي خشن است. برگ ها نيز منفرد، ساده و پوشيده از تارهاي خشن است. برگ ها در قسمت هاي بالايي بدون دمبرگ و در قسمت انتهايي داراي دم برگ مشخص هستند. گل هاي اين گياه نسبتا کوچک و به رنگ آبي زيباست.

خواص دارویی تره


فوایید تره:
درمان تمامی عفونت ها،تره از جمله سبزی های معروف و خوردنی است كه ساقه ندارد و بركهای آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نیز خوانده می شود.

ـ تره ناراحتی طحال را برطرف می كند.

ـ تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر وپیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو می كند.

مصرف ماهي خطر ابتلا به سرطان راست روده و كولون را كاهش مي‌دهد

يافته‌هاي پژوهشي حاكيست: افرادی که اغلب مقدار زیادی ماهی مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به کسانی که ماهی مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر کمتری از ابتلا به سرطان کولون و راست روده (ركتوم) قرار داشته باشند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، يافته‌هاي اين پژوهش که در مجله «Medicine» به چاپ رسیده است، بر پایه 41 مطالعه بین‌المللی پیشین، رابطه بین مصرف ماهی و تشخیص سرطان و مرگ را نشان داد.

كشف راز جنگ فلفل سياه با سلول‌هاي چربي


پژوهشگران کره جنوبی اعلام كردند كه به راز جنگ فلفل سیاه با شکل‌گیری سلول‌های چربی پي برده‌اند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، علیرغم استفاده طولانی مدت از فلفل سیاه در طول تاریخ توسط انسان، دانشمندان اطلاعات کمی درمورد سازوكار ملكولي عملكرد این ادویه داشتند.
بر اساس يافته هاي پژوهشگران دانشگاه سئول كه در مجله «Agricultural and Food Chemistry» منتشر شده، «پیپرین» که یک ترکیب تند بوده و در فلفل سیاه وجود دارد، شکل‌گیری سلول‌هاي چربی را بلوکه می‌کند. در واقع «پیپرین» در فعالیت ژنی دخالت دارد که شکل گیری سلول‌هاي چربی را در بدن کنترل می‌کن

منبع: ایسنا

افراد چاق و بیمار شیر كم چرب مصرف كنند

افراد چاق و بیمار شیر كم چرب مصرف كنند
درصد چربی موجود در شیر بسته به نیاز تغذیه ای و همچنین نوع بیماری های افراد خاص متفاوت است و افراد براساس این نیاز، یكی از انواع شیرها را انتخاب می كنند


'پریسا ترابی' : مصرف یك لیوان شیر (240 میلی لیتر) در صورت پرچرب بودن 150 كیلوكالری، در صورت داشتن چربی معمولی 120 كیلو كالری و در صورت كم چرب بودن 102 كیلو كالری تولید خواهد كرد.

چند ماده غذايي ساده، اما ضد كلسترول


مصرف چند ماده غذايي ساده، اما سالم مي‌تواند كلسترول بد موجود در خون را از بين ببرد.
به نقل از پايگاه اينترنتي ايندين تايمز، فيبر غذايي نقش مهمي در حفظ سلامتي بدن و محافظت بدن در برابر بيماري‌هايي مثل ديابت و بيماري‌هاي قلبي دارد. يكي از اين مواد خوراكي بلغور جو است. اين ماده به دليل دارا بودن نوع خاصي از فيبر به نام «بتاگلوكن» مي‌تواند در كاهش كلسترول موثر باشد.
بتاگلوكن نوعي فيبر قابل حل است كه به كاهش كلسترول بد خون كمك مي‌كند. خاصيت اين فيبر اين است كه كلسترول بد خون را كاهش داده، اما تغييري در ميزان كلسترول خوب ايجاد نمي‌كند. بلغور جو همچنين مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش دهد.
مطالعات نشان مي‌دهند افرادي كه از كلسترول بالا رنج مي‌برند با مصرف 3 گرم فيبرغذايي قابل حل در روز مي‌توانند كلسترول خون خود را كاهش دهند.

مس - روینقش ریز مغذی‌ها در سلامت

ریزمغذی‌ها سهم کوچکی از مواد مغذی هر غذا یا ماده غذایی را تشکیل داده وانرژی‌زا نيستند؛ زيرا وجود آنها برای بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن وتامین سلامت ضروری است که به دو دسته کلی؛ ویتامین‌ها و عناصر معدنی تقسیم می‌شوند. در این قسمت به اختصار  در مورد دو ریز مغذی (معدنی ) «مس و روی» و نقش آنها در سلامت بدن مي‌پردازيم.

ماهی خوبي‌هاي ماهي بر بدي‌هاي جيوه غالب است




محققان مي‌گويند فوايد امگا3 موجود در ماهي به قدري زياد است که خطر احتمالي جيوه را خنثي مي‌کند.
متخصصان پيشنهاد مي‌کنند در هفته يک تا 2 بار ماهي بخوريم تا دچار ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي نشويم. برخي افراد به دليل آنکه اکثر ماهي‌ها آلوده به جيوه هستند مصرف آن را صلاح نمي‌دانند طي چند سال اخير پژوهش‌ها نشان داده جيوه خطر سکته را افزايش مي‌دهد اما به گفته محققان سوئدي که بررسي‌هاي خود را روي 900 فرد داوطلب انجام داده‌اند و مشروح بررسي‌ها را در مجله American Journal of clinical nutrition منتشر کرده‌اند فوايد امگا3 موجود در ماهي به قدري زياد است که اثرات مضر جيوه را خنثي مي‌کند. نيمي از 900 نفر داوطلب پيش از آزمايش يک مرتبه سکته کرده بودند. محققان عادات غذايي و ميزان مصرف ماهي را در اين افراد پرسيدند و بعد ميزان جيوه، سلنيوم و امگا3 خون آنها را اندازه گرفتند. نتايج نشان داد افرادي که ماهي بيشتري مصرف دارند جيوه خونشان بالاتر است اما کمتر دچار حملات قلبي مي‌شوند. با اين حال متخصصان توصيه مي‌کنند ماهي‌هايي که احتمال آلوده بودن آنها به جيوه بيشتر است را کمتر مصرف کنيد.

نقش تغذيه در باروري مردان

جام جم آنلاين: استرس، اضطراب، خستگي، كار طولاني‌مدت، بيماري‌هاي مزمن، آلاينده‌هاي هوا، سيگار، مشروبات الكلي، مواد مخدر و اضافه‌وزن از جمله عواملي است كه مي‌تواند باعث اختلال در باروري نطفه مردان شود.

اما سوال اينجاست، آيا عادت‌هاي غذايي نامناسب هم مي‌تواند بر كيفيت و قدرت باروري نطفه مردانه تاثيرگذار باشد؟

همان گونه كه رژيم غذايي نامناسب مي‌تواند اثر قابل توجهي بر بروز بسياري از بيماري‌هاي قلبي، مغزي، پرفشاري و چربي خون، ديابت، انواع سرطان‌هاي گوناگون و... داشته باشد به همان ميزان نيز مي‌تواند بر كيفيت و قدرت نطفه نيز اثر نامطلوب داشته باشد و باعث ناباروري آن شود.

سوسیس و کالباس مضر است

سلامت نیوز : مصطفی اسماعیلی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با اشاره به مسمومیت مواد غذایی اظهار کرد: مسمومیت با مواد غذایی می‌تواند بر اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده های غذایی، تهیه و نگهداری مواد غذایی ایجاد شود.
اسماعیلی با تاکید بر رعایت موازین بهداشتی  در استفاده از کنسروهای مواد غذایی یاد آور شد: در هنگام خرید کنسروها از خرید کنسروهایی که در قوطی آن آثار نشت، برآمدگی و فرورفتگی و زنگ زدگی مشاهده می‌شود، خودداری کنید.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی بوتولیسم را کشنده‌ترین نوع مسمومیت دانست و تصریح کرد: مسمومیت غذایی موسوم به بوتولیسم از کشنده ترین نوع مسمومیت‌ها به شمار می‌رود، بوتولیسم بر اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند ایجاد می‌شود.وی ادامه داد: علایم و نشانه‌های بوتولیسم به صورت تاخیری (12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری) و به صورت تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک، عدم توانایی حرکتی، سختی در بلع، اختلال تکلم و یبوست ظاهر می شود.معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان خاطر نشان کرد: اسهال یکی از علایم در بسیاری از مسمومیت های غذایی است و باید این علایم را جدی گرفت و در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.



زعفران، كم‌كننده اشتها

سلامت نیوز :"هادی گلزاری مكمل" در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه همدان، افزود: گیاه زعفران، گیاهی از خانواده زنبقیان است كه از زمان قدیم بین ملل مختلف شناخته شده بوده و مصارف خوراكی و دارویی داشته است. گل‌های زیبا و بنفش آن در فصل پاییز،‌ صبح‌ها پیش از طلوع به وسیله دست، برداشت و سپس كلاله قرمز رنگ آن جدا شده و خشك می‌شود.
وی تصریح كرد: امروزه ایران بزرگترین كشور تولیدكننده زعفران در دنیاست كه بیشتر آن در خراسان كشت می‌شود.گلزاری مكمل با بیان این‌كه زعفران از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشك است،‌ عنوان كرد: زعفران دارای خواصی مانند مفرح قوا، مقوی حواس، قابض، باز كننده گرفتگی‌های(سده)، دماغ(سر)، جگر(كبد) و كم كننده اشتها و مقوی معده است.همچنین در صورتی كه زعفران با عسل مصرف شود دافع سنگ كلیه خواهد بود. زعفران را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله استشمام برای رفع سردرد شدید و بیخوابی مصرف كرد.وی در بیان اهمیت مصرف زعفران، خاطرنشان كرد: "حاجی محمدعلی باروچی" به عنوان آشپز شاه اسماعیل در سال 927 هجری در كتاب طباخی خود، دستور تهیه بسیاری از غذاها و حلواهای كهن ایرانی را شرح داده كه در بسیاری از آنها نیز زعفران به كار رفته است.

منبع:http://www.salamatnews.com/viewNews.aspx?ID=48966&cat=5


.

زیان غذاهای آماده

هشدار وزارت بهداشت درباره مصرف غذاهای آماده


سلامت نیوز: یک مقام وزارت بهداشت اعلام کرد: بوتولیسم بر اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسروماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند، ایجاد می‌شود و بسیار خطرناک و کشنده است.

مصرف متعادل کشمش به کارکرد صحیح قلب کمک می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: کشمش جزو گروه میوه‌های خشک، دسته‌بندی می‌شود و هر دو تا سه قاشق غذاخوری از آن (معادل 45 تا 50 گرم)، یک واحد میوه محسوب می‌شود.
مصرف متعادل کشمش به کارکرد صحیح قلب کمک می‌کندبه گزارش ایرنا، این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف کشمش می‌تواند علاوه بر انرژی بالا، قند خون شخص را به سرعت افزایش دهد بنابراین کسانی که در معرض ابتلا به دیابت بوده و یا به این بیماری مبتلا هستند باید در مصرف آن دقت بسیاری داشته باشند و از مصرف زیاد آن خودداری کنند.
نقیایی تصریح کرد کشمش حاوی آهن قابل توجهی است به طوری که در هر صد گرم از این ماده غذایی حدود سه و نیم گرم آهن وجود دارد و برای کودکان و نوجوانان به عنوان تنقلات سالم و پیشگیری کننده خوبی برای کمبود آهن است.
وی افزود: پتاسیم قابل توجهی در کشمش موجود است و سدیم آن نیز بسیار پایین است بنابراین در بین افرادی که با مشکلات قلبی و عروقی مواجه هستند، مصرف متعادل آن می‌تواند به کارکرد صحیح قلب کمک کند.

منبع:http://www.hamshahrionline.ir/news-168248.aspx

مصرف سویا و کاهش علایم بیماری کبد چرب

متخصصان تغذیه و سلامت در دانشگاه ایلینویز آمریکا می‌گویند یک رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا می‌تواند به میزان قابل توجهی از تجمع چربی و تری گلیسیریدها در کبد افراد چاق بکاهد.
مصرف سویا و کاهش علایم بیماری کبد چرببه گزارش ایسنا، این متخصصان حتی دریافته‌اند که پروتئین سویا چطور این تاثیر را بر جای می‌گذارد. آنها می‌گویند سویا در واقع بخشی از عملکرد مسیر سیگنال‌دهی اصلی در این عضو حیاتی را دوباره بکار می‌اندازد.
دکتر هونگ چن،‌ استادیار علوم غذایی و تغذیه انسان در این دانشگاه می‌گوید: تقریبا یک سوم از بزرگسالان آمریکایی به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و بدن بسیاری از آنها با وجود ابتلا، علائم بیماری را نشان نمی‌دهد. چاقی یک فاکتور خطرزای اصلی برای این بیماری است که می‌تواند منجر به نارسایی کبدی شود.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، چن توضیح داد: وقتی چربی در عضوی که وظیفه ذخیره چربی را ندارد مانند کبد به طور غیرعادی تجمع می‌کند فعالیت حیاتی آن عضو به شکل خطرناکی دچار اختلال می‌شود.
در این آزمایشات معلوم شد سویا و محصولات آن می‌توانند تا حدی از فشار وارده بر کبدهای چرب بکاهد.

منبع: http://www.hamshahrionline.ir/news-168233.aspx

هر روز یک سیب بخور

به گزارش ایرنا، ‌سیب میوه‌ای است که غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی ضروری ، فیبر،‌ آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر ترکیبات مفید برای بدن است.

هر روز یک سیب بخورخوردن سیب می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. در عین حال سیب عملکرد دستگاه گوارش را منظم و با التهاب مبارزه می‌کند، سطح ایمنی بدن را بالا می‌برد و حتی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها مثل افزایش فشار خون،‌ دیابت و بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان‌ می‌شود .
خوردن منظم سیب می‌تواند ریه را از ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن دور نگه دارد، ضمن آنکه بودن سیب در رژیم غذایی افراد حتی افراد سیگاری، احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

کم‌خون‌ها انجیر بخورند


کم‌خون‌ها انجیر بخورند  انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است. این دو آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می‌کنند
به گزارش ایرنا، مطالعات نشان می‌دهد که انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده مغذی، آن را به یک میوه‌ فوق‌العاده برای کم‌خون‌ها مخصوصا افراد مبتلا به کم‌خونی فقرآهن تبدیل کرده است.
انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوءهاضمه، سرفه، برونشیت و آسم کاربرد دارد، مصرف این میوه پس از ابتلا به بیماری، به افزایش وزن نیز کمک می‌کند.
هر دو حالت انجیر خشک و تازه مفید و مغذی است با وجود این‌ که انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصر به‌فرد انجیر تازه را نمی‌گیرد.

خواص آلو

آشنایی بیشتر با خواص آلواسم آلو که می‌آید، چند نوع آلوی مختلف یادمان می‌افتد؛ آلوبخارا، آلوسیاه، زردآلو، آلوی‌ قطره‌طلا و... که همه ‌اینها تقریبا ویژگی‌های مشابهی دارند و همگی سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند.
1 منبع فیبر: ‌این خوراکی، سرشار از فیبر است؛ مهم‌تر‌ اینکه حاوی هر دو نوع فیبر، یعنی فیبر محلول و نامحلول در آب است. ‌این باعث می‌شود تا با مصرف آلو خواص هر دو نوع فیبر را، دریافت کنیم. یکی از مهم‌ترین‌ این خاصیت‌ها،‌ ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت و کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش است.

تا چه سنی باید به بچه شیرمادر داد

تصویر خبرساز مجله تایم؛ 

کم هستند کسانی که به مزایای تغذیه با شیر مادر شک داشته باشند. اما اینکه تا چه سنی مادر باید به بچه شیر بدهد، همیشه موضوع بحث بوده است. به تازگی مجله تایم با عکسی که در ارتباط با همین موضوع روی جلد چاپ کرده، باعث شده بحث در مورد حداکثر سن شیردهی به کودکان دوباره بالا بگیرد.

در این لینک میتوان ویدیو را دید
http://www.bbc.co.uk/persian/science/2012/05/120512_l72_breast_feeling_vid.shtml

منبع: BBC فارسی

غذای ارگانیک چیست؟

درباره غذاها و میوه‌های ارگانیک چه می‌دانید؟

یافته‌های جدید دانشمندان در واقع تأییدی بر این باور قدیمی است که هر چیزی طبیعی‌اش بهتر است. بر اساس مطالعه‌ای 10 ساله که گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک و انواع معمولی را مقایسه کرده، محققان دریافته‌اند که میزان مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی مثل فلانوئیدها در انواع ارگانیک، دو برابر بیشتر از انواع معمولی است. اما این محصولات غذایی ارگانیک چه هستند که در سال‌های اخیر این همه درباره آنها جار و جنجال شده؟

به طور کلی، غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می‌شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه‌ای از کشاورزی است که در تمامی مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.

پتایا (میوه اژدها)



پتایا میوه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و جنوبی است که به میوه اژدها نیز شهرت یافته است. در حال حاضر این میوه در کشورهایی همچون اندونزی، تایوان، ویتنام، فلیپین و مالزی نیز پرورش می یابد و به دو گونه سفید و قرمز یافت می شود. این میوه پس از پوست کندن به دلیل داشتن دانه های ریز سیاه شباهت بسیاری به کیوی دارد و همانند کیوی تقریبا بی مزه و یا بسیار کم شیرین است.
پتایا میوه ای کم کالری محسوب می شود (هر 100 گرم حاوی 60 کیلوکالری انرژی ) و دانه های سیاه آن غنی از اسیدهای چرب است. دانه های نجویده این گیاه غیرقابل هضم هستند. بخش خوراکی آن عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است به همراه مقداری پروتین و چربی. همچنین مقدار اندکی کلسیم ، آهن و فسفر نیز در پتایا یافت می شود. گونه قرمز پتایا منبع خوبی از ویتامین C به حساب می آید و غنی از آنتی اکسیدان فتاآلبومین است که با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد سبب پیشگیری از سرطان می گردد. در تایوان این میوه به عنوان جایگزین مناسب برنج در تامین فیبر غذایی مناسب برای بیماران دیابتی توصیه می شود. مصرف پتایا می تواند در کاهش کلسترول و فشار خون نیز مفید باشد.
مصرف میزان بالایی از میوه اژدها سبب صورتی و یا قرمز شدن ادراد شده که عارضه ای بی ضرر است و به آن pseudohematuria گفته می شود. 


منبع:  http://www.drgranny.com/2011/02/18/health-benefits-of-dragon-fruit/

مصرف قهوه خطر مرگ را کاهش می‌دهد


در یک آزمایش جدید معلوم شد بزرگسالانی که از قهوه حاوی کافئین یا فاقد کافئین استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ زودهنگام هستند.
مصرف قهوه خطر مرگ را کاهش می‌دهد به گزارش ایسنا، متخصصان انستیتو ملی سرطان تحت نظارت سازمان موسسات ملی سلامت در آمریکا در این آزمایش متوجه شدند افرادی که عادت به مصرف قهوه دارند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی، امراض تنفسی، سکته مغزی، آسیب‌های ناشی از تصادفات، دیابت و عفونت هستند.
به گزارش سایت اینترنتی نرس نیوز، این متخصصان دریافته‌اند که مصرف مدام قهوه به طور روزانه خطر مرگ ناشی از عوامل مختلف را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد.
این یافته حاصل مطالعه روی 400 هزار زن و مرد آمریکایی 50 تا 71 ساله است که به طور روزانه قهوه مصرف می‌کردند. این متخصصان هم چنین بر اهمیت مصرف قهوه بدون افزودن هر چیز دیگری اعم از شکر و شیر تاکید کرده‌اند.
برخی از مطالعات دیگر نیز نشان داده است که مصرف قهوه می‌تواند در کاهش خطر بروز سرطان مخاط رحم و نیز دیابت نوع دوم موثر باشد.
جزئیات این مطالعه در مجله طب نیوانگلند منتشر شده است.

منبع: http://www.hamshahrionline.ir/news-171245.aspx