تاثیر عصاره دانه انار و هسته انگور بر بهبود آلزایمر و سكته های مغزی


 
عصاره دانه انار خاصیت استروژنی دارد و استروژن هورمونی است كه نقش بسیار مهمی در حفاظت از سلول های عصبی ایفا می كند و عصاره دانه انار به عنوان یك ماده، آنتی اكسیدان و استروژنی گیاهی معرفی می شود.
تاثیر عصاره دانه انار و هسته انگور بر بهبود آلزایمر و سكته های مغزیرئیس مركز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشكی اهواز مهم ترین دستاوردهای تحقیقاتی اخیر مركز را، نتایج عالی و مؤثر عصاره هسته انگور و دانه انار بر بهبود بیماری های آلزایمر، پاركینسون و سكته های مغزی عنوان كرد و گفت: این تحقیقات در قالب پایان نامه های تحصیلات تكمیلی در مركز انجام و در چند روز گذشته دفاع شد.
دكتر علیرضا سركاكی با تصریح بر اهداف راه اندازی این مركز، خاطرنشان كرد: تحقیقات هدفمند بنیادی كاربردی در زمینه علوم اعصاب، الكتروفیزیولوژی مغز و اعصاب و قلب وعروق، استفاده از گیاهان دارویی در پیشگیری از بیماری های علوم اعصاب و رفتار، تشخیص علل این بیماری ها و در نهایت كاركرد صحیح سیستم های بیولوژی بدن مانند سیستم عصبی، سیستم قلب وعروق و غدد درون ریز، محور برنامه ها و فعالیت های تحقیقاتی مركز است.

فلفل تند مغذي‌تر است يا شيرين؟


ندا احمدلو/پرسشي از دكتر محمدرضا وفا متخصص تغذيه و رژيم درماني

براساس اعلام سازمان خواروبار جهاني (FAO)،‌ هندوستان با توليد حدود 60 ميليون تن فلفل در سال، بزرگ‌ترين توليدکننده و صادرکننده فلفل در دنيا محسوب مي‌شود...
در هند بيش از 52 نوع فلفل و ادويه‌هاي تند ديگر توليد مي‌شود و اين کشور حدود 20 درصد از ادويه کل دنيا را تامين مي‌کند. اندونزي و برزيل هم با توليد 48 و 20 ميليون تن فلفل در سال، رتبه‌هاي دوم و سوم توليد جهاني اين گياه تند را به خود اختصاص داده‌اند. به تازگي ما ايراني‌ها هم خواسته يا ناخواسته، ذائقه‌مان را به مصرف غذاهاي تند و پر از فلفل عادت داده?ايم. به همين دليل گفت‌وگويي را با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام داده‌ايم که خواندن آن مي‌تواند براي افراد فلفل‌دوست جالب توجه باشد.

سلامت: به عنوان اولين سوال تفاوت فلفل قرمز و سياه در چيست؟
رنگ پودر فلفل سياه و قرمز بيشتر به فرآيندي که در کارخانه‌ها روي توليد اين محصولات انجام مي‌شود، برمي‌گردد. در واقع طي فرآيند خشک‌کردن و تهيه صنعتي پودر فلفل، امکان تغيير رنگ آن هم وجود دارد. از طرف ديگر، رنگ فلفل سياه و قرمز به نوع گياه‌هاي پايه آنها هم بستگي دارد. فلفل سياه، دانه‌اي سياه رنگ و کوچک، فلفل قرمز هم گياهي بوته‌اي با پوسته‌اي قرمز است. در ضمن، رنگدانه‌ها و فلاونوييدهاي طبيعي موجود در گونه‌هاي مختلف فلفل باعث تغيير رنگ انواع آن مي‌شود.

مصرف سویا و مصونیت زنان در برابر بیماری‌های قلبی


در یک بررسی جدید معلوم شد زنانی که مقادیر بیشتری سویا مصرف می‌کنند کمتر با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی مواجه می‌شوند.
به گزارش ایسنا، متخصصان با مطالعه روی تعدادی از زنان چینی دریافتند که مصرف بیشتر سویا خطر بروز امراض قلبی و عروقی را تا 54 درصد در زنان کاهش می‌دهد.
به گزارش سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، دکتر شیانگلان زانگ استادیار پزشکی در مرکز تخصصی دانشگاه واندربیلت آمریکا در این باره متذکر شد: این نتایج ما را ترغیب می‌کند تا به ارزیابی دقیق‌تر تاثیر سویا در پیشگیری از بیماری‌های قلبی بپردازیم.
این متخصصان تاکید کردند که در مطالعات فوق هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر پیشگیرانه سویا در رابطه با بیماری‌های قلبی در مردان مشاهده نشد.
هرچند علت قطعی این تفاوت بین زنان و مردان در مورد مصرف سویا هنوز مشخص نیست اما متخصصان احتمال می‌دهند که عواملی چون هورمون‌های جنسی و همچنین عادات تغذیه‌ای و سبک زندگی در این زمینه تاثیرگذار هستند.
شرح این مطالعه در مجله بین‌المللی همه‌گیرشناسی منتشر شده است.

پفک و نوشابه‌های گازدار عامل کوتاه قدی کودکان



مسئول انجمن علمی تغذیه با شیر مادر در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد
 مسئول انجمن علمی تغذیه با شیر مادر با اشاره به اینکه پفک و نوشابه‌های گازدار فقط کالری‌زا بوده و باعث افزایش وزن کودک می‌شود، گفت: این مواد به دلیل نداشتن پروتئین در کوتاهی قد کودکان تأثیر دارد.
خبرگزاری فارس: پفک و نوشابه‌های گازدار عامل کوتاه قدی کودکان

فرید ایمانزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب کودکان با مواد غذایی سالم اظهار داشت: تمام غذاهایی که خوردنی هستند ولی ارزش غذایی ندارند مانند پفک و نوشابه‌های گازدار فقط کالری‌زا بوده و از پروتئین مناسبی برخوردار نیستند که می‌توانند در رشد کودکان تأثیر منفی بگذارند.
وی افزود: همچنین به دلیل وجود مواد افزودنی زیاد در این مواد از جمله پفک و نوشابه‌گازدار باعث افزایش آلرژی در کودکان می‌شود به دلیل تغییرات در روده‌ها نیز باعث عدم جذب مواد در بدن کودک می‌شود.
مسئول انجمن علمی تغذیه با شیر مادر خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه این نوع مواد پروتئین کافی ندارند و فقط کالری‌زا هستند در نتیجه وزن کودک افزایش می‌یابد ولی به دلیل نداشتن پروتئین‌ها قد کودک رشد مناسبی پیدا نمی‌کند.

هشدار در مورد زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی


سمومیت، سرطان، اختلال شنوایی و عصبی در کمین

 پزشکان بر اساس تحقیقات خود درباره زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی به خاطر احتمال مسمومیت هشدار دادند.
خبرگزاری فارس: پزشکان درباره زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی هشدار دادند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، تحقیقات پزشکی هشدار داد: زیاده روی کودکان در مصرف تن ماهی ممکن است آنها را در معرض مسمومیت جیوه قرار دهد که می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
این تحقیقات بر لزوم این نکته تاکید کرد که اولیا برای کاستن از احتمال ابتلا به مسمومیت جیوه، مراقب فرزندان خود در زمینه میانگین مصرف تن ماهی و ماهی هایی که ماده جیوه در گوشت آنها افزایش می‌یابد، باشند به گونه‌ای که میانگین مصرف برای کودکان کمتر از 55 پوند، باید یکبار در ماه باشد.

آنچه پزشك هنگام ويزيت بايد بداند


جام جم آنلاين: بارها به پزشك مراجعه كرده‌ايد، در هريك از ويزيت‌ها معمولا نكاتي را فراموش كرده‌ايد تا به پزشكتان اطلاع دهيد و در اكثر موارد به دليل منتقل نشدن اطلاعات صحيح به پزشك، درمان شما با مشكل مواجه شده است؛ اما با رعايت نكاتي مي‌توانيد از مراجعه به پزشك نتيجه مطلوب را كسب كنيد.
در بسياري از موارد زماني كه شما به پزشك مراجعه مي‌كنيد با بسياري اصطلاحات پزشكي مواجه مي‌شويد و بعد از خروج از مطب معمولا درباره بيماريتان گنگ هستيد، اما نبايد اين نكته را فراموش كنيد كه هر چقدر درباره بيماريتان آگاهي داشته باشيد، درمان آن سريع‌تر صورت مي‌گيرد. به اين دليل سعي كنيد از پزشكتان بخواهيد تا شما را از آنچه در بدنتان اتفاق افتاده، آگاه سازد.
سه سوال اصلي
پرسيدن سه سوال از پزشك به شما كمك خواهد كرد كه آگاهانه مطب او را ترك كنيد. اين سوالات عبارت است از: مشكل اصلي من چيست؟ چه اموري را بايد انجام دهم و از چيزهايي بايد پرهيز كنم؟ و رعايت اين موارد چه كمكي به روند درمان بيماري من خواهد كرد؟
آلرژي به دارو
اگر شما به داروهاي خاصي حساسيت داريد و اين حساسيت دارويي را به پزشك اطلاع ندهيد، درمان به نوعي با مشكل مواجه مي‌شود. بهترين كار اين است كه شما روي دفترچه درماني خود يا روي كارتي كه به عنوان شماره پرونده در اختيارتان قرار مي‌گيرد، داروهايي را كه به آن حساسيت داريد يادداشت كنيد تا به پزشك متذكر شويد.

غذاهای مناسب برای رشد مو

 غذاهای مناسب برای رشد مو
رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد.
 
سبزی‌جات سبز برگی شکل بخصوص سبزی‌جات دریایی، منبع غذایی خوبی از املاح هستند. جوی خام منبع خوبی از سیلیس است. برگه میوه‌ها و آب آلبالو منبع غنی از آهن هستند.نازک شدن یا ریزش مو در زنان می‌تواند در اثر یک مشکل گوارشی مثل کمبود اسید معده باشد یا می‌تواند دراثر کمبود پروتئین، روی و سایر موادمغذی باشد.
مصرف دو قرص ACIDOPHILUS (قرص‌های اسیدی) بعد و بین وعده‌های غذایی برای مدت دو ماه در کاهش ریزش مو مؤثر و مفید است (4 تا 6 عدد قرص روزانه).
البته مصرف هر گونه قرص یا دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه آنها جداً خودداری کنید.

جوشانده این گیاه مضر است!


جوشانده این گیاه مضر است!
امروزه نیز استفاده از گیاهان دارویی جایگاه بسیار مهمی در سیستم بهداشت و درمان دارد و جالب است

در مصرف گیاهان دارویی دقت كنیم
گیاهان دارویی‌ در طول تاریخ، نجات‌بخش انسان از بیماری‌های كشنده بوده است. امروزه نیز استفاده از گیاهان دارویی جایگاه بسیار مهمی در سیستم بهداشت و درمان دارد و جالب است بدانید بسیاری از داروهای شیمیایی طب مدرن از جمله آسپرین نیز دارای منشأ گیاهی است.
گیاهان دارویی به آن دسته از گیاهان گفته می‌شود كه تمام یا قسمتی از گیاه حاوی مواد موثری است كه به‌تنهایی یا در تركیب با سایر گیاهان می‌تواند تأثیرات شیمیایی و زیستی مفیدی روی بدن داشته باشد و با تنظیم فعالیت ارگان‌های مختلف بدن به درمان مشكلات و بیماری‌ها بپردازد.

عفونت مثانه را با این خوراکی از بین ببرید


عفونت مثانه را با این خوراکی از بین ببرید

بسیاری از مردم تلاش می کنند برای حفظ سلامت و پیش گیری از بیماری های مختلف و کاهش وزن از غذاهای سالم استفاده کنند، ...
درمان ۷ نوع بیماری با ۷ نوع میوه خشک

 بسیاری از مردم تلاش می کنند برای حفظ سلامت و پیش گیری از بیماری های مختلف و کاهش وزن از غذاهای سالم استفاده کنند، از این رو در رژیم غذایی خود موادمعدنی، چربی های سالم، پروتئین، کربوهیدرات و میوه خشک که ارزش غذایی بالایی دارد، لحاظ می کنند.
 برای آشنایی بیشتر با خواص میوه های خشک، در این مطلب به چند میوه خشک که در بهبود برخی از ناراحتی های جسمی موثر است، اشاره شده است.

همه آنچه باید درباره محرک‌ها و انرژی‌زاها بدانید

همه خطراتی که این روزها جوان‌ها را نشانه گرفته‌اند
بیشتر ما تا به حال آنچه به عنوان اعتیاد می‌شناختیم، اعتیاد به مواد مخدر بوده‌است؛ موادی چون تریاک و هروئین و... اما این روزها مواد محرکی در بین جوان‌ها پخش می‌شود که هزاران برابر بدتر از مخدرهای سنتی هستند.
برترین مجله اینترنتی ایران

 برترین ها: بیشتر ما تا به حال آنچه به عنوان اعتیاد می‌شناختیم، اعتیاد به مواد مخدر بوده‌است؛  موادی چون تریاک و هروئین و... اما این روزها مواد محرکی در بین جوان‌ها پخش می‌شود که هزاران برابر بدتر از مخدرهای سنتی هستند؛  موادی که مغز فرد را تحت کنترل خود درمی‌آورند و ذره ذره انسانیت او را می‌گیرند، این مواد محرک که بیشتر با نام شیشه شناخته می‌شوند قیمت بالایی ندارند و به همین دلیل جوانان را به سمت خود می‌کشند؛ جوانانی که از عوارض چنین موادی بی‌خبرند.  زندگی ایده‌آل به عنوان یک مجله پرخواننده خود را مسئول می‌داند که خواننده‌هایش را با تمام عواقب چنین موادی آشنا کند به همین دلیل سراغ یکی از کارشناسان این حوزه یعنی خانم پگاه بیگلری رفتیم تا حرف‌های او را در این زمینه بشنویم.

افراد مبتلا به آسم كمتر نمک مصرف كنند


 سعیده معانی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: نمک یكی از موارد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و كاركرد صحیح عضلات است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ معانی  افزود: مطالعات متعدد نشان داده است كه كاهش مصرف نمک، همراه با سایر عوامل درمانی آسم، در بهبود این بیماری مؤثر و مفید است.وی در باره دیگر عوارض مصرف نمکگفت: مصرف نمک، باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می‌شود و كاهش مصرف نمک در این شرایط، حدود 2 لیتر از مایعات بدن را كاهش می‌دهد.
این كارشناس تغذیه تصریح كرد: در بسیاری از خانم‌هایی كه دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دستشان هستند، با كاهش مصرف نمك در غذای خود، ورم بسیار كاهش می‌یابد.معانی، نمک آشپزخانه كه زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود را مهمترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی برشمرد و گفت: انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، كالباس و همبرگر، انواع كنسرو خورش‌ها، كنسرو سبزیجات و انواع تنقلات شور مانند چیپس و پفک منابع دریافت نمک هستند كه برای سلامتی نیز مضر است.

میوه‌ها و سبزیجات را چگونه سالم نگهداریم؟


سبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل برخورداری از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر بالا و كالری پایین یكی از بهترین و مهم‌ترین منابع غذایی انسان‌ها به شمار می‌آیند و باید به اندازه كافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. اما در عین حال به دلیل آلودگی‌هایی كه در طبیعت پیدا می‌كنند و مشكلات بیماری‌های انگلی و میكروبی كه با میزان بالا دارند، می‌توانند عامل انتقال بیماری‌های ناشی از آب و غذا باشند. به همین علت طریقه شست‌وشو و نگهداری آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهترین شیوه برای شست‌وشوی سبزیجات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ شیوه صحیح شست‌وشو سبزیجات از سه مرحله تشكیل می‌شود. در مرحله اول باید گل و لای سبزیجات را به خوبی با استفاده از جریان آب پاك كنید. در مرحله بعد انگل‌زدایی انجام می‌شود. برای این كار باید ظرفی را متناسب با حجم سبزی‌ها پر از آب كنید و یك تا دو قطره محلول ظرفشویی در آن بریزید. سپس این محلول را با استفاده از یك قاشق كمی هم بزنید تا كف كند و بعد سبزیجات را در آن قرار و اجازه دهید برای پنج دقیقه در آن بماند تا انگل‌ها از آن جدا شوند. بعد از آن سبزی‌ها را از درون محلول درآورده و آبكشی كنید. اكنون وقت ضدعفونی كردن سبزیجات است.

برنج قهوه‌ای و کاهش ابتلا به دیابت

 برنج قهوه‌ای بهتر از برنج سفید بوده و بر اساس نتایج پژوهش‌های اخیر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.شرایطی را در نظر بگیرید که یک نفر پاکت شکر را باز کرده و در دهانش خالی کند. این تا حدودی شبیه وضعیتی است که با خوردن برنج زیاد به وجود می‌آید. یعنی آسیب شکر و برنج زیاد یکی می‌شود.برنج سفید به این دلیل سفید رنگ است که آسیاب و تصفیه می‌شود. برای همین هم ارزش غذایی آن تا حدود زیادی از بین رفته و تبدیل به گلوسید «خالی» می‌شود. اما شرایط برنج قهوه‌ای کاملاً متفاوت است. این نوع برنج آسیاب نشده و برای همین خواص مغذی آن حفظ شده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به همین دلیل جای تعجب نیست که نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد برنج قهوه‌ای قادر است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.نتایج این پژوهش اروپایی نشان می‌دهد اگر شما به جای حدود 340 گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می‌کنید برنج قهوه‌ای مصرف کنید میزان ابتلا به دیابت 16 درصد کاهش می‌یابد؛ و اگر به جای مصرف برنج سفید، دانه‌های کامل را جایگزین کنید این خطر را به میزان 36 درصد بیشتر کاهش می‌دهید. شاخص گلیسمی برنج سفید مانند شکر بالا است. برای همین مصرف زیاد برنج سفید نیز مانند مصرف شکر مشکل‌ساز خواهد شد. برنج قهوه‌ای یک جایگزین مناسب برای برنج سفید محسوب می‌شود زیرا تصفیه نشده (یا کمتر شده) و خواص مغذی و پوسته‌ خود را حفظ کرده که حاوی فیبر نامحلول در آب است. توجه داشته باشید که جو، جو دو سر و سبوس جزو دانه‌های دیگری هستند که خواص بیشتری از برنج سفید دارند و بهتر است در اولویت قرار بگیرند.

سلامت دستگاه گوارش در گرو توجه به تغذیه است


 بیشتر مردم به علت مشغله فراوان و شیوه زندگی ناسالم و کمبود وقت، در غذا خوردن عجله می کنند تا سر وقت به محل کار یا مدرسه برسند غافل از این که استرس و اضطراب ناشی از این کار به سلامت آن ها به خصوص دستگاه گوارش لطمه می زند. به منظور اطلاع رسانی درباره یکی از اختلالات گوارشی رایج، با دکتر خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده ایم.نفخ یک اختلال شایع است که علاوه بر احساس سیری و سفتی شکم در حرکت روده و عبور گاز اختلال ایجاد می کند. به طور کلی گازهایی که در معده تولید می شود و به تمامی قسمت های بدن راه پیدا می کند یا از طریق هوای بلعیده شده و یا در پی مصرف مواد غذایی غیرقابل هضم و گازدار به وجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ پس به بیان دیگر ۳عامل باعث ایجاد نفخ می شود: بلعیدن هوا هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن؛ مصرف مواد غذایی غیرقابل هضم و غذاهایی که فاقد آنزیم هایی مانند فیبر و نشاسته های غیرقابل هضم است و سوم مصرف غذاهای گازدار. نفخ از معده شروع می شود و در صورت هضم نشدن غذا فرد دچار ورم معده و مشکلات روده ای می شود. به طور متوسط افراد روزانه ۷۰۰ میلی لیتر گاز دفع می کنند که این میزان طبیعی است.

غذاهای آماده و کنسروی برای بیماران فشار خونی «سم» است

شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس در مورد تغذیه مناسب برای افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، گفت: پرفشاری خون (Hypertension) که از آن به عنوان فشارخون یاد می‌شود غلط است. پرفشاری خون بیشتر یک علامت هشداردهنده است. مثل تب که می‌تواند نشان دهنده عفونت در بدن باشد، پرفشاری خون نیز معمولاً علامت هشدار و پیش آ‌گهی بیماری قلبی عروقی یا کلیوی است.
به گفته فرجی افراد در هر سنی ممکن است به عارضه پرفشاری خون مبتلا شوند ولی در افراد جامعه ما معمولاً افراد بالای 40 سال بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 33 درصد آمریکایی‌ها دچار پرفشاری خون هستند.وی تصریح کرد: معمولاً به افرادی بیمار دچار پرفشاری خون می‌گوییم که حداکثر فشار خون آنها 14 روی حداقل 9 باشد و این میزان فشار خون حداقل دوبار در هفته با اندازه‌گیری صحیح و در حالت نشسته مشاهده شود.
این متخصص تغذیه افزود: بعضی افراد ممکن است به علت عدم تعادل عاطفی، عصبی شدن ناگهانی یا مصرف زیاد سیگار دچار پرفشاری خون شوند که با خارج شدن از این وضعیت می‌تواند برطرف شود یعنی فرد سیگار را کنار بگذارد.وی گفت: دلیل واقعی 85 درصد افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند مشخص نیست. آلودگی هوا یا حتی ژنتیک می‌تواند عامل آن باشد و اگر پرفشاری خون درمان نشود خطر سکته مغزی یا قلبی را ممکن است در پی داشته باشد
فرجی گفت: متخصصان می‌گویند اگر طولانی مدت نمک در غذا زیاد مصرف شود عامل مؤثری برای بروز پرفشاری خون است.وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که وقتی مثلاً نمک را محدود کنیم وکالری دریافتی به ویژه آنهایی که از چربی‌های اشباع به دست می‌آید را محدود کنیم.یعنی شیرینی‌ و روغن نباتی جامد محدود شود. حتی کره‌ای که در وعده صبحانه با نان و مربا خورده می‌شود باید حذف شود.

اینها باید هر روز در بشقاب شما باشند


قاعدتا می‌دانید كه اهمیت یک رژیم غذایی سالم در زندگی شما چقدر زیاد است و احتمالا این موضوع کلیدی‌ترین عامل برای داشتن شیوه زندگی سالم است. اما احتمالا شما هم با شنیدن روایت‌های مختلف که هرکدام باورهای خود را دارند، برای یافتن آنچه باید بخورید دچار سردرگمی شده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ این مقاله فهرستی از سالم‌ترین مواد خوراکی برای یک رژیم غذایی متعادل و مناسب را تهیه کرده است.

ترش اما فوق‌العاده

1. لیمو

یک لیمو به تنهایـی دارای ویتـامیـن‌C بیـشتـــری نسـبت بـه میــزان لازم روزانه برای یک انسان است. آب لیمو نه‌تنها ماده‌ای برای کاهش میزان کلسترول در بدن شناخته شده است، بلکه به شکل ظاهری و استحکام استخوان‌ها نیز کمک می‌كند.

تخم مرغ صبحانه ای کامل


آیا تغذیه خوب برای یادگیری خوب مهم است؟ در یک کلام، بله. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که به صورت مرتب صبحانه می‌خورند، نمرات بهتری دارند، رفتار بهتری دارند و در مقایسه با کسانی که صبحانه نمی‌خورند، کمتر دچار بیش‌فعالی می‌شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ چه چیزی برای صبحانه بچه‌ها مفید است؟ بهترین پاسخ، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ همراه با یک برش نان با آرد کامل، کره بادام زمینی، یک برش میوه و یک لیوان شیر کم‌چرب. گوشت کم‌چرب و فرنی با آرد کامل حبوبات نیز از گزینه‌های دیگر به حساب می‌آید. پروتئین و فیبر آرد کامل حبوبات می‌تواند بچه‌ها را تا هنگام ناهار سرپا نگاه دارد.

- سعی کنید برای صبحانه بچه‌ها از فرنی‌های شیرین و شیرینی با آرد سفید استفاده نکنید. چراکه هنوز ظهر نشده، گرسنه می‌شوند.
- اگر فرزند شما پیش از ناهار گرسنه می‌شود، یک عدد سیب، بیسکوئیت با آرد کامل، خشکبار یا نان و پنیر به‌عنوان میان‌وعده به او بدهید.
- اگر فرزند شما ناهار را در مدرسه می‌گذراند، دقت کنید غذای سالم همراه او باشد. مصرف غذای سالم، باعث می‌شود ذهن کودک برای یادگیری به هنگام بعدازظهر آماده‌تر باشد. شاید با خودتان فکر کنید باید کمر همت ببندید و مدرسه را تشویق کنید تا الگوی غذایی را تغییر دهد. اما راه بهتر و ساده‌تر این است که فرزند خودتان را تشویق به استفاده از غذای سالم کنید. به او بگویید به جای انتخاب غذاهایی با کیفیت پایین از سالادها و سبزیجات استفاده کند. توضیح دهید بهتر است به جای نوشابه گازدار، آب بنوشد. درنهایت می‌توانید برای او ناهار به مدرسه بفرستید و جلوی مشکل را بگیرید.

تغذيه مدارس مهمتر از منزل


تغذیه صحیح می ‌تواند باعث افزایش تمرکز و یادگیری دانش ‌آموزان شود این در حالی است که خانواده‌ ها از این موضوع مهم غفلت می ‌کنند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛پيروي از يك برنامه غذايي اصولي كه تامين كننده تمامي نيازهاي تغذيه اي فرد باشد، نقش موثري در افزايش توان يادگيري خواهد داشت.

در سنين دبستان، كودكان علاوه بر نيازهاي تغذيه مرتبط با رشد سريع جسمي در دوران كودكي، بايد از نظر تامين مواد مغذي مورد نياز براي يادگيري و افزايش كارايي ذهني برخوردار باشند.

بروز برخی از بیماری‌ ها نتیجه کمبود دریافت برخی مواد مغذی است که می ‌تواند زمینه ساز اشکال در یادگیری و تمرکز و حافظه شود. به عنوان نمونه کم خونی فقر آهن به ویژه در دختران نوجوان می ‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکل در قدرت یادگیری و تمرکز شود بنابراین لازم است که خانواده‌ ها احتمال ابتلای فرزندان خود به این بیماری را بررسی و در این جهت با متخصصان مشورت کنند تا در صورت لزوم رژیم غذایی آنان اصلاح شود. 

مصرف آنتي اكسيدانها خطر بروز حملات قلبي را كاهش مي دهد


پژوهشگران اعلام کردند مصرف آنتي اکسيدانها خطر بروز حمله قلبي را در زنان کاهش مي دهد.
به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران،‌ به گفته آليسيا ولک سرپرست محققان در بخش علوم تغذيه در موسسه پزشکي محيطي در استکهلم سوئد، مصرف آنتي اکسيدانها بويژه آنتي اکسيدانهاي موجود در ميوه ها و سبزيجات، خطر بروز حملات قلبي را در زنان کاهش مي دهد.
پژوهشگران در اين تحقيقات وضعيت سلامت و برنامه غذايي سي و دو هزار و پانصد و شصت و يک زن در سنين بين چهل و نه تا هشتاد و سه سال از سپتامبر هزار و نهصد و نود و هفت تا دو هزار و هفت مورد بررسي قرار دادند.
طبق اين تحقيقات، مصرف آنتي اکسيدانها به ميزان حدودا سه وعده ميوه و سبزيجات در روز خطر بروز حمله قلبي را تا بيست درصد کاهش مي دهد.
آليسيا ولک در ادامه تصريح کرد: به جاي مصرف نوعي آنتي اکسيدان خاص در روز، گنجاندن آنتي اکسيدانها در برنامه غذايي روزانه سبب مي شود ترکيبات آنتي اکسيداني گوناگون به بدن برسند.

خوردن برنج چند وعده در هفته مناسب است؟


نتايج بررسي ها نشان مي دهند، ارزش غذایی نان بیش از برنج است.
دکتر محمدحسن انتظاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که ارزش غذایی برنج کمتر از نان است، گفت: برای حفظ سلامت بدن بهتر است 2 وعده در هفته برنج مصرف شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت جایگزین کردن مصرف نان به جای برنج در برنامه غذایی روزانه افزود: مصرف نان، خصوصاً نان های سبوس دار، برای حفظ سلامت بدن و کارکرد مناسب آنزیم های گوارشی بهتر است.

این متخصص تغذیه با بیان این که مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودی است گفت: در فرآیند دود اندود کردن برنج خصوص نان های سبوس دار، برای حفظ سلامت بدن و کارکرد مناسب آنزیم های گوارشی بهتر است. انتظاري با بیان این که مصرف برنج ساده بهتر از نوع دودی است، تصريح كرد: دودی که در اثر سوختن چوب های نامناسب تولید می شود حاوی ترکیبات سرطان زا است بنابراین مصرف بیش از یک بار در هفته مواد غذایی دودی توصیه نمی شود.

مصرف دارو با آب ميوه ممنوع!


مصرف دارو با برخي آب ميوه ها تاثير آنها را تا حد چشمگيري کاهش مي دهد.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ بیمارانی که روزانه یک لیوان آب گریپ فروت می نوشیدند، دوز دارو را تا دو سوم کاهش داده اند.آب گریپ فروت باعث افزایش تأثیر دارو و چندین برابر شدن آثار نامطلوب آن می‌شود.

گريپ فروت حاوي برخي مواد شيميايي است که با آنزيم‌هاي تجزيه کننده انواع خاصي از داروها در روده تداخل ايجاد مي کند و تاثير داروهاي مصرف شده را کاهش مي دهد

در گریپ فروت ها به میزان زیادی آنتی اکسیدانی به نام نارینگین وجود دارد که مزه تلخ این میوه هم به خاطر همین ماده است. نارینگین از تبدیل مواد در کبد جلوگیری می کند که در نتیجه غلظت مواد دارویی در خون بالا می رود و حتی ممکن است بدن به این غلظت بالا واکنش نشان دهد. به همین خاطر تولیدکنندگان دارو در دستورالعمل مصرف تاکید می کنند که دارو همراه گریپ فرود مصرف نشود.

چرا هر چه می‌خوابم، باز هم خسته‌ام؟


sleep.JPG"صبح‌ها که از خواب پا می‌شم، تمام بدنم خسته است، انگار نه انگار که چند ساعت خوابیده‌ام. خستگی من از بین نمی‌ره، مهم نیست چند ساعت بخوابم، همه بدنم خسته است." شما چند بار این جمله‌ها را شنیده‌ و یا گفته‌اید؟
به گزارش ايسنا به نقل از سايت تبيان، این مشکل بسیار شایع است، می‌خوابیم تا خستگی‌هایمان از بین برود و شاد و سرحال دوباره بیدار شویم، اما این اتفاق نمی‌افتد و برای همین طی روز چرت می‌زنیم و تمرکز نداریم و ... اما علت این مشکل چیست؟
در مطلب زیر علل شایع این موضوع را بررسی می‌کنیم.
مشکل اصلی این است که ساعت‌هایی که در تختخواب می‌مانید شما را سرحال و سرزنده نمی‌کند. این مشکلات مواردی است که به دلیل آن‌ها شما ممکن است بدون این که بدانید، مشکل خواب پیدا کنید، یعنی فکر کنید خوابیده‌اید، اما در واقع در خواب عمیق نبوده‌اید.

چاي زنجبيل، استرس را كاهش مي‌دهد


2222222.jpgمتخصصان تغذيه تاكيد دارند از آنجا كه زنجبيل مجموعه‌اي غني از آنتي اكسيدان‌ها است و مزاياي فراواني براي سلامتي دارد لذا بايد جزو چاشني‌هاي ضروري و دائمي در آشپزخانه شما باشد.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين متخصصان مي‌گويند نوشيدن يك فنجان چاي زنجبيل در روز مي‌تواند به بهبود خلق و خو كمك كند، استرس را كاهش دهد و درعين حال تاثير فوق العاده‌اي در بهبود فرآيند هضم و جذب غذا دارد.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، كارشناسان تغذيه و سلامت مي‌گويند: اسيد معده براي هضم غذا حياتي است و زماني كه فرد، تحت استرس است ترشح اين اسيد دچار اختلال مي‌شود اما نوشيدن يك فنجان آب داغ حاوي يك برش تازه زنجبيل و يك برش كوچك ليمو روشي معجزه گر براي تحريك هاضمه و كمك به گوارش است.

موادغذایی شکم پرکن كدامند؟


100-317.jpg
یک کارشناس تغذیه گفت: ساندویچ‌های خانگی بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان هستند.
عاطفه نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، درباره میان وعده‌های مناسب دانش‌آموزان، خاطرنشان كرد: خانواده‌ها باید غذاهای مفید و سودمند را به عنوان میان وعده برای دانش آموزان در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه مواد غذایی شکم پرکن نمی‌توانند میان وعده‌های مناسبی باشند، به خانواده‌ها توصیه کرد از دادن این گونه میان وعده‌ها به دانش آموزان که سبب احساس سیری کاذب می‌شود، خودداری کنند.
نادری گفت: چیپس، پفک، شکلات و سایر محصولات صنعتی بسته بندی شده هیچگونه ارزش غذایی ندارند و نباید به هیچ وجه در اختیار دانش آموزان قرار بگیرند.

درمان التهاب لثه با گیاه دارویی بارهنگ


کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افشره رقیق شده بارهنگ به صورت غرغره برای رفع گلودرد، التهاب لثه و زخم‌های دهان بسیار موثر است.

اصغر نقشی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، افزود: خواص دارویی برگ، ریشه و دانه بارهنگ توسط کارشناسان به اثبات رسیده است.
وی تصریح کرد: بارهنگ در اطراف تهران، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمان و به طور کلی غالب نواحی ایران بخصوص اگر محل رویش رطوبت کافی داشته باشد، می‌روید.
نقشی ادامه داد: از ریشه، برگ و دانه این گیاه می‌توان به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده، رفع ناراحتی‌های آسم، اسهال‌های ساده، ورم مخاط دهان، درد دندان و حتی درد گوش استفاده كرد.

چاقی و اضافه وزن خطر جدی برای دانش‌آموزان



کوتاهی قد نتیجه رژیم کاهش وزن در کودکان

یک متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب دانش‌آموزان و روش‌های غلط والدین برای کاهش وزن فرزندانشان مطالبی را عنوان کرد.

دکتر کوروش جعفریان در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با اشاره به مشکلات تغذیه‌ای کودکان در مدارس و احتمال افزایش وزن آنان بیان کرد: «در تابستان زمان کافی برای فعالیت فیزیکی کودکان وجود داشته و خانواده‌ها نیز بیشتر در کنار فرزندانشان هستند تا با گردش گروهی انرژی فرندانشان تخلیه شود.» 
وی ادامه داد: «همزمان با بازگشایی مدارس فرصت لازم برای فعالیت فیزیکی به دلیل مسائل درسی کودکان و از طرفی مشغله والدین وجود ندارد. از طرفی اکثر کودکان در این فصل صبحانه نمی‌خورند به نحوی که با خوردن مواد غذایی کم ارزش و با انرژی بالا در مدارس خود را در معرض چاقی و بیماری‌های وابسته به آن قرار می‌دهند.» 
دکتر جعفریان با اشاره به اینکه والدین باید در هر شرایطی زمان مشخصی را برای تغذیه فرزندانشان در نظر بگیرند خاطر نشان کرد: «این افراد باید فرصتی را برای ۱ ساعت فعالیت بدنی در نظر داشته باشند و سعی کنند غذاهای مفید که باعث چاقی نمی‌شود را جایگزین غذاهای آماده کنند.» 
این متخصص تغذیه در خصوص افزایش مصرف چیپس، پفک و فست فود در دانش‌آموزان گفت: «میوه خشک، خشکبار، انواع مغز‌ها و شیر به عنوان جزء جدایی ناپذیر تغذیه در دانش‌آموزان از مواردی است که می‌تواند جایگزین اینگونه مواد مضر شود.» 
وی در ادامه به خطایی که اکثر والدین برای جلوگیری از افزایش وزن فرزندانشان انجام می‌دهند اشاره کرد و گفت: «این افراد رژیم کاهش وزن را برای فرزندشان در نظر می‌گیرند. این روش کاملا اشتباه است در صورتی که می‌توانند روش رژیم اصلاح وزن را با مشورت متخصص تغذیه جایگزین آن کنند.» 
به گفته دکتر جعفریان، رژیم کاهش وزن در موارد خاصی کاربرد دارد ولی متاسفانه برخی از پزشکان نیز این اشتباه را انجام می‌دهند. 
متخصص تغذیه در پایان یادآور شد: «از آنجایی که کودک و نوجوان در مرحله رشد قرار دارند اینگونه رژیم‌ها باعث کوتاه قدی آنان می‌شود همچنین اندام داخلی نیز اگر رشد نکند زمینه ابتلا به چاقی را در بزرگسالی افزایش داده و عضلات نیز تحلیل می‌رود.»

مصرف دارو توسط مادر بايد بلافاصله بعد از اتمام يك وعده شير دادن باشد


به گزارش خبرنگار وب دا،‌ دكتر ناهيد عزالدين زنجاني با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ در مورد داروهايي كه يك بار در شبانه روز مصرف مي شوند بهتر است زمان مصرف قبل از طولاني ترين خواب كودك باشد كه معمولا در شب است.
وي افزود:‌ تعداد كمي از داروها به دليل سمي بودن ورود مقدار بيشتري از آنها به شير مادر، نبايد در زمان شيردهي مصرف شوند.
اين متخصص اطفال تصريح كرد: تعداد بسيار زيادي از داروها در دوران شيردهي از جمله مسكن هاي ساد مانند استامينوفن،‌ آنتي بيوتيك ها، داروهاي ضد ديابت، داروهاي پايين آورنده فشار خون،‌داروهايي كه براي درمان كم كاري يا پركاري تيروئيد مصرف مي شوند چنانچه به مقدار صحيح مصرف شوند ضرري براي شيرخوار نخواهند داشت.
دكتر زنجاني ابراز داشت:‌ اكثر داروهايي كه براي درمان افسردگي مادر تجويز مي شوند بي ضرر بوده و حتي تعداد كمي از آنها به ترشح شير مادر كمك مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: تنها مصرف تعداد معدودي از داروها با شيردهي مغايرت دارند و در صورت ضرورت استفاده از آنها، شيردهي بايد قطع شود. 

کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک با برنامه غذایی سالم


یک عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به نقش تغذیه در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک گفت: داشتن آگاهی از برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار موثر است.
به گزارش وب دا، دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری وسقط مکرر ابن سینا با بیان اینکه حدود 50 تا 70 درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاق هستند، ادامه داد: به علاوه مقاومت به انسولین، هیپرانسولینمی، دیابت نوع دو، اختلال چربی های خون و فشارخون بالا به همراه افزایش وزن، از نشانه های مهم این سندرم هستند و تنها 5 تا 10 درصد کاهش وزن می تواند تأثیر چشمگیری بر کنترل علائم این بیماری داشته باشد.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات ها (انواع نان های سفید، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل از شکایت های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است، افزود: بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلولها می شود بنابراین پائین نگه داشتن سطح انسولین می تواند به کاهش وزن تدریجی و بهبود نشانه های این بیماری کمک کند.

مصرف روي نقش مهمي در پيشگیري و درمان افسردگي دارد


روي نقش مهمي در عملكرد سيستم عصبي دارد و تعادل اين عنصر در بدن در پيشگيري و درمان افسردگي مؤثر است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: عنصر روي در گوشت،‌ مرغ، ماهي، شير و فرآورده هاي آن، جگر و غلات يافت مي شود.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: مصرف بيشتر سبزي، ميوه، مغزها، حبوبات و غلات كامل، روغن زيتون، ماهي و لبنيات كم چرب در مقايسه با مصرف گوشت قرمز پرچرب، لبنيات پر چرب و روغن هاي حيواني، الگوي غذايي مناسب تري براي پيشگيري و درمان افسردگي هستند.
وي با اشاره به اين كه شيوع افسردگي در افرادي كه به طور مرتب چاي سبز مصرف مي كنند، كمتر است، افزود: يكي از روش هاي كمك به روحيه فرد، خوردن چربي به مقدار كافي و نه زياد است كه براي اين منظور بايد انواع درست و مناسبي از چربي ها را انتخاب كرد همچنين روغن زيتون داراي ماده مؤثري است كه اثرات ضد افسردگي دارد.

بهترين راه پيشگيري از چاقي در بزرگسالي تغذيه با شير مادر در شش ماه اول زندگي

  
تغذيه با شير مادر در شش ماه نخست زندگي، بهترين راه براي پيشگيري و كنترل اضافه وزن و چاقي در بزرگسالي آنها است.
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ الگوهاي غذايي و ميزان فعاليت هاي بدني از دوران كودكي شكل مي گيرد و خانواده ها در شكل گيري عادات غذايي و فعاليت هاي بدني نقش بسيار مهمي داشته و كودك را براي اولين بار وارد دنياي تنوع غذايي مي كند.
سعيده معاني افزود: عوامل ارثي،‌ كاهش فرصت هاي بازي درخارج از منزل، مصرف مكرر تنقلات و غذاهاي چرب، عادت به مصرف غذاهاي آماده و تنقلات كم ارزش و فعاليت هاي بدني ناكافي از جمله عواملي است كه مي تواند به تنهايي يا به همراه هم باعث چاقي كودكان شود.
وي تصريح كرد:‌ والدين نبايد هنگامي كه كودك گرسنه نيست او را مجبور به خوردن و آشاميدن كرده و در هنگام تماشاي تلويزيون از دادن غذا يا تنقلات به او خودداري كنند.

اصلاح رژيم غذايي راهكاري اساسي براي پيشگيري از دیابت


اصلاح رژيم غذايي يكي از راهكارهاي اساسي براي پيشگيري از ديابت نوع دوم است.
به گزارش وب دا، استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد ضمن بیان این مطلب گفت: بايد افراد در رژيم غذايي خود از كربوهيدرات هايي مانند نان، برنج و سيب زميني كمتر استفاده كنند و خوردن غذاهاي چرب را كمتر كنند.
دكتر مژگان افخمي زاده در اين راستا تصريح كرد: همچنين افراد بايد در رژيم غذايي خود استفاده از غذاهاي آماده به ويژه فست فودها را كمتر كنند.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد پيشگيري را راهكار اصلي مبارزه با ديابت دانست و ادامه داد: يكي از راهكارهاي اساسي ديگر پيشگيري از ديابت افزايش تحرك و ورزش كردن است زيرا بي تحركي يكي از عواملي است كه شانس ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد.
دكتر افخمي زاده تغيير نحوه زندگي را يكي از عوامل مهم در ابتلا به ديابت دانست و تاكيد كرد: كم شدن تحرك افراد، افزايش چاقي ها، كم شدن ورزش، استفاده از غذاهاي چرب و كربوهيدرات دار بيش از حد نرمال موجب افزايش شيوع اين بيماري شده است.

اهميت صرف صبحانه در یادگیری دانش آموزان


مطالعات دهه اخير نشان داده است كه تغذيه صحيح در قدرت يادگيري كودكان موثر است و نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري آنها داشته باشد.
به گزارش وب دا، کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به از اهمیت صرف صبحانه برای دانش آموزان، گفت: اگر مدت زمان ناشتايي طولاني شود، نگهداري قند خون در سطحـي كــه مغــز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد مختل شده و يادگيري و تمركز حواس كمتر مي شود.
لیلا شوروزی اظهارداشت: نخوردن صبحانه در صورتي كه تداوم يابد و تبديل به عادت شود خود علاوه بر عوارض فوق موجب كمبود دريافت ساير مواد مغذي مورد نياز فرد مي شود. با حذف صبحانه از وعده هاي غذائي مواد مغذي كه در اين وعده دريافت مي شود، در وعده هاي ديگر جايگزين نخواهد شد و در نتيجه كمبود كالري، ويتامين ها و املاح ايجاد مي شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: براي اينكه كودكان سنين مدرسه، اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتداي شب صرف کرده و حتي الامكان كودكان در ساعت معين و ترجيحا" زود بخوابند.

چاقي همراه با كمبود ويتامين D‌ خطر ابتلا به ديابت را بيشتر مي‌كند

  
تركيب چاقي و كمبود ويتامين D‌ موجب افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع 2 يا ديابت بزرگسالان مي‌شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه مراقبت ديابت، محققان دانشگاه بهداشت عمومي دركسل دريافتند كه كمبود ويتامين D‌ همراه با اضافه وزن، عوامل خطر مهمي براي افزايش مقاومت بدن به انسولين و پديد آوردن ديابت 2 هستند.
براساس اين گزارش محققان با بررسي گروهي از افراد چاق مشاهده كردند كه افراد چاق با داشتن سطوح نرمالي از ويتامين D‌ در معرض خطر 20 برابري مقاومت بدن به انسولين نسبت به گروه شاهد قرار گرفتند و در مقابل ميزان مقاومت بدن به انسولين در افراد چاق باغلظت‌هاي پايين‌تر سرمي ويتامين D، 32 بار بيشتر از بقيه افراد مورد مطالعه بوده است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد هنوز كاملاً مشخص نيست كه چاقي، خود باعث كاهش سطوح ويتامين D‌ در بدن مي‌شود و يا عوامل ديگري دخيل است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: مطالعات بيشتر مي‌تواند نشان دهد كه قرص‌هاي مكمل ويتامين D‌ در كاهش سطح مقاومت بدن به انسولين مؤثر است ولي سطوح بيش از حد ويتامين ‌ نيز مي‌تواند با عوارض جانبي خستگي و ضعف در بدن همراه باشد.
نتايج ديگر اين مطالعه حاكي از آن است كه در حال حاضر 6/25 ميليون فرد بزرگسال آمريكايي به ديابت نوع 2 مبتلا هستند كه اين بيماري هفتمين علت اصلي مرگ در بين شهروندان آمريكايي است.
گفتني است كمبود ويتامين D‌ تنها يكي از عوامل شناخته شده خطرزا در ارتباط با مقاومت بدن به انسولين و بروز بيماري ديابت است، بنابراين استراتژي‌هاي ديگري مانند افزايش فعاليت بدني و حفظ وزن متعادل مي‌تواند باعث كنترل ديابت شود و از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و سكته مغزي پيشگيري كند. 

مصرف آجيل فشار خون را كاهش مي دهد


استفاده از دانه هاي آجيلي، فشار خون را كاهش مي دهد و اين دانه ها سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين ها هستند.
به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر سعيد حسيني متخصص تغذيه و رژيم درماني ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: يك مشت آجيل نه تنها بسياري از مواد مغذي و انرژي مورد نياز بدن را تامين مي كند بلكه سلامت بدن به خصوص قلب را نيز تضمين مي كند.
وي افزود: آجيل ها عموما دانه هايي با چربي بالا هستند اما اين چربي ها از نوع اشباع شده است كه نه تنها براي بدن ضرري ندارد بلكه براي سلامت هم مفيد است البته بهتر است دانه هاي آجيلي به صورت طبيعي مصرف شوند، چراكه آجيل هاي شور، نمك زيادي دارند كه براي بدن مضر است.